Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 11:12 |
Meer info nog niet bekend. Met dit weer is het niet best ![]() https://www.broadcastify.com/webPlayer/35475 [ Bericht 15% gewijzigd door Starhopper op 31-01-2022 11:19:26 ] | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 11:39 |
| |
de_boswachter | maandag 31 januari 2022 @ 11:40 |
Verzuipen op zee is toch denk ik wel mijn ergste nachtmerrie brrrr……. | |
Ed1234 | maandag 31 januari 2022 @ 11:41 |
Krijg nu ook een pushbericht van Nu.nl Voor de kust van IJmuiden maakt het schip Julietta D met achttien mensen aan boord water na een aanvaring met een ander schip, de Pechora Star. De KNRM laat weten dat er twee reddingsboten zijn uitgevaren om hulp te bieden. De Julietta D maakt veel water in de machinekamer. Over wat er precies is gebeurd kon de Kustwacht nog niets zeggen. De Kustwacht meldt verder dat er meerdere helikopters zijn gestuurd naar de plek waar het schip water maakt. | |
nattermann | maandag 31 januari 2022 @ 11:43 |
Twee stevige schepen zo te zien ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 11:43 |
Ja bah ![]() ![]() | |
Tourniquet | maandag 31 januari 2022 @ 11:45 |
"bij IJmuiden" / "voor de kust van IJmuiden" is nogal een breed begrip zo te zien.![]() | |
Cesare-Borgia | maandag 31 januari 2022 @ 11:48 |
Pff met dit weer een helikopter besturen om die mebsen te redden lijkt me een hels karwei. Hopelijk overleeft iedereen het. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 11:49 |
Dat is nogal een eind uit de kust ja ![]() | |
Cesare-Borgia | maandag 31 januari 2022 @ 11:49 |
Idd, in de Noordzee is beter. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 11:53 |
Liveblog Kustwacht: https://kustwacht.nl/nl/liveblog Aanvaring tussen twee schepen in ankervak IJmuiden GEPUBLICEERD OP 31-01-2022 11:48 Een aanvaring heeft plaatsgevonden tussen 2 schepen in het ankervak bij IJmuiden. Een schip is stuurloos en een evacuatie van de bemanning is opgestart. Het gaat om de schepen Julietta D en de Pechora Star. De situatie aan boord van de Pechora Star is stabiel. De Julietta D maakt water. De evacutatie van de bemanningsleden van het schip Julietta D wordt opgestart. Aan boord bevinden zich 18 bemanningsleden. Meerdere reddingboten en helikopters zijn gealarmeerd. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 11:54 |
Een van de schepen is op drift en gaat richting een offshore platform hoor ik op broadcastify ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 11:59 |
MichaelScott | maandag 31 januari 2022 @ 12:00 |
109 man op het boorplatform en het helidek kan niet gebruikt worden. ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 12:02 |
Ze maken voorbereidingen om te evacueren hoor ik. Schip is nog maar op 3,5 mijl afstand ![]() | |
de_boswachter | maandag 31 januari 2022 @ 12:03 |
Wel spannend dit!!!!!!!! GENOT | |
Het_Bokje | maandag 31 januari 2022 @ 12:03 |
En de NOS-verslaggever poneert de mogelijkheid van een aanvaring met een windmolen ![]() | |
raptorix | maandag 31 januari 2022 @ 12:04 |
900 meter | |
Frozen-assassin | maandag 31 januari 2022 @ 12:06 |
Gelukkig heeft Pechora Star niets, dat is volgens marinetraffic een olie/chemicaltanker. Als die vol is wil je dat niet in zee hebben. | |
speknek | maandag 31 januari 2022 @ 12:11 |
Pechora Star (olietanker) Julietta D (bulk carrier) Booreiland voor IJmuiden (?) ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 31 januari 2022 @ 12:14 |
Best knap op een grote zee om een aanvaring te krijgen incl radars enz. | |
Gunner | maandag 31 januari 2022 @ 12:15 |
Uit die ene tweet een handige link https://www.vesselfinder.com/nl/?imo=9590618 Lijkt wel richting dat platform te gaan idd er liggen al twee safety vessels in de buurt | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 12:15 |
Als ik het goed hoorde is het booreiland de JB115, is dus deze: ![]() https://www.jackupbarge.c(...)elevating-platform/# | |
BBach | maandag 31 januari 2022 @ 12:23 |
Je onderschat hoeveel schepen daar in close proximity varen. Dit is een van de drukste vaarroutes ter wereld. Kijk anders eens naar vesselfinder.com om daar een beeld van te vormen. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 12:25 |
Golfhoogte is tussen de 6 en 7 meter ![]() https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/golfhoogte/ | |
Ed1234 | maandag 31 januari 2022 @ 12:26 |
Ook altijd mooi om te zien vanuit een vliegtuig. Ik verbaas me er altijd weer over hoeveel schepen daar varen. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 12:27 |
Huidige schatting is dat het schip op 1,7 mijl langs het boorplatform zal drijven. | |
BBach | maandag 31 januari 2022 @ 12:31 |
Idd, het nauw van Calais, een paar 10tallen mijlen verder is het drukste gebied. Ongeveer 800 schepen per dag passeren daar in een heel kleine zone. Aanvaringen gebeuren regelmatig, schepen zijn behoorlijk traag qua remafstand om het zomaar te zeggen. Huidige situatie is natuurlijk niet gunstig in dit geval. | |
RedFever007 | maandag 31 januari 2022 @ 12:32 |
HHeisa om niks dus ![]() | |
Haags | maandag 31 januari 2022 @ 12:33 |
Shit is wel aan zeg. Zo stond ik net te vliegeren op Scheveningen, sta nu op Schiermonnikoog. | |
Eyjafjallajoekull | maandag 31 januari 2022 @ 12:36 |
Jup, als kind onder een omgeslagen schip gezeten. Midden in de nacht met een klein beetje lucht. Iets van 10 jaar lang trauma gehad ookal kan ik me niet alles herinneren. Ik durfde gewoon niet op een schip te staan daarna. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 12:36 |
Een kleine draaiing in wind of stroming en ze zijn alsnog de sjaak. | |
kree | maandag 31 januari 2022 @ 12:39 |
De reddingsboot is er iig | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 12:40 |
Iedereen is van boord ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 12:41 |
Maak jij voor ons wat foto's als ze het schip laten stranden? ![]() | |
Nattekat | maandag 31 januari 2022 @ 12:41 |
Dat is de gemiddelde golfhoogte op de oceaan, met een veel minder gevaarlijke golflengte, niet zo overdrijven ![]() Een gemiddeld schip dat de oceanen moet bevaren is berekend op veel meer dan zo'n zielig Noordzee golfje. De stormachtige wind is veel gevaarlijker. | |
LangeTabbetje | maandag 31 januari 2022 @ 12:42 |
Kut, gaan de benzine prijzen nog meer stijgen ![]() | |
kree | maandag 31 januari 2022 @ 12:43 |
Haha het is wel precies hier voor de kust. Als ie beetje in het zicht komt dan rij ik wel even naar de boulevard ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 12:45 |
Yes! ![]() | |
de_boswachter | maandag 31 januari 2022 @ 12:45 |
Zat je op de titanic? | |
Frozen-assassin | maandag 31 januari 2022 @ 12:46 |
Ik weet dat het een druk bevaren route is. Ik ben alleen natuurlijk geen schipper en weet niet hoe makkelijk je nou andere schepen ontwijkt op zo'n plek. De golven zijn ook hoog natuurlijk dus geen idee hoeveel zicht je dan ook hebt op omringende schepen | |
Nattekat | maandag 31 januari 2022 @ 12:51 |
Zo druk is dat deel van de Noordzee toch niet ![]() Als ik me niet vergis wordt al het verkeer van en naar Rotterdam en IJmuiden om dit punt heen geleid. | |
Makrelis | maandag 31 januari 2022 @ 12:53 |
SA311125 EHSA EURO PLATFORM NLD 19 m. METAR EHSA 311125Z AUTO 30046KT 9999 ///////// 07/01 Q1014 W08/H45= Wind uit het Noordwesten, 46 knopen. Zicht 10km of meer. | |
Peligrosso | maandag 31 januari 2022 @ 12:56 |
Wat is deze? | |
RedFever007 | maandag 31 januari 2022 @ 12:57 |
Dit topic voelt als een de beste schippers posten op FOK!. Opgeblazen tot mythische proporties, zinkende schepen, hel en verdoemenis, aanvaring met een boorplatform, duizenden doden en er is dus gewoon niks aan de hand. ![]() ![]() Edit: vooral gericht aan Nikonlover, niet zozeer aan jou ![]() | |
Makrelis | maandag 31 januari 2022 @ 12:57 |
Weercode voor piloten. METAR = METeorological Aerodrome Report | |
Eyjafjallajoekull | maandag 31 januari 2022 @ 12:58 |
Lol, was het maar zo'n feest he. Was een krot bootje snachts in indonesie gestrand door de hoge golven over een koraalrif... | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 13:00 |
Weet iemand wat dit is? Hij lijkt hier recht op af te drijven. Is dit ook een boorplatform? Of is dit een windmolen? Dat andere boorplatform, daar is hij nu langs gelukkig ![]() ![]() | |
DETELEVISIEKIJKER | maandag 31 januari 2022 @ 13:00 |
![]() ![]() ![]() Noordzee is een van de gevaarlijkste zeeën op aarde. ![]() | |
suijkerbuijk | maandag 31 januari 2022 @ 13:01 |
Welke rem ? Er zit geen op namelijk. En zo maar weg draaien gaat ook niet zo makkelijk. | |
Nattekat | maandag 31 januari 2022 @ 13:02 |
Voor de gemiddelde sensatiezoeker ja ![]() Ik kan daar vrij slecht tegen. | |
DETELEVISIEKIJKER | maandag 31 januari 2022 @ 13:04 |
Nee, voor iedereen. ![]() | |
the-eye | maandag 31 januari 2022 @ 13:05 |
Valt er nog wat te jutten? | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 13:07 |
Dat boorplatform moest zich niet vanwege een vuile onderbroek voorbereiden op evacuatie ![]() | |
RedFever007 | maandag 31 januari 2022 @ 13:11 |
rubbertegel mentaliteit heeft de noeste mannen van de olierigs ook bereikt dus ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 13:16 |
Nu dus afwachten wat ze gaan doen ![]() | |
Gunner | maandag 31 januari 2022 @ 13:17 |
Vanachter je veilige toetsenbordje kan ik me voorstellen dat je dat zo ziet Maar nee, dat is wel een serieus probleem. Ik neem aan dat je wel eens van de Deepwater Horizon hebt gehoord? Nu is dat wat extremer natuurlijk. Ben zelf een tijdje werkzaam geweest op offshore locaties en als er iets is wat ze serieus nemen is het veiligheid. | |
RedFever007 | maandag 31 januari 2022 @ 13:19 |
Ik Harry Stamper liep met een shotgun te schieten op een rig, ik begrijp dat dat niet normaal is? ![]() | |
Gunner | maandag 31 januari 2022 @ 13:20 |
Alleen in het weekend. Met een fles wodka erbij. | |
RedFever007 | maandag 31 januari 2022 @ 13:20 |
Ik ken wel het verhaal van de Piper Alpha. VEILIGHEID voorop, zolang het maar niet te veel kost ![]() Al zal dat nu waarschijnlijk anders zijn (hoop ik) | |
Gunner | maandag 31 januari 2022 @ 13:21 |
Dat incident heeft er wel voor gezorgd dat alles nu een stuk veiliger is inderdaad. Zo'n beetje alles wat fout kon gaan ging daar fout. (die term niet teveel laten vallen in de sector, ligt erg gevoelig bij de oude rotten) en idd, geld speelde daar ook een negatieve factor. | |
BBach | maandag 31 januari 2022 @ 13:22 |
Toch niet hoor. De Noordzee heeft een aantal ongunstige factoren (diepte, windrichtingen, grote temperatuurverschillen, etc.) Die maken een zeer specifiek golfpatroon in bepaalde omstandigheden welke in scheepsdesign zelfs specifiek worden ingecalculeerd. Behoort zeker tot de gevaarlijkste vaargebieden ter wereld. Wbt jouw opmerking van drukte: daar is het idd minder druk en al zeker omdat het hier om een ankergebied gaat zal er wel een of anders technisch mankement aan de oorzaak liggen. Op drift geraakt oid. | |
BBach | maandag 31 januari 2022 @ 13:31 |
Dat was bij wijze van spreken. Stoppen is gewoon de propeller in achteruit slaan en dan stopt een schip meestal in 2x zijn scheepslengte. Vaak niet zonder schade overigens. Nadeel van een schip is dat het een zekere snelheid nodig heeft om te manouvreren (anders werkt het roer niet). Dus bijzonder log. Filmpje zal ik straks eens bekijken. Edit: filmpje gekeken. Is goed uitgelegd. Alleen in deze scheepvaartzone zou in geval van nood de crashstop/noodstop toegepast worden omdat er onvoldoende ruimte is rond het schip. Je kan ook de ankers uitgooien, maar dat heeft dan weer minder zin in open zee. [ Bericht 9% gewijzigd door BBach op 31-01-2022 13:38:52 ] | |
kree | maandag 31 januari 2022 @ 13:36 |
Windmolen volgens mij | |
Alpha0 | maandag 31 januari 2022 @ 13:37 |
Wie gaat er dan ook met dit weer de zee op. Eigen schuld dikke bult. Aannemende dat de storm meegespeeld heeft bij de aanvaring. | |
#ANONIEM | maandag 31 januari 2022 @ 13:39 |
Code geel gemist zeker, man man | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 13:40 |
Thnx! Die is inmiddels niet meer in gevaar. Kustwacht riep net de reddingsboot op. Ze maken zich nu zorgen om de OHVS HZB. ![]() | |
GerryDV | maandag 31 januari 2022 @ 13:41 |
Zo’n schip is misschien al een week onderweg hoor. Die werd waarschijnlijk niet vanochtend wakker met het idee vandaag is een mooie dag om uit te varen. | |
Zwansen | maandag 31 januari 2022 @ 13:42 |
Heb begrepen dat ze ook al een naam hebben gegeven aan deze gebeurtenis; Aanvaring IJmuiden. | |
kree | maandag 31 januari 2022 @ 13:45 |
Dat is een Offshore High Voltage Station. ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 13:46 |
Thnx! Ik zat al te googlen wat het is. Verder dan dat het iets van TenneT is was ik nog niet gekomen ![]() | |
BBach | maandag 31 januari 2022 @ 13:48 |
Inderdaad. Zo gaat dat nu eenmaal. Een schip is er voor gebouwd om daar tegen te kunnen. Het is ook niet zo dat als er een lek is, daarmee het hele schip zal zinken. Er wordt gewerkt met waterdichte compartimenten en dat is allemaal op voorhand berekend in bv de damage stability studies bij de bouw van een schip. Dit natuurlijk onder voorwaarde dat alles goed wordt onderhouden en er niet teveel compartimenten in 1 keer worden beschadigd. | |
Makrelis | maandag 31 januari 2022 @ 13:50 |
En de Rambiz zo te zien. | |
kree | maandag 31 januari 2022 @ 13:52 |
Is een willekeurige foto wel, maar even voor het idee | |
Maharski | maandag 31 januari 2022 @ 14:00 |
Heeft Ludo Sanders daar niet gezeten? | |
Makrelis | maandag 31 januari 2022 @ 14:30 |
Geen boorinstallatie hoor deze. Het is een werkeiland voor diensten zoals het plaatsen van windmolens, extra accomodatie en hijsfaciliteiten voor bijvoorbeeld modificaties en onderhoudsstops van productieplatforms. In de offshore noemen we dat een 'bijzettafeltje'. ![]() Zoals hier te zien: ![]() | |
kree | maandag 31 januari 2022 @ 14:31 |
Hij komt nu trouwens wel gevaarlijk dichtbij die OHVS https://shipfinder.co/?bo(...)4,52.278245,4.141999 | |
ootjekatootje | maandag 31 januari 2022 @ 14:44 |
Hij is er voorbij. | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 14:45 |
De propeller ![]() Dit is typisch zo'n stuurman die aan wal staat ![]() https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsschroef | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 14:45 |
Dat was wel heel close ![]() | |
kree | maandag 31 januari 2022 @ 14:47 |
Vraag me af is ie nu compleet stuurloos dan? Vooralsnog lijkt ie een beetje koers te zetten naar scheveningen. Hoewel betwijfel of ie daar wel in de haven kan. Kan ook door de wind komen natuurlijk. | |
ootjekatootje | maandag 31 januari 2022 @ 14:47 |
Zo’n 400 meter toch? | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 14:48 |
Er is niemand aan boord. Hij is stuurloos inderdaad. | |
Jojoke | maandag 31 januari 2022 @ 14:49 |
Het schijnt niet helemaal goed gegaan te zijn. | |
Frozen-assassin | maandag 31 januari 2022 @ 14:50 |
Op naar de bodem | |
suijkerbuijk | maandag 31 januari 2022 @ 14:52 |
Ik zal het niet weten. Bezit een boot maar nog niet mee gevaren. Wat wel binnen kort zal moeten gebeuren. Gelijk een trip van dik 200klm. Met een snelheid tussen de 5 en de 10klm in. Ervaring doe ik onderweg wel . Verder gewoon voorzichtige en je verstand gebruiken. Moet wel weer op voor mijn vaarbewijs maar dat heb ik deze jongen niet nodig . | |
ootjekatootje | maandag 31 januari 2022 @ 14:53 |
Vreemd dat dat niet zichtbaar was op de radarbeelden. Als je op de boot klikt zie je zijn route. Heftig voor die mensen op dat werkeiland. | |
Frozen-assassin | maandag 31 januari 2022 @ 14:54 |
Valt mee hoeveel er daarop zijn ![]() | |
kree | maandag 31 januari 2022 @ 14:55 |
Onbemand zijn die volgens mij | |
Jojoke | maandag 31 januari 2022 @ 14:56 |
ootjekatootje | maandag 31 januari 2022 @ 14:59 |
Hier weer een ander platform… ![]() | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 14:59 |
Komt vast nog wel wat meer versterking aan. | |
Makrelis | maandag 31 januari 2022 @ 15:04 |
Ja, die andere staat voor de kust van Zeeland dacht ik. | |
kree | maandag 31 januari 2022 @ 15:07 |
Als ik zo eens die documentatie van tennet bekijk, dan is het niet deze, maar die andere die eerder gepost werd https://www.tennet.eu/fil(...)a_and_Beta_FINAL.pdf Dit zou het moeten zijn (onderaan foto's) https://www.offshorewind.(...)pha-topside-gallery/ [ Bericht 6% gewijzigd door kree op 31-01-2022 15:14:17 ] | |
Catatafishh | maandag 31 januari 2022 @ 15:22 |
Het zou wel erg veel pech zijn wil dat bootje uitgerekend tegen die paal opklappen Spuit 11, het is al gebeurd begrijp ik | |
Catatafishh | maandag 31 januari 2022 @ 15:26 |
Dat koos van messel bootje vaart daar ook maar voor piet snot. Of zijn ze nog van plan om iets nuttigs te doen? | |
spoilert | maandag 31 januari 2022 @ 15:31 |
Die doen echt wel wat nuttigs, er zijn op zee geen webcams, dus wel handig om oogjes in de buurt te hebben. | |
the-eye | maandag 31 januari 2022 @ 15:32 |
Is er niet gefilmd of pics gemaakt vanaf dat platvorm toen die schuit er op knalde? Wat een lamzakken joh ![]() | |
Catatafishh | maandag 31 januari 2022 @ 15:36 |
Oke, dat is nuttig maar het lijkt alsof er nog veel meer zou kunnen gebeuren dan dat. Maar goed ik zie dat de koers is gezet richting land? Dan loopt ie vanzelf ergens vast straks | |
Waterdrinker | maandag 31 januari 2022 @ 15:36 |
Ja, ik mis überhaupt wel een beetje de interessante video's. | |
BBach | maandag 31 januari 2022 @ 15:37 |
Gewoon de Engelse term voor een scheepsschroef hoor. https://www.marineinsight(...)ction-of-propellers/ | |
kree | maandag 31 januari 2022 @ 15:38 |
De sleper is er bijna. Zal nog wel een toer worden om iemand aan boord te krijgen met die golven. Of zou de geëvacueerde bemanning alvast een ladder hebben uitgehangen? ![]() | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 15:41 |
. [ Bericht 99% gewijzigd door Tengano op 31-01-2022 15:42:50 ] | |
BBach | maandag 31 januari 2022 @ 15:43 |
En Dude, ik ben ingenieur in de scheepsbouwkunde, ik wil gewoon wat extra info aan het topic geven verder niets. | |
tjoptjop | maandag 31 januari 2022 @ 15:50 |
Lijkt wel een Hollywoodfilm zo met een race tegen de klok ![]() | |
bleiblei | maandag 31 januari 2022 @ 15:51 |
Bbach is weer net iemand die wél weet waar ie het over heeft ![]() | |
ootjekatootje | maandag 31 januari 2022 @ 16:24 |
Het was dus toch geen werkeiland. | |
MichaelScott | maandag 31 januari 2022 @ 16:31 |
Dat duurt nog wel even dan, die Multratug vaart pas ter hoogte van Goeree-Overflakkee. https://www.vesselfinder.com/nl/?imo=9492880 | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 17:02 |
Nee, er hangt geen ladder uit. Ook hangt er geen ankerketting waar ze aan kunnen haken. Dat gaat dus een helikopter worden gok ik. | |
Waterdrinker | maandag 31 januari 2022 @ 17:08 |
Goed gegokt! https://kustwacht.nl/nl/liveblog | |
qajariaq | maandag 31 januari 2022 @ 17:18 |
Het lijkt wel richting zandmotor te gaan op vesselfinder. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 17:21 |
Ze mogen wel opschieten. Hij gaat met zo'n 2 knopen richting de kust. Hij ligt nu zo'n 9 mijl uit de kust dus hebben ze maar 4,5 uur. | |
Waterdrinker | maandag 31 januari 2022 @ 17:22 |
![]() ![]() Foto's! (van https://kustwacht.nl/nl/liveblog) | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 17:23 |
Zo. Dat is een flink gat | |
valentijn101 | maandag 31 januari 2022 @ 17:28 |
Als ik het goed begrijp was er geen direct zinkgevaar van het schip. (als in zinkt binnen half uur) Is het dan niet normaal dat de kapitein aan boord blijft om te zorgen dat een sleepboot vast gemaakt kan worden? | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 17:28 |
Nattekat | maandag 31 januari 2022 @ 17:35 |
Ik zou niet fatsoenlijk kunnen lopen op dat schip ![]() | |
qajariaq | maandag 31 januari 2022 @ 17:47 |
Even brainstormen, misschien weet iemand een zinnig antwoord. Zou het geen idee zijn om bij het verlaten van een schip een stukje sleeplijn alvast over boord te hangen zodat een evt. sleper dat uit zee kan vissen zonder dat er iemand aan boord hoeft? Het schip is totaal stuurloos dus behalve het aanhaken en zo nodig weer kappen van de lijn is er niet zoveel te doen aan boord. | |
Haags | maandag 31 januari 2022 @ 17:48 |
Het koerst recht op den haag af. Kicke!! | |
Poem_ | maandag 31 januari 2022 @ 17:52 |
Je zou denken dat decennialange ervaring op dat gebied zichzelf wel regelt, maar goed. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 17:52 |
Dat was wel slim geweest ja. De kustwacht kon geen contact meer krijgen met het schip omdat iedereen de stuurhut verlaten had. Lijkt mij wel een goede les voor de volgende keer ![]() ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 17:54 |
Pics graag ![]() | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 17:59 |
Als zo'n schip dreigt te vergaan moet waarschijnlijk eerst de bemanning worden gered. Volgens mij behoort dan zo'n kapitein als laatste het schip te verlaten. Voor de rest is het dan gewoon oud ijzer. Mensenlevens zijn gewoon meer waard. En een reddingsactie is meer de de tak van Smit Lloyd bijvoorbeeld. Die sleepkabel wordt volgens mij altijd overgeschoten. Eerst een hulpkabel dus en daarna de echte sleeptros die met die hulpkabel wordt binnengehaald vanaf het te bergen schip. En de bevestiging daarvan aan het te bergen schip zou imo moeten gebeuren door de bergers, want die kennen het klappen van de zweep en kennen de risico's en kunnen het beste inschatten waar de sleeptros moet worden vastgemaakt. Zij krijgen er ook voor betaald, nemen de risico's en willen dus zeker weten dat ze het schip op de juiste manier wegslepen. En dus willen ze die sleeptros op zeker zelf aanleggen. | |
qajariaq | maandag 31 januari 2022 @ 18:00 |
Ik ga er van uit dat daar best wel over nagedacht is. Een losse lijn in zee is ook weer een gevaar natuurlijk. Het had b.v. in dat platform kunnen blijven haken. Maar goed, de vraag mag gesteld worden vond ik. Een touwladder lijkt me totaal zinloos als dat schip meters op een neer gaat, daar wil je niet in de buurt komen. Afdalen via helikopter is dan een stuk eenvoudiger en overzichtelijker. Een loods gaat ook via de helikopter aan boord als het een beetje beweegt. | |
KroketBroodje | maandag 31 januari 2022 @ 18:01 |
Hopelijk kunnen ze de boot nog redden, zijn dure dingen | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 18:01 |
Er is nu ook een bergingsbedrijf bezig ![]() | |
qajariaq | maandag 31 januari 2022 @ 18:01 |
De bemanning kent het schip beter dan de bergers. Bevestigingspunten staan altijd heel duidelijk aangegeven, net als de plek waar een duwboot mag komen. | |
ACT-F | maandag 31 januari 2022 @ 18:02 |
Ze laten het schip gewoon stranden. Net zo makkelijk ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 18:03 |
Ja, ik weet het ook niet. De kustwacht vroeg iig aan een reddingsboot of er een lijn of touwladder uit hing vlak na het redden van de mensen. | |
qajariaq | maandag 31 januari 2022 @ 18:04 |
De ervaringen uit vorige eeuw weerspreken dat. Zoek maar eens op Wan Chun | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 18:05 |
Volgens marinetraffic is de koers van het schip nu 178. Dat was daarstraks nog 230 graden. Zullen ze hem al op sleep hebben? ![]() | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 18:05 |
Die zijn al een tijdje geleden op Schiphol geland. Ik denk dat dat redelijk uniform is op dat soort schepen. | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 18:07 |
Hier had een uitleg van @BBach wel fijn geweest. Sleeptros bevesting procedure. Hoe gaat dat in zijn werk. | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 18:08 |
Dat wil je niet want dan moet je het nog steeds bergen. En dat betekent dat je hem eerst weer met heel veel boten vlot moet trekken en wellicht weken of maanden moet wachten met materieel tot het een hoge waterstand is. Nu dat schip wegslepen is een stuk voordeliger. | |
Haags | maandag 31 januari 2022 @ 18:11 |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 18:14 |
En hoe lastig is dit in een storm? | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 18:16 |
Hier kun je een beetje zien hoe ze dat aanpakken. Die hulplijn heet geloof ik een towline en die wordt iig vanaf de sleepboot overgeschoten. Nee, ik kan toch niet een goed filmpje er van vinden helaas. [ Bericht 32% gewijzigd door Tengano op 31-01-2022 18:23:57 ] | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 18:21 |
Oohjee, Maydaymayday man overboard ![]() | |
ACT-F | maandag 31 januari 2022 @ 18:23 |
Wat een geweldige toeristische attractie! Laat maar stranden ![]() https://www.rechtdoorzee.(...)van-de-wan-chun.html | |
qajariaq | maandag 31 januari 2022 @ 18:23 |
Dat is niet meer of minder dan de vertaling van sleeplijn. | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 18:25 |
Die sleepkabel of sleeptros is veel te zwaar om die in een keer over te brengen. Daarom gebruiken ze eerst een hulplijn waarmee die sleeptros wordt binnen gehaald. | |
qajariaq | maandag 31 januari 2022 @ 18:25 |
Ja, de patat op het strand was toen heel snel aanwezig en twee keer zo duur als in het dorp. | |
qajariaq | maandag 31 januari 2022 @ 18:25 |
Die towline is dus niet de hulplijn. | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 18:27 |
Het zou trouwens best kunnen dat de kok nog aan boord is overigens. | |
ACT-F | maandag 31 januari 2022 @ 18:31 |
Het schip is verdwenen uit de radar van Vesselfinder. Zou het al op de bodem liggen? ![]() ![]() O nee, het drijft nog ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 18:32 |
Waarschijnlijk een noodzender die nat is geworden. De hulplijn is inmiddels aan boord ![]() | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 18:33 |
Ze hebben het iig nog geprobeerd.![]() | |
ACT-F | maandag 31 januari 2022 @ 18:34 |
Ja, vervelend. Maar we hebben nog genoeg schepen volgens Vesselfinder. | |
kree | maandag 31 januari 2022 @ 18:37 |
Die aan boord van de koos van messel zullen onderhand ook wel goed beroerd zijn na 6 uur in die notendop ![]() | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 18:42 |
Precies. ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 18:47 |
Een mooi vloerkleedje van kots ![]() | |
Hyperdude | maandag 31 januari 2022 @ 18:48 |
Koers en snelheid sleper en doodskist lijken aardig overeen te komen nu. Of ze kunnen goed sturen, of er zit een touwtje tussen. ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 18:48 |
"De sleepverbinding is inmiddels gemaakt en ze gaan er nu wat kachel op zetten" | |
ACT-F | maandag 31 januari 2022 @ 18:49 |
Is hun stoomboot gezonken? ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 18:54 |
Ze gaan afgelost worden door een andere boot ![]() | |
Makrelis | maandag 31 januari 2022 @ 18:56 |
Fit word je er niet van nee. | |
raptorix | maandag 31 januari 2022 @ 19:00 |
NEE ER ZIJN GEEN KERSTBOMEN AAN BOORD OM TE RAUSEN, BLIJFT VEILIG BIJ DE PALLETS. HIER SPREEKT DE POLITIE. | |
Frozen-assassin | maandag 31 januari 2022 @ 19:00 |
Dan heb je een andere bron? UPDATE 18:44 Het is vooralsnog niet gelukt om een sleepverbinding tot stand te brengen. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:03 |
Ik luister live op broadcastify ![]() https://www.broadcastify.com/webPlayer/12874 | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 19:08 |
Ik heb op play live geklikt, maar ik hoor helemaal niks? | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:10 |
Ze zeggen nu ook niets. Het is even wachten tot ze weer wat te melden hebben. Laatste bericht was een kwartier geleden, de aflossing van de Koos van Messel die onderweg is. | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 19:14 |
Een digitale feed is dan toch wel gemakkelijker denk ik. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:17 |
Dit is leuker, je maakt alles live mee ![]() | |
Haags | maandag 31 januari 2022 @ 19:17 |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:18 |
Nu maar hopen dat de sleepkabel niet breekt. | |
Haags | maandag 31 januari 2022 @ 19:20 |
Las wel dat er iemand gewond was geraakt bij het bevestigen van die kabels ![]() | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 19:20 |
Ze moeten nou wel tempo gaan maken. | |
Catatafishh | maandag 31 januari 2022 @ 19:20 |
Dat gat ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:20 |
Echt van harte gaat het niet nee. Ze gaan maar 1,7 knoop. | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 19:22 |
Als ik iets moet doen dan hoor ik het wel neem ik aan ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:24 |
Hoorde je wat? ![]() | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 19:25 |
Nee, ik wou het net aan je vragen. Maar hier dus niks ![]() Staat al 16 minuten aan nu. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:26 |
Aan de achterzijde is nu ook een sleepverbinding ![]() | |
Haags | maandag 31 januari 2022 @ 19:26 |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 19:27 |
Kut, geluid stond op mute ![]() Nou doet ie het wel iig; hoorde net en flard. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:27 |
Ff verversen anders? Hoor je wel een ruis als je de speakers keihard zet? | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:27 |
![]() | |
GerryDV | maandag 31 januari 2022 @ 19:30 |
Je schrikt je wel helemaal de tyfus als ze ineens wat zeggen na zo’n lange stilte. | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 19:32 |
Let's swits over to twentie three piepol | |
Mortaxx | maandag 31 januari 2022 @ 19:33 |
@Makrelis zat achter het stuur? | |
Makrelis | maandag 31 januari 2022 @ 19:36 |
Nee. ETO betaalt beter. Meestal 25% meer dan een eerste stuurman. | |
ootjekatootje | maandag 31 januari 2022 @ 19:39 |
Nadat we hier vanmiddag alle booreilanden en werkeilanden in de Noordzee voorbij hebben zien komen, begonnen ze later over een fundament voor een nog te bouwen werkeiland. Nu zeggen ze weer dit: Fundatie Nadat het schip stuurloos rond dobberde, ramde de Julietta D in het begin van de middag een platform in aanbouw in een gebied waar netbeheerder TenneT twee transformatorplatformen bouwt voor de aansluiting van windpark Hollandse Kust zuid. ,,Gelukkig was de situatie voor de ongeveer honderd aanwezige medewerkers veilig en was het niet nodig om te worden geëvacueerd”, aldus TenneT. https://www.ad.nl/binnenl(...)nden-gered~a34358dd/ | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:41 |
Hij lag eerst op ramkoers met een platform met ruim 100 man aan boord maar dat liep met een sisser af, hij passeerde op 1,7 mijl. En later ramde hij dat ding in aanbouw | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:44 |
Afstand tussen de sleper en Julietta is groter en ook de koers en snelheid is anders. Hij is toch niet losgeschoten? | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:45 |
Sleep is inderdaad gebroken. Koos van Messel: ze zijn aan het herstellen. | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 19:45 |
Lijn is nog steeds gebroken en wordt momenteel weer hersteld meen ik te horen. | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 19:47 |
Kunnen wij ook naar kanaal acht? | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:48 |
Niet hier in ieder geval. Ik ben al aan het zoeken ![]() | |
Tengano | maandag 31 januari 2022 @ 19:49 |
Lukt mij iig niet. Dan doen ze het maar zonder mij hoor ![]() | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:53 |
Hier kanaal 8. Maar vanuit Harlingen is dit niet te horen denk ik ![]() https://www.broadcastify.com/webPlayer/20564/web | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 19:56 |
Rescue one two ook onderweg? Klonk als een helikopter? | |
Nober | maandag 31 januari 2022 @ 19:58 |
ootjekatootje | maandag 31 januari 2022 @ 20:00 |
Hier in Zeeland doet die het wel. Iemand is op zoek naar rugnummers. | |
Starhopper | maandag 31 januari 2022 @ 20:04 |
Dag Koos van Messel | |
ootjekatootje | maandag 31 januari 2022 @ 20:26 |
En hallo Jeanine | |
GerryDV | maandag 31 januari 2022 @ 20:45 |
Multratug 18 terug naar Rotterdam en later vanavond/vannacht weer terug naar de Julietta D. Momenteel de Jeanine Parqui erbij maar onduidelijk of hij nu vastzit(?). | |
Jed1Gam | maandag 31 januari 2022 @ 20:45 |
Het is daar drukker dan een snelweg. | |
GerryDV | maandag 31 januari 2022 @ 20:47 |
Buiten dat, al is de kans 1000x kleiner dan op de weg, je hoort ook 1000x minder vaak over zo’n aanvaring. | |
Frozen-assassin | maandag 31 januari 2022 @ 20:54 |
Hij zit vast aan Sovereign. Jeanine Parqui is maar een reddingsboot. Multratug zou achter vastgemaakt worden maar dat is niet gelukt | |
bleiblei | maandag 31 januari 2022 @ 21:24 |
Punt is dat dat ding voor anker lag in/op een ankervak. Door de storm iets met dat anker is gebeurd (ketting geknapt ofzo). Waardoor ie op drift tegen die tanker is geklapt die daar ook voor anker lag. Ik weet te weinig van dat spul, maar iets zegt mij dat je zo een ding niet ff snel opstart en in z'n achteruit gooit als je merkt dat ie niet meer vast zit aan de bodem. | |
Makrelis | maandag 31 januari 2022 @ 21:27 |
Minstens twee ankers bij je hebben is verplicht. En ook voor anker moeten er te allen tijden twee officieren op de brug wachtlopen zodat bij een krabbend anker of verlies direct kan worden ingegrepen. Ik gooi het op laksheid. Edit: Komen we wel achter denk ik. Zeeschepen zijn uitgerust met een VDR (Voyage Data Recorder), zoals een zwarte doos in een vliegtuig. Voor de liefhebber: https://nl.wikipedia.org/wiki/Reisgegevensrecorder [ Bericht 4% gewijzigd door Makrelis op 31-01-2022 21:52:52 ] | |
BBach | dinsdag 1 februari 2022 @ 09:14 |
Ik vermoed ook zoiets. Zoals jij zegt is er zeker door 2 officieren wacht te lopen. @bleiblei: bij een schip dat (voor langere tijd) voor anker ligt draait wellicht alleen een generatorset om het boordnet te voeden voor verlichting ed. De hoofdmotor of motoren worden wel op temperatuur gehouden (olie of koelwater wordt elektrisch verwarmd). Vanop de brug kan zo een hoofdmotor direct starten met een druk op de knop. Maar dan moet er wel iemand aanwezig zijn die dat mag doen en kan. Tenzij er een technisch defect is oid. Aan diegene die eerder vroeg hoe ze die sleepkabel aanbrengen, dat is idd eerst met een hulplijn. In die weersomstandigheden is dat bijzonder moeilijk en gevaarlijk. De bemanning van zo een zeesleper weet echter wel wat ze doen. [ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 01-02-2022 09:27:45 ] | |
Tengano | dinsdag 1 februari 2022 @ 11:31 |
Ik hoor vandaag op het nieuws dat er twee gewonden zijn gevallen bij het aanbrengen van de tweedesleepverbinding die is mislukt. Waarom horen we niet wat daar is mis gegaan. Heeft dit misschien te maken met het op spanning breken van de sleeptros waardoor twee bemanningsleden zijn verwond? Weet iemand dat? Verder hoorde ik dat hij naar de Haven van Rotterdam wordt gebracht en dat hij daar ergens op een scheepswerf terecht komt om het eea te herstellen. Volgens mij wordt er nog steeds gewacht met wegslepen totdat die tweede sleepverbinding is aangebracht. | |
Makrelis | dinsdag 1 februari 2022 @ 11:53 |
Momenteel op Maas Approach en wordt naar binnen gesleept. https://www.vesselfinder.com/?imo=9492880 | |
Tengano | dinsdag 1 februari 2022 @ 12:01 |
Maar geen nieuws over dat incident met die twee gewonden? Wat ging daar nou mis? En wat ging er fout met die tweede sleepverbinding? | |
bleiblei | dinsdag 1 februari 2022 @ 12:13 |
Beide zijn lichtgewond. 1 op de reddingsboot. Zal niet spannender zijn dan een gekneusde rib omdat ie vanwege de heftige zee ergens tegenaan geslingerd is en de andere was een sleper. Als ik het zo lees niets spannends dus kap maar met die sensatiezucht. Als je met dit soort dingen bezig bent in dergelijke omstandigheden gaan er wel eens wat mis. En dat is veelal echt niet zo dramatisch Als waar jij op hoopt. Bij mijn werkgever wordt er al melding gemaakt. Als je met een kop koffie in je klauwen tegen een collega op botst of over een losliggende mat lazert. In potentieel onveilige omgevingen zijn ze enorm scherp op veiligheidsmaatregelen en eventueel letsel (hoe licht ook) dat daar uit voorkomt. | |
bleiblei | dinsdag 1 februari 2022 @ 12:15 |
En dat ding is al de halve Noordzee over getrokken door de Souvereign. Dus hoe je komt bij dat ze pas gaan slepen als de tweede sleepverbinding tot stand is gebracht is mij een raadsel ![]() | |
Catatafishh | dinsdag 1 februari 2022 @ 12:16 |
Ik ben geen maritiem deskundige maar ik kan mij voorstellen dat je niet de smallere wateren op zoekt met 1 sleepboot. Dan kan zo'n bootje nog behoorlijk zwenken De haven van A'dam wordt onbereikbaar als het bootje bij Ijmuiden dwars gaat liggen | |
Makrelis | dinsdag 1 februari 2022 @ 12:18 |
Er is in ieder geval een dok vrij bij Verolme Botlek en bij Damen Ship Repair Schiedam. | |
Tengano | dinsdag 1 februari 2022 @ 12:19 |
Waarom wil jij je zo graag als een asshole gedragen? Ik ben geinteresseerd in wat er mis is gegaan. Het gaat hier om professionals die zo'n sleepverbinding aanleggen. Dat is dus niet voor het eerst dat ze zo'n klusje doen. Als er dan iets breekt en er zijn twee gewonden dan ben ik geinteresseerd in wat er is gebeurd. Dat is iets heel anders dan sensatiezucht wat tussen jouw oren opkomt. | |
bleiblei | dinsdag 1 februari 2022 @ 12:25 |
Ah, als het gaat om de haven in slepen, dan is dat een ander verhaal. Maar daar zijn dan ook ander type sleepboten voor beschikbaar. | |
bleiblei | dinsdag 1 februari 2022 @ 12:26 |
Er is nergens en dan ook nergens een link gelegd tussen breken van die kabel en de 2 gewonden. Toch vind je het nodig om daar 4 keer aan te refereren terwijl er al gecommuniceerd is dat ze lichtgewond zijn en het al beter met ze gaat. Je doet het overkomen alsof die mensen doormidden zijn gezwiept door een kabel die brak. En zo nadrukkelijk geïnteresseerd zijn in wat er mis is gegaan en links leggen met gewonden en details van hun verwondingen willen weten (/raar vinden dat daar niet over gecommuniceerd wordt) klinkt voor mij wel degelijk als sensatiezucht. | |
Tengano | dinsdag 1 februari 2022 @ 12:57 |
Goeie handel. | |
qajariaq | dinsdag 1 februari 2022 @ 13:28 |
Draait nu met ruim 6 kt langs de Maasvlakte naar de haven, zou wel mooi zijn als ie gelijk door een dok in kan. Volgens vesselfinder ligt ie nog steeds voor anker. | |
Catatafishh | dinsdag 1 februari 2022 @ 13:43 |
Is er geen deftige webcam daar in de buurt die ons van beeld kan voorzien? | |
Tengano | dinsdag 1 februari 2022 @ 13:46 |
Misschien worden er straks wat filmpjes geupload als hij zo de Waterweg op komt. Daar staan vast genoeg mensen aan de kant. Hij komt daar bijna binnen zie ik. | |
Tengano | dinsdag 1 februari 2022 @ 13:51 |
Volgens mij is dit hem. Wel grappig dat je hem vanaf Fok! zo binnen ziet varen ![]() Die cam staat aan de kant van Hoek van Holland. Komt nu binnen op een andere cam. Er zit blijkbaar regie op die cam; wordt ook in en uitgezoomd. Mooi plaatje ![]() 700 mensen kijken mee. Wow wat gaaf dit ![]() ![]() ![]() Hier kunnen we zien in welk dok hij straks uiteindelijk terecht komt. https://www.vesselfinder.com/?imo=9590618 @Starhopper [ Bericht 5% gewijzigd door Tengano op 01-02-2022 16:44:29 ] | |
Tengano | dinsdag 1 februari 2022 @ 15:07 |
En hier kun je zien wat voor bizarre route hij heeft afgelegd. Als je op die pijltjes klikt kun je zien hoe laat hij daar was en hoe hard het toen waaide. https://www.vesselfinder.com/?imo=9590618 | |
ootjekatootje | dinsdag 1 februari 2022 @ 15:10 |
Hij zinkt, of zie ik dat verkeerd? | |
Tengano | dinsdag 1 februari 2022 @ 15:11 |
Welnee, waarom denk je dat? Er zijn een paar? compartimenten lek, dus hij staat niet helemaal recht meer op zijn pootjes. Maar hij ligt wel mooi stabiel. [ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 01-02-2022 15:19:43 ] | |
ootjekatootje | dinsdag 1 februari 2022 @ 15:30 |
Die achterkant zit zo laag. | |
Catatafishh | dinsdag 1 februari 2022 @ 15:44 |
Ik probeer mij steeds voor te stellen wat dit geintje kost. En het roept vragen op. Waar is de kapitein? Waarom met de heli eraf halen terwijl die oranje nood'duik'boten er nog aan hangen? | |
Tengano | dinsdag 1 februari 2022 @ 15:47 |
Zolang die boot nog vaart en blijft drijven denk ik dat je met golven van 7 meter beter op dat schip kunt blijven zitten dan op zo'n reddingssloep. Zeker als je weet dat er een helicopter onderweg is en je over een uurtje aan de warme chocomel kunt zitten ![]() En je kan altijd nog die reddingssloep nemen als je ziet dat het echt fout dreigt te gaan. En kostbaar is het zeker. Bergingsoperatie, schadeherstel op de scheepswerf straks, derving van inkomsten zolang hij nog kaduuk is en dan de schade nog doordat hij zijn missie niet kon afmaken waar hij mee bezig was. Klauwen met geld dus. Maar gelukkig is hij niet afgezonken want dat had een stuk problematischer geweest. En die bergers hebben trouwens helemaal geen kapitein nodig. Die kunnen dit prima zelf. [ Bericht 8% gewijzigd door Tengano op 01-02-2022 15:54:42 ] | |
kree | dinsdag 1 februari 2022 @ 16:26 |
Waarom is ie weer helemaal richting het noorden om het windmolenpark heen gevaren en niet gewoon zo parallel langs de kust de haven in? Te ondiep ofzo? Er lijkt toch ruimte zat. | |
Tengano | dinsdag 1 februari 2022 @ 16:28 |
Je kunt op dat plaatje zien dat daar een paarse zone zit in de vorm van diezelfde driehoek. Daar zijn ze dus netjes omheen gevaren. Ik weet alleen niet wat die paarse driehoek is of te betekenen heeft. Wellicht dat het daar toch iets minder diep is of dat er iets anders aan de hand is. Zou het ook wel willen weten eigenlijk. En daarnaast stormde het gisteren nog dus wilde die sleepboot wss dat schip zo ver mogelijk uit de kust wegslepen. Richting het noord westen dus, waar wss de wind vandaan kwam. Er was ook maar 1 sleepverbinding. Als die was gebroken en hij had die korte route genomen dan was het mss niet goed afgelopen. Te risicovol dus. Je kunt op die pijltjes klikken en zien hoe hard het nog waaide. Bij die hoge windsnelheden is hij vooral de kust uitgevaren om zoveel mogelijk afstand te houden/creeeren. En toen hij ongeveer voor de ingang lag moest hij wellicht nog op wat extra sleepbootjes wachten. Ik dacht dat ik er in totaal iets van vijf zag of zo. [ Bericht 4% gewijzigd door Tengano op 01-02-2022 16:42:05 ] | |
BBach | dinsdag 1 februari 2022 @ 16:55 |
En de reder kan ook gewoon afstand doen van het schip waarvoor Nederland dan zal opdraaien voor de kosten. Zoals het geval is geweest bij de Flinterstar enige tijd geleden. Zal nu in dit geval wss niet gebeuren want die schade is makkelijk repareerbaar op het eerste zicht. Edit: Flinterstar was wel nog een stuk erger, maar daar zijn wij heel lang mee bezig geweest en de bergingsfactuur is betaald door de Belgische overheid. Van Wiki: Berging De rederij Flinter heeft formeel afstand gedaan van het schip. Op grond van het geldende zeerecht moet de Belgische overheid instaan voor de bergingskosten van het schip.[8] Experts ramen de bergingskosten op enkele miljoenen euro’s.[9] De olie werd door de Nederlandse specialist Smit International uit het schip gepompt. Het schip bevatte 500 ton olie waarvan 250 ton zware olie. De zware olie moest worden verwarmd alvorens zij kon worden verpompt.[10] Ik weet niet meer hoeveel het was, maar ik dacht iets van 3,9 milj oid. Excuus voor de opmaak, zit op mobiel. [ Bericht 10% gewijzigd door BBach op 01-02-2022 17:01:33 ] | |
BBach | dinsdag 1 februari 2022 @ 16:56 |
In de gebieden rond windmolenparken is scheepvaartverkeer verboden wegens te groot gevaar. Alleen serviceschepen mogen daar komen. Of dit in dit (nood)geval zo is kan ik niet zeggen. | |
Tourniquet | dinsdag 1 februari 2022 @ 16:58 |
Wow, gave beelden. https://nos.nl/video/2415(...)hip-julietta-d-gered | |
Shotty | dinsdag 1 februari 2022 @ 17:06 |
je bent blijkbaar niet de enigste die er zo over denkt: https://www.nu.nl/binnenl(...)-verlaten-schip.html | |
Nieuwschierig | dinsdag 1 februari 2022 @ 17:08 |
De roze driehoek is als een soort verdrijvingsvak op de weg. Het is de scheiding tussen noordelijk varende en zuidelijk varende schepen Julietta ging daar dus tegen het verkeer in als een spookrijder ![]() ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Nieuwschierig op 01-02-2022 17:14:10 ] | |
Tengano | dinsdag 1 februari 2022 @ 17:15 |
Hij was wel dicht bij de kust hoor ![]() | |
Tengano | dinsdag 1 februari 2022 @ 19:54 |
Julietta D gaat dan eindelijk aanleggen. Ligt daar al 4 uur in die haven te dobberen ![]() https://www.vesselfinder.com/?imo=9590618 | |
K21 | dinsdag 1 februari 2022 @ 20:42 |
Is Schettino naar Rusland geëmigreerd na z'n vorige ongelukje? ![]() | |
Tengano | woensdag 2 februari 2022 @ 11:13 |
In dit filmpje vertelt de piloot dat het gat onder de brug zat; aan de achterzijde van het schip dus. Machinekamer was zelfs te zien en zal dus ook wel volgelopen zijn. Nou begrijp ik pas waarom hij wss niet meer te besturen was. Hij ligt trouwens nog steeds in die Elbehaven. Had eigenlijk verwacht dat hij direct naar een dok zou worden versleept. Maar wellicht moeten daar eerst afspraken over gemaakt worden. https://www.telegraaf.nl/(...)ingsactie-julietta-d | |
Tengano | woensdag 2 februari 2022 @ 14:16 |
Met een foto van de Julietta D gistermiddag op de Nieuwe Waterweg. ![]() | |
qajariaq | donderdag 3 februari 2022 @ 22:49 |
https://www.loodswezen.nl(...)EW0lawyzyuPJP96Eco_s |