Ooit ook gedaan met staalboren en doe ik niet meer want ze zijn sneller bot dan wanneer ze nieuw waren heb ik het idee. Heb inmiddels een aardig voorraadje dankzij mijn werk dus vervang ik ze gewoon.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 09:17 schreef halfway het volgende:
Ik heb een heel arsenaal boren beton ijzer hout speed. Maar kun je die zelf slijpen? Collega heeft zo'n apparaat om te slijpen maar na 1x boren zijn ze alweer bot.
Dit snap ik ff niet? Bedoel je 2 ringen op elkaar en dan de punt van de boor in de opening laten vallen? Of bedoel je toch tegen mekaar rechtopstaand en dan de punt tussen de 2 moeren in? Bij geen van beide komt er een ah zo zie je snel de hoekquote:Op zaterdag 29 januari 2022 09:54 schreef spierbal het volgende:
Je moet boren onder de goede hoek. En beter met slijpsteen dat schuurband.
Om de goede hoek te bepalen is het snelste wat je kan doen de 2 moeren tegen elkaar en dan de punt van de boor in laten vallen.
dat heb ik met alles... ik slijp weleens scharen, snoeigereedschap, messen etc. Maar ze zijn inderdaad heel snel weer bot. Dan slijp je weer opnieuw.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 09:37 schreef SolidasRock het volgende:
Ooit ook gedaan met staalboren en doe ik niet meer want ze zijn sneller bot dan wanneer ze nieuw waren heb ik het idee.
Mja, misschien doen we het verkeerd? Verkeerde hoek of te warm laten worden en dan langzaam doven (lees net dat dat niet goed is). Vandaar dat ik nu ff doorvraag en dit topic wil blijven volgen.quote:Op zondag 30 januari 2022 15:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat heb ik met alles... ik slijp weleens scharen, snoeigereedschap, messen etc. Maar ze zijn inderdaad heel snel weer bot. Dan slijp je weer opnieuw.
De kleinere diameters staalboren zijn in mijn ogen het slijpen ook gewoon niet waard.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 09:37 schreef SolidasRock het volgende:
Ooit ook gedaan met staalboren en doe ik niet meer want ze zijn sneller bot dan wanneer ze nieuw waren heb ik het idee.
Ik gebruikte eerlijk gezegd normaal gesproken een slijpsteenmachine. Zo een kleine draagbare. En de hoeken gokte ik. Zo heb ik het ook geleerd van oudcollega. Maar lang geleden mee gestopt want kon zo boortjes mee krijgen van mijn werk.quote:Op zondag 30 januari 2022 15:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De kleinere diameters staalboren zijn in mijn ogen het slijpen ook gewoon niet waard.
Als je nou geen slijpband hebt met koeling is zoiets dan zinvol om aan te schaffen ? Of zijn dat soort apparaten per definitie ook weggegooid geld ?![]()
https://www.hbm-machines.(...)jH13WeEaAkL_EALw_wcB
Nee twee moeren naast elkaar leggen en dan de zijkanten tegen elkaar. Elke moer heeft natuurlijk zes kanten. Dus de hoeken die dan van elkaar weglopen kan de punt van de boor in vallen.quote:Op zondag 30 januari 2022 14:58 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
Dit snap ik ff niet? Bedoel je 2 ringen op elkaar en dan de punt van de boor in de opening laten vallen? Of bedoel je toch tegen mekaar rechtopstaand en dan de punt tussen de 2 moeren in? Bij geen van beide komt er een ah zo zie je snel de hoek![]()
Ik denk gewoon dat ik jou echt helemaal verkeerd begrijp nu.
De 1e 2 regels waren al duidelijk.quote:Op zondag 30 januari 2022 17:39 schreef spierbal het volgende:
[..]
Nee twee moeren naast elkaar leggen en dan de zijkanten tegen elkaar. Elke moer heeft natuurlijk zes kanten. Dus de hoeken die dan van elkaar weglopen kan de punt van de boor in vallen.
Dit is niet de exacte hoek, maar komt er wel dicht bij in de buurt.
Dus dan slijp je je boortje, leg je hem daarna tussen die 2 moeren, valt ie er redelijk netjes tussen heb je een prima boortje om weer mee te slijpen. (Zeg maar voor de horizontale lijn)
Is ie zo wat duidelijker?
Dan heb je ook nog de hoek verticaal hoe je hem aanzet, dat is gewoon goed overnemen van het bestaande randje :p
Lastig uit te leggen. Maar handmatig een boortje slijpen is wel lastig, zeker als je hem in een boormachine gaat gebruiken, gebruik je hem voor in een boorkolom is het al een stuk makkelijker omdat je er dan genoeg druk op kan zetten.
Afijn als het niet duidelijk is zal ik weleens foto's maken als ik mijn vakkundige handjes er weer voor moet gebruiken
Aah mooi.quote:Op zondag 30 januari 2022 18:45 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
De 1e 2 regels waren al duidelijk.![]()
Iemand ervaring of mening over dat machientje wat Vonkenboer gepost heeft? https://www.hbm-machines.(...)hine-van-1-tot-13-mm?
Heb al een slijpsteenmachine. Maar vond het boren daarna nog tegenvallen. Sowieso ben ik altijd wel op zoek naar iets leuks om mijn gereedschapskast mee te vullen maar het moet geen rotzooi zijn of iets wat ik nooit zou gebruiken.quote:Op zondag 30 januari 2022 18:56 schreef spierbal het volgende:
[..]
Aah mooi.
Gewoon slijpsteen kopen en oefenen.
Is leuk als mensen een bot boortje hebben en dat je dan kan zeggen aah kom hier joh.
Ik heb zo'n zelfde machientje met een andere merknaam (precies dezelfde zelfs, met een andere sticker erop). Werkt handig, maar het resultaat vind ik niet geweldig.quote:Op zondag 30 januari 2022 18:45 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
De 1e 2 regels waren al duidelijk.![]()
Iemand ervaring of mening over dat machientje wat Vonkenboer gepost heeft? https://www.hbm-machines.(...)hine-van-1-tot-13-mm?
Deze gisteren aangeschaft bij Hornbach, ander labeltje 10tje goedkoper. Werkt vooralsnog goed.quote:Op zondag 30 januari 2022 15:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De kleinere diameters staalboren zijn in mijn ogen het slijpen ook gewoon niet waard.
Als je nou geen slijpband hebt met koeling is zoiets dan zinvol om aan te schaffen ? Of zijn dat soort apparaten per definitie ook weggegooid geld ?![]()
https://www.hbm-machines.(...)jH13WeEaAkL_EALw_wcB
Linkje voor de anderenquote:Op zondag 30 januari 2022 20:25 schreef halfway het volgende:
[..]
Deze gisteren aangeschaft bij Hornbach, ander labeltje 10tje goedkoper. Werkt vooralsnog goed.
En heel belangrijk, niet te ver doorslijpen. Het snijvlak moet omhoog blijven staan. Veel mensen draaien te ver door en dan wordt het snijvlak rond.quote:Op zondag 30 januari 2022 22:54 schreef De_Melkboer het volgende:
Ooit geleerd op de MTS, uit de hand op de slijpsteen onder 30 graden. Boor draaien en omhoog bewegen tijdens het slijpen. Bakje water ernaast voor de koeling en geduld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |