abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 18 februari 2022 @ 10:48:48 #51
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203716266
Ik heb een stel Hoka Rincon 2's gekocht. Wilde altijd al eens testen en kon deze voor een zeer aangenaam prijsje kopen (39,95). Bovendien wel goed voor mijn getergde spieren de laatste tijd. Ik ben benieuwd :)
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_203719025
quote:
Goed nieuws! De 41ste editie van de NN Marathon Rotterdam op 9 en 10 april gaat door. We zijn enorm blij dat we ruim van tevoren groen licht hebben gekregen om #demooiste op de gebruikelijke manier, in al zijn glorie te organiseren.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_203720554
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 13:11 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

*O* *O* niet voor niks al 8-9 weken aan het trainen dus
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_203720671
Wat ik me ook nog afvraag he:
Sommige trainingen zijn: loop 3x 15 min op een bepaalde hartslag en houd steeds 1 of 2 min pauze ertussen.

Vaak is het dan een relatief laag tempo, iig lager dan je marathontempo: wat voegt die pauze dan steeds nog toe? Dat je een soort interval traint of?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_203720817
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 14:53 schreef kalinhos het volgende:
Wat ik me ook nog afvraag he:
Sommige trainingen zijn: loop 3x 15 min op een bepaalde hartslag en houd steeds 1 of 2 min pauze ertussen.

Vaak is het dan een relatief laag tempo, iig lager dan je marathontempo: wat voegt die pauze dan steeds nog toe? Dat je een soort interval traint of?
Ik heb het schema wat je hier eerder gepost had er even bijgepakt, en dan bedoel je neem ik aan deze trainingen: 3x12min z3 p2'.

Volgens de beschrijving van Runnersworld is Z3 wel degelijk sneller dan je marathontempo:
Zone 3 (Z3) UITDAGEND: ­gecontroleerde inspanning

‘Aangenaam pittig.’ Je moet nog in staat zijn korte zinnen te spreken. Snelheid tussen je tien-kilometertempo en vijf à tien seconden per kilometer langzamer dan dat.

Daarnaast is wisselen tussen verschillende duurtempo's sowieso goed voor je, mijn trainer geeft dat ook vaak op. Dan verval je niet in een soort sjok-loopje en leert je lichaam ook omgaan met tempowisselingen.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_203721189
Ik blijf maar last houden van m'n tenen. Het lijkt alsof m'n sokken ertussen dwars gaan zitten en na verloop van tijd gaan knellen. Het kan soms zo pijnlijk worden dat ik geen stap verder kan zetten: schoen uit, tenen de ruimte geven en ff los bewegen, schoen terug aan en door lopen.

Wat opvalt is dat dit gedurende langere runs gebeurt. En zodra het 1x gebeurt, komt het telkens sneller terug.
Laatst 28km gelopen. Eerste keer pijn na 15km, toen 20km, 24, 26 en 27km.

Geen idee wat er precies in die schoen gebeurt, maar als ik hier niet iets op vind, dan gaat dit een gigantische frustratie worden tijdens Rotterdam en alle toekomstige marathons.

En het is echt een pijn waar je niet doorheen kunt lopen. Je voelt 't opkomen en opbouwen tot een punt waarop je hinkend naar de kant van de weg loopt om je schoen uit te trekken.

Hebben meer mensen hier last van? Ik heb dit tot een jaar geleden nooit zo gehad. En ook alleen m'n rechtervoet.

Edit: ik heb hier met verschillende schoenen last van.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_203721516
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 15:22 schreef Neo-Mullen het volgende:
k blijf maar last houden van m'n tenen. Het lijkt alsof m'n sokken ertussen dwars gaan zitten en na verloop van tijd gaan knellen. Het kan soms zo pijnlijk worden dat ik geen stap verder kan zetten: schoen uit, tenen de ruimte geven en ff los bewegen, schoen terug aan en door lopen.

Wat opvalt is dat dit gedurende langere runs gebeurt. En zodra het 1x gebeurt, komt het telkens sneller terug.
Laatst 28km gelopen. Eerste keer pijn na 15km, toen 20km, 24, 26 en 27km.

Geen idee wat er precies in die schoen gebeurt, maar als ik hier niet iets op vind, dan gaat dit een gigantische frustratie worden tijdens Rotterdam en alle toekomstige marathons.

En het is echt een pijn waar je niet doorheen kunt lopen. Je voelt 't opkomen en opbouwen tot een punt waarop je hinkend naar de kant van de weg loopt om je schoen uit te trekken.

Hebben meer mensen hier last van? Ik heb dit tot een jaar geleden nooit zo gehad. En ook alleen m'n rechtervoet.

Edit: ik heb hier met verschillende schoenen last van.
Misschien eens kijken naar een zooltje bij een podoloog? Ik heb dit met lopen nooit gehad, maar met skieen wel, en toen bleek het te komen door mijn nogal hoge voetboog. Echt intense zenuwpijn.. Zodra daar een ondersteunend zooltje in de skischoen werd geplaatst, ging de spanning van mijn tenen af.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_203721609
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 15:01 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ik heb het schema wat je hier eerder gepost had er even bijgepakt, en dan bedoel je neem ik aan deze trainingen: 3x12min z3 p2'.

Volgens de beschrijving van Runnersworld is Z3 wel degelijk sneller dan je marathontempo:
Zone 3 (Z3) UITDAGEND: ­gecontroleerde inspanning

‘Aangenaam pittig.’ Je moet nog in staat zijn korte zinnen te spreken. Snelheid tussen je tien-kilometertempo en vijf à tien seconden per kilometer langzamer dan dat.

Daarnaast is wisselen tussen verschillende duurtempo's sowieso goed voor je, mijn trainer geeft dat ook vaak op. Dan verval je niet in een soort sjok-loopje en leert je lichaam ook omgaan met tempowisselingen.
Snelheid tussen je 10km tempo en 5-10 sec per kilometer langzamer —> ah ja nu snap ik ‘m.

Ik was in de veronderstelling dat z4 je marathontempo wordt en de rest allemaal gradaties zijn die lager zijn.

Het gekke is wel da als ik mn 10km tempo loop (4:30) en dan 5-10 sec langzamer (4:35-4:40) dat ik met geen mogelijkheid meer op een z3 hartslag (150 max) kom maar wel iets erboven zit.

Dank.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_203722127
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 15:42 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Snelheid tussen je 10km tempo en 5-10 sec per kilometer langzamer —> ah ja nu snap ik ‘m.

Ik was in de veronderstelling dat z4 je marathontempo wordt en de rest allemaal gradaties zijn die lager zijn.

Het gekke is wel da als ik mn 10km tempo loop (4:30) en dan 5-10 sec langzamer (4:35-4:40) dat ik met geen mogelijkheid meer op een z3 hartslag (150 max) kom maar wel iets erboven zit.

Dank.
Dan zal de Z3 zone die in dit schema bedoeld worden wel niet hetzelfde zijn als de z3 zone die jij op basis van hartslag gebruikt. Daarom staat het er ook specifiek bij, bij de beschrijving van het schema.

Er zijn wel wat universele 'systemen', maar er zijn ook veel verschillen, bij de ene heb je 7 zones, bij de andere 4 of 5..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_203722176
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 15:42 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Snelheid tussen je 10km tempo en 5-10 sec per kilometer langzamer —> ah ja nu snap ik ‘m.

Ik was in de veronderstelling dat z4 je marathontempo wordt en de rest allemaal gradaties zijn die lager zijn.

Het gekke is wel da als ik mn 10km tempo loop (4:30) en dan 5-10 sec langzamer (4:35-4:40) dat ik met geen mogelijkheid meer op een z3 hartslag (150 max) kom maar wel iets erboven zit.

Dank.
Dat heb ik ook hoor. Na een tijdje 10km tempo is mijn hartslag echt eerder zone4, maar ik houd dat wel een uur vol.... 155-160... zodra ik boven de 160 kom dan wordt het wel lastig om echt lang vol te houden. Langere intervals tot 180 ongeveer... maar dan zit ik ver anaeroob.

Zolang je geen (recente) inspanningstest hebt gedaan weet je toch nooit helemaal zeker waar je omslagpunt ligt natuurlijk. Ik ken ook iemand die rustig twee uur met een hartslag van 180 rondloopt. En de dag daarna weer.
Whatever...
  vrijdag 18 februari 2022 @ 16:29:38 #61
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_203722513
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 15:22 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik blijf maar last houden van m'n tenen. Het lijkt alsof m'n sokken ertussen dwars gaan zitten en na verloop van tijd gaan knellen. Het kan soms zo pijnlijk worden dat ik geen stap verder kan zetten: schoen uit, tenen de ruimte geven en ff los bewegen, schoen terug aan en door lopen.

Wat opvalt is dat dit gedurende langere runs gebeurt. En zodra het 1x gebeurt, komt het telkens sneller terug.
Laatst 28km gelopen. Eerste keer pijn na 15km, toen 20km, 24, 26 en 27km.

Geen idee wat er precies in die schoen gebeurt, maar als ik hier niet iets op vind, dan gaat dit een gigantische frustratie worden tijdens Rotterdam en alle toekomstige marathons.

En het is echt een pijn waar je niet doorheen kunt lopen. Je voelt 't opkomen en opbouwen tot een punt waarop je hinkend naar de kant van de weg loopt om je schoen uit te trekken.

Hebben meer mensen hier last van? Ik heb dit tot een jaar geleden nooit zo gehad. En ook alleen m'n rechtervoet.

Edit: ik heb hier met verschillende schoenen last van.
Geen idee of het zou helpen maar misschien zijn andere sokken iets voor je? Je hebt van die speciale teensokken waardoor het mogelijk minder irriteert?
pi_203722517
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 16:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Dat heb ik ook hoor. Na een tijdje 10km tempo is mijn hartslag echt eerder zone4, maar ik houd dat wel een uur vol.... 155-160... zodra ik boven de 160 kom dan wordt het wel lastig om echt lang vol te houden. Langere intervals tot 180 ongeveer... maar dan zit ik ver anaeroob.

Zolang je geen (recente) inspanningstest hebt gedaan weet je toch nooit helemaal zeker waar je omslagpunt ligt natuurlijk. Ik ken ook iemand die rustig twee uur met een hartslag van 180 rondloopt. En de dag daarna weer.
Hoe kan je je 10km tempo een uur volhouden, jij loopt de 10km toch rond de 40 min of zo?

Zones op hartslag zijn sowieso anders dan zones op tempo. Ik kan bijvoorbeeld 10x 400m op mijn 3km wedstrijdtempo lopen (+- 3.35/km), maar dan zit mijn hartslag gemiddeld nog onder mijn verzuringsdrempel. Terwijl als ik blokken op hartslag krijg, is het vaak langer (bijv. 10-20 minuten), maar dan laat ik de hartslag rustig oplopen tot die zone en een bijbehorend tempo, ik ga dan niet eerst een minuut op 3.35 lopen zodat mijn hartslag zo snel mogelijk 180 zit en dat dan nog 10-20 minuten volhouden met steeds lager tempo :P

Ik vind de zones die bij dit schema horen wel wat vaag:
https://www.runnersworld.(...)ingsschema-marathon/

Zone 1 is volgens hen 'waarschijnlijk rustiger dan marathontempo'. Terwijl marathontempo eigenlijk bij de meeste inspanningstesten duurzone 3 of 4 is, het maakt nogal uit of jij een duurloop net langzamer dan je marathontempo doet of écht rustig, zeg een minuut langzamer. Bij mij zitten er nog 3 verschillende zones onder marathontempo.

Bij mij zijn de zones:
Zone 1: herstel
Zone 2: rustige duur, hier zitten de langzame duurlopen in
Zone 3: extensieve duur (tot onder de aerobe drempel)
Zone 4: intensieve duur (marathontempo of net langzamer dan dat)
Zone 5: Tempo-interval, tot onder de anaerobe drempel, dus 15km/halve marathontempo
Zone 6: Weerstand, boven de anaerobe drempel
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_203723280
Ik ga wel iets meer op gevoel dan en wat jij zei La_Tramposa, zo’n lange duurloop gemiddeld 1min-1,5min per km langzamer dan mn gewenste marathontempo. Kijken hoe dat gaat.

Heb t gevoel dat ik nu veel kan trainen en fit ben, dan zal ‘t toch wel zonde zijn als ik uiteindelijk veels te langzaam (of te snel!) getraind heb waardoor ik de bietenbrug op ga in Rotterdam.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_203723437
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 16:59 schreef kalinhos het volgende:
Ik ga wel iets meer op gevoel dan en wat jij zei La_Tramposa, zo’n lange duurloop gemiddeld 1min-1,5min per km langzamer dan mn gewenste marathontempo. Kijken hoe dat gaat.

Heb t gevoel dat ik nu veel kan trainen en fit ben, dan zal ‘t toch wel zonde zijn als ik uiteindelijk veels te langzaam (of te snel!) getraind heb waardoor ik de bietenbrug op ga in Rotterdam.
Te snel is echt een veel groter risico dan te langzaam! Bij de Z3 en Z4 trainingen kun je je uitleven, z1 gewoon heel rustig doen dan kom je er wel! ^O^
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_203728698
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 16:29 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Hoe kan je je 10km tempo een uur volhouden, jij loopt de 10km toch rond de 40 min of zo?

Zones op hartslag zijn sowieso anders dan zones op tempo. Ik kan bijvoorbeeld 10x 400m op mijn 3km wedstrijdtempo lopen (+- 3.35/km), maar dan zit mijn hartslag gemiddeld nog onder mijn verzuringsdrempel. Terwijl als ik blokken op hartslag krijg, is het vaak langer (bijv. 10-20 minuten), maar dan laat ik de hartslag rustig oplopen tot die zone en een bijbehorend tempo, ik ga dan niet eerst een minuut op 3.35 lopen zodat mijn hartslag zo snel mogelijk 180 zit en dat dan nog 10-20 minuten volhouden met steeds lager tempo :P

Ik vind de zones die bij dit schema horen wel wat vaag:
https://www.runnersworld.(...)ingsschema-marathon/

Zone 1 is volgens hen 'waarschijnlijk rustiger dan marathontempo'. Terwijl marathontempo eigenlijk bij de meeste inspanningstesten duurzone 3 of 4 is, het maakt nogal uit of jij een duurloop net langzamer dan je marathontempo doet of écht rustig, zeg een minuut langzamer. Bij mij zitten er nog 3 verschillende zones onder marathontempo.

Bij mij zijn de zones:
Zone 1: herstel
Zone 2: rustige duur, hier zitten de langzame duurlopen in
Zone 3: extensieve duur (tot onder de aerobe drempel)
Zone 4: intensieve duur (marathontempo of net langzamer dan dat)
Zone 5: Tempo-interval, tot onder de anaerobe drempel, dus 15km/halve marathontempo
Zone 6: Weerstand, boven de anaerobe drempel
45-46, zo goed als een uur. Ik weet niet exact hoe hard ik echt kan, want nooit wedstrijden. Ik zit dan echt niet anaeroob en een uur kan ik ongeveer dat tempo wel lopen.
Whatever...
pi_203729041
Hoi! Ik zit nu dus met m'n enkelbanden en kan niet hardlopen voorlopig. Nu wil ik wel één of twee keer fietsen in de week, maar wat is nou handig? Ik heb geen verstand van fietsen. Ik wil eigenlijk vooral op zondag een stuk fietsen, zodat ik mijn lange duurconditie onderhoud. Maar. Hoe hard kan ik dan het beste fietsen? Mijn hartslag tijdens de lange duurloop is gemiddeld zo'n 140. Wat hou ik aan bij fietsen? Als ik naar het station fiets is m'n hartslag iets van 105 en rij ik 18 of 19 ofzo.
Iemand tips?

[ Bericht 8% gewijzigd door mosselmossel op 18-02-2022 21:42:54 ]
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_203729309
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 21:32 schreef mosselmossel het volgende:
Hoi! Ik zit nu dus met m'n enkelbanden en kan niet hardlopen voorlopig. Nu wil ik wel één of twee keer fietsen in de week, maar wat is nou handig? Ik heb geen verstand van fietsen. Ik wil eigenlijk vooral op zondag een stuk fietsen, zodat ik mijn lange duurconditie onderhoud. Maar. Hoe hard kan ik dan het beste fietsen? Mijn hartslag tijdens de lange duurloop is gemiddeld zo'n 140. Wat hou ik aan bij fietsen? Als ik naar het station fiets is m'n hartslag iets van 105 en rij ik 18 of 19 ofzo.
Iemand tips?
Gemiddeld is je hartslag zo'n 10 slagen lager bij fietsen dan bij lopen. Denk dat het best lastig is om je hartslag net zo hoog als met duurlopen te krijgen, maar dat hoeft ook niet, 10-20 slagen lager is ook prima. Zolang je iets harder fietst dan naar het station is het al een duurtraining, en kun je makkelijk wat meer uren maken dan met lopen, dat zal sowieso helpen voor de conditie!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  zaterdag 19 februari 2022 @ 10:48:28 #68
413410 Corniel
Alle Dagen Heel Dom
pi_203735255
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 21:45 schreef La_Tramposa het volgende:

Gemiddeld is je hartslag zo'n 10 slagen lager bij fietsen dan bij lopen (..)
Ik heb zelf de ervaring dat het eerder 5 dan 10 is, maar daar ergens tussen is het voor de meesten wel. Wat een voordeel kan zijn is dat je hele lange trainingen kan doen, van zo maar 3 à 4 uur, zonder dat je pezen overbelast raken.
Zolang ik geen talent heb, blijf ik trainen...
pi_203736089
Ik ga sowieso geen drie uur fietsen. Zo leuk vind ik dat nu ook weer niet. Maar één uur, anderhalf uur ofzo. Puur om bezig te blijven. Dank voor de tips!
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_203738209
Vandaag lekker even de zon gezien. Het waaide nog wel maar prima loopweer voor een rondje van 15km. Eigenlijk iets te hard gelopen, maar aan de andere kant voelde het nog steeds easy.

Eigenlijk moet ik wat meer intervals doen, maar ik kom er ivm timing en zin niet goed aan toe.
Whatever...
  zaterdag 19 februari 2022 @ 17:19:03 #71
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203739479
Ik heb ook een heerlijke 7km op lekker tempo gelopen. Jongens, wat heb ik het gemist, gewoon zorgeloos en zonder pijn lopen en met de meewind vloog ik bijna. Het kriebelt weer om wedstrijden te gaan doen.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_203739820
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 21:45 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Gemiddeld is je hartslag zo'n 10 slagen lager bij fietsen dan bij lopen. Denk dat het best lastig is om je hartslag net zo hoog als met duurlopen te krijgen, maar dat hoeft ook niet, 10-20 slagen lager is ook prima. Zolang je iets harder fietst dan naar het station is het al een duurtraining, en kun je makkelijk wat meer uren maken dan met lopen, dat zal sowieso helpen voor de conditie!
Ik zit zelf 15 slagen lager qua gemiddelde hartslag.

Ik vind fietsen op een hogere intensiteit qua hartslag een stuk lastiger dan hardlopen. Ik weet niet zo goed waardoor dat komt. Zowel gemiddelde hartslag, als de piek ligt bij mij een stuk lager. Ik krijg eerder last van m'n zij, ademhaling die limiteert of gewoon zure benen. Die eerste 2 komt denk ik door de houding of zo. Verder is bij hardlopen m'n hartslag vrij constant en met fietsen heb je veel meer last van windverandering, verkeer, gradienten, etc. Een duurtraining bij fietsen begint voor mijn gevoel pas bij 3-4 uur. 2 uur fietsen is kort, terwijl 2 uur hardlopen als duurtraining voelt. Bij fietsen voelt het pas echt lang bij 6-8 uur.

Ik ga morgen weer eens lopen. Hoop dat het weer enigszins meevalt. Het spaarzame momentje van goed weer vandaag gebruikt om te fietsen. Inmiddels komt het weer met bakken uit de lucht en slaat de regen tegen de ramen hier in het westen.
pi_203750171
Hardlopen had ik zonder nadenken gedaan, maar met dit weer ga ik echt niet fietsen.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_203752192
Nou hardlopen was ook echt geen pretje vanochtend. Wind uit 1 richting gaat nog, maar die vlagen/windstoten.. je lichaam is zo bezig met zich schrap zetten en compenseren zodat je niet in de sloot waait, dat je amper meer met rennen bezig kunt zijn. Mijn benen hebben nergens last van na 30km maar mijn rug en rompspieren vonden dit niet leuk..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_203753620
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2022 12:27 schreef La_Tramposa het volgende:
Nou hardlopen was ook echt geen pretje vanochtend. Wind uit 1 richting gaat nog, maar die vlagen/windstoten.. je lichaam is zo bezig met zich schrap zetten en compenseren zodat je niet in de sloot waait, dat je amper meer met rennen bezig kunt zijn. Mijn benen hebben nergens last van na 30km maar mijn rug en rompspieren vonden dit niet leuk..
Daar kan ik inkomen ja. Zag dat Zwabber en wyccie hun rondje ook al hadden ingekort. Zelf ben ik toch maar gaan fietsen. 33km gedaan. Ik kan me niet herinneren dat ik in de afgelopen 20 jaar eerder zo ver heb gefietst. Stond op de dijk een paar keer stil inderdaad, door de naweeën van Eunice. Het lijkt wel of die nog een dagje extra is gebleven.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')