abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203413986
Ik heb een heel arsenaal boren ijzer hout. Maar kun je die zelf slijpen? Collega heeft zo'n apparaat om te slijpen maar na 1x boren zijn ze alweer bot.

Link naar speedboren slijpen

[ Bericht 29% gewijzigd door halfway op 30-01-2022 20:30:31 ]
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_203414132
staalboren kun je zelf slijpen ( wel goed oefenen want tis niet eenvoudig)
betonboren hoef je niet te slijpen
speedboren ( hout) koop je gewoon nieuwe
pies on joe toe
pi_203414186
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 09:17 schreef halfway het volgende:
Ik heb een heel arsenaal boren beton ijzer hout speed. Maar kun je die zelf slijpen? Collega heeft zo'n apparaat om te slijpen maar na 1x boren zijn ze alweer bot.
Ooit ook gedaan met staalboren en doe ik niet meer want ze zijn sneller bot dan wanneer ze nieuw waren heb ik het idee. Heb inmiddels een aardig voorraadje dankzij mijn werk dus vervang ik ze gewoon.

Ben wel benieuwd naar de mening van de anderen die het zelf slijpen voor hergebruik een goed idee vinden en het zelf regelmatig doen.

Betonboren zijn niet te slijpen imho, speedboren zijn wel erg lastig te slijpen en lijken mij niet de moeite waard.
pi_203414300
Je moet boren onder de goede hoek. En beter met slijpsteen dat schuurband.

Om de goede hoek te bepalen is het snelste wat je kan doen de 2 moeren tegen elkaar en dan de punt van de boor in laten vallen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_203431299
Staalboren slijpen is routinewerk... :) Veel doen dus en je wordt beter.

Je kunt het best beginnen met en boorslijphulpje die je kunt instellen op de juiste hoek. Of een magnetisch geleideblokje met een V groef om de boor in te leggen wanneer je een slijpsteen verstelbaar tafeltje met gradenboog, zet je dit blokje op het tafeltje.

Een ander belangrijk punt is koeling... De boor mag tijdens het slijpen niet te heet worden. Gebeurd dit wel en je laat de boor ook nog eens langzaam afkoelen dan wordt hij te zacht en sneller bot. Het beste is uiteraard een slijpmachientje met permanente koeling. Of anders voor de hobbyist tijdens het slijpen elke 30 sec. de boor even in en potje water of koelvloeistof dompelen.

Ga je te lang door met boren en wacht je tot hij echt bot is moet je uiteraard langer slijpen, er meer vanaf halen en loop je meer risico dat het te heet gaat worden tijdens slijpen. Das beetje common sense en leren aanvoelen wanneer je moet beginnen met slijpen. :)
pi_203433704
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 09:54 schreef spierbal het volgende:
Je moet boren onder de goede hoek. En beter met slijpsteen dat schuurband.

Om de goede hoek te bepalen is het snelste wat je kan doen de 2 moeren tegen elkaar en dan de punt van de boor in laten vallen.
Dit snap ik ff niet? Bedoel je 2 ringen op elkaar en dan de punt van de boor in de opening laten vallen? Of bedoel je toch tegen mekaar rechtopstaand en dan de punt tussen de 2 moeren in? Bij geen van beide komt er een ah zo zie je snel de hoek :!

Ik denk gewoon dat ik jou echt helemaal verkeerd begrijp nu.
pi_203433876
steenboren kan je niet slijpen, metaalboren slijpen is gangbaar en routinewerk. Er zijn wel spullen te koop en op internet staat er genoeg informatie over.
Speedboren slijpen ken ik niet, maar ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen,
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203433898
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 09:37 schreef SolidasRock het volgende:
Ooit ook gedaan met staalboren en doe ik niet meer want ze zijn sneller bot dan wanneer ze nieuw waren heb ik het idee.
dat heb ik met alles... ik slijp weleens scharen, snoeigereedschap, messen etc. Maar ze zijn inderdaad heel snel weer bot. Dan slijp je weer opnieuw.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203433984
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 15:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat heb ik met alles... ik slijp weleens scharen, snoeigereedschap, messen etc. Maar ze zijn inderdaad heel snel weer bot. Dan slijp je weer opnieuw.
Mja, misschien doen we het verkeerd? Verkeerde hoek of te warm laten worden en dan langzaam doven (lees net dat dat niet goed is). Vandaar dat ik nu ff doorvraag en dit topic wil blijven volgen.

Overigens gebruik ik soms ook spuugsteen voor messen en scharen en heb ik zo een ding op de muur hangen waarmee ik met 2x doorhalen een keukenmes weer vlijmscherp kan maken.
  Moderator zondag 30 januari 2022 @ 15:25:18 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203434112
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 09:37 schreef SolidasRock het volgende:
Ooit ook gedaan met staalboren en doe ik niet meer want ze zijn sneller bot dan wanneer ze nieuw waren heb ik het idee.
De kleinere diameters staalboren zijn in mijn ogen het slijpen ook gewoon niet waard.

Als je nou geen slijpband hebt met koeling is zoiets dan zinvol om aan te schaffen ? Of zijn dat soort apparaten per definitie ook weggegooid geld ? :?

https://www.hbm-machines.(...)jH13WeEaAkL_EALw_wcB
pi_203434205
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 15:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
De kleinere diameters staalboren zijn in mijn ogen het slijpen ook gewoon niet waard.

Als je nou geen slijpband hebt met koeling is zoiets dan zinvol om aan te schaffen ? Of zijn dat soort apparaten per definitie ook weggegooid geld ? :?

Ik gebruikte eerlijk gezegd normaal gesproken een slijpsteenmachine. Zo een kleine draagbare. En de hoeken gokte ik. Zo heb ik het ook geleerd van oudcollega. Maar lang geleden mee gestopt want kon zo boortjes mee krijgen van mijn werk.

Zo een apparaat wat jij laat zien wil ik best gaan aanschaffen. :9~ Maar wil er wel eerst meer (lovende) kritieken over horen en me wat meer erin verdiepen.
pi_203435725
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 14:58 schreef SolidasRock het volgende:

[..]
Dit snap ik ff niet? Bedoel je 2 ringen op elkaar en dan de punt van de boor in de opening laten vallen? Of bedoel je toch tegen mekaar rechtopstaand en dan de punt tussen de 2 moeren in? Bij geen van beide komt er een ah zo zie je snel de hoek :!

Ik denk gewoon dat ik jou echt helemaal verkeerd begrijp nu.
Nee twee moeren naast elkaar leggen en dan de zijkanten tegen elkaar. Elke moer heeft natuurlijk zes kanten. Dus de hoeken die dan van elkaar weglopen kan de punt van de boor in vallen.

Dit is niet de exacte hoek, maar komt er wel dicht bij in de buurt.

Dus dan slijp je je boortje, leg je hem daarna tussen die 2 moeren, valt ie er redelijk netjes tussen heb je een prima boortje om weer mee te slijpen. (Zeg maar voor de horizontale lijn)

Is ie zo wat duidelijker?

Dan heb je ook nog de hoek verticaal hoe je hem aanzet, dat is gewoon goed overnemen van het bestaande randje :p

Lastig uit te leggen. Maar handmatig een boortje slijpen is wel lastig, zeker als je hem in een boormachine gaat gebruiken, gebruik je hem voor in een boorkolom is het al een stuk makkelijker omdat je er dan genoeg druk op kan zetten.

Afijn als het niet duidelijk is zal ik weleens foto's maken als ik mijn vakkundige handjes er weer voor moet gebruiken :D
pi_203436615
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 17:39 schreef spierbal het volgende:

[..]
Nee twee moeren naast elkaar leggen en dan de zijkanten tegen elkaar. Elke moer heeft natuurlijk zes kanten. Dus de hoeken die dan van elkaar weglopen kan de punt van de boor in vallen.

Dit is niet de exacte hoek, maar komt er wel dicht bij in de buurt.

Dus dan slijp je je boortje, leg je hem daarna tussen die 2 moeren, valt ie er redelijk netjes tussen heb je een prima boortje om weer mee te slijpen. (Zeg maar voor de horizontale lijn)

Is ie zo wat duidelijker?

Dan heb je ook nog de hoek verticaal hoe je hem aanzet, dat is gewoon goed overnemen van het bestaande randje :p

Lastig uit te leggen. Maar handmatig een boortje slijpen is wel lastig, zeker als je hem in een boormachine gaat gebruiken, gebruik je hem voor in een boorkolom is het al een stuk makkelijker omdat je er dan genoeg druk op kan zetten.

Afijn als het niet duidelijk is zal ik weleens foto's maken als ik mijn vakkundige handjes er weer voor moet gebruiken :D
De 1e 2 regels waren al duidelijk. _O_

Iemand ervaring of mening over dat machientje wat Vonkenboer gepost heeft? https://www.hbm-machines.(...)hine-van-1-tot-13-mm?
pi_203436791
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:45 schreef SolidasRock het volgende:

[..]

Iemand ervaring of mening over dat machientje wat Vonkenboer gepost heeft? https://www.hbm-machines.(...)hine-van-1-tot-13-mm?
Aah mooi.

Gewoon slijpsteen kopen en oefenen.

Is leuk als mensen een bot boortje hebben en dat je dan kan zeggen aah kom hier joh.
pi_203436855
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:56 schreef spierbal het volgende:

[..]
Aah mooi.

Gewoon slijpsteen kopen en oefenen.

Is leuk als mensen een bot boortje hebben en dat je dan kan zeggen aah kom hier joh.
Heb al een slijpsteenmachine. Maar vond het boren daarna nog tegenvallen. Sowieso ben ik altijd wel op zoek naar iets leuks om mijn gereedschapskast mee te vullen maar het moet geen rotzooi zijn of iets wat ik nooit zou gebruiken. :P
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 30 januari 2022 @ 19:24:11 #16
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_203437220
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:45 schreef SolidasRock het volgende:

[..]

Ik heb zo'n zelfde machientje met een andere merknaam (precies dezelfde zelfs, met een andere sticker erop). Werkt handig, maar het resultaat vind ik niet geweldig.

pi_203438043
Staalboren hebben een hoek van 118 graden. Slijp ze weleens uit de hand maar dan zijn ze gauw weer bot.

Koelen is inderdaad belangrijk want als ze te heet worden zijn ze zoiezo bot.

Uit de hand slijpen is het moeilijkst het puntje mooi in het midden te krijgen. Voor kleinere boortjes niet de moeite.
pi_203438166
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 15:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Deze gisteren aangeschaft bij Hornbach, ander labeltje 10tje goedkoper. Werkt vooralsnog goed.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_203439926
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 20:25 schreef halfway het volgende:

[..]
Deze gisteren aangeschaft bij Hornbach, ander labeltje 10tje goedkoper. Werkt vooralsnog goed.
Linkje voor de anderen

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2022 16:03:54 ]
pi_203440267
Ooit geleerd op de MTS, uit de hand op de slijpsteen onder 30 graden. Boor draaien en omhoog bewegen tijdens het slijpen. Bakje water ernaast voor de koeling en geduld.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_203451977
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 22:54 schreef De_Melkboer het volgende:
Ooit geleerd op de MTS, uit de hand op de slijpsteen onder 30 graden. Boor draaien en omhoog bewegen tijdens het slijpen. Bakje water ernaast voor de koeling en geduld.
En heel belangrijk, niet te ver doorslijpen. Het snijvlak moet omhoog blijven staan. Veel mensen draaien te ver door en dan wordt het snijvlak rond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')