abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:13:01 #1
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_203425577

24 Heures Du Mans 2022 - editie 90
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2021 en vooruitblik
In 2021 werd de race net als het voorgaande jaar vanwege het Corona virus niet verreden in juni, maar deze keer in augustus voor het oog van 50,000 toeschouwers. Door de verplaatsing naar de maand augustus betekende dit wederom een langere nacht dan normaal. in 2021 maakte ook de Hypercar klasse haar introductie als snelste raceklasse op Le Mans. De verschillen met de LMP2 auto's waren hierdoor beduidend kleiner dan de jaren daarvoor. Uiteindelijk ging Toyota #7 er zonder noemenswaardige tegenstand met de overwinning vandoor, voor de #8 Toyota en de #36 Alpine. In LMP2 zagen we drama, waar de leidende #41 met een minuut of drie te gaan stilviel, waardoor de overwinning uit de handen van Robert Kubica en zijn teamgenoten glipte. Robin Frijns zat in de winnende #31 LMP2. In GTE PRO won de #51 AF Corse Ferrari in een sterk uitgedund veld waarin de verschillen groter waren dan in voorgaande edities. AF Corse won met de #83 ook in GTE Am.

Dit jaar vindt de race voor het eerst sinds 2019 weer in juni plaats, en eigenlijk is het stiekem vooral uitkijken naar de races van 2023 en verder wat betreft de Hypercar klasse. Met de vele aanmeldingen voor de Hypercar en LMDh klasse zal de concurrentie in de toekomst sterk toenemen, en lijkt dit jaar de laatste keer dat Toyota zonder noemenswaardige tegenstand begint aan de race. Peugeot zou hier aanwezig zijn met hun nieuwe 9x8, maar maakte begin dit jaar bekend dat helaas toch uit te stellen. Hierdoor zijn er net als vorig jaar slechts vijf auto's die strijden voor de overwinning in de Hypercar klasse. het LMP2 veld is sterk vertegenwoordigd met maar liefst 27 entries. Racing Team Nederland doet overigens voor het eerst in jaren niet mee. Het GTE Pro veld is ook relatief dun bezaaid met 7 entries. We vinden hier Ferrari, Corvette en Porsche. GTE AM is net als vorig jaar weer goed vertegenwoordigd met 23 entries.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorig jaar om 16:00


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2022 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee, al mogen LMDh auto's ook mee doen vanaf dit jaar. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.

Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. Omdat de klasse vanaf volgend jaar een stuk meer concurrentie krijgt is vooral de vraag: wordt dit de laatste eenvoudige overwinning of gaan we in 2022 wellicht voor het eerst in jaren een andere winnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet en Alpine Elf Matmut (dat met 1 auto meedoet)


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:28
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.


• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:45
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am.


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:48
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro.



Woensdag 8 juni
• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2

Donderdag 9 juni
• 15:00-18:00 Free practice session 3
• 20:00-20:30 Hyperpole
• 22:00-0:00 Free practice session 4

Zaterdag 11 juni
• 10:30-10:45 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

Live Timing
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2022, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series


[ Bericht 7% gewijzigd door Nattekat op 08-06-2022 13:45:38 ]
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:13:22 #2
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_203425581
Renger P2
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_203425592
Eindelijk binnen
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:14:11 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_203425604
Crash nr 23
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:14:20 #5
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_203425606
Volgende crash

De 23 en 75
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 29 januari 2022 @ 23:14:36 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_203425620
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
Crash nr 23
Die is stuk en nog eentje
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_203425629
Bijna zonsondergang, baan wordt steeds kouder, denk dat dat het verklaart, waarom ze eraf stuiteren...
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15:07 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_203425632
Jammer dat Rinus net achter de SC zat waardoor hij een ronde achter zijn concurrenten rondrijdt
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15:18 #9
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_203425636
Ook een LMP3 bij betrokken
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_203425640
Wat een chaos
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15:33 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_203425641
de #6 en de #39 zijn ook geraakt/stuk
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:15:48 #12
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_203425647
Meeerdere wagens crash danwel schade

Edit: Spuit 11 :@
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_203425653
Wat een bende. :D
Boot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN
pi_203425956
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:15 schreef Peterselieman het volgende:
Jammer dat Rinus net achter de SC zat waardoor hij een ronde achter zijn concurrenten rondrijdt
Volgens mij hadden ze al een ronde achterstand toen Rinus het stuur overnam van Frits (voor Frits naar binnen kwam, niet door de pitstop)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 29 januari 2022 @ 23:32:45 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_203426011
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:30 schreef northernlight81 het volgende:

[..]
Volgens mij hadden ze al een ronde achterstand toen Rinus het stuur overnam van Frits (voor Frits naar binnen kwam, niet door de pitstop)
klopt, maar nu zie ik dat Rinus op de een of andere manier nu vlak achter de leider in de LMP2 rijdt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_203426024
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:30 schreef northernlight81 het volgende:

[..]
Volgens mij hadden ze al een ronde achterstand toen Rinus het stuur overnam van Frits (voor Frits naar binnen kwam, niet door de pitstop)
Hij zat voor de pit 8 seconde achter zijn voorganger, maar inmiddels zitten ze weer in dezelfde ronde.
Boot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN
pi_203426069
Ze weten wel echt alles uit de FCY te halen.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:38:40 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_203426138
Renger *O* w/
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_203426225
Rinus naar 3
Boot lickin, piss drinkin, fingerfriggin, tit tweakin, love bitin, arse lickin, shit stabbin, mother fuckin, spunk lovin, ball bustin, cock suckin, fist fuckin, lipsmackin, thirst quenchin, cool livin, ever givin USELESS MAN
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 29 januari 2022 @ 23:46:47 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_203426369
Rinus naar de pits
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_203426478
Ze doen het commentaar met 5 man, maar Rick zit alweer in z'n 5e uur _O_
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 29 januari 2022 @ 23:51:48 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_203426497
Stevens crevaison
Altijd onderweg naar het avontuur
  FOK!fotograaf zaterdag 29 januari 2022 @ 23:56:06 #23
842 Zorro
Z
pi_203426615
Rinus naar 1
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 29 januari 2022 @ 23:56:12 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_203426619
Rinus leidt :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 29 januari 2022 @ 23:56:19 #25
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_203426626
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:51 schreef Peterselieman het volgende:
Stevens crevaison
Puncture, this is America :)
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')