-------------------------------quote:De Hef wordt ontmanteld voor megajacht van rijkste man ter wereld
Toen de iconische Koningshavenbrug, beter bekend bij Rotterdammers als 'De Hef', in 2017 na een grootschalige renovatie weer in elkaar werd gezet, beloofde de gemeente Rotterdam dat het bouwwerk nooit meer gedemonteerd zou worden. Op die belofte lijkt de gemeente nu terug te komen. De CEO van Amazon, Jeff Bezos, wil namelijk dat het middenstuk wordt weggehaald om zijn gigantische jacht er doorheen te laten varen.
De Hef is een iconisch stukje geschiedenis in Rotterdam. De brug, getypeerd door zijn groene kleur en stalen constructie, staat symbool voor het industriële verleden van de stad. Oorspronkelijk stamt hij uit 1878. In die jaren deed hij dienst als draaibrug, maar na meerdere opstoppingen en aanvaringen werd besloten de brug te vervangen door een hefbrug.
Sinds de opening in 1927 speelt de brug, een ontwerp van ingenieur Pieter Joosting (1867-1942), een centrale rol in de stadsgeschiedenis. Het was deze brug waarvan Lou Vlasblom in 1933 zijn wereldberoemde recordbrekende duik maakte. Het was ook deze brug waarvan twee weken later Jan Tabbernee zijn dood tegemoet sprong, in een vruchteloze poging om Vlasblom te evenaren.
De Koningshavenbrug raakte op 14 mei 1940 zwaar beschadigd tijdens het bombardement van Rotterdam. Daarna werd het als een van de eerste bouwwerken van de stad in ere hersteld, tijdens de wederopbouw.
In 1993 verloor de brug zijn functie als oeververbinding voor het treinverkeer tussen Breda en Rotterdam, door de komst van de Willemsspoortunnel. Een plan om De Hef te slopen ondervond zó veel weerstand van Rotterdammers dat daarvan werd afgezien. Sindsdien is de brug een Rijksmonument.
In al die jaren is er aan De Hef weinig veranderd, al verloor het icoon in 2014 wel de loopbrug tussen de twee torens. Deze kwam ook na het herstel in 2017 niet terug. Dat zou de laatste keer zijn geweest dat de brug uit elkaar ging, beloofde de gemeente aan de stad. Maar amper vijf jaar na het herstel van de brug liggen er wéér demonteringsplannen op tafel. Hoe kan dat?
Met geld kan alles
Om die vraag te beantwoorden, moeten we Rotterdam verlaten voor Alblasserdam én Amerika. Het zit namelijk zo: de rijkste man ter wereld, Jeff Bezos, heeft jachtbouwbedrijf Oceanco te Alblasserdam opdracht gegeven om een gigantische plezierjacht voor hem te bouwen. Het schip, een driemaster, wordt zó groot dat hij niet met masten en al onder De Hef door kan. En dat terwijl de brug een vrije doorvaarhoogte van liefst veertig meter heeft.
Zodoende heeft de scheepsbouwer de gemeente Rotterdam benaderd met het verzoek om de brug tijdelijk te ontmantelen, zodat het schip eronderdoor kan. De scheepsbouwer en Jeff Bezos vergoeden de kosten, maar dan moeten de Rotterdammers het wel even zonder hun geliefde Hef stellen. De gemeente blijkt bereid dat verzoek in te willigen, tot grote ergernis en verbazing van Ton Wesselink van het Historisch Genootschap Roterodamum. "Werkgelegenheid is belangrijk, maar er zijn grenzen aan wat je kan en mag doen met ons erfgoed."
Een kwestie van pragmatiek
Projectleider Marcel Walravens is binnen de gemeente hét aanspreekpunt wat betreft Hef-gerelateerde zaken. Hij was innig betrokken bij de renovatie tussen 2014 en 2017, en zal er ook bij dit project op toezien dat alles volgens plan verloopt.
Dat de gemeente tóch overstag is gegaan en heeft ingestemd met het verzoek van de scheepsbouwer, is volgens Walravens een simpele kwestie van pragmatiek. "Het gaat hier hoofdzakelijk om de passage van een schip met hoge masten door De Hef. Bij de Koninginnebrug kunnen we op een knop drukken, en dan gaat hij open. Dat kan hier niet, omdat De Hef een maximale hoogte heeft. Het enige alternatief is dan om het middenstuk eruit te halen."
Het is volgens Walravens niet praktisch om het schip gedeeltelijk af te bouwen, door De Hef sturen, en vervolgens ergens anders af te bouwen. "Als jij een grote klus ergens uitvoert, wil je wel dat al je gereedschap op die plek ligt. Anders moet je constant heen en weer. Daarnaast gaat het hier om zo'n groot project, dat er nagenoeg geen locaties zijn waar dit werk afgemaakt kan worden."
In de afweging om De Hef tijdelijk te ontmantelen heeft de gemeente ook naar de economische belangen voor de regio gekeken. "Vanuit economisch perspectief en behoud van de werkgelegenheid vindt de gemeente dit een heel belangrijk project", zegt Walravens. "Daarnaast is Rotterdam ook uitgeroepen tot de maritieme hoofdstad van Europa. De scheepsbouw en bedrijvigheid binnen die sector zijn dus een belangrijke pijler voor de gemeente."
De Hef is een Rijksmonument, wat inhoudt dat de brug niet zomaar veranderd mag worden. En het (tijdelijk) weghalen van het middenstuk wordt door menigeen als een verandering gezien. Walravens ziet dit echter niet als een verandering, maar als 'onderhoud', omdat de brug niet wordt aangepast - hij wordt volgens Walravens immers gewoon nadat het schip is gepasseerd in ere hersteld. Voor de verbouwing is echter wel een vergunning nodig, die is inmiddels al aangevraagd.
Dat de gemeente ooit een belofte heeft gedaan om De Hef nooit meer aan te tasten, ligt volgens Walravens dan ook wat genuanceerder. 'Zeg nooit nooit. Ik zie het als zo efficiënt mogelijk omgaan met de middelen die je hebt.'
Twee weken
Dat de brug dus toch uit elkaar gaat staat vast. Wat nog niet bekend is, is het hoe en wanneer deze ontmanteld zal worden. De gemeente heeft de ambitie om het middenstuk slechts één dag te verwijderen. Anders dan in 2014 komt de Hef nu dus niet 2,5 jaar in Schiedam te liggen. "De horizon is nu dat het ergens in de zomer gebeurt", zegt Walravens.
"Zoals de plannen er nu uitzien zal de voorbereiding ongeveer een week duren. Er zitten veel kabels aan De Hef, en zodra je de eerste weghaalt werkt hij al niet meer. Na die week halen we het middenstuk eruit, en met een beetje geluk komt het dan een dag later weer terug. Daarna zal er nog een week nodig zijn om alles weer goed vast te zetten."
Voor het weghalen van het middenstuk wordt een derde partij ingeschakeld. Dat bedrijf moet de komende periode plannen inleveren bij de gemeente, die vervolgens beoordeeld worden. "We doen het dus niet zelf, maar we houden wel de vinger aan de pols. Indirect zou je kunnen zeggen dat de regie toch bij de gemeente ligt", zegt Walravens.
In 2014 en 2017 werd kraan- en bokbedrijf Bonn & Mees ingeschakeld om het val uit De Hef te halen.
https://www.rijnmond.nl/n(...)jkste-man-ter-wereld
Als je openingspost had gelezen had je al een antwoord op je vraag.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:40 schreef thedeedster het volgende:
De vraag is natuurlijk; wie gaat dat betalen? Als het Bezos is, dan zie ik geen probleem.
Kan mij amper voorstellen dat het zoveel meer werk is om de masten eraf te halen en later weer terug te zetten. Dan een brug te demonteren. Laat staan dat die brug demonteren veel meer overlast geeft.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:40 schreef bleiblei het volgende:
Gaat om dit bootje trouwens:
Niet echt mijn smaak, maar goed. Het ding wordt ook niet voor mij gebouwd.
Dat staat in het artikelquote:Op woensdag 2 februari 2022 09:40 schreef thedeedster het volgende:
De vraag is natuurlijk; wie gaat dat betalen? Als het Bezos is, dan zie ik geen probleem.
Ik vermoed dat hij de kosten een seconde later weer heeft terug verdiendquote:Op woensdag 2 februari 2022 09:34 schreef bleiblei het volgende:
Wat boeit dat nou, laat die man lekker krom liggen voor het demonteren. Dan stroomt er weer wat geld terug naar de bv Nederland.
Maar zal wel weer niet zo gaan want een hielenlikkende ambtenaar zal zich gevleid voelen en het cadeau doen ten koste van de belastingbetaler.
Edit: oh wacht, bezos en oceanco betalen. Helaas beperken ze het wel tot de onkosten. Maar goed, het is in ieder geval iets.
Kan mij amper voorstellen dat het zoveel meer werk is om de masten eraf te halen en later weer terug te zetten. Dan een brug te demonteren. Laat staan dat die brug demonteren veel meer overlast geeft.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:42 schreef borbit het volgende:
[..]
Niet echt mijn smaak, maar goed. Het ding wordt ook niet voor mij gebouwd.
Nee, het enige alternatief is om geen werk aan te nemen waarvan je weet dat het niet door de doorgang past.quote:Dat de gemeente tóch overstag is gegaan en heeft ingestemd met het verzoek van de scheepsbouwer, is volgens Walravens een simpele kwestie van pragmatiek. "Het gaat hier hoofdzakelijk om de passage van een schip met hoge masten door De Hef. Bij de Koninginnebrug kunnen we op een knop drukken, en dan gaat hij open. Dat kan hier niet, omdat De Hef een maximale hoogte heeft. Het enige alternatief is dan om het middenstuk eruit te halen."
Het heeft ook symbolische waarde natuurlijk. Ik stel voor dat alle Rotterdammers moeten knielen op de kade als die boot voorbij komt. Tornado of niet, en als ze moeten plassen dan doen ze maar een luier om. Streng handhaven en dan staat wingewest Nederland er internationaal weer fraai op.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:42 schreef borbit het volgende:
Kan mij amper voorstellen dat het zoveel meer werk is om de masten eraf te halen en later weer terug te zetten. Dan een brug te demonteren. Laat staan dat die brug demonteren veel meer overlast geeft.
Dat is het beste alternatief. Ik roep al jaren, ook IRL dat niet alle aanvragen bij bedrijven een opdracht hoeven te worden. Bedrijven kunnen ook opdrachten weigeren als er niet genoeg mankracht is of als iets fysiek niet kan, zoals hier.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:49 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Nee, het enige alternatief is om geen werk aan te nemen waarvan je weet dat het niet door de doorgang past.
Het staat Oceanco verder natuurlijk vrij om een werf op de Maasvlakte te openen.
Alles wat stroom kost is vervuilend.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:57 schreef LXIV het volgende:
Het is wel hoogwaardige en niet vervuilende werkgelegenheid
Maar het past wel door de doorgang als die gedemonteerd is. En aangezien Musk/Oceanco daar voor betalen zie ik geen issue.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:49 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Nee, het enige alternatief is om geen werk aan te nemen waarvan je weet dat het niet door de doorgang past.
Het staat Oceanco verder natuurlijk vrij om een werf op de Maasvlakte te openen.
Blijkbaar kan Oceanco dit fysiek wel, waarom dan weigeren?quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is het beste alternatief. Ik roep al jaren, ook IRL dat niet alle aanvragen bij bedrijven een opdracht hoeven te worden. Bedrijven kunnen ook opdrachten weigeren als er niet genoeg mankracht is of als iets fysiek niet kan, zoals hier.
Opdrachten weigeren kan geen kwaad.
Maar anderen welquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:05 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar het past wel door de doorgang als die gedemonteerd is. En aangezien Musk/Oceanco daar voor betalen zie ik geen issue.
Dat mag, we hoeven het niet altijd eens te zijn gelukkigquote:
Klopt en daar moet ook naar geluisterd worden.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:08 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat mag, we hoeven het niet altijd eens te zijn gelukkig
Het past wel een beetje bij de huidige maatschappij. Hij laat wel zien hoe groot hij denkt dat zijn piemel is. Iedereen moet dut ook weten, vandaar deze actie die ook in de media komt.quote:
Zo te zien heeft hij er 3 😁quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het past wel een beetje bij de huidige maatschappij. Hij laat wel zien hoe groot hij denkt dat zijn piemel is.
Naar wie? Naar de mensen die het geen probleem vinden of naar de mensen die het wel een probleem vinden?quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt en daar moet ook naar geluisterd worden.
Nederland afgunstlandquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:13 schreef Pino112 het volgende:
Boeiend, dit gebeurt zo vaak.
Dom gezeur
Omdat die boot niet wegkan zonder ingrijpende midellen die alleen maar laten zie hie machtig, sterk en inposant de klant is dat zelfs rijksmonumenten ervoor gesloopt mogen worden als de klant het wilt.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:07 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Blijkbaar kan Oceanco dit fysiek wel, waarom dan weigeren?
Als je het er al niet mee eens bent zou je je op de gemeente moeten richten die deze mogelijkheid biedt, niet op Oceanco die dit project qua mankracht en fysiek gewoon aankan.
Naar beidenquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Naar wie? Naar de mensen die het geen probleem vinden of naar de mensen die het wel een probleem vinden?
Klopt hier werd ook een monument laatst gesloopt voor een nieuw pand van een bedrijf die later besloot weg te gaan ...quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:13 schreef Pino112 het volgende:
Boeiend, dit gebeurt zo vaak.
Dom gezeur
Er wordt niets gesloopt.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Omdat die boot niet wegkan zonder ingrijpende midellen die alleen maar laten zie hie machtig, sterk en inposant de klant is dat zelfs rijksmonumenten ervoor gesloopt mogen worden als de klant het wilt.
Aan machtsvertoon hoef je geen podium te geven. Ik zou als ik in het bestuur van die stad zou zitten nee stemmen als ervoor gekozen moet worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |