quote:
Rune Herregodts (23) won de eerste etappe in de Ruta del Sol en dat was precies zoals hij het zelf had gepland. Van materiaal tot de samenstelling van de vluchtgroep: alles lang op voorhand overdacht. “Rune is een speciale. Maar op een positieve manier.”
Het personeel van Sport Vlaanderen-Baloise weten ondertussen waar ze zich bij Rune Herregodts aan mogen verwachten. “Voor een koers heeft hij vaak een aantal speciale wensen”, zegt mechanieker Wim Vanelverdinghe. “Hij wil zijn fiets dan helemaal afstemmen op de specifieke omstandigheden van de koers.”
Maandagavond koos hij voor speciale banden van leverancier FFWD. Niet de gebruikelijke ‘tubes’ die op de velg worden gekleefd, maar wel ‘banden’ of zogenaamde ‘clinchers’, die achter de velg haken. “Die wielen waren meer aero”, vertelde Herregodts daarover na de finish. “In combinatie met nieuwe testwielen met hoge velgen van 55 millimeter was dat zeker de snelste set-up van mijn fiets.”
Herregodts aarzelde om zijn wensen maandagavond nog door te spelen naar de mechaniekers: “Het was al negen uur ’s avond. Ik durfde het niet goed meer te vragen.” Wim Vanelveringhe, die de aanpassingen deed, maakt er geen punt van: “Fietsen afstellen is onze job. We kennen Rune ondertussen. Het is een speciale, maar op een heel positieve manier.”
Appje naar Lindsay De Vylder
Ook opvallend aan de fiets van Herregodts is zijn stuur van fabrikant Deda. Het is smal – 36 centimeter – en de Shimano-remgrepen staan heel erg naar binnen. Ook daar probeert hij zo aero mogelijk te zijn. “Je mag niet meer in de puppy positie rijden”, aldus Herregodts. “Je moet de handen aan het stuur houden, maar het vraagt veel kracht van de triceps om die positie vol te houden. Ik heb er lang op geoefend naast De Schelde. Je ziet af, maar als je het 200 kilometer kan volhouden, spaar je veel energie.”
Herregodts had na studie van het roadbook bepaald dat de kansen op een lange vlucht het grootst waren in de eerste etappe. Twee weken geleden al stuurde hij een appje naar ploegmaat Lindsay De Vylder om hem te overhalen om ook mee te gaan in de vlucht. “Het leek me een goed idee om een ploegmaat mee te hebben”, aldus Herregodts. “Daarom heb ik Lindsay een berichtje gestuurd. Hij was ook mee in een groep van acht en dat was ideaal.”
Finale verkend met Google Maps en You Tube
Aanvankelijk zou Herregodts zijn seizoen beginnen in de Ster van Bessèges, maar door vaccinatieproblemen – zijn tweede prik was te ‘oud’ en zijn booster te recent – lukte dat niet. Hij focuste meteen vol op de Rutal del Sol: “Ik heb ik twee weken getraind met alleen maar de eerste rit in mijn hoofd. Op Google Maps heb ik iedere meter van de finale verkend en filmpjes van vorige aankomsten op deze slotklim opgezocht.”
Terreinkennis maakte in de slotkilometers het verschil: “Ik wist dat het peloton in de laatste tien kilometer niet veel terrein zou goed maken. Het is behoorlijk smal, er moest echt al een hele ploeg jagen om ons terug te halen. Al een paar weken had ik in de gaten dat ik de grootste kans had in die eerste etappe. Een vluchtgroep kon daar voorop blijven en ik weet dat ik iemand ben die lang kan overleven.” Herregodts rijdt dit jaar geen Openingsweekend. De volgende koers na de Ruta del Sol wordt Le Samyn op 1 maart.
Hij zou perfect passen bij Campenaerts en Van Moer. Lelangue, contract. Nu.