https://www.gelderlander.(...)1bd1c5d228&auth_rd=1quote:De aanstaande benoeming van VVD’er Dilan Yesilgöz doet onder juristen de wenkbrauwen fronsen. Voor het eerst bij de start van een nieuw kabinet krijgt Nederland een minister van Justitie die geen rechtenstudie heeft gedaan. ,,Het lijkt me niet handig.”
De aanstaande benoeming van VVD’er Dilan Yesilgöz doet onder juristen de wenkbrauwen fronsen. Voor het eerst bij de start van een nieuw kabinet krijgt Nederland een minister van Justitie die geen rechtenstudie heeft gedaan. ,,Het lijkt me niet handig.”
Onder twitterende advocaten is het niet onopgemerkt gebleken. Met Dilan Yesilgöz krijgt Nederland een minister van Justitie en Veiligheid die geen jurist is. De politica is weliswaar één van de law & order-gezichten van de VVD, maar is afgestudeerd in de sociaal-culturele wetenschappen. Geen rechten dus, en dat is uniek, als de invalbeurten van Rita Verdonk en Stef Blok niet worden meegerekend.
De bekende vreemdelingenadvocaat Wil Eikelboom vraagt zich daarom af of de aanstaande benoeming van Yesilgöz wel ‘verstandig’ is. Strafrechtadvocaat Job Knoester zegt ook met vragen te zitten. Hij verweet Yesilgöz ooit in een talkshow, toen ze nog Kamerlid was, dat ze de wet niet kende. Dit videofragment werd donderdag volop
gedeeld.
,,Wat zegt het over de VVD als ze voor 1 van de moeilijkste ministeries - dat van justitie - een niet-jurist willen voordragen?”, vraagt Knoester zich openlijk af.
Want ze is zo'n grote Erdogan-liefhebber. En niet van Koerdische afkomst.quote:Op zondag 2 januari 2022 13:29 schreef halfway het volgende:
Erdogan zal wel een stijfje krijgen van dit succes.
Die is te druk met de hyperinflatie in zijn land vermoed ik.quote:Op zondag 2 januari 2022 13:29 schreef halfway het volgende:
Erdogan zal wel een stijfje krijgen van dit succes.
Dit is inderdaad wel typisch. Defensie werd al genoemd, maar ook Buitenlandse Zaken (daar zetten we Hoekstra neer met meer kennis van financiën) en Financiën daar zetten we een diplomaat (Kaag) neer.quote:Op zondag 2 januari 2022 13:24 schreef BEFEM het volgende:
Gebeurt toch bij zo'n beetje elk ministerie...
Kom je weleens met mensen buiten je comfort zone in contact?quote:Op zondag 2 januari 2022 13:41 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dit is inderdaad wel typisch. Defensie werd al genoemd, maar ook Buitenlandse Zaken (daar zetten we Hoekstra neer met meer kennis van financiën) en Financiën daar zetten we een diplomaat (Kaag) neer.
Als ik hier op het forum kijk, ben ik een van de weinigen die het beleid van de afgelopen jaren helemaal niet zo slecht vind. Uiteraard zijn er punten die beter/anders kunnen, maar over het geheel genomen vind ik ons land er prima voor staan.
Maar zelfs een ras-optimist als ik, vind deze samenstelling van misschien wel de nieuwe bestuurscultuur(?) wel vreemd.
Lastige vraag. Ik kan me zo snel niet iemand bedenken wie buiten mijn comfort zone zou moeten liggen. Als je het hebt over mensen met andere denkbeelden en economische achtergrond, ja regelmatig. Maar toegegeven sinds de corona-tijd is het contact wel minder geworden.quote:Op zondag 2 januari 2022 13:54 schreef halfway het volgende:
[..]
Kom je weleens met mensen buiten je comfort zone in contact?
Daar wordt nu Ollongren genoemd.. Minister van Defensie is echt het sluitstuk van de benoemingen heb ik het idee.quote:Op zondag 2 januari 2022 13:30 schreef ExTec het volgende:
Op zoiets als defensie is dat al decennia de norm en hoor je daar ook nooit iemand over.
Je bedoeld de zone waar schelden en zuur zijn de norm is bedoel je ?quote:Op zondag 2 januari 2022 13:54 schreef halfway het volgende:
[..]
Kom je weleens met mensen buiten je comfort zone in contact?
Nog nooit.quote:Op zondag 2 januari 2022 14:20 schreef thedeedster het volgende:
Sinds wanneer is een volkomen gebrek aan relevante vakkennis een belemmering geweest om minister te worden?
Visie zonder inhoudelijke kennis is borrelpraat.quote:Op zondag 2 januari 2022 14:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nog nooit.
En zo is het ook niet bedoeld.
Voor vak inhoudelijke vraagstukken heb je immers legers aan ambtenaren. Minister dient visie mee te nemen.
Visionairs hebben door de geschiedenis heen fantastische dingen gerealiseerd.quote:Op zondag 2 januari 2022 14:41 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Visie zonder inhoudelijke kennis is borrelpraat.
Ik kan ook een prima visie over cardiologie geven, maar dat betekent niet dat ik er kaas van heb gegeten of dat het zelfs maar enigszins verstandig is.quote:Op zondag 2 januari 2022 14:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nog nooit.
En zo is het ook niet bedoeld.
Voor vak inhoudelijke vraagstukken heb je immers legers aan ambtenaren. Minister dient visie mee te nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |