Desondanks geweldig project!!quote:Op maandag 31 januari 2022 11:03 schreef boegschroef het volgende:
Daar heb ik me heel erg op verkeken, Onderdelen zijn moeilijk te vinden en aangezien het een samen raapsel is van onderderdelen, moet ik veel zelf maken.
Originele onderdelen zoals een temperatuur sensor is bijvoorbeeld niet te vinden. De huidige sensoren geven andere waardes af dus het is niet gewoon een kwestie van een andere draad tappen. Dus ik kan of het dashboard aanpassen (maar ik wil de originele look houden) of er iets tussen maken om de weerstand van een nieuwe sensor te vertalen naar de waarde die de oude meter wil hebben.
Ik ga naar een turbo motor, dus ik moet ergens een vacuum pomp monteren... De motor is van een opel rekord met een vliegwiel voor een 9,5inch 10-spline koppeling, de versnellingsbak van een omega en die heeft een 9 inch koppeling met een 14-spline. dus ik moet een koppelingsplaat op maat laten maken. Dan werkt de koppelingskabel ook niet want die is niet instelbaar, de 4 bak heeft een 'vaste langte' kabel en daar kan je de koppelingsvork verstellen. De 5 bak heeft een vaste koppeling een moet een verstelbare kabel hebben. Maar die past weer niet op het pedaal. De km-teller kabel is op de 5 bak anders, dus daar moet ik ook achteraan en ga zo maar door
Achteraf was het misschien slimmer om een beter plan van aanpak te hebben dan 'ik begin er gewoon aan'
Lekker puzzelen.quote:...
De motor is van een opel rekord met een vliegwiel voor een 9,5inch 10-spline koppeling, de versnellingsbak van een omega en die heeft een 9 inch koppeling met een 14-spline. dus ik moet een koppelingsplaat op maat laten maken. Dan werkt de koppelingskabel ook niet want die is niet instelbaar, de 4 bak heeft een 'vaste langte' kabel en daar kan je de koppelingsvork verstellen. De 5 bak heeft een vaste koppeling een moet een verstelbare kabel hebben. Maar die past weer niet op het pedaal.
...
Dit was ook echt de rede om deze te kopen, 4 euro verzekering per maand, geen belasting, heel het jaar door mogen rijden (geen overgangsregel) en 1600kg laden. Daar zijn bijna geen alternatieven voorquote:Op dinsdag 15 februari 2022 20:09 schreef tstile het volgende:
Mooi laadvermogen zie ik, 1600 kg. Daar kan je wel wat mee. In tegenstelling tot modernere
Dat is echt uniek tegenwoordig ja.quote:Op woensdag 16 februari 2022 09:34 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Dit was ook echt de rede om deze te kopen, 4 euro verzekering per maand, geen belasting, heel het jaar door mogen rijden (geen overgangsregel) en 1600kg laden. Daar zijn bijna geen alternatieven voor
Wanneer de afwijking een beetje te gortig wordt zou dit eventueel op te lossen kunnen zijn met een tandwieltje te vervangen aan de zijde van de km teller aandrijving bij het motorblok/versnellingsbak. Ik ken het in dit geval met mijn oude Volvo 265 uit 1978 die origineel een automaat (BW55) zonder overdrive. Niet te doen 5000rpm met 110kmh, werd ik helemaal gek van en slurpte de tank leeg in no time. Deze is toen omgebouwd met een automaat (AW71 uit een 760) met overdrive. Met de originele 265 VDO teller had ook ander afdraaital en het dus een flinke afwijking. Op de automaat zit de KM kabel aansluiting die demontabel is en daarin zit een tandwiel en een wormwiel. Dan de vertanding van de originele teller tellen en dezelfde vertanding plaatsen in de niet originele bak en het is weer gelijk.quote:Op maandag 14 februari 2022 13:03 schreef boegschroef het volgende:
Alleen is het nog de vraag hoeveel de km-teller gaat afwijken omdat de opel omega een andere diff verhouding heeft dan de bedford.
Weerstandje in de kabel zat ik ook aan te denken, maar dat had je zelf ook al verzonnen. Werkt overigens alleen als hij zoals nu te laag is.. maar dat wordt een beetje pielen en meten, Of een regelbare erin, dan kun je hem zelf ijken en dan oldskool fixeren met een paar druppies kaarsvet.quote:Op maandag 28 februari 2022 19:50 schreef boegschroef het volgende:
De meter is origineel, maar deed niets toen ik hem kocht, ik heb nu een sensor gevonden, maar bij 70 graden staat de meter al in het rood. Na het vinden van de specs zou de meter bij 110ohm in het midden moeten staan en met 40 ohm in het rood. Deze gaat bij 110 ohm al naar het rood. Ik ga dit oplossen met een extra weerstand in de bedrading, ongeveer 70 ohm aan weerstand erbij zou redelijk moeten kloppen.
Gloeisysteem lijkt inderdaad de relais, maar dit schakel wel, waarschijnlijk geeft die niet genoeg stroom meer door.
De sensor moet ik nog bekijken, ik heb een losse meter liggen die ik er nog op kan schroeven om te kijken wat de waarde is. Maar ik moet echt eens beginnen aan het chassis 😅
Zit er achter op de tellerkast/print geen spanningsregelaar? (klein metaal kastje wat je kunt inpluggen) Die zijn verantwoordelijk voor goede werking van de brandstof en temperatuurmeter. En helaas voor ze ver ik weet kun je ze niet eruit trekken en door meten, ze doen het goed of niet. Is die gaar dan geeft ie dus niet meer de juiste voltage en dan wijken die meters sterk af. Omdat de weerstand van de sensor een goede constante voltage nodig heeft wat vertaald wordt naar correcte de uitslag van de wijzer.quote:Op maandag 28 februari 2022 19:50 schreef boegschroef het volgende:
De meter is origineel, maar deed niets toen ik hem kocht,
Ja, maar Bedford is van GM.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:26 schreef Watuntrik het volgende:
Hier is ie
https://amklassiek.nl/old(...)ialisme/ford-engels/
Ook nog eens toevallig Ford Specialist...
Nu je het aanhaalt, inderdaad het is Vauxhall / Opel... Bedankt!.. Altijd gedacht dat het van Ford was...quote:
Dit is helaas niet het probleem, ik dacht het in eerste instantie ook, maar blijkbaar werkt mijn bedford niet met een spanningsregelaar. Beide meters hebben een "balans coil" dus de meters die passen zichzelf aan op de voltage. Oude techniek...quote:Op donderdag 3 maart 2022 18:15 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Zit er achter op de tellerkast/print geen spanningsregelaar? (klein metaal kastje wat je kunt inpluggen) Die zijn verantwoordelijk voor goede werking van de brandstof en temperatuurmeter. En helaas voor ze ver ik weet kun je ze niet eruit trekken en door meten, ze doen het goed of niet. Is die gaar dan geeft ie dus niet meer de juiste voltage en dan wijken die meters sterk af. Omdat de weerstand van de sensor een goede constante voltage nodig heeft wat vertaald wordt naar correcte de uitslag van de wijzer.
Houd het tijdje in de gaten en merk je dat brandstofmeter ook sterk afwijkt dan zal de spanningsregelaar gaar zijn.
En die zijn meestal origineel erg duur mits nog voorradig...
Het kan uiteraard ook ergens anders zitten in het circuit. En zien er ook niet allemaal zo uit.
[ afbeelding ]
In de auto's die ik gehad heb heb ik ook nooit iets in de documentatie kunnen vinden welke output ze precies moeten geven. Slechts doet het of doet het niet. Zo wordt het lastig alternatieven zoeken. En doen die het niet dan doen je meters van alles behalve het juiste.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |