Matsch in het Duits denk ik. Vies zacht fruit is ook matschig.quote:Op woensdag 16 februari 2022 09:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik denk dat wij er in Limburg geen woord voor hadden omdat alles altijd al op was voor het die staat kon bereiken.
Pratsj, daar is imo geen goed Nederlands woord voor. "ik stond in de pratsj", dat voelt gewoon anders dan "ik stond in de modder". Pratsj is ook wel iets breder dan modder, dat gaat meer over de ranzige consistentie dan over de substantie waaruit de praten is samengesteld.
Dat klinkt heel Duits ook, Quatsch en Och, du Lieber. Ik zeg ook in het Nederlands regelmatig quatsch, het een mooi woordquote:Op woensdag 16 februari 2022 09:55 schreef Phaidra het volgende:
Het mooiste Limburgse woord vond ik toch wel quatsj (geen idee hoe je het hoort te schrijven hoor). Dat zei mijn oma altijd bij alles wat ze onzin vond (als uitroep "Ach, quatsj!"). En Ochtulieber als tegenhanger van zoiets als Mijn hemel (denk er rollende ogen bij). Die uitspraken kwamen altijd uit de grond van haar hart
![]()
.
In Noord-Holland (omg. Amsterdam) werd ik altijd raar aangekeken in ieder gevalquote:Op woensdag 16 februari 2022 10:06 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
is dat limburgs? goh, gebruiken wij ook..
Bedoel je misschien 'Ik heb mijn portemonnee niet bij.' ?quote:Op woensdag 16 februari 2022 09:13 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Extra
Gehad herken ik niet uit Limburg hoor, dat heeft mij echt tijden verbaasd nadat ik verhuisde.
Net als het weglaten van dat woord uit zinnen waar het duidelijk wel thuishoort, maar ik kan nu natuurlijk geen voorbeeld bedenken
Dat is juist heel Brabants en geen Hollands.quote:Op woensdag 16 februari 2022 11:04 schreef trui het volgende:
[..]
Bedoel je misschien 'Ik heb mijn portemonnee niet bij.' ?
Dat vind ik altijd zo raar. 'bij ME' bedoel je!
ja dat bedoelde ik ook! maar ik zie nu dat Vanyel het niet over Brabants had, sorry.quote:Op woensdag 16 februari 2022 11:22 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat is juist heel Brabants en geen Hollands.
Met de stobbenfrees?quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:27 schreef exode het volgende:
Oh electra beginnen wij zelf ook niet aan Nijna. Na een brand en daarna in een ander huis een fikse kortsluiting vanwege slecht aangelegde kabels, no way dat ik daar zelf aan begin.
Fijn dat ze vanmiddag komen!
Onze buren zijn de voortuin aan het doen. Dus nu gaat de buurman er ook meteen een boomwortel uithalen in onze voortuin. Toch wel handig hoor, 2 vrouwen zijn.
Hier moest ik te hard om lachen.quote:
JA!quote:Op woensdag 16 februari 2022 11:04 schreef trui het volgende:
[..]
Bedoel je misschien 'Ik heb mijn portemonnee niet bij.' ?
Dat vind ik altijd zo raar. 'bij ME' bedoel je!
Ik hoorde het voor het eerst van een rasHaarlemse.quote:Op woensdag 16 februari 2022 11:22 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat is juist heel Brabants en geen Hollands.
Ugh, iedereen weet toch dat het een wederkerend werkwoord is.quote:Op woensdag 16 februari 2022 15:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik hoorde het voor het eerst van een rasHaarlemse.
Maar ik mis nog het gehad of heb of dingest weglaten waar ze ook zo goed mee was.
In het noorden wordt vandaan inderdaad vervangen door weg. Grappig genoeg postte @Nijna een paar posts omhoog hier ook een voorbeeld van.quote:Op woensdag 16 februari 2022 15:26 schreef BE het volgende:
Ik Drenthe zeggen ze 'waar heb je dat weg dan?' als ze willen weten waar je iets gekocht hebt.
En mijn moeder moest heel hard lachen toen ik nadat we daar een week woonde tegen haar zei: 'Most neit so soez'n'. Oftewel: je moet niet zo zeuren!
Ik had een vriendinnetje gemaakt die echt in achtergebleven gebied woonde en die leerde me dat soort dingen.
En is er al gejuicht/d/dt voor de versoepelingen?Ik word echt zo blij van het idee! We gaan wel zien hoe lang het gaat duren, maar voor nu even geen gedoe meer, niet meer nadenken, families die moeten gaan kiezen wie er wel of niet mag komen etc. etc.
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |