abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203948776
quote:
4s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:38 schreef Scjvb het volgende:
Inwoners aardbevingsgebied Groningen: gaskraan open om Poetin en Rusland te dwarsbomen
[..]
Hear hear!

Wel, dat is een flinke ommezwaai. Mooi! Prima om in Randstedelijke kringen te mogen vernemen dat de Groningers voor het grootste percentage eensgezind zijn door de oorlog in Oekraïne en hun afkeer jegens Putin, met als gevolg dat Russische gaslevering middels Gazprom haast tot nul gereduceerd is.
Derhalve een verstandige keuze!

Echter de wens van de Groningers dat de opbrengsten ten goede zouden moeten komen voor de bevingsschade is gezien de ontstane impasse op gebied van levering niet wenselijk.
Mogelijk kan er een kleinigheid voor hen worden gereserveerd als de financiële mogelijkheid er is, maar de échte schadeafhandeling wordt al op verschillende andere manieren geregeld.

Derhalve vloeien de opbrengsten in de schatkist ten behoeve van belangrijkere zaken, en vooral nu het alle hens aan dek wordt met torenhoog groeiende olie en gasprijzen.

Scjvb
Je onderschat een beetje de stress en ellende die Groningers hebben ervaren.

Mijn voorstel zou zijn om het epicentrum aan te wijzen en dan op basis van afstand van dat punt per huis een ruime vergoeding te doen, aflopend als de afstand groter wordt. Dan kan de huiseigenaar zelf een keus maken om te verstevigen of om de bende te verkopen voor en prikkie en elders een huis te kopen. Je kan dan overwegen eerdere vergoedingen te verrekenen.

Gezien de huidige gasprijzen klots het geld toch tegen de plinten op bij verkoop van gas. Laat dan ook een deel van dat geld bij de mensen die er last van hebben, wel zo netjes. Er is berekend dat er iets van een miljoen per huis in de grond zit. Om dan zeg 15% van dat bedrag aan huizen te besteden en nog eens 10% aan algemeen infra of cultuur lijkt mij heel reëel.
pi_203948790
My god, ik las de tekst en dacht 'dit moet een scjvb'tje zijn' maar mistte de emoji's om het te onderschrijven.

Aangekomen aan het einde zie ik dan tóch Sjcvb staan en kan ik niets anders dan vragen: 'ben je ziek? Alles goed in het Haerlemsche?'
pi_203951948
Een heel goed artikel waarom we niet versnelt van het gas af moeten: https://www.wyniasweek.nl(...)helemaal-niet-nodig/
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203952759
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 13:01 schreef raptorix het volgende:
Een heel goed artikel waarom we niet versnelt van het gas af moeten: https://www.wyniasweek.nl(...)helemaal-niet-nodig/
Als je Nederland als een geïsoleerd eiland ziet.
pi_203952793
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je Nederland als een geïsoleerd eiland ziet.
Ik weet dat de analyse niet waterdicht is, maar sowieso is het bij dit soort analyses vrij lastig om zaken goed te berekenen. Persoonlijk ben ik trouwens van mening dat dure energie het probleem deels oplost, laat mensen maar vaker het OV pakken, hun huis eindelijk eens isoleren en bovenal die thermostaat niet eens zo belachelijk hoog zetten, ik kom soms bij mensen thuis die gewoon de hele dag op 24 graden stoken, je kan er nog net geen bloemen kweken :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203953176
Net gehoord dat iemand uit het dorp in een vrijstaand huis bijna ¤1000 moet betalen p/m aan gas en stroom.

Hoe dan?
pi_203953447
Ik woon in een appartement en zit op stadsverwarming die officieel industriële restwarmte en biomassa verstookt. Dat betekent ook, dat de prijs maar 1x per jaar wordt afgesproken en dat je dan aan het eind van het jaar een afrekening krijgt van de "werkelijke" kosten. Dat berekenen ze door te kijken wat je kwijt was geweest als je met aardgas had gestookt en de prijs op de spotmarkt had betaald, inclusief winstmarge en alle belastingen, natuurlijk.

Ten eerste is die spotmarkt er alleen voor als je op het laatste moment nog wat aardgas nodig hebt, om je afname en leveranties gelijk te trekken. Het is dus de hoogste prijs op de markt en normaal minder dan 1% van het volume. In de praktijk kopen de energieleveranciers het op de energiemarkt (dat zijn futures) of sluiten ze contracten af met producenten. En in woelige tijden is het nou net die prijs op de spotmarkt die explodeert. De rest gaat ook omhoog, maar een stuk minder en in een rustiger tempo.

Met stadsverwarming ben je nu dus twee keer genaaid: je betaalt het meeste en je weet pas aan het eind van het jaar hoeveel. Of je dus per maand 100 of 500 Euro extra opzij had moeten leggen.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 15:25:52 #283
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_203953530
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:47 schreef Toine51 het volgende:
Net gehoord dat iemand uit het dorp in een vrijstaand huis bijna ¤1000 moet betalen p/m aan gas en stroom.

Hoe dan?
Lijkt een hoax. Tenzij iemand die ''plantjes'' kweekt en niet illegaal aftapt.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_203953888
quote:
3s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 15:25 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Nou, ik ken iemand en die betaalt nu ¤750. Dus geen hoax.
pi_203954419
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 15:55 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Die hadden al voordat de energie duur was een relatief hoge energie rekening. Is er toentertijd door de gene die jij kent ingezet op verduurzaming (indien dat mogelijk was / koopwoning)?
pi_203954696
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 16:40 schreef ArnoldG0342 het volgende:

[..]
Die hadden al voordat de energie duur was een relatief hoge energie rekening. Is er toentertijd door de gene die jij kent ingezet op verduurzaming (indien dat mogelijk was / koopwoning)?
Klopt, betaalden toen al veel. Geen oud huis, maar verder niks bijzonders. Ja, groot en vrijstaand
pi_203965279
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:47 schreef Toine51 het volgende:

Hoe dan?
Gewoon, door in een energievretend huis te wonen en daar waarschijnlijk al jarenlang de kop voor in het zand te steken omdat energie lange tijd relatief goedkoop was.
pi_203965305
quote:

[..]
Waarom lijkt dat een Hoax? Genoeg mensen met oude huizen die nooit iets aan isolatie gedaan hebben en die daarmee gewend waren aan 250-300 euro of meer aan energiekosten bij de oude tarieven. Als dan de energieprijzen 3 tot 5 keer zo hoog worden, is een energierekening van 1000+ euro per maand het resultaat.

Misschien dat die mensen nu eindelijk wakker worden...
  zondag 6 maart 2022 @ 09:27:32 #289
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203965361
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Waarom lijkt dat een Hoax? Genoeg mensen met oude huizen die nooit iets aan isolatie gedaan hebben en die daarmee gewend waren aan 250-300 euro of meer aan energiekosten bij de oude tarieven. Als dan de energieprijzen 3 tot 5 keer zo hoog worden, is een energierekening van 1000+ euro per maand het resultaat.

Misschien dat die mensen nu eindelijk wakker worden...
Als de energieprijzen 3x zo hoog worden dan wordt je energierekening niet 3x zo duur hoor.
pi_203965974
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 15:55 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ik heb nu zonnepanelen, maar als ik geen zonnepanelen zou hebben, en ik zou nu moeten overstappen:

810 euro per maand.

4500 kWh aan elektra en 2200 m3 aan gas. Vijf personen.
pi_203966233
quote:

[..]
als wij geen PV installatie zouden hebben en nu moeten afsluiten dan zouden wij per maand 1202 euro pm betalen.
en dan is ons huis al helemaal na geïsoleerd (villa).

we hadden al 22 panelen (6000kwh) en ik heb gisteren 28 panelen (10.000kwh) bijgelegd.
we hebben nu nog een hybride pomp maar die zal zeer spoedig vervangen worden voor een full electric nibe icm met een warmtepompboiler en zonnecollectoren.

dan staat er 0 op de teller. gelukkig heb ik het 3 maande geleden voor 3 jaar vastgelegd. 0,26 voor kwh en 1,08 voor kuub gas.

Ik hoop alleen dat er eens fatsoenlijke thuisaccus komen waarmee je zeg 5000 kwh kunt opslaan.
pi_203966975
Mijn contract loopt pas volgend jaar zee af, maar als tarieven gelijk zijn, dan loont het gewoon om meteen 20k te lenen en radicale maatregelen te nemen.
pi_203967072
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:08 schreef skrn het volgende:
Mijn contract loopt pas volgend jaar zee af, maar als tarieven gelijk zijn, dan loont het gewoon om meteen 20k te lenen en radicale maatregelen te nemen.
Ja, dat loont zeker, de lage rente weegt niet op tegen de besparingen.

https://www.energiebespaarlening.nl/

Het enige is dat half Nederland hetzelfde idee heeft nu en er geen installateur of isolatiebedrijf nog tijd heeft.
Je zou je zelfs zorgen moeten maken over een bedrijf als het wel snel tijd heeft ;)
pi_203967536
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat loont zeker, de lage rente weegt niet op tegen de besparingen.

https://www.energiebespaarlening.nl/

Het enige is dat half Nederland hetzelfde idee heeft nu en er geen installateur of isolatiebedrijf nog tijd heeft.
Je zou je zelfs zorgen moeten maken over een bedrijf als het wel snel tijd heeft ;)
momenteel worden mijn/onze panelen aangesloten :+

ik had nog veel spaargeld over dus 28 x385 wp panelen + solaredge omvormer.

totale kosten 9k maar daar gaat 21% af: 7.438 euro.

effectief moet het 9000 kwh pj opleveren.
stel ik hanteer een tarief van 30 cent dan moet ik 24.793 kwh opwekken.

Binnen 3 jaar heb ik mijn investering terug :)
pi_203968369
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:53 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
momenteel worden mijn/onze panelen aangesloten :+

ik had nog veel spaargeld over dus 28 x385 wp panelen + solaredge omvormer.

totale kosten 9k maar daar gaat 21% af: 7.438 euro.

effectief moet het 9000 kwh pj opleveren.
stel ik hanteer een tarief van 30 cent dan moet ik 24.793 kwh opwekken.

Binnen 3 jaar heb ik mijn investering terug :)
Ik weet niet wat je gebruik is natuurlijk maar er zit bij de meeste leveranciers een limiet op wat je kan terugleveren.
Kom je daarboven, zakt het hard.
Maar wss heb je dat uitgezocht.
pi_203968391
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet wat je gebruik is natuurlijk maar er zit bij de meeste leveranciers een limiet op wat je kan terugleveren.
Kom je daarboven, zakt het hard.
Maar wss heb je dat uitgezocht.
dat vebruiken we nu zelf.
we hadden nog een electraverbruik van 9000 kwh.
dat is nu weg door de extra zonnepanelen.

rest nog 1600 kuub gas. als we van de hybride afgaan en een nibe nemen dan moet dat inclusief wat zonnecollectoren 0 opleveren.
pi_203969895
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 17:08 schreef DarkwingDuck het volgende:
[ twitter ]
Na de schokkende uitspraken van minister van financiën Kaag nu ook de stemming. Het interesseert onze regering geen ene flikker dat er burgers klem komen te zitten.
Sterker nog, dat is het doel. You will own nothing and be happy.
Plaats hier uw advertentie
pi_203969931
Idd
pi_203969937
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:55 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Sterker nog, dat is het doel. You will own nothing and be happy.
Het was ook wel een hele zwakke motie, zonder enig concreet voorstel en dan is het niet verwonderlijk dat het weggestemd wordt.

Dat noemen ze een "zelf pro-motie", dan kan je op Twitter laten zien dat men niets wil doen aan energiearmoede maar in de praktijk deugde de motie zelf niet.
pi_203970144
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het was ook wel een hele zwakke motie, zonder enig concreet voorstel en dan is het niet verwonderlijk dat het weggestemd wordt.

Dat noemen ze een "zelf pro-motie", dan kan je op Twitter laten zien dat men niets wil doen aan energiearmoede maar in de praktijk deugde de motie zelf niet.
Alsof het alleen om deze motie gaat.
Plaats hier uw advertentie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')