abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_203357165
Wie kan dit vraagstuk oplossen?

Ik heb een armatuur met vijf lampen. Ik heb er ooit in ons vorige huis eens vijf spaarlampen in gedaan. Toen brandde meteen de wandschakelaar door en sloeg de aardlekschakelaar/beveiliging om.

Er zaten tot nu toe vijf gloeilampen (25W) in en dat werkte prima (armatuur is voor max. 40W per fitting). Nu is er één gloeilamp kapot en deze heb ik vervangen door een spaarlamp (7W). Meteen was het weer mis: met een knal alle stroom eraf. De fitting van de spaarlamp vertoont een zwartgeblakerde plek en een gat (!).

Het ligt volgens mij niet aan de installatie (want: twee verschillende huizen), niet aan de aansluiting (lamp werkt in twee verschillende huizen prima met gloeilampen) en waarschijnlijk niet aan de spaarlampen (want: inmiddels zes verschillende geprobeerd).

Vraag 1: kan iemand uitleggen hoe dit mogelijk is?

Vraag 2: wat kan ik nu wel veilig in dit armatuur draaien?

~ lampenklap
  Moderator dinsdag 25 januari 2022 @ 12:23:59 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203357273
Worden er wel de juiste lampen in de juiste fitting gebruikt van het juiste voltage?

Wees eens specifieker daarover ?
Gaat de zekering erdoor of alleen de aardlekschakelaar ? Ook dat maakt een verschil natuurlijk.

Heb je foto's ? Van de fittingen en de lampen ?
pi_203357443
Is de spaarlamp stuk na afloop?

Heeft de armatuur een dimmer?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203357718
Leuke username voor je eerste topic!
gr gr
  Spellchecker dinsdag 25 januari 2022 @ 12:56:09 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_203357767
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:52 schreef Quyxz_ het volgende:
Leuke username voor je eerste topic!
Mooie Suske en Wiske-titel!
pi_203358120
Bedankt voor de snelle reacties!

@Vonkenboer (ook een interessante username voor elektra-advies)

We hebben het over 220V en E14-fitting lampen (op de spaarlamp staat 230V, op de gloeilampen 220-240V).

Zowel de zekering van de betreffende groep als de aardlekschakelaar gaan erdoor. Hieronder de foto's.

@sjorsie1982

De spaarlamp is neem ik aan stuk -- ik heb deze er maar niet opnieuw ingedraaid. Er is geen sprake van een dimmer.






~ Lampenklap
pi_203361328
Geen dimmer en het doorbranden van de wandschakelaar is wel gek...
Hoe merkte je dat de wandschakelaar doorbrandde? Kwam er rook, of stonk het?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203369082
Die wandschakelaar ging stuk in het vorige huis, jaren geleden. Volgens mij zag ik een blauwe flits er doorheen en werkte alles pas weer toen ik de schakelaar had vervangen.

Deze keer heeft de schakelaar het overleefd maar ik begrijp nog steeds niet hoe dit kan. Het lijkt wel of er een enorme stroom gaat lopen.

~ lampenklap
pi_203369263
Gaan al je geprobeerde spaarlampen stuk met een gat bij het draad van de lamp?

Er gaat indetdaad een te grote stroom lopen. Schakelaars overleven 16a of meer vaak niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203370505
Lijkt er beetje op dat je beter eens met de lamp terug moet naar Albert... De spaarlamp is een LED lamp, daar zit een hele kleine LED driver in. Wanneer je de lamp open draait dan vind je zoiets als dit onder de LED print.



En daar is iets doorgebrand en heeft sluiting veroorzaakt. Dat moet een productiefoutje zijn.

Die plastic dop (lampglas) kun je eraf trekken, dan zie je denk ik 2 schroefjes op LED print, draai die los en je ziet de driver. Mist ze niet potdicht zijn gelijmd...



Oeps niet goed gelezen! :@ Je schrijft het gebeurde al eens eerder? Toen maar door met de normale gloeilampen die het wel goed doen en nu weer met een andere nieuwe vervangende spaarlamp die weer doorbrandt? Dan wordt het misschien toch tijd om een een professional te laten komen om te meten wat er op je net zit...
https://www.123groepenkas(...)erlichting-Voorkomen

[ Bericht 9% gewijzigd door Watuntrik op 26-01-2022 11:27:29 ]
pi_203371930
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 11:08 schreef Watuntrik het volgende:
Lijkt er beetje op dat je beter eens met de lamp terug moet naar Albert... De spaarlamp is een LED lamp, daar zit een hele kleine LED driver in. Wanneer je de lamp open draait dan vind je zoiets als dit onder de LED print.

[ afbeelding ]

En daar is iets doorgebrand en heeft sluiting veroorzaakt. Dat moet een productiefoutje zijn.

Die plastic dop (lampglas) kun je eraf trekken, dan zie je denk ik 2 schroefjes op LED print, draai die los en je ziet de driver. Mist ze niet potdicht zijn gelijmd...



Oeps niet goed gelezen! :@ Je schrijft het gebeurde al eens eerder? Toen maar door met de normale gloeilampen die het wel goed doen en nu weer met een andere nieuwe vervangende spaarlamp die weer doorbrandt? Dan wordt het misschien toch tijd om een een professional te laten komen om te meten wat er op je net zit...
https://www.123groepenkas(...)erlichting-Voorkomen
Veroorzaakt netvervuiling dan een grote stroom dat een automaat uitschakeld? Een aardlekautomaat kan er om uitschakelen maar een automaat lijkt mij sterk. Deze schakelt af bij een te hoge stroom langdurig of kortstondig een te hoge inschakelstroom.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203372171
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:16 schreef Lampenklap het volgende:
Het ligt volgens mij niet aan de installatie (want: twee verschillende huizen), niet aan de aansluiting (lamp werkt in twee verschillende huizen prima met gloeilampen) en waarschijnlijk niet aan de spaarlampen (want: inmiddels zes verschillende geprobeerd).
Zes verschillende merken spaarlampen, of zes van dezelfde?

Aangezien je nog met spaarlampen in de weer bent en niet met ledlampen krijg ik het vermoeden dat het om zes dezelfde gaat die je ooit eens tegelijk hebt gekocht en nu eerst wilt opmaken... anders had je onderhand wel ledlampen gekocht. Anno nu zes verschillende merken spaarlampen kopen en proberen lijkt me onwaarschijnlijk. Dus ik vermoed dat specifiek die AH spaarlampen het probleem veroorzaken.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_203372180
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 12:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Veroorzaakt netvervuiling dan een grote stroom dat een automaat uitschakeld? Een aardlekautomaat kan er om uitschakelen maar een automaat lijkt mij sterk. Deze schakelt af bij een te hoge stroom langdurig of kortstondig een te hoge inschakelstroom.
Hoe dat precies werkt daar ben ik ook nog niet helemaal uit... Maar dit soort storingen door net vervuiling veroorzaakt door slecht ontworpen AC/DC apparaten blijkt mogelijk te zijn.

https://stralingsleed.nl/blog/vuile-stroom-of-lichtnetvervuiling/

Wat ikzelf een x heb megemaakt is met 5 stuks GU10 led spots op hetzelfde Unit parallel geschakeld op 1 stopcontact. Die alle 5 op excact hetzelfde moment met een plof de driver hebben doorgebrand. De stop sloeg niet door... Maar alle 5 simultaan doorbranden lijkt op een net storing. Nooit eerder meegemaakt en ook maar 1 keer.

Wat het was weet ik tot de dag van vandaag niet. Spanningspiek of iets met de frequentie het blijft raden.Het waren in dit geval ook goedkope budget spotjes... Ik denk dat AH huismerk ook zoiets zal zijn. Je koopt het op goed geluk.

Daarna heb ik het gehele unit omgebouwd naar DC12 volt MR16 spotjes op 1 fatsoenlijke DC 12v PSU en er geen last meer van gehad. DIe GU10 spotjes hadden allemaal hun eigen mini PSU ingebouwd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Watuntrik op 26-01-2022 13:04:34 ]
pi_203372311
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 12:56 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Hoe dat precies werkt daar ben ik ook nog niet helemaal uit... Maar dit soort storingen door net vervuiling veroorzaakt door slecht ontworpen AC/DC apparaten blijkt mogelijk te zijn.

https://stralingsleed.nl/blog/vuile-stroom-of-lichtnetvervuiling/

Wat ikzelf een x heb megemaakt is met 5 stuks GU10 led spots op hetzelfde Unit parallel geschakeld op 1 stopcontact. Die alle 5 op excact hetzelfde moment met een plof de driver hebben doorgebrand. De stop sloeg niet door... Maar alle 5 simultaan doorbranden lijkt op een net storing. Nooit eerder meegemaakt en ook maar 1 keer.

Wat het was weet ik tot de dag van vandaag niet. Spanningspiek of iets met de frequentie het blijft raden.

Het waren in dit geval ook goedkope budget spotjes... Ik denk dat AH huismerk ook zoiets zal zijn. Je koopt het op goed geluk.
Heb je ook een bron waarin geen onzin staat hierover?
Ik ben halverwege gestopt voordat ik naar de seh moest vanwege kromme tenen en haar wat zomaar omhoog gaat staan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203372352
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Heb je ook een bron waarin geen onzin staat hierover?
Wanneer je het zo stelt dan neem ik aan dat je de gegeven bron onzin vind en dat je het beter weet... ^O^

Waarom vraag je mij dan om een betere bron? Dan heb je die bron toch al!?
pi_203372370
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:06 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Wanneer je het zo stelt dan neem ik aan dat je de gegeven bron onzin vind en het beter weet... ^O^

Waarom vraag je mij dan om een betere bron? Dan heb je die bron toch al!?
Soms dan weet je van iets weinig af maar herken je onzin van een kilometer afstand.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203372385
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Soms dan weet je van iets weinig af maar herken je onzin van een kilometer afstand.
Goed voor jou, bedankt voor de duidelijke uitleg. :)
pi_203373514
Bedankt maar weer voor het meedenken so far!

quote:
Dan wordt het misschien toch tijd om een een professional te laten komen om te meten wat er op je net zit...
Ook dat is niet waarschijnlijk als oorzaak, want getest in twee huizen. :-)

Uit de reacties maak ik in ieder geval wel op dat het toch aan de spaarlampen zou moeten liggen.

@Ronald-Koeman: scherp! Ik dacht zes verschillende (tenminste, 5 dezelfde en nu dan 1 andere om precies te zijn) maar eigenlijk is de kans best groot dat het toch uit dezelfde batch is.

Er is in ieder geval nog geen goede reden genoemd om er niet 1 of meer LED-lampen in te gaan zetten, dus dan ga ik dat maar eens proberen.

~ lampenklap
  woensdag 26 januari 2022 @ 14:59:07 #19
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_203374054
Kun je eens een foto maken van de fitting zelf? Ik zou me voor kunnen stellen, dat als de lamp daar geen lekker contact maakt, dat bij een hoge inschakelstroom je een vonk zou kunnen trekken. Ouderwetse gloeilampen trekken waarschijnlijk een lagere inschakelstroom en zijn misschien wat degelijker gebouwd waardoor het daarbij net goed gaat? (disclaimer: pure speculatie om het fenomeen te verklaren)
pi_203374133
Foto van de fitting (die is ook niet helemaal clean meer):
pi_203375607
Het lijkt het er een beetje op dat de fase van de fitting ook contact kan maken met de nul van de spaarlamp. Het puntje van de spaarlamp is platter dan die van de gloeilamp, daardoor gaat het met de gloeilamp net wel goed en met de spaarlamp niet. Misschien dat je de lampen veel te hard vastdraait, maar met een goede fitting zou dit eigenlijk niet moeten kunnen.
pi_203375916
Ik heb dit laatst ook gehad met een fitting.
Waarschijnlijk is 1 van die ijzertjes gebogen en druk je hem met het indraaien van de lamp tegen de andere aan.

Ff rechtbuigen met een schroevendraaier.
Do what you love, love what you do!
pi_203376073
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 17:06 schreef kree het volgende:
Ik heb dit laatst ook gehad met een fitting.
Waarschijnlijk is 1 van die ijzertjes gebogen en druk je hem met het indraaien van de lamp tegen de andere aan.

Ff rechtbuigen met een schroevendraaier.
Wel even de stroom er af voor je haar overeind staat ;-)
pi_203376091
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 17:18 schreef kingjotte het volgende:

[..]
Wel even de stroom er af voor je haar overeind staat ;-)
En dat idd :D
Do what you love, love what you do!
pi_203376595
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 14:22 schreef Lampenklap het volgende:
Bedankt maar weer voor het meedenken so far!
[..]
Ook dat is niet waarschijnlijk als oorzaak, want getest in twee huizen. :-)

Uit de reacties maak ik in ieder geval wel op dat het toch aan de spaarlampen zou moeten liggen.

@:Ronald-Koeman: scherp! Ik dacht zes verschillende (tenminste, 5 dezelfde en nu dan 1 andere om precies te zijn) maar eigenlijk is de kans best groot dat het toch uit dezelfde batch is.

Er is in ieder geval nog geen goede reden genoemd om er niet 1 of meer LED-lampen in te gaan zetten, dus dan ga ik dat maar eens proberen.

~ lampenklap
Hebben al je defecte lampen zo'n gat op dezelfde plaats? Zo ja dan is er wat met de fitting aan de hand zoals hierboven staat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203384083
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 16:47 schreef Chaos het volgende:
Het lijkt het er een beetje op dat de fase van de fitting ook contact kan maken met de nul van de spaarlamp. Het puntje van de spaarlamp is platter dan die van de gloeilamp, daardoor gaat het met de gloeilamp net wel goed en met de spaarlamp niet. Misschien dat je de lampen veel te hard vastdraait, maar met een goede fitting zou dit eigenlijk niet moeten kun
Dank! Dit klinkt best logisch. Of de andere lampen ook zo'n gat hadden weet ik niet meer. Maar ik ga het uitproberen!

~ lampenklap
  Moderator donderdag 27 januari 2022 @ 10:40:33 #27
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203385354
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 16:47 schreef Chaos het volgende:
Het lijkt het er een beetje op dat de fase van de fitting ook contact kan maken met de nul van de spaarlamp. Het puntje van de spaarlamp is platter dan die van de gloeilamp, daardoor gaat het met de gloeilamp net wel goed en met de spaarlamp niet. Misschien dat je de lampen veel te hard vastdraait, maar met een goede fitting zou dit eigenlijk niet moeten kunnen.
Uitstekende diagnose dacht ik zo :) ^O^
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')