FOK!forum / Sport Algemeen / [Endurance] #2 WEC en IMSA in Amerika
Starflyerzaterdag 29 januari 2022 @ 23:13
Lq96Uq5.png
24 Heures Du Mans 2022 - editie 90
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2021 en vooruitblik
In 2021 werd de race net als het voorgaande jaar vanwege het Corona virus niet verreden in juni, maar deze keer in augustus voor het oog van 50,000 toeschouwers. Door de verplaatsing naar de maand augustus betekende dit wederom een langere nacht dan normaal. in 2021 maakte ook de Hypercar klasse haar introductie als snelste raceklasse op Le Mans. De verschillen met de LMP2 auto's waren hierdoor beduidend kleiner dan de jaren daarvoor. Uiteindelijk ging Toyota #7 er zonder noemenswaardige tegenstand met de overwinning vandoor, voor de #8 Toyota en de #36 Alpine. In LMP2 zagen we drama, waar de leidende #41 met een minuut of drie te gaan stilviel, waardoor de overwinning uit de handen van Robert Kubica en zijn teamgenoten glipte. Robin Frijns zat in de winnende #31 LMP2. In GTE PRO won de #51 AF Corse Ferrari in een sterk uitgedund veld waarin de verschillen groter waren dan in voorgaande edities. AF Corse won met de #83 ook in GTE Am.

Dit jaar vindt de race voor het eerst sinds 2019 weer in juni plaats, en eigenlijk is het stiekem vooral uitkijken naar de races van 2023 en verder wat betreft de Hypercar klasse. Met de vele aanmeldingen voor de Hypercar en LMDh klasse zal de concurrentie in de toekomst sterk toenemen, en lijkt dit jaar de laatste keer dat Toyota zonder noemenswaardige tegenstand begint aan de race. Peugeot zou hier aanwezig zijn met hun nieuwe 9x8, maar maakte begin dit jaar bekend dat helaas toch uit te stellen. Hierdoor zijn er net als vorig jaar slechts vijf auto's die strijden voor de overwinning in de Hypercar klasse. het LMP2 veld is sterk vertegenwoordigd met maar liefst 27 entries. Racing Team Nederland doet overigens voor het eerst in jaren niet mee. Het GTE Pro veld is ook relatief dun bezaaid met 7 entries. We vinden hier Ferrari, Corvette en Porsche. GTE AM is net als vorig jaar weer goed vertegenwoordigd met 23 entries.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorig jaar om 16:00

imJEUHw.png
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit
oGNnJS1.jpg
Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):

gePNpi3.png

Entry list 2022 (pdf)

gKLwPPS.png
• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee, al mogen LMDh auto's ook mee doen vanaf dit jaar. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.

Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. Omdat de klasse vanaf volgend jaar een stuk meer concurrentie krijgt is vooral de vraag: wordt dit de laatste eenvoudige overwinning of gaan we in 2022 wellicht voor het eerst in jaren een andere winnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet en Alpine Elf Matmut (dat met 1 auto meedoet)

GDji5LA.png
• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:28
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.

wYfzOGg.png
• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:45
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am.

hqWCDSQ.png
• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:48
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro.

GOQmC6a.png

Woensdag 8 juni
• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2

Donderdag 9 juni
• 15:00-18:00 Free practice session 3
• 20:00-20:30 Hyperpole
• 22:00-0:00 Free practice session 4

Zaterdag 11 juni
• 10:30-10:45 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans

mWKf3uZ.png
TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

Live Timing
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2022, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship
OU8B9Mu.png

ELMS championship
Xr4drin.png

IMSA championship
b0Yrv1r.png

Blancpain Endurance series
Ata7qk7.png

[ Bericht 7% gewijzigd door Nattekat op 08-06-2022 13:45:38 ]
Whiskers2009zaterdag 29 januari 2022 @ 23:13
Renger P2
Doler12zaterdag 29 januari 2022 @ 23:13
Eindelijk binnen
Whiskers2009zaterdag 29 januari 2022 @ 23:14
Crash nr 23
Starflyerzaterdag 29 januari 2022 @ 23:14
Volgende crash

De 23 en 75
Peterseliemanzaterdag 29 januari 2022 @ 23:14
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
Crash nr 23
Die is stuk en nog eentje
Burner82zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15
Bijna zonsondergang, baan wordt steeds kouder, denk dat dat het verklaart, waarom ze eraf stuiteren...
Peterseliemanzaterdag 29 januari 2022 @ 23:15
Jammer dat Rinus net achter de SC zat waardoor hij een ronde achter zijn concurrenten rondrijdt
Starflyerzaterdag 29 januari 2022 @ 23:15
Ook een LMP3 bij betrokken
Doler12zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15
Wat een chaos
Peterseliemanzaterdag 29 januari 2022 @ 23:15
de #6 en de #39 zijn ook geraakt/stuk
Whiskers2009zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15
Meeerdere wagens crash danwel schade

Edit: Spuit 11 :@
hole1988zaterdag 29 januari 2022 @ 23:16
Wat een bende. :D
northernlight81zaterdag 29 januari 2022 @ 23:30
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:15 schreef Peterselieman het volgende:
Jammer dat Rinus net achter de SC zat waardoor hij een ronde achter zijn concurrenten rondrijdt
Volgens mij hadden ze al een ronde achterstand toen Rinus het stuur overnam van Frits (voor Frits naar binnen kwam, niet door de pitstop)
Peterseliemanzaterdag 29 januari 2022 @ 23:32
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:30 schreef northernlight81 het volgende:

[..]
Volgens mij hadden ze al een ronde achterstand toen Rinus het stuur overnam van Frits (voor Frits naar binnen kwam, niet door de pitstop)
klopt, maar nu zie ik dat Rinus op de een of andere manier nu vlak achter de leider in de LMP2 rijdt
hole1988zaterdag 29 januari 2022 @ 23:33
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:30 schreef northernlight81 het volgende:

[..]
Volgens mij hadden ze al een ronde achterstand toen Rinus het stuur overnam van Frits (voor Frits naar binnen kwam, niet door de pitstop)
Hij zat voor de pit 8 seconde achter zijn voorganger, maar inmiddels zitten ze weer in dezelfde ronde.
Burner82zaterdag 29 januari 2022 @ 23:35
Ze weten wel echt alles uit de FCY te halen.
Whiskers2009zaterdag 29 januari 2022 @ 23:38
Renger *O* w/
hole1988zaterdag 29 januari 2022 @ 23:41
Rinus naar 3
Peterseliemanzaterdag 29 januari 2022 @ 23:46
Rinus naar de pits
Burner82zaterdag 29 januari 2022 @ 23:51
Ze doen het commentaar met 5 man, maar Rick zit alweer in z'n 5e uur _O_
Peterseliemanzaterdag 29 januari 2022 @ 23:51
Stevens crevaison
Zorrozaterdag 29 januari 2022 @ 23:56
Rinus naar 1
Peterseliemanzaterdag 29 januari 2022 @ 23:56
Rinus leidt :)
Starflyerzaterdag 29 januari 2022 @ 23:56
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:51 schreef Peterselieman het volgende:
Stevens crevaison
Puncture, this is America :)
Starflyerzaterdag 29 januari 2022 @ 23:57
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:56 schreef Zorro het volgende:
Rinus naar 1
Hopelijk over 4 maanden ook :)
Peterseliemanzaterdag 29 januari 2022 @ 23:58
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:56 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Puncture, this is America :)
joh
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 00:15
Rinus rijdt goed door, pakt de laatste ronden iedere keer een kleine seconde.
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 00:22
Rinus in pit.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 00:30
quote:
2s.gif Op zondag 30 januari 2022 00:22 schreef hole1988 het volgende:
Rinus in pit.
Van der Garde achter het stuur nu
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 00:36
Renger in de pits en Scott Dixon neemt over
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 01:29
van Eerd weer achter het stuur.
chufizondag 30 januari 2022 @ 01:36
quote:
2s.gif Op zondag 30 januari 2022 01:29 schreef hole1988 het volgende:
van Eerd weer achter het stuur.
gelijk weer een plek verloren

FCY now
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 01:45
ik vermoed dat hij een enkele stint rijdt en daarna het stuur weer over geeft
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 01:45
quote:
99s.gif Op zondag 30 januari 2022 01:36 schreef chufi het volgende:

[..]
gelijk weer een plek verloren

FCY now
Verliest dik 3 seconden per ronde. :')
chufizondag 30 januari 2022 @ 01:48
tis ook belachelijk dat de baas meerijdt
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 01:49
quote:
99s.gif Op zondag 30 januari 2022 01:48 schreef chufi het volgende:
tis ook belachelijk dat de baas meerijdt
Ik weet niet of er een amateur mee moet doen.
chufizondag 30 januari 2022 @ 01:50
4.5 uur of zo moeten ze minimaal per rijder per team rijden ..
northernlight81zondag 30 januari 2022 @ 02:48
quote:
99s.gif Op zondag 30 januari 2022 01:50 schreef chufi het volgende:
4.5 uur of zo moeten ze minimaal per rijder per team rijden ..
Alle 4 de rijders? Net zoals die Amerikaan heeft nog helemaal niet gereden bij Racing team Nederland en bij meer teams zag ik dat de coureur die de race gestart heeft na de 3e coureur weer aan de beurt was.
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 07:18
Veekay 2e ^O^

Hebben ze toch een mooie opmars gemaakt _O_ van 5 naar 2

FCY om 7:20
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 07:23
quote:
99s.gif Op zondag 30 januari 2022 01:50 schreef chufi het volgende:
4.5 uur of zo moeten ze minimaal per rijder per team rijden ..
Verslaggever van Ziggo zegt nu 4 uur minimaal per rijder.

Whelen lichtjes _O_
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 08:24
Ik schakel in en de #48 heeft weer eens een lekke band... (beter gezegd: geen band meer)..
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 08:33
Weer een full course yellow

Een Lamborghini met problemen naast de baan
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 08:40
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 08:33 schreef StephanL het volgende:
Weer een full course yellow

Een Lamborghini met problemen naast de baan
En die duren altijd zo lang in Daytona -O-
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 08:41
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 08:40 schreef Burner82 het volgende:

[..]
En die duren altijd zo lang in Daytona -O-
Klopt ja. Je vraagt je af waarom die er nog steeds is als de auto al lang van de baan.
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 08:44
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 08:41 schreef StephanL het volgende:

[..]
Klopt ja. Je vraagt je af waarom die er nog steeds is als de auto al lang van de baan.
En het hele veld moet iedere keer weer in de goede volgorde gaan rijden. Belachelijk regel.
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 08:45
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 08:44 schreef Burner82 het volgende:

[..]
En het hele veld moet iedere keer weer in de goede volgorde gaan rijden. Belachelijk regel.
Ja hoorde het net

Zo duurt het wel even
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 08:49
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 08:45 schreef StephanL het volgende:

[..]
Ja hoorde het net

Zo duurt het wel even
Ik erger me daar ieder jaar weer aan. Maar zal wel typisch Amerikaans zijn.
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 08:51
Auto van Renger is (misschien) kapot. Ze staan erbij en kijken ernaar in de garage -O-
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 09:36
Heerlijk die koude banden :D

Weer een spin van iemand die de pit uit komt
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 09:40
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 08:51 schreef Burner82 het volgende:
Auto van Renger is (misschien) kapot. Ze staan erbij en kijken ernaar in de garage -O-
-O-
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 09:42
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 09:36 schreef StephanL het volgende:
Heerlijk die koude banden :D

Weer een spin van iemand die de pit uit komt
Heb het net even opgezocht: het is 2 graden daar... En dan zonder bandenwarmers... *O* Blij dat ik glij *O*
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 09:44
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 09:40 schreef Starflyer het volgende:

[..]
-O-
Elektrisch probleem waarschijnlijk. Liggen nu 40e overal en -36 rondes. Maar staan nog steeds stil, dus de overwinning kunnen ze wel vergeten, als ze nog gaan rijden.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 09:47
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 09:44 schreef Burner82 het volgende:

[..]
Elektrisch probleem waarschijnlijk. Liggen nu 40e overal en -36 rondes. Maar staan nog steeds stil, dus de overwinning kunnen ze wel vergeten, als ze nog gaan rijden.
Ik hoorde het net. Een wiring problem volgens het Engelse commentaar.
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 09:56
Ze rijden weer, nou gassen, het kan nog!
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 09:56
De #01 rijdt weer ^O^
Doler12zondag 30 januari 2022 @ 09:58
Ze rijden tenminste weer
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 10:25
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 09:42 schreef Burner82 het volgende:

[..]
Heb het net even opgezocht: het is 2 graden daar... En dan zonder bandenwarmers... *O* Blij dat ik glij *O*
-1° C nu volgens de Amerikaanse commentatoren
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 10:38
En geel
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 10:38
Dat is een flink rookwolkje
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 10:38
Vuur :o
Doler12zondag 30 januari 2022 @ 10:39
Hopelijk gewoon een plof
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 10:40
En alweer achter dat klote bord van ze dat er wat gebeurd... Hopen dat ze een camera aan de andere kant gezet hebben.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 10:41
De #7 LMP3 blijkbaar
Doler12zondag 30 januari 2022 @ 10:42
Nummer 7 een lmp3
Doler12zondag 30 januari 2022 @ 10:44
A.doquin achter het stuur
Doler12zondag 30 januari 2022 @ 10:45
Uit de auto en veilig
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 10:46
Dat ze niet inzoomen en gedetailleerd alles laten zien snap ik, maar laten zien wat er gebeurd is zou best mogen.
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 11:04
quote:
6s.gif Op zondag 30 januari 2022 10:46 schreef Zorro het volgende:
Dat ze niet inzoomen en gedetailleerd alles laten zien snap ik, maar laten zien wat er gebeurd is zou best mogen.
Buiten het panisch alles buiten beeld proberen te houden, vind ik de kwaliteit van de regie sowieso niet echt geweldig....
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 11:16
Om het verhaal op Ziggo af te maken: Josh Pierson is nog 15 (Geb. datum: FEBRUARY 14, 2006).
https://www.imsa.com/drivers/josh-pierson/
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 11:25
Racing Team Nederland is under investigation ivm iets met auto 44
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 11:28
quote:
6s.gif Op zondag 30 januari 2022 11:25 schreef Zorro het volgende:
Racing Team Nederland is under investigation ivm iets met auto 44
#44 ging achterstevoren de bandenstapel in, die werd aangetikt van achteren. Dus waarschijnlijk door RTN dan.
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 11:29
Drive Through RTN
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 11:30
-O-
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 11:32
Nr 8 S&G voor speeding in de pitlane, dus RTN gaat weer een plekje terugpakken

Edit: net niet dus, op de staart.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 11:36
De #69 auto van Tijmen van der Helm heeft blijkbaar ook problemen. Staat al weer even in de pits, zie ik.
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 11:49
Rinus nu naar buiten, maar wel een FCY
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 11:50
En weer een crash. De #6 blijkbaar.

En de #36 ook
heywooduzondag 30 januari 2022 @ 12:03
Ik ga 'even' vanaf het begin kijken (en uiteraard regelmatig doorspoelen), dus om spoilers te vermijden: is er ergens een PDF of iets met de volledige startlijst?
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 12:04
Eindelijk een andere commentator. Ronald *O*
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 12:10
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:03 schreef heywoodu het volgende:
Ik ga 'even' vanaf het begin kijken (en uiteraard regelmatig doorspoelen), dus om spoilers te vermijden: is er ergens een PDF of iets met de volledige startlijst?
https://spotterguides.com(...)22_DAY_ONLINE_V1.pdf
heywooduzondag 30 januari 2022 @ 12:11
quote:
Dank u!
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 12:24
De man van adel heeft een stop-and-go gekregen vanwege het afsnijden van een andere auto
Werthazondag 30 januari 2022 @ 12:26
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:24 schreef Peterselieman het volgende:
De man van adel heeft een stop-and-go gekregen vanwege het afsnijden van een andere auto
En hóe hij die andere auto af had gesneden. _O-

Gewoon met een auto in de dode hoek de pitstraat insturen.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 12:27
Lekke band voor de #97. Leider in de GTD Pro klasse

Of toch iets meer. Rook komt bij de motor vandaan
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 12:29
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:26 schreef Wertha het volgende:

[..]
En hóe hij die andere auto af had gesneden. _O-

Gewoon met een auto in de dode hoek de pitstraat insturen.
Zoiets gebeurt helaas op de Nederlandse snelwegen ook dagelijks bij het in- en uitvoegen
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 12:37
Ze krijgen die auto voor geen meter weg _O-
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 12:41
quote:
14s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:37 schreef Peterselieman het volgende:
Ze krijgen die auto voor geen meter weg _O-
Best raar, hij heeft hem daar in principe alleen stop gezet. Misschien vastgeslagen rem of zo?
Sabatazondag 30 januari 2022 @ 12:48
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:41 schreef Burner82 het volgende:

[..]
Best raar, hij heeft hem daar in principe alleen stop gezet. Misschien vastgeslagen rem of zo?
Denk dat ie nog in een versnelling vaststond
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 12:52
twitter


Nu met ondertiteling, zodat het ook te begrijpen is waar Renger het over had. Kapotte alternator.
Sabatazondag 30 januari 2022 @ 13:04
ik moet wel gniffelen om de onboard van de #10 Acura. Ziet eruit alsof je door een vizier kijkt. Lockon!
Werthazondag 30 januari 2022 @ 13:15
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 13:04 schreef Sabata het volgende:
ik moet wel gniffelen om de onboard van de #10 Acura. Ziet eruit alsof je door een vizier kijkt. Lockon!
Ik krijg een glimlach op mijn gezicht van de onboard-geluiden van een Porsche. Lekker.
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 13:22
Rinus weer 1e *O*
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 13:26
De link naar de livetiming die Ronald loopt te spammen op Ziggo :P

https://livetiming.alkamelsystems.com/imsa
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 13:26
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 12:52 schreef Burner82 het volgende:
[ twitter ]

Nu met ondertiteling, zodat het ook te begrijpen is waar Renger het over had. Kapotte alternator.
Alternator belt las ik op Twitter.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 13:27
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 13:26 schreef Burner82 het volgende:
De link naar de livetiming die Ronald loopt te spammen op Ziggo :P

https://livetiming.alkamelsystems.com/imsa
Ik luister niet naar Ronald, maar die had ik al open staan. Kwam ik ook op door Twitter.
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 13:28
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 13:26 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Alternator belt las ik op Twitter.
Ik ga uit van wat Renger zelf zegt, hij moet er mee rijden, dus ga er van uit dat hij het wel weet. Maar misschien was hij zelf vals voorgelicht, hij was ook net wakker :P
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 13:33
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 13:28 schreef Burner82 het volgende:

[..]
Ik ga uit van wat Renger zelf zegt, hij moet er mee rijden, dus ga er van uit dat hij het wel weet. Maar misschien was hij zelf vals voorgelicht, hij was ook net wakker :P
Maakt ook niet zoveel uit. Iets met een alternator in ieder geval :)
Sabatazondag 30 januari 2022 @ 14:51
Kai van Berlo aan de leiding in de LMP3 (het is een thuisrace voor hem, hij studeert in Miami) RTN vierde op een ronde achterstand in de LMP2
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 14:57
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 14:51 schreef Sabata het volgende:
Kai van Berlo aan de leiding in de LMP3 (het is een thuisrace voor hem, hij studeert in Miami) RTN vierde op een ronde achterstand in de LMP2
Daarstraks waren het er 3 en nu weer 2 volgens de timing.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 15:54
Nu weer terug naar 1 ronde ^O^
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 16:17
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 15:54 schreef Starflyer het volgende:
Nu weer terug naar 1 ronde ^O^
En weer terug naar 2.... Blijft beetje hetzelfde.
Edit: en weer 1...
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 16:36
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 16:17 schreef Burner82 het volgende:

[..]
En weer terug naar 2.... Blijft beetje hetzelfde.
Edit: en weer 1...
Omdat ze eerder pitten dan de leiders.
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 16:50
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 16:36 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Omdat ze eerder pitten dan de leiders.
En omdat het gemeten wordt op de finishlijn. Dus de auto ervoor gaat over de lijn: 2 ronden achterstand. Als RTN 10 sec later ook over de lijn gaat is er ook weer een ronde geregistreerd en hop, 1 ronde achterstand. En de volgende ronde weer hetzelfde.
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 17:38
En daar ging de camerman/vrouw. :D
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 17:44
Rinus loopt gewoon 2 seconden per ronde in op dit moment op de Nr. 3.
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 17:47
Geel
Sabatazondag 30 januari 2022 @ 17:48
Oef, zowel RTN als Renger nét voor de Full Course Yellow al in de pits geweest
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 17:50
Wel FCY, geen FCY.

Oh toch wel 8)7

Make up your mind!

Nu kunnen anderen toch een pitstop maken. Weg voordeel RTN :(
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 17:51
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 17:50 schreef Starflyer het volgende:
Wel FCY, geen FCY.

Oh toch wel 8)7

Make up your mind!

Nu kunnen anderen toch een pitstop maken. Weg voordeel RTN :(
Pits is dicht denk ik. Dus RTN en de anderen die gepit hebben sluiten aan en als de rest dan pit na de FCY gaan ze er voorbij.
Dat denk ik tenminste
Doler12zondag 30 januari 2022 @ 17:52
Pfff schakel net weer in en zag een gele lmp auto kapot, gelukkig geen rtn.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 17:55
quote:
6s.gif Op zondag 30 januari 2022 17:51 schreef Zorro het volgende:

[..]
Pits is dicht denk ik. Dus RTN en de anderen die gepit hebben sluiten aan en als de rest dan pit na de FCY gaan ze er voorbij.
Dat denk ik tenminste
Dat klopt, ja. Maar er werd al een FCY gegeven toen RTN in de pits stond. Vervolgens was de FCY weer weg en kwamen er anderen binnen en toen was er ineens weer een FCY. Dat had aaneensluitend moeten zijn.
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 17:56
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 17:55 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Dat klopt, ja. Maar er werd al een FCY gegeven toen RTN in de pits stond. Vervolgens was de FCY weer weg en kwamen er anderen binnen en toen was er ineens weer een FCY. Dat had aaneensluitend moeten zijn.
Ah dat had ik gemist. Dat is wel jammer dan.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 18:10
De #10 zou nu ineens een ronde voor liggen?

Dat komt dan door die gebroken FCY, want toen kwam die #10 binnen en de rest nog niet.

Edit: toch niet. Timing was blijkbaar niet helemaal bij.

[ Bericht 36% gewijzigd door Starflyer op 30-01-2022 18:17:45 ]
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 18:13
Rinus die even Hertha voorbij gaat _O_
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 18:13
Rinus heeft zichzelf unlapped *O*

"He's absolutely flying" volgens de Amerikaanse commentatoren.
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 18:16
Het is te hopen dat Rinus of Giedo mag uitrijden. Of ze nou hebben afgesproken dat Frits over de streep rijdt of niet.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 18:16
quote:
6s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:16 schreef Zorro het volgende:
Het is te hopen dat Rinus of Giedo mag uitrijden. Of ze nou hebben afgesproken dat Frits over de streep rijdt of niet.
Ligt eraan of Frits genoeg uren heeft gemaakt.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 18:19
Na ruim 22 uur de top 4 nog binnen 3 seconden _O_
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 18:20
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:16 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Ligt eraan of Frits genoeg uren heeft gemaakt.
Rick zei daarstraks van wel
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 18:23
quote:
6s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:20 schreef Zorro het volgende:

[..]
Rick zei daarstraks van wel
^O^

Heb Engelse commentaar op staan, maar zal wel weer terug switchen. Die andere commentatoren vind ik toch een stuk minder.
Doler12zondag 30 januari 2022 @ 18:23
Frits dan maar vast binden
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 18:31
Rinus pit, dus RTN moet straks nog een stop maken
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 18:31
Rinus weer naar binnen
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 18:31
Rinus pit
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 18:33
Giedo nu in de auto
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 18:33
Giedo in de auto
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 18:33
quote:
14s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:31 schreef Peterselieman het volgende:
Rinus pit, dus RTN moet straks nog een stop maken
Hoe lang rijd je naar de volgende stop? Dus vanaf wanneer is een stop de laatste stop (in LMP2)
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 18:35
quote:
6s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:33 schreef Zorro het volgende:

[..]
Hoe lang rijd je naar de volgende stop? Dus vanaf wanneer is een stop de laatste stop (in LMP2)
normaal ongeveer 45 minuten, dus Giedo zal met nog 36 minuten te gaan nog een keer binnen komen. Hij hoeft niet meer te sparen
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 18:37
quote:
14s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
normaal ongeveer 45 minuten, dus Giedo zal met nog 36 minuten te gaan nog een keer binnen komen. Hij hoeft niet meer te sparen
Dan verwacht ik voor de rest hetzelfde wilde ik zeggen, en meteen komt Herta binnen. Blijft dus mogelijk.
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 18:39
Giedo is net voor Herta gebleven, due een FCY zou dadelijk erg mooi zijn
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 18:41
quote:
6s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:39 schreef Zorro het volgende:
Giedo is net voor Herta gebleven, due een FCY zou dadelijk erg mooi zijn
Alleen is Giedo wel een tikje langzamer dan Rinus
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 18:43
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Alleen is Giedo wel een tikje langzamer dan Rinus
Bij de volgende stop Rinus terug in de auto. Maar dan is de tijd weer te kort -O-
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 18:49
FCY
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 18:49
FCY *O*
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 18:50
Fcy *O*
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 18:50
nu de wave around nog
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 18:50
FCY gaat weer 20 minuten duren, hebben we daarna nog een sprintrace van een half uur....
Whiskers2009zondag 30 januari 2022 @ 18:51
Zo, maar weer eens wat actief meeposten deze laatste 50 min :W
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 18:55
Giedo is vaart aan het maken, dus die heeft pass around *O*
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 18:55
De wave around is nu bezig, dus Giedo trapt nu de afstand dicht
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 18:57
Giedo is aangesloten.
Nog minder dan 45 minuten, pitstop zodra het kan voor Giedo?
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 18:57
Ze komen allemaal binnen nu
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 18:58
Giedo naar binnen
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 18:58
Als laatste weg, dus 4e
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 19:01
In het hoofd van de Amerikanen is FCY voor bandenwissels en tanken, iedereen weer in slagorde krijgen etc. De auto weghalen is slechts een detail daarin.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:01
Vierde dus. Deletraz aan de leiding in de Lmp2
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 19:02
Google maps. Daytona International speedway, drukker dan normaal :D :P
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:02
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:01 schreef Burner82 het volgende:
In het hoofd van de Amerikanen is FCY voor bandenwissels en tanken, iedereen weer in slagorde krijgen etc. De auto weghalen is slechts een detail daarin.
Daar begint het mee. Daarna volgt pas de rest.
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 19:02
Final wave-by, dus bijna weer groen *O*
Whiskers2009zondag 30 januari 2022 @ 19:02
Nou 🤞 dan maar voor de herstart
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 19:02
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:01 schreef Burner82 het volgende:
In het hoofd van de Amerikanen is FCY voor bandenwissels en tanken, iedereen weer in slagorde krijgen etc. De auto weghalen is slechts een detail daarin.
klopt helemaal. Daarom duren ze wat langer.

Ook mooi voor reclame er tussen te plakken
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 19:02
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:01 schreef Burner82 het volgende:
In het hoofd van de Amerikanen is FCY voor bandenwissels en tanken, iedereen weer in slagorde krijgen etc. De auto weghalen is slechts een detail daarin.
En bier halen
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 19:03
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:02 schreef StephanL het volgende:
Google maps. Daytona International speedway, drukker dan normaal :D :P
Drukker dan normaal. Daar hoefde ik vandaag alleen de straat maar voor uit te lopen
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 19:06
Alle LMP2 toppers behalve Giedo weer binnebn
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:07
Van der Garde dus op 1 in de LMP2 ^O^
Whiskers2009zondag 30 januari 2022 @ 19:07
Uhh, is dat slim van RTN? :o
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 19:07
Track positie is ook wel handig
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:07
Minder dan 35 minuten nog, dus hopelijk red hij het
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 19:07
heeft Giedo genoeg peut in de tank.
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 19:08
Onder fcy mag je toch wel tanken?

Of alleen genoeg voor een paar rondjes?
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 19:08
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:08 schreef StephanL het volgende:
Onder fcy mag je toch wel tanken?
Zeker.
Doler12zondag 30 januari 2022 @ 19:08
Nou dan
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 19:08
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:08 schreef StephanL het volgende:
Onder fcy mag je toch wel tanken?
als de pits open is wel
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 19:08
Dan vraag ik me af waarom tegelijk met de rest binnengekomen daarstraks en niet een rondje of wat later
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 19:09
Hoe meer geel, hoe beter voor de peut *O*
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 19:09
Giedo gaat nu naar binnen
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 19:09
JA zeg -O-
Whiskers2009zondag 30 januari 2022 @ 19:09
Giedo pit nu dus
Miscommunicatie ipv strategie
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:09
Giedo nu wel binnen.
Faraday01zondag 30 januari 2022 @ 19:09
Toch naar binnen
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 19:09
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
Giedo put nu dus
Goede typo wel

Door het putje
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:11
Ligt nu achter het hele veld -O-
chufizondag 30 januari 2022 @ 19:11
duurt lang zeg ...
Whiskers2009zondag 30 januari 2022 @ 19:12
quote:
99s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:11 schreef chufi het volgende:
duurt lang zeg ...
Ze racen weer hoor :P
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 19:12
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:50 schreef Burner82 het volgende:
FCY gaat weer 20 minuten duren, hebben we daarna nog een sprintrace van een half uur....
Ik ben een meestervoorspeller _O-
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:12
Flinke chaos bij de herstart.
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 19:15
Giedo rijdt met vierkante wielen
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:17
quote:
6s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:15 schreef Zorro het volgende:
Giedo rijdt met vierkante wielen
Komt door al die GTs ertussen.
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 19:21
Giedo nog maar 2.3 achter JENSEN.
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:23
quote:
2s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:21 schreef hole1988 het volgende:
Giedo nog maar 2.3 achter JENSEN.
Nu minder dan 1s
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 19:23
Giedo 1.35.7 _O_
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 19:23
Giedo gaat vlotjes nu
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:26
Nu weer 3s achter -O-
franklopzondag 30 januari 2022 @ 19:27
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:26 schreef Starflyer het volgende:
Nu weer 3s achter -O-
Mislukte poging allicht?
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 19:27
achterstand weer naar 1.2
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:29
Nu nog maar 0.5s
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:30
Herta en Deletraz tegen elkaar aan :)
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 19:31
Lol Herta :D _O-
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 19:32
Giedo is er langs *O*
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:32
Giedo er voorbij *O*
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 19:33
Giedo P2 zelfs _O_
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 19:33
Naar 2 _O_
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:33
Zelfs naar P2 ^O^
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 19:33
Op naar Deletraz :D
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 19:33
Hij is Deletraz ook al voorbij :D _O_
chufizondag 30 januari 2022 @ 19:33
is ie al voorbij
Whiskers2009zondag 30 januari 2022 @ 19:34
*O* w/ *O*
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 19:34
Op naar Jensen :P

Zal wel niet gebeuren maar toch
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:35
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:34 schreef StephanL het volgende:
Op naar Jensen :P

Zal wel niet gebeuren maar toch
Herta. Jensen ligt er al achter :)
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 19:35
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:35 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Herta. Jensen ligt er al achter :)
Ja die bedoelde ik
chufizondag 30 januari 2022 @ 19:36
Misschien te weinig brandstof..?
Burner82zondag 30 januari 2022 @ 19:36
Guido loopt wel lekker uit.
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 19:37
Botsauto’s _O_
Sabatazondag 30 januari 2022 @ 19:37
haha, Smash and Grab van Vanthoor
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 19:37
Vanthoor _O_

Wat een actie
Mestreech1990zondag 30 januari 2022 @ 19:37
Dit is pas racen, mooie actie.
hole1988zondag 30 januari 2022 @ 19:37
Giedo pak nu 1.6 seconden.
Whiskers2009zondag 30 januari 2022 @ 19:38
Gaaf gevecht inderdaad
Sabatazondag 30 januari 2022 @ 19:38
quote:
2s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:37 schreef hole1988 het volgende:
Giedo pak nu 1.6 seconden.
ik denk ineens aan deze Daytona finish

StephanLzondag 30 januari 2022 @ 19:38
Geweldige onboard ^O^
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:39
24 uur racen en dan nog dit soort gevechten _O_
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 19:41
Blijven vechten :D
Whiskers2009zondag 30 januari 2022 @ 19:41
Vanthoor -O-
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 19:41
Wat een risico zeg.

Jammer voor Vanthoor
Starflyerzondag 30 januari 2022 @ 19:42
Helio *O*
franklopzondag 30 januari 2022 @ 19:42
Alles is niet voor Bassie dus.
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 19:42
Spiderman _O_
Mestreech1990zondag 30 januari 2022 @ 19:42
Die actie was uit pure wanhoop nog.
Sabatazondag 30 januari 2022 @ 19:42
aiaiai, ik vreesde het al. Jaminet 1, Pier Guidi nog 2

RTN netjes tweede in LMP2
Whiskers2009zondag 30 januari 2022 @ 19:42
RTN P2 ^O^ *O* w/
StephanLzondag 30 januari 2022 @ 19:43
Tweede *O*
Peterseliemanzondag 30 januari 2022 @ 19:43
RTN heeft zich knap teruggeknokt _O_
Sabatazondag 30 januari 2022 @ 19:43
Kai van Berlo wint met Riley de LMP3
Earl_J_Hickeyzondag 30 januari 2022 @ 19:46
Spiderman! _O_
Sabatazondag 30 januari 2022 @ 19:51
Jan Heylen krijgt er op IMSA tv nauwelijks een woord uit van emotie
Zorrozondag 30 januari 2022 @ 19:57
Ik was even met het bord op schoot :9

Maar als die laatste pitstop gewoon tegelijk met de rest was gemaakt en Giedo niet achter andere auto's had gezeten daardoor dan had het er in gezeten.
Starflyerdinsdag 1 februari 2022 @ 16:06
Robin Frijns rijdt komend seizoen ook weer in de WEC voor WRT.

https://www.dailysportsca(...)or-2022-fia-wec.html
Sabatadinsdag 1 februari 2022 @ 16:09
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 16:06 schreef Starflyer het volgende:
Robin Frijns rijdt komend seizoen ook weer in de WEC voor WRT.

https://www.dailysportsca(...)or-2022-fia-wec.html
Gelael, dus KFC Sponsorgeld en nog steeds Audi gelieerde rijders. Ziet er goed uit voor WRT als de Audi Lmdh beschikbaar is
Starflyerwoensdag 9 maart 2022 @ 18:38
Audi stopt voorlopig met het LMDh-programma.

quote:
Audi’s planned LMDh effort has been paused in the wake of the German manufacturer’s likely entry into Formula 1.

An Audi spokesperson has confirmed to Sportscar365 that it has “stopped the program for the next 2-3 months” although has failed to acknowledge the reasons behind the halting of development.

It comes after an initial chassis allocation by Multimatic, which was set to partner with Audi alongside Porsche’s LMDh car that has already begun on-track testing.

Multiple industry sources have indicated to Sportscar365 that Audi’s LMDh program, which was set to feature a factory supported effort with Team WRT in the FIA World Endurance Championship and the allocation of customer cars in both WEC and the IMSA WeatherTech SportsCar Championship, has been called off entirely.

However, the Audi spokesperson would not acknowledge such details, likely because it is waiting on official confirmation of its venture into F1 for the 2026 season before making such an announcement.

Audi’s decision on its LMDh program is understood to have been internally made earlier this week, despite repeated claims from senior-level staff in recent months that the program was still on schedule.

Head of Audi Sport customer racing Chris Reinke told Sportscar365 in January that the program was still “steaming ahead” at the time.

The latest development will likely result in only Porsche being on track with a Multimatic-built LMDh chassis next year, with reports suggesting that a final decision from sister brand Lamborghini is likely to be made in the coming weeks.

However, Sportscar365 understands that a Lamborghini LMDh car, which would debut in 2024, may not necessarily be built on Multimatic’s LMDh platform.

Should Audi formally announce the cancelation of its program, it would leave five officially confirmed LMDh manufacturers in Acura, Alpine, BMW, Cadillac and Porsche.
https://sportscar365.com/(...)id-uncertain-future/
TargaFloriowoensdag 9 maart 2022 @ 19:11
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 18:38 schreef Starflyer het volgende:
Audi stopt voorlopig met het LMDh-programma.
[..]
https://sportscar365.com/(...)id-uncertain-future/
Jammer
Burner82vrijdag 18 maart 2022 @ 17:26
1000 miles van Sebring live op Eurosport nu *O* _O_ *O*
chufivrijdag 18 maart 2022 @ 17:32
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 17:26 schreef Burner82 het volgende:
1000 miles van Sebring live op Eurosport nu *O* _O_ *O*
staat aan op de player
Burner82vrijdag 18 maart 2022 @ 17:42
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 17:32 schreef chufi het volgende:

[..]
staat aan op de player
En morgen vanaf 16:00 is dan weer de IMSA 12 uur van Sebring op Ziggo(racing). Om het logisch te houden, want nu is het WEC...
Whiskers2009vrijdag 18 maart 2022 @ 18:26
Staat aan hier ^O^
Is er ergens een overzicht van wagens + nrs + coureurs?
Frijns en Van der Helm doen mee begrijp ik?
Whiskers2009vrijdag 18 maart 2022 @ 18:34
Gutierrez valt uit

EDIT toch niet _O-
EDIT2 toch wél. Staat erg handig nu :')
EDIT3 Rijdt toch weer weg _O-
EDIT4 Staat weer stil _O-
Burner82vrijdag 18 maart 2022 @ 18:36
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 18:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
Staat aan hier ^O^
Is er ergens een overzicht van wagens + nrs + coureurs?
Frijns en Van der Helm doen mee begrijp ik?
https://storage.googleapi(...)32/62322abc681b8.pdf
Whiskers2009vrijdag 18 maart 2022 @ 18:37
quote:
Dank je! ^O^
Burner82vrijdag 18 maart 2022 @ 18:38
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 18:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
Gutierrez valt uit

EDIT toch niet _O-
EDIT2 toch wél. Staat erg handig nu :')
EDIT3 Rijdt toch weer weg _O-
Nope, staat weer stil _O-
Whiskers2009vrijdag 18 maart 2022 @ 18:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 18:38 schreef Burner82 het volgende:

[..]
Nope, staat weer stil _O-
Ik heb edit 4 toegevoegd inmiddels :D
Starflyervrijdag 18 maart 2022 @ 19:33
Staat hier nu ook (even) op
Burner82vrijdag 18 maart 2022 @ 20:31
WTF -O- _O-
M90vrijdag 18 maart 2022 @ 20:34
Lopez :X
Burner82vrijdag 18 maart 2022 @ 20:35
FOJ-FcgacAE63Vf?format=jpg&name=large
Burner82vrijdag 18 maart 2022 @ 20:39
twitter


Even hiervoor tolde hij al, omdat hij door contact met een langzamere wagen (niet echt de schuld van de langzamere rijder) zijwaarts door het zand gaat en de muur raakt... Trekt de auto weer op gang en gaat dan toch weer vol gas rijden, ondanks dat er een paar banden roken en de auto niet echt lekker gaat na zo een klapper.
Burner82vrijdag 18 maart 2022 @ 20:43
twitter

Hier alle beelden, crash 1 en 2 van Lopez chronologisch binnen 30 seconden :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Burner82 op 18-03-2022 21:05:43 ]
StephanLvrijdag 18 maart 2022 @ 20:45
Sow :D
Doler12zaterdag 19 maart 2022 @ 18:52
Is er nog iemand?
Burner82zaterdag 19 maart 2022 @ 21:20
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 18:52 schreef Doler12 het volgende:
Is er nog iemand?
Bezoek is net weg :P
heywooduzondag 20 maart 2022 @ 11:03
Was er nou een 1000 mijl op vrijdag en een 12 uur op zaterdag? Ik ben wat in de war :P
Starflyerzondag 20 maart 2022 @ 11:20
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 11:03 schreef heywoodu het volgende:
Was er nou een 1000 mijl op vrijdag en een 12 uur op zaterdag? Ik ben wat in de war :P
Ja. Vrijdag de WEC race en op zaterdag de IMSA race.
Starflyerzaterdag 26 maart 2022 @ 12:16
Racing Team Nederland doet dit jaar niet mee aan de 24 uur van Le Mans. Ze waren op de reservelijst geplaatst, maar daar heeft Frits geen zin in, dus heeft hij zich teruggetrokken.

https://www.nu.nl/sport-o(...)uur-van-le-mans.html
TargaFloriozaterdag 26 maart 2022 @ 12:22
Jammer, al begrijp ik de ACO ook wel.
Starflyerdonderdag 31 maart 2022 @ 17:52
Bent Viscaal stapt over naar endurance racen. Hij gaat in de ELMS rijden voor Algarve Pro Racing samen met Sophia Flörsch. Dit team heeft de inschrijving van G-Drive overgenomen dat zich heeft teruggetrokken. Sowieso verzorgden ze al de auto's voor G-Drive.

En Glenn van Berlo gaat in de LMP3 rijden voor EuroInternational.

https://www.dailysportsca(...)elms-entry-list.html
TargaFloriodonderdag 31 maart 2022 @ 19:19
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 17:52 schreef Starflyer het volgende:
Bent Viscaal stapt over naar endurance racen. Hij gaat in de ELMS rijden voor Algarve Pro Racing samen met Sophia Flörsch. Dit team heeft de inschrijving van G-Drive overgenomen dat zich heeft teruggetrokken. Sowieso verzorgden ze al de auto's voor G-Drive.

En Glenn van Berlo gaat in de LMP3 rijden voor EuroInternational.

https://www.dailysportsca(...)elms-entry-list.html
Als ik me niet vergis was APR al het team achter G-Drive. Verder denk ik verstandige zet van Viscaal om richting LMP te gaan.
Starflyervrijdag 1 april 2022 @ 15:36
Ook Tijmen van der Helm stapt definitief over naar endurance. Hij gaat zowel de ELMS (met TDS) als WEC (met ARC Bratislava) doen.

https://www.racexpress.nl(...)s-heel-gaaf/n/118880
Starflyerzaterdag 9 april 2022 @ 11:17
Vanavond om 23 uur is de IMSA race op Long Beach met de auto van Renger Van der Zande/Sebastien Bourdais op pole.

Dit keer alleen DPi's en GTDs, dus geen Racing Team Nederland aan de start.
Doler12zaterdag 9 april 2022 @ 23:21
Lekker begin van Bourdais :(
Doler12zondag 10 april 2022 @ 00:46
Laaste ronde van der zande aan kop
TargaFloriozondag 10 april 2022 @ 11:10
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 00:46 schreef Doler12 het volgende:
Laaste ronde van der zande aan kop
En gewonnen. ^O^
Burner82zondag 1 mei 2022 @ 21:11
Laguna Seca blijft een tof baantje *O*
Burner82zondag 1 mei 2022 @ 21:16
Ik vind een wedstrijd van slechts 2 uur en 40 minuten niet echt thuis horen in imsa, maar ja.
chufizondag 1 mei 2022 @ 21:19
de 01 viel weer stil.... Bourdais rijdt wel weer
Burner82zondag 1 mei 2022 @ 21:19
En meteen daarna nog ff zandhappen..
chufizondag 1 mei 2022 @ 21:20
en komt binnen
Doler12zondag 1 mei 2022 @ 21:48
Rip renger
Starflyerzaterdag 7 mei 2022 @ 00:46
Om 13 uur start de 6 uur van Spa met voor het eerst op pole de Glickenhaus. Daarnaast start de Alpine en daarachter beide Toyota's. Frijns start van P6 en Bent Viscaal en Tijmen van der Helm van P19
chufizaterdag 7 mei 2022 @ 00:56
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 21:48 schreef Doler12 het volgende:
Rip renger
ouwe electronica meuk begrijp ik vanavond
Starflyerzaterdag 7 mei 2022 @ 14:31
Viscaal en Van der Helm kunnen weer douchen. Hun teambaas crashte in de regen, waarna er een rode vlag was. Nu zijn ze weer onderweg achter de Safety Car, maar zonder Buemi, die naast de baan is stilgevallen.

Er zijn nogal wat spins achter de SC, dus de baan is op sommige plekken nog flink nat.
M90zaterdag 7 mei 2022 @ 14:58
Rode vlag

Om 15:20 weer verder achter safety car. Lichte regen nog

[ Bericht 79% gewijzigd door M90 op 07-05-2022 15:14:48 ]
TargaFloriovrijdag 20 mei 2022 @ 19:34
Vandaag was de presentatie van Peugeot:

FTNcnIwWIAABp_7?format=jpg&name=large

FTNcoJbXEAEChNz?format=jpg&name=large

FTNconJXwAAVt5K?format=jpg&name=large

Misschien geen winnaar op de baan, maar de Fransen gaan wel naar huis met de originaliteitsprijs. ^O^
Nattekatdonderdag 2 juni 2022 @ 20:19
Hij gaat al een beetje kriebelen c_/
THEFXRdonderdag 2 juni 2022 @ 22:01
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 19:34 schreef TargaFlorio het volgende:
Vandaag was de presentatie van Peugeot:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Misschien geen winnaar op de baan, maar de Fransen gaan wel naar huis met de originaliteitsprijs. ^O^
wat een slick car.
Tomatenboervrijdag 3 juni 2022 @ 09:35
Ik en een vriend van mij reizen volgende week vrijdag af naar Le Mans! ^O^

We staan dan 2 dagen op de camping Beausejour.

Het wordt onze eerste keer naar Le Mans, dus ben reuze benieuwd.
Starflyervrijdag 3 juni 2022 @ 19:38
Voordat we volgende week Le Mans hebben, hebben we zaterdag om 21 uur eerst de IMSA race in Detroit, met weer eens Racing Team Nederland aan de start, nadat ze de vorige twee races niet gereden hebben.
TargaFloriomaandag 6 juni 2022 @ 11:19
BMW M Hybrid V8 (LMDh):

FUjSWyaWAAAelHM?format=jpg&name=4096x4096

FUjSWybXoAkxBoA?format=jpg&name=4096x4096

FUjSWzAWUAAxP7H?format=jpg&name=4096x4096

Voorlopig helaas alleen in IMSA.
M90dinsdag 7 juni 2022 @ 22:31
Morgen gaat het los *O*

OP 2022

Lq96Uq5.png
24 Heures Du Mans 2022 - editie 90
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2021 en vooruitblik
In 2021 werd de race net als het voorgaande jaar vanwege het Corona virus niet verreden in juni, maar deze keer in augustus voor het oog van 50,000 toeschouwers. Door de verplaatsing naar de maand augustus betekende dit wederom een langere nacht dan normaal. in 2021 maakte ook de Hypercar klasse haar introductie als snelste raceklasse op Le Mans. De verschillen met de LMP2 auto's waren hierdoor beduidend kleiner dan de jaren daarvoor. Uiteindelijk ging Toyota #7 er zonder noemenswaardige tegenstand met de overwinning vandoor, voor de #8 Toyota en de #36 Alpine. In LMP2 zagen we drama, waar de leidende #41 met een minuut of drie te gaan stilviel, waardoor de overwinning uit de handen van Robert Kubica en zijn teamgenoten glipte. Robin Frijns zat in de winnende #31 LMP2. In GTE PRO won de #51 AF Corse Ferrari in een sterk uitgedund veld waarin de verschillen groter waren dan in voorgaande edities. AF Corse won met de #83 ook in GTE Am.

Dit jaar vindt de race voor het eerst sinds 2019 weer in juni plaats, en eigenlijk is het stiekem vooral uitkijken naar de races van 2023 en verder wat betreft de Hypercar klasse. Met de vele aanmeldingen voor de Hypercar en LMDh klasse zal de concurrentie in de toekomst sterk toenemen, en lijkt dit jaar de laatste keer dat Toyota zonder noemenswaardige tegenstand begint aan de race. Peugeot zou hier aanwezig zijn met hun nieuwe 9x8, maar maakte begin dit jaar bekend dat helaas toch uit te stellen. Hierdoor zijn er net als vorig jaar slechts vijf auto's die strijden voor de overwinning in de Hypercar klasse. het LMP2 veld is sterk vertegenwoordigd met maar liefst 27 entries. Racing Team Nederland doet overigens voor het eerst in jaren niet mee. Het GTE Pro veld is ook relatief dun bezaaid met 7 entries. We vinden hier Ferrari, Corvette en Porsche. GTE AM is net als vorig jaar weer goed vertegenwoordigd met 23 entries.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorig jaar om 16:00

imJEUHw.png
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit
oGNnJS1.jpg
Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):

gePNpi3.png

Entry list 2022 (pdf)

gKLwPPS.png
• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee, al mogen LMDh auto's ook mee doen vanaf dit jaar. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.

Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. Omdat de klasse vanaf volgend jaar een stuk meer concurrentie krijgt is vooral de vraag: wordt dit de laatste eenvoudige overwinning of gaan we in 2022 wellicht voor het eerst in jaren een andere winnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet en Alpine Elf Matmut (dat met 1 auto meedoet)

GDji5LA.png
• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:28
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.

wYfzOGg.png
• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:45
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am.

hqWCDSQ.png
• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:48
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro.

GOQmC6a.png

Woensdag 8 juni
• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2

Donderdag 9 juni
• 15:00-18:00 Free practice session 3
• 20:00-20:30 Hyperpole
• 22:00-0:00 Free practice session 4

Zaterdag 11 juni
• 10:30-10:45 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans

mWKf3uZ.png
TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

Live Timing
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2022, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship
OU8B9Mu.png

ELMS championship
Xr4drin.png

IMSA championship
b0Yrv1r.png

Blancpain Endurance series
Ata7qk7.png

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
[img=657,165]https://i.imgur.com/Lq96Uq5.png[/img]
[b]24 Heures Du Mans 2022[/b] - editie 90
[i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i]

[b]Race 2021 en vooruitblik[/b]
In 2021 werd de race net als het voorgaande jaar vanwege het Corona virus niet verreden in juni, maar deze keer in augustus voor het oog van 50,000 toeschouwers. Door de verplaatsing naar de maand augustus betekende dit wederom een langere nacht dan normaal. in 2021 maakte ook de Hypercar klasse haar introductie als snelste raceklasse op Le Mans. De verschillen met de LMP2 auto's waren hierdoor beduidend kleiner dan de jaren daarvoor. Uiteindelijk ging Toyota #7 er zonder noemenswaardige tegenstand met de overwinning vandoor, voor de #8 Toyota en de #36 Alpine. In LMP2 zagen we drama, waar de leidende #41 met een minuut of drie te gaan stilviel, waardoor de overwinning uit de handen van Robert Kubica en zijn teamgenoten glipte. Robin Frijns zat in de winnende #31 LMP2. In GTE PRO won de #51 AF Corse Ferrari in een sterk uitgedund veld waarin de verschillen groter waren dan in voorgaande edities. AF Corse won met de #83 ook in GTE Am.

Dit jaar vindt de race voor het eerst sinds 2019 weer in juni plaats, en eigenlijk is het stiekem vooral uitkijken naar de races van 2023 en verder wat betreft de Hypercar klasse. Met de vele aanmeldingen voor de Hypercar en LMDh klasse zal de concurrentie in de toekomst sterk toenemen, en lijkt dit jaar de laatste keer dat Toyota zonder noemenswaardige tegenstand begint aan de race. Peugeot zou hier aanwezig zijn met hun nieuwe 9x8, maar maakte begin dit jaar bekend dat helaas toch uit te stellen. Hierdoor zijn er net als vorig jaar slechts vijf auto's die strijden voor de overwinning in de Hypercar klasse. het LMP2 veld is sterk vertegenwoordigd met maar liefst 27 entries. Racing Team Nederland doet overigens voor het eerst in jaren niet mee. Het GTE Pro veld is ook relatief dun bezaaid met 7 entries. We vinden hier Ferrari, Corvette en Porsche. GTE AM is net als vorig jaar weer goed vertegenwoordigd met 23 entries. 

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorig jaar om 16:00

[img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img]
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

[*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
[*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
[*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

[b]Afbeelding Circuit[/b]
[img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img]
[url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circruit info inclusief marshall posts[/url]
[url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)[/url]
[url=https://24h-lemans.storage.googleapis.com/assets/v1.0.143/images/infos/plan_2021.jpg]Circuit informatie 2021[/url]

[b]Onboard (Pole 2017):[/b]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube]

[img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img]

[url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2022/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2022.pdf]Entry list 2022 (pdf)[/url]

[img=662,51]https://i.imgur.com/gKLwPPS.png[/img]
[*]Rode nummers
[*]Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
[*]1030kg
[*]Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee, al mogen LMDh auto's ook mee doen vanaf dit jaar. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. 

Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. Omdat de klasse vanaf volgend jaar een stuk meer concurrentie krijgt is vooral de vraag: wordt dit de laatste eenvoudige overwinning of gaan we in 2022 wellicht voor het eerst in jaren een andere winnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet en Alpine Elf Matmut (dat met 1 auto meedoet)

[img=662,51]https://i.imgur.com/GDji5LA.png[/img]
[*]Blauwe nummers
[*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:28
[*]950kg (+20kg)
[*]75L tank (benzine)
[*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
[*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon"  LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.

[img=662,51]https://i.imgur.com/wYfzOGg.png[/img]
[*]Groene nummers
[*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:45
[*]Minimaal 1245kg
[*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
[*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am.

[img=662,51]https://i.imgur.com/hqWCDSQ.png[/img]
[*]Oranje nummers
[*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:48
[*]Minimaal 1245kg
[*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
[*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
[*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
[*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro. 

[img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img]

[b]Woensdag 8 juni[/b]
[*]14:00-17:00 Free practice session 1
[*]19:00-20:00 Qualifying session 1
[*]22:00-0:00 Free practice session 2

[b]Donderdag 9 juni[/b]
[*]15:00-18:00 Free practice session 3
[*]20:00-20:30 Hyperpole
[*]22:00-0:00 Free practice session 4

[b]Zaterdag 11 juni[/b]
[*]10:30-10:45 Warm-up
[*]16:00 Start 24 uren van Le Mans

[img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img]
[b]TV[/b]
[*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
[*]RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
[*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2022/24-heures-du-mans/programme-distribution-tv-24-heures-du-mans-2022.pdf]hier te vinden[/url] 

[b]Streams[/b]
[*][url=https://members.fiawec.com/en/]Officiële WEC stream[/url] (¤9,99 voor le Mans)
[*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i])
[*]Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

[b]Live Timing[/b]
[*][url=https://live.24h-lemans.com/en/live]Officiële live timing[/url] (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
[*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url]

[b]Spotter Guide[/b]
[*][url=https://spotters.guide]Spotter Guide 2022[/url], grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

[b]Overige informatie[/b]
[*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url]
[*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url]

[u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u]

[b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b]
[img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img]

[b]ELMS championship[/b]
[img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img]

[b]IMSA championship[/b]
[img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img]

[b]Blancpain Endurance series[/b]
[img=191,81]https://i.imgur.com/Ata7qk7.png[/img]
Nattekatwoensdag 8 juni 2022 @ 13:44
Het begint pas echt als de briljante OP er is _O_ *O*
Nattekatwoensdag 8 juni 2022 @ 14:18
Zeker alleen te volgen via de Le Mans app nu?
TargaFloriowoensdag 8 juni 2022 @ 15:28
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 14:18 schreef Nattekat het volgende:
Zeker alleen te volgen via de Le Mans app nu?
Is nu live op Eurosport 2, Discovery+ en Eurosport player.
M90woensdag 8 juni 2022 @ 18:56
Evening :W ready voor qualy ^O^
wel wat minder van de free practices kijken dit jaar :'(
Starflyerwoensdag 8 juni 2022 @ 19:30
En de Proton Porsche in de vangrails -O-

Edit: Michael Fassbender dus
M90woensdag 8 juni 2022 @ 19:43
recap
twitter


Terug naar groen
M90woensdag 8 juni 2022 @ 19:47
Regen
Starflyerwoensdag 8 juni 2022 @ 19:47
En regen -O-
heywooduwoensdag 8 juni 2022 @ 20:58
Alleen race 2 van de Road to Le Mans wordt uitgezonden? Vorig jaar volgens mij ook al -O-
heywooduwoensdag 8 juni 2022 @ 21:00
En even gemist, maar Van Gisbergen die meedoet aan Le Mans, gaaf :D _O_
Starflyerwoensdag 8 juni 2022 @ 21:29
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 20:58 schreef heywoodu het volgende:
Alleen race 2 van de Road to Le Mans wordt uitgezonden? Vorig jaar volgens mij ook al -O-
Race 1 is morgen wel te zien op de player.
Sinister-D-woensdag 8 juni 2022 @ 22:38
Juj ,ook nog maar even een stukje meekijken :7
heywoodudonderdag 9 juni 2022 @ 15:12
Training is net begonnen. Nadat hij al naar RTL vertrok nu dus helemaal geen Nelson meer bij Le Mans, bedenk ik me ineens ;(

Op RTL ook geen Allard Kalff met z'n fietshelm meer denk ik, en op Eurosport ben ik niet bekend met wie ik daar nu hoor. Dan dit jaar toch maar vooral Engels Eurosportcommentaar luisteren, zeker als Martin Haven aanschuift. Wel jammer, het Nederlandse commentaar heeft het doorgaans wel prima voor elkaar wat betreft contact met de Nederlanders in Le Mans.
M90donderdag 9 juni 2022 @ 19:59
Hyper pole nu

Nieuwe Cadillac Hypercar ook revealed

En Peugeot 9x8 driver lineups na Le Mans
#93 Peugeot 9X8 - Paul Di Resta, Mikkel Jensen, Jean-Eric Vergne
#94 Peugeot 9X8 - James Rossiter, Gustavo Menezes, Loïc Duval
Starflyerdonderdag 9 juni 2022 @ 20:11
En ook hier track limits _O-

Kobayashi's tijd afgenomen.

Edit: Nu wel een tijd gezet
Peterseliemandonderdag 9 juni 2022 @ 20:20
In de GTE Pro zullen ze voor de race wel weer een paar seconden achter de hand houden
TargaFloriodonderdag 9 juni 2022 @ 20:23
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 19:59 schreef M90 het volgende:
Hyper pole nu

Nieuwe Cadillac Hypercar ook revealed
Mooi ding
TargaFloriodonderdag 9 juni 2022 @ 20:23
GT klasse van Race to Le Mans/Le Mans Cup was wel leuk. ^O^
M90donderdag 9 juni 2022 @ 20:24
Lapierre :o
Peterseliemandonderdag 9 juni 2022 @ 20:25
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 20:24 schreef M90 het volgende:
Lapierre :o
Alpine schijnt wat meer vermogen te mogen gebruiken
M90donderdag 9 juni 2022 @ 20:26
Nog steeds geen fan van hyper pole maar dit is toch een stuk leuker dan gisteren
verwacht wel nog Toyota op p1
Starflyerdonderdag 9 juni 2022 @ 20:28
Bijna de Glickenhaus op 1. Helaas reden er wat auto's in de weg.

Edit: ook bij de Toyota's
M90donderdag 9 juni 2022 @ 20:29
Kobayashi ook lap deleted
M90donderdag 9 juni 2022 @ 20:30
dicht