abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203439837

[info]Let op: we zijn allemaal bekend met de hete hangijzers omtrent het onderwerp ''corona'', discussies zijn pittig en lopen soms ook lichtelijk uit de hand. Dat is tot daar aan toe; persoonlijke vetes tolereren we absoluut niet en daar is dan ook een zero tolerance beleid op van toepassing.

Dit betekent dat we veel sneller zullen overgaan op een forumspecifieke ban voor COR. COR is een relatief druk forum en natuurlijk een actueel onderwerp. Het is voor newbies en oldies alike geen uitnodiging om mee te posten als er louter gekissebis tussen een klein groepje users te lezen is. Als je de neiging voelt om op de persoon te spelen of een sneer uit te delen, is het ook een heel goede optie om iemand te negeren.[/info]

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)
Twijfel je over de vaccinatie, bel de De Vaccinatie Twijfeltelefoon: 088-7555777

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Afspraak maken kan via www.coronatest.nl , www.coronavaccinatie-afspraak.nl of telefoonnummer 0800-7070.

SPOILER: Helpen?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Hont
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Linkjes voor informatie
SPOILER: Oversterfte met als oorzaak griep (2019) en Covid-19 (2020/2021)
SPOILER: Heb ik covid, perziksap of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER: Informatie over dagcijfers
SPOILER: Varianten waaronder Omicron
SPOILER: Covid-19 opnames en vaccinatiestatus
SPOILER: Gedragsregels in dit topic:
pi_203439855
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:04 schreef nostra het volgende:
Daarnaast wordt die kaart ook vaak getrokken in de discussie over maatregelen, terwijl het daar een vrij irrelevante overweging is, zelfs als je onderkent dat iets als "long covid" bestaat en in bepaalde gevallen verstrekkende gevolgen kan hebben. Het voert echt te ver door om puur op basis daarvan de maatschappij als geheel allerlei beperkende maatregelen op te leggen of die in stand te houden.
Ik ben het niet met je oneens, maar als je long covid bij voorbaat al wegzet als 'vrij irrelevant', omdat je de maatschappelijke gevolgen te erg vindt, vind ik dat geen reële afweging.

Evenals het geen eerlijk beeld is van de 'tegenstander', omdat mensen die wijzen op long covid doorgaans niet van mening zijn dat de maatschappij op slot moet blijven 'want long covid'. Die mensen vragen meestal alleen om het als een serieus probleem te beschouwen, en het niet af te doen als 'een vage collectie met generieke klachten'. En getuige de gemiddelde reactie in dit topic als 'long covid' ter sprake komt is die aandacht niet minder dan terecht.

Sowieso, het hele jargon rondom 'long covid' vind ik hier nogal kinderachtig, zoals het hebben over 'de long covid kaart trekken'. Mooie manier om een discussie gelijk dood te slaan.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één ŕ twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_203439877
quote:
14s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:16 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Sowieso, Porto O+ De verrassing van de afgelopen paar jaar voor ons. Stond heel lang niet op ons lijstje. Kwam er spontaan op te staan en door omstandigheden vlogen we er al vrij snel naar toe. Fantastische week gehad, nog leuker dan Lissabon en die stad vonden we al chill :)
Ja eens, heeft mij ook positief verrast. Wij houden wel van steden met een rauw randje en daar valt Porto wel onder.

Een stad waar wij ook graag komen is Split. Altijd wel goedkope tickets en met de ferries kan je alle kanten op. Sowieso is Kroatië een erg fijn land imo, alleen het begint nu wel wat te toeristisch te worden.
  zondag 30 januari 2022 @ 22:22:21 #4
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_203439886
Is dat verlopen van QR code 9 maanden na laatste prik er al door?
Of heeft OmzigtGOD nog iets voor ons ongeboosterden kunnen betekenen?
pi_203439892
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ik ben het niet met je oneens, maar als je long covid bij voorbaat al wegzet als 'vrij irrelevant', omdat je de maatschappelijke gevolgen te erg vindt, vind ik dat geen reële afweging.

Evenals het geen eerlijk beeld is van de 'tegenstander', omdat mensen die wijzen op long covid doorgaans niet van mening zijn dat de maatschappij op slot moet blijven 'want long covid'. Die mensen vragen meestal alleen om het als een serieus probleem te beschouwen, en het niet af te doen als 'een vage collectie met generieke klachten'. En getuige de gemiddelde reactie in dit topic als 'long covid' ter sprake komt is die aandacht niet minder dan terecht.

Sowieso, het hele jargon rondom 'long covid' vind ik hier nogal kinderachtig, zoals het hebben over 'de long covid kaart trekken'. Mooie manier om een discussie gelijk dood te slaan.
When all else fails, beginnen de 'deskundigen' pas over 'long covid'. Niet zo raar dat mensen het als een middel zien om controle uit te oefenen zodra de ziekenhuizen niet meer het probleem zijn. En ja, de 'deskundigen' gebruiken de termen long covid vaak in het kader van maatregelen.
pi_203439913
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:03 schreef devlinmr het volgende:

[..]
Terwijl uit onderzoek duidelijk is gebleken dat een groot deel van de bijwerkingen van vaccinaties weldegelijk psychisch is _O-
Dat zal voor long covid ongetwijfeld ook gelden. In die zin dat het in sommige gevallen een kwestie is van 'even lullig maar je komt er wel weer overheen'. Het is ook wel een ruim gedefinieerd begrip geworden. In die zin veel parallellen met een burn-out. Voor de een is het hooguit een beetje overwerkt, sommigen raken er arbeidsongeschikt door. En alles daartussen.

Natuurlijk zou het mooi zijn als we een preciezere inkadering kunnen geven, maar dat lijkt me door de diversiteit aan klachten nogal lastig te doen. En met ieder kader sluit je automatisch mensen uit die wel degelijk last hebben, maar officieel dan weer niet binnen de casusdefinitie vallen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één ŕ twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zondag 30 januari 2022 @ 22:26:40 #7
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_203439939
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:22 schreef Confetti het volgende:

[..]
When all else fails, beginnen de 'deskundigen' pas over 'long covid'. Niet zo raar dat mensen het als een middel zien om controle uit te oefenen zodra de ziekenhuizen niet meer het probleem zijn. En ja, de 'deskundigen' gebruiken de termen long covid vaak in het kader van maatregelen.
Net zoiets als 'ja maar de zorg', er bestaat niet één (supervaag/breed) iets als 'de zorg'. Er zijn specifieke soorten zorg en keuzes die daarin gemaakt worden en betaald etc etc

Long Covid is kut omschreven
Én het bestaat
Én het wordt zwaar overdreven
Én het is vreselijk voor de mensen die het treft
Én het staat los van de discussie of de maatschappij weer open kan

IMHO :7
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 30 januari 2022 @ 22:27:04 #8
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_203439947
Zo veel Omikron besmettingen in de omgeving, zal vast niet lang duren voor ons gezin aan de beurt is. Geloof nooit dat we tot mei gespaard gaan blijven. Scheelt weer een boostertje :P
  zondag 30 januari 2022 @ 22:28:25 #9
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_203439967
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:27 schreef leolinedance het volgende:
Zo veel Omikron besmettingen in de omgeving, zal vast niet lang duren voor ons gezin aan de beurt is. Geloof nooit dat we tot mei gespaard gaan blijven. Scheelt weer een boostertje :P
Van vrijdag tot vanmiddag ongeveer op terras en in winkels op elkaar gepakt gezeten in Antwerpen. Morgen met de trein naar huis toe
Benieuwd of het Omi Cron aan mijn deur klopt
pi_203439975
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:22 schreef Confetti het volgende:

[..]
When all else fails, beginnen de 'deskundigen' pas over 'long covid'. En ja, de 'deskundigen' gebruiken de termen long covid vaak in het kader van maatregelen.
Dit dus.

Ze gebruiken het vooral om ook gezonde jongeren weer in het gareel te krijgen. Als er teveel positieve verhalen rond gaan (''we zijn er bijna vanaf, het is vooral een snotneus'', etc) komen de long covid verhalen weer in de media terecht. Er is een groep die er echt allergisch is om in te zien dat het probleem vooral bij 50+ ligt (daarom ook iedereen aan een booster), dus dan maar met long covid proberen om ook jongeren weer wat meer in het gareel te krijgen. Zo zie ik het althans. Je hoort er opeens stukken minder over (of helemaal niet) als ze de bevolking al bang kunnen maken met een groeiende zorg druk e.d.

En dat gaat op vallen op een gegeven moment. Dat is waar sommigen over vallen. Haalt niet weg dat Long Covid echt kut is als het je treft natuurlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2022 22:29:31 ]
pi_203439980
Dit weekend in een bomvol restaurant, kroeg, bios en als kers op de taart gewinkeld zonder mondkaps.
Ben benieuwd :+
pi_203439982
quote:

[..]

Tegelijkertijd kun je toch ook niet ontkennen dat het long-COVID argument vaak ten tafel komt als de andere argumenten (op dat moment) niet zo sterk zijn of lijken. En aangezien nog steeds niemand eens een fatsoenlijke definitie van ‘long COVID’ kan geven kun je dat ook onmogelijk weerleggen, en dat lijkt ook precies het doel te zijn…
zie email 27 oktober
pi_203440001
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:29 schreef SilverEyes het volgende:
Dit weekend in een bomvol restaurant, kroeg, bios en als kers op de taart gewinkeld zonder mondkaps.
Ben benieuwd :+
pi_203440004
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:21 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ja eens, heeft mij ook positief verrast. Wij houden wel van steden met een rauw randje en daar valt Porto wel onder.

Een stad waar wij ook graag komen is Split. Altijd wel goedkope tickets en met de ferries kan je alle kanten op. Sowieso is Kroatië een erg fijn land imo, alleen het begint nu wel wat te toeristisch te worden.
Portugal. _O_
Kroatië. _O_ _O_

Heel tevreden met mijn reizen in coronatijd tot nu toe.

Waar ik nog niet ben geweest, maar wat wel interessant kan zijn als Kroatië te toeristisch wordt, is Albanië. Denk dat dat de komende jaren gaat exploderen en dat over 10 jaar iedereen het dáár weer veel te toeristisch vindt.
pi_203440046
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Dat zal voor long covid ongetwijfeld ook gelden. In die zin dat het in sommige gevallen een kwestie is van 'even lullig maar je komt er wel weer overheen'. Het is ook wel een ruim gedefinieerd begrip geworden. In die zin veel parallellen met een burn-out. Voor de een is het hooguit een beetje overwerkt, sommigen raken er arbeidsongeschikt door. En alles daartussen.

Natuurlijk zou het mooi zijn als we een preciezere inkadering kunnen geven, maar dat lijkt me door de diversiteit aan klachten nogal lastig te doen. En met ieder kader sluit je automatisch mensen uit die wel degelijk last hebben, maar officieel dan weer niet binnen de casusdefinitie vallen.
Laten we eens beginnen in de richting van ‘na 8 weken nog (ten dele) arbeidsongeschiktis’. Dat is misschien geen perfecte definitie. Maar dan hebben we wel een heel aardig idee van de impact. En dan valt er ook een serieuze discussie over te voeren.

Want als we geen smaak (heel vervelend maar als je geen kok van beroep bent geen beperking van betekenis) en nog geen trap op kunnen van vermoeidheid op een hoop gaan gooien dan is elk gesprek onmogelijk.
zie email 27 oktober
pi_203440055
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:30 schreef Vasilevski het volgende:

[..]
Portugal. _O_
Kroatië. _O_ _O_

Heel tevreden met mijn reizen in coronatijd tot nu toe.

Waar ik nog niet ben geweest, maar wat wel interessant kan zijn als Kroatië te toeristisch wordt, is Albanië. Denk dat dat de komende jaren gaat exploderen en dat over 10 jaar iedereen het dáár weer veel te toeristisch vindt.
Montenegro en Albanië vond ik allebei enorm de moeite. De baai van Kotor, het meer van Shkoder en die route vanaf Tirana langs de kust naar Sarandë, dat doet weinig onder voor Highway 1. Echt heel gaaf.
  zondag 30 januari 2022 @ 22:34:28 #17
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_203440073
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:33 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Montenegro en Albanië vond ik allebei enorm de moeite. De baai van Kotor, het meer van Shkoder en die route vanaf Tirana langs de kust naar Sarandë, dat doet weinig onder voor Highway 1. Echt heel gaaf.
Zeg, maak me eens niet zo jaloers. Moet morgen weer gewoon werken ja :(
pi_203440074
quote:

[..]
Oeh ja, Montenegro was echt geweldig! Zo mooi, evenals Kroatië.. Geweldige landen.
pi_203440084
Ach ja ken nou meerdere mensen met omicron en het is niet meer dan een neusverkoudheid.
pi_203440121
Wat zou het mooi zijn als we COR op kunnen heffen en met z'n allen naar TRV kunnen verhuizen *O*
pi_203440124
quote:
Dat staat er dan ook niet. Het is een vrij irrelevante overweging in het kader van wel of geen maatregelen nemen (en zo ja, welke dan), omdat het voorkómen van besmettingen een onmogelijke opgave is en die maatregelen hooguit de top kunnen indrukken en het aantal over de tijd doen laten verspreiden, maar uiteindelijk niet bijster veel doen aan de som van die besmettingen. Dat is dan voor iets als de zorgbelasting mogelijk relevant, maar voor de gevolgen van long-covid veel minder.

quote:
Nou ja, maak dat probleem dan ook eens werkelijk concreet door te beginnen met dat long-covid te definiëren en gradaties aan te brengen aan hoe serieus de verschillende vormen zijn en (dus) welke specifieke aandacht daaraan kan of moet worden besteed. Dat aanbrengen van gradaties blijft natuurlijk in zekere zin arbitrair, maar alles op één hoop gooien maakt een zinnig voorstel tot aanpak al bij voorbaat onmogelijk.

quote:
Met 'de long covid kaart trekken' bedoel ik juist het uit het niets erbij halen van "de langetermijngevolgen van long covid" bij "ongevaccineerde twintigers", die "om daar nog maar niet van te spreken" zouden zijn, zoals devil deed. Juist dat is het bij voorbaat al doodslaan van een discussie, omdat het totaal niet geconcretiseerd wordt en als een algemeen stopargument wordt ingezet.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_203440129
#zininRusland
  zondag 30 januari 2022 @ 22:40:33 #23
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_203440140
quote:

[..]
Pohh the Big Sur
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_203440147
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:39 schreef Oriente het volgende:
#zininRusland
Grens komt steeds dichterbij te liggen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_203440169
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat staat er dan ook niet. Het is een vrij irrelevante overweging in het kader van wel of geen maatregelen nemen (en zo ja, welke dan), omdat het voorkómen van besmettingen een onmogelijke opgave is en die maatregelen hooguit de top kunnen indrukken en het aantal over de tijd doen laten verspreiden, maar uiteindelijk niet bijster veel doen aan de som van die besmettingen. Dat is dan voor iets als de zorgbelasting mogelijk relevant, maar voor de gevolgen van long-covid veel minder.
[..]
Nou ja, maak dat probleem dan ook eens werkelijk concreet door te beginnen met dat long-covid te definiëren en gradaties aan te brengen aan hoe serieus de verschillende vormen zijn en (dus) welke specifieke aandacht daaraan kan of moet worden besteed. Dat aanbrengen van gradaties blijft natuurlijk in zekere zin arbitrair, maar alles op één hoop gooien maakt een zinnig voorstel tot aanpak al bij voorbaat onmogelijk.
[..]
Met 'de long covid kaart trekken' bedoel ik juist het uit het niets erbij halen van "de langetermijngevolgen van long covid" bij "ongevaccineerde twintigers", die "om daar nog maar niet van te spreken" zouden zijn, zoals devil deed. Juist dat is het bij voorbaat al doodslaan van een discussie, omdat het totaal niet geconcretiseerd wordt en als een algemeen stopargument wordt ingezet.
100% eens met deze post. Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Bij de eerste alinea wil ik nog wel opmerken dat dit enkele punt, gecombineerd met de zeer besmettelijke omikronvariant misschien niet zo veel uitmaakt voor de discussie ‘hoe ernstig is covid’ maar inderdaad wel voor de maatregelen. We moeten die goed uit mekaar blijven houden.
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')