quote:
Op zaterdag 26 februari 2022 18:40 schreef Halcon het volgende:[..]
Dat eerste vind ik de boel omdraaien. Gros van de mensen op de lijsten zijn amper bekend. Niet in positieve zin, maar ook niet in negatieve zin. Alsof mensen die destijds op de VVD stemden bv. een Van Haga kenden. Of dat er veel mensen niet op de VVD hebben gestemd, omdat van Haga op de lijst stond. Ik vind dat geen democratische legitimatie. Als op die plek op de lijst z'n buurman had gestaan, dan had z'n buurman er gezeten.
Nu heeft een Kamerlid redelijk veel 'macht' als er discussies zijn. Immers, als 'ie afsplitst is de partij 'n zetel kwijt en is dat Kamerlid in elk geval nog de rest van de regeerperiode verzekerd van in de Kamer te kunnen blijven zitten, publiciteit, etc. Met krappe meerderheden is het best tricky om iemand uit de partij te kegelen. Je kunt dan bijvoorbeeld best je meerderheid verliezen. Prima als iemand voldoende voorkeursstemmen had, overigens, dat 'ie dan blijft zitten.
Maar stel dat het gaat om iemand die dat niet had en er uit wordt gezet vanwege misdragingen, dan heb ik er meer moeite mee.
Ik snap de moeite hoor. Zit ook wel wat in. Maar het alternatief is gewoon nog veel slechter. Dan komt alle macht bij vier of vijf partijleiders/besturen en die hoeven niet eens gekozen te zijn. Dat is gewoon uitholling van je democratie.