abonnement Unibet Coolblue
pi_203071236
Philip.s 46PFL9707S, de handleiding zegt van wel maar bij zender zoeken kan ik alleen kiezen uit: West europa
Oost Europa, UK en Frankrijk. Waar tegenwoordig overal PAL gebruikt wordt. Of moet ik daarvoor de hele TV naar Engels zetten?

[ Bericht 16% gewijzigd door zoey27 op 07-01-2022 12:42:58 ]
  Moderator donderdag 6 januari 2022 @ 23:06:31 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203071281
NTSC wordt hier niet gebruikt voor TV. Je tv op engels zetten heeft er niets mee te maken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203071318
Gaat toch vanzelf, zodra je een ntsc signaal aanbiedt?
.
  Moderator donderdag 6 januari 2022 @ 23:10:54 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203071330
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2022 23:09 schreef Fer het volgende:
Gaat toch vanzelf, zodra je een ntsc signaal aanbiedt?
Maar hij wil zenders zoeken maar NTSC is niet wat hier gebruikt wordt voor reguliere TV
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203071361
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 23:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar hij wil zenders zoeken maar NTSC is niet wat hier gebruikt wordt voor reguliere TV
Ik weet niet waar hij is. Maar hij kan toch altijd een oude laserdisc met NTSC aansluiten?
.
  Moderator donderdag 6 januari 2022 @ 23:16:35 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203071389
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2022 23:14 schreef Fer het volgende:

[..]
Ik weet niet waar hij is. Maar hij kan toch altijd een oude laserdisc met NTSC aansluiten?
Maar dat is een device. Dat kan wel denk ik ja. Hij meldt echter specifiek dat hij zenders wil zoeken en in de TT wordt gerefereerd aan analoog. Dat is iets wezenlijk anders dan laserdisc?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203071494
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 23:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is een device. Dat kan wel denk ik ja. Hij meldt echter specifiek dat hij zenders wil zoeken en in de TT wordt gerefereerd aan analoog. Dat is iets wezenlijk anders dan laserdisc?
Het is een CED speler, met enkel RF NTSC Coax (geen scart, S-video of composiet)

En Analoge TV is hier niet meer, dus geen idee wat dit verder met PAL of NTSC te maken heeft.
pi_203071501
Ja analoge antenne kan je heel lang zoeken in Europa, is allemaal Pal of SECAM. NTSC is van de US of Japan.
.
pi_203072073
PAL heeft meer beeldlijnen dan NTSC.
NTSC pastte dus wel op PAL CRT (beeldbuis)televisies, maar andersom niet.
Ik denk niet dat je veel problemen zal ondervinden met de huidige schermen.

Achter de analoge antenne aansluiting (COAX) zal best wel een decoder voor het analoge signaal zitten.

Laatst had ik nog een Colecovision console (jaren 80. PAL.) aan mijn 40" scherm hangen, via de antenne aansluiting.
Geen probleem.

Oh ja. Hij ging kanalen/zenders zoeken.
Vond er 2, op de COAX bron.
Volgens mij deden ze het allebei.

[ Bericht 6% gewijzigd door marc0871 op 07-01-2022 03:19:00 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_203077055
Mijn TV handleiding:

Reception
• Aerial input : 75 ohm coaxial (IEC75)
• Tuner bands : Hyperband, S-Channel, UHF, VHF
• DVB : DVB-T (terrestrial, antenna) COFDM 2K/8K, DVB-T2 :
only for TV types '. . . T/12', DVB-C (cable) QAM
• Analogue video playback : NTSC, SECAM, PAL
• Digital video playback : MPEG2 SD/HD (ISO/IEC 13818-2),
MPEG4 SD/HD (ISO/IEC 14496-10)
• Digital audio playback (ISO/IEC 13818-3)
• See selected countries on the TV type plate
• Satellite aerial input : 75 ohm F-type
• Input frequency range : 950 to 2150MHz
• Input level range : 25 to 65 dBm
• DVB-S/S2 QPSK, symbol rate 2 to 45M symbols, SCPC and
MCPC
• Preset for satellites : Astra (19.2°E), Astra (23.5 °E), Astra
(28.2 °E), Hotbird (13.0 °E), TürkSat (42.0 °E)
• Astra HD+ support
• LNB : DiSEqC 1.0, 1 to 4 LNBs supported, Polarity selection
14/18V, Band selection 22kHz, Tone burst mode, LNB current
300mA max
• See selected countries on the TV type plate
pi_203077085
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 12:45 schreef zoey27 het volgende:
Mijn TV handleiding:

Reception
• Aerial input : 75 ohm coaxial (IEC75)
• Tuner bands : Hyperband, S-Channel, UHF, VHF
• DVB : DVB-T (terrestrial, antenna) COFDM 2K/8K, DVB-T2 :
only for TV types '. . . T/12', DVB-C (cable) QAM
• Analogue video playback : NTSC, SECAM, PAL
• Digital video playback : MPEG2 SD/HD (ISO/IEC 13818-2),
MPEG4 SD/HD (ISO/IEC 14496-10)
• Digital audio playback (ISO/IEC 13818-3)
• See selected countries on the TV type plate
• Satellite aerial input : 75 ohm F-type
• Input frequency range : 950 to 2150MHz
• Input level range : 25 to 65 dBm
• DVB-S/S2 QPSK, symbol rate 2 to 45M symbols, SCPC and
MCPC
• Preset for satellites : Astra (19.2°E), Astra (23.5 °E), Astra
(28.2 °E), Hotbird (13.0 °E), TürkSat (42.0 °E)
• Astra HD+ support
• LNB : DiSEqC 1.0, 1 to 4 LNBs supported, Polarity selection
14/18V, Band selection 22kHz, Tone burst mode, LNB current
300mA max
• See selected countries on the TV type plate
Even concreet: tegen welk probleem loop je aan als je hem aansluit en op zenders zoekt?
pi_203077659
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 12:45 schreef zoey27 het volgende:
Mijn TV handleiding:

Reception
• Aerial input : 75 ohm coaxial (IEC75)
• Tuner bands : Hyperband, S-Channel, UHF, VHF
• DVB : DVB-T (terrestrial, antenna) COFDM 2K/8K, DVB-T2 :
only for TV types '. . . T/12', DVB-C (cable) QAM
• Analogue video playback : NTSC, SECAM, PAL
• Digital video playback : MPEG2 SD/HD (ISO/IEC 13818-2),
MPEG4 SD/HD (ISO/IEC 14496-10)
• Digital audio playback (ISO/IEC 13818-3)
• See selected countries on the TV type plate
• Satellite aerial input : 75 ohm F-type
• Input frequency range : 950 to 2150MHz
• Input level range : 25 to 65 dBm
• DVB-S/S2 QPSK, symbol rate 2 to 45M symbols, SCPC and
MCPC
• Preset for satellites : Astra (19.2°E), Astra (23.5 °E), Astra
(28.2 °E), Hotbird (13.0 °E), TürkSat (42.0 °E)
• Astra HD+ support
• LNB : DiSEqC 1.0, 1 to 4 LNBs supported, Polarity selection
14/18V, Band selection 22kHz, Tone burst mode, LNB current
300mA max
• See selected countries on the TV type plate
NTSC en PAL zijn aanduidingen voor analoge kleursystemen, geen aanduidingen voor analoge uitzendstandaarden. Die verschillende analoge uitzendstandaarden worden aangeduid met de hoofdletters A t/m N, zie hier. In Nederland (en Duitsland) werd gebruik gemaakt van PAL B/G, (B voor VHF en G voor UHF) maar in bijvoorbeeld België was het dan weer PAL B/H (B voor VHF, H voor UHF), wat overigens compatibel is met B/G. De analoge tuner in je TV is niet geschikt voor systeem M. Daar komt nog bij de de gebruikte frequenties ook verschilden, zelfs tussen landen die hetzelfde uitzendsysteem gebruikten, zie hier.
pi_203078683
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 13:27 schreef Riparius het volgende:

[..]
NTSC en PAL zijn aanduidingen voor analoge kleursystemen, geen aanduidingen voor analoge uitzendstandaarden. Die verschillende analoge uitzendstandaarden worden aangeduid met de hoofdletters A t/m N, zie hier. In Nederland (en Duitsland) werd gebruik gemaakt van PAL B/G, (B voor VHF en G voor UHF) maar in bijvoorbeeld België was het dan weer PAL B/H (B voor VHF, H voor UHF), wat overigens compatibel is met B/G. De analoge tuner in je TV is niet geschikt voor systeem M. Daar komt nog bij de de gebruikte frequenties ook verschilden, zelfs tussen landen die hetzelfde uitzendsysteem gebruikten, zie hier.
En Amerika gebruikt M? Of wate bedoel je? Hij vind geen kanaal, maar ik heb ook nog geen NTSC (Never the same color) CED disc, dus mischien komt er ook geen beeld signaal uit?

ATSC = trouwens Digitale TV, ik heb analoog nodig.
pi_203078981
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 14:38 schreef zoey27 het volgende:

[..]
En Amerika gebruikt M? Of wat bedoel je?
In de VS werd NTSC-M gebruikt voor analoge TV. Dat kun je ook lezen in de Wikipedia artikelen waar ik naar verwees.
quote:
Hij vindt geen kanaal, maar ik heb ook nog geen NTSC (Never the same color) CED disc, dus mischien komt er ook geen beeldsignaal uit?
Spelers die je via coax (dus RF) aan moest sluiten gaven altijd wel een signaal als ze aan stonden, ook als ze niets afspeelden.

Het kan zijn dat je TV niets vindt omdat de speler een frequentie gebruikt die in Europa niet werd gebruikt. Maar zelfs al zou de analoge tuner van je TV wel een signaal vinden, dan nog krijg je geen bruikbaar beeld of geluid omdat de tuner in je TV systeem M niet ondersteunt. Het kan natuurlijk ook nog dat de speler gewoon defect is, dat zou niet vreemd zijn voor een apparaat dat meer dan 40 jaar oud is.
pi_203093896
quote:
Nee. Je zou aan alleen de eerste converter voldoende hebben, want de AV ingangen van je TV kunnen wel baseband NTSC-M signalen verwerken. Maar voor je hier tijd en geld in gaat steken zou je toch eerst moeten weten of je speler niet defect is en tenminste één plaat moeten hebben die je op de speler kunt afspelen.
pi_203099946
De speler (draaitafel) draait, de PAL schijf. De riem was slap en verteerd, heb er nu 3 normale elastiekjes omgedaan, draait weer. (tot mijn verbazing) Ik wacht nog op een echte aandrijf riem.
Ik zou ook niet weten wat er deffect aan is, volgens de verkoper werkte die maar moest de draaischijf worden gesmeerd of de riem vervangen.

Nog iets anders, ik heb nog een andere speler de L.G BD370, als ik die op NTSC zet, zie ik allemaal van die interlace strepen via composiet uitgang, maar HDMI is schoon wat is er aan de hand?
(het zit in ieder geval niet in de TV, een Phi.lips een Sam.sung, beide doen hetzelfde)
pi_203114425
Ondersteunt.
pi_203195242
Ja joepie!! hij doet het:

Blijkt dat de Sam.sung TV toch NTSC TV tuner heeft. Maar gek genoeg wordt de PAL schijf wel afgespeeld maar geeft de NTSC schijf geen beeld. Geluid doet het trouwens niet.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 23:39:59 #20
492776 Uizichtloos
We leven in een maatschappij
pi_203196683
Leuk man! Tof om met zulke dingen te prutsen. Mooi dat er toch nog wat beeld uit komt.
pi_203197213
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:30 schreef zoey27 het volgende:
Ja joepie!! hij doet het:

Blijkt dat de Sam.sung TV toch NTSC TV tuner heeft. Maar gek genoeg wordt de PAL schijf wel afgespeeld maar geeft de NTSC schijf geen beeld. Geluid doet het trouwens niet.
Verkeerde conclusie, de tuner in je (Europese) TV ondersteunt echt geen NTSC-M. Daarom hoor je ook geen geluid. Het verschil in frequentie van de draaggolven van beeld en geluid bedraagt bij systeem M namelijk 4,5 MHz en bij de in Europa gebruikte systemen B, G en H 5,5 MHz. Bij het in het Verenigd Koninkrijk gebruikte systeem I was die afstand daarentegen 6 MHz.

In de jaren '70, lang voordat kabeltelevisie gemeengoed werd in Nederland, kon je aan de kust bij gunstige atmosferische omstandigheden met een eigen antenne wel eens Britse TV zenders ontvangen op de UHF, maar dat was dan altijd zonder geluid tenzij je een speciaal aangepaste ontvanger had. Dat kwam door het afwijkende verschil in afstand tussen de draaggolffrequenties van beeld en geluid.
pi_203200793
Niet???

Bij geluid staat geen M. alleen BG, DK, I en L
Dus dat is de reden er geen geluid is volgens jouw?

pi_203202613
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 11:57 schreef zoey27 het volgende:
Niet???

Bij geluid staat geen M, alleen BG, DK, I en L.
Dus dat is de reden er geen geluid is volgens jou?

[ afbeelding ]
Exact.
pi_203204021
Waar dient ie NTSC tuner dan voor? Als het toch geen M ondersteund?
pi_203204887
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 15:19 schreef zoey27 het volgende:
Waar dient die NTSC tuner dan voor? Als het toch geen M ondersteunt?
Een analoge tuner trekt zich feitelijk niets aan van NTSC of PAL. Waar het om gaat voor de tuner is het frequentiebereik, de kanaalbreedte, de videobandbreedte, de afstand tussen de draaggolffrequenties van beeld (luminantie en chrominantie) en geluid, de vraag of er positieve of negatieve modulatie wordt gebruikt voor de video, en het type modulatie dat voor het geluid wordt gebruikt (frequentiemodulatie of amplitudemodulatie).

NTSC 4.43 is trouwens geen 'echte' NTSC, de chroma draaggolffrequentie (voor de kleurinformatie) ligt namelijk bij NTSC-M 3,58 MHz hoger dan de luminantie draaggolgfrequentie. Bij PAL-B/G/H/I/D/K/L is dat inderdaad wel 4,43 MHz. Er werd van 'pseudo' NTSC gebruik gemaakt bij Europese spelers juist om het mogelijk te maken dat de Europese tuner de output van de speler probleemloos kon verwerken ook als er NTSC materiaal werd afgespeeld.
pi_203227853
Nog iets ik kan niet zo goed Engels, die Radius Sense Control voor de DC Servo motor, is dat nou een motor of niet? Of alleen een controle voor bv, de tijd?

https://drive.google.com/(...)lCk/view?usp=sharing
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')