FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [project] 1976 Bedford oprijwagen
boegschroefzondag 9 januari 2022 @ 13:39
Voor vele misschien niet zo'n interessant project maar het is weer eens wat anders dan een mustang ;)

Ik heb de oprijwagen gekocht omdat de ford camper met aanhanger 2x zoveel plek in beslag nam en eigenlijk gewoon te duur was in maandelijkse kosten voor die 2x dat ik hem per jaar gebruikte.

Start van het project een bedford cf1 uit 1976 origineel een benzine maar in het verleden als eens omgebouwd naar een 2.3 diesel met 4 bak. Max snelheid 90km/h en met lading komt deze met z'n ~50pk en ~100nm niet boven de 70km/h.
51251768242_ba99578894_z.jpg

In complete staat past deze net binnen:
51794153461_1052501030_z.jpg

Dus ik heb besloten een deel van de achterkant eraf te halen gedurende het project en deze op het laatst er weer terug op te monteren.

Een hele stapel onderdelen gehaald zoals chrome bumpertjes, nieuwe deurplaten, alle interieur delen, raam en deurrubbers enz:
51794275048_edbef6b64e_z.jpg

En begonnen met demonteren:
51809689378_7534519b2b_z.jpg
51810311840_cd8ae90eaf_z.jpg
51809927369_75ea7f4f6b_z.jpg

De motor eruit, normaal is de voorkant niet te demonteren, maar dat was door 1 van de vorige eigenaren al doorgeslepen en slecht gelast. Geen reden om het mezelf niet makkelijk te maken en deze las weer door te slijpen tijdens de restauratie:
51809927334_4b8137a982_z.jpg

De motor wordt vervangen voor een 100pk sterke 2.3 Turbo diesel uit een frontera. Deze heeft ongeveer hetzelfde onderblok en is daardoor 'makkelijk' te monteren. Er zal nog veel gepuzzeld moeten worden maar dat komt goed. Meteen ook maar een 5 bak erin om te zorgen dat ik toch wel de 120 kan halen.

Ook hier moet nog wat gepuzzeld worden om het schakel mechanisme op de juiste plek te krijgen. (rechts de 4 bak, links de 5 bak.)

51808620987_0eeb984916_z.jpg

En zo blijven we lekker bezig.
derLudolfzondag 9 januari 2022 @ 13:43
Gaaf project
Opa.Bakkebaardzondag 9 januari 2022 @ 14:20
Tof! Ik kijk weer mee.
Candymannetjezaterdag 15 januari 2022 @ 09:46
Ik ga het ook weer volgen :)
boegschroefmaandag 24 januari 2022 @ 14:34
Eerst maar eens de nieuwe motor aangepakt met nieuwe pakkingen en keeringen:
51840879175_52292d1c0a_z.jpg

En ontvet, schoongemaakt en een kleurtje gegeven:
51839199852_aaedc9c5c3_z.jpg

En ook maar meteen de motor ruimte opnieuw gespoten nu het toch allemaal eruit is:
51840879165_9a9f302131_z.jpg

En de motor er weer in:
51840502789_9a9f302131_z.jpg

Het is allemaal maar krapjes, maar het past, de bak zat er ook al op, maar de koppeling werkt niet omdat de nieuwe koppeling niet ver genoeg ingedrukt kan worden. Hier moet ik nog iets op gaan verzinnen maar dat komt vast wel goed...
Hyperdudezondag 30 januari 2022 @ 09:28
Kan je hiervoor een beetje makkelijk onderdelen vinden? Voor zover je nog iets origineel laat. ^O^
Toch wat anders dan een Mustang, qua onderdelenvoorziening?
boegschroefmaandag 31 januari 2022 @ 11:03
Daar heb ik me heel erg op verkeken, Onderdelen zijn moeilijk te vinden en aangezien het een samen raapsel is van onderderdelen, moet ik veel zelf maken.

Originele onderdelen zoals een temperatuur sensor is bijvoorbeeld niet te vinden. De huidige sensoren geven andere waardes af dus het is niet gewoon een kwestie van een andere draad tappen. Dus ik kan of het dashboard aanpassen (maar ik wil de originele look houden) of er iets tussen maken om de weerstand van een nieuwe sensor te vertalen naar de waarde die de oude meter wil hebben.

Ik ga naar een turbo motor, dus ik moet ergens een vacuum pomp monteren... De motor is van een opel rekord met een vliegwiel voor een 9,5inch 10-spline koppeling, de versnellingsbak van een omega en die heeft een 9 inch koppeling met een 14-spline. dus ik moet een koppelingsplaat op maat laten maken. Dan werkt de koppelingskabel ook niet want die is niet instelbaar, de 4 bak heeft een 'vaste langte' kabel en daar kan je de koppelingsvork verstellen. De 5 bak heeft een vaste koppeling een moet een verstelbare kabel hebben. Maar die past weer niet op het pedaal. De km-teller kabel is op de 5 bak anders, dus daar moet ik ook achteraan en ga zo maar door ;)

Achteraf was het misschien slimmer om een beter plan van aanpak te hebben dan 'ik begin er gewoon aan' :D
Watuntrikdinsdag 1 februari 2022 @ 16:49
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:03 schreef boegschroef het volgende:
Daar heb ik me heel erg op verkeken, Onderdelen zijn moeilijk te vinden en aangezien het een samen raapsel is van onderderdelen, moet ik veel zelf maken.

Originele onderdelen zoals een temperatuur sensor is bijvoorbeeld niet te vinden. De huidige sensoren geven andere waardes af dus het is niet gewoon een kwestie van een andere draad tappen. Dus ik kan of het dashboard aanpassen (maar ik wil de originele look houden) of er iets tussen maken om de weerstand van een nieuwe sensor te vertalen naar de waarde die de oude meter wil hebben.

Ik ga naar een turbo motor, dus ik moet ergens een vacuum pomp monteren... De motor is van een opel rekord met een vliegwiel voor een 9,5inch 10-spline koppeling, de versnellingsbak van een omega en die heeft een 9 inch koppeling met een 14-spline. dus ik moet een koppelingsplaat op maat laten maken. Dan werkt de koppelingskabel ook niet want die is niet instelbaar, de 4 bak heeft een 'vaste langte' kabel en daar kan je de koppelingsvork verstellen. De 5 bak heeft een vaste koppeling een moet een verstelbare kabel hebben. Maar die past weer niet op het pedaal. De km-teller kabel is op de 5 bak anders, dus daar moet ik ook achteraan en ga zo maar door ;)

Achteraf was het misschien slimmer om een beter plan van aanpak te hebben dan 'ik begin er gewoon aan' :D
Desondanks geweldig project!! ^O^ Het zal de kers op het toetje zijn wanneer het allemaal lukt.

Wil je de auto zelf blijven gebruiken als het af is? Kan me voorstellen al wordt het beter dan nieuw dat het alsnog een lastig verhaal wordt om uit de kosten te komen indien verkoop de bedoeling is. Krijg je met een zulke ombouw nog wel een oldtimer status? En moet zo'n ombouw niet terug naar de RDW voor herkeuring?
boegschroefwoensdag 2 februari 2022 @ 11:40
Ik blijf deze voorlopig wel zelf gebruiken, hier maak je inderdaad verlies op als je hem zou verkopen. Betreft de motor, origineel was het een benzine en is ergens in de afgelopen 40 jaar al ooit eens omgebouwd naar de 2.3D.
Er staat verder niets op het kenteken behalve dat het nu een diesel is.
Aangezien het gaat om hetzelfde type onderblok en nog altijd een 2.3D is maakt het voor de oldtimer status niets uit. En zelfs als ik er een modern blok in zou hangen, zolang je dan het chassis/body en ophanging niet aanpast dan zit je nog altijd in de 2/3 regel.
Hyperdudewoensdag 2 februari 2022 @ 11:52
quote:
...
De motor is van een opel rekord met een vliegwiel voor een 9,5inch 10-spline koppeling, de versnellingsbak van een omega en die heeft een 9 inch koppeling met een 14-spline. dus ik moet een koppelingsplaat op maat laten maken. Dan werkt de koppelingskabel ook niet want die is niet instelbaar, de 4 bak heeft een 'vaste langte' kabel en daar kan je de koppelingsvork verstellen. De 5 bak heeft een vaste koppeling een moet een verstelbare kabel hebben. Maar die past weer niet op het pedaal.
...
Lekker puzzelen. :P
Kost alleen ontzettend veel tijd tov. normaal klussen.
En soms nogal frustrerend.
Hier wel eens 6 maanden gewacht op/gezocht naar een cruciaal onderdeel. :')
boegschroefmaandag 14 februari 2022 @ 13:03
Dit weekend weer een keer wat kunnen doen. Juiste km teller kabel gevonden, juiste gaskabel en koppelings kabel gevonden dus alles gaat straks waarschijnlijk weer werken. Alleen is het nog de vraag hoeveel de km-teller gaat afwijken omdat de opel omega een andere diff verhouding heeft dan de bedford.

Blok is weer redelijk compleet:
51881524364_ef440f3804_z.jpg

Nieuwe radiator passend maken:
51881524369_6f3e2c9b60_z.jpg
51881284523_dff151baa6_z.jpg

Alles lijkt te gaan passen, maar het is krap, ook de electrische ventilator moet er nog ergens tussen. En de overflow tank moet nog passen, intercooler moet er nog ergens tussen en dan de slangen nog :X
Dus voorlopig ben ik nog wel van de straat
tstiledinsdag 15 februari 2022 @ 20:09
Mooi laadvermogen zie ik, 1600 kg. Daar kan je wel wat mee. In tegenstelling tot modernere
boegschroefwoensdag 16 februari 2022 @ 09:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 20:09 schreef tstile het volgende:
Mooi laadvermogen zie ik, 1600 kg. Daar kan je wel wat mee. In tegenstelling tot modernere
Dit was ook echt de rede om deze te kopen, 4 euro verzekering per maand, geen belasting, heel het jaar door mogen rijden (geen overgangsregel) en 1600kg laden. Daar zijn bijna geen alternatieven voor ;)
tstilewoensdag 16 februari 2022 @ 10:04
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 09:34 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dit was ook echt de rede om deze te kopen, 4 euro verzekering per maand, geen belasting, heel het jaar door mogen rijden (geen overgangsregel) en 1600kg laden. Daar zijn bijna geen alternatieven voor ;)
Dat is echt uniek tegenwoordig ja.

Ik ben benieuwd hoe het uitpakt met de wielbasis en de oprijhoek. Ga je moderne wagens laden van 1700 kilo? Dan heb je vaak een laadvlak nodig van minstends 4m60.

Je kan nog 2 bokjes of rubberen/houten blokken maken/meenemen. Dan rij je daar de voorwielen van de Bedford op, de kont komt dan lager te liggen dan kan je makkelijker laden.

Gelukkig is 'ie wel dubbel lucht. Dus die kan wel wat hebben ondanks de niet al te lange wielbasis.
boegschroefwoensdag 16 februari 2022 @ 10:15
Niet de mijne maar wel dezelfde basis:
file.php?id=71287&t=1&sid=1e90ccaedd85075fd50337620ca8c4d9

Op de foto's lijkt hij kleiner, maar de totale lengte is van voor tot achter 740 cm.

Een mercedes station past er op, maar ik heb hem vooral voor mijn eigen projecten en circuit wagen.
De oprijplanken zijn 350cm en daarmee kan ik mijn verlaagde circuit wagen (bmw e30, 11cm tussen voorbumper en grond) opladen als ik inderdaad wat extra houten plankjes gebruik. Deze krijgen een standaard plek aan de bedford ;) dus al met al kom ik een heel eind.
tstilewoensdag 16 februari 2022 @ 10:50
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 10:15 schreef boegschroef het volgende:

De oprijplanken zijn 350cm
Dat doet ook heel veel inderdaad:)
DrDarwinwoensdag 16 februari 2022 @ 12:05
Leuk topic, ik ga volgen.
Watuntrikmaandag 21 februari 2022 @ 08:33
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 13:03 schreef boegschroef het volgende:
Alleen is het nog de vraag hoeveel de km-teller gaat afwijken omdat de opel omega een andere diff verhouding heeft dan de bedford.
Wanneer de afwijking een beetje te gortig wordt zou dit eventueel op te lossen kunnen zijn met een tandwieltje te vervangen aan de zijde van de km teller aandrijving bij het motorblok/versnellingsbak. Ik ken het in dit geval met mijn oude Volvo 265 uit 1978 die origineel een automaat (BW55) zonder overdrive. Niet te doen 5000rpm met 110kmh, werd ik helemaal gek van en slurpte de tank leeg in no time. Deze is toen omgebouwd met een automaat (AW71 uit een 760) met overdrive. Met de originele 265 VDO teller had ook ander afdraaital en het dus een flinke afwijking. Op de automaat zit de KM kabel aansluiting die demontabel is en daarin zit een tandwiel en een wormwiel. Dan de vertanding van de originele teller tellen en dezelfde vertanding plaatsen in de niet originele bak en het is weer gelijk. :)

Zover ik weet vooral uit die periode waren zowat alle mechanische tellers vervaardigd door VDO, dus het loopwerk in de teller en aandrijving is eigenlijk niet automerk specifiek en heeft VDO compatibele onderdelen/tandwielen voor in de tellers en aansluitingen.

De originele teller heeft een afdraaigetal die staat mogelijk met hele kleine letter en of cijfers op de wijzerplaat. Staat het niet op de wijzerplaat dan moet dit getal ergens anders op de teller staan. Dan wel in de documentatie van de dealer terug te vinden zijn. Met deze code die in de meeste gevallen met een R begint moet je kunnen achterhalen welke vertanding je nodig hebt in de aandrijving.

Wanneer je er zelf niet uitkomt zou je eens kunnen proberen bij Dhr. (Loek) Rijsenbrij te Badhoevedorp, je vind hem wel via Goolge. Die man is een (Oldtimer) VDO specialist en reviseert VDO tellers en onderdelen. Laatste keer dat ik contact gehad heb met die man is zo'n jaar of 6 geleden. Dus ik heb geen idee of hij nog actief is of nog daar gevestigd is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 21-02-2022 08:46:56 ]
boegschroefmaandag 21 februari 2022 @ 13:16
Dat zijn altijd goede tips, het is inderdaad ook een VDO teller
Watuntrikmaandag 21 februari 2022 @ 15:26
Hier is ie
https://amklassiek.nl/old(...)ialisme/ford-engels/

Ook nog eens toevallig Ford Specialist... ^O^
boegschroefmaandag 28 februari 2022 @ 10:53
Ondertussen weer een stap verder, hij loopt :)

51909682240_e07a491e8c_z.jpg

Paar kleine issues:
- temp meter geeft meer aan dan werkelijk het geval is, ligt aan de meter zelf
- kleine lekkage in 1 van de koelleidingen
- Op maat gemaakt intercooler is nog niet binnen
- voorgloei systeem werkt nog niet goed, wel met 12V rechtstreeks op de punten.
- af en toe knipperde het olie lampje, lijkt nu weg te zijn, maar geeft geen goed gevoel.

Het is en blijft wel echt een tractor geluid :o

Sounddragonmaandag 28 februari 2022 @ 18:53
Vet kewl man, klinkt juist geweldig zo'n ouwe diesel _O_

Hoezo ligt het aan de meter? Is die niet origineel ofzo?
Voorgloeisysteem met een gewoon relais? Genoeg massa? Extra massa proberen vanaf het relais, relais vervangen (kan ingebrand zijn door matig contact)
Oliedruksensor brak? Contacten schoon?
boegschroefmaandag 28 februari 2022 @ 19:50
De meter is origineel, maar deed niets toen ik hem kocht, ik heb nu een sensor gevonden, maar bij 70 graden staat de meter al in het rood. Na het vinden van de specs zou de meter bij 110ohm in het midden moeten staan en met 40 ohm in het rood. Deze gaat bij 110 ohm al naar het rood. Ik ga dit oplossen met een extra weerstand in de bedrading, ongeveer 70 ohm aan weerstand erbij zou redelijk moeten kloppen.

Gloeisysteem lijkt inderdaad de relais, maar dit schakel wel, waarschijnlijk geeft die niet genoeg stroom meer door.

De sensor moet ik nog bekijken, ik heb een losse meter liggen die ik er nog op kan schroeven om te kijken wat de waarde is. Maar ik moet echt eens beginnen aan het chassis 😅
derLudolfmaandag 28 februari 2022 @ 20:59
Dat dieseltje loopt mooi inderdaad :D
Sounddragonwoensdag 2 maart 2022 @ 20:32
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 19:50 schreef boegschroef het volgende:
De meter is origineel, maar deed niets toen ik hem kocht, ik heb nu een sensor gevonden, maar bij 70 graden staat de meter al in het rood. Na het vinden van de specs zou de meter bij 110ohm in het midden moeten staan en met 40 ohm in het rood. Deze gaat bij 110 ohm al naar het rood. Ik ga dit oplossen met een extra weerstand in de bedrading, ongeveer 70 ohm aan weerstand erbij zou redelijk moeten kloppen.

Gloeisysteem lijkt inderdaad de relais, maar dit schakel wel, waarschijnlijk geeft die niet genoeg stroom meer door.

De sensor moet ik nog bekijken, ik heb een losse meter liggen die ik er nog op kan schroeven om te kijken wat de waarde is. Maar ik moet echt eens beginnen aan het chassis 😅
Weerstandje in de kabel zat ik ook aan te denken, maar dat had je zelf ook al verzonnen. Werkt overigens alleen als hij zoals nu te laag is.. maar dat wordt een beetje pielen en meten, Of een regelbare erin, dan kun je hem zelf ijken en dan oldskool fixeren met een paar druppies kaarsvet. :P
Je kunt proberen om extra massa te creëren op het relais, of er gewoon domweg een andere in te plempen, kost niet de wereld natuurlijk, en je wilt het wel betrouwbaar hebben.. dat soort dingen gaan gewoon achteruit met de jaren.

Wat met er aan het chassis gebeuren? veel laswerk? Rot, of alleen aanpassen aan het blok?
Watuntrikdonderdag 3 maart 2022 @ 18:15
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 19:50 schreef boegschroef het volgende:
De meter is origineel, maar deed niets toen ik hem kocht,
Zit er achter op de tellerkast/print geen spanningsregelaar? (klein metaal kastje wat je kunt inpluggen) Die zijn verantwoordelijk voor goede werking van de brandstof en temperatuurmeter. En helaas voor ze ver ik weet kun je ze niet eruit trekken en door meten, ze doen het goed of niet. Is die gaar dan geeft ie dus niet meer de juiste voltage en dan wijken die meters sterk af. Omdat de weerstand van de sensor een goede constante voltage nodig heeft wat vertaald wordt naar correcte de uitslag van de wijzer.

Houd het tijdje in de gaten en merk je dat brandstofmeter ook sterk afwijkt dan zal de spanningsregelaar gaar zijn.

En die zijn meestal origineel erg duur mits nog voorradig...


Het kan uiteraard ook ergens anders zitten in het circuit. En zien er ook niet allemaal zo uit.
J206.jpg

In de auto's die ik gehad heb heb ik ook nooit iets in de documentatie kunnen vinden welke output ze precies moeten geven. Slechts doet het of doet het niet. Zo wordt het lastig alternatieven zoeken. En doen die het niet dan doen je meters van alles behalve het juiste.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 03-03-2022 18:30:48 ]
Lord_Vetinaridonderdag 3 maart 2022 @ 18:31
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 15:26 schreef Watuntrik het volgende:
Hier is ie
https://amklassiek.nl/old(...)ialisme/ford-engels/

Ook nog eens toevallig Ford Specialist... ^O^
Ja, maar Bedford is van GM.
Watuntrikdonderdag 3 maart 2022 @ 18:39
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 18:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, maar Bedford is van GM.
Nu je het aanhaalt, inderdaad het is Vauxhall / Opel... Bedankt!.. Altijd gedacht dat het van Ford was...

Maakt verder niet uit ging om VDO teller... :)
boegschroefmaandag 7 maart 2022 @ 09:36
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 18:15 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Zit er achter op de tellerkast/print geen spanningsregelaar? (klein metaal kastje wat je kunt inpluggen) Die zijn verantwoordelijk voor goede werking van de brandstof en temperatuurmeter. En helaas voor ze ver ik weet kun je ze niet eruit trekken en door meten, ze doen het goed of niet. Is die gaar dan geeft ie dus niet meer de juiste voltage en dan wijken die meters sterk af. Omdat de weerstand van de sensor een goede constante voltage nodig heeft wat vertaald wordt naar correcte de uitslag van de wijzer.

Houd het tijdje in de gaten en merk je dat brandstofmeter ook sterk afwijkt dan zal de spanningsregelaar gaar zijn.

En die zijn meestal origineel erg duur mits nog voorradig...

Het kan uiteraard ook ergens anders zitten in het circuit. En zien er ook niet allemaal zo uit.
[ afbeelding ]

In de auto's die ik gehad heb heb ik ook nooit iets in de documentatie kunnen vinden welke output ze precies moeten geven. Slechts doet het of doet het niet. Zo wordt het lastig alternatieven zoeken. En doen die het niet dan doen je meters van alles behalve het juiste.
Dit is helaas niet het probleem, ik dacht het in eerste instantie ook, maar blijkbaar werkt mijn bedford niet met een spanningsregelaar. Beide meters hebben een "balans coil" dus de meters die passen zichzelf aan op de voltage. Oude techniek...
Maar goed, deze week wat weerstandjes gehaals en getest, blijkt dat de meters het perfect doen op de losse weerstanden dus nu snap ik het niet meer -O-
Met een 100 Ohm weerstand staat de meter precies in het midden, met 40 ohn in het rood.
Sluit ik de tempsensor aan die ik meet op 110 ohm dan staat de meter in het rood?
Dan zou je kunnen denken, slechte massa, maar bij een slechte massa heb je meer weerstand en zou de meter juist minder moeten aangeven. Nouja ik laat het even voor wat het is nu, ik ga ne verder met het plaatwerk want ik wil hem eigenlijk over 2 weken gespoten hebben.
Watuntrikmaandag 7 maart 2022 @ 11:30
Is het probleem de juiste sensor voor in de motor te vinden?

Je kunt ook van die universele T adapters krijgen om in de koelslang te monteren.
https://www.conrad.nl/nl/(...)weergave-852801.html?

Waar je sensor met de juiste waarde in kunt plaatsen die het doet op de meter. Dan zit je niet vast gepind aan de schroefdraad in de motor.

Een sensor die daarin past is deze
https://www.ezt-autoteile(...)-zoll-27-npt-konisch
925 Ohm - 32 Ohm

Misschien eens navragen of de originele sensor van bedford nog te krijgen is en welke draad het heeft. Zal wel BSP zijn wat wij G noemen. Dan die slang adapter daarop aanpassen... Deze adapter heeft 1/8 NPT draad. Zou ook zo kunnen passen mits 1/8 BSP in 1/8 NPT, zijn beide inch, dacht dat alleen de spoed beetje anders is.
https://www.gns-nederland(...)zat-het-ook-al-weer/

Maar ik vermoed dat die sensors van Bosch af komen of zo (die zijn er ook in 1/8 npt voor verschillende automerken) En dan zullen ze er ook wel zijn aftermarket van Febi of Hella...

Edit: Yup! :) Hella en allemaal NPT 1/8, hopelijk kun je er wat mee... :)
https://www.ebay.com/sch/(...)ture+sensor&_sacat=0

Zou de meter zelf naar de kloten zijn, moet je deze eens kijken.
https://www.ebay.nl/itm/2(...)d:g:PZcAAOSwp~Vgrezu

Dan de waslijst aan automodellen waar het nog meer in verbouwd is... Dat moet met beetje geduld niet zo moeilijk zijn om te vinden en te fiksen zoals het origineel was. Als het goed is moet het op deze sensor.
https://www.auto-onderdelen24.nl/hella/937798

[ Bericht 9% gewijzigd door Watuntrik op 07-03-2022 12:37:58 ]
boegschroefdinsdag 15 maart 2022 @ 11:50
Ik heb het sensor/temp probleem even gelaten voor wat het is, de garage moet binnekort leeg dus ik moet het plaatwerk afmaken zodat hij naar buiten kan ;) Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken, ik ga daar weer mee verder zodra het plaatwerk klaar is.

Daarover, natuurlijk ook wat voortgang ;)
Plaatwerk is echt slecht, ik heb veel opnieuw gelast, maar er is toch aardig wat plamuur nodig...

51909682240_e07a491e8c_z.jpg

Laagje spuitplamuur om het net wat strakker te krijgen:
51939637753_cae55dc5b3_z.jpg
51939878434_a723187c01_z.jpg
51939637688_1ea7042ca2_z.jpg

Grondlak:
51939878439_62f59a0f79_z.jpg

En de zwarte lak :)
51939878369_4a9d51e1c8_z.jpg
51939637633_3de0b4e9da_z.jpg
51939878359_7978878388_z.jpg

Helaas is er iets mis gegaan en heb ik op 2 plekken een flinke zakker in de lak, maar het was altijd de bedoeling de lak redelijk dik te spuiten en dan weer op te schuren en polijsten. Aangezien ik deze niet in een kabine spuit valt er toch stof in de lak die eruit gepolijst moet worden. Dus geen ramp, alleen wat extra werk.
boegschroefmaandag 25 april 2022 @ 09:55
Eindelijk weer wat voortgang. Ik ben 3 weken goed ziek geweest dus het project heeft even stil gelegen. Maar nu ik weer fit ben kan ik weer door ;)

Interieur:
52028617759_938aac6016_z.jpg
52028883240_9776a83cd6_z.jpg

Even de oude planken terug leggen:
52028883255_9dbdd7829e_z.jpg

En een overview:
52028369011_701ebcb040_z.jpg

Het begint weer wat te worden, helaas is nieuw hout op dit moment erg duur dus ik ga de auto planken proberen te herstellen (zijn oude stijgerplanken) Als dat niet lukt kijk ik wel weer verder.

Todo lijst:
Deurpanelen
Tapijt vast maken aan de randen
Radio
Bijrijders stoel
Planken en oprijplaten netjes maken
Opslagbakken onder de oprijplaat.
Velgen poedercoaten
Candymannetjemaandag 25 april 2022 @ 10:58
Ziet er strak uit.
Rijd hij goed nu?
boegschroefmaandag 25 april 2022 @ 11:12
Geen idee eigenlijk. Ik heb sinds gisteren pas weer achterlichten en een stoel ;) Deze week eens een test ritje maken als ik de planken vast heb gezet.
boegschroefwoensdag 27 april 2022 @ 18:18
Vandaag de eerste proefrit, dit was nog niet echt een succes. 2 problemen kwamen naar boven:
De auto loopt echt heet, lijkt een waterpomp of thermostaat probleem.
Als ik flink gas geef kantelt het blok zo ver dat deze tegen het chassis komt.
Het goede nieuws is dat hij echt veel en veel meer vermogen heeft 😁
Candymannetjedonderdag 28 april 2022 @ 08:41
Mooi kan je er gelijk 2 meenemen :)
Eentje achterop en nog een aanhanger erachter knopen.
boegschroefzondag 1 mei 2022 @ 22:31
De problemen lijken opgelost, ik heb het blok en de bak wat opgehoogd. En nog veel belangrijker de thermostaat vervangen en nu loopt hij niet meer warm :)

De meter geeft nog wel te veel aan als de auto loopt, dit lijkt zoals eerder al vermeld in de meter te zitten want deze wagens hebben geen spannningsregelaar voor de meters. Dus ik heb een andere meter onderweg om dat eens te proberen.