abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203623811
Als ik met vrienden en kennissen spreek dan is de rol van opa's en oma's vaak duidelijk. Ze willen hun kleinkinderen het liefst vaak zien, en soms zijn er zelfs regelingen om ze bijvoorbeeld eenmaal per week te laten logeren. Als het niet dat is, dan staan ze in ieder geval altijd klaar om incidenteel op de kinderen te passen. Maar, mijn vrouw en ik merken dat dat bij ons totaal niet het geval is? Onze kids zijn 2 jaar, en 7 maanden. De oudste heeft 1x bij mijn moeder geslapen, en 1x bij mijn schoonouders - that's it. Er komt verder ook geen initiatief. Toen de jongste ieder moment geboren zou worden, en we zochten naar eventuele opvang voor onze oudste, mocht mijn vrouw snachts bevallen ofzo, weigerden mijn schoonouders en mijn moeder om in geval van nood eventueel die opvang te zijn.

Mijn vrouw en ik komen basically al 2,5 jaar bijna de deur niet meer uit. Het helpt ook niet dat ik al 2 jaar thuiswerk - elke dag in hetzelfde kamertje. Als ik hoor dat vrienden en kennissen soms een hotelletje kunnen pakken, of naar de bioscoop, omdat de grootouders even kort de zorg voor de kids overnemen, dan ben ik daar echt jaloers op. Überhaupt merk ik dat ik jaloers ben op het initiatief van hun ouders. Het voelt gewoon soms zo zuur als mijn moeder na 3 of 4 maanden de kinderen weer eens ziet (ze woont een kwartiertje rijden verderop, en dan zijn wij vaak degene die haar kant op gaan, niet andersom) en zegt "Wat zijn ze groot geworden, jeeeeetje!". Dan denk ik, je had erbij kunnen zijn. In het geval van mijn moeder heeft ze wel de afgelopen jaren vaak de kinderen van mijn twee zussen over de vloer gehad om te logeren; echt minstens 4x per jaar. Het voelt gewoon bijna persoonlijk dat wij niet die support krijgen.

Een vriend van me raadde me zo'n oppasservice aan. En dat is misschien wel wat, maar het liefst als de kinderen net iets ouder zijn en waarschijnlijk de hele avond door blijven slapen. En ook iets beter uitgelegd kunnen krijgen dat zo'n onbekend gezicht gewoon de oppas is.

Herkent iemand dit? Zowel het emotionele deel van initiatief missen vanuit de grootouders, en ook het praktische deel van echt altijd 100% van de tijd zonder uitzondering aan je huis/kinderen geplakt zitten?
pi_203623821
Moeten zij weten.
pi_203623842
Ik herken het. De ouders van mijn vriend zijn er niet meer en mijn ouders zijn ook niet zo heel erg met de kleinkinderen bezig. Ze geven met de feestdagen een presentje en komen soms wel langs, maar ze zullen niet voorstellen om de kinderen (1 en 7) een dagje mee te nemen. Ze hebben mijn dochter van 7 nog nooit een dagje mee uit genomen. Soms steekt dat als ik een opa en oma leuk bezig zie met hun kleinkinderen, maar het is wat het is. Ik denk dat er teveel verwachtingen zijn bij opa's en oma's. Ze horen kleinkinderen leuk te vinden en dingen met ze te doen en heel veel vinden het ook leuk. Maar feit is wel dat zij kleinkinderen ook maar in hun schoot geworpen krijgen, ze hebben er niet om gevraagd. En tsja, sommigen zitten er wat minder op te wachten dan anderen.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 08:01:43 #4
149959 SQ
snelle trees
pi_203623853
Het is hun goed recht natuurlijk ;)

Wij hebben drie kinderen. Mijn moeder was dol op oppassen, maar die kreeg terminale kanker toen ons eerste kind een half jaar oud was. Echt vaak hebben ze het dus nooit gedaan.
Mijn vader en schoonvader kwakkelen vreselijk met hun gezondheid en kunnen mentaal ook de drukte van 3 jonge kinderen niet aan. Gevolg is dus dat onze kinderen misschien 1 keer per 2 jaar uit logeren gaan.

Ben ik daar emotioneel onder? Neen. Baal ik wel eens met een steek van jaloezie als ik mensen om me heen hoor wiens kinderen bijna elk weekend uit logeren gaan, of altijd naar opa en oma kunnen als de kinderopvang door zo'n kutlockdown gesloten is? Ja hoor, regelmatig. Maar het is zinloos. Je kunt je eigen situatie niet met die van anderen vergelijken.

Ik lees niet echt wat je zelf aan initiatief neemt. Ik bedoel, vraag je wel eens of ze willen oppassen? Ik heb echt nog nooit spontaan gratis oppas gekregen hoor, ik moet er altijd om vragen. En vaak zeggen mensen dan gewoon ja :D
disclaimer
pi_203623866
Mijn moeder wilde pas dat de kinderen kwamen logeren als de kinderen redelijk zelfstandig waren en konden zeggen wat ze wilden (jaar of 5).
Die van mijn zusje kwamen er eerder, maar ze leert de kinderen ook niet kennen van die 8 bezoekjes die wij bij hun per jaar doen. Mijn zusje komt er om de week. Dus ze kende die kinderen beter.
Hier is het wel deels een afstandskwestie.

Maar ik heb ook helemaal geen zin om afhankelijk van hun te zijn. Dan regel ik zelf wel oppas.

Als mijn jongste nu gaat logeren is dat ook voor zijn lol. Niet omdat het van mij hoeft.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 08:06:38 #6
149959 SQ
snelle trees
pi_203623867
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 07:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik herken het. De ouders van mijn vriend zijn er niet meer en mijn ouders zijn ook niet zo heel erg met de kleinkinderen bezig. Ze geven met de feestdagen een presentje en komen soms wel langs, maar ze zullen niet voorstellen om de kinderen (1 en 7) een dagje mee te nemen. Ze hebben mijn dochter van 7 nog nooit een dagje mee uit genomen. Soms steekt dat als ik een opa en oma leuk bezig zie met hun kleinkinderen, maar het is wat het is. Ik denk dat er teveel verwachtingen zijn bij opa's en oma's. Ze horen kleinkinderen leuk te vinden en dingen met ze te doen en heel veel vinden het ook leuk. Maar feit is wel dat zij kleinkinderen ook maar in hun schoot geworpen krijgen, ze hebben er niet om gevraagd. En tsja, sommigen zitten er wat minder op te wachten dan anderen.
En dit!!! Oh zo erg dit. Kan me niet voorstellen dat ik over 20 jaar kleinkinderen heb en dat er dan constant geklaagd word dat ik te weinig dingen met ze ga doen. Hallo, mijn taak was júllie opvoeden, niet jullie kinderen. Als je hulp nodig hebt kun je t vragen :D
disclaimer
pi_203623880
Ik herken het wel, mijn ouders nemen ook geen initiatief in het contact met mijn dochter (nu bijna een half jaar oud). Dat heeft wel z'n redenen, psychisch gezien. Ik heb er vorige maand een keer een topic over geopend.
Mijn schoonmoeder is een lieverd en past op de maandagen op, samen met mijn man. Mijn man gaat dan met mijn dochter naar mijn schoonmoeder. Dan is er een soort win-win: mijn man kan werken en alsnog genieten van onze dochter (en dingen doen als luiers verschonen en flesjes geven) en mijn schoonmoeder gaat een rondje met haar wandelen bijvoorbeeld als mijn man een online meeting heeft. Ze vinden het allemaal heerlijk op deze manier, dus prima.
pi_203623889
Ik heb nu ineens veel meer respect voor mijn ouders (~75jr, goede gezondheid, vaak 2 kleine meiden van mn broer over de vloer) :)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 08:17:42 #9
149959 SQ
snelle trees
pi_203623905
Ik worstel zelf ook met het maatschappelijke gemak waarmee er maar van wordt uitgegaan dat opa en oma wel oppassen. Zelfs vanuit werkgevers als de kinderopvang dicht is en je thuis moet werken met kinderen. "Dan breng je ze toch naar opa en oma?" Nou eh, nee? Dat is een zegen, geen grondrecht?
disclaimer
pi_203623910
Wat betreft logeren vragen ze het dan weer wel (althans, de vriendin van mijn vader). Ze wonen vlakbij het strand en de oudste heeft altijd de dag van haar leven als we langsgaan. Want dat moet ik wel zeggen, er wordt wel een leuke dag van gemaakt als we langskomen. Maar mijn dochter is niet van het logeren en wilt het dus niet. Tenminste, niet zonder mij :P

Ik vind 1 x per week logeren bij oma en opa wel erg vaak, ik zou me daar niet op blindstaren. Ik denk ook niet dat dit vaak gebeurt. En bij het woord regeling krijg ik de kriebels. Zoiets moet vrijblijvend zijn. Tenzij het niet anders kan door nachtdiensten oid.

[ Bericht 23% gewijzigd door Sunshine1982 op 12-02-2022 08:34:49 ]
pi_203623985
Ik ben wel benieuwd naar de leeftijd van oma en opa, er is een kans dat ze zo verwend zijn, door weinig tot geen geldproblemen te hebben gehad. In hun generatie.. Dat ze er van uit gaan, dat jullie geld genoeg hebben voor een oppas en zij te oud om zich in jullie te kunnen inleven.
pi_203623994
Sinds de uitbraak van corona hebben we mijn moeder maar 1x gezien; wij op de parkeerplaats en zij op he balkon.
Ze is wel zeer geïnteresseerd hoe het allemaal gaat met ons en met haar enige kleinkind, maar dan allemaal telefonisch bespreken of met chatten.

Dat doet ook echt goed pijn...

Ze is wel super blij met alle verhalen en met het zien van foto's.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 08:36:31 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_203623998
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 08:34 schreef christmastsunami het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar de leeftijd van oma en opa, er is een kans dat ze zo verwend zijn, door weinig tot geen geldproblemen te hebben gehad. In hun generatie.. Dat ze er van uit gaan, dat jullie geld genoeg hebben voor een oppas en zij te oud om zich in jullie te kunnen inleven.
Wauw wat lees ik hier? Dus als je geen zin hebt om te pas en te onpas op andermans kinderen te passen ben je verwend? _O-
Ik zou het om willen draaien: er maar van uit gaan dat je ouders zich wel als gratis oppas opwerpen voor je, ongevraagd en onbeperkt, dát is pas verwend.
disclaimer
pi_203624010
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 08:36 schreef SQ het volgende:

[..]
Wauw wat lees ik hier? Dus als je geen zin hebt om te pas en te onpas op andermans kinderen te passen ben je verwend? _O-
Ik zou het om willen draaien: er maar van uit gaan dat je ouders zich wel als gratis oppas opwerpen voor je, ongevraagd en onbeperkt, dát is pas verwend.
We hebben het niet over andermans kinderen, het gaat om kleinkinderen, toch?
pi_203624020
Onze opa's en oma's hebben geen vaste oppasdag en dat willen ze ook niet. Groot gelijk ik vind dat ook niet hun taak.Toch raar om van je (schoon)ouders te verwachten dat ze een gratis oppas zijn.
Ze genieten van hun leven en doen veel leuke dingen nu daar tijd voor is.
Kleinkinderen mogen wel logeren als ze dat graag willen. En als er ziekte is of als we ineens zonder opvang zitten passen ze wel op.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 08:39:19 #16
149959 SQ
snelle trees
pi_203624021
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 08:38 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Dan nog? Het is geen gegeven dat je maar oppast altijd en overal?
Heb je zelf kinderen?
disclaimer
pi_203624041
Hoe is jullie band? En voor de kinderen er waren? Spraken jullie ook wel eens gewoon af zonder dat er een bijzondere gelegenheid was (verjaardag kerstmis etc)? Als er al weinig contact was kan je moeilijk verwachten dat het met de kinderen ineens beter zou worden.
pi_203624052
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 08:39 schreef SQ het volgende:

[..]
Dan nog? Het is geen gegeven dat je maar oppast altijd en overal?
Heb je zelf kinderen?
Ben jij geadopteerd?
  zaterdag 12 februari 2022 @ 08:44:13 #19
149959 SQ
snelle trees
pi_203624065
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 08:42 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Ben jij geadopteerd?
Dat is geen antwoord. Je hebt mijn verhaal overigens al kunnen lezen :*

Maar als je kinderen zou hebben zou je ook wel een stapje verder kunnen denken. En waarschijnlijk ontkennend antwoorden als ik je zou vragen of je het zag zitten om op je zestigste lekker al je vrije tijd naast je werk te vullen met oppassen ;)
disclaimer
  Manager PR/Moderator zaterdag 12 februari 2022 @ 08:44:57 #20
269689 crew  Viv
pi_203624073
Even los van het feit dat niet alle opa's en oma's kunnen of willen oppassen en we dat derhalve niet van ze mogen verwachten, is het natuurlijk wel scheef als dit niet voor alle kleinkinderen geldt.

Zoals in de OP: de kinderen van zijn zussen logeren er minstens 4 keer per jaar, die van hem nooit. :o
  zaterdag 12 februari 2022 @ 08:46:13 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_203624084
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 08:44 schreef Viv het volgende:
Even los van het feit dat niet alle opa's en oma's kunnen of willen oppassen en we dat derhalve niet van ze mogen verwachten, is het natuurlijk wel scheef als dit niet voor alle kleinkinderen geldt.

Zoals in de OP: de kinderen van zijn zussen logeren er minstens 4 keer per jaar, die van hem nooit. :o
Je weet toch niet wat er achter zit? Misschien zit die zus er wel elke week?

Mijn schoonouders zien andere kleinkinderen veel vaker ondanks dat wij het dichtst bij wonen. Maar dat ligt écht niet aan hen. Wij nemen zelf ook nauwelijks initiatief. Dus waarom zou ik daar dan boos over zijn.
disclaimer
  zaterdag 12 februari 2022 @ 08:49:31 #22
149959 SQ
snelle trees
pi_203624105
Mijn trio gaat trouwens volgende maand voor het eerst bij opa en oma logeren. Want ze gaven mij een overnachting met diner en oppas kado voor mijn 40e verjaardag. Ik hou toch mijn hart wel een beetje vast, want ik ken mijn schoonouders ook wel een beetje en ik weet hoe snel ze inmiddels overprikkeld zijn :')
Maar goed, het zijn volwassen mensen, eigen keuze :P
Is de eerste keer sinds het overlijden van mijn moeder in 2016 dat ik spontaan ongevraagd een logeerpartij kreeg aangeboden overigens ;)
disclaimer
  Miss 200.000.000! zaterdag 12 februari 2022 @ 08:53:37 #23
367000 roos94
pi_203624132
Dit is zo'n gevalletje pech hebben (of geluk). Het ligt gewoon heel erg aan opa en oma zelf.

Mijn dochter heeft alleen oma&opa van vaderskant maar die willen het liefst 24/7 oppassen, alleen dat wil ik niet. Altijd ben ik erbij :)

Waarom niet naar de opvang?
  Vis een optie? zaterdag 12 februari 2022 @ 08:55:10 #24
70532 loveli
N
pi_203624137
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 07:48 schreef Bot13 het volgende:
Er komt verder ook geen initiatief
En wat zeggen ze als jullie dat initiatief nemen en om wat grootouderlijke ondersteuning overdag vragen?
crap in = crap out
  Manager PR/Moderator zaterdag 12 februari 2022 @ 08:55:54 #25
269689 crew  Viv
pi_203624141
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 08:46 schreef SQ het volgende:

[..]
Je weet toch niet wat er achter zit? Misschien zit die zus er wel elke week?

Mijn schoonouders zien andere kleinkinderen veel vaker ondanks dat wij het dichtst bij wonen. Maar dat ligt écht niet aan hen. Wij nemen zelf ook nauwelijks initiatief. Dus waarom zou ik daar dan boos over zijn.
Ja, ik bedoel ook meer dat het goed zou zijn als TS kan uitvogelen waar dat verschil vandaan komt. :Y

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 08:39 schreef fleuril het volgende:
Onze opa's en oma's hebben geen vaste oppasdag en dat willen ze ook niet. Groot gelijk ik vind dat ook niet hun taak.Toch raar om van je (schoon)ouders te verwachten dat ze een gratis oppas zijn.
Ze genieten van hun leven en doen veel leuke dingen nu daar tijd voor is.
Kleinkinderen mogen wel logeren als ze dat graag willen. En als er ziekte is of als we ineens zonder opvang zitten passen ze wel op.
Zo hadden wij het ook. :) We hebben ze bij sluiting van KDV en school vanwege corona niet gevraagd om op te passen (want dat gaat tegen de geest van die maatregelen in), maar wel als onze dochter bijvoorbeeld ziek thuis bleef en wij allebei moesten werken. En logeren sporadisch, als wij bijvoorbeeld naar een concert gingen.

Inmiddels wonen we in Zweden en hebben we helemaal niemand in de buurt die we zouden kunnen vragen om op te passen. :')
  Miss 200.000.000! zaterdag 12 februari 2022 @ 08:56:32 #26
367000 roos94
pi_203624147
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 08:55 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja, ik bedoel ook meer dat het goed zou zijn als TS kan uitvogelen waar dat verschil vandaan komt. :Y
[..]
Zo hadden wij het ook. :) We hebben ze bij sluiting van KDV en school vanwege corona niet gevraagd om op te passen (want dat gaat tegen de geest van die maatregelen in), maar wel als onze dochter bijvoorbeeld ziek thuis bleef en wij allebei moesten werken. En logeren sporadisch, als wij bijvoorbeeld naar een concert gingen.

Inmiddels wonen we in Zweden en hebben we helemaal niemand in de buurt die we zouden kunnen vragen om op te passen. :')
Zweden _O_ zo cool
pi_203624152
Ik heb zelf geen ouders maar mijn schoonmoeder en haar man passen ook graag op de kinderen, eens in de 2 weken blijven ze alledrie(!) Een nachtje tukken daar, een kwartier van mijn huis. Mijn schoonmoeder heeft dan wel een hulp in de huishouding die 's ochtends meehelpt, mijn jongste is nog een baby en het is dus allemaal geen makkie voor die fossielen.

Er ontbreekt bij jou duidelijk wat liefde bij de grootouders. Dat is intrinsiek, dat ga je ze niet aanleren. Spijtig wel.

Wat betreft oppas; begin er zo snel mogelijk mee. Die kinderen passen zich prima aan, ongeacht leeftijd. Ik snap dat je de oppas ook niet wilt opzadelen met de nachtbraak-momenten, maar soms moet je ook denken, schijt aan, dat nachtje hotel ergens is heel veel waard, als je dat weer maanden gaat zitten uitstellen... daar wordt je huwelijk ook niet beter van.

Dat je ouders niet willen oppassen in het geval je vrouw in het holst van de nacht moet bevallen is een teken aan de wand, die gaan zich never nooit bekommeren om die kleintjes. Stuitend bijna, ik zou het voor een vreemde nog doen, maar ja, niet bij iedereen heerst het besef dat ouders van jonge kinderen zijn een slopende fase kan zijn.
-nee-
  Licht Ontvlambaar zaterdag 12 februari 2022 @ 08:59:35 #28
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_203624171
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 08:38 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Andermans kinderen dus
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zaterdag 12 februari 2022 @ 09:01:16 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203624184
Herkenbaar TS. Mijn schoonouders passen regelmatig een paar uurtjes op als wij het vragen (1-2 keer per week). En ze zeggen ook rustig nee als het ze niet uitkomt. Ze hebben ook speelgoed en een traphek, en ze maken het huis hufterproof als we komen. Mijn ouders zetten een paar dingen weg.

Wat soms wel steekt: ze passen wel de kinderen van mijn broer, maar OK. Die woont er naast dus dan ontkom je er niet aan als oma. Dus dat kan ik wel relativeren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resistance is futile.
pi_203624223
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 09:01 schreef Seven. het volgende:
Herkenbaar TS. Mijn schoonouders passen regelmatig een paar uurtjes op als wij het vragen (1-2 keer per week). En ze zeggen ook rustig nee als het ze niet uitkomt. Ze hebben ook speelgoed en een traphek, en ze maken het huis hufterproof als we komen. Mijn ouders zetten een paar dingen weg.

Wat soms wel steekt: ze passen wel de kinderen van mijn broer, maar OK. Die woont er naast dus dan ontkom je er niet aan als oma. Dus dat kan ik wel relativeren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mensen met een mening terwijl ze amper zicht hebben op de situatie, dat zijn leuke mensen
-nee-
pi_203624533
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 08:57 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb zelf geen ouders maar mijn schoonmoeder en haar man passen ook graag op de kinderen, eens in de 2 weken blijven ze alledrie(!) Een nachtje tukken daar, een kwartier van mijn huis. Mijn schoonmoeder heeft dan wel een hulp in de huishouding die 's ochtends meehelpt, mijn jongste is nog een baby en het is dus allemaal geen makkie voor die fossielen.

Er ontbreekt bij jou duidelijk wat liefde bij de grootouders. Dat is intrinsiek, dat ga je ze niet aanleren. Spijtig wel.

Wat betreft oppas; begin er zo snel mogelijk mee. Die kinderen passen zich prima aan, ongeacht leeftijd. Ik snap dat je de oppas ook niet wilt opzadelen met de nachtbraak-momenten, maar soms moet je ook denken, schijt aan, dat nachtje hotel ergens is heel veel waard, als je dat weer maanden gaat zitten uitstellen... daar wordt je huwelijk ook niet beter van.

Dat je ouders niet willen oppassen in het geval je vrouw in het holst van de nacht moet bevallen is een teken aan de wand, die gaan zich never nooit bekommeren om die kleintjes.
Stuitend bijna, ik zou het voor een vreemde nog doen, maar ja, niet bij iedereen heerst het besef dat ouders van jonge kinderen zijn een slopende fase kan zijn.
Dat vind ik ook wel een dingetje ja. Als de kinderen in tijden van nood ook niet welkom zijn bij oma en opa zou ik daar wel wat conclusies aan verbinden.
pi_203625261
Mijn kind wil nooit ergens logeren dus ik heb al 7 jaar nooit een avond/nacht in eigen huis gehad zonder hem. Dus ik ga af en toe een weekendje of nachtje weg ofzo.
Mijn moeder past wel op, maar ik merk dat het haar steeds wat meer moeite kost. Sjaak is niet de makkelijkste en ze begrijpt niet goed wat hij nodig heeft, dus parkeert ze hem de halve dag achter de iPad/Switch. Daar vind ik dan weer iets van.

In geval van nood vind ik het prima als Sjaak daarheen gaat, maar liever niet te vaak.
pi_203625819
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 09:23 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Dat vind ik ook wel een dingetje ja. Als de kinderen in tijden van nood ook niet welkom zijn bij oma en opa zou ik daar wel wat conclusies aan verbinden.
Wat voor conclusies zou je daaraan verbinden?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_203625978
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 07:48 schreef Bot13 het volgende:
Als ik met vrienden en kennissen spreek dan is de rol van opa's en oma's vaak duidelijk. Ze willen hun kleinkinderen het liefst vaak zien, en soms zijn er zelfs regelingen om ze bijvoorbeeld eenmaal per week te laten logeren. Als het niet dat is, dan staan ze in ieder geval altijd klaar om incidenteel op de kinderen te passen. Maar, mijn vrouw en ik merken dat dat bij ons totaal niet het geval is? Onze kids zijn 2 jaar, en 7 maanden. De oudste heeft 1x bij mijn moeder geslapen, en 1x bij mijn schoonouders - that's it. Er komt verder ook geen initiatief. Toen de jongste ieder moment geboren zou worden, en we zochten naar eventuele opvang voor onze oudste, mocht mijn vrouw snachts bevallen ofzo, weigerden mijn schoonouders en mijn moeder om in geval van nood eventueel die opvang te zijn.

Mijn vrouw en ik komen basically al 2,5 jaar bijna de deur niet meer uit. Het helpt ook niet dat ik al 2 jaar thuiswerk - elke dag in hetzelfde kamertje. Als ik hoor dat vrienden en kennissen soms een hotelletje kunnen pakken, of naar de bioscoop, omdat de grootouders even kort de zorg voor de kids overnemen, dan ben ik daar echt jaloers op. Überhaupt merk ik dat ik jaloers ben op het initiatief van hun ouders. Het voelt gewoon soms zo zuur als mijn moeder na 3 of 4 maanden de kinderen weer eens ziet (ze woont een kwartiertje rijden verderop, en dan zijn wij vaak degene die haar kant op gaan, niet andersom) en zegt "Wat zijn ze groot geworden, jeeeeetje!". Dan denk ik, je had erbij kunnen zijn. In het geval van mijn moeder heeft ze wel de afgelopen jaren vaak de kinderen van mijn twee zussen over de vloer gehad om te logeren; echt minstens 4x per jaar. Het voelt gewoon bijna persoonlijk dat wij niet die support krijgen.

Een vriend van me raadde me zo'n oppasservice aan. En dat is misschien wel wat, maar het liefst als de kinderen net iets ouder zijn en waarschijnlijk de hele avond door blijven slapen. En ook iets beter uitgelegd kunnen krijgen dat zo'n onbekend gezicht gewoon de oppas is.

Herkent iemand dit? Zowel het emotionele deel van initiatief missen vanuit de grootouders, en ook het praktische deel van echt altijd 100% van de tijd zonder uitzondering aan je huis/kinderen geplakt zitten?
Heb je al eens met hen besproken hoe dit voor je voelt? Heb je zelf initiatief getoond om dit te veranderen?

Heb je voor jezelf duidelijk wat je graag van ze zou willen en kun je dit vriendelijk en constructief met ze bespreken?
pi_203626078
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 10:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat voor conclusies zou je daaraan verbinden?
Dat ik ouders heb die niet voor me klaar willen staan. En misschien is dat wel een rigoureuze conclusie op basis van één gebeurtenis, maar komop. Niet willen klaar staan voor jouw kind en kleinkinderen bij zo'n heftige en bijzondere gebeurtenis.. En waar hebben we het over.. Over één nachtje.

Mocht dit bij mij gebeuren zou ik best gekwetst zijn denk ik.
pi_203626213
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 10:32 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Dat ik ouders heb die niet voor me klaar willen staan. En misschien is dat wel een rigoureuze conclusie op basis van één gebeurtenis, maar komop. Niet willen klaar staan voor jouw kind en kleinkinderen bij zo'n heftige en bijzondere gebeurtenis.. En waar hebben we het over.. Over één nachtje.

Mocht dit bij mij gebeuren zou ik best gekwetst zijn denk ik.
Ah op die manier.

Over het algemeen betekent 'ergens consequenties aan verbinden' dat er een tegen opgetreden wordt. Dus dat je een tegenactie doet om te laten zien dat je het er niet mee eens bent. Of straf uitdelen.

Dat het iemand zou kwetsen, kan ik me heel goed voorstellen. Maar ondanks dat wij ook het nodige gedoe hebben gehad met vooral mijn schoonouders vind ik, en heb ik altijd gevonden, dat het contact tussen mijn dochter en hen wel belangrijk was. Dus bijvoorbeeld voor straf de kleinkinderen weghouden zou ik niet overwegen.
pi_203626265
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 10:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ah op die manier.

Over het algemeen betekent 'ergens consequenties aan verbinden' dat er een tegen opgetreden wordt. Dus dat je een tegenactie doet om te laten zien dat je het er niet mee eens bent. Of straf uitdelen.

Dat het iemand zou kwetsen, kan ik me heel goed voorstellen. Maar ondanks dat wij ook het nodige gedoe hebben gehad met vooral mijn schoonouders vind ik, en heb ik altijd gevonden, dat het contact tussen mijn dochter en hen wel belangrijk was. Dus bijvoorbeeld voor straf de kleinkinderen weghouden zou ik niet overwegen.
Je hebt gelijk, ik heb het verkeerd geformuleerd. My bad :@
pi_203626320
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 10:42 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, ik heb het verkeerd geformuleerd. My bad :@
Daarom vroeg ik het nog even, want ik vond het een rare formulering :)
  Vis een optie? zaterdag 12 februari 2022 @ 11:18:47 #39
70532 loveli
N
pi_203626801
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 09:04 schreef Marsenal het volgende:
Mensen met een mening terwijl ze amper zicht hebben op de situatie
Dat is de definitie van Fok!

[ Bericht 3% gewijzigd door loveli op 12-02-2022 12:35:25 (quote gefixt) ]
crap in = crap out
pi_203626994
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 10:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ah op die manier.

ze schreef niet dat ze er consequenties aan zou verbinden, maar dat ze er conclusies uit zou trekken.

Hmm nee conclusien aan verbinden. Mix van de 2 dus.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 11:51:43 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203627161
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 11:18 schreef loveli het volgende:

[..]

Dat is de definitie van Fok!
Hehe, wat zegt dit over mijn familie?
Resistance is futile.
pi_203627334
Mijn ouders hebben regelmatig opgepast op het oudste kind van mijn broer. Hij was 3 dagen in de week bij mijn ouders en hoefde dus niet naar de opvang. Dat was wel 13 jaar terug, dus ik kan me voorstellen dat ze toen fitter waren.

Tegen de tijd dat ik zwanger raakte (2 jaar terug) gaf mijn moeder aan dat ze niet meer in staat was om regelmatig op te passen en dat ik zelf opvang moest regelen.

Ik heb daar persoonlijk wel begrip voor. Als ik later oma mag worden, zou ik ook niet regelmatig willen oppassen. Bij nood/ spoed/ speciale gevallen zal ik natuurlijk altijd beschikbaar zijn, maar verder moeten ze het doen met opvang :P

Overigens ga ik wel 1x per week naar mijn ouders toe op mijn vrije doordeweekse dag. Dan spelen zij met mijn dochtertje en heb ik toch een beetje rust :P
pi_203627376
Maar TS, als die oudjes straks onverhoopt hulpbehoevend worden, heb je dan niet de neiging om ze compleet in hun sop te laten gaarkoken? :P

Het is in veel culturen gebruikelijk dat je de oudjes helpt in hun laatste levensfase, maar dan is het ook wel gebruikelijk dat je betrokken bent bij de zorg voor de kleinsten.
-nee-
pi_203627634
Mijn ouders leven niet meer en mijn schoonouders zijn na hun scheiding ook niet erg betrokken bij de kinderen (alleen onze oudste van de drie heeft meegemaakt dat we daar zeer regelmatig waren). We hebben een aantal keer aangegeven dat het zo leuk zou zijn om een goede band samen op te bouwen of te behouden. Niet door op te passen, maar wel door wat meer contact te hebben dan alleen met de verjaardagen en Kerst. Schoonmoeder heeft heel duidelijk aangegeven dat ze nu haar eigen leven wilde leven en dat de rol van oma daar niet zo in past. Het heeft best een tijdje geduurd voor ik niet meer teleurgesteld was. Bij m'n schoonvader logeren de kinderen nog wel eens per jaar en als we daar zijn is hij zeer betrokken. Ook komt hij nog weleens deze kant op.

Ik heb er wel erg veel moeite mee gehad en ik vind het nog steeds moeilijk te begrijpen, maar er zijn gelukkig andere mensen in ons leven die wel dolgraag zo betrokken willen zijn. O+
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_203627738
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 12:33 schreef Sumppi het volgende:
Mijn ouders leven niet meer en mijn schoonouders zijn na hun scheiding ook niet erg betrokken bij de kinderen (alleen onze oudste van de drie heeft meegemaakt dat we daar zeer regelmatig waren). We hebben een aantal keer aangegeven dat het zo leuk zou zijn om een goede band samen op te bouwen of te behouden. Niet door op te passen, maar wel door wat meer contact te hebben dan alleen met de verjaardagen en Kerst. Schoonmoeder heeft heel duidelijk aangegeven dat ze nu haar eigen leven wilde leven en dat de rol van oma daar niet zo in past. Het heeft best een tijdje geduurd voor ik niet meer teleurgesteld was. Bij m'n schoonvader logeren de kinderen nog wel eens per jaar en als we daar zijn is hij zeer betrokken. Ook komt hij nog weleens deze kant op.

Ik heb er wel erg veel moeite mee gehad en ik vind het nog steeds moeilijk te begrijpen, maar er zijn gelukkig andere mensen in ons leven die wel dolgraag zo betrokken willen zijn. O+
Ik snap jouw teleurstelling, dat voorop gesteld.

Maar in hoeverre kun je een oma of een opa kwalijk nemen dat ze geen (of in mindere mate) opa en oma willen zijn? Ik vraag me dat oprecht af. Want zoals ik eerder zei, grootouders hebben niet gekozen voor kleinkinderen. En toch verwacht iedere ouder (ik heb die verwachting ook gehad) dat ze betrokken zijn en leuke dingen met ze doen. Het klinkt misschien lullig, maar sommige grootouders hebben er geen (of in mindere mate) zin in. Ik denk niet dat je ze dat kwalijk kan nemen.
pi_203628109
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 12:41 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik snap jouw teleurstelling, dat voorop gesteld.

Maar in hoeverre kun je een oma of een opa kwalijk nemen dat ze geen (of in mindere mate) opa en oma willen zijn? Ik vraag me dat oprecht af. Want zoals ik eerder zei, grootouders hebben niet gekozen voor kleinkinderen. En toch verwacht iedere ouder (ik heb die verwachting ook gehad) dat ze betrokken zijn en leuke dingen met ze doen. Het klinkt misschien lullig, maar sommige grootouders hebben er geen (of in mindere mate) zin in. Ik denk niet dat je ze dat kwalijk kan nemen.
Hier kwam het door een omslag van redelijk betrokken moeder en oma naar iemand die helemaal voor zichzelf koos. Ik geloof dat ze ondertussen wel merkt hoe eenzaam het is als je alleen nog maar een partner hebt en het contact met anderen oppervlakkig is. Ze geeft nu soms aan dat ze mensen niet meer ziet en dan merk je dat dat pijnlijk is, maar ze heeft niet door (of geeft dat niet aan) dat dat komt door hoe ze het zelf wilde. Ze legt de schuld nu bij de ander: zij laten -ook- nooit wat horen.

En het doet gewoon pijn als een ouder het niet belangrijk vindt een goede band te houden met jou en je kinderen. Dan heb ik het dus niet over elke week bezoekjes en ze inzetten als oppas, maar het is pijnlijk als je niks -meer- deelt. Misschien moet ik het dan zo verwoorden. Het kost even tijd voor je geen verdriet meer hebt bij het leuren aan een dood paard en het kan laten. :+
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_203628158
Ik zie nu pas dat ik in mijn eerdere post het bij mezelf heb gehouden en mijn gevoelens. Ik heb ze nooit boos verwijten gemaakt of iets dergelijks, maar die teleurstelling mag er ook gewoon zijn.
  zaterdag 12 februari 2022 @ 13:17:37 #48
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203628164
Mijn vrouw heeft geen ouders meer, mijn ouders wonen aan de andere kant van het land en verder weinig familie. Dus de kinderen zijn er altijd bij, alhoewel ze al iets ouder worden en we steeds meer kunnen maar we kunnen niet zomaar een avondje of weekend weg.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203628252
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 13:12 schreef Sumppi het volgende:

[..]
Hier kwam het door een omslag van redelijk betrokken moeder en oma naar iemand die helemaal voor zichzelf koos. Ik geloof dat ze ondertussen wel merkt hoe eenzaam het is als je alleen nog maar een partner hebt en het contact met anderen oppervlakkig is. Ze geeft nu soms aan dat ze mensen niet meer ziet en dan merk je dat dat pijnlijk is, maar ze heeft niet door (of geeft dat niet aan) dat dat komt door hoe ze het zelf wilde. Ze legt de schuld nu bij de ander: zij laten -ook- nooit wat horen.

En het doet gewoon pijn als een ouder het niet belangrijk vindt een goede band te houden met jou en je kinderen. Dan heb ik het dus niet over elke week bezoekjes en ze inzetten als oppas, maar het is pijnlijk als je niks -meer- deelt. Misschien moet ik het dan zo verwoorden. Het kost even tijd voor je geen verdriet meer hebt bij het leuren aan een dood paard en het kan laten. :+
Oh, maar dan kan ik het me heel goed voorstellen dat het pijn doet. Aparte ommezwaai wel. Heb je weleens aan haar gevraagd waarom ze deze heeft gemaakt?
pi_203628432
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 13:17 schreef Herkauwer het volgende:
Mijn vrouw heeft geen ouders meer, mijn ouders wonen aan de andere kant van het land en verder weinig familie. Dus de kinderen zijn er altijd bij, alhoewel ze al iets ouder worden en we steeds meer kunnen maar we kunnen niet zomaar een avondje of weekend weg.
Dat is wel het voordeel als ze wat ouder worden. Onze dochter kan inmiddels prima een paar uurtjes alleen blijven 's avonds, zodat we eens naar de film of theater kunnen zonder oppas te hoeven regelen. Ze vindt het zelf wel leuk tegenwoordig.

Wij hebben wel altijd veel met drieën gedaan en ook dat is eigeniljk erg leuk. Maar soms even met tweetjes als stel is ook wel eens fijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')