abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203563393
Dat je dat hebt gevonden, Superbadeendje. Ik kon ook niks vinden erover.Ja kuilen graven die instorten,akelig.
Heftig dat Ootje dat als kind meekreeg zo dichtbij.
Op mijn school zat een meisje waarvan de broer bedolven is, doordat hij op een berg los zand klom, dat ging fout: hij werd bedolven en is overleden.

Over Alfredo heb ik gezocht vanavond, ik las het interview met de man die omlaag ging, maar hem niet mee omhoog kreeg. Ik kan me niks herinneren van beelden. Mijn ouders hebben me daarvan weggehouden, denk ik. Er was natuurlijk ook nog niet zoveel media als nu. Die moeder van dat vriendje zat constant langs de radio, waarna ze ons steeds vertelde wat er gebeurde. Maar dat kan ik me allemaal niet herinneren. Alleen dat er een jongen heel diep vast zat.
Dat was eng genoeg om te weten.

Alweer een kind in Marokko in een put? Jee.
:'(
  dinsdag 8 februari 2022 @ 10:42:23 #277
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_203565872
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2022 21:05 schreef GewoonUitNL het volgende:

Alle daden van Allaah gaan gepaard met wijsheid

(...)

Allaah schept en bepaalt niet wat puur slecht is.

(...)

Al-Baqarah 2:286

لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَاۚ

"Allaah belast een ziel niet boven haar vermogen."

Elke beproeving welke een mens ondergaat is voor hem gepast en is nooit iets wat hij niet aankan.

Wellicht heb jij een beproeving die een ander niet aankan, en een ander een beproeving die jij niet aankan.

Zo kan het voor jou heel angstaanjagend zijn wanneer je een beproefd persoon van de buitenkant ziet, maar valt de ervaring ervan voor die persoon best wel mee.

Stel je bijvoorbeeld een operatie onder verdoving voor, of een vechtpartij met adrenaline; voor de buitenstanders ziet het er bloederig en pijnlijk uit, terwijl zij die het ervaren op dat moment er niet veel van voelen.

En zo ook met deze kleine Rayan;
Het zal vast en zeker niet fijn zijn geweest de uren die hij daar heeft doorgebracht; maar wellicht heeft geholpen voor hem en maakte het lichter voor hem dat hij erg jong was en dus ook nog niet heel bewust van zaken was. Een volwassene zal misschien over meer piekeren op zo'n moment dan zo'n klein kind.

Al met al is het zeker iets geweest wat hij heeft kunnen verdragen, al was het niet makkelijk.
En Allah weet het het beste
pi_203565964
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 02:18 schreef wizzer het volgende:
Dat je dat hebt gevonden, Superbadeendje. Ik kon ook niks vinden erover.Ja kuilen graven die instorten,akelig.
Heftig dat Ootje dat als kind meekreeg zo dichtbij.
Op mijn school zat een meisje waarvan de broer bedolven is, doordat hij op een berg los zand klom, dat ging fout: hij werd bedolven en is overleden.

Over Alfredo heb ik gezocht vanavond, ik las het interview met de man die omlaag ging, maar hem niet mee omhoog kreeg. Ik kan me niks herinneren van beelden. Mijn ouders hebben me daarvan weggehouden, denk ik. Er was natuurlijk ook nog niet zoveel media als nu. Die moeder van dat vriendje zat constant langs de radio, waarna ze ons steeds vertelde wat er gebeurde. Maar dat kan ik me allemaal niet herinneren. Alleen dat er een jongen heel diep vast zat.
Dat was eng genoeg om te weten.

Alweer een kind in Marokko in een put? Jee.
:'(
Off topic maar wie weet red mijn opmerking ooit een kind 😉 Als een kind bedolven raakt onder het zand dan proberen mensen vaak snel de mond en neus zandvrij te maken. Vaak lukt het niet om de rest van het zand weg te halen voor er verdere hulp is. Maar het is juist belangrijk ook de borstkas zandvrij te maken of de druk daarop te verminderen. Anders stikken kinderen uiteindelijk nog ook al is de mond en neus zandvrij.
pi_203565983
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 10:42 schreef GewoonUitNL het volgende:

[..]
Al-Baqarah 2:286

لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَاۚ

"Allaah belast een ziel niet boven haar vermogen."

Elke beproeving welke een mens ondergaat is voor hem gepast en is nooit iets wat hij niet aankan.

Wellicht heb jij een beproeving die een ander niet aankan, en een ander een beproeving die jij niet aankan.

Zo kan het voor jou heel angstaanjagend zijn wanneer je een beproefd persoon van de buitenkant ziet, maar valt de ervaring ervan voor die persoon best wel mee.

Stel je bijvoorbeeld een operatie onder verdoving voor, of een vechtpartij met adrenaline; voor de buitenstanders ziet het er bloederig en pijnlijk uit, terwijl zij die het ervaren op dat moment er niet veel van voelen.

En zo ook met deze kleine Rayan;
Het zal vast en zeker niet fijn zijn geweest de uren die hij daar heeft doorgebracht; maar wellicht heeft geholpen voor hem en maakte het lichter voor hem dat hij erg jong was en dus ook nog niet heel bewust van zaken was. Een volwassene zal misschien over meer piekeren op zo'n moment dan zo'n klein kind.

Al met al is het zeker iets geweest wat hij heeft kunnen verdragen, al was het niet makkelijk.
Wat een bullshit. Hij kon het niet verdragen want hij is nu dood.
  dinsdag 8 februari 2022 @ 11:22:14 #280
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_203566530
De bestemming voor moslimkinderen na de dood

Elke ziel zal de dood proeven. En de dood is voor ieder mens op een vastgestelde tijd bepaald. Of je je nou in een staat van goede gezondheid verkeert of niet, of je nou jong of oud bent, de dood komt als het jouw tijd is en er wordt niet gekeken naar de omstandigheden waarin je je op dat moment bevindt.

Dus zo ook als de tijd voor een klein kind staat geschreven, dan zal hij gaan.

Maar wat gebeurt er met zo'n kind?

De islamitische geleerden zijn het er unaniem over eens, volgens ibn taymiyyah رحمه الله, dat de overleden kleine kinderen van moslims in Het Paradijs zullen zijn.

Besef je dus dat als we zeggen dat dit ook voor kleine Rayan is, dat hij een paar uur in een koude put heeft gezeten om vervolgens voor eeuwig in Het Paradijs te mogen vertoeven waarin zich alles wat een ziel wilt bevindt en meer!

Dit idee geeft een grote rust aan elke gelovige en dit helpt de ouders enorm met het een plek geven van deze gebeurtenis.

Tevens is het zo dat als de ouders met het verlies geduldig en goed omgaan, zij ook daarmee een verheven plek in Het Paradijs kunnen verdienen.

[ Bericht 1% gewijzigd door GewoonUitNL op 08-02-2022 11:37:06 ]
  dinsdag 8 februari 2022 @ 11:50:24 #281
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_203567066
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 20:54 schreef GewoonUitNL het volgende:
In overleg met een moderator wil ik een aantal misvattingen vanuit de islaam ophelderen omtrent het overlijden van deze jongen, moge Allaah hem genadig zijn. Dit is omdat ik heb gezien dat er vragen zijn met hoe de islaam bepaalde zaken verklaart als het gaat om deze gebeurtenis. Mijn bedoeling is niet om te discussieren of dit topic in een islaam topic te veranderen, het is de bedoeling om te verduidelijken en te informeren.
Wanneer is het Allah en Islam en wanneer is het Allaah en Islaam :?
En kan je ook 3 of meer a's gebruiken?
  dinsdag 8 februari 2022 @ 11:54:17 #282
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_203567151
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:50 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Wanneer is het Allah en Islam en wanneer is het Allaah en Islaam :?
En kan je ook 3 of meer a's gebruiken?
Allaah en islaam zijn in mijn opzicht het beste, dit omdat dit het meest overeenkomt met de Arabische uitspraak. Maar nooit met 3.
  dinsdag 8 februari 2022 @ 12:03:54 #283
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_203567351
Mooie reconstructie filmpje:

Van dag tot dag, zo verliep de reddingsoperatie van Rayan: aan het eind was het graven tegen 20 cm per uur

Van kleine kinderen die zichzelf kwamen aanbieden om hun vriendje uit de put te halen tot precisiewerk met elektrische boortjes en beiteltjes. Dit is het verhaal van de gefaalde reddingsoperatie van Rayan.

https://www.hln.be/dossie(...)cm-per-uur~acfef3ca/

Op 1:38 zie je 1 mannetje met een schep graven. Lijkt me redelijk stupide dit, schiet niet op en doe dan meerdere mensen met een schep ipv 1

[ Bericht 15% gewijzigd door slashdotter3 op 08-02-2022 12:18:24 ]
  dinsdag 8 februari 2022 @ 12:11:57 #284
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_203567474
https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Rayan_Oram
===========================
Death of Rayan Oram
===========================
On 1 February 2022, five-year-old Moroccan boy Rayan Oram (Tamazight ⵕⴰⵢⴰⵏ ⴰⵡⵕⴰⵎ, Arabic ريان أورام) fell into a 32-metre (105 ft) dry well in Ighran village in Tamorot commune, Chefchaouen Province, Morocco.

Rescue attempts were delayed by the narrow well and fragile ground. A separate trench was dug to access the bottom of the well, although when rescuers reached Rayan on 5 February it was discovered that he had died.

Timeline
While playing outside on 1 February 2022,[1] five-year-old Rayan Oram fell into a dry well in the village of Ighran in Chefchaouen Province, Morocco.[2] Rayan's father was busy working nearby, and had been repairing the well.[3][4] His family saw small footprints near the well, and heard his voice.[5] By use of a flashlight[1] and a phone camera they sent down, the family confirmed Rayan was within the well and informed the local authorities. Traditional methods of rescue failed, so provincial authorities of Chefchaouen were informed.[5]

The following day, volunteers tried to reach Rayan by going down the 32-metre (105 ft) well.[3] The well is 45 centimetres (18 in) wide at the top and gets narrower as it goes down,[6] so direct rescue was impossible.[7] Despite this, it was confirmed that Rayan was still alive. Authorities brought heavy machinery, including bulldozers, and started digging a trench at the side of the well.[8] Water, food and oxygen were lowered down, as well as a camera to monitor the boy's condition.[5]

On 3 February, a camera was lowered into the well and it was discovered that while Rayan was suffering minor head injuries, he was conscious.[9] The rescue team continued digging on the side of the well; the plan was to dig vertically to the same level as Rayan, then start digging horizontally. They dug very carefully, stopping at times to ensure safety and avoid a cave-in.

The official spokesperson for the Moroccan government Mustapha Baytas said that the situation was being closely monitored by the Minister of the Interior, Abdelouafi Laftit and the Minister of Health, Khalid At Taleb.[5] A medical team, including an ambulance and a helicopter of the Royal Moroccan Gendarmerie, were dispatched to the scene.[1]

Diggers reached Rayan's level on 4 February, and began the more delicate task of digging horizontally with hand tools and techniques to avoid vibrating the surrounding soil.[10] On 5 February, the fourth day since Rayan's fall, a rock blocking the tunnel caused a 3-hour delay to the rescue attempt.[10][11]

Large pipes were put in place to secure the tunnel.[12] A chief rescuer stated that at this point it was not possible to determine Rayan's condition, and officials were unsure if he was still alive.[9] Rayan died before he was reached by rescuers that day;[4] a royal statement made soon after his extraction announced his death,[8] and King Mohammed VI called Rayan's parents to give his condolences.[13]
  roze dinsdag 8 februari 2022 @ 12:15:50 #285
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_203567535
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 12:03 schreef slashdotter3 het volgende:
Mooie reconstructie filmpje:

Van dag tot dag, zo verliep de reddingsoperatie van Rayan: aan het eind was het graven tegen 20 cm per uur
https://www.hln.be/dossie(...)cm-per-uur~acfef3ca/

Op 1:38 zie je 1 mannetje met een schep graven. Lijkt me redelijk stupide dit, schiet niet op en doe dan meerdere mensen met een schep ipv 1
Kan helaas niet zien.
Your beauty never ever scared me.
  dinsdag 8 februari 2022 @ 12:16:30 #286
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_203567550
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 12:15 schreef Ama het volgende:

[..]
Kan helaas niet zien.
Klik die 'Dit HLN+ artikel is exclusief voor abonnees' waarschuwing weg
pi_203567559
Inmiddels gezien, als je op kruisje drukt en daarna op de waarschuwing kan je het filmpje zien. ik zie nu hoe klein dat gat is. Heb geen enkele streams bekeken maar gewoon hier meegelezen.

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 08-02-2022 12:21:22 ]
pi_203571400
Marokkaan gered na val in diepe put in Melilla

Een Marokkaanse migrant die vastzat in een zinkgat in de wijk Arroyo Mezquita in de Spaanse exclave Melilla is zondag gered door hulpdiensten.

De jonge man heeft zes uur vastgezeten op de bodem van de 15 meter diepe put en kreeg tijdens de reddingswerkzaamheden zuurstof toegediend.

De reddingsoperatie nam enkele uren in beslag omdat reddingswerkers door de smalheid van de schacht moeite hadden om het slachtoffer te bereiken. Ook was lange tijd niet duidelijk of de man in leven was omdat hij buiten bewustzijn verkeerde.

Na vier pogingen om af te dalen slaagden hulpdiensten er in het slachtoffer te bevrijden. De inzet van een opgeroepen graafmachine was naderhand niet nodig.

Volgens nieuwsdienst El Faro de Melilla viel de man per ongeluk in het diepe gat tijdens een poging om aan de politie te ontsnappen. Samen met drie andere jongeren slaagde hij er zondagochtend in om vanuit Marokko de grensovergang nabij Beni Ensar illegaal over te steken.

De man liep verschillende botbreuken op en is voor behandeling overgebracht naar het ziekenhuis.

Grensbestormingen
Het aantal grensbestormingen is de afgelopen weken afgenomen nadat vanuit Marokkaanse zijde de overgangen extra worden bewaakt.

Ook is Marokko onlangs gestart met het verhogen van de grensbarrires nabij Barrio Chino nadat eerder meerdere migratiepogingen werden ondernomen door grote groepen jonge Marokkanen.
pi_203572063
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:22 schreef GewoonUitNL het volgende:
De bestemming voor moslimkinderen na de dood

Elke ziel zal de dood proeven. En de dood is voor ieder mens op een vastgestelde tijd bepaald. Of je je nou in een staat van goede gezondheid verkeert of niet, of je nou jong of oud bent, de dood komt als het jouw tijd is en er wordt niet gekeken naar de omstandigheden waarin je je op dat moment bevindt.

Dus zo ook als de tijd voor een klein kind staat geschreven, dan zal hij gaan.

Maar wat gebeurt er met zo'n kind?

De islamitische geleerden zijn het er unaniem over eens, volgens ibn taymiyyah رحمه الله, dat de overleden kleine kinderen van moslims in Het Paradijs zullen zijn.

Besef je dus dat als we zeggen dat dit ook voor kleine Rayan is, dat hij een paar uur in een koude put heeft gezeten om vervolgens voor eeuwig in Het Paradijs te mogen vertoeven waarin zich alles wat een ziel wilt bevindt en meer!

Dit idee geeft een grote rust aan elke gelovige en dit helpt de ouders enorm met het een plek geven van deze gebeurtenis.

Tevens is het zo dat als de ouders met het verlies geduldig en goed omgaan, zij ook daarmee een verheven plek in Het Paradijs kunnen verdienen.
De bestemming.
Klinkt als een lied van marco b.
pi_203690657

Dit filmpje is in het Arabisch, helaas geen vertaling. Een Egyptisch kanaal. De man die praat is een journalist/editor van een krant.

Vanaf minuut 10:30 zegt hij dat Rayan op vrijdag om 14:00 overleden was.
  woensdag 16 februari 2022 @ 15:49:14 #291
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203691120
quote:
9s.gif Op maandag 7 februari 2022 01:03 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ben er nog steeds kapot van. Maar ik geloof dus ook dat hij (vrijdag of nog eerder) overleden is aan onderkoeling en dat ze geen autopsie hebben gedaan en hij morgen dus begraven wordt zonder bekende doodsoorzaak omdat bekendheid van de werkelijke outcome niet zo wenselijk is. Het feit dat ongeveer 2 minuten nadat hij (dood) in de ziekenauto lag, al een melding vanuit het koningshuis kwam dat hij officieel was overleden, zou je toch tot nadenken moeten zetten.

Koning betaalt de begrafenis dus zodat de schade enigzins beperkt is. Maar naar mijn mening, en meerdere met mij, zijn hier helaas fouten gemaakt die uiteindelijk het fatale lot in de hand hebben gewerkt. Ik heb alleen geen zin meer om daar nog over te discussiren na deze afschuwelijke gebeurtenis en mijn ervaring hoe het er hier op dit forum aan toe gaat. Wat dat betreft was het wel een eye-opener.
pi_203691182
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 15:49 schreef Tengano het volgende:

[..]

Wil je nu een stickertje?
  donderdag 17 februari 2022 @ 18:56:30 #293
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_203707366
Pfff.. alweer een kind vast in zo'n put.

https://www.telegraaf.nl/(...)-keer-in-afghanistan
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_203707455
quote:
15s.gif Op donderdag 17 februari 2022 18:56 schreef Scjvb het volgende:
Pfff.. alweer een kind vast in zo'n put.

https://www.telegraaf.nl/(...)-keer-in-afghanistan
Deze zit “gelukkig” vast op 10 meter, zo te zien schiet het graven al op.
  donderdag 17 februari 2022 @ 19:03:00 #295
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203707467
Pffff... ;(
quote:
In n van de video’s huilt en kreunt de jongen, in een andere horen we hem praten met zijn vader. „Haidar, praat met me. We proberen je eruit te krijgen. Gaat het, mijn zoon? Praat met me en huil niet, we werken eraan om je eruit te krijgen”, zei de vader. „Ok, ik blijf praten”, antwoordt de jongen met een klein stemmetje.
  Miss 200.000.000! donderdag 17 februari 2022 @ 19:03:45 #296
367000 roos94
pi_203707479
Als Amalia in die put was geflikkerd hadden ze haar er dan sneller uit?
  donderdag 17 februari 2022 @ 19:04:12 #297
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203707484
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 19:03 schreef roos94 het volgende:
Als Amalia in die put was geflikkerd hadden ze haar er dan sneller uit?
Die zou niet in die put passen :@
  donderdag 17 februari 2022 @ 19:05:02 #298
345631 Scjvb
pi_203707497
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 19:02 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Deze zit “gelukkig” vast op 10 meter, zo te zien schiet het graven al op.
Gelukkig wel. Het is wat met die gevaarlijke putten tegenwoordig.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  donderdag 17 februari 2022 @ 19:06:02 #299
345631 Scjvb
pi_203707519
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 19:04 schreef Tengano het volgende:

[..]
Die zou niet in die put passen.
:D
pi_203708588
Kut putjes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')