abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203108284
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:26 schreef JimmyJames het volgende:
Heb net trouwens een account geopend bij IB. Die transactiekosten vergeleken met een doorsneer broker in Nederland. Het is bijna gratis handelen :')
De directe fees zeggen niet zoveel. Brokers hebben talloze mogelijkheden en truuks om die heel laag te houden en intussen aardig te verdienen aan indirecte fees, zoals bijv. een verhoogde spread. Dat is niet zichtbaar maar dat ga je wel voelen naarmate je meer transacties doet. Ik meen dat IB daarnaast wil dat je maandelijks een minimum aan transactiefees genereert. Kom je daar niet aan dan betaal je een "inactiviteits-fee". Linksom of rechtsom verdienen ze aan je. Is het niet vanwege de transactiefee dan is het wel vanwege andere constructies.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_203108539
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:55 schreef recursief het volgende:

[..]
De directe fees zeggen niet zoveel. Brokers hebben talloze mogelijkheden en truuks om die heel laag te houden en intussen aardig te verdienen aan indirecte fees, zoals bijv. een verhoogde spread. Dat is niet zichtbaar maar dat ga je wel voelen naarmate je meer transacties doet. Ik meen dat IB daarnaast wil dat je maandelijks een minimum aan transactiefees genereert. Kom je daar niet aan dan betaal je een "inactiviteits-fee". Linksom of rechtsom verdienen ze aan je. Is het niet vanwege de transactiefee dan is het wel vanwege andere constructies.
mee eens
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  zondag 9 januari 2022 @ 15:03:38 #253
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203110072
Inactivity fee is afgeschaft bij IB. Maar met de spreads zou je wel gelijk kunnen hebben.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_203110429
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 09:49 schreef JimmyJames het volgende:
Ben te laat ;(

Anders was het BABA + NTDOY (Nintendo) geweest.
Verwacht je (de aankondiging van) een nieuwe console?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  zondag 9 januari 2022 @ 15:25:09 #255
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203110475
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 15:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Verwacht je (de aankondiging van) een nieuwe console?
Niet dit jaar. Maar met Nintendo weet je het nooit.

Is ook niet nodig voor de investering. Het is alleen maar voordelig als de Switch nog een paar jaartjes duurt met een installed parc van nu al >100 miljoen. Ik verwacht dat de aanvoerproblemen met de next gen consoles (behalve XSS) nog wel een tijdje aanhouden.
pi_203110983
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 15:03 schreef JimmyJames het volgende:
Inactivity fee is afgeschaft bij IB.
Oh dat zou eens tijd worden. Dat heb ik altijd een achterlijke fee gevonden.
pi_203111629
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waterstof is qua rendement ongeveer net zo beroerd als diesel of benzine.
Het kost ongeveer 2,5 tot 3x meer energie onder de streep als rijden in een EV en dat maakt het te duur per kilometer en er is geen CO2 winst (waterstof wordt nu voor 95% uit aardgas gemaakt middels stoomreforming).

Je kan natuurlijk windmolens neerzetten en daar waterstof mee produceren middels elektrolyse maar dan heb je 2,5 tot 3x meer molens nodig om een km te rijden dan wanneer je elektrisch rijdt.

Scania is de ontwikkeling inmiddels gestopt omdat het te kostbaar zou zijn.
Cummins is er nog wel mee bezig. Maar volgens mij staat het nog wel in de kinderschoenen
pi_203112532
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 16:33 schreef floris_b het volgende:

[..]
Cummins is er nog wel mee bezig. Maar volgens mij staat het nog wel in de kinderschoenen
Als het gaat om bijzondere toepassingen dan is er vast wel een markt voor.
Qua rendement en kosten staat het altijd op een achterstand ;)
  zondag 9 januari 2022 @ 17:43:37 #259
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_203112790
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 15:58 schreef recursief het volgende:

[..]
Oh dat zou eens tijd worden. Dat heb ik altijd een achterlijke fee gevonden.
Ik vind het vooral slecht omdat het je gedrag kan beinvloeden. Je moet wel handelen om de inacitivity fee te ontlopen.
pi_203113654
quote:
Supermarkten verdenken de leveranciers van grote A-merken ervan dat zij hun prijzen meer willen verhogen dan de inflatie rechtvaardigt. De producenten zouden de prijsstijgingen misbruiken om hun winstmarges op te krikken.

Door de hoge inflatie gaat het onderhandelingsspel tussen supermarkten en leveranciers er steviger aan toe dan in eerdere jaren. In Nederland was de inflatie in december 6,4%, het hoogst in bijna veertig jaar.

Maar supermarkten zien dat producenten daar nog een schepje bovenop doen, zodat ze meer verdienen. 'In enkele gesprekken merken we dit jaar dat grotere A-merkleveranciers extra prijsverhogingen willen doorvoeren', laat een woordvoerder van Albert Heijn weten. Een rondgang langs andere supermarktketens bevestigt dat beeld, al zijn deze huiverig namen te noemen.

'Een aantal grote fabrikanten, A-merken met name, probeert voor zichzelf een klein plusje te creëren. Je snapt dat we daarvoor niet staan te applaudisseren', zegt Vomar-directeur Aart van Haren.

Ook Jumbo-cfo Ton van Veen erkent dat de gesprekken met sommige leveranciers stroef verlopen. 'Die overdrijven het argument van grondstofprijsstijgingen wat, of misbruiken het om hun marges te verhogen. Dit is niet het moment daarvoor. Dan krijg je een acceleratie van inflatie.'

Prijzen met 10% omhoog
De onderhandelingen tussen supermarktketens en hun leveranciers gaan er altijd stevig aan toe. Winkeliers willen de prijzen zo laag mogelijk houden voor hun klanten, leveranciers proberen hun marges gezond te houden. De onderhandelingspositie per producent verschilt sterk: A-merkmultinationals zoals Coca-Cola en Heinz staan sterker dan veel kleinere, lokale bedrijven.

Dit jaar zijn de onderhandelingen feller dan voorgaande jaren, omdat de inflatie hoog is. Rabobank-econoom Sebastiaan Schreijen schat dat de verkoopprijzen van supermarktleveranciers gemiddeld 9% tot 10% omhoog moeten om de kostenstijgingen te dekken. 'Dat is ongekend.'

'Hogere prijzen écht begrijpen'
Het is onvermijdelijk dat klanten een deel van die prijsstijging terug zien op hun kassabon. 'Pieken in de prijzen van energie of grondstoffen hebben we vaker gezien', zegt Schreijen. 'Maar die gaan meestal niet hand in hand. Nu wel, en op alle terreinen: van transportkosten tot verpakkingsmateriaal en personeel.'

Supermarkten eisen dat hun leveranciers gedetailleerd uitleggen waar zij de kostenstijgingen op baseren. 'We willen écht begrijpen waarom het zo is', zegt Michiel Muller, directeur van onlinesupermarkt Picnic. 'Soms is het product zelf niet duurder geworden, maar het transport. De vraag daarna is hoe we die pijn verdelen. En je moet ook afspreken hoe snel de prijs weer omlaag gaat als de situatie verandert.'

Nutella uit het buitenland
Supermarktketens zeggen dat de gesprekken met het overgrote deel van hun leveranciers goed verlopen, en dat zij er onderling uit komen. Maar soms lukt dat niet. Zo heeft de Belgische supermarktketen Colruyt eind vorig jaar de kleine potjes Nutella uit zijn schappen gehaald, omdat de producent de prijzen daarvan meer wilde verhogen dan de discounter bereid was te accepteren.

Ook Vomar is het oneens met de prijsverhoging die de maker van hazelnootpasta heeft voorgesteld, zegt Van Haren. 'Wij kopen al geruime tijd Nutella elders in Europa, in plaats van bij de Nederlandse leverancier. Daar is het goedkoper.'

Muller van Picnic ziet eveneens dat sommige producten in het buitenland een lagere inkoopprijs hebben. 'Maar in andere landen hebben veel boodschappen net een ander etiket, of een andere verpakking. Dat maakt het lastig producten over de grens te brengen.'

Angst voor de concurrent
Botsingen over prijsverhogingen horen bij het onderhandelingsspel, zegt Rabobank-econoom Schreijen. 'Producenten weten wie ze tegenover zich hebben. Zij weten ook dat retailers alles lezen en overal connecties hebben.'

Verder concurreren levensmiddelenproducenten ook onderling, waardoor ze de prijzen niet straffeloos bovenmatig kunnen verhogen. Supermarkten weten dat de marges van veel leveranciers te laag zijn om de kostenstijging volledig zelf op te vangen, zegt Schreijen. 'Maar ze duwen zo veel mogelijk terug.'

De supermarktbazen zeggen dat zij scherp onderhandelen zodat de prijzen voor hun klanten behapbaar blijven. Ook speelt de felle concurrentie tussen supermarkten een rol: niemand wil de eerste zijn die de prijzen fors verhoogt, uit angst dat klanten naar een andere keten lopen.

'We proberen terughoudend te zijn met prijsverhogingen', zegt Jumbo-cfo Van Veen. 'Maar het is een illusie dat we die eeuwig kunnen uitstellen. Ik had in 2020 een nettowinstmarge van ongeveer 2%. Dan kan ik geen kostprijsstijging van 5% absorberen. Dan houdt het gauw op. Natuurlijk gaan de prijzen omhoog. Dat is niet uit luxe, maar uit noodzaak.'

https://fd.nl/bedrijfslev(...)nflatie-sia2camTTc3b
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_203116551
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 17:43 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Ik vind het vooral slecht omdat het je gedrag kan beinvloeden. Je moet wel handelen om de inacitivity fee te ontlopen.
Daarom, het stimuleert irrationeel gedrag en dat is discutabel. Vooral ook omdat brokers vooral aan transactievolume verdienen.
pi_203119010
#TELL
pi_203119014
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 12:55 schreef recursief het volgende:

[..]
De verhoogde spread ontstaat als een broker z'n orderflow verkoopt. IBKR doet dat in het geval van IBKR-LITE, een broker service zonder commissies. IBKR-LITE kun je in Nederland echter niet afnemen. Je hebt dus automatisch IBKR-PRO waar de orderflow niet wordt verkocht, maar je wel commissies betaalt.
pi_203119119
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 17:43 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Ik denk dat je een stap achteruit moet doen en dit anders benaderen. De inactivity fee was 10 euro per maand en ik heb die vele malen betaald. Op jaarbasis ging ik uit van 120 euro per maand, maar de trades waren bij IBKR zoveel malen goedkoper dat het ondanks die 120 euro uiteindelijk veel goedkoper was dan een gemiddelde Nederlandse broker. De Nederlandse brokers hadden ook flauwekul zoals 'bewaarkosten', dividend kosten en de wisselkoers bij valuta transacties was veel ongunstiger.

Als je dat plaatje helder voor ogen hebt of in een spreadsheet, dan neem je zonder emotie die inactivity fee en handel je alleen als je portfolio daar om vraagt.
pi_203121039
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 06:55 schreef jaco het volgende:

[..]
De verhoogde spread ontstaat als een broker z'n orderflow verkoopt. IBKR doet dat in het geval van IBKR-LITE, een broker service zonder commissies. IBKR-LITE kun je in Nederland echter niet afnemen. Je hebt dus automatisch IBKR-PRO waar de orderflow niet wordt verkocht, maar je wel commissies betaalt.
Okay duidelijk. Mij gaat het erom dat je je niet moet blindstaren op lage (directe) transactiefees. De kosten worden linksom of rechtsom ergens van betaald.
pi_203124072
Het is echt ongelooflijk hoe vaak de Rabobank eruit ligt de laatste maanden.
Nu weer... en als de tarieven er nu naar waren...
pi_203124666
De futures wijzen weer behoorlijk naar beneden.
Op zich niet gek, heb een paar kooporders staan nog.
  maandag 10 januari 2022 @ 15:21:11 #268
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203125738
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?

Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
pi_203125855
Wel wat spijtig dat ik eind December een ATH bereikte en het in het nieuwe jaar begint met dalen, zo graag draag ik geen belasting af ;(
pi_203126461
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:21 schreef Zwansen het volgende:
ASML op 18% van z’n ATH. Bijkopen of liever een andere chip-gerelateerd aandeel?

Ik ben ook wel geneigd om Nvidia of Intel te doen (dank voor de inspiratie hier). Ook die staan op zo’n -20% t.o.v. ATH. Kijken wat straks de beurzen in de VS doen.
Altijd lastig, ook Nvidia heeft wel een aardige duikeling gemaakt maar het betekent niet dat we al uit geduikeld zijn.
pi_203126467
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:27 schreef WammesWaggel het volgende:
Wel wat spijtig dat ik eind December een ATH bereikte en het in het nieuwe jaar begint met dalen, zo graag draag ik geen belasting af ;(
Timing is niet zo geweldig idd ;(
pi_203126479
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:21 schreef Zwansen het volgende:

Nvidia is een tof bedrijf, Intel is meer een value stock die niet zo sexy is op het moment.

Maar een value stock zal niet zoveel dalen.
En een heel goede growth stock kan wel een hit krijgen maar long term zit je wss ook wel gebakken.

Dusseh, wat jij allemaal zelf wilt, jouw risico, jouw geld :p
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203126640
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 13:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is echt ongelooflijk hoe vaak de Rabobank eruit ligt de laatste maanden.
Nu weer... en als de tarieven er nu naar waren...
pi_203126741
BrandNewDay word ik ook niet echt wijzer / blijer van.

Donderdag opdracht gegeven om m'n portfolio te verkopen en het geld terug te storten maar de status staat al enkele dagen op:

quote:
Er worden één of meerdere opdrachten voor u verwerkt. U kunt daarom nu geen wijzigingen invoeren. Na afronding van de ingevoerde opdracht(en), kunt u weer wijzigingen doorgeven. De getoonde waarde kan tijdelijk afwijken door het uitvoeren van de opdracht(en).
Ik heb het vermoeden dat er dus nog niets verkocht is en dat ze wss verkopen als de markt op z'n laagst staat :')

Nog een reden om de boel in eigen handen te houden.

De gevolgen hoeven niet heel groot te zijn, het zit bij BrandNewDay vooral in de S&P 500 en als de Rabobank er niet uit ligt op het moment dat ik het krijg bijgestort, dan kan ik het vlot weer omzetten in een S&P 500 ETF voor ongeveer dezelfde bedragen.
pi_203126813
Zie Adyen gaan dan :wtf:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')