Ze had zeer de behoefte aan vrijheid en het opnieuw beginnen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 13:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Oh, maar dan kan ik het me heel goed voorstellen dat het pijn doet. Aparte ommezwaai wel. Heb je weleens aan haar gevraagd waarom ze deze heeft gemaakt?
Hier kan ik me ook wel op verheugen, al duurt het nog even.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 13:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is wel het voordeel als ze wat ouder worden. Onze dochter kan inmiddels prima een paar uurtjes alleen blijven 's avonds, zodat we eens naar de film of theater kunnen zonder oppas te hoeven regelen. Ze vindt het zelf wel leuk tegenwoordig.
Wij hebben wel altijd veel met drieën gedaan en ook dat is eigeniljk erg leuk. Maar soms even met tweetjes als stel is ook wel eens fijn.
Gaat dat niet wat ver? Of echt risicogroep?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 08:36 schreef ToT het volgende:
Sinds de uitbraak van corona hebben we mijn moeder maar 1x gezien; wij op de parkeerplaats en zij op he balkon.
Ze is wel zeer geïnteresseerd hoe het allemaal gaat met ons en met haar enige kleinkind, maar dan allemaal telefonisch bespreken of met chatten.
Dat doet ook echt goed pijn...
Ze is wel super blij met alle verhalen en met het zien van foto's.
Hartpatiënt en ze is tegen de 90, maar desondanks vind ik het ook wel ver gaan, ja....quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:18 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Gaat dat niet wat ver? Of echt risicogroep?
Ik denk dat je op basis van leeftijd ook wel iets aanhaalt hier. De verwachting van je ouders met betrekking op leeftijd ook iets anders. Mijn schoonouders zijn beide 59quote:Op zaterdag 12 februari 2022 15:20 schreef ToT het volgende:
[..]
Hartpatiënt en ze is tegen de 90, maar desondanks vind ik het ook wel ver gaan, ja....
Toevallig gisteren nog gevraagd aan mijn moeder of ze voor 2 a 3 uur kon oppassen. Die past elke zaterdag op de kinderen bij mijn zus. Zondag kon ook niet; dan rust ze uit. Haar goed recht natuurlijk. Maar dat is ook een beetje mijn punt: ze past dus wel degelijk op kleinkinderen. Maar gewoon niet mijn kinderen.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 08:55 schreef loveli het volgende:
[..]
En wat zeggen ze als jullie dat initiatief nemen en om wat grootouderlijke ondersteuning overdag vragen?
Maar last minute zeg ik zelf ook nee, tenzij het iets heel belangrijks is. Dan heb ik al plannen gemaakt, hetzij met iemand anders hetzij in mijn hoofd. Als je nu vraagt voor over een week of 2 a 3?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 18:25 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Toevallig gisteren nog gevraagd aan mijn moeder of ze voor 2 a 3 uur kon oppassen. Die past elke zaterdag op de kinderen bij mijn zus. Zondag kon ook niet; dan rust ze uit. Haar goed recht natuurlijk. Maar dat is ook een beetje mijn punt: ze past dus wel degelijk op kleinkinderen. Maar gewoon niet mijn kinderen.
Heb je er al eens over gesproken met je moeder?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 18:25 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Toevallig gisteren nog gevraagd aan mijn moeder of ze voor 2 a 3 uur kon oppassen. Die past elke zaterdag op de kinderen bij mijn zus. Zondag kon ook niet; dan rust ze uit. Haar goed recht natuurlijk. Maar dat is ook een beetje mijn punt: ze past dus wel degelijk op kleinkinderen. Maar gewoon niet mijn kinderen.
Maar.... Vooral oma is altijd bereid om in te springen als er echt nood aan de man is. Dan staat ze altijd klaar. Zoals het halve jaar dat op de oudste is gepast omdat andere oma en opa niet meer konden en we het plekje bij de kdv niet geregeld kregen. Of toen de jongste minder spontaan en snel geboren werd dan verwachtquote:Op zaterdag 12 februari 2022 08:01 schreef SQ het volgende:
Het is hun goed recht natuurlijk
Wij hebben drie kinderen. Mijn moeder was dol op oppassen, maar die kreeg terminale kanker toen ons eerste kind een half jaar oud was. Echt vaak hebben ze het dus nooit gedaan.
Mijn vader en schoonvader kwakkelen vreselijk met hun gezondheid en kunnen mentaal ook de drukte van 3 jonge kinderen niet aan. Gevolg is dus dat onze kinderen misschien 1 keer per 2 jaar uit logeren gaan.
WTF. Dit zou voor mij een reden zijn om ze lekker in de stront te laten zakken. Ik zou ze niet eens meer laten weten als je vrouw bevallen was.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 07:48 schreef Bot13 het volgende:Toen de jongste ieder moment geboren zou worden, en we zochten naar eventuele opvang voor onze oudste, mocht mijn vrouw snachts bevallen ofzo, weigerden mijn schoonouders en mijn moeder om in geval van nood eventueel die opvang te zijn.
Ik snap je verdriet. Ik had zelf een goede band met de ouders van mijn vader. Toen mijn ouders het zwaar hadden, ging ik er een tijdje 's middags naartoe voor de lunch. Ik was er elke weekeinde te vinden en speelde dan met neefjes en nichtjes. Ik hielp op zaterdag met de boodschappen en de moestuin. Voor mij was het een verlengstuk van m'n eigen gezin en tegelijkertijd een manier om even aan de sores van het gezin te ontkomen. Niet dat er bijzondere sores was, maar met je ouders heb je nu eenmaal een andere band dan met je grootouders, die je altijd begrijpen (ook als je zelf onredelijk bent).quote:Op zaterdag 12 februari 2022 12:33 schreef Sumppi het volgende:
Ik heb er wel erg veel moeite mee gehad en ik vind het nog steeds moeilijk te begrijpen, maar er zijn gelukkig andere mensen in ons leven die wel dolgraag zo betrokken willen zijn.
Om wat meer toelichting te geven, mijn moeder is dan extreem praktisch. Doordeweeks kon ze niet oppassen omdat ze de volgende ochtend moest werken. Er is echt geen sprake van een gebrek aan liefde ofzo, maar ik merk dat ik er zelf gewoon heel anders insta. Ik zou mij de volgende ochtend dan maar gewoon ziek hebben gemeld.quote:Op zondag 13 februari 2022 08:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het heel begrijpelijk dat sommige grootouders geen zin hebben om structureel op te passen. Het is hun leven en ze moeten zelf weten hoe ze hun oude dag doorbrengen. Maar waar ik geen begrip voor heb is dat jullie familie nadat jullie erom vroegen jullie oudste niet op wilde vangen bij de geboorte van de jongste.
Dat snap ik best als het om 'gewoon' oppassen gaat, maar niet in het geval van een noodsituatie. Maar die situatie ligt in het verleden. Met je moeder zou ik denk ik een openhartig gesprek voeren - zonder verwijten - waarin je er de nadruk op legt dat je het belangrijk vindt dat ze een rol speelt in het leven van je kinderen. Aan haar kun je dan vragen hoe ze dat zelf voor zich ziet en hoe jullie dat praktisch kunnen regelen. Daarbij kun je haar ook vragen wat ze van jullie nodig heeft, bijv. tijdig regelen en rekening houden met haar werkdagen.quote:Op zondag 13 februari 2022 09:20 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Om wat meer toelichting te geven, mijn moeder is dan extreem praktisch. Doordeweeks kon ze niet oppassen omdat ze de volgende ochtend moest werken. Er is echt geen sprake van een gebrek aan liefde ofzo, maar ik merk dat ik er zelf gewoon heel anders insta. Ik zou mij de volgende ochtend dan maar gewoon ziek hebben gemeld.
Snap ik. Ik ben jaren jaloers geweest op kinderen van ouders die met het gezin op vakantie gingen (deden wij nooit) of jongeren die financiële steun kregen tijdens het volgen van hun studie (kreeg ik niet). Het heeft me pijn gedaan, maar ten aanzien van je familie kun je niet veel meer dan accepteren en er het beste van maken, zonder over je eigen grenzen te gaan. Mijn moeder stuurde ik bijvoorbeeld regelmatig foto's van de kinderen, maar ik ben op een bepaald moment gestopt haar op te zoeken omdat de eenzijdigheid van de relatie me te zwaar viel. Vanaf dat moment heeft ze haar kleinkinderen jaren niet gezien. Een troost is wel dat mijn pijn niet op de kinderen is overgegaan: zij kenden haar nauwelijks en hebben niets gemist.quote:Dus, er speelt genoeg nuance hier. We hebben echt geen kinderhatende ouders ofzo. Maar de weerstand die ik voel vind ik gewoon vervelend en ook wel een beetje kwetsend. Dan kan ik echt jaloers worden op grootouders die alles (of iig méér) laten wijken voor hun kleinkinderen.
Hier ookquote:Op zondag 13 februari 2022 08:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik snap je verdriet. Ik had zelf een goede band met de ouders van mijn vader. Toen mijn ouders het zwaar hadden, ging ik er een tijdje 's middags naartoe voor de lunch. Ik was er elke weekeinde te vinden en speelde dan met neefjes en nichtjes. Ik hielp op zaterdag met de boodschappen en de moestuin. Voor mij was het een verlengstuk van m'n eigen gezin en tegelijkertijd een manier om even aan de sores van het gezin te ontkomen. Niet dat er bijzondere sores was, maar met je ouders heb je nu eenmaal een andere band dan met je grootouders, die je altijd begrijpen (ook als je zelf onredelijk bent).
Ik gunde mijn eigen kinderen zo'n band en ik ben blij dat ze een warme relatie met mijn schoonouders hebben. Maar we hebben nu bijvoorbeeld ook buren die al gauw nadat we naast hen kwamen wonen aanboden om de kinderen een dagje naar Artis mee te nemen. Met de ouders van vriendjes van de kinderen hebben we ook fijne band opgebouwd. We kunnen altijd wel bij iemand terecht als we noodopvang nodig hebben.
Het is fijn om familie te hebben die steun biedt, maar je kunt net zoals jij hebt gedaan ook zelf een familie creëren.
Ja dat laatste weet ik niet zo goed hoor. Ik vind het echt heel lastig dat er zo vaak van uit wordt gegaan dat mensen ongevraagd hulp bieden. Ik loop ook niet overal en nergens ongevraagd hulp te bieden, ik heb het zelf ook best druk en zie dat niet altijd. En hoe vaak ben je zelf eigenlijk ongevraagd hulp aan het geven aan mensen?quote:Op zondag 13 februari 2022 10:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hier ookToen ik hoogzwanger was (en dan heb ik het echt over 40+ weken icm hittegolf) kwamen er moeders van vriendinnetjes van mijn oudste haar ophalen om mij wat te ontlasten. Dat vond ik echt zo fijn. Mijn ouders hebben nooit aangeboden om in die tijd op te passen. Had ik dat zelf moeten vragen? Ik weet het niet. Mensen mogen soms ook best eigen initiatief tonen.
Daar heb je ook wel wat punten hoor. Het was denk ik ook meer dat ik niet echt snapte hoe het kwam dat mijn ouders niet zagen wat de moeders van vriendinnetjes wél zagen.quote:Op zondag 13 februari 2022 10:57 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja dat laatste weet ik niet zo goed hoor. Ik vind het echt heel lastig dat er zo vaak van uit wordt gegaan dat mensen ongevraagd hulp bieden. Ik loop ook niet overal en nergens ongevraagd hulp te bieden, ik heb het zelf ook best druk en zie dat niet altijd. En hoe vaak ben je zelf eigenlijk ongevraagd hulp aan het geven aan mensen?
Verwachtingen uitspreken en hulp vragen zijn gewoon concrete acties die je kunt nemen om je leven wat eenvoudiger te maken. Afwachten tot hulp vanzelf komt en dan vervolgens verbolgen gaan zijn als het niet komt, daar kan ik niet zo veel mee.
Dat laatste denk ik zeker. Mijn schoonouders zien hun andere kleinkinderen ook vaker, maar dat zijn kinderen van hun dochters en die hebben nou eenmaal een sterkere band met hun ouders dan mijn man. Wij gaan zelf ook niet zo vaak naar ze toe overigens dus het houdt 1:1 verband.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Daar heb je ook wel wat punten hoor. Het was denk ik ook meer dat ik niet echt snapte dat mijn ouders niet zagen wat de moeders van vriendinnetjes wél zagen.
Dat mijn ouders niet zo betrokken zijn bij de kleinkinderen komt ook wel door de band die ik met mijn ouders heb. Ook niet hecht en we zijn geen familiemensen. We hebben geen behoefte aan wekelijks bellen of vaak bij elkaar over de vloer te komen. In die zin kan ik het ze ook niet kwalijk nemen dat ze dingen niet zien en dat ze niet veel met de kleinkinderen doen.
Ik denk dat in veel gevallen waar de grootouders niet (of in mindere mate) betrokken zijn metde kleinkinderen dit te maken heeft met de band die ze hebben met hun eigen kinderen.
Teleurgesteld mag je natuurlijk altijd zijn. Maar als je niet uitspreekt wat je graag zou willen en het gebeurt niet, dan heb je dat ook deels zelf in de hand gehad.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:22 schreef Marsenal het volgende:
Ik snap dat sommigen zeggen dat je je verwachtingen moet uitspreken en er niet van uit moet gaan dat hulp automatisch komt aanvliegen, maar de verwachting dat je ouders zonder aanleiding, zonder gevraagd te worden, helpen met de zorg voor hun kleinkinderen... tja, dat is m.i. gewoon een hele oprechte.
Open communicatie helpt enorm, maar soms mag je er gewoon simpelweg teleurgesteld over zijn dat die dingen blijkbaar niet vanzelf gaan.
Eens. Dat heeft wat mij betreft weinig te maken met de wens van grootouders om een grootouderrol op zich te nemen, maar meer met de mate waarin ze een band hebben met hun (volwassen) kind en een gevoel hebben voor de noden van dat kind.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:22 schreef Marsenal het volgende:
Ik snap dat sommigen zeggen dat je je verwachtingen moet uitspreken en er niet van uit moet gaan dat hulp automatisch komt aanvliegen, maar de verwachting dat je ouders zonder aanleiding, zonder gevraagd te worden, helpen met de zorg voor hun kleinkinderen... tja, dat is m.i. gewoon een hele oprechte.
Open communicatie helpt enorm, maar soms mag je er gewoon simpelweg teleurgesteld over zijn dat die dingen blijkbaar niet vanzelf gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |