abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204107333
quote:
7s.gif Op woensdag 16 maart 2022 18:13 schreef Twieki het volgende:

[..]
Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom een Viburnum als tuttig wordt gezien hier. Als je er weinig aan doet, is hij meer groen dan dat ie bloeit, maar ik haal na de bloei altijd de bloemtrossen er uit. Dan vertakt ie iets en daar komen weer nieuwe bloemen uit en groeit ie niet zo hard de hoogte in. De mijne bloeit al sinds december of zo, prima groenblijvende heester, en hij staat op 't noorden, krijgt nauwelijks licht.

Actuele foto:

[ afbeelding ]
Dat is een imposant ding! Dat grote, donkere blad vind ik niet zo bijzonder. De weelderige bloei maakt een hoop goed.

Overigens vind ik niet dat alles in de tuin bijzonder moet zijn. Donker blad vormt vaak een mooie achtergrond voor andere planten die dan de show stelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204107379
Ik heb trouwens ontdekt dat m'n kaardebol zich uitgezaaid heeft... ik heb in die border honderden kleine plantjes...
  Vis een optie? woensdag 16 maart 2022 @ 22:05:27 #253
70532 loveli
N
pi_204107619
quote:
11s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:53 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb trouwens ontdekt dat m'n kaardebol zich uitgezaaid heeft... ik heb in die border honderden kleine plantjes...
Hou je ze..?
crap in = crap out
pi_204107758
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 22:05 schreef loveli het volgende:

[..]
Hou je ze..?
Ik kan ze niet allemaal houden, al ben ik wel benieuwd of heermoes door het tapijt tvan kaardebol kan komen. :+ Battle of the weeds. Maar houden is waanzin, want het worden reusachtige dingen. Ik heb er zelfs maar twee of drie nodig! Op dit moment zijn er twee grote en die heb ik op de juiste plek gezet. Voor volgend jaar heb ik dus wat meer keuze. :Y)

Ik heb van m'n buurman geleerd dat het handig is om een stuk tuin te hebben dat als parkeerplaats fungeert. Daar zet ik denk ik vijf kleine kaardebollen voor volgend jaar en de rest haal ik weg zodat ik bijv. phacelia kan zaaien.
pi_204126562
Ik heb een vijvertje gemaakt
pi_204130755
quote:
11s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:53 schreef Claudia_x het volgende:
Gaaf! Hier komen er ook een tiental op. Uitgezaaid door de 'moederplant', ik ben er blij mee!
Goed voor de insecten en de vogels. En mooi voor de mens.
pi_204132482
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 20:05 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Gaaf! Hier komen er ook een tiental op. Uitgezaaid door de 'moederplant', ik ben er blij mee!
Goed voor de insecten en de vogels. En mooi voor de mens.
Maar ik snap nu wel waarom sommigen ze als onkruid zien! Op deze manier ziet m'n tuin er binnenkort zo uit:

En voor wie de grote kaardebol niet kent een foto van een mens ernaast om een idee te geven van het formaat:

vrijdag 18 maart 2022 @ 22:23:29 #258
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_204132785
quote:
7s.gif Op woensdag 16 maart 2022 18:13 schreef Twieki het volgende:

[..]
Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom een Viburnum als tuttig wordt gezien hier. Als je er weinig aan doet, is hij meer groen dan dat ie bloeit, maar ik haal na de bloei altijd de bloemtrossen er uit. Dan vertakt ie iets en daar komen weer nieuwe bloemen uit en groeit ie niet zo hard de hoogte in. De mijne bloeit al sinds december of zo, prima groenblijvende heester, en hij staat op 't noorden, krijgt nauwelijks licht.

Actuele foto:

[ afbeelding ]
Die stond hier ooit in de tuin, maar heeft de strenge winter van 2012 niet overleefd.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_204135112
Die donkere vlier is prachtig. Ik had 'm om onze vorige tuin ook. Dankbare heester. En het contrast tussen het donkere blad en de bleekroze bloemschermen is schitterend. ♡
  Vis een optie? zaterdag 19 maart 2022 @ 09:09:27 #260
70532 loveli
N
pi_204135143
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 22:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maar ik snap nu wel waarom sommigen ze als onkruid zien! Op deze manier ziet m'n tuin er binnenkort zo uit:

[ afbeelding ]

En voor wie de grote kaardebol niet kent een foto van een mens ernaast om een idee te geven van het formaat:

[ afbeelding ]
En daar een paar honderd van _O-

On topic: hier gaat binnenkort een magnolia ontploffen.
crap in = crap out
pi_204135154
We zijn volop aan de slag in de tuin. Toen we hier in oktober kwamen wonen bestond te tuin uit alleen struiken, bomen en gras.
Inmiddels hebben we al een paar borders en een minivijvertje voor de beestjes aangelegd.

Het plan is om de tuin in verschillende ruimtes op te delen. Het mediterrane deel voor mijn man, zodat ik de tropische sprieten niet door de hele tuin hoef te tolereren 😁, een boomgaardje, een moestuin met kas (moet nog), een soort "gang" met een grote border met veel grassen en bloemen, en het deel met een grote vijver.
O en natuurlijk de bostuin (voortuin).

Ik denk zomaar dat het een meerjarenplan is.

Ik zal straks even wat foto's maken.
pi_204135172
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 22:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ah, ik snap wat je bedoelt. In mijn geval heeft het me behoorlijk wat moeite gekost de kaardebol überhaupt aan de groei te krijgen. Plus, het streven is een Wilde Tuin hier.
pi_204136858

De voortuin.Het wordt al iets groener. De ochtendzon is daar de enige zon. Verder staat de voortuin vol met bomen, dus hier probeer ik een bossfeer te creëren.

Een stukje voortuin waar dat al redelijk gelukt is.

Doorkijkje vanaf de plek waar de vijver komt, richting de "gang" waar ik een grote border wil maken.

Uitsloverige forsythia

Minivijvertje, waarvan ik de lelijke randen nog weg ga werken. De vogels zijn er al dolblij mee.

Het boomgaardje, met verschillende fruitbomen en nieuwe borders. De kaartjes bij de planten zijn om de planten tegen een van mijn katten te beschermen. Zij heeft een graafobsessie, maar graaft niet waar kaartjes staan.

Dit is die doorgang waar de grote border rechts komt en dan links een lange rij Strong Annabelle, onderbroken door een rozenboog met een witte roos, met een bankje eronder. (Wellicht verandert dit idee nog 87545 keer)
pi_204137100
Wanneer zal ik m'n bloemenmix gaan inzaaien in het voorpostzegeltje?
April of zo?
Heb zin om t nu te doen, maar vast nog veel te vroeg.?
pi_204137795
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 12:22 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]
De voortuin.Het wordt al iets groener. De ochtendzon is daar de enige zon. Verder staat de voortuin vol met bomen, dus hier probeer ik een bossfeer te creëren.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Doorkijkje vanaf de plek waar de vijver komt, richting de "gang" waar ik een grote border wil maken.

[ afbeelding ]
Uitsloverige forsythia

[ afbeelding ]
Minivijvertje, waarvan ik de lelijke randen nog weg ga werken. De vogels zijn er al dolblij mee.

[ afbeelding ]
Het boomgaardje, met verschillende fruitbomen en nieuwe borders. De kaartjes bij de planten zijn om de planten tegen een van mijn katten te beschermen. Zij heeft een graafobsessie, maar graaft niet waar kaartjes staan.
Wat schattig van die poes! Is het ook diegene op de laatste foto?

quote:
[ afbeelding ]
Dit is die doorgang waar de grote border rechts komt en dan links een lange rij Strong Annabelle, onderbroken door een rozenboog met een witte roos, met een bankje eronder. (Wellicht verandert dit idee nog 87545 keer)
Mooie plannen allemaal en leuk om het zo te kunnen volgen. Ik vind het ook heel leuk, van jou en ook van @Claudia_x , dat jullie de bestaande tuin als startpunt nemen en niet alles rücksichtslos eruitrauzen met een grote graafmachine.

Een van mijn favoriete huizen in de buurt hier is verkocht. Het is een heel romantisch pandje, een oud bewaarschooltje, vrijstaand in een parkje aan een fietspad, met voorheen een prachtige tuin. De nieuwe bewoners hebben er dus met zwaar materieel alles uitgegraven, inclusief mooie fruitbomen en alles, en er nu een suffe tuin in aangelegd met zo'n enorme lelijke douglashouten overkapping-met-glazen-pui middenin de tuin, een tweede woonkamer zeg maar. Ik vind het zó erg :'( Ze hebben ook veel grote (dure) planten en heesters neergezet waar ze mijns inziens ook heel veel van de bestaande planten en heesters hadden kunnen verplaatsen... maar goed. Ieder zijn meug dus.
pi_204137909
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 09:13 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ah, ik snap wat je bedoelt. In mijn geval heeft het me behoorlijk wat moeite gekost de kaardebol überhaupt aan de groei te krijgen. Plus, het streven is een Wilde Tuin hier.
Ik vind een wilde tuin leuk maar een monocultuur niet. Gelukkig maar, want anders had ik weinig te doen. :Y)
pi_204137957
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 12:22 schreef Sorbootje het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Uitsloverige forsythia

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Leuk om te zien! En ik zie veel herkenbaars, zoals het speenkruid en de uit de kluiten gewassen forsythia.

Hoe bevalt de minivijver? Ik overweeg een poel te maken wat dichter bij het huis, maar als ik zie hoe snel de vijver dichtgroeit dan heb ik weinig hoop voor nog kleiner water.
pi_204138000
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 12:51 schreef Blues het volgende:
Wanneer zal ik m'n bloemenmix gaan inzaaien in het voorpostzegeltje?
April of zo?
Heb zin om t nu te doen, maar vast nog veel te vroeg.?
Ik heb het al gedaan.
pi_204138047
De minivijver bevalt goed. Hij is nog spuuglelijk natuurlijk, maar dat gaan de planten wel oplossen. Ik ben van plan op meerdere plekken dit soort waterplaatsen te maken. Ook door bijvoorbeeld een speciekuip in te graven.

En natuurlijk nog een grote vijver. Ik hoop dat we daar binnenkort mee aan de slag kunnen.
pi_204138067
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 14:04 schreef Claudia_x het volgende:

Ik heb het al gedaan.
Ow *O*
Nou dan ga ik t gewoon doen. Ik heb nog een restant van vorig jaar uit de gekochte zakjes en wat ander zaad uit allerlei blommen. Dat meng ik door elkaar, beetje door een bak aarde en dan uitstrooien op het aangeharkte stukje, ontdaan van allerlei troep en zand vd wegwerkers |:) Denk dat ik er morgen mee aan de slag ga. O+
pi_204138069
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 13:48 schreef yinu het volgende:

Mooie plannen allemaal en leuk om het zo te kunnen volgen. Ik vind het ook heel leuk, van jou en ook van @:Claudia_x , dat jullie de bestaande tuin als startpunt nemen en niet alles rücksichtslos eruitrauzen met een grote graafmachine.
Soms denk ik wel eens: waar ben ik aan begonnen? Het was makkelijker geweest om iemand met een graafmachine te laten komen en opnieuw te beginnen. Ik heb zelfs de kas heel even op Marktplaats gezet.

Maar het is heel bevredigend om met de bestaande tuin te werken. Er ontstaan verrassingen, bijvoorbeeld doordat in het achterste deel van de tuin puin ligt of bepaalde planten ineens opkomen doordat er door snoei meer lichtinval is. En ik heb zo meer tijd om de tuin te leren kennen en te bedenken wat ik wil.

Het gaat alleen best langzaam, vind ik. Maar dat komt ook doordat ik planten klein aanschaf en probeer zo min mogelijk te kopen.

quote:
Een van mijn favoriete huizen in de buurt hier is verkocht. Het is een heel romantisch pandje, een oud bewaarschooltje, vrijstaand in een parkje aan een fietspad, met voorheen een prachtige tuin. De nieuwe bewoners hebben er dus met zwaar materieel alles uitgegraven, inclusief mooie fruitbomen en alles, en er nu een suffe tuin in aangelegd met zo'n enorme lelijke douglashouten overkapping-met-glazen-pui middenin de tuin, een tweede woonkamer zeg maar. Ik vind het zó erg :'( Ze hebben ook veel grote (dure) planten en heesters neergezet waar ze mijns inziens ook heel veel van de bestaande planten en heesters hadden kunnen verplaatsen... maar goed. Ieder zijn meug dus.
:'(

Eigenlijk zou je niet alleen beschermde panden moeten hebben, maar ook beschermde, particuliere tuinen.
pi_204138078
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 14:11 schreef Blues het volgende:

[..]
Ow *O*
Nou dan ga ik t gewoon doen. Ik heb nog een restant van vorig jaar uit de gekochte zakjes en wat ander zaad uit allerlei blommen. Dat meng ik door elkaar, beetje door een bak aarde en dan uitstrooien op het aangeharkte stukje, ontdaan van allerlei troep en zand vd wegwerkers |:) Denk dat ik er morgen mee aan de slag ga. O+
Vaak wordt maart-juni aangehouden voor zaaien van mengsels, geloof ik. Ik durfde het aan omdat ik zag dat er een periode van mooi weer aankwam.

Volgende week zon en 17 graden!
pi_204138079
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 13:48 schreef yinu het volgende:

[..]
Wat schattig van die poes! Is het ook diegene op de laatste foto?
[..]
Mooie plannen allemaal en leuk om het zo te kunnen volgen. Ik vind het ook heel leuk, van jou en ook van @:Claudia_x , dat jullie de bestaande tuin als startpunt nemen en niet alles rücksichtslos eruitrauzen met een grote graafmachine.

Nee, de kat op de foto ligt vooral graag in de tuin. Aan de voet van de perenboom.

Wat erg, wat je omschrijft. Ik weet dat ze zoiets zelf mogen bepalen, maar ergens vind ik het ronduit misdadig. 😏
Hier verwijder ik zo weinig mogelijk. En wat er wel uit moet, probeer ik te verplaatsen. Dit is een plek met veel geschiedenis. Ik voeg daar liever mijn inbreng aan toe, dan dat ik het overschrijf.
pi_204138089
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 14:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Vaak wordt maart-juni aangehouden voor zaaien van mengsels, geloof ik. Ik durfde het aan omdat ik zag dat er een periode van mooi weer aankwam.

Volgende week zon en 17 graden!
Ik geniet zo van het zonnige weer! En ik had covid, maar ben nét op tijd opgeknapt. 😁 De tuin in!
pi_204138113
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 14:15 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Ik geniet zo van het zonnige weer! En ik had covid, maar ben nét op tijd opgeknapt. 😁 De tuin in!
Ik was vanochtend al vroeg aan het werk, maar toen was de wind nog best guur. Het was wel heerlijk werken in de kas! Ik heb alle potjes schoongemaakt met heet water, nieuw spul voorgezaaid, de mediterrane planten wat aandacht gegeven. Die hebben trouwens allemaal de winter overleefd, ook de oleander en de agapanthus. Niet zo verwonderlijk, want het is een milde winter geweest. Het is op geen enkel moment kouder dan -3 graden in de kas geweest.
pi_204138140
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 14:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik was vanochtend al vroeg aan het werk, maar toen was de wind nog best guur. Het was wel heerlijk werken in de kas! Ik heb alle potjes schoongemaakt met heet water, nieuw spul voorgezaaid, de mediterrane planten wat aandacht gegeven. Die hebben trouwens allemaal de winter overleefd, ook de oleander en de agapanthus. Niet zo verwonderlijk, want het is een milde winter geweest. Het is op geen enkel moment kouder dan -3 graden in de kas geweest.
Klinkt als een heerlijke ochtendbesteding.
Houd je de agapanthus in een pot of zet je hem in de volle grond? Ik ben dat laatste van plan, maar ik moet de betreffende border nog uit het gazon steken. 😁
pi_204138365
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 14:24 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Klinkt als een heerlijke ochtendbesteding.
Houd je de agapanthus in een pot of zet je hem in de volle grond? Ik ben dat laatste van plan, maar ik moet de betreffende border nog uit het gazon steken. 😁
In de volle grond, maar wel in de (koude) kas. Ik was van plan om 'em in de winter te beschermen met vliesdoek, maar dat is niet nodig geweest.
pi_204138962
Foto's! *O*

Zomerklokje:

Dit noem ik m'n koortje. Elk jaar verschijnen ze in dit groepje.

Ribes sanguineum begint te bloeien:

Vogelmelk en vogelmelk en vogelmelk etc...

Deze border heb ik eind vorig jaar gemaakt met wilgenstammen en ik heb er bollen ingestopt, die allemaal op zijn gekomen.

Trommelstokjes:

Bulgaarse ui, als ik het me goed herinner. Ik vond die bij @sigme erg leuk:

Speenkruid onder m'n eind vorig jaar geplante rozenhaag die nog niet is uitgelopen:

Dit is een nazaat van een oude gouden regen uit de hortus in Alkmaar. Ik ben er zo gelukkig mee dat die weer is uitgelopen. Het is een mooie manier om geschiedenis in je tuin te introduceren, vind ik.

De moederplant:

Laatst hadden we het over de vlier. Deze is 2-3 jaar oud en groeit zoals jullie zien ontzettend snel. Als ik de onderkant niet rigoureus had gesnoeid, was het een enorme bos geweest. Ik wil zelf de vlier wat meer in een boomvorm krijgen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204139126
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 14:24 schreef Sorbootje het volgende:

(...), maar ik moet de betreffende border nog uit het gazon steken. 😁
How to get rid of your lawn

[ Bericht 21% gewijzigd door Claudia_x op 19-03-2022 19:16:42 ]
  Moderator zaterdag 19 maart 2022 @ 17:01:37 #280
5428 crew  miss_sly
pi_204140101
Wat is het toch fijn weer om in de tuin te werken O+ Het waaide hier vandaag wel weer wat steviger, maar dat maakte voor wat ik wilde doen toch niets uit.

Eerst even een paar foto's:

Crocosmia komt weer op *O*

De maagdenpalm lijkt er dit jaar zin in te hebben. Vorig jaar vond ik hem maar zozo.

En de Japanse sierkers staat helemaal vol met knoppen.

Wat ik verder deed behalve wat snoeiwerk, is dit stukje grond vrijmaken van grote stukken onkruid en gras en omspitten. Ik moet het nog verder schoonmaken, wat wortelstengen weghalen enzo.

Deze wil ik als eerste gaan vullen.
Rechts bijna bij de schutting staat de weigelia die ik vorig jaar uit de kneuzenbak bij Dekatuin heb meegenomen. Hij staat weer mooi in de knop, dus ik denk dat ie goed is aangeslagen. Ervoor staat een hortensia. Helemaal vooraan staat een aantal lavendelplantjes. Heel fijn als je over het pad naar achter loopt, of op het terras zit, want ze ruiken goed.

Maar nu dus de vraag wat ik erin zal zetten verder. Deze border mag best wat hoger en voller. Op de hoogte tussen de weigelia en de hortensia, maar iets naar het midden, wil ik iets wat hoger en breder wordt. Een struik/heester, zodat je niet direct van voor helemaal door kijkt naar achteren en wat de wind een beetje tegenhoudt. Daaromheen wat kleinere struikjes of volle planten. Vlakbij het terras iets wat lekker ruikt.

Dit stukje krijgt heel veel ochtendzon. In de middag ligt het volledig in de schaduw van de schutting als de zon in het zuiden staat. In de zomer krijgt het ook in de namiddag en vooravond nog flink wat zon. Tevens staat hier best vaak een stevige wind, dus het moeten geen planten zijn die heel beschut moeten staan.

Iemand leuke ideeën om hier te planten? De belangrijkste is de grote struik/heester, bij voorkeur ook iets dat vrij snel groeit en idealiter groenblijvend, maar dat is geen harde eis ;)

O ja, dat rekje heb ik eens gekocht om bloemen in te doen, maar daarvoor zijn de bakjes te ondiep. Dus ik denk erover om dat zo te laten staan en te begroeien met een leuke klimmer.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204140569
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:01 schreef miss_sly het volgende:

Iemand leuke ideeën om hier te planten? De belangrijkste is de grote struik/heester, bij voorkeur ook iets dat vrij snel groeit en idealiter groenblijvend, maar dat is geen harde eis ;)
Ik heb even het oorspronkelijke ontwerp opgezocht. Is dit het stuk waar de vlinderstruik was ingetekend? Een vlinderstruik vind ik namelijk best een goed idee, of heb je die ergens anders al staan?

Wat je ook zou kunnen doen is geen heester nemen maar een plant die snel de hoogte in gaat en in de winter nog mooi is (wat ook kan zonder groenblijvend te zijn). Ik vind zelf zoiets heel mooi, een opbouw naar steeds hogere planten, siergrassen ertussen en bloempluimen die uitgebloeid ook nog fraai zijn:

Die oranje plant is een naald van Cleopatra, denk ik. De kniphofia lijkt er wat op. Beide hebben wel een zonnige standplaats nodig; misschien is het net genoeg. De kniphofia zou tegen zoute wind moeten kunnen.

Ik ben vooral weg van de combinatie met het rode blad van een heester.

Ik heb zelf een physocarpus diabolo op een plek waar veel wind staat en die doet het goed. Plaatje van het internet:

Een liatris spicata is ook mooi en dat schijnt een stevige plant te zijn:

Wat voor planten kom je zoal tegen als je langs de kust wandelt? Mij viel op dat je in de duinen veel toortsen ziet. Dat zou een mooie plant zijn om te introduceren:

Het is een eenjarige plant, maar ik vermoed dat-ie zich bij jullie makkelijk verspreidt, vooral in de buurt van de tegels. Zijn die eigenlijk gevoegd? Een toorts mag graag tussen de tegels groeien. Je zou 'em kunnen helpen door wat steen in dit stuk tuin te introduceren, een stapelmuurtje bijvoorbeeld.
pi_204140601
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 16:04 schreef Claudia_x het volgende:
Foto's! *O*

Zomerklokje:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Deze border heb ik eind vorig jaar gemaakt met wilgenstammen en ik heb er bollen ingestopt, die allemaal op zijn gekomen.

[ afbeelding ]

Trommelstokjes:

[ afbeelding ]

Bulgaarse ui, als ik het me goed herinner. Ik vond die bij @:sigme erg leuk:

[ afbeelding ]

Speenkruid onder m'n eind vorig jaar geplante rozenhaag die nog niet is uitgelopen:

[ afbeelding ]

Dit is een nazaat van een oude gouden regen uit de hortus in Alkmaar. Ik ben er zo gelukkig mee dat die weer is uitgelopen. Het is een mooie manier om geschiedenis in je tuin te introduceren, vind ik.

[ afbeelding ]

De moederplant:

[ afbeelding ]

Laatst hadden we het over de vlier. Deze is 2-3 jaar oud en groeit zoals jullie zien ontzettend snel. Als ik de onderkant niet rigoureus had gesnoeid, was het een enorme bos geweest. Ik wil zelf de vlier wat meer in een boomvorm krijgen.

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha, n.a.v. je kaardebollentapijt snap ik je nu helemaal!
Haal die er maar snel uit, want dit wordt inderdaad 'monocultuur'
pi_204140615
Als iemand nog een kaardebol wil - gratis op te halen.
pi_204140880
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 16:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Daar heb ik trouwens een tip voor die ik zelf eerder op had moeten volgen: leg er iets op en laat het gras afsterven. Ik ben het zelf nu aan het doen:

[ afbeelding ]

Ik doe het met dozen. Ik probeer dozen zonder inkt te gebruiken, maar die had ik nu niet. (Bovendien haal ik deze doos later weg, dus zo erg is de inkt niet.) Wel trek ik al het plastic en de lijm eraf. Als je planten wilt planten, kun je een stuk uit de doos uitsteken; dat scheelt onkruid wieden. Als je mulch hebt, gooi je het gewoon op de doos.
:o Linda Chalker-Scott zou niet bij met je zijn :N
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_204141399
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 18:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:o Linda Chalker-Scott zou niet bij met je zijn :N
Oh dear! Ik haal het meteen weg. O-)

[ Bericht 35% gewijzigd door Claudia_x op 19-03-2022 19:15:38 ]
pi_204141428
Ik zie trouwens dat ze ook aan dat laatste een speciaal artikel heeft gewijd: How to get rid of your lawn.
pi_204141896
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 18:52 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zie trouwens dat ze ook aan dat laatste een speciaal artikel heeft gewijd: How to get rid of your lawn.
Ik hoef dat niet eens te openen, ik weet het antwoord zo ook wel.
Arborist wood chips.
Obviously *)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_204141899
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 19:28 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik hoef dat niet eens te openen, ik weet het antwoord zo ook wel.
Arborist wood chips.
Obviously *)
30 cm...
  Moderator zaterdag 19 maart 2022 @ 19:30:18 #289
5428 crew  miss_sly
pi_204141910
@Claudia_x wat een uitgebreide reactie!

Wat betreft de vlinderstruik: ik heb er op andere plaatsen al twee staan en ben nog aan het stellen. Maar bovenal snoei je een vlinderstruik ieder voorjaar helemaal terug waardoor er toch een flinke tijd niet echt iets in de hoogte staat. En ik wil echt graag iets dat in ieder geval altijd hoog is.

De naald van Cleopatra en kniphofia zijn prachtig van kleur O+ Alle hoge bloemen uit je post vind ik mooi en zouden in die border kunnen. Of elders, want de tuin is nog lang niet klaar. Maar wat mij betreft zijn ze de aanvulling op een hogere struik/heester/boompje dat definitief op hoogte is.
pi_204142421
quote:
Dank je. Welke methode ik ook gebruik, ik voer niets af. Ons huis ligt op een van de laatste echte terpen van het dorp. De terpaarde is elders afgegraven, vanwege zijn goede kwaliteit, onze tuin heeft het nog.
pi_204142438
quote:
Foto's! *O*

Zomerklokje:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Trommelstokjes:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De moederplant:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

SPOILER
Heerlijke foto's! En wat een mooi idee, van die gouden regen.
pi_204142512
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:01 schreef miss_sly het volgende:
Wat is het toch fijn weer om in de tuin te werken O+ Het waaide hier vandaag wel weer wat steviger, maar dat maakte voor wat ik wilde doen toch niets uit.

Eerst even een paar foto's:

Crocosmia komt weer op *O*
[ afbeelding ]

De maagdenpalm lijkt er dit jaar zin in te hebben. Vorig jaar vond ik hem maar zozo.
[ afbeelding ]

En de Japanse sierkers staat helemaal vol met knoppen.
[ afbeelding ]

Wat ik verder deed behalve wat snoeiwerk, is dit stukje grond vrijmaken van grote stukken onkruid en gras en omspitten. Ik moet het nog verder schoonmaken, wat wortelstengen weghalen enzo.

[ afbeelding ]

Deze wil ik als eerste gaan vullen.
Rechts bijna bij de schutting staat de weigelia die ik vorig jaar uit de kneuzenbak bij Dekatuin heb meegenomen. Hij staat weer mooi in de knop, dus ik denk dat ie goed is aangeslagen. Ervoor staat een hortensia. Helemaal vooraan staat een aantal lavendelplantjes. Heel fijn als je over het pad naar achter loopt, of op het terras zit, want ze ruiken goed.

Maar nu dus de vraag wat ik erin zal zetten verder. Deze border mag best wat hoger en voller. Op de hoogte tussen de weigelia en de hortensia, maar iets naar het midden, wil ik iets wat hoger en breder wordt. Een struik/heester, zodat je niet direct van voor helemaal door kijkt naar achteren en wat de wind een beetje tegenhoudt. Daaromheen wat kleinere struikjes of volle planten. Vlakbij het terras iets wat lekker ruikt.

Dit stukje krijgt heel veel ochtendzon. In de middag ligt het volledig in de schaduw van de schutting als de zon in het zuiden staat. In de zomer krijgt het ook in de namiddag en vooravond nog flink wat zon. Tevens staat hier best vaak een stevige wind, dus het moeten geen planten zijn die heel beschut moeten staan.

O ja, dat rekje heb ik eens gekocht om bloemen in te doen, maar daarvoor zijn de bakjes te ondiep. Dus ik denk erover om dat zo te laten staan en te begroeien met een leuke klimmer.
Is een kornoelje een idee? Er is een met van die mooie oranje takken. Volgens mij heet-ie midwinter fire (of zoiets :D).
  Moderator zaterdag 19 maart 2022 @ 20:29:40 #293
5428 crew  miss_sly
pi_204142672
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 20:18 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Is een kornoelje een idee? Er is een met van die mooie oranje takken. Volgens mij heet-ie midwinter fire (of zoiets :D).
Deze:

https://appeltern.nl/nl/t(...)ca_-_witte_kornoelje

Goed idee! Al vaker naar gekeken en nooit bedacht waar ie dan moet komen.
pi_204142711
quote:

Bulgaarse ui? Dat klinkt als een Oosteuropese siepel. De mijne heet Godenlook. Pfffff :{w
quote:
SPOILER
Die ene die zich erdoorheen geworsteld heeft lijkt me geen phacelia?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204142879
Hier bloeien vrolijke narcisjes, elk jaar meer.

In de muurkas hebben de olijfboompjes, het citroenboompje en de geraniums de winter goed overleefd. Er zit een klein kacheltje in, in koude nachten slaat dat aan.

Wolken vol sleedoornbloesem

Honingbes, maakt ongekend zure bessen maar is wel fraai

En ook hier een zomerklokje. De sneeuwklokjes bloeien ook nog trouwens.

De treurwilg gloeit in de zon, maar heeft nog geen blaadjes

Misschien treurt de treurwilg om deze wilg. Gegrepen door de bever.

Leuk hoor, wilde beesten. Die bever richt een ravage aan, dat wil je niet weten. Maar goed, dat mot dan maar.
Meestal pakt 'ie trouwens kleinere boompjes, en meestal ook niet op ons land maar op een ruig stukje niemandsland waar het helemaal geen kwaad kan dat er wat boompjes geknot worden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204144214
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 20:32 schreef sigme het volgende:

[..]
Bulgaarse ui? Dat klinkt als een Oosteuropese siepel. De mijne heet Godenlook. Pfffff :{w
[..]
Die ene die zich erdoorheen geworsteld heeft lijkt me geen phacelia?
Wat dan volgens jou? Het is volgens mij hetzelfde blad, alleen de randjes zijn wat rood vanwege schade. Vorig jaar had ik er ook phacelia staan.

SPOILER
pi_204144413
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 20:40 schreef sigme het volgende:
Hier bloeien vrolijke narcisjes, elk jaar meer.
[ afbeelding ]
In de muurkas hebben de olijfboompjes, het citroenboompje en de geraniums de winter goed overleefd. Er zit een klein kacheltje in, in koude nachten slaat dat aan.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wolken vol sleedoornbloesem

[ afbeelding ]
Honingbes, maakt ongekend zure bessen maar is wel fraai

[ afbeelding ]
En ook hier een zomerklokje. De sneeuwklokjes bloeien ook nog trouwens.

[ afbeelding ]
De treurwilg gloeit in de zon, maar heeft nog geen blaadjes

Misschien treurt de treurwilg om deze wilg. Gegrepen door de bever.
[ afbeelding ]
Leuk hoor, wilde beesten. Die bever richt een ravage aan, dat wil je niet weten. Maar goed, dat mot dan maar.
Meestal pakt 'ie trouwens kleinere boompjes, en meestal ook niet op ons land maar op een ruig stukje niemandsland waar het helemaal geen kwaad kan dat er wat boompjes geknot worden.
Zo, die beverschade is wel imposant! Net als je sleedoorns trouwens, wat een geweldenaren.
pi_204146098
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 20:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Deze:

https://appeltern.nl/nl/t(...)ca_-_witte_kornoelje

[ afbeelding ]

Goed idee! Al vaker naar gekeken en nooit bedacht waar ie dan moet komen.
Deze bedoelde ik niet, maar is ook mooi. De Midwinter fire heeft een intensere kleur.
  Moderator zaterdag 19 maart 2022 @ 23:34:41 #299
5428 crew  miss_sly
pi_204146162
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 23:30 schreef Sorbootje het volgende:

[..]
Deze bedoelde ik niet, maar is ook mooi. De Midwinter fire heeft een intensere kleur.
https://appeltern.nl/nl/t(...)inter_fire_kornoelje

En hetzelfde probleem als de vlinderstruik: bloeit op eenjarig hout en kort in het voorjaar teruggesnoeid worden. Heeft de witte niet. De midwinter fire moet goed vochtig staan, en hoewel die plek best wat vochtig kan zijn, is ie ook vaak heel droog.
pi_204146189
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 23:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
https://appeltern.nl/nl/t(...)inter_fire_kornoelje

En hetzelfde probleem als de vlinderstruik: bloeit op eenjarig hout en kort in het voorjaar teruggesnoeid worden. Heeft de witte niet. De midwinter fire moet goed vochtig staan, en hoewel die plek best wat vochtig kan zijn, is ie ook vaak heel droog.
Ik deed dat niet, dat drastische snoeien. Ik vond de takken belangrijker dan de bloemen.
Droogte kan wel lastig zijn, inderdaad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')