abonnement Unibet Coolblue
pi_203296602
Althans daar lijkt het op, ik geef hem wekelijks twee liter water maar hij is nu bijna kaal. Hij staat ook niet op de toch of op een te zonnige plaats.
Ben al een tijdje bezig om voeding te geven maar ik zie geen nieuwe scheuten eraan komen.
Daar komt nog bij dat ik binnenkort weer ga verhuizen en ik weet dat de ficus niet echt van verandering houd.
Heeft iemand nog tips hoe ik mijn ficus kan redden?
pi_203296734
Je geeft twee liter per week, maar hij groeit niet? Het is sowieso niet het seizoen voor groei, dus ze drinken minder. Daarnaast is méér voeding niet altijd de oplossing. Ook lees ik dat hij onlangs is verhuisd. Acclimatisering kan een aantal weken/maanden duren.
Gun je ficus wat rust :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 21 januari 2022 @ 10:07:29 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_203296890
Klinkt alsof je hem verzuipt en overvoert.

https://www.123planten.nl(...)bij%20veel%20bladval.

quote:
Voeding voor de Ficus
Geef geen kamerplantenvoeding in de herfst of winter. We raden aan de Ficus alleen voeding te geven in de lente- en zomermaanden. In de winter en herfst is de plant namelijk in rust.

Begin pas met voeden wanneer de voedingsstoffen uit de potgrond zijn verbruikt. Dit is, bij de meeste merken potgrond, na ongeveer 6 tot 8 weken. Bekijk, voor het bemesten, de verpakking voor een juiste dosering.

Gebruik nooit meer voeding dan aangegeven staat. Overvoeding zal de kamerplant niet ten goede komen. Wat er namelijk gebeurt bij te veel voeding, is dat de grond een te hoge zuurgraad krijgt voor de wortels om water in op te nemen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_203296908
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 09:56 schreef PatrickSwayze het volgende:
Je geeft twee liter per week, maar hij groeit niet? Het is sowieso niet het seizoen voor groei, dus ze drinken minder. Daarnaast is méér voeding niet altijd de oplossing. Ook lees ik dat hij onlangs is verhuisd. Acclimatisering kan een aantal weken/maanden duren.
Gun je ficus wat rust :)
Nee ik moet nog gaan verhuizen maar het is de laatste twee maanden echt bergafwaarts gegaan met mijn ficus. Daarom maak ik mezelf extra zorgen, hoe de plant er nu bij staat vrees ik het ergste het moment dat ik ga verhuizen.
De verhuizing is over anderhalve maand en ik kan het aantal bladeren nu gewoon tellen.
pi_203297552
Het lijkt erop dat je voor je nieuwe huis een mooie nieuwe plant mag uitzoeken.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_203297857
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:07 schreef Rewimo het volgende:
Klinkt alsof je hem verzuipt en overvoert.

https://www.123planten.nl(...)bij%20veel%20bladval.
[..]

De hoeveelheid voeding die ik geef is minimaal. Nog niet eens de helft van de aanbevolen hoeveelheid.
pi_203297905
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 10:48 schreef Karstman het volgende:
Het lijkt erop dat je voor je nieuwe huis een mooie nieuwe plant mag uitzoeken.
Dat wil ik dus voorkomen, ik heb deze plant al gered van de dood. Die stond ergens op een kantoor te verpieteren en werd al uit het kantoor gesleept om vervolgens in de container gegooid te worden. Ik heb hem toen in mijn oude appartement op een goede plaats gezet overgepot in een speciekuip en flink aandacht gegeven. In een half jaar tijd kwamen er zoveel bladeren aan dat ik gewoon een boogje moest lopen om de plant. 2 verhuizingen verder en nu moet de plant het loodje leggen. Ik weiger het te accepteren.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 11:21:38 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203298038
Misschien een domme vraag, maar kan het water wel weglopen aan de onderkant van de 'pot'?
pi_203298107
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:21 schreef BasEnAad het volgende:
Misschien een domme vraag, maar kan het water wel weglopen aan de onderkant van de 'pot'?
Dat is geen domme vraag, ik zat zelf ook te denken of het wel wenselijk is om een speciekuip te gebruiken voor deze plant.
Ik kijk goed uit dat ik niet teveel water geef zodat de wortels niet in het water blijven zitten.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 21 januari 2022 @ 11:34:32 #10
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_203298232
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:09 schreef Chivaz het volgende:

De hoeveelheid voeding die ik geef is minimaal. Nog niet eens de helft van de aanbevolen hoeveelheid.
In dat stukje staat dat hij helemaal geen voeding nodig heeft in de herfst/winter. Plus minder water, want 2 liter is echt heel veel voor 1 plant. De aarde hoeft niet vochtig te blijven.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_203298475
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 11:34 schreef Rewimo het volgende:

[..]
In dat stukje staat dat hij helemaal geen voeding nodig heeft in de herfst/winter. Plus minder water, want 2 liter is echt heel veel voor 1 plant. De aarde hoeft niet vochtig te blijven.
Het is ook een enorme plant, mijn vriendin noemt het een boom. Hij tikt zeker de 2.50 aan.
pi_203298862
Wortelrot door te veel water dat blijft staan of beestjes (trips?).
pi_203299686
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 12:21 schreef Zana het volgende:
Wortelrot door te veel water dat blijft staan of beestjes (trips?).
Ik heb ieder geval geen beestjes, en wortelrot durf ik niet te zeggen. Ik zal later vandaag even controleren of er inderdaad geen water staat in de pot.
pi_203302478
Wat voor Ficus is het? Benjamin (met kleine blaadjes) wil in de winter volgens mij nog wel wat water, maar drinkt ook een stuk minder. Die zijn wel erg gevoelig voor bladverlies bij ongunstige omstandigheden. Als het een elastica of lyrata is kunnen die met veel minder vocht toe. Alle ficussen zijn volgens mij heel gevoelig voor te weinig licht dus misschien komt het door de winter en dat er nu weinig licht is? Heb je hem al meer winters op dezelfde plaats gehad?

Ik zou 'm nu even met rust laten (dus ook geen water geven) tot de verhuizing en dan kijken of hij in het voorjaar op de nieuwe plaats weer uit gaat lopen. Ze herstellen zich ook wel weer, vaak.
pi_203302895
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:30 schreef yinu het volgende:
Wat voor Ficus is het? Benjamin (met kleine blaadjes) wil in de winter volgens mij nog wel wat water, maar drinkt ook een stuk minder. Die zijn wel erg gevoelig voor bladverlies bij ongunstige omstandigheden. Als het een elastica of lyrata is kunnen die met veel minder vocht toe. Alle ficussen zijn volgens mij heel gevoelig voor te weinig licht dus misschien komt het door de winter en dat er nu weinig licht is? Heb je hem al meer winters op dezelfde plaats gehad?

Ik zou 'm nu even met rust laten (dus ook geen water geven) tot de verhuizing en dan kijken of hij in het voorjaar op de nieuwe plaats weer uit gaat lopen. Ze herstellen zich ook wel weer, vaak.
Het is een Benjamin en het is de eerste keer dat de plant een winter doormaakt in dit huis.
Misschien dat je gelijk hebt qua licht, ik had hem expres niet voor de schuifdeur gezet vanwege teveel licht en eventuele tocht.
Hij staat nu in de hoek naast de TV net naast het andere raam. In deze donkere dagen is het wel een beetje donker in huis ondanks het feit dat de gordijnen in de ochtend al open staan.
Gezien het feit dat ik moet verhuizen vind ik verplaatsen van de plant niet echt nodig.
pi_203309439
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:57 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Het is een Benjamin en het is de eerste keer dat de plant een winter doormaakt in dit huis.
Misschien dat je gelijk hebt qua licht, ik had hem expres niet voor de schuifdeur gezet vanwege teveel licht en eventuele tocht.
Hij staat nu in de hoek naast de TV net naast het andere raam. In deze donkere dagen is het wel een beetje donker in huis ondanks het feit dat de gordijnen in de ochtend al open staan.
Gezien het feit dat ik moet verhuizen vind ik verplaatsen van de plant niet echt nodig.
Nee, tocht vinden ze ook niet leuk inderdaad. Heb je al gekeken hoe het staat met het vocht onderin de pot? Als het daar nog vochtig is zou ik 'm dus even laten drogen. Anderhalve maand is wel lang met helemaal geen water, maar minimaal in ieder geval. Mijn planten gebruiken nu echt heel weinig water, ik hoef niet eens 1x/2 weken te geven. Ik heb ook een Benjamin en die laat meteen blad vallen als het te donker wordt dus die zet ik in de winter op een lichtere plaats en dat helpt wel wat. Maar nog steeds is winter niet zijn lievelings. In de zomer komt er wel snel weer blad bij, ik zie er zelfs nu al wat nieuws aankomen.
pi_203313068
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 23:25 schreef yinu het volgende:

[..]
Nee, tocht vinden ze ook niet leuk inderdaad. Heb je al gekeken hoe het staat met het vocht onderin de pot? Als het daar nog vochtig is zou ik 'm dus even laten drogen. Anderhalve maand is wel lang met helemaal geen water, maar minimaal in ieder geval. Mijn planten gebruiken nu echt heel weinig water, ik hoef niet eens 1x/2 weken te geven. Ik heb ook een Benjamin en die laat meteen blad vallen als het te donker wordt dus die zet ik in de winter op een lichtere plaats en dat helpt wel wat. Maar nog steeds is winter niet zijn lievelings. In de zomer komt er wel snel weer blad bij, ik zie er zelfs nu al wat nieuws aankomen.
Bij mij zag je ook zelfs in de winter wat blad groeien, uiteraard minimaal maar zo kaal als dat die nu is laat mij denken aan de tijd dat ik hem op mijn werk gered heb.
Ik ben vanmiddag pas thuis en dan zal ik meteen even kijken hoe het zit met het waterpeil. Had gisteren helaas een beetje een hectische dag.
pi_203315915
Teveel water doodt meer kamerplanten dan te weinig.

Je ficus komt uit een klimaat met een droge winter of een klimaat met incidentele droge periodes. In beide gevallen gaat die dan in rust en dat hoort die hier tijdens de winter (weinig licht) ook te doen. Jij geeft water, ficus gaat in de groeistand en dan is er weinig licht want het is winter hier. Dan kan die ficus alleen maar zijn bladeren laten vallen.
  zondag 30 januari 2022 @ 12:16:40 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203431155
Dus je geeft een ficus in rust elke week 2 liter water en de ficus in kwestie staat in een speciekuip waar het water niet weg kan.

Je plant verzuipt.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')