Starflyer | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:13 | |
![]() 24 Heures Du Mans 2022 - editie 90 Onderdeel van het FIA World Endurace Championship Race 2021 en vooruitblik In 2021 werd de race net als het voorgaande jaar vanwege het Corona virus niet verreden in juni, maar deze keer in augustus voor het oog van 50,000 toeschouwers. Door de verplaatsing naar de maand augustus betekende dit wederom een langere nacht dan normaal. in 2021 maakte ook de Hypercar klasse haar introductie als snelste raceklasse op Le Mans. De verschillen met de LMP2 auto's waren hierdoor beduidend kleiner dan de jaren daarvoor. Uiteindelijk ging Toyota #7 er zonder noemenswaardige tegenstand met de overwinning vandoor, voor de #8 Toyota en de #36 Alpine. In LMP2 zagen we drama, waar de leidende #41 met een minuut of drie te gaan stilviel, waardoor de overwinning uit de handen van Robert Kubica en zijn teamgenoten glipte. Robin Frijns zat in de winnende #31 LMP2. In GTE PRO won de #51 AF Corse Ferrari in een sterk uitgedund veld waarin de verschillen groter waren dan in voorgaande edities. AF Corse won met de #83 ook in GTE Am. Dit jaar vindt de race voor het eerst sinds 2019 weer in juni plaats, en eigenlijk is het stiekem vooral uitkijken naar de races van 2023 en verder wat betreft de Hypercar klasse. Met de vele aanmeldingen voor de Hypercar en LMDh klasse zal de concurrentie in de toekomst sterk toenemen, en lijkt dit jaar de laatste keer dat Toyota zonder noemenswaardige tegenstand begint aan de race. Peugeot zou hier aanwezig zijn met hun nieuwe 9x8, maar maakte begin dit jaar bekend dat helaas toch uit te stellen. Hierdoor zijn er net als vorig jaar slechts vijf auto's die strijden voor de overwinning in de Hypercar klasse. het LMP2 veld is sterk vertegenwoordigd met maar liefst 27 entries. Racing Team Nederland doet overigens voor het eerst in jaren niet mee. Het GTE Pro veld is ook relatief dun bezaaid met 7 entries. We vinden hier Ferrari, Corvette en Porsche. GTE AM is net als vorig jaar weer goed vertegenwoordigd met 23 entries. In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorig jaar om 16:00 ![]() Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: • Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019) • Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017) • Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) Afbeelding Circuit ![]() Circruit info inclusief marshall posts Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf) Circuit informatie 2021 Onboard (Pole 2017): ![]() Entry list 2022 (pdf) ![]() • Rode nummers • Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting) • 1030kg • Maximaal vermogen van 500kw De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee, al mogen LMDh auto's ook mee doen vanaf dit jaar. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. Omdat de klasse vanaf volgend jaar een stuk meer concurrentie krijgt is vooral de vraag: wordt dit de laatste eenvoudige overwinning of gaan we in 2022 wellicht voor het eerst in jaren een andere winnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet en Alpine Elf Matmut (dat met 1 auto meedoet) ![]() • Blauwe nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:28 • 950kg (+20kg) • 75L tank (benzine) • Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan. ![]() • Groene nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:45 • Minimaal 1245kg • 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 • 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am. ![]() • Oranje nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:48 • Minimaal 1245kg • 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 • 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 • Minimaal 1 jaar oude auto (specs) • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro. ![]() Woensdag 8 juni • 14:00-17:00 Free practice session 1 • 19:00-20:00 Qualifying session 1 • 22:00-0:00 Free practice session 2 Donderdag 9 juni • 15:00-18:00 Free practice session 3 • 20:00-20:30 Hyperpole • 22:00-0:00 Free practice session 4 Zaterdag 11 juni • 10:30-10:45 Warm-up • 16:00 Start 24 uren van Le Mans ![]() TV • Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies • RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race) • Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden Streams • Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans) • Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip) • Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus) Live Timing • Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race) • Resultaten Spotter Guide • Spotter Guide 2022, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore) Overige informatie • Laatste informatie, verslagen en analyses • Weer Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het: Officiele FIA World Endurance Championship ![]() ELMS championship ![]() IMSA championship ![]() Blancpain Endurance series ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Nattekat op 08-06-2022 13:45:38 ] | ||
Whiskers2009 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:13 | |
Renger P2 | ||
Doler12 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:13 | |
Eindelijk binnen | ||
Whiskers2009 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:14 | |
Crash nr 23 | ||
Starflyer | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:14 | |
Volgende crash De 23 en 75 | ||
Peterselieman | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:14 | |
Die is stuk en nog eentje | ||
Burner82 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15 | |
Bijna zonsondergang, baan wordt steeds kouder, denk dat dat het verklaart, waarom ze eraf stuiteren... | ||
Peterselieman | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15 | |
Jammer dat Rinus net achter de SC zat waardoor hij een ronde achter zijn concurrenten rondrijdt | ||
Starflyer | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15 | |
Ook een LMP3 bij betrokken | ||
Doler12 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15 | |
Wat een chaos | ||
Peterselieman | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15 | |
de #6 en de #39 zijn ook geraakt/stuk | ||
Whiskers2009 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15 | |
Meeerdere wagens crash danwel schade Edit: Spuit 11 ![]() | ||
hole1988 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:16 | |
Wat een bende. ![]() | ||
northernlight81 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:30 | |
Volgens mij hadden ze al een ronde achterstand toen Rinus het stuur overnam van Frits (voor Frits naar binnen kwam, niet door de pitstop) | ||
Peterselieman | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:32 | |
klopt, maar nu zie ik dat Rinus op de een of andere manier nu vlak achter de leider in de LMP2 rijdt | ||
hole1988 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:33 | |
Hij zat voor de pit 8 seconde achter zijn voorganger, maar inmiddels zitten ze weer in dezelfde ronde. | ||
Burner82 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:35 | |
Ze weten wel echt alles uit de FCY te halen. | ||
Whiskers2009 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:38 | |
Renger ![]() ![]() | ||
hole1988 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:41 | |
Rinus naar 3 | ||
Peterselieman | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:46 | |
Rinus naar de pits | ||
Burner82 | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:51 | |
Ze doen het commentaar met 5 man, maar Rick zit alweer in z'n 5e uur ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:51 | |
Stevens crevaison | ||
Zorro | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:56 | |
Rinus naar 1 | ||
Peterselieman | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:56 | |
Rinus leidt ![]() | ||
Starflyer | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:56 | |
Puncture, this is America ![]() | ||
Starflyer | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:57 | |
Hopelijk over 4 maanden ook ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 29 januari 2022 @ 23:58 | |
joh | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 00:15 | |
Rinus rijdt goed door, pakt de laatste ronden iedere keer een kleine seconde. | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 00:22 | |
Rinus in pit. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 00:30 | |
Van der Garde achter het stuur nu | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 00:36 | |
Renger in de pits en Scott Dixon neemt over | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 01:29 | |
van Eerd weer achter het stuur. | ||
chufi | zondag 30 januari 2022 @ 01:36 | |
gelijk weer een plek verloren FCY now | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 01:45 | |
ik vermoed dat hij een enkele stint rijdt en daarna het stuur weer over geeft | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 01:45 | |
Verliest dik 3 seconden per ronde. ![]() | ||
chufi | zondag 30 januari 2022 @ 01:48 | |
tis ook belachelijk dat de baas meerijdt | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 01:49 | |
Ik weet niet of er een amateur mee moet doen. | ||
chufi | zondag 30 januari 2022 @ 01:50 | |
4.5 uur of zo moeten ze minimaal per rijder per team rijden .. | ||
northernlight81 | zondag 30 januari 2022 @ 02:48 | |
Alle 4 de rijders? Net zoals die Amerikaan heeft nog helemaal niet gereden bij Racing team Nederland en bij meer teams zag ik dat de coureur die de race gestart heeft na de 3e coureur weer aan de beurt was. | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 07:18 | |
Veekay 2e ![]() Hebben ze toch een mooie opmars gemaakt ![]() FCY om 7:20 | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 07:23 | |
Verslaggever van Ziggo zegt nu 4 uur minimaal per rijder. Whelen lichtjes ![]() | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 08:24 | |
Ik schakel in en de #48 heeft weer eens een lekke band... (beter gezegd: geen band meer).. | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 08:33 | |
Weer een full course yellow Een Lamborghini met problemen naast de baan | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 08:40 | |
En die duren altijd zo lang in Daytona ![]() | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 08:41 | |
Klopt ja. Je vraagt je af waarom die er nog steeds is als de auto al lang van de baan. | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 08:44 | |
En het hele veld moet iedere keer weer in de goede volgorde gaan rijden. Belachelijk regel. | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 08:45 | |
Ja hoorde het net Zo duurt het wel even | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 08:49 | |
Ik erger me daar ieder jaar weer aan. Maar zal wel typisch Amerikaans zijn. | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 08:51 | |
Auto van Renger is (misschien) kapot. Ze staan erbij en kijken ernaar in de garage ![]() | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 09:36 | |
Heerlijk die koude banden ![]() Weer een spin van iemand die de pit uit komt | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 09:40 | |
![]() | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 09:42 | |
Heb het net even opgezocht: het is 2 graden daar... En dan zonder bandenwarmers... ![]() ![]() | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 09:44 | |
Elektrisch probleem waarschijnlijk. Liggen nu 40e overal en -36 rondes. Maar staan nog steeds stil, dus de overwinning kunnen ze wel vergeten, als ze nog gaan rijden. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 09:47 | |
Ik hoorde het net. Een wiring problem volgens het Engelse commentaar. | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 09:56 | |
Ze rijden weer, nou gassen, het kan nog! | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 09:56 | |
De #01 rijdt weer ![]() | ||
Doler12 | zondag 30 januari 2022 @ 09:58 | |
Ze rijden tenminste weer | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 10:25 | |
-1° C nu volgens de Amerikaanse commentatoren | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 10:38 | |
En geel | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 10:38 | |
Dat is een flink rookwolkje | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 10:38 | |
Vuur ![]() | ||
Doler12 | zondag 30 januari 2022 @ 10:39 | |
Hopelijk gewoon een plof | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 10:40 | |
En alweer achter dat klote bord van ze dat er wat gebeurd... Hopen dat ze een camera aan de andere kant gezet hebben. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 10:41 | |
De #7 LMP3 blijkbaar | ||
Doler12 | zondag 30 januari 2022 @ 10:42 | |
Nummer 7 een lmp3 | ||
Doler12 | zondag 30 januari 2022 @ 10:44 | |
A.doquin achter het stuur | ||
Doler12 | zondag 30 januari 2022 @ 10:45 | |
Uit de auto en veilig | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 10:46 | |
Dat ze niet inzoomen en gedetailleerd alles laten zien snap ik, maar laten zien wat er gebeurd is zou best mogen. | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 11:04 | |
Buiten het panisch alles buiten beeld proberen te houden, vind ik de kwaliteit van de regie sowieso niet echt geweldig.... | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 11:16 | |
Om het verhaal op Ziggo af te maken: Josh Pierson is nog 15 (Geb. datum: FEBRUARY 14, 2006). https://www.imsa.com/drivers/josh-pierson/ | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 11:25 | |
Racing Team Nederland is under investigation ivm iets met auto 44 | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 11:28 | |
#44 ging achterstevoren de bandenstapel in, die werd aangetikt van achteren. Dus waarschijnlijk door RTN dan. | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 11:29 | |
Drive Through RTN | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 11:30 | |
![]() | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 11:32 | |
Nr 8 S&G voor speeding in de pitlane, dus RTN gaat weer een plekje terugpakken Edit: net niet dus, op de staart. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 11:36 | |
De #69 auto van Tijmen van der Helm heeft blijkbaar ook problemen. Staat al weer even in de pits, zie ik. | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 11:49 | |
Rinus nu naar buiten, maar wel een FCY | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 11:50 | |
En weer een crash. De #6 blijkbaar. En de #36 ook | ||
heywoodu | zondag 30 januari 2022 @ 12:03 | |
Ik ga 'even' vanaf het begin kijken (en uiteraard regelmatig doorspoelen), dus om spoilers te vermijden: is er ergens een PDF of iets met de volledige startlijst? | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 12:04 | |
Eindelijk een andere commentator. Ronald ![]() | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 12:10 | |
https://spotterguides.com(...)22_DAY_ONLINE_V1.pdf | ||
heywoodu | zondag 30 januari 2022 @ 12:11 | |
Dank u! | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 12:24 | |
De man van adel heeft een stop-and-go gekregen vanwege het afsnijden van een andere auto | ||
Wertha | zondag 30 januari 2022 @ 12:26 | |
En hóe hij die andere auto af had gesneden. ![]() Gewoon met een auto in de dode hoek de pitstraat insturen. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 12:27 | |
Lekke band voor de #97. Leider in de GTD Pro klasse Of toch iets meer. Rook komt bij de motor vandaan | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 12:29 | |
Zoiets gebeurt helaas op de Nederlandse snelwegen ook dagelijks bij het in- en uitvoegen | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 12:37 | |
Ze krijgen die auto voor geen meter weg ![]() | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 12:41 | |
Best raar, hij heeft hem daar in principe alleen stop gezet. Misschien vastgeslagen rem of zo? | ||
Sabata | zondag 30 januari 2022 @ 12:48 | |
Denk dat ie nog in een versnelling vaststond | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 12:52 | |
Nu met ondertiteling, zodat het ook te begrijpen is waar Renger het over had. Kapotte alternator. | ||
Sabata | zondag 30 januari 2022 @ 13:04 | |
ik moet wel gniffelen om de onboard van de #10 Acura. Ziet eruit alsof je door een vizier kijkt. Lockon! | ||
Wertha | zondag 30 januari 2022 @ 13:15 | |
Ik krijg een glimlach op mijn gezicht van de onboard-geluiden van een Porsche. Lekker. | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 13:22 | |
Rinus weer 1e ![]() | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 13:26 | |
De link naar de livetiming die Ronald loopt te spammen op Ziggo ![]() https://livetiming.alkamelsystems.com/imsa | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 13:26 | |
Alternator belt las ik op Twitter. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 13:27 | |
Ik luister niet naar Ronald, maar die had ik al open staan. Kwam ik ook op door Twitter. | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 13:28 | |
Ik ga uit van wat Renger zelf zegt, hij moet er mee rijden, dus ga er van uit dat hij het wel weet. Maar misschien was hij zelf vals voorgelicht, hij was ook net wakker ![]() | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 13:33 | |
Maakt ook niet zoveel uit. Iets met een alternator in ieder geval ![]() | ||
Sabata | zondag 30 januari 2022 @ 14:51 | |
Kai van Berlo aan de leiding in de LMP3 (het is een thuisrace voor hem, hij studeert in Miami) RTN vierde op een ronde achterstand in de LMP2 | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 14:57 | |
Daarstraks waren het er 3 en nu weer 2 volgens de timing. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 15:54 | |
Nu weer terug naar 1 ronde ![]() | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 16:17 | |
En weer terug naar 2.... Blijft beetje hetzelfde. Edit: en weer 1... | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 16:36 | |
Omdat ze eerder pitten dan de leiders. | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 16:50 | |
En omdat het gemeten wordt op de finishlijn. Dus de auto ervoor gaat over de lijn: 2 ronden achterstand. Als RTN 10 sec later ook over de lijn gaat is er ook weer een ronde geregistreerd en hop, 1 ronde achterstand. En de volgende ronde weer hetzelfde. | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 17:38 | |
En daar ging de camerman/vrouw. ![]() | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 17:44 | |
Rinus loopt gewoon 2 seconden per ronde in op dit moment op de Nr. 3. | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 17:47 | |
Geel | ||
Sabata | zondag 30 januari 2022 @ 17:48 | |
Oef, zowel RTN als Renger nét voor de Full Course Yellow al in de pits geweest | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 17:50 | |
Wel FCY, geen FCY. Oh toch wel ![]() Make up your mind! Nu kunnen anderen toch een pitstop maken. Weg voordeel RTN ![]() | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 17:51 | |
Pits is dicht denk ik. Dus RTN en de anderen die gepit hebben sluiten aan en als de rest dan pit na de FCY gaan ze er voorbij. Dat denk ik tenminste | ||
Doler12 | zondag 30 januari 2022 @ 17:52 | |
Pfff schakel net weer in en zag een gele lmp auto kapot, gelukkig geen rtn. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 17:55 | |
Dat klopt, ja. Maar er werd al een FCY gegeven toen RTN in de pits stond. Vervolgens was de FCY weer weg en kwamen er anderen binnen en toen was er ineens weer een FCY. Dat had aaneensluitend moeten zijn. | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 17:56 | |
Ah dat had ik gemist. Dat is wel jammer dan. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 18:10 | |
De #10 zou nu ineens een ronde voor liggen? Dat komt dan door die gebroken FCY, want toen kwam die #10 binnen en de rest nog niet. Edit: toch niet. Timing was blijkbaar niet helemaal bij. [ Bericht 36% gewijzigd door Starflyer op 30-01-2022 18:17:45 ] | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 18:13 | |
Rinus die even Hertha voorbij gaat ![]() | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 18:13 | |
Rinus heeft zichzelf unlapped ![]() "He's absolutely flying" volgens de Amerikaanse commentatoren. | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 18:16 | |
Het is te hopen dat Rinus of Giedo mag uitrijden. Of ze nou hebben afgesproken dat Frits over de streep rijdt of niet. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 18:16 | |
Ligt eraan of Frits genoeg uren heeft gemaakt. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 18:19 | |
Na ruim 22 uur de top 4 nog binnen 3 seconden ![]() | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 18:20 | |
Rick zei daarstraks van wel | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 18:23 | |
![]() Heb Engelse commentaar op staan, maar zal wel weer terug switchen. Die andere commentatoren vind ik toch een stuk minder. | ||
Doler12 | zondag 30 januari 2022 @ 18:23 | |
Frits dan maar vast binden | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 18:31 | |
Rinus pit, dus RTN moet straks nog een stop maken | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 18:31 | |
Rinus weer naar binnen | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 18:31 | |
Rinus pit | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 18:33 | |
Giedo nu in de auto | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 18:33 | |
Giedo in de auto | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 18:33 | |
Hoe lang rijd je naar de volgende stop? Dus vanaf wanneer is een stop de laatste stop (in LMP2) | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 18:35 | |
normaal ongeveer 45 minuten, dus Giedo zal met nog 36 minuten te gaan nog een keer binnen komen. Hij hoeft niet meer te sparen | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 18:37 | |
Dan verwacht ik voor de rest hetzelfde wilde ik zeggen, en meteen komt Herta binnen. Blijft dus mogelijk. | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 18:39 | |
Giedo is net voor Herta gebleven, due een FCY zou dadelijk erg mooi zijn | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 18:41 | |
Alleen is Giedo wel een tikje langzamer dan Rinus | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 18:43 | |
Bij de volgende stop Rinus terug in de auto. Maar dan is de tijd weer te kort ![]() | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 18:49 | |
FCY | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 18:49 | |
FCY ![]() | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 18:50 | |
Fcy ![]() | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 18:50 | |
nu de wave around nog | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 18:50 | |
FCY gaat weer 20 minuten duren, hebben we daarna nog een sprintrace van een half uur.... | ||
Whiskers2009 | zondag 30 januari 2022 @ 18:51 | |
Zo, maar weer eens wat actief meeposten deze laatste 50 min ![]() | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 18:55 | |
Giedo is vaart aan het maken, dus die heeft pass around ![]() | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 18:55 | |
De wave around is nu bezig, dus Giedo trapt nu de afstand dicht | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 18:57 | |
Giedo is aangesloten. Nog minder dan 45 minuten, pitstop zodra het kan voor Giedo? | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 18:57 | |
Ze komen allemaal binnen nu | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 18:58 | |
Giedo naar binnen | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 18:58 | |
Als laatste weg, dus 4e | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 19:01 | |
In het hoofd van de Amerikanen is FCY voor bandenwissels en tanken, iedereen weer in slagorde krijgen etc. De auto weghalen is slechts een detail daarin. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:01 | |
Vierde dus. Deletraz aan de leiding in de Lmp2 | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 19:02 | |
Google maps. Daytona International speedway, drukker dan normaal ![]() ![]() | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:02 | |
Daar begint het mee. Daarna volgt pas de rest. | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 19:02 | |
Final wave-by, dus bijna weer groen ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 30 januari 2022 @ 19:02 | |
Nou 🤞 dan maar voor de herstart | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 19:02 | |
klopt helemaal. Daarom duren ze wat langer. Ook mooi voor reclame er tussen te plakken | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 19:02 | |
En bier halen | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 19:03 | |
Drukker dan normaal. Daar hoefde ik vandaag alleen de straat maar voor uit te lopen | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 19:06 | |
Alle LMP2 toppers behalve Giedo weer binnebn | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:07 | |
Van der Garde dus op 1 in de LMP2 ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 30 januari 2022 @ 19:07 | |
Uhh, is dat slim van RTN? ![]() | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 19:07 | |
Track positie is ook wel handig | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:07 | |
Minder dan 35 minuten nog, dus hopelijk red hij het | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 19:07 | |
heeft Giedo genoeg peut in de tank. | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 19:08 | |
Onder fcy mag je toch wel tanken? Of alleen genoeg voor een paar rondjes? | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 19:08 | |
Zeker. | ||
Doler12 | zondag 30 januari 2022 @ 19:08 | |
Nou dan | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 19:08 | |
als de pits open is wel | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 19:08 | |
Dan vraag ik me af waarom tegelijk met de rest binnengekomen daarstraks en niet een rondje of wat later | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 19:09 | |
Hoe meer geel, hoe beter voor de peut ![]() | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 19:09 | |
Giedo gaat nu naar binnen | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 19:09 | |
JA zeg ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 30 januari 2022 @ 19:09 | |
Giedo pit nu dus Miscommunicatie ipv strategie | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:09 | |
Giedo nu wel binnen. | ||
Faraday01 | zondag 30 januari 2022 @ 19:09 | |
Toch naar binnen | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 19:09 | |
Goede typo wel Door het putje | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:11 | |
Ligt nu achter het hele veld ![]() | ||
chufi | zondag 30 januari 2022 @ 19:11 | |
duurt lang zeg ... | ||
Whiskers2009 | zondag 30 januari 2022 @ 19:12 | |
Ze racen weer hoor ![]() | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 19:12 | |
Ik ben een meestervoorspeller ![]() | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:12 | |
Flinke chaos bij de herstart. | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 19:15 | |
Giedo rijdt met vierkante wielen | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:17 | |
Komt door al die GTs ertussen. | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 19:21 | |
Giedo nog maar 2.3 achter JENSEN. | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:23 | |
Nu minder dan 1s | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 19:23 | |
Giedo 1.35.7 ![]() | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 19:23 | |
Giedo gaat vlotjes nu | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:26 | |
Nu weer 3s achter ![]() | ||
franklop | zondag 30 januari 2022 @ 19:27 | |
Mislukte poging allicht? | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 19:27 | |
achterstand weer naar 1.2 | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:29 | |
Nu nog maar 0.5s | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:30 | |
Herta en Deletraz tegen elkaar aan ![]() | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 19:31 | |
Lol Herta ![]() ![]() | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 19:32 | |
Giedo is er langs ![]() | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:32 | |
Giedo er voorbij ![]() | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 19:33 | |
Giedo P2 zelfs ![]() | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 19:33 | |
Naar 2 ![]() | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:33 | |
Zelfs naar P2 ![]() | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 19:33 | |
Op naar Deletraz ![]() | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 19:33 | |
Hij is Deletraz ook al voorbij ![]() ![]() | ||
chufi | zondag 30 januari 2022 @ 19:33 | |
is ie al voorbij | ||
Whiskers2009 | zondag 30 januari 2022 @ 19:34 | |
![]() ![]() ![]() | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 19:34 | |
Op naar Jensen ![]() Zal wel niet gebeuren maar toch | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:35 | |
Herta. Jensen ligt er al achter ![]() | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 19:35 | |
Ja die bedoelde ik | ||
chufi | zondag 30 januari 2022 @ 19:36 | |
Misschien te weinig brandstof..? | ||
Burner82 | zondag 30 januari 2022 @ 19:36 | |
Guido loopt wel lekker uit. | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 19:37 | |
Botsauto’s ![]() | ||
Sabata | zondag 30 januari 2022 @ 19:37 | |
haha, Smash and Grab van Vanthoor | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 19:37 | |
Vanthoor ![]() Wat een actie | ||
Mestreech1990 | zondag 30 januari 2022 @ 19:37 | |
Dit is pas racen, mooie actie. | ||
hole1988 | zondag 30 januari 2022 @ 19:37 | |
Giedo pak nu 1.6 seconden. | ||
Whiskers2009 | zondag 30 januari 2022 @ 19:38 | |
Gaaf gevecht inderdaad | ||
Sabata | zondag 30 januari 2022 @ 19:38 | |
ik denk ineens aan deze Daytona finish | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 19:38 | |
Geweldige onboard ![]() | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:39 | |
24 uur racen en dan nog dit soort gevechten ![]() | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 19:41 | |
Blijven vechten ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 30 januari 2022 @ 19:41 | |
Vanthoor ![]() | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 19:41 | |
Wat een risico zeg. Jammer voor Vanthoor | ||
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:42 | |
Helio ![]() | ||
franklop | zondag 30 januari 2022 @ 19:42 | |
Alles is niet voor Bassie dus. | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 19:42 | |
Spiderman ![]() | ||
Mestreech1990 | zondag 30 januari 2022 @ 19:42 | |
Die actie was uit pure wanhoop nog. | ||
Sabata | zondag 30 januari 2022 @ 19:42 | |
aiaiai, ik vreesde het al. Jaminet 1, Pier Guidi nog 2 RTN netjes tweede in LMP2 | ||
Whiskers2009 | zondag 30 januari 2022 @ 19:42 | |
RTN P2 ![]() ![]() ![]() | ||
StephanL | zondag 30 januari 2022 @ 19:43 | |
Tweede ![]() | ||
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 19:43 | |
RTN heeft zich knap teruggeknokt ![]() | ||
Sabata | zondag 30 januari 2022 @ 19:43 | |
Kai van Berlo wint met Riley de LMP3 | ||
Earl_J_Hickey | zondag 30 januari 2022 @ 19:46 | |
Spiderman! ![]() | ||
Sabata | zondag 30 januari 2022 @ 19:51 | |
Jan Heylen krijgt er op IMSA tv nauwelijks een woord uit van emotie | ||
Zorro | zondag 30 januari 2022 @ 19:57 | |
Ik was even met het bord op schoot ![]() Maar als die laatste pitstop gewoon tegelijk met de rest was gemaakt en Giedo niet achter andere auto's had gezeten daardoor dan had het er in gezeten. | ||
Starflyer | dinsdag 1 februari 2022 @ 16:06 | |
Robin Frijns rijdt komend seizoen ook weer in de WEC voor WRT. https://www.dailysportsca(...)or-2022-fia-wec.html | ||
Sabata | dinsdag 1 februari 2022 @ 16:09 | |
Gelael, dus KFC Sponsorgeld en nog steeds Audi gelieerde rijders. Ziet er goed uit voor WRT als de Audi Lmdh beschikbaar is | ||
Starflyer | woensdag 9 maart 2022 @ 18:38 | |
Audi stopt voorlopig met het LMDh-programma.https://sportscar365.com/(...)id-uncertain-future/ | ||
TargaFlorio | woensdag 9 maart 2022 @ 19:11 | |
Jammer | ||
Burner82 | vrijdag 18 maart 2022 @ 17:26 | |
1000 miles van Sebring live op Eurosport nu ![]() ![]() ![]() | ||
chufi | vrijdag 18 maart 2022 @ 17:32 | |
staat aan op de player | ||
Burner82 | vrijdag 18 maart 2022 @ 17:42 | |
En morgen vanaf 16:00 is dan weer de IMSA 12 uur van Sebring op Ziggo(racing). Om het logisch te houden, want nu is het WEC... | ||
Whiskers2009 | vrijdag 18 maart 2022 @ 18:26 | |
Staat aan hier ![]() Is er ergens een overzicht van wagens + nrs + coureurs? Frijns en Van der Helm doen mee begrijp ik? | ||
Whiskers2009 | vrijdag 18 maart 2022 @ 18:34 | |
Gutierrez valt uit EDIT toch niet ![]() EDIT2 toch wél. Staat erg handig nu ![]() EDIT3 Rijdt toch weer weg ![]() EDIT4 Staat weer stil ![]() | ||
Burner82 | vrijdag 18 maart 2022 @ 18:36 | |
https://storage.googleapi(...)32/62322abc681b8.pdf | ||
Whiskers2009 | vrijdag 18 maart 2022 @ 18:37 | |
Dank je! ![]() | ||
Burner82 | vrijdag 18 maart 2022 @ 18:38 | |
Nope, staat weer stil ![]() | ||
Whiskers2009 | vrijdag 18 maart 2022 @ 18:38 | |
Ik heb edit 4 toegevoegd inmiddels ![]() | ||
Starflyer | vrijdag 18 maart 2022 @ 19:33 | |
Staat hier nu ook (even) op | ||
Burner82 | vrijdag 18 maart 2022 @ 20:31 | |
WTF ![]() ![]() | ||
M90 | vrijdag 18 maart 2022 @ 20:34 | |
Lopez ![]() | ||
Burner82 | vrijdag 18 maart 2022 @ 20:35 | |
Burner82 | vrijdag 18 maart 2022 @ 20:39 | |
Even hiervoor tolde hij al, omdat hij door contact met een langzamere wagen (niet echt de schuld van de langzamere rijder) zijwaarts door het zand gaat en de muur raakt... Trekt de auto weer op gang en gaat dan toch weer vol gas rijden, ondanks dat er een paar banden roken en de auto niet echt lekker gaat na zo een klapper. | ||
Burner82 | vrijdag 18 maart 2022 @ 20:43 | |
Hier alle beelden, crash 1 en 2 van Lopez chronologisch binnen 30 seconden ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Burner82 op 18-03-2022 21:05:43 ] | ||
StephanL | vrijdag 18 maart 2022 @ 20:45 | |
Sow ![]() | ||
Doler12 | zaterdag 19 maart 2022 @ 18:52 | |
Is er nog iemand? | ||
Burner82 | zaterdag 19 maart 2022 @ 21:20 | |
Bezoek is net weg ![]() | ||
heywoodu | zondag 20 maart 2022 @ 11:03 | |
Was er nou een 1000 mijl op vrijdag en een 12 uur op zaterdag? Ik ben wat in de war ![]() | ||
Starflyer | zondag 20 maart 2022 @ 11:20 | |
Ja. Vrijdag de WEC race en op zaterdag de IMSA race. | ||
Starflyer | zaterdag 26 maart 2022 @ 12:16 | |
Racing Team Nederland doet dit jaar niet mee aan de 24 uur van Le Mans. Ze waren op de reservelijst geplaatst, maar daar heeft Frits geen zin in, dus heeft hij zich teruggetrokken. https://www.nu.nl/sport-o(...)uur-van-le-mans.html | ||
TargaFlorio | zaterdag 26 maart 2022 @ 12:22 | |
Jammer, al begrijp ik de ACO ook wel. | ||
Starflyer | donderdag 31 maart 2022 @ 17:52 | |
Bent Viscaal stapt over naar endurance racen. Hij gaat in de ELMS rijden voor Algarve Pro Racing samen met Sophia Flörsch. Dit team heeft de inschrijving van G-Drive overgenomen dat zich heeft teruggetrokken. Sowieso verzorgden ze al de auto's voor G-Drive. En Glenn van Berlo gaat in de LMP3 rijden voor EuroInternational. https://www.dailysportsca(...)elms-entry-list.html | ||
TargaFlorio | donderdag 31 maart 2022 @ 19:19 | |
Als ik me niet vergis was APR al het team achter G-Drive. Verder denk ik verstandige zet van Viscaal om richting LMP te gaan. | ||
Starflyer | vrijdag 1 april 2022 @ 15:36 | |
Ook Tijmen van der Helm stapt definitief over naar endurance. Hij gaat zowel de ELMS (met TDS) als WEC (met ARC Bratislava) doen. https://www.racexpress.nl(...)s-heel-gaaf/n/118880 | ||
Starflyer | zaterdag 9 april 2022 @ 11:17 | |
Vanavond om 23 uur is de IMSA race op Long Beach met de auto van Renger Van der Zande/Sebastien Bourdais op pole. Dit keer alleen DPi's en GTDs, dus geen Racing Team Nederland aan de start. | ||
Doler12 | zaterdag 9 april 2022 @ 23:21 | |
Lekker begin van Bourdais ![]() | ||
Doler12 | zondag 10 april 2022 @ 00:46 | |
Laaste ronde van der zande aan kop | ||
TargaFlorio | zondag 10 april 2022 @ 11:10 | |
En gewonnen. ![]() | ||
Burner82 | zondag 1 mei 2022 @ 21:11 | |
Laguna Seca blijft een tof baantje ![]() | ||
Burner82 | zondag 1 mei 2022 @ 21:16 | |
Ik vind een wedstrijd van slechts 2 uur en 40 minuten niet echt thuis horen in imsa, maar ja. | ||
chufi | zondag 1 mei 2022 @ 21:19 | |
de 01 viel weer stil.... Bourdais rijdt wel weer | ||
Burner82 | zondag 1 mei 2022 @ 21:19 | |
En meteen daarna nog ff zandhappen.. | ||
chufi | zondag 1 mei 2022 @ 21:20 | |
en komt binnen | ||
Doler12 | zondag 1 mei 2022 @ 21:48 | |
Rip renger | ||
Starflyer | zaterdag 7 mei 2022 @ 00:46 | |
Om 13 uur start de 6 uur van Spa met voor het eerst op pole de Glickenhaus. Daarnaast start de Alpine en daarachter beide Toyota's. Frijns start van P6 en Bent Viscaal en Tijmen van der Helm van P19 | ||
chufi | zaterdag 7 mei 2022 @ 00:56 | |
ouwe electronica meuk begrijp ik vanavond | ||
Starflyer | zaterdag 7 mei 2022 @ 14:31 | |
Viscaal en Van der Helm kunnen weer douchen. Hun teambaas crashte in de regen, waarna er een rode vlag was. Nu zijn ze weer onderweg achter de Safety Car, maar zonder Buemi, die naast de baan is stilgevallen. Er zijn nogal wat spins achter de SC, dus de baan is op sommige plekken nog flink nat. | ||
M90 | zaterdag 7 mei 2022 @ 14:58 | |
Rode vlag Om 15:20 weer verder achter safety car. Lichte regen nog [ Bericht 79% gewijzigd door M90 op 07-05-2022 15:14:48 ] | ||
TargaFlorio | vrijdag 20 mei 2022 @ 19:34 | |
Vandaag was de presentatie van Peugeot: Misschien geen winnaar op de baan, maar de Fransen gaan wel naar huis met de originaliteitsprijs. ![]() | ||
Nattekat | donderdag 2 juni 2022 @ 20:19 | |
Hij gaat al een beetje kriebelen ![]() | ||
THEFXR | donderdag 2 juni 2022 @ 22:01 | |
wat een slick car. | ||
Tomatenboer | vrijdag 3 juni 2022 @ 09:35 | |
Ik en een vriend van mij reizen volgende week vrijdag af naar Le Mans! ![]() We staan dan 2 dagen op de camping Beausejour. Het wordt onze eerste keer naar Le Mans, dus ben reuze benieuwd. | ||
Starflyer | vrijdag 3 juni 2022 @ 19:38 | |
Voordat we volgende week Le Mans hebben, hebben we zaterdag om 21 uur eerst de IMSA race in Detroit, met weer eens Racing Team Nederland aan de start, nadat ze de vorige twee races niet gereden hebben. | ||
TargaFlorio | maandag 6 juni 2022 @ 11:19 | |
BMW M Hybrid V8 (LMDh): Voorlopig helaas alleen in IMSA. | ||
M90 | dinsdag 7 juni 2022 @ 22:31 | |
Morgen gaat het los ![]() OP 2022 ![]() 24 Heures Du Mans 2022 - editie 90 Onderdeel van het FIA World Endurace Championship Race 2021 en vooruitblik In 2021 werd de race net als het voorgaande jaar vanwege het Corona virus niet verreden in juni, maar deze keer in augustus voor het oog van 50,000 toeschouwers. Door de verplaatsing naar de maand augustus betekende dit wederom een langere nacht dan normaal. in 2021 maakte ook de Hypercar klasse haar introductie als snelste raceklasse op Le Mans. De verschillen met de LMP2 auto's waren hierdoor beduidend kleiner dan de jaren daarvoor. Uiteindelijk ging Toyota #7 er zonder noemenswaardige tegenstand met de overwinning vandoor, voor de #8 Toyota en de #36 Alpine. In LMP2 zagen we drama, waar de leidende #41 met een minuut of drie te gaan stilviel, waardoor de overwinning uit de handen van Robert Kubica en zijn teamgenoten glipte. Robin Frijns zat in de winnende #31 LMP2. In GTE PRO won de #51 AF Corse Ferrari in een sterk uitgedund veld waarin de verschillen groter waren dan in voorgaande edities. AF Corse won met de #83 ook in GTE Am. Dit jaar vindt de race voor het eerst sinds 2019 weer in juni plaats, en eigenlijk is het stiekem vooral uitkijken naar de races van 2023 en verder wat betreft de Hypercar klasse. Met de vele aanmeldingen voor de Hypercar en LMDh klasse zal de concurrentie in de toekomst sterk toenemen, en lijkt dit jaar de laatste keer dat Toyota zonder noemenswaardige tegenstand begint aan de race. Peugeot zou hier aanwezig zijn met hun nieuwe 9x8, maar maakte begin dit jaar bekend dat helaas toch uit te stellen. Hierdoor zijn er net als vorig jaar slechts vijf auto's die strijden voor de overwinning in de Hypercar klasse. het LMP2 veld is sterk vertegenwoordigd met maar liefst 27 entries. Racing Team Nederland doet overigens voor het eerst in jaren niet mee. Het GTE Pro veld is ook relatief dun bezaaid met 7 entries. We vinden hier Ferrari, Corvette en Porsche. GTE AM is net als vorig jaar weer goed vertegenwoordigd met 23 entries. In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorig jaar om 16:00 ![]() Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: • Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019) • Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017) • Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) Afbeelding Circuit ![]() Circruit info inclusief marshall posts Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf) Circuit informatie 2021 Onboard (Pole 2017): ![]() Entry list 2022 (pdf) ![]() • Rode nummers • Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting) • 1030kg • Maximaal vermogen van 500kw De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee, al mogen LMDh auto's ook mee doen vanaf dit jaar. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. Omdat de klasse vanaf volgend jaar een stuk meer concurrentie krijgt is vooral de vraag: wordt dit de laatste eenvoudige overwinning of gaan we in 2022 wellicht voor het eerst in jaren een andere winnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet en Alpine Elf Matmut (dat met 1 auto meedoet) ![]() • Blauwe nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:28 • 950kg (+20kg) • 75L tank (benzine) • Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan. ![]() • Groene nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:45 • Minimaal 1245kg • 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 • 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am. ![]() • Oranje nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:48 • Minimaal 1245kg • 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 • 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 • Minimaal 1 jaar oude auto (specs) • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro. ![]() Woensdag 8 juni • 14:00-17:00 Free practice session 1 • 19:00-20:00 Qualifying session 1 • 22:00-0:00 Free practice session 2 Donderdag 9 juni • 15:00-18:00 Free practice session 3 • 20:00-20:30 Hyperpole • 22:00-0:00 Free practice session 4 Zaterdag 11 juni • 10:30-10:45 Warm-up • 16:00 Start 24 uren van Le Mans ![]() TV • Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies • RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race) • Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden Streams • Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans) • Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip) • Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus) Live Timing • Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race) • Resultaten Spotter Guide • Spotter Guide 2022, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore) Overige informatie • Laatste informatie, verslagen en analyses • Weer Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het: Officiele FIA World Endurance Championship ![]() ELMS championship ![]() IMSA championship ![]() Blancpain Endurance series ![]()
| ||
Nattekat | woensdag 8 juni 2022 @ 13:44 | |
Het begint pas echt als de briljante OP er is ![]() ![]() | ||
Nattekat | woensdag 8 juni 2022 @ 14:18 | |
Zeker alleen te volgen via de Le Mans app nu? | ||
TargaFlorio | woensdag 8 juni 2022 @ 15:28 | |
Is nu live op Eurosport 2, Discovery+ en Eurosport player. | ||
M90 | woensdag 8 juni 2022 @ 18:56 | |
Evening ![]() ![]() wel wat minder van de free practices kijken dit jaar ![]() | ||
Starflyer | woensdag 8 juni 2022 @ 19:30 | |
En de Proton Porsche in de vangrails ![]() Edit: Michael Fassbender dus | ||
M90 | woensdag 8 juni 2022 @ 19:43 | |
recap Terug naar groen | ||
M90 | woensdag 8 juni 2022 @ 19:47 | |
Regen | ||
Starflyer | woensdag 8 juni 2022 @ 19:47 | |
En regen ![]() | ||
heywoodu | woensdag 8 juni 2022 @ 20:58 | |
Alleen race 2 van de Road to Le Mans wordt uitgezonden? Vorig jaar volgens mij ook al ![]() | ||
heywoodu | woensdag 8 juni 2022 @ 21:00 | |
En even gemist, maar Van Gisbergen die meedoet aan Le Mans, gaaf ![]() ![]() | ||
Starflyer | woensdag 8 juni 2022 @ 21:29 | |
Race 1 is morgen wel te zien op de player. | ||
Sinister-D- | woensdag 8 juni 2022 @ 22:38 | |
Juj ,ook nog maar even een stukje meekijken ![]() | ||
heywoodu | donderdag 9 juni 2022 @ 15:12 | |
Training is net begonnen. Nadat hij al naar RTL vertrok nu dus helemaal geen Nelson meer bij Le Mans, bedenk ik me ineens ![]() Op RTL ook geen Allard Kalff met z'n fietshelm meer denk ik, en op Eurosport ben ik niet bekend met wie ik daar nu hoor. Dan dit jaar toch maar vooral Engels Eurosportcommentaar luisteren, zeker als Martin Haven aanschuift. Wel jammer, het Nederlandse commentaar heeft het doorgaans wel prima voor elkaar wat betreft contact met de Nederlanders in Le Mans. | ||
M90 | donderdag 9 juni 2022 @ 19:59 | |
Hyper pole nu Nieuwe Cadillac Hypercar ook revealed En Peugeot 9x8 driver lineups na Le Mans #93 Peugeot 9X8 - Paul Di Resta, Mikkel Jensen, Jean-Eric Vergne #94 Peugeot 9X8 - James Rossiter, Gustavo Menezes, Loïc Duval | ||
Starflyer | donderdag 9 juni 2022 @ 20:11 | |
En ook hier track limits ![]() Kobayashi's tijd afgenomen. Edit: Nu wel een tijd gezet | ||
Peterselieman | donderdag 9 juni 2022 @ 20:20 | |
In de GTE Pro zullen ze voor de race wel weer een paar seconden achter de hand houden | ||
TargaFlorio | donderdag 9 juni 2022 @ 20:23 | |
Mooi ding | ||
TargaFlorio | donderdag 9 juni 2022 @ 20:23 | |
GT klasse van Race to Le Mans/Le Mans Cup was wel leuk. ![]() | ||
M90 | donderdag 9 juni 2022 @ 20:24 | |
Lapierre ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 9 juni 2022 @ 20:25 | |
Alpine schijnt wat meer vermogen te mogen gebruiken | ||
M90 | donderdag 9 juni 2022 @ 20:26 | |
Nog steeds geen fan van hyper pole maar dit is toch een stuk leuker dan gisteren verwacht wel nog Toyota op p1 | ||
Starflyer | donderdag 9 juni 2022 @ 20:28 | |
Bijna de Glickenhaus op 1. Helaas reden er wat auto's in de weg. Edit: ook bij de Toyota's | ||
M90 | donderdag 9 juni 2022 @ 20:29 | |
Kobayashi ook lap deleted | ||
M90 | donderdag 9 juni 2022 @ 20:30 | |
dicht |