abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203686516
.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_203686522
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2022 09:07 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik denk dat wij er in Limburg geen woord voor hadden omdat alles altijd al op was voor het die staat kon bereiken.

Pratsj, daar is imo geen goed Nederlands woord voor. "ik stond in de pratsj", dat voelt gewoon anders dan "ik stond in de modder". Pratsj is ook wel iets breder dan modder, dat gaat meer over de ranzige consistentie dan over de substantie waaruit de praten is samengesteld.
Matsch in het Duits denk ik. Vies zacht fruit is ook matschig.
pi_203686546
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 09:55 schreef Phaidra het volgende:
Het mooiste Limburgse woord vond ik toch wel quatsj (geen idee hoe je het hoort te schrijven hoor :D). Dat zei mijn oma altijd bij alles wat ze onzin vond (als uitroep "Ach, quatsj!"). En Ochtulieber als tegenhanger van zoiets als Mijn hemel (denk er rollende ogen bij). Die uitspraken kwamen altijd uit de grond van haar hart O+ :+.
Dat klinkt heel Duits ook, Quatsch en Och, du Lieber. Ik zeg ook in het Nederlands regelmatig quatsch, het een mooi woord O+
pi_203686893
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 10:06 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]
is dat limburgs? goh, gebruiken wij ook..
In Noord-Holland (omg. Amsterdam) werd ik altijd raar aangekeken in ieder geval :+.

@Clubsoda, klopt, er zijn behoorlijk wat invloeden vanuit de Duitse taal :Y. Het enige vak ook waar mijn moeder me op de middelbare school mee kon helpen :D.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 16 februari 2022 @ 11:04:52 #5
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_203687182
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2022 09:13 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Extra :Y
Gehad herken ik niet uit Limburg hoor, dat heeft mij echt tijden verbaasd nadat ik verhuisde.
Net als het weglaten van dat woord uit zinnen waar het duidelijk wel thuishoort, maar ik kan nu natuurlijk geen voorbeeld bedenken }:|
Bedoel je misschien 'Ik heb mijn portemonnee niet bij.' ?

Dat vind ik altijd zo raar. 'bij ME' bedoel je!
in de haak.
pi_203687372
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 11:04 schreef trui het volgende:

[..]

Dat is juist heel Brabants en geen Hollands.
  woensdag 16 februari 2022 @ 12:08:04 #7
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_203687801
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 11:22 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
ja dat bedoelde ik ook! maar ik zie nu dat Vanyel het niet over Brabants had, sorry.
(dat krijg je ervan als je even snel-snel denkt bij te lezen..)

[ Bericht 5% gewijzigd door trui op 16-02-2022 12:23:21 ]
in de haak.
pi_203688049
Ik ben hartstikke Dellufs 🤣
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_203688059
Ik had op de middelbare school een vriendinnetje die haar "portemonnee niet bij" had. Ik wachtte alsmaar tot ze de zin zou afmaken :+ .
Een studiegenootje wilde langs me zitten in de bus... :?
En toen we tussen Arnhem en Nijmegen woonden gingen de kinderen daar zich "verstoppelen" ipv verstoppen.

Pfff moest een electriciën bellen, die lui hebben het stervensdruk blijkbaar, maar er komt er 1 vanmiddag, jongste heeft disco op haar kamer :X . Zal wel ergens een draadje los zitten, maar ik ga daar zelf niet aan klooien en mijn man vertrouw ik daar ook niet zo mee.
De mensen die dit huis gebouwd hebben, hebben veel zelf gedaan, in de badkamer zat ook het een en ander niet zoals het had gemoeten, dus ik weet niet wat hier nu weer achter weg gaat komen... :{
Fake it till you make it...
pi_203688338
Mijn oma zei altijd “wan getrubbel” Zeg ik nu ook vaak, omdat het zo leuk zegt. Te herleiden naar het Engelse trouble (wat een gedoe)
  Manager PR/Moderator woensdag 16 februari 2022 @ 12:55:42 #11
269689 crew  Viv
pi_203688451
Ik gebruikte al langer het Duitse woord "schmutzig" voor vies, en nu woon ik in Zweden en hier zeggen ze "smutsig"! :D *O*
pi_203688807
Dat zinnen niet helemaal afmaken herken ik wel van de dochter van mijn vriend die uit Brabant komt.
En ik moest wennen aan 'jot'. Wat blijkbaar ja betekent.
Ik kom uit Drenthe (Assen) , praat niet heel plat ofzo, maar blijkbaar spreek ik sommige woorden wel wat plat uit.
Zoals even kiek'n ipv kijken. En inderdaad bepaalde uitdrukkingen of zinnen gaan bij ons wel eens anders. Maar wel snappen elkaar wel.
Mijn vriend heeft zowat in elke provincie gewoond, hij verstaat dan ook veel dialecten wel.
pi_203688957
Oh electra beginnen wij zelf ook niet aan Nijna. Na een brand en daarna in een ander huis een fikse kortsluiting vanwege slecht aangelegde kabels, no way dat ik daar zelf aan begin.
Fijn dat ze vanmiddag komen!

Onze buren zijn de voortuin aan het doen. Dus nu gaat de buurman er ook meteen een boomwortel uithalen in onze voortuin. Toch wel handig hoor, 2 vrouwen zijn. >:)
pi_203690345
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 13:27 schreef exode het volgende:
Oh electra beginnen wij zelf ook niet aan Nijna. Na een brand en daarna in een ander huis een fikse kortsluiting vanwege slecht aangelegde kabels, no way dat ik daar zelf aan begin.
Fijn dat ze vanmiddag komen!

Onze buren zijn de voortuin aan het doen. Dus nu gaat de buurman er ook meteen een boomwortel uithalen in onze voortuin. Toch wel handig hoor, 2 vrouwen zijn. >:)
Met de stobbenfrees? :P oO<
pi_203690368
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2022 14:49 schreef Butterflower het volgende:

[..]
Hier moest ik te hard om lachen.

Nee, onze buurman is het type 'ik ben een beer van een vent en doe alles zelf en met blote handen'. Ik ga er denk ik naast zitten op het bankje want dat gaat echt niet goedkomen.
pi_203690494
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 11:04 schreef trui het volgende:

[..]

JA!
Dat reegt me zo op
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_203690502
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 11:22 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik hoorde het voor het eerst van een rasHaarlemse.
Maar ik mis nog het gehad of heb of dingest weglaten waar ze ook zo goed mee was.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  woensdag 16 februari 2022 @ 15:07:31 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203690614
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2022 14:49 schreef Butterflower het volgende:

[..]
:D _O-
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203690652
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2022 15:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik hoorde het voor het eerst van een rasHaarlemse.
Maar ik mis nog het gehad of heb of dingest weglaten waar ze ook zo goed mee was.
Ugh, iedereen weet toch dat het een wederkerend werkwoord is.

Waar ik ook slecht tegen kan is het "haten op" dat volgens mij is geïntroduceerd door jongeren. Maar hier lijkt sprake van een lichte betekenisverandering, wat ik dan weer aardig vind:

Haten - een 10e-eeuws Germaans woord dat verwant is met hassen in het Duits en to hate in het Engels - is sinds mensenheugenis een overgankelijk werkwoord: je haat iets of je haat iemand. (...) De laatste tijd wordt haten echter ook onovergankelijk gebruikt in combinatie met 'op': mensen haten op iets of iemand. (...) Ook haat, dat tot enkele jaren geleden vrijwel altijd met jegens en tegen ('haat tegen een bevolkingsgroep') óf voor ('haat voor iemand voelen') werd gecombineerd, komt de laatste tijd geregeld met 'op' voor en is dan een verhardende term voor kritiek: 'Ik trek me er niets van aan als mensen haat op mij hebben'. (bron)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203690696
Mijn vader noemde mij altijd kulleke, dat is ook aardig Brabants. Ik noem B vaak jochie dus ik ben wel geintegreerd in de omgeving Utrecht denk ik.
  Moderator woensdag 16 februari 2022 @ 15:21:38 #21
382129 crew  Donna
pi_203690792
Nou ik ben ook positief. Werd ook tijd. :X
  woensdag 16 februari 2022 @ 15:26:28 #22
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_203690859
Ik Drenthe zeggen ze 'waar heb je dat weg dan?' als ze willen weten waar je iets gekocht hebt.

En mijn moeder moest heel hard lachen toen ik nadat we daar een week woonde tegen haar zei: 'Most neit so soez'n'. Oftewel: je moet niet zo zeuren!
Ik had een vriendinnetje gemaakt die echt in achtergebleven gebied woonde en die leerde me dat soort dingen. :D

En is er al gejuicht/d/dt voor de versoepelingen? *O* Ik word echt zo blij van het idee! We gaan wel zien hoe lang het gaat duren, maar voor nu even geen gedoe meer, niet meer nadenken, families die moeten gaan kiezen wie er wel of niet mag komen etc. etc. *O*

[ Bericht 17% gewijzigd door BE op 16-02-2022 15:57:38 ]
pi_203691175
Nog niet voor gejuichd @BE . Wel blij mee. Maar ook blij dat ik in de dierentuin mijn coronabewijs mocht laten zien, want dat was toch wel waar ik de booster voor had gehaald. :D

Poffertje was 5:40 wakker maar ik had wel met haar mee gedut. Helaas werd ik met een licht paniekgevoel wakker, denk dat ik diep sliep.

En de oudste is ook niet te genieten. Hij had op school weer een kindje gebeten. }:|
Bij zijn invaljuf ging het stukken beter maar nu is zijn vaste juf er weer. Hij is ook net niet helemaal fit, beetje buikpijn en poept net wat vaker. Misschien dat het daarna wel weer beter gaat.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_203691376
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2022 15:26 schreef BE het volgende:
Ik Drenthe zeggen ze 'waar heb je dat weg dan?' als ze willen weten waar je iets gekocht hebt.

En mijn moeder moest heel hard lachen toen ik nadat we daar een week woonde tegen haar zei: 'Most neit so soez'n'. Oftewel: je moet niet zo zeuren!
Ik had een vriendinnetje gemaakt die echt in achtergebleven gebied woonde en die leerde me dat soort dingen. :D

En is er al gejuicht/d/dt voor de versoepelingen? *O* Ik word echt zo blij van het idee! We gaan wel zien hoe lang het gaat duren, maar voor nu even geen gedoe meer, niet meer nadenken, families die moeten gaan kiezen wie er wel of niet mag komen etc. etc. *O*
In het noorden wordt vandaan inderdaad vervangen door weg. Grappig genoeg postte @Nijna een paar posts omhoog hier ook een voorbeeld van.

Nait soezen laiverd/mien jong/mien wicht ontglipt mij ook wel eens :D
  woensdag 16 februari 2022 @ 16:14:29 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_203691416
:@ Overheen gelezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')