https://nos.nl/artikel/24(...)vasie-of-is-het-blufquote:Als Rusland Oekraïne binnenvalt, hoe bereid je je daar als burger op voor? De Oekraïense newssite Babel heeft een uitgebreide lijst met tips daarvoor opgesteld. Leer eerste hulp en zoek schuilkelders op in de buurt, is te lezen in het artikel.
Eerder deze maand waarschuwden Amerikaanse inlichtingendiensten dat Moskou mogelijk een invasie aan het voorbereiden is. Dat zou ook blijken uit satellietbeelden. Aan de grens zouden bijna 100.000 Russische militairen zijn gestationeerd en er zouden plannen liggen voor een inval. Ook inlichtingendiensten in Oekraïne sloegen alarm.
De NAVO besprak de spanningen vandaag op een top in Letland. Oekraïne is geen lidstaat van het militaire bondgenootschap, maar is de afgelopen jaren wel gesteund door de alliantie en hoopt ooit te kunnen toetreden. Secretaris-generaal Jens Stoltenberg sprak duidelijke taal richting Moskou: "Rusland zal een hoge prijs betalen als ze opnieuw geweld gebruiken tegen het onafhankelijke Oekraïne."
Maar volgens het Kremlin zijn de aantijgingen onzin. Niet Rusland, maar juist het Westen maakt zich schuldig aan provocaties - onder meer door wapens te sturen naar Oekraïne. President Poetin waarschuwde vanmiddag de NAVO nog om geen 'rode lijn' te overschrijden, zoals het sturen van van extra militairen naar Oekraïne.
Gedaan staat niet in wat je beweert. Je verwacht bij je claims statistieken over de opinies m.b.t. de Navo en Rusland. Niet een stukje over de huizenprijzen.quote:
quote:Op dinsdag 25 januari 2022 15:40 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat een flopshow man, ik denk dat dit topic zelfs door de kgb cyberdivisie is geblacklist vanwege de pure stront die soms voorbij komt.
Het tempo zit erin. Al heeft Rusland beloofd te blijven leveren.quote:US finalizing plans to divert gas to Europe if Russia cuts off supply
Officials in talks with global suppliers to avoid European crisis
Fears of cut make some countries wary of imposing sanctions
As fears of an invasion of Ukraine have grown, US officials said on Tuesday that they have been negotiating with global suppliers. The US has helped prepare for the diversion of natural gas supplies from around the world to Europe in the event that the flow from Russia is cut, in a bid to blunt Vladmir Putin’s most powerful economic weapon.
Fears that Putin would cut off gas supplies have made some European countries, such as Germany, wary of imposing sanctions on Putin if he proceeds with an invasion. The Biden administration also insists that US and European financial sanctions plans are converging, and that the US is preparing export controls on western technology which would cripple Putin's efforts to diversify his economy.
En dan te bedenken dat dé sanctie die klaarligt het verbieden van de export van halfgeleiders is. Als dé Russische countersanctie - het dichtknijpen van Nordstream 1- wegvalt en daarmee zelfs de Duitsers overstag gaan in het steunen van sancties tegen Rusland dan stort de Russische economie in. Je jaagt ze op de lange termijn nog net niet een eeuw terug.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 16:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
https://www.theguardian.c(...)-gas-supplies-energy
[..]
Het tempo zit erin. Al heeft Rusland beloofd te blijven leveren.
Ik zeg ook niet dat het goed was. Echter betreft het in de gevallen die jij noemt (en wat ik ook al aangeef in mijn post) gebieden die direct aan Rusland grenzen, tot 30 jaar geleden nog Sovjet-/Russisch grondgebied waren (en tot dat moment tientallen of zelfs honderden jaren waren geweest) en een deels Russische/pro-Russische bevolking kennen die zich meer verbonden voelt met Rusland. Dat vind ik toch wel een nuanceverschil met invasies aan de andere kant van de wereld, waar je afgezien van oliebelangen geen enkele historische verbondenheid mee hebt.quote:Op maandag 24 januari 2022 23:47 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Rusland is in deze de agressor met minder middelen dan de VS/VK-combinatie. Vraag je mij wie er fout zit bij de invallen in het Midden-Oosten en Libië dan zeg ik je wij als Westen. Vraag je mij wie er fout zat bij de laatste inval in Afghanistan dan vertel ik je hetzelfde. Volgens mij doen velen dat hier in dit topic. Het Westen moet geen landen binnenvallen.
Dit geldt echter ook voor Rusland. Tegenover de door jou genoemde acties staan de acties van Rusland in Georgië(Abchazië), Azerbeidzjan(Nagorno-Karabakh), Moldavië(Transnistrië) en Oekraïne(Donbas + Krim). In Wit-Rusland en Kazachstan zijn de groene mannetjes gestuurd voordat de regering omvergeworpen was, wat tactisch een goede zet was. Je steunt de min of meer legitieme regering voordat het volk het overneemt. Dat de VS dingen verkeerd doen maakt niet de acties van Rusland ineens goed.
Een aanzienlijk/groot deel van de bevolking van De Krim en de Donbas is of voelt zich Russisch. Op De Krim is dat zelfs 65%. Het gebied is na WOII aan Oekraïne 'gegeven', maar was op dat moment natuurlijk gewoon nog steeds onderdeel van de Sovjet-Unie. De VN besliste na de val van de Sovjet-Unie echter dat het onder Oekraïne valt. Uiteindelijk hebben we het hier over een gebied dat zo'n 65% van de oppervlakte van Nederland beslaat. Op de schaal van Rusland en Oekraïne is dat simpelweg peanuts. De Donbas is niet geannexeerd en een derde van het gebied ligt op Russisch grondgebied.quote:Je hebt het over Biden, maar de Donbas en de Krim zijn al in 2014 ingenomen. De uitspraken van Biden dateren van veel later. Zijn de uitspraken van een warmonger en Biden's geschiedenis in de senaat laten zien dat het ook een echte is. Maar je kunt Oekraïne na die invallen moeilijk kwalijk nemen dat zij zich willen voorbereiden. Je kunt geen enkel land in de periferie van Rusland het kwalijk nemen dat ze zich zorgen maken.
Tja, zoals hierboven al aangegeven, vind ik dat "voortdurend binnenvallen in buurlanden" een tikkeltje overdreven. Daarnaast, hoe zou je als Rusland zijnde alle NAVO-VS-interventies moeten zien dan?quote:Dat het in Rusland een klotezooi van enorme proporties is, is een direct resultaat van de agressie van de leiding. Europa heeft juist baat bij een stabiele partner in het Oosten die het gas rijkelijk laat stromen zodat de energie-transitie verzacht wordt. Door het voortdurend invallen in buurlanden, rommelen in verkiezingen, het bezighouden met gerichte cyber-aanvallen, het trollenleger dat hier desinformatie verspreidt etc. etc. is het een onbetrouwbare partner. Een frenemy. Iemand waar je uit noodzaak zaken mee doet maar waar je eigenlijk zo snel mogeljk niks meer mee te maken wilt hebben.
Tja, en hierbij vergeten we voor het gemak even dat slechts 77 jaar geleden West-Europa deels in puin lag door toedoen van de Nazi's en zowel de VS als Rusland een groot aandeel hadden in het verdrijven daarvan, waar miljoenen mensenlevens voor opgeofferd zijn. Afgezien van de Britten was de rest van Europa kansloos, inclusief Frankrijk. Dan kunnen we hier wel denken dat het allemaal lang geleden en voor onze tijd is en wij er niks mee te maken hebben, in Rusland heeft dit diepe sporen nagelaten en speelt het tot op de dag van vandaag nog een belangrijke rol in de collectieve gedachten van de Russen. Vrijwel elke familie heeft een of meerdere familieleden verloren toen en het land lag volledig in puin. Vanuit die invalshoek lijkt het wat arrogant om als Europa te zeggen dat het allemaal klotepartners zijn, die niet stabiel zijn, onbetrouwbaar, waar je niks mee te maken wilt hebben en dat we ons eigen plan moeten trekken om ons te beschermen tegen hun ellende. In hun ogen konden we onszelf 77 jaar geleden niet redden, hadden we ze nodig en blazen we nu alweer hoog van de toren als een baken van redelijkheid, beschaving, vredelievendheid en betrouwbaarheid met Duitsland alweer aan het roer, dat door hen gezien wordt als juist de veroorzaker van alle ellende destijds. Nu was Stalin echt geen haar beter of zo mogelijk nog veel slechter, maar het gaat om de perceptie.quote:Het is zeker geen slachtoffer, alhoewel hooguit van zichzelf. Putin blaast relaties verder op en toont wederom aan dat het geen stabiele partner is. Dat maakt wat de VS doet niet ineens goed, de VS zijn ook een klotenpartner die ons meer ellende dan goeds bezorgen. Maar 2 x slecht is bij mijn weten nog steeds geen goed.
Zo snel mogelijk afhankelijkheid afbouwen van de hele ellende dus als Europa. De energietransitie als geopolitiek wapen moet zo snel mogelijk ingezet worden, verder moeten we eens goed gaan nadenken hoe we ons eigen plan trekken. Waarbij we ons beschermen tegen de ellende van zowel de VS, China alsook Rusland.
Dit soort indirecte sancties gaat als een boemerang terugkeren eens China de VS voorbijsteekt.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 17:06 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat dé sanctie die klaarligt het verbieden van de export van halfgeleiders is. Als dé Russische countersanctie - het dichtknijpen van Nordstream 1- wegvalt en daarmee zelfs de Duitsers overstag gaan in het steunen van sancties tegen Rusland dan stort de Russische economie in. Je jaagt ze op de lange termijn nog net niet een eeuw terug.
Ik had dus over de uit de pan reizende prijzen, niet over opinies naar Rusland.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 16:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Gedaan staat niet in wat je beweert. Je verwacht bij je claims statistieken over de opinies m.b.t. de Navo en Rusland. Niet een stukje over de huizenprijzen.
En bedenk wel dat ik een flatgebouw in Moskou bezit dus anekdotisch bewijs kunnen we tegen elkaar wegstrepen.
China is al bijna de VS voorbij.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 17:18 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dit soort indirecte sancties gaat als een boemerang terugkeren eens China de VS voorbijsteekt.
Zeker wel, etniciteit wordt in de politieke taalzuivering van de laatste tijd vaak opzettelijk verward met aangeboren eigenschappen of 'afkomst' om Nederlanders toch van racisme te kunnen beschuldigen, maar het betreft sociaal-culturele overeenkomsten tussen mensen. Religie kan daar een zeer belangrijk onderdeel van zijn, afhankelijk van het belang van religie op een zeker moment.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 15:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... religie is geen etnisch aspect...![]()
Doorgaans positiever dan over protestanten, maar dat geldt niet voor de rol in de geschiedenis.quote:Maar goed om te weten hoe jij over Nederlanders denkt, en meer in het bijzonder niet-protestantse Nederlanders.
De vrijheid van geweten en relgieuze tolerantie ja. Het was niet perfect maar de meeste religiuezen kunnen dat nog steeds niet opbrengen en het is wel waaruit de rest van onze vrijheid voortkomt.quote:Treffend dat je ook weer met imperialisme op de proppen komt; daar was inderdaad sprake van toen je geliefde Republiek besloot provincies als wingewesten te domineren, en daarna ook nog eens de wereldzeeën overstak om zichzelf te 'manifesteren'. Heeft nogal wat kolonies opgeleverd. Uiteraard werd aldaar ook de zegeningen van de Nederduits Gereformeerde Kerk gebracht.
Dat wisselde en viel in de praktijk nogal hard mee.quote:En zelfs thuis: Remonstranten werden gewoon buitengesloten, evenals Wederdopers.
Denk jij weleens na hoe het zo gekomen is dat jij en ik gewoon mogen schrijven wat we vinden? Dat is niet dankzij de zuidelijke katholieken.quote:Denk je wel eens na aleer je dingen schrijft of is het gewoon standaard boreale woorddiarree?
Nee makker jij had het over opinies. En waar de prijzen heenreizen mogen ze zelf weten.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 17:24 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Ik had dus over de uit de pan reizende prijzen, niet over opinies naar Rusland.
Maar goed, had ook niets anders van je verwacht...
Was dit jouw uitkomt in civilisation 5?quote:Op dinsdag 25 januari 2022 17:33 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
China is al bijna de VS voorbij.
Ultra modern en een progressie drift waar je bang van wordt.
Chinese leger wordt razendsnel opgebouwd.
En die gaan straks heel nauw samenwerken met Rusland.
Dat de US nu nog steeds niet doorheeft dat die 2 straks een enorm machtsblok vormen waar de US niet veel tegen in kan brengen, en de EU al helemaal niet, is weer tekenend voor ze.
Maar goed, als we de laatste decennia het soort Presidenten hebben kunnen aanschouwen die verkozen zijn in de US dan zegt dit al genoeg.
Dus wat doen ze dan op het einde? Dreigen en spierballetjes proberen te tonen naar China.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)westen-navo-spanningquote:Het is inmiddels routine voor Henk Donners, die in Oekraïne de helft van het jaar lesgeeft op meerdere universiteiten in en rondom Kiev. Elke dag checkt hij de vluchten terug naar Nederland, om te kijken of hij zonder problemen weg kan komen.
Direct vertrekken
Mocht Rusland inderdaad tot een aanval overgaan, dan vertrekt hij direct, vertelt hij vanuit de Oekraïense hoofdstad. "Ik ben van binnen toch wel een beetje nerveus. Als het moet, dan heb ik mijn koffer zo gepakt."
Over drek gesproken...quote:Op dinsdag 25 januari 2022 17:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Was dit jouw uitkomt in civilisation 5?
Want China gaat helemaal niet samenwerken met corrupte oligarchen, die gaan nemen wat ze willen. Te weten Mantsjoerije en contreien, waarom zouden ze in hemelsnaam luisteren naar een tegen die tijd defacto en verouderd Rusland? Mijn hemel zeg. Er komt werkelijk alleen maar drek uit je toetsenbord en de rode lijn is "VS is kut"
Daarnaast loopt China op bepaalde micro/macro high tech gebieden enorm achter. Gaan ze echt niet in de aankomende jaren ineens recht weten te breien hoor.
Litouwen hoeft zich weinig zorgen te makenquote:Op dinsdag 25 januari 2022 18:14 schreef Jojoke het volgende:
[ afbeelding ]
Vond dit wel een interessant overzichtje. Arm Litouwen zit ingeperst tussen Kaliningrad, Wit-Rusland en Rusland. De NAVO troepen die hen moeten beschermen zijn vooral de Duitsers en Nederlanders.![]()
Ik ben benieuwd hoeveel troepen er ondertussen in Rusland en Wit-Rusland zijn verzameld. In December hadden ze het over 100.000 militairen, maar de stroom materiaal en militairen richting de grens is sindsdien niet verminderd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |