abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 maart 2024 @ 22:48:11 #226
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_212804772
Aardig artikel in de NRC. Het gevecht om de ruimte in de stad en woonwijken is in volle gang. We waarderen steeds meer een groene omgeving om te leven en te spelen. De straat als ruimte voor de mens, niet alleen voor de auto.

twitter


quote:
Ook Wout van Alphen, de projectleider van Park van Buijsen bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp, hamert op „een integrale blik”. Kijk dus niet alleen naar parkeerplaatsen, maar op de waaier aan voordelen die bewoners ervoor terugkrijgen. Hij ziet dat bewoners veel flexibeler zijn dan veel projectontwikkelaars denken. „Bewoners vinden het fijn: niet al dat blik voor de deur.”
Hier zit de crux volgens mij vooral in de discussie. Niet focussen op de auto en parkeren alleen, het gaat om het totaalplaatje.

quote:
„Het gaat met kleine stapjes”, zegt stedenbouwkundige Nanda Sluijsmans. Uiteindelijk zullen die parkeernormen ook omlaag moeten om echt groene wijken te krijgen, maar het gaat juist vaak mis als gemeentes en stedenplanners meteen daarop focussen. „Dan komen mensen in verzet omdat je ze voor hun gevoel iets afneemt. Als je de discussie metn breder trekt dan alleen parkeren, ontstaan er minder problemen.”
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_212906591
Wat een flauwekul. Het is niet of-of, we kunnen prima een groene woonomgeving creeren met voldoende parkeerplekken in de omgeving. Dat is simpelweg een keuze van gemeenten en projectontwikkelaars.
Miata is always the answer
  donderdag 21 maart 2024 @ 19:00:31 #228
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212906613
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 18:58 schreef j669 het volgende:
Wat een flauwekul. Het is niet of-of, we kunnen prima een groene woonomgeving creeren met voldoende parkeerplekken in de omgeving. Dat is simpelweg een keuze van gemeenten en projectontwikkelaars.
Daarnaast hebben oudere mensen geen auto meer nodig of gebruiken een (selfdriving) deelauto, ook zal het gebruik van electrieke hulpmiddelen als scootmobielen voor vervoer een grote vlucht gaan nemen, al dan niet met navigatie

scootmobiels zullen meer geaccepteerd worden , het is niet langer een vervoermiddel voor gehandicapten



[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 21-03-2024 21:07:38 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212907642
Auto's kosten schrikbarend veel ruimte aan zowel parkeren als aan rijden. Ruimte kun je nu maar een keer gebruiken en als je om een deel van de woonwijk aan parkeren besteed moet de stad een stuk groter worden waardoor je meer afhankelijk raakt van vervoer. Voor steden begrijp ik dus de pleidooien om ze autoluw te maken echter moet die stad dan wel compact zijn en het OV daar op orde zijn. Voor de buitenlui ook een goede treinverbinding naar een locatie waar te parkeren is.

Voor het buitengebied ben je echter veel meer afhankelijk van (eigen) vervoer omdat OV weinig rijdt en je vrijwel nooit van A naar B brengt. Nou kan je wel afvragen waarom je naar B moet maar dat is een andere discussie. Ik zou zonder eigen vervoer niet in dit dorp willen wonen. Een betaalbare zelf rijdende deelauto zou voor mij een reden kunnen zijn de auto weg te doen.
pi_212929783
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:06 schreef qajariaq het volgende:
Auto's kosten schrikbarend veel ruimte aan zowel parkeren als aan rijden. Ruimte kun je nu maar een keer gebruiken en als je om een deel van de woonwijk aan parkeren besteed moet de stad een stuk groter worden waardoor je meer afhankelijk raakt van vervoer. Voor steden begrijp ik dus de pleidooien om ze autoluw te maken echter moet die stad dan wel compact zijn en het OV daar op orde zijn. Voor de buitenlui ook een goede treinverbinding naar een locatie waar te parkeren is.

Voor het buitengebied ben je echter veel meer afhankelijk van (eigen) vervoer omdat OV weinig rijdt en je vrijwel nooit van A naar B brengt. Nou kan je wel afvragen waarom je naar B moet maar dat is een andere discussie. Ik zou zonder eigen vervoer niet in dit dorp willen wonen. Een betaalbare zelf rijdende deelauto zou voor mij een reden kunnen zijn de auto weg te doen.
Er worden zonder pardon nieuwe gigantische industrieterreinen van tig km2 groot uit de grond gestampt en dan is die 10 m2 voor een parkeerplek ineens een probleem? Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente. De meeste mensen hebben de flexibiliteit van op zijn minst 1 auto in het huishouden gewoon hard nodig.

Het OV-gebruik zit al jaren op hetzelfde niveau, ondanks verwoede pogingen om dat te veranderen. Investeren in OV (en fietsinfra) is prima om het op niveau te houden, maar het is een illusie om te denken dat je mensen heel makkelijk kan laten overstappen van modaliteit.
Miata is always the answer
  zaterdag 23 maart 2024 @ 21:00:21 #231
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_212931628
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 19:28 schreef j669 het volgende:

[..]
Er worden zonder pardon nieuwe gigantische industrieterreinen van tig km2 groot uit de grond gestampt en dan is die 10 m2 voor een parkeerplek ineens een probleem? Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente. De meeste mensen hebben de flexibiliteit van op zijn minst 1 auto in het huishouden gewoon hard nodig.

Het OV-gebruik zit al jaren op hetzelfde niveau, ondanks verwoede pogingen om dat te veranderen. Investeren in OV (en fietsinfra) is prima om het op niveau te houden, maar het is een illusie om te denken dat je mensen heel makkelijk kan laten overstappen van modaliteit.
Ik vind de vergelijking met bedrijventerreinen een beetje appels met peren vergelijken. Bij parkeren in de woonwijken gaat het juist om onze directe leefomgeving, waar je wilt dat het fijn en veilig is, niet alleen maar een plek om je auto kwijt te kunnen.

Denk aan woonwijken die een beetje zijn ingericht als vakantieparken: auto's parkeer je aan de rand en verder heb je alle ruimte om veilig en groen te wonen. Dat je een auto hebt, prima, maar moet die echt voor de deur? Tuurlijk, de auto is voor velen onmisbaar, maar laten we proberen om onze buurten niet te laten verdrinken in een zee van blik. Binnen de wijken vol inzetten op goede en veilige fietsinfra. Een beetje creatief denken over hoe we onze ruimte gebruiken.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_212938114
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 19:28 schreef j669 het volgende:
Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente.
Je moet ergens een afweging maken tussen overal met een auto kunnen parkeren of je dorp/wijk zo compact maken dat je de auto niet nodig hebt. Als je huis op loopafstand van de supermarkt en de basisschool ligt dan heb je gelijk al een hoop minder verkeersbewegingen nodig. Ga je rond die super en die school heel veel parkeergelegenheid maken dan wordt de loopafstand groter en vooral minder aantrekkelijk. Er is in NL wel gexperimenteerd met winkelcentra in het 'weiland' maar kennelijk willen we dat ook niet want die trekken te kort klanten om te blijven floreren. Ondanks dat er vaak moord en brand geschreeuw wordt als een gebied autovrij wordt gemaakt zie je dat de sfeer er vaak juist veel beter op wordt en de omzetten stijgen.

Een bedrijventerrein ga je voor je werk heen of voor zeer specifieke niet dagelijkse aankopen. Dus een auto of een caravan wil je wel een stukje voor rijden en dan in een wandel onvriendelijke omgeving een paar zaken bezoeken. Dan praat je meestal ook over winkels die groot zijn in oppervlakte, dus slecht in een centrum passen.

Zelf vind ik het ook heel prettig als ik de dagdagelijkse zaken kan doen zonder auto. Maar wel mee eens dat het erg prettig is om je auto bij huis kwijt te kunnen, zeker als niet alles op loop of fietsafstand is.
  zondag 24 maart 2024 @ 10:59:48 #233
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212938407
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 10:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je moet ergens een afweging maken tussen overal met een auto kunnen parkeren of je dorp/wijk zo compact maken dat je de auto niet nodig hebt. Als je huis op loopafstand van de supermarkt en de basisschool ligt dan heb je gelijk al een hoop minder verkeersbewegingen nodig. Ga je rond die super en die school heel veel parkeergelegenheid maken dan wordt de loopafstand groter en vooral minder aantrekkelijk. Er is in NL wel gexperimenteerd met winkelcentra in het 'weiland' maar kennelijk willen we dat ook niet want die trekken te kort klanten om te blijven floreren. Ondanks dat er vaak moord en brand geschreeuw wordt als een gebied autovrij wordt gemaakt zie je dat de sfeer er vaak juist veel beter op wordt en de omzetten stijgen.

Een bedrijventerrein ga je voor je werk heen of voor zeer specifieke niet dagelijkse aankopen. Dus een auto of een caravan wil je wel een stukje voor rijden en dan in een wandel onvriendelijke omgeving een paar zaken bezoeken. Dan praat je meestal ook over winkels die groot zijn in oppervlakte, dus slecht in een centrum passen.

Zelf vind ik het ook heel prettig als ik de dagdagelijkse zaken kan doen zonder auto. Maar wel mee eens dat het erg prettig is om je auto bij huis kwijt te kunnen, zeker als niet alles op loop of fietsafstand is.
mijn zwager ( hij is nu dood) die ging zelfs als ie 200 meter verderop moest zijn, met de auto , ik geloof vast dat als de auto centraal elders geparkeerd kan staan ( onder toezicht)
dat men dan veel meer gebruik van de fiets of steps gaat maken , al dan niet met fietsaanhanger

Ik zelf gebruik de auto soms weken niet en dan staat ie er maar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212940916
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor. En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
Jesus saves but death prevails.
  zondag 24 maart 2024 @ 13:20:36 #235
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212940970
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:15 schreef Shivo het volgende:
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor. En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
meeste mensen gebruiken de auto alleen voor woon werkverkeer , als je meer thuis werkt dan zal er minder auto gereden worden dus , idem als je met pensioen bent , waarom nog zo een duur ding kopen dan ?/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212941079
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 21:00 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Ik vind de vergelijking met bedrijventerreinen een beetje appels met peren vergelijken. Bij parkeren in de woonwijken gaat het juist om onze directe leefomgeving, waar je wilt dat het fijn en veilig is, niet alleen maar een plek om je auto kwijt te kunnen.
Klopt, maar het n sluit het ander niet uit. Ik haal de bedrijventerreinen erbij, omdat n van de eerste dingen die wordt geroepen als het om parkeerruimte gaat, is dat Nederland zogenaamd te vol zou zijn, terwijl het ene na de ander bedrijventerrein uit de grond wordt gestampt, zeker hier in het zuiden. Natuurlijk kun je in stadscentra en oude wijken niet zomaar ruimte tevoorschijn toveren, tot een bepaald niveau houden mensen die daar wonen ook rekening mee. Maar bij herontwikkeling van wijken en bij nieuwe wijken de kop in het zand steken door te rekenen met parkeernormen van 0,6 auto's per huishouden is gewoon naef en dom beleid.

quote:
Denk aan woonwijken die een beetje zijn ingericht als vakantieparken: auto's parkeer je aan de rand en verder heb je alle ruimte om veilig en groen te wonen. Dat je een auto hebt, prima, maar moet die echt voor de deur? Tuurlijk, de auto is voor velen onmisbaar, maar laten we proberen om onze buurten niet te laten verdrinken in een zee van blik. Binnen de wijken vol inzetten op goede en veilige fietsinfra. Een beetje creatief denken over hoe we onze ruimte gebruiken.
Dat soort dingen vinden mensen mooi, tot ze er ook dagelijks van afhankelijk zijn. Structureel 5 - 10 minuten moeten lopen naar je auto kost dan gewoon te veel tijd en dan zwijg ik nog maar even over de barrieres die dat opwerpt voor ouderen en mindervaliden.

[ Bericht 0% gewijzigd door j669 op 24-03-2024 13:36:23 ]
Miata is always the answer
pi_212941244
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:15 schreef Shivo het volgende:
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor.
De jeugd zal er mee opgroeien, voor velen zal het niet meer de moeite waard zijn om een auto aan te schaffen of een rijbewijs te halen. Steden worden ook meer autovrij, parkeren wordt moeilijker, opladen ook. Dus daar zal het als eerste kans van slagen hebben.

quote:
En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
Je zal inderdaad niet van vandaag op morgen een dekken netwerk van autonome taxi's hebben.
Maar als het netwerk groeit kan zo'n auto binnen 10 minuten voor de stoep staan als je "priority" kiest.
Dat lijkt me niet erg moeilijk te organiseren.

Voor jou is het misschien niets, dan doe je het niet, toch?

Je moet het zien als een betaalbare "taxi" die je overal kan oproepen in een app.
pi_212941865
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
meeste mensen gebruiken de auto alleen voor woon werkverkeer , als je meer thuis werkt dan zal er minder auto gereden worden dus , idem als je met pensioen bent , waarom nog zo een duur ding kopen dan ?/
Onafhankelijkheid, en wat voor de een duur is, is dat niet voor de ander.
Jesus saves but death prevails.
pi_212941901
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je zal inderdaad niet van vandaag op morgen een dekken netwerk van autonome taxi's hebben.
Maar als het netwerk groeit kan zo'n auto binnen 10 minuten voor de stoep staan als je "priority" kiest.
Dat lijkt me niet erg moeilijk te organiseren.

Voor jou is het misschien niets, dan doe je het niet, toch?

Je moet het zien als een betaalbare "taxi" die je overal kan oproepen in een app.
Als het zo eenvoudig zou zijn, waarom valt het succes van de deelauto dan zo tegen? Er is wel vraag naar, maar het blijft is volgens mij redelijk marginaal.

Evengoed wel een leuke discussie ^O^
Jesus saves but death prevails.
pi_212942194
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 14:20 schreef Shivo het volgende:

[..]
Onafhankelijkheid, en wat voor de een duur is, is dat niet voor de ander.
Over het algemeen is geld toch wel een trigger. Zeker als je niet te veel hoeft in te leveren op luxe.

Wat heet onafhankelijk. Met een betaalbare oproepbare deelauto kan je dus een stuk wandelen en ergens anders weer instappen. Of lopend naar de super en met zware boodschappen toch met de auto terug.

Maar een en ander moet inderdaad wel duidelijk veel goedkoper zijn dan eigen bezit en dan nog zullen er zat mensen zijn die uit nostalgie nog lang een eigen auto willen hebben. Net zo goed als er mensen zijn die zelf willen sturen.

Net wat de @TheFreshPrince zegt, zie het als een taxi die goedkoper is dan met een eigen auto rijden. Ik denk dat best veel mensen daar voor gaan als de wachttijd acceptabel blijft.
pi_212942253
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 14:22 schreef Shivo het volgende:

[..]
Als het zo eenvoudig zou zijn, waarom valt het succes van de deelauto dan zo tegen? Er is wel vraag naar, maar het blijft is volgens mij redelijk marginaal.

Evengoed wel een leuke discussie ^O^
Omdat een deelauto weg is als hij in gebruik is.
Je moet hem dus ruim van tevoren boeken.

Een autonome taxi komt bijvoorbeeld binnen 10 tot 60 minuten voorrijden, afhankelijk van de prioriteit die je betaalt. En als je op je locatie bent afgezet, kan hij weer naar een andere klant.

Ik kan me ook voorstellen dat je er voor kan kiezen dat deze tegen meerprijs op je wacht, bijvoorbeeld als je meerdere winkels langs wil en spullen in de auto wil leggen. Zo'n wachttarief zal 's ochtends en eind van de dag hoger zijn dan midden in de nacht.

Het topic loopt al bijna 8 jaar dus er is al het n en ander aan ideen uitgewisseld ;)
pi_212942421
Ontwikkelingen "gaan nooit gebeuren" en dan gebeuren ze ineens toch.

Ik zie het ook met m'n eerste smartphone. Dat was een HTC Touch Diamond met een 2,8 inch scherm en Windows Mobile.

Niet vooruit te branden, te klein scherm, het was grappig maar ook onpraktisch.

Maar met de opvolger, de HTC Desire, werd het ineens een heel andere ervaring.

Een deelauto heeft voor- en nadelen maar een auto die zelf kan rijden en dus van klant naar klant kan, is ineens veel beter inzetbaar.
pi_212942692
Van iedere 100 nieuwe ideen die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.

Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die ltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Miata is always the answer
pi_212943012
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:14 schreef j669 het volgende:
Van iedere 100 nieuwe ideen die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.

Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die ltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Maar er gaan ook mensen met trein, taxi of zelfs met de bus. Bij grotere afstanden stapt iedereen in het vliegtuig of een snelle trein. Kennelijk is er dan geen bezwaar meer dat het niet van jezelf is.

Het is waar dat een hoop ideen het niet halen. Vervoer is echter geen nieuw concept, we hebben het hier over een verschuiving.

Stel je bezit zelf een zelfrijdende auto. Die kan je dus buiten het centrum laten parkeren en opladen, als je hem nodig hebt laat je het voor rijden. Dat scheelt je in een beetje stad een paar honderd per maand parkeerkosten. Hoe groot is dan nog de stap om het ding niet zelf te bezitten maar wel vergelijkbaar gebruik te hebben.

Maar het is waar dat we acht jaar terug veronderstelden dat het nu al jaren algemeen goed zou zijn. Dus in die zin blijkt het zelfstandig rijden een beetje ingewikkelder dan verwacht.
pi_212943019
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:14 schreef j669 het volgende:
Van iedere 100 nieuwe ideen die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.

Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die ltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Het is voor jou onvervangbaar. Dat is jouw beleving, mogelijk omdat je het gewend bent.

Ik had pas op m'n 23e geld voor een rijbewijs dus heb het toen pas gehaald. Daarvoor heb ik me ook altijd prima gered. Met autonome taxi's zou dat nog beter gegaan zijn.

Er is nu een groep mensen die opgegroeid is met autobezit en alles daaromheen, het is een soort cultuur geworden terwijl we 100 jaar geleden amper auto's hadden.

Maar kinderen die nu nog geen 10 jaar oud zijn, zullen misschien nooit hun rijbewijs hoeven halen en niet beter weten dan dat ze gehaald en gebracht worden.
pi_212943090
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:29 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar het is waar dat we acht jaar terug veronderstelden dat het nu al jaren algemeen goed zou zijn. Dus in die zin blijkt het zelfstandig rijden een beetje ingewikkelder dan verwacht.
Bijna alle ontwikkelingen hebben te maken met Pareto. In eerste instantie gaat het heel vlot maar die details, daar blijft het op hangen.

En dat zie je bij autonoom rijden nu ook.

Er zijn ervaringen met Tesla FSD Bta waar mensen 7 ritten maken zonder ook maar 1 ingreep en dan ineens doet het weer "doms". Aan de andere kant, als je FSD Bta V12 van nu vergelijkt met een paar versies terug, dan is het een gigantische stap vooruit.

Ik kan niet aangeven wanneer autonoom rijden goed genoeg is, het zal minimaal 3x beter moeten zijn dan een mens aangezien ieder ongelukje onder een vergrootglas zal liggen in de media, ondanks dat er 1,35 miljoen doden per jaar vallen in het verkeer (wereldwijd) en mensen dus eigenlijk ook niet zo geniaal zijn achter het stuur.
pi_212943486
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:29 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar er gaan ook mensen met trein, taxi of zelfs met de bus. Bij grotere afstanden stapt iedereen in het vliegtuig of een snelle trein. Kennelijk is er dan geen bezwaar meer dat het niet van jezelf is.
OV beslaat slechts 15% van alle reizigerkilometers en van die 15% is weer een groot deel die geen andere keuze heeft dan met het OV te reizen, want student, geen rijbewijs, een verplichting vanuit de werkgever etc. Vliegen is vanwege het verschil in snelheid uiteraard een heel ander verhaal.

quote:
Stel je bezit zelf een zelfrijdende auto. Die kan je dus buiten het centrum laten parkeren en opladen, als je hem nodig hebt laat je het voor rijden. Dat scheelt je in een beetje stad een paar honderd per maand parkeerkosten. Hoe groot is dan nog de stap om het ding niet zelf te bezitten maar wel vergelijkbaar gebruik te hebben.
Zelfrijdende auto's door de steden zijn sowieso luchtfietserij, omdat het helemaal niet op een veilige manier te implementeren is. Daarvoor zou je weer eigen infra moeten hebben, zoals dat in sommige steden gebeurt met zelfrijdende metro's, dat gaat dus niet gebeuren. Bovendien: juist binnen de steden heb je zelfrijdende auto's ook helemaal niet nodig, door alle andere alternatieven die er al zijn.
Miata is always the answer
pi_212943515
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:52 schreef j669 het volgende:

[..]
OV beslaat slechts 15% van alle reizigerkilometers en van die 15% is weer een groot deel die geen andere keuze heeft dan met het OV te reizen, want student, geen rijbewijs, een verplichting vanuit de werkgever etc. Vliegen is vanwege het verschil in snelheid uiteraard een heel ander verhaal.
[..]
Zelfrijdende auto's door de steden zijn sowieso luchtfietserij, omdat het helemaal niet op een veilige manier te implementeren is. Daarvoor zou je weer eigen infra moeten hebben, zoals dat in sommige steden gebeurt met zelfrijdende metro's, dat gaat dus niet gebeuren. Bovendien: juist binnen de steden heb je zelfrijdende auto's ook helemaal niet nodig, door alle andere alternatieven die er al zijn.
Wat voor infra zou je nodig hebben voor autonome voertuigen die beter rijden dan mensen?
  zondag 24 maart 2024 @ 16:42:46 #249
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212944191
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat voor infra zou je nodig hebben voor autonome voertuigen die beter rijden dan mensen?
men moet gaan accepteren dat ook met autonome voertuigen er (dodelijke) ongelukken zullen gebeuren , de verzekeraars moeten daar maar en potje voor maken uit het voordeel dat ze krijgen bij minder aantal schades


Ik denk dat de schades met 95% zullen dalen ook in geld en slachtoffers
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212944207
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 16:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men moet gaan accepteren dat ook met autonome voertuigen er (dodelijke) ongelukken zullen gebeuren , de verzekeraars moeten daar maar en potje voor maken uit het voordeel dat ze krijgen bij minder aantal schades

Ik denk dat de schades met 95% zullen dalen ook in geld
Tesla is zelf de verzekeraar, bijvoorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')