Een paar maanden geleden hebben wij van de gemeente een stukje restgroen overgenomen ter uitbreiding van onze tuin. De grond is aangekocht onder de voorwaarde dat deze alleen als (sier)tuingrond gebruikt mag worden (geen uitbouw, schuurtjes, etc). Het aangekochte perceel is 2,50m breed en loopt over de gehele lengte van ons perceel en verbindt dus de voortuin met de achtertuin.
Nu willen wij op dit nieuwe stuk grond een schutting neer gaan zetten. Ik heb mij een beetje verdiept in de situatie rond de rooilijnen voor een woning wat ansicht duidelijk is maar waar ik in mijn situatie toch nog met wat vraagtekens overblijf.
.
De situatie; hoekwoning met een grote voortuin, berging en carport richting het zuiden waar de straat ligt. Westelijk ligt onze aangeschafte tuinuitbreiding die grenst aan het resterende stukje groen van de gemeente. Noordelijk hebben wij een kleine achtertuin met vrij zicht op nog een stukje groen van de gemeente. (evt kunnen we hiervan ook in de toekomst een gedeelte kopen/huren)
We willen graag ons zicht op het groene gedeelte behouden maar tegelijk ook onze voortuin afschermen; we willen aan de voorzijde van onze berging en de tuinuitbreiding een hoge schutting van 1,80m (rode lijn) die halverwege het perceel afloopt naar 0,90m (oranje lijn) en vervolgens weer aansluit op de schutting van onze achtertuin.
Het is mij nu onduidelijk waar de voorgevelrooilijn begint; is dat daadwerkelijk bij onze woning of de berging/carport? En is hier ook sprake van een zijgevelrooilijn, gezien er geen openbare weg aan de zijkant van onze woning bevindt? In het bestemmingsplan van mijn gemeente kan hier hier weinig over terugvinden, anders dat het wel toegestaan is om een schutting, lager dan 2,00m, te plaatsen op de grens van het perceel en gemeente groen.
Allemaal warrig van mijn kant dus hopelijk bieden onderstaande afbeeldingen meer duidelijkeheid.
Voorzijde perceel met tuinuitbreiding:
Achterkant woning met zich op gemeente groen:
google maps omgeving:
Schets van situatie en gewenste schutting: