abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203068570
Hallo Fokkers,

Ik zal even een korte introductie doen en heb daarbij een vraag

Ik woon samen met mijn vrouw en 3 kinderen in een rijwoning(huur).
We zijn nu al 3 jaar opzoek naar wat anders, hebben ook verschillende biedingen uitgebracht op woningen.
Tot op heden nog niets kunnen vinden, wordt ook steeds moeilijker.

Nu zijn er kavels vrijgekomen in de buurt waar we willen wonen. We hebben hier een optie op genomen en moeten in 4 week beslissen of we dit gaan doen. Het betreft een kavel van 505m2 voor 176.000 euro.

Wat willen en mogen we:
Uiteraard moet het een 0 op de meter woning zijn wettelijk verplicht
Dus panelen en warmtepomp
Verder moet de woning vanuit omgevingsvergunning okergeel zijn...
Mag de woning alleen een platdak of schuinaflopend dak naar achter hebben.

Mijn vraag is eigenlijk is het reëel om een vrijstaande woning te laten bouwen voor 300.000 euro in deze tijd.
Bijvoorbeeld een kubbuswoning met 5 slaapkamers dus 3 lagen 2 lagen met een opbouw.

Zijn er mensen die een woning hebben kunnen neerzetten voor een ton of 3?
pi_203069056
Er zullen mensen zijn die een huis hebben laten bouwen voor twee ton, maar die zelf alles hebben gedaan in de afwerking. En er zullen mensen zijn die een huis van vier ton hebben laten bouwen en die alles hebben uitbesteed. En alle andere varianten daar omheen.

Volgens mij is het in jullie geval veel handiger om in overleg te gaan met een aannemer, leg hem je wensen voor en kijk dan of je dat kan en wil betalen. Wat een ander heeft betaald gaat je hierin niet helpen. Er zijn zoveel verschillende smaakjes/variabelen/afmetingen/afwerkingsniveaus/regios dat je nagenoeg geen goede vergelijking kunt maken.

In ieder geval gefeliciteerd met de optie, als ik hier in de regio kijk zouden veel mensen jaloers zijn!
pi_203069172
Maar met deze materiaal prijzen ??
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Moderator donderdag 6 januari 2022 @ 21:22:31 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203069487
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 21:03 schreef GX3 het volgende:
Volgens mij is het in jullie geval veel handiger om in overleg te gaan met een aannemer, leg hem je wensen voor en kijk dan of je dat kan en wil betalen. Wat een ander heeft betaald gaat je hierin niet helpen. Er zijn zoveel verschillende smaakjes/variabelen/afmetingen/afwerkingsniveaus/regios dat je nagenoeg geen goede vergelijking kunt maken.
Precies dat; al denk ik dat het in de huidige tijd met tekorten en hoge prijzen tegenvalt wat je voor een budget kunt laten bouwen. Over het algemeen zijn de wensen groter dan dat de portemonnee is :+
pi_203070039
Onder de 5 ton een vrijstaand huis laten bouwen op zo’n kavel? Of jullie moeten een hoop zelf doen en anders kun je het echt vergeten.
pi_203070306
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 21:52 schreef jesseax het volgende:
Onder de 5 ton een vrijstaand huis laten bouwen op zo’n kavel? Of jullie moeten een hoop zelf doen en anders kun je het echt vergeten.
Ik verwacht geen luxueuze villa.
Het belangrijkste is dat er minimaal 4 slaapkamers aanwezig zijn.
160m2 zou prima zijn.

Is dit echt mega onrealistisch?
pi_203070621
Ligt er een beetje aan of de de afwerking meteen top wil hebben.
Je kunt kosten besparen door bv te beginnen met een goedkope/ gratis keuken van marktplaats. Deuren kun je daar ook vinden enz enz
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_203070663
Het lijkt mij ook het beste om met een aannemer om de tafel te zitten over jouw ideeen en te verwachten kosten.

Als eerste indicatie kun je wellicht kijken wat een prefabwoning zou kosten. bijv https://groothuisbouw.nl/.
Dat geeft je wellicht een indicatie van prijzen van verschillende types woningen en wat bepaalde opties ongeveer kosten. Hou wel rekening met het afwerkingsniveau en extra kosten (bijv zit er een keuken bij of niet).
pi_203071531
https://www.academica.nl/(...)en-bijkomende-kosten

Bij 2000 euro per M2 zou 150m2 haalbaar zijn.
Nu liggen de hedendaagse tarieven wellicht hoger.
Ligt er ook aan of je rest van de kavel (tuin etc) allemaal af wilt hebben of je verder gaat sparen en sommige zaken later doet.
Eerst denken, dan typen
pi_203071720
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 22:26 schreef simonblue het volgende:
Het lijkt mij ook het beste om met een aannemer om de tafel te zitten over jouw ideeen en te verwachten kosten.

Als eerste indicatie kun je wellicht kijken wat een prefabwoning zou kosten. bijv https://groothuisbouw.nl/.
Dat geeft je wellicht een indicatie van prijzen van verschillende types woningen en wat bepaalde opties ongeveer kosten. Hou wel rekening met het afwerkingsniveau en extra kosten (bijv zit er een keuken bij of niet).
Mwahh, als de gemeente eist dat de huizen okergeel zijn durf ik te wedden dat er ergens in de kleine lettertjes staat dat het geen prefab woning mag zijn.

Maat van mij had dat. Kavel gekocht en bouwtekeningen uit een catalogus aangeleverd, gemeente ging er niet mee akkoord en wilden dat het een uniek ontwerp was. Moest dus naar een architect zoeken met bijbehorende kosten.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 09:23:37 #11
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_203073721
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 23:34 schreef Piger het volgende:
https://www.academica.nl/(...)en-bijkomende-kosten

Bij 2000 euro per M2 zou 150m2 haalbaar zijn.
Nu liggen de hedendaagse tarieven wellicht hoger.
Ligt er ook aan of je rest van de kavel (tuin etc) allemaal af wilt hebben of je verder gaat sparen en sommige zaken later doet.
Een bevriende duitse aannemer rekent op dit moment ¤2000/m2. en dan moet je niet te luxe of ingewikkeld gaan doen.
Reken maar dat de prijzen in NL dan nog iets hoger liggen.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 09:25:04 #12
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_203073749
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 00:00 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Mwahh, als de gemeente eist dat de huizen okergeel zijn durf ik te wedden dat er ergens in de kleine lettertjes staat dat het geen prefab woning mag zijn.

Maat van mij had dat. Kavel gekocht en bouwtekeningen uit een catalogus aangeleverd, gemeente ging er niet mee akkoord en wilden dat het een uniek ontwerp was. Moest dus naar een architect zoeken met bijbehorende kosten.
Beetje naïef van die maat van je. Voordat je een kavel koopt informeer je toch wat er gebouwd mag worden?
pi_203074071
Ik zou eerst eens informeren welke aannemers tijd hebben en of dit overeenkomt met jullie planning.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203074712
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 09:25 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Beetje naïef van die maat van je. Voordat je een kavel koopt informeer je toch wat er gebouwd mag worden?
Klopt, maar met de huidige woningmarkt doe je rare dingen.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 10:32:28 #15
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_203074873
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:21 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Klopt, maar met de huidige woningmarkt doe je rare dingen.
Juist in de huidge markt moet je extra alert zijn en oppassen dat je dat dus niet doet.
pi_203075379
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:32 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Juist in de huidge markt moet je extra alert zijn en oppassen dat je dat dus niet doet.
True, maar als ik in mijn omgeving kijk zie ik veel mensen met bakken met geld die wanhopig op zoek zijn naar een woning om te kopen. Die maat van me is nu 2 ton meer kwijt dan begroot.
Ik heb ook een nieuwbouwwoning gekocht door zo snel mogelijk te tekenen en ben ook zo'n anderhalve ton meer kwijt om het naar eigen smaak in te delen. De markt is gewoon naar de tering.
pi_203075487
Je hebt toch drie dagen bedenktijd? Die moet je dan ook goed gaan benutten natuurlijk.
pi_203076667
Zo'n 3-4 maanden terug hebben wij zelf eens zitten rekenen (Zelf ontwerpen gemaakt, zover mogelijk zonder offertes doorgerekend. Er bestaan ook van die websites waarbij je een ietwat grove schatting kunt maken) en ervaringen gelezen (op Tweakers o.a.) en daarin kwam toch wel naar voren dat je toentertijd al zo'n 500-600 euro per m3 kwijt was. En dan heb je qua afwerking echt niks luxe en moet er niks tegenzitten. Hebben we het verder niet echt over mooie vloeren, verf, etc. En ik geloof dat we de warmtepomp en zonnepanelen nog niet hadden meegerekend, of heel minimaal.

Dus zelfbouw kan wel, maar 160m2 gaat wel krap worden.
(Als je uitgaat van 7,5x7,5 m oppervlakte per verdieping, en 2.6m hoog, dan ben je bijna een ton per verdieping kwijt. Ik weet natuurlijk niet wat voor indeling je zelf had bedacht)
pi_203076673
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 11:02 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
True, maar als ik in mijn omgeving kijk zie ik veel mensen met bakken met geld die wanhopig op zoek zijn naar een woning om te kopen. Die maat van me is nu 2 ton meer kwijt dan begroot.
Ik heb ook een nieuwbouwwoning gekocht door zo snel mogelijk te tekenen en ben ook zo'n anderhalve ton meer kwijt om het naar eigen smaak in te delen. De markt is gewoon naar de tering.
Die
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 11:02 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Die 1,5 ton , waar zit die hem in? Meerwerk of extra kosten voor keuken,badkamer afwerking etc?
pi_203077405
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 12:25 schreef jesseax het volgende:

[..]
Die
[..]
Die 1,5 ton , waar zit die hem in? Meerwerk of extra kosten voor keuken,badkamer afwerking etc?
Allebei. Huis wordt vrij kaal opgeleverd met weinig afwerking, dus gaat er nog een hoop geld in zitten.

Het punt is dat ik bij heel veel mensen zie dat ze wel het geld hebben om een huis naar wens te kopen, maar dit gewoon niet beschikbaar is. Dus dan maar genoegen nemen om het eerste beste te kopen en daar dan nog een boel geld tegen aan te gooien.
pi_203077952
Mijn zwager heeft net een aanbouw offerte aangevraagd 2 woonlagen 75m2 casco voor 150.000 de meeste kosten zitten daar in de grond bouwklaar maken. Het is op natte Zeeuwse klei waar diep geheid(is dat het juiste woord?) moet worden. Verder moet het dacht ik van hout worden.

Het is hier dus ook een beetje de vraag wat de grond nodig heeft. En wat je precies wilt.
pi_203078426
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 13:10 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Allebei. Huis wordt vrij kaal opgeleverd met weinig afwerking, dus gaat er nog een hoop geld in zitten.

Het punt is dat ik bij heel veel mensen zie dat ze wel het geld hebben om een huis naar wens te kopen, maar dit gewoon niet beschikbaar is. Dus dan maar genoegen nemen om het eerste beste te kopen en daar dan nog een boel geld tegen aan te gooien.
Komt overigens wel overheen met hier hoor, huis wordt zo goed als kaal opgeleverd. Aanbouw, stuk berging bij de woonkamer betrekken, badkamer, keuken, tuin wand- en vloerafwerking plus nog wat extra opties dan zitten wij ooo aan die 150K.
pi_203080192
Heb alles een beetje doorgenomen
Een aantal bouwbedrijven benaderd.
Ik moet eerlijk zijn, dat ik toch een beetje schrik van de prijzen.
Ik had gedacht dat we voor 5 ton aardig wat mogelijkheden zouden hebben.
pi_203081954
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 16:02 schreef provid3r het volgende:
Dit hangt van de locatie af... hier kan je daar een riante vrijstaand huis van kopen of laten bouwen omdat de grond hier niet zoveel kost.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203084754
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 16:02 schreef provid3r het volgende:
Kijk eens bij een catalogusbouwer als selekthuis. Je kan de prijslijst zo downloaden dus dan weet je al snel waar je aan toe bent. Verder prima kwaliteit.
pi_203156634
Gisteren op tv was er een aannemer die pas in sep 2023 tijd zou hebben voor een nieuwe opdracht. Dit vond ik nog heel snel en ik zou direct tekenen. Ik ben benieuwd of TS zich dit realiseert.
pi_213871117
Hoi hoi, ik heb ben ook een huis aan het bouwen, maar het is allemaal wel wat duur geworden, vandaar dat ik zelf ook zoveel mogelijk probeer te bouwen. Die 3 ton waar je het over had ga ik helaas niet redden. Ik heb de factuur van mijn buitengevel binnengekregen en ik werd er bijna beroerd van. Daarentegen vind ik een huis bouwen naar eigen smaak het mooiste wat er is, dus heb ik er ook wel wat geld voor over. Alles verloopt goed tot nu toe en ik kan nu al niet wachten om er daadwerkelijk in te wonen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Vonkenboer op 12-06-2024 06:07:09 ]
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:44:19 #28
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_213871200
En dan is er altijd nog de post Onvoorzien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')