Op zich wat corona aangaat bepaald elk land nog steeds zelf wat ze willen doen aan maatregelen?quote:Op vrijdag 7 januari 2022 01:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is tijd dat mensen daarvoor ontwaken ook.. De EU heeft ondertussen veel macht naar zich toegetrokken.
Tja, als je als regering een groep experts aanstelt om je te adviseren tijdens een crisis, en je gaat desondanks een andere koers varen, wat voor zin heeft het dan om experts te raadplegen over de te varen koers?quote:Op vrijdag 7 januari 2022 01:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Niet we/ze/je/ik maar omdat deze eenmaal afgetrapte bal moet blijven voortrollen om te kunnen worden gerechtvaardigd.
Voorts kan die bal blijven voortrollen omdat er niets en niemand is, afgezien van een paar weggehoonde subversievelingen, die het echt kan (en wil) blokkeren. Zoetgevooisde stemmen brengen hier mensen willoos en onwetend gemaakt, in vervoering.
Waarom .... omdat de Staat hier niet anders kan dan opereren vanuit het voorzorgsprincipe dat haar verbiedt om met in lobby aangereikte wetenschap, een andere koers te varen dan die door aangestelde 'experts' word voorgespiegeld.
Hugo aanwijzen als zondebok is ook wat makkelijk, dat QR code gebeuren gaan ze echt niet in de prullenbak gooien, het is gewoon afwachten in wat voor vorm het weer terugkomtquote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een zondebok aanwijzen is het makkelijkst. In het Midden-Oosten is alles de schuld van de Joden bijvoorbeeld. Handig, want zo camoufleren regimes daar hun eigen mismanagement.
Klopt, maar ondertussen zie je bijvoorbeeld wel dat Nederland zijn QR code aanpast aan de EU. Door bijvoorbeeld de houdbaarheid van de herstelcode aan te passen...quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:16 schreef Megumi het volgende:
[..]
Op zich wat corona aangaat bepaald elk land nog steeds zelf wat ze willen doen aan maatregelen?
Het gaat relatief goed in Nederland. Laten we deze maatregelen met twee weken verlengen.quote:OMT praat week voor nieuwe besluiten kabinet over coronasituatie
De scholen gaan open, de rest moet nog even geduld hebbenquote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Het gaat relatief goed in Nederland. Laten we deze maatregelen met twee weken verlengen.
Gr gr het OMT
Ik vind het logisch dat ze naar het OMT luisteren, daar is het OMT voor. Ik vind wel dat het OMT heel wat minder vaak de media op mag zoeken om de ‘persoonlijke’ visie vast door de pushen, laat ze het lekker houden bij het adviseren van de regering.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, als je als regering een groep experts aanstelt om je te adviseren tijdens een crisis, en je gaat desondanks een andere koers varen, wat voor zin heeft het dan om experts te raadplegen over de te varen koers?
Daar gaat het OMT niet over?quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Het gaat relatief goed in Nederland. Laten we deze maatregelen met twee weken verlengen.
Gr gr het OMT
Het OMT zegt het iets anders, namelijk: "versoepelen lijkt ons in deze fase, met sterk oplopende aantallen besmettingen, niet verstandig/wenselijk."quote:
ik vind dat wel een beetje vroeg een week van te voren gezien de ontwikkelingenquote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Gr gr het OMT
Precies. Maar uiteindelijk de politiek die besluit welke maatregelen er komen en niet het OMT.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik vind het logisch dat ze naar het OMT luisteren, daar is het OMT voor. Ik vind wel dat het OMT heel wat minder vaak de media op mag zoeken om de ‘persoonlijke’ visie vast door de pushen, laat ze het lekker houden bij het adviseren van de regering.
Dan komen we uiteraard eerder bij u terug.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Gr gr het OMT
Klopt maar dat is slechts een advies. Waar de regering op zich niet aangebonden is.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het OMT zegt het iets anders, namelijk: "versoepelen lijkt ons in deze fase, met sterk oplopende aantallen besmettingen, niet verstandig/wenselijk."
Je doelt op het OMT?quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, als je als regering een groep experts aanstelt om je te adviseren tijdens een crisis, en je gaat desondanks een andere koers varen, wat voor zin heeft het dan om experts te raadplegen over de te varen koers?
Begin januari zou de ziekenhuisbezetting weer flink gaan stijgenquote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:27 schreef vosss het volgende:
Open scholen gaan linksom of rechtsom voor meer besmettingen zorgen. Dus ze zullen wel gaan adviseren om eerst die piek weer af te wachten. En carnaval kan ook alvast weer geskipt worden.
Hebben wij effe mazzel.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:27 schreef vosss het volgende:
Open scholen gaan linksom of rechtsom voor meer besmettingen zorgen. Dus ze zullen wel gaan adviseren om eerst die piek weer af te wachten. En carnaval kan ook alvast weer geskipt worden.
Mensen die bij AstroTV werken hebben geen zitting in het OMT.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:28 schreef Caland het volgende:
[..]
Begin januari zou de ziekenhuisbezetting weer flink gaan stijgen
Oh nee, het is nu begin februari!
Gr gr het OMT
Van eerdere adviezen is bekend dat zo'n 70-90% van het advies vaak wordt overgenomen. Soms een rare eigen kwinkslag of draai, maar meestal wijkt het weinig af.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:27 schreef Megumi het volgende:
[..]
Klopt maar dat is slechts een advies. Waar de regering op zich niet aangebonden is.
Dat is natuurlijk niet zo gek.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Van eerdere adviezen is bekend dat zo'n 70-90% van het advies vaak wordt overgenomen. Soms een rare eigen kwinkslag of draai, maar meestal wijkt het weinig af.
Maar andere sectoren in de zorg raken wel overbelast. Dat de IC leegloopt is op zich nog niet voldoende.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:32 schreef Zwansen het volgende:
De IC begint leeg te stromen. We beginnen ons te vervelen. Minder geld naar de zorg aub dank u!
Gr. Diederik
We hebben momenteel 800 minder IC opnames en 3400 minder ziekenhuisbezetting dan voorspeld door die charlatans van het OMT.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:30 schreef Megumi het volgende:
[..]
Mensen die bij AstroTV werken hebben geen zitting in het OMT.
Ik denk eerder dat dat aan Google Maps ligt.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:34 schreef Mondkapje het volgende:
Het adres klopte trouwens niet, het was vlak bij de bushalte en niet volgens Googlemaps een halfuur lopen.
NOS.nlquote:UMC Amsterdam overweegt positief getest personeel in te zetten
Omdat de coronabesmettingen onder ziekenhuispersoneel oplopen, raken de dienstroosters in veel ziekenhuizen ontwricht. Dat schrijft de Telegraaf na een rondgang langs acht grote ziekenhuizen. "Het loopt in Amsterdam uit de klauwen, net zoals in Londen. Dit is echt een grootstedelijk probleem", zegt bestuurder Mark Kramer van het Amsterdam UMC. In het UMC test nu een op de vier AMC- en VU-medewerkers positief.
"Maar omdat veel positief getest personeel geen klachten heeft, denken we eraan om besmet maar symptoomvrij personeel toch in te zetten. Volledig beschermd uiteraard", zegt Kramer. Het Amsterdamse ziekenhuis wil niet meer overgaan tot het openen van speciale coronavleugels als er een toestroom komt van covid-19-patiënten. Ook het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam zegt dat niet te willen, zegt bestuurder Peter Langenbach. "Het is intensief en eentonig. Om het vol te kunnen houden, wil het personeel werken met meerdere soorten patiënten."
Ook als ik het adres intypte, Verlengde Zuiderloswal 16, kwam ik op een andere plek op de kaart dan dat het werkelijk was. Het was aan de Gijsbrecht van Amstelstraat, vlak achter 'Pontmeyer'. Dus iedereen die er met de bus naartoe gaat, vraag het even als je dat bordje niet ziet.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat dat aan Google Maps ligt.
Dat is alleen maar positief natuurlijk. Zelf denk ik dat het OMT wellicht van het ergste is uitgegaan? Iets wat ik zelf verstandig zou vinden.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:35 schreef vosss het volgende:
[..]
We hebben momenteel 800 minder IC opnames en 3400 minder ziekenhuisbezetting dan voorspeld door die charlatans van het OMT.
Ze houden altijd een veiliegheidsmarge van zo’n 800% aan.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:37 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is alleen maar positief natuurlijk. Zelf denk ik dat het OMT wellicht van het ergste is uitgegaan? Iets wat ik zelf verstandig zou vinden.
Komt door de goeie maatregelenquote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:35 schreef vosss het volgende:
[..]
We hebben momenteel 800 minder IC opnames en 3400 minder ziekenhuisbezetting dan voorspeld door die charlatans van het OMT.
Dat klinkt mij behoorlijk AstroTV in de oren.
Dus de lockdown moet niet meer van toepassing zijn. Verlengen is gewoonweg crimineel vanwege de enorme maatschappelijke schade.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:35 schreef vosss het volgende:
[..]
Tja wat dit aangaat kan het OMT het nooit goed doen. Want als ze slap zijn met maatregelen vermoed ik dat jij dan ook terecht weer gaat klagen daarover.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:38 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze houden altijd een veiliegheidsmarge van zo’n 800% aan.
OMTgoden
Top, had ik het gisteren nog over. Overal invoeren graag, en niet alleen in de zorg maar in alle cruciale niet thuiswerkbanenquote:
op dat moment was daar wel wat voor te zeggen, nu is de situatie toch wel anders daarom ook jammer dat het 2G debat is uitgesteldquote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:37 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is alleen maar positief natuurlijk. Zelf denk ik dat het OMT wellicht van het ergste is uitgegaan? Iets wat ik zelf verstandig zou vinden.
Wat ze er nu mee gaan dóen is luisteren naar het personeel én de maatschappij.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:40 schreef Mondkapje het volgende:
"Het is intensief en eentonig. Om het vol te kunnen houden, wil het personeel werken met meerdere soorten patiënten."
Ah, ze hebben eindelijk geluisterd.
Jij wil heropenen mèt 2G??quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
op dat moment was daar wel wat voor te zeggen, nu is de situatie toch wel anders daarom ook jammer dat het 2G debat is uitgesteld
Dat moet nog allemaal nog maar blijken. In de UK gaan de besmettingen omhoog bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
op dat moment was daar wel wat voor te zeggen, nu is de situatie toch wel anders daarom ook jammer dat het 2G debat is uitgesteld
Om beter nog wellicht met een 0/1G?quote:
quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:35 schreef vosss het volgende:
[..]
Daar had het allemaal niet voorkomen kunnen worden, als dat zo was dan lagen er geen gevaccineerden mensen in het ziekenhuis. En die liggen er ook in grote getalen.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:45 schreef Mondkapje het volgende:
Wat me als verpleegkundige ook frustrerend lijkt is dat je weet dat die patient die je zo intensief moet verzorgen, in een robotbak, een prikje had kunnen krijgen waarmee het allemaal voorkomen had kunnen worden.
Dat hoor je af en toe wel maar dat durft niet iedereen te zeggen.
Verstandig voor wie, moet je hè altijd realiserenquote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:37 schreef Megumi het volgende:
[..]
als ze deden wat ik wil dan waren we al uit de crisis, helaas (of gelukkig) werkt dat niet zo maar denken dat we van een lockdown gaan naar een situatie zonder controle lijkt me toch echt wishful thinkingquote:
90 procent is ongevaccineerd en/of heeft geen booster gehad, in VK.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:46 schreef vosss het volgende:
[..]
Daar had het allemaal niet voorkomen kunnen worden, als dat zo was dan lagen er geen gevaccineerden mensen in het ziekenhuis. En die liggen er ook i grote getalen.
quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:46 schreef vosss het volgende:
[..]
Daar had het allemaal niet voorkomen kunnen worden, als dat zo was dan lagen er geen gevaccineerden mensen in het ziekenhuis. En die liggen er ook i grote getalen.
quote:Waarom Nederlanders de boosterprik (voorlopig) aan hen voorbij laten gaan
De een wacht op het moment waarop het niet meer te vermijden is, de ander wil de boosterprik het liefst zo lang mogelijk uitstellen zodat er voor de zomervakantie niet nog een prik in hoeft. Hoe lager de leeftijd, hoe minder belangstelling er is de booster te nemen.
Mijn lichaam zal sterk genoeg zijn om de corona te overleven en niet in het ziekenhuis te komen‘’, zegt Deborah Verburgt uit Nijmegen. Mede omdat ze er makkelijk mee naar festivals kon, heeft ze de eerste twee prikken wel genomen. De derde laat ze voorlopig aan zich voorbij gaan. ,,Ik zal me pas laten boosteren op het moment dat mijn baan echt op het spel staat.’’
Niet nóg een prik
Voor anderen is de ultieme reden om de boosterprik toch te gaan halen de zomervakantie, of een andere reis. Ze zien de booster niet als middel om het virus tegen te houden, maar meer als extra ticket voor leuke dingen. En als ze nu de prik nemen, is die dan deze zomer nog wel geldig? Onder meer in Italië en Griekenland is een QR-code alleen geldig tot 180 dagen na de laatste prik, voor een vakantie in augustus zou dan nóg een booster nodig zijn. ,,Wij willen naar Griekenland deze zomer, zegt Andre Verwegen. ,,We hebben echt geen zin nóg een prik te halen voordat we gaan.’’
Anderen zeggen de prik helemaal niet te gaan halen. De reden: ook met het vaccin in je lijf heb je nog kans dat je ziek wordt of dat je het virus doorgeeft aan anderen. ,,Ik ben gezond, maar heb een vaccin gehad om zeker te weten dat ik dan veilig was voor anderen’’, zegt Yasmine Najja ,,Maar nu blijkt je het dan alsnog kunt overdragen, valt dat argument voor mij af.’’ Op dit moment is 40 procent van de volledig gevaccineerden geboosterd, maar het doel van de overheid is 90 procent. Of dat gaat lukken, lijkt zeer de vraag. Waar veel ouderen stonden te trappelen, treuzelen jongeren, zo lijkt het.
Jongeren
De verschillende GGD-en in deze regio zeggen nog geen inschatting te kunnen maken of jongere mensen inderdaad afwachtender zijn met het halen van de prik. Zeker omdat twintigers en dertigers nog maar net een afspraak kunnen maken. ,,Wat we wel weten is dat de vaccinatiebereidheid in het algemeen lager wordt met de leeftijd’’, zegt een woordvoerder van de GGD in Gelderland-Zuid. ,,Bijvoorbeeld omdat mensen denken dat ze minder risico lopen of dat zij het voor zich uitschuiven.’’
Er blijken nog andere argumenten. Zo zeggen sommigen dat ze alleen een booster willen met het Janssen-vaccin, wat een ander type-vaccin is dan Moderna en Pfizer. ,,Waarom is er geen keuzevrijheid?’’, vraagt Fred Barmentlo uit Arnhem zich af. Weer anderen stellen: geef eerst de landen in de derde wereld eens de kans een vaccin te halen.
De GGD-en raden desalniettemin aan om toch nu een boosterprik te halen. ,,Als het langer dan drie maanden geleden is dat je je laatste vaccinatie hebt ontvangen, loopt de werking van het vaccin beduidend terug. Met de booster verhoog je de werking weer en word je in de tussentijd minder ziek mocht je toch corona oplopen. Het meest verstandige is om nu een booster halen, zeker als je ziet hoe snel de omikronvariant zich verspreidt.’’
Vrij binnenlopen
In onder meer Venray kun je inmiddels zonder afspraak binnenlopen voor een boosterprik. In Gelderland kan dit nog niet. Wel is overal veel capaciteit en volop plek in de komende dagen. Of dat de komende maanden zo blijkt is maar de vraag. En dat zou volgens de GGD ook een argument zijn nu de booster te halen. ,,Nu is er overal volop gelegenheid om te vaccineren. Als je nu een afspraak inplant, ben je ook sneller aan de beurt bij jou in de buurt.’’
Op dit moment is er ondersteuning van militairen bij de prikcampagne. De verschillende GGD-en hopen dit binnenkort te kunnen afbouwen. ,,We hopen midden februari verder te kunnen afschalen’’, zegt een woordvoerder van de GGD in Gelderland-Zuid. Wat dit betekent voor het open houden van locaties is nog niet bekend.
Afspraak maken
Dat ook in de komende maanden nog veel prikken gezet moeten worden, is hoe dan ook duidelijk. Niet alleen zijn kinderen straks aan de beurt, veel lezers mailen de redactie dat ze nu wél een booster willen, maar dat ze deze nog niet kúnnen halen. Zo heeft Amanda Meertens net een kinkhoest-vaccinatie voor zwangeren gehad en kan ze nu geen afspraak maken. ,,Maar ik ga hem zeker halen.’’ Andere lezers kunnen nog geen prik halen omdat ze minder dan drie maanden geleden corona hebben gehad.
Een laatste groep lukt het maar niet een afspraak te maken, ook al zijn ze wel aan de beurt. Vooral ouderen willen graag telefonisch een afspraak maken, maar dat kan alleen als je een brief hebt gehad. ,,Vorige week lukte het me nog niet een afspraak te maken’’, schrijft een lezer uit Loo. ,,Ook mijn moeder van 85 heeft nog geen brief gekregen.’’ Ook Janda Versteegen zit met dat probleem. ,,De 18-jarigen zijn al aan de beurt, maar ik heb nog geen brief gekregen. Ik wil geen DigiD aanvragen en moet dus wachten op de brief, maar nu heb ik geen idee hoe lang ik moet wachten.’’
Sommigen wachten zelfs bewust op de brief, meldt Esmeralda Tinselboer uit Lobith. ,,Mijn man en ik willen graag tegelijkertijd een prik halen. Online is dat niet te regelen.’’
Ik denk dat in elk geval in het begin dit dus juist niet gebeurd is. Maar dat is verder aan het parlement.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 08:47 schreef Molo het volgende:
[..]
Verstandig voor wie, moet je hè altijd realiseren
Meerdere impactanalyses worden gedaan mag ik hopen
En dan kijken hoeveel en vooral waar het impact heeft, voor je knopen doorhakt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |