abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203587374
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:46 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Nee over die spullen betaal je dat niet.

De spullen worden namelijk gewoon verkocht door een ander.

Het is gewoon legaal iemand gratis spullen te geven.
Over spullen betaal je geen schenkbelasting? Lijkt me niet waar. Schenkbelasting zou dan wel erg eenvoudig te omzeilen.

Jubelton kan dan ook wel weg. Als ouder kun je dan namelijk gewoon een huis kopen en dat aan je kinderen schenken. :)

Of je geeft ze even 'n Lamborghini Urus of zo met een paar k op de teller die ze dan de dag erop verkopen.
  woensdag 9 februari 2022 @ 18:51:05 #127
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_203587406
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:49 schreef Halcon het volgende:

[..]
Over spullen betaal je geen schenkbelasting? Lijkt me niet waar. Schenkbelasting zou dan wel erg eenvoudig te omzeilen.

Jubelton kan dan ook wel weg. Als ouder kun je dan namelijk gewoon een huis kopen en dat aan je kinderen schenken. :)

Of je geeft ze even 'n Lamborghini Urus of zo met een paar k op de teller die ze dan de dag erop verkopen.
Natuurlijk wel producten waar de fiscus minder snel op zal letten als een gloednieuw bed.

Kan je zelfs het argument gebruiken "oma is helaas overleden om erop te slapen"
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_203587442
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:51 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Natuurlijk wel producten waar de fiscus minder snel op zal letten als een gloednieuw bed.

Aha, daar komt de aap uit de mouw. Het mag niet, maar de fiscus heeft het niet zo snel door. Da's wat anders natuurlijk. :)
pi_203587459
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:46 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Nee over die spullen betaal je dat niet.

De spullen worden namelijk gewoon verkocht door een ander.

Het is gewoon legaal iemand gratis spullen te geven.
Nee dat is niet legaal. Je mag niet iemand de mona lisa "gewoon" geven. Die spullen hebben een waarde.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mwah. Ik kijk gewoon elke maand of het geld erop staat en zo ja, dan prima verder. Heb in elk geval geen hele kant-en-klare administratie met huurinkomsten en alle uitgaven die nodig zijn voor die woningen. Dan snap ik dat het meer werk kost.
True, maar dit is niet direct een hoofdpijndossier voor je neem ik aan. Of ben je een verhuurder die aan woningverbeteringen voor z'n huurders doet?

quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:51 schreef hollandia02 het volgende:

[..]

Dat nieuwe bed is < dan de vrijstelling. Maar betekend niet dat als je alles in een jaar op gaat tellen jij er schenkbelasting over zal moeten betalen. Voor de erfbelasting vallen die spullen onder de vrijstelling, niet vrij van belasting.
  woensdag 9 februari 2022 @ 18:54:58 #130
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_203587469
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:53 schreef Halcon het volgende:

[..]
Aha, daar komt de aap uit de mouw. Het mag niet, maar de fiscus heeft het niet zo snel door. Da's wat anders natuurlijk. :)
In principe zal de fiscus er toch moeilijk achterkomen als oma vlak voor dr dood 1000 kilo bakstenen koopt en zoon die verkoopt?
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
pi_203587484
Overigens, voor iedereen die het nog niet door had. M'n eigen plannen zou ik mijzelf ongenadig hard mee naaien. Niets wat ik kan nalaten, de vermogensbelasting zou mij maximaal naaien en de verlaging van de inkomstenbelasting heb ik zelf weinig aan.

Maar dat even ter verduidelijking.
pi_203587492
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:54 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
In principe zal de fiscus er toch moeilijk achterkomen als oma vlak voor dr dood 1000 kilo bakstenen koopt en zoon die verkoopt?
Dat is ontduiking, dat is illegaal. Niet iedereen is van mening dat dit goed is.
  woensdag 9 februari 2022 @ 18:56:06 #133
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_203587496
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:55 schreef investeerdertje het volgende:
Overigens, voor iedereen die het nog niet door had. M'n eigen plannen zou ik mijzelf ongenadig hard mee naaien. Niets wat ik kan nalaten, de vermogensbelasting zou mij maximaal naaien en de verlaging van de inkomstenbelasting heb ik zelf weinig aan.

Dus jij bent een investeerdertje voor de staat?
  woensdag 9 februari 2022 @ 18:57:00 #134
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_203587509
quote:

[..]
Dat is ontduiking, dat is illegaal. Niet iedereen is van mening dat dit goed is.
Nee oke, ik dacht in eerste instantie zelfs dat het legaal was. Juist omdat het niet te controleren valt (Zo worden er wel meer dingen gedoogd).
pi_203587512
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:56 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Dus jij bent een investeerdertje voor de staat?
Als je het zo bekijkt zeker. Maar vooral een voor vroegpensioen en minder werken.
pi_203587516
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:57 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Nee oke, ik dacht in eerste instantie zelfs dat het legaal was. Juist omdat het niet te controleren valt (Zo worden er wel meer dingen gedoogd).
Dat is het geheel niet. Sterker, uit m'n hoofd qua tijdsduur, elke schenking <1 jaar oud valt onder de erfenis.
pi_203587608
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:54 schreef investeerdertje het volgende:

True, maar dit is niet direct een hoofdpijndossier voor je neem ik aan. Of ben je een verhuurder die aan woningverbeteringen voor z'n huurders doet?
[..]
Dat nieuwe bed is < dan de vrijstelling. Maar betekend niet dat als je alles in een jaar op gaat tellen jij er schenkbelasting over zal moeten betalen. Voor de erfbelasting vallen die spullen onder de vrijstelling, niet vrij van belasting.
Als ik het nu allemaal tevoorschijn moet toveren wel. Als ik een administratie aanleg, dan kan ik het zo opdreunen, maar dan moet ik die administratie wel aan gaan leggen uiteraard.

Ik koop geen opknappertjes in principe. Maar soms maak je wel kosten. Laat de boel schoonmaken voor de huurder erin gaat. Je hebt natuurlijk de kosten van de notaris. Als je het als bedrijf zou beschouwen, heb ik ook mijn eigen kosten. In sommige gevallen heb ik meubels gekocht, zodat ik het gemeubileerd kan verhuren. Een huis laat ik elk jaar de schoorsteen vegen, omdat dat moet. Dat soort dingen. Je kunt ook dingen hebben die je moet repareren als de huurders erin zitten. Sommige dingen komen voor rekening van de verhuurder.
  woensdag 9 februari 2022 @ 19:03:02 #138
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_203587615
quote:
Een meerderheid van 76% van de Nederlanders vindt erfbelasting een oneerlijke belastingmaatregel. Dat blijkt uit onderzoek onder 2.500 respondenten in opdracht van de CDA Business Club.

De grootste tegenstander blijkt de PVV (92%). Kiezers van de twee andere grootste partijen D66 en VVD vinden met respectievelijk 60% en 82% de belasting op de erfenis onrechtvaardig. Ook kiezers van linkse partijen zoals PvdA (55%) en GroenLinks (52%) zijn tegen. Daarmee lijkt er een kamerbrede meerderheid te bestaan voor afschaffing van de erfbelasting. 65% vermoedt dat vermogende Nederlanders en ondernemers verhuizen naar landen waar deze belastingregeling niet bestaat of veel coulanter is. 70% vindt bovendien dat ook de schenkbelasting onrechtvaardig is.
https://accountantweek.nl(...)-af-van-erfbelasting

Onderzoek maart 2021
pi_203587621
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:54 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Klopt. Maar dat de fiscus ergens niet achter komt, betekent natuurlijk niet dat het mag zonder schenkbelasting te betalen.
pi_203587647
quote:

Waarom heb je er genoeg in? Zou het geen effect hebben op je gedrag als het inderdaad zo zou gaan als jij voorstelt? Zo min mogelijk belasting willen betalen, is immers toch iets menselijks.

Op mij zou het wel effect hebben.
pi_203587668
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:57 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Nee, het is niet legaal. Ben het er wel mee eens dat de belastingdienst er niet 1-2-3 achter zal komen. Maar daarmee is het nog niet legaal en ook geen gedoogsituatie.
  woensdag 9 februari 2022 @ 19:05:35 #142
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_203587675
Denk overigens wel dat mensen met kinderen anders over deze wet denken dan die zonder.
pi_203587678
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 18:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je het zo bekijkt zeker. Maar vooral een voor vroegpensioen en minder werken.
Ik werk nu al amper. Maar dan nog help ik liever mijn kinderen vooruit dan dat alles gaat naar een geldverslindende overheid.
pi_203587713
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 19:02 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als ik het nu allemaal tevoorschijn moet toveren wel. Als ik een administratie aanleg, dan kan ik het zo opdreunen, maar dan moet ik die administratie wel aan gaan leggen uiteraard.

Ik koop geen opknappertjes in principe. Maar soms maak je wel kosten. Laat de boel schoonmaken voor de huurder erin gaat. Je hebt natuurlijk de kosten van de notaris. Als je het als bedrijf zou beschouwen, heb ik ook mijn eigen kosten. In sommige gevallen heb ik meubels gekocht, zodat ik het gemeubileerd kan verhuren. Een huis laat ik elk jaar de schoorsteen vegen, omdat dat moet. Dat soort dingen. Je kunt ook dingen hebben die je moet repareren als de huurders erin zitten. Sommige dingen komen voor rekening van de verhuurder.
Je doet het in box 3 toch? Dan valt het bedrijf idee weg. De schoorsteen is toch aan de verhuurder? Was het wel bij m'n ouders vroeger tenminste. Maar dit klinkt niet als een hoofdprijs qua onkosten of boekhouding. Kan zijn dat ik dat fout zie. De kosten van aankoop overigens zijn als je het mij vraagt niet drukkend op je rendement maar gewoon aankoop (zie aandelen). Maar zoals jij (volgens mij) eerder al zei, het is eigenlijk absurd dat je meerdere huizen kan hebben zonder een bedrijf te zijn.

quote:
Dus?

quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 19:04 schreef Halcon het volgende:

[..]
Waarom heb je er genoeg in? Zou het geen effect hebben op je gedrag als het inderdaad zo zou gaan als jij voorstelt? Zo min mogelijk belasting willen betalen, is immers toch iets menselijks.

Op mij zou het wel effect hebben.
Nee, ik zou niet extra gaan ondernemen om het te ontwijken. Ik ben ook van mening dat een gelijkere uitgangspositie voor iedereen beter is voor de gehele samenleving. Ik heb geen bezwaren tegen het betalen van belasting, wel tegen sommige uitgaven, natuurlijk. Maar an sich vind ik het principe niet verkeerd.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 19:05 schreef hollandia02 het volgende:
Denk overigens wel dat mensen met kinderen anders over deze wet denken dan die zonder.
Want mensen zonder kinderen laten het niet liever aan familie na?
  woensdag 9 februari 2022 @ 19:09:35 #145
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_203587746
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 19:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Want mensen zonder kinderen laten het niet liever aan familie na?
Dat denk ik wel, maar denk dat kinderen in de meeste gevallen echt als een pareltje wordt gezien door de meeste ouders die je tot zo ver mogelijk wilt helpen in het leven.
pi_203589621
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 19:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je doet het in box 3 toch? Dan valt het bedrijf idee weg. De schoorsteen is toch aan de verhuurder? Was het wel bij m'n ouders vroeger tenminste. Maar dit klinkt niet als een hoofdprijs qua onkosten of boekhouding. Kan zijn dat ik dat fout zie. De kosten van aankoop overigens zijn als je het mij vraagt niet drukkend op je rendement maar gewoon aankoop (zie aandelen). Maar zoals jij (volgens mij) eerder al zei, het is eigenlijk absurd dat je meerdere huizen kan hebben zonder een bedrijf te zijn.
[..]
Klopt. Op zich het gunstigst, omdat ik redelijk veel verhuur trek ten opzichte van de waarde van de woning. De schoorsteen is in dit geval aan de huurder, maar ik doe dat zelf, om te voorkomen dat het vergeten wordt. Nee, het is niet de hoofdprijs qua administratie. Maar als je een administratie bij moet houden, dan moet het wel gebeuren. En dan zou ik eigenlijk ook van alles facturen moeten hebben. Nu laat ik bekenden bv. schoonmaken. Kosten aankoop zou je dan bij de koopsom op moeten tellen. Totale verkrijgingsprijs is dan de aankoopprijs. Goed, als je het bedrijfsmatig voert, dan zit dat er sowieso wel in.

Klopt, vind ik ook. Zou m.i. ook de beste oplossing zijn. Mensen die 10 panden willen kopen en verhuren, die richten maar een bedrijf op en voeren maar administratie.

quote:
[..]
Nee, ik zou niet extra gaan ondernemen om het te ontwijken. Ik ben ook van mening dat een gelijkere uitgangspositie voor iedereen beter is voor de gehele samenleving. Ik heb geen bezwaren tegen het betalen van belasting, wel tegen sommige uitgaven, natuurlijk. Maar an sich vind ik het principe niet verkeerd.
[..]

In Nederland heb je op zich al vrij veel mogelijkheden, ook al ben je niet geboren in een rijk gezin. Mijn ouders hebben altijd simpel werk gedaan. Konden rondkomen, maar ook niet heel veel meer dan dat. Dankzij alle regelingen m.b.t. koophuizen, hebben ze ooit goedkoop gekocht, daarna met flinke overwaarde verkocht en daarna nog een keer. Daar "stoor" ik me dan meer aan dan aan kinderen die een erfenis krijgen van hun ouders.
pi_203590456
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 20:15 schreef Halcon het volgende:

[..]
Klopt. Op zich het gunstigst, omdat ik redelijk veel verhuur trek ten opzichte van de waarde van de woning. De schoorsteen is in dit geval aan de huurder, maar ik doe dat zelf, om te voorkomen dat het vergeten wordt. Nee, het is niet de hoofdprijs qua administratie. Maar als je een administratie bij moet houden, dan moet het wel gebeuren. En dan zou ik eigenlijk ook van alles facturen moeten hebben. Nu laat ik bekenden bv. schoonmaken.
dat sluit een bon niet uit. Of het moet zwart zijn
quote:
Kosten aankoop zou je dan bij de koopsom op moeten tellen. Totale verkrijgingsprijs is dan de aankoopprijs.
werkt dat ook zo bij de Mona Lisa?
quote:
Goed, als je het bedrijfsmatig voert, dan zit dat er sowieso wel in.

Klopt, vind ik ook. Zou m.i. ook de beste oplossing zijn. Mensen die 10 panden willen kopen en verhuren, die richten maar een bedrijf op en voeren maar administratie.
eens!
quote:
[..]
In Nederland heb je op zich al vrij veel mogelijkheden, ook al ben je niet geboren in een rijk gezin. Mijn ouders hebben altijd simpel werk gedaan. Konden rondkomen, maar ook niet heel veel meer dan dat. Dankzij alle regelingen m.b.t. koophuizen, hebben ze ooit goedkoop gekocht, daarna met flinke overwaarde verkocht en daarna nog een keer. Daar "stoor" ik me dan meer aan dan aan kinderen die een erfenis krijgen van hun ouders.
Oh ik snap je punt. Alleen de overdracht tussen generaties zorgt voor kansen ongelijkheid. Ik heb het zelf erg goed, maar dat ligt niet aan de uitgangspositie, maar weet ook dat de maatschappij etc niet maakbaar is. Ik zou juist een systeem willen waarbij de eigen verdiensten het beste uit komen en die van voorgaande generaties het minste
pi_203590542
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 20:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
dat sluit een bon niet uit. Of het moet zwart zijn
[..]
Da's in het zwart ja.
quote:
werkt dat ook zo bij de Mona Lisa?
[..]
Jawel, toch? Je rendement is niet het rendement op basis van de koopsom zonder de kosten.
quote:
Oh ik snap je punt. Alleen de overdracht tussen generaties zorgt voor kansen ongelijkheid. Ik heb het zelf erg goed, maar dat ligt niet aan de uitgangspositie, maar weet ook dat de maatschappij etc niet maakbaar is. Ik zou juist een systeem willen waarbij de eigen verdiensten het beste uit komen en die van voorgaande generaties het minste
Voor mij was het wel een van de redenen om aan kinderen te beginnen, dat ik ze ook op weg kan helpen. Als ik op een houtje had moeten bijten elke dag, was ik er niet aan begonnen waarschijnlijk.

En sowieso zijn er wel dingen die berusten op "toeval". Neem alleen al het land waar je in wordt geboren, de "skills" waarmee je wordt geboren. Als je toevallig goed kunt voetballen, dan ga je meer geld verdienen dan iemand met twee linkerhanden en die op school moeilijk mee kan.

Ik ga mijn kinderen niet alles op een dienblad aanreiken, maar ze uiteraard wel helpen. Dat doe ik dan liever met mijn geld dan het allemaal aan de overheid geven of het zelf allemaal verbrassen. Ik doe mezelf niks tekort, maar ik ga het ook weer niet verbrassen aan nog maar wat extra auto's waar ik toch amper in ga rijden, kunstwerken die me niet interesseren of elk verjaardagsfeestje een of andere B-artiest laten schnabbelen.
pi_203590656
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 21:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Da's in het zwart ja.
next part of the problem
quote:
[..]
Jawel, toch? Je rendement is niet het rendement op basis van de koopsom zonder de kosten.
nou ik kan bij aandelen of de Mona Lisa geen koopkosten aftrekken
quote:
[..]
Voor mij was het wel een van de redenen om aan kinderen te beginnen, dat ik ze ook op weg kan helpen. Als ik op een houtje had moeten bijten elke dag, was ik er niet aan begonnen waarschijnlijk.

En sowieso zijn er wel dingen die berusten op "toeval". Neem alleen al het land waar je in wordt geboren, de "skills" waarmee je wordt geboren. Als je toevallig goed kunt voetballen, dan ga je meer geld verdienen dan iemand met twee linkerhanden en die op school moeilijk mee kan.

Ik ga mijn kinderen niet alles op een dienblad aanreiken, maar ze uiteraard wel helpen. Dat doe ik dan liever met mijn geld dan het allemaal aan de overheid geven of het zelf allemaal verbrassen. Ik doe mezelf niks tekort, maar ik ga het ook weer niet verbrassen aan nog maar wat extra auto's waar ik toch amper in ga rijden, kunstwerken die me niet interesseren of elk verjaardagsfeestje een of andere B-artiest laten schnabbelen.
Wist je dat de zorg juist zo ongeveer de grootste kostenpost van de begroting is? Vind je dat erg?
pi_203593282
Ik vind dat inkomensongelijkheid en vooral vermogensongelijkheid aangepakt moet worden, maar dan heb ik het over de extreem rijken, de multimiljardairs zeg maar. Wat er de afgelopen jaren is gebeurd is helemaal verzot.
Aan de andere kant moeten er prikkels blijven voor mensen om bedrijven op te zetten en te innoveren. Door vermogensopbouw te hard aan te pakken heeft dat geen nut meer en wil iedereen gewoon werknemer zijn. Waarom zou je risico lopen als je upside dusdanig gelimiteerd wordt?

Waar ik voor sta is dus veel beperkter dan wat TS voorstelt.
1. Belasting op gerealiseerde vermogenswinst gelijk aan de inkomstenbelasting (je telt dat er gewoon bovenop)
2. Een progressief stelsel van schenkings- en erfbelasting.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')