Hier zit de crux volgens mij vooral in de discussie. Niet focussen op de auto en parkeren alleen, het gaat om het totaalplaatje.quote:Ook Wout van Alphen, de projectleider van Park van Buijsen bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp, hamert op „een integrale blik”. Kijk dus niet alleen naar parkeerplaatsen, maar op de waaier aan voordelen die bewoners ervoor terugkrijgen. Hij ziet dat bewoners veel flexibeler zijn dan veel projectontwikkelaars denken. „Bewoners vinden het fijn: niet al dat blik voor de deur.”
quote:„Het gaat met kleine stapjes”, zegt stedenbouwkundige Nanda Sluijsmans. Uiteindelijk zullen die parkeernormen ook omlaag moeten om echt groene wijken te krijgen, maar het gaat juist vaak mis als gemeentes en stedenplanners meteen daarop focussen. „Dan komen mensen in verzet omdat je ze voor hun gevoel iets afneemt. Als je de discussie metn breder trekt dan alleen parkeren, ontstaan er minder problemen.”
Daarnaast hebben oudere mensen geen auto meer nodig of gebruiken een (selfdriving) deelauto, ook zal het gebruik van electrieke hulpmiddelen als scootmobielen voor vervoer een grote vlucht gaan nemen, al dan niet met navigatiequote:Op donderdag 21 maart 2024 18:58 schreef j669 het volgende:
Wat een flauwekul. Het is niet of-of, we kunnen prima een groene woonomgeving creeren met voldoende parkeerplekken in de omgeving. Dat is simpelweg een keuze van gemeenten en projectontwikkelaars.
Er worden zonder pardon nieuwe gigantische industrieterreinen van tig km2 groot uit de grond gestampt en dan is die 10 m2 voor een parkeerplek ineens een probleem? Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente. De meeste mensen hebben de flexibiliteit van op zijn minst 1 auto in het huishouden gewoon hard nodig.quote:Op donderdag 21 maart 2024 20:06 schreef qajariaq het volgende:
Auto's kosten schrikbarend veel ruimte aan zowel parkeren als aan rijden. Ruimte kun je nu maar een keer gebruiken en als je om een deel van de woonwijk aan parkeren besteed moet de stad een stuk groter worden waardoor je meer afhankelijk raakt van vervoer. Voor steden begrijp ik dus de pleidooien om ze autoluw te maken echter moet die stad dan wel compact zijn en het OV daar op orde zijn. Voor de buitenlui ook een goede treinverbinding naar een locatie waar te parkeren is.
Voor het buitengebied ben je echter veel meer afhankelijk van (eigen) vervoer omdat OV weinig rijdt en je vrijwel nooit van A naar B brengt. Nou kan je wel afvragen waarom je naar B moet maar dat is een andere discussie. Ik zou zonder eigen vervoer niet in dit dorp willen wonen. Een betaalbare zelf rijdende deelauto zou voor mij een reden kunnen zijn de auto weg te doen.
Ik vind de vergelijking met bedrijventerreinen een beetje appels met peren vergelijken. Bij parkeren in de woonwijken gaat het juist om onze directe leefomgeving, waar je wilt dat het fijn en veilig is, niet alleen maar een plek om je auto kwijt te kunnen.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 19:28 schreef j669 het volgende:
[..]
Er worden zonder pardon nieuwe gigantische industrieterreinen van tig km2 groot uit de grond gestampt en dan is die 10 m2 voor een parkeerplek ineens een probleem? Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente. De meeste mensen hebben de flexibiliteit van op zijn minst 1 auto in het huishouden gewoon hard nodig.
Het OV-gebruik zit al jaren op hetzelfde niveau, ondanks verwoede pogingen om dat te veranderen. Investeren in OV (en fietsinfra) is prima om het op niveau te houden, maar het is een illusie om te denken dat je mensen heel makkelijk kan laten overstappen van modaliteit.
Je moet ergens een afweging maken tussen overal met een auto kunnen parkeren of je dorp/wijk zo compact maken dat je de auto niet nodig hebt. Als je huis op loopafstand van de supermarkt en de basisschool ligt dan heb je gelijk al een hoop minder verkeersbewegingen nodig. Ga je rond die super en die school heel veel parkeergelegenheid maken dan wordt de loopafstand groter en vooral minder aantrekkelijk. Er is in NL wel gexperimenteerd met winkelcentra in het 'weiland' maar kennelijk willen we dat ook niet want die trekken te kort klanten om te blijven floreren. Ondanks dat er vaak moord en brand geschreeuw wordt als een gebied autovrij wordt gemaakt zie je dat de sfeer er vaak juist veel beter op wordt en de omzetten stijgen.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 19:28 schreef j669 het volgende:
Als men zowel bij in- als bij uitbreiding van steden en dorpen er onvoldoende rekening mee wordt gehouden door te lage parkeernormen te hanteren is dat m.i. gewoon wanbeleid van de gemeente.
mijn zwager ( hij is nu dood) die ging zelfs als ie 200 meter verderop moest zijn, met de auto , ik geloof vast dat als de auto centraal elders geparkeerd kan staan ( onder toezicht)quote:Op zondag 24 maart 2024 10:44 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je moet ergens een afweging maken tussen overal met een auto kunnen parkeren of je dorp/wijk zo compact maken dat je de auto niet nodig hebt. Als je huis op loopafstand van de supermarkt en de basisschool ligt dan heb je gelijk al een hoop minder verkeersbewegingen nodig. Ga je rond die super en die school heel veel parkeergelegenheid maken dan wordt de loopafstand groter en vooral minder aantrekkelijk. Er is in NL wel gexperimenteerd met winkelcentra in het 'weiland' maar kennelijk willen we dat ook niet want die trekken te kort klanten om te blijven floreren. Ondanks dat er vaak moord en brand geschreeuw wordt als een gebied autovrij wordt gemaakt zie je dat de sfeer er vaak juist veel beter op wordt en de omzetten stijgen.
Een bedrijventerrein ga je voor je werk heen of voor zeer specifieke niet dagelijkse aankopen. Dus een auto of een caravan wil je wel een stukje voor rijden en dan in een wandel onvriendelijke omgeving een paar zaken bezoeken. Dan praat je meestal ook over winkels die groot zijn in oppervlakte, dus slecht in een centrum passen.
Zelf vind ik het ook heel prettig als ik de dagdagelijkse zaken kan doen zonder auto. Maar wel mee eens dat het erg prettig is om je auto bij huis kwijt te kunnen, zeker als niet alles op loop of fietsafstand is.
meeste mensen gebruiken de auto alleen voor woon werkverkeer , als je meer thuis werkt dan zal er minder auto gereden worden dus , idem als je met pensioen bent , waarom nog zo een duur ding kopen dan ?/quote:Op zondag 24 maart 2024 13:15 schreef Shivo het volgende:
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor. En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
Klopt, maar het n sluit het ander niet uit. Ik haal de bedrijventerreinen erbij, omdat n van de eerste dingen die wordt geroepen als het om parkeerruimte gaat, is dat Nederland zogenaamd te vol zou zijn, terwijl het ene na de ander bedrijventerrein uit de grond wordt gestampt, zeker hier in het zuiden. Natuurlijk kun je in stadscentra en oude wijken niet zomaar ruimte tevoorschijn toveren, tot een bepaald niveau houden mensen die daar wonen ook rekening mee. Maar bij herontwikkeling van wijken en bij nieuwe wijken de kop in het zand steken door te rekenen met parkeernormen van 0,6 auto's per huishouden is gewoon naef en dom beleid.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 21:00 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Ik vind de vergelijking met bedrijventerreinen een beetje appels met peren vergelijken. Bij parkeren in de woonwijken gaat het juist om onze directe leefomgeving, waar je wilt dat het fijn en veilig is, niet alleen maar een plek om je auto kwijt te kunnen.
Dat soort dingen vinden mensen mooi, tot ze er ook dagelijks van afhankelijk zijn. Structureel 5 - 10 minuten moeten lopen naar je auto kost dan gewoon te veel tijd en dan zwijg ik nog maar even over de barrieres die dat opwerpt voor ouderen en mindervaliden.quote:Denk aan woonwijken die een beetje zijn ingericht als vakantieparken: auto's parkeer je aan de rand en verder heb je alle ruimte om veilig en groen te wonen. Dat je een auto hebt, prima, maar moet die echt voor de deur? Tuurlijk, de auto is voor velen onmisbaar, maar laten we proberen om onze buurten niet te laten verdrinken in een zee van blik. Binnen de wijken vol inzetten op goede en veilige fietsinfra. Een beetje creatief denken over hoe we onze ruimte gebruiken.
De jeugd zal er mee opgroeien, voor velen zal het niet meer de moeite waard zijn om een auto aan te schaffen of een rijbewijs te halen. Steden worden ook meer autovrij, parkeren wordt moeilijker, opladen ook. Dus daar zal het als eerste kans van slagen hebben.quote:Op zondag 24 maart 2024 13:15 schreef Shivo het volgende:
Waarom zou de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s betekenen dat persoonlijk auto bezit achteruit gaat? Ik snap het verband niet. Ik zou zelf niet snel afhankelijk willen zijn van een andere partij en kosten zijn geen beperkende factor.
Je zal inderdaad niet van vandaag op morgen een dekken netwerk van autonome taxi's hebben.quote:En hoe lager de bevolkingsdichtheid, hoe lastiger dit te organiseren. Lijkt mij verschrikkelijk om iedere keer dat ik ergens heen wil, dat van te voren te moeten bedenken.
Onafhankelijkheid, en wat voor de een duur is, is dat niet voor de ander.quote:Op zondag 24 maart 2024 13:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
meeste mensen gebruiken de auto alleen voor woon werkverkeer , als je meer thuis werkt dan zal er minder auto gereden worden dus , idem als je met pensioen bent , waarom nog zo een duur ding kopen dan ?/
Als het zo eenvoudig zou zijn, waarom valt het succes van de deelauto dan zo tegen? Er is wel vraag naar, maar het blijft is volgens mij redelijk marginaal.quote:Op zondag 24 maart 2024 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je zal inderdaad niet van vandaag op morgen een dekken netwerk van autonome taxi's hebben.
Maar als het netwerk groeit kan zo'n auto binnen 10 minuten voor de stoep staan als je "priority" kiest.
Dat lijkt me niet erg moeilijk te organiseren.
Voor jou is het misschien niets, dan doe je het niet, toch?
Je moet het zien als een betaalbare "taxi" die je overal kan oproepen in een app.
Over het algemeen is geld toch wel een trigger. Zeker als je niet te veel hoeft in te leveren op luxe.quote:Op zondag 24 maart 2024 14:20 schreef Shivo het volgende:
[..]
Onafhankelijkheid, en wat voor de een duur is, is dat niet voor de ander.
Omdat een deelauto weg is als hij in gebruik is.quote:Op zondag 24 maart 2024 14:22 schreef Shivo het volgende:
[..]
Als het zo eenvoudig zou zijn, waarom valt het succes van de deelauto dan zo tegen? Er is wel vraag naar, maar het blijft is volgens mij redelijk marginaal.
Evengoed wel een leuke discussie
Maar er gaan ook mensen met trein, taxi of zelfs met de bus. Bij grotere afstanden stapt iedereen in het vliegtuig of een snelle trein. Kennelijk is er dan geen bezwaar meer dat het niet van jezelf is.quote:Op zondag 24 maart 2024 15:14 schreef j669 het volgende:
Van iedere 100 nieuwe ideen die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.
Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die ltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Het is voor jou onvervangbaar. Dat is jouw beleving, mogelijk omdat je het gewend bent.quote:Op zondag 24 maart 2024 15:14 schreef j669 het volgende:
Van iedere 100 nieuwe ideen die worden bedacht, worden er minimaal 99 uiteindelijk afgeschoten.
Of mensen nu te voet, met een fiets, brommer, brommobiel, kleine auto of grote auto gaan, het heeft allemaal 1 gemeenschappelijke deler: zelfstandig vervoer. Techniek kan worden doorontwikkeld, maar de flexibliteit van het bezitten van een eigen vervoermiddel die ltijd op afroep klaar staat is iets wat onvervangbaar is.
Bijna alle ontwikkelingen hebben te maken met Pareto. In eerste instantie gaat het heel vlot maar die details, daar blijft het op hangen.quote:Op zondag 24 maart 2024 15:29 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar het is waar dat we acht jaar terug veronderstelden dat het nu al jaren algemeen goed zou zijn. Dus in die zin blijkt het zelfstandig rijden een beetje ingewikkelder dan verwacht.
OV beslaat slechts 15% van alle reizigerkilometers en van die 15% is weer een groot deel die geen andere keuze heeft dan met het OV te reizen, want student, geen rijbewijs, een verplichting vanuit de werkgever etc. Vliegen is vanwege het verschil in snelheid uiteraard een heel ander verhaal.quote:Op zondag 24 maart 2024 15:29 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar er gaan ook mensen met trein, taxi of zelfs met de bus. Bij grotere afstanden stapt iedereen in het vliegtuig of een snelle trein. Kennelijk is er dan geen bezwaar meer dat het niet van jezelf is.
Zelfrijdende auto's door de steden zijn sowieso luchtfietserij, omdat het helemaal niet op een veilige manier te implementeren is. Daarvoor zou je weer eigen infra moeten hebben, zoals dat in sommige steden gebeurt met zelfrijdende metro's, dat gaat dus niet gebeuren. Bovendien: juist binnen de steden heb je zelfrijdende auto's ook helemaal niet nodig, door alle andere alternatieven die er al zijn.quote:Stel je bezit zelf een zelfrijdende auto. Die kan je dus buiten het centrum laten parkeren en opladen, als je hem nodig hebt laat je het voor rijden. Dat scheelt je in een beetje stad een paar honderd per maand parkeerkosten. Hoe groot is dan nog de stap om het ding niet zelf te bezitten maar wel vergelijkbaar gebruik te hebben.
Wat voor infra zou je nodig hebben voor autonome voertuigen die beter rijden dan mensen?quote:Op zondag 24 maart 2024 15:52 schreef j669 het volgende:
[..]
OV beslaat slechts 15% van alle reizigerkilometers en van die 15% is weer een groot deel die geen andere keuze heeft dan met het OV te reizen, want student, geen rijbewijs, een verplichting vanuit de werkgever etc. Vliegen is vanwege het verschil in snelheid uiteraard een heel ander verhaal.
[..]
Zelfrijdende auto's door de steden zijn sowieso luchtfietserij, omdat het helemaal niet op een veilige manier te implementeren is. Daarvoor zou je weer eigen infra moeten hebben, zoals dat in sommige steden gebeurt met zelfrijdende metro's, dat gaat dus niet gebeuren. Bovendien: juist binnen de steden heb je zelfrijdende auto's ook helemaal niet nodig, door alle andere alternatieven die er al zijn.
men moet gaan accepteren dat ook met autonome voertuigen er (dodelijke) ongelukken zullen gebeuren , de verzekeraars moeten daar maar en potje voor maken uit het voordeel dat ze krijgen bij minder aantal schadesquote:Op zondag 24 maart 2024 15:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat voor infra zou je nodig hebben voor autonome voertuigen die beter rijden dan mensen?
Tesla is zelf de verzekeraar, bijvoorbeeld.quote:Op zondag 24 maart 2024 16:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men moet gaan accepteren dat ook met autonome voertuigen er (dodelijke) ongelukken zullen gebeuren , de verzekeraars moeten daar maar en potje voor maken uit het voordeel dat ze krijgen bij minder aantal schades
Ik denk dat de schades met 95% zullen dalen ook in geld
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |