Hier dus ook een paar laffe pogingen ondernomen, want ik vond het ook maar wat ingewikkeld. Vervolgens de Potty Training cursus van Big Little Feelings aangeschaft.
https://biglittlefeelings.com/courses/Korte filmpjes van 5 minuten, waarin ze je een drie fase plan uitleggen en een hele bubs aan trouble shooting filmpjes voor specifieke problemen waar je tegenaan kunt lopen.
De grote lijnen: plan 3 dagen vrij van alles. Je gaat de hele dag met je peuter doorbrengen. De. Hele. Dag. En dan bestaat het uit 3 fases.
Fase 1. Blote billen. Geen broekjes, niks. Je legt uit dat jullie de komende dagen samen gaan leren om op het potje te plassen. Vanaf nu geen luiers meer, enkel 's nachts een pull up. Grootste valkuil is het niet consequent zijn met deze geen luiers meer regel. Soms wel, soms niet, dat gaat dus niet. Dit snappen ze niet en dan loop je dus vast. (Mijn fout nr 1.) Vanaf nu geen luiers meer.
Elke 30 minuten herhaal je dezelfde zin, zoiets als 'Moet je plassen? Als je in je buik voelt dat je moet plassen, dan kun je op je potje gaan zitten en plassen. Plas gaat in het potje. Daar staat je potje.' Elke 30 min. En ook als je ziet dat je peuter signalen geeft dat het moet plassen, herhaal je het en kun je helpen met naar het potje toegaan. Wil ze niet, dan zeg je 'Oké, ik weet dat je het kan. Als je voelt dat je moet plassen kun je op het potje gaan zitten.' En that's it. De hele dag. En als het misgaat dan zeg je 'Oh je hebt geplast. Plas gaat op het potje. Als je voelt dat je moet plassen, is daar je potje.' En dan ruim je het op. Ze bouwen vanzelf intrinsieke motivatie om op het potje te gaan en ze moeten echt leren die connectie te maken tussen gevoel en actie. En als het wel lukt, doe je ook niet overenthousiast. Enkel de constatering 'Je hebt op het potje geplast. Je voelde dat je moest plassen en ging op je potje.'
Deze fase doe je tot het goed gaat. Bij ons een halve dag, andere kinderen wellicht twee dagen, verschilt per leeftijd waarop je start en per kind.
Fase 2: losse broek aan, geen ondergoed of leggings. Techniek blijft hetzelfde. Elke 30 min herinneren. De kans is zeer groot dat het weer helemaal misgaat. (Bij ons het geval). Ze moeten wennen aan het gevoel van iets om hun billen, maar daar dus niet in kunnen plassen en leren om het uit te trekken. Dit kostte ons 6 broeken op een rij en mijn partner moest het tijdelijk overnemen, want ik werd gek. Maar tegen het einde van dag twee ging 75% goed. Ohja, ze heeft de hele dag ijsthee gedronken. Daar drinkt ze echt veel van dus konden we extra veel oefenen. Terug naar water is een probleem voor later.

Fase 3: korte uitjes. Want er is zoveel te zien en doen buiten, dat ze afgeleid raken en het weer vergeten. Dit ging vandaag foutloos bij ons gelukkig. That's it. Luiervrij.

Dus onze die grootste fouten waren: grote reacties op het wel of niet gebruiken van het potje, beloningen wat niet helpt voor intrinsieke motivatie opbouwen en geen luiers meer = GEEN LUIERS MEER.
En verder moet je maar gewoon die 30 dollar uitgeven en zelf kijken.

Ze vertellen nog veel meer goede info en hebben echt oplossingen voor alles. Ik ben er dolblij mee dat we dit gehad hebben. Klaar. Zindelijk.
's Nachts is een ander verhaal, daar is ze nog te jong voor om dat te kunnen. Haar blaas kan dat simpelweg nog niet. En dat train je door overdag uit de luiers te zijn.