Dan krijg je als antwoord dat TS zelf stond te schreeuwen ernaast aangezien er geen audio is.quote:Op woensdag 29 december 2021 22:16 schreef epicbeardman het volgende:
Koop een DB meter (of telefoon app op andere tel), zet deze tegen de muur aan.
Record filmpje die de DB meter filmt (zonder audio)
Kloar
Waarom zou het niet rechtsgeldig zijn?quote:Op woensdag 29 december 2021 22:11 schreef Mubassie het volgende:
Mag wel, maar of het rechtsgeldig is.. Dat is je vraag.
Lijkt me afhankelijk van waaruit de geluidsoverlast bestaat. Je mag geen gesprekken opnemen waaraan je zelf geen deelnemer bent. Artikel 139a e.v. Wetboek van Strafrecht.quote:
Dus als gaat terug schreeuwen...?quote:Op donderdag 30 december 2021 07:23 schreef baskick het volgende:
[..]
Lijkt me afhankelijk van waaruit de geluidsoverlast bestaat. Je mag geen gesprekken opnemen waaraan je zelf geen deelnemer bent. Artikel 139a e.v. Wetboek van Strafrecht.
Maar dat wil niet zeggen dat dergelijk bewijs niet rechtsgeldig is toch? Dat bepaald te rechter toch uiteindelijk?quote:Op donderdag 30 december 2021 07:23 schreef baskick het volgende:
[..]
Lijkt me afhankelijk van waaruit de geluidsoverlast bestaat. Je mag geen gesprekken opnemen waaraan je zelf geen deelnemer bent. Artikel 139a e.v. Wetboek van Strafrecht.
Dat zou betekenen dat TS dus geen filmpjes of geluidsfragmenten meer kan opnemen in huis als het echt zo gehorig is. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.quote:Op donderdag 30 december 2021 07:23 schreef baskick het volgende:
[..]
Als wij de TV aan hebben staan en de bovenbuur heeft visite, dan horen wij naast het geluid van onze TV ook het geluid van haar en haar gesprekspartners. Je kan nog net niet verstaan wat ze zeggen, alhoewel dat ook komt omdat het overwegend in een andere taal is.quote:Op donderdag 30 december 2021 08:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat TS dus geen filmpjes of geluidsfragmenten meer kan opnemen in huis als het echt zo gehorig is. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Kun je dit uitleggen? Geldt onderstaand punt van @baskick alleen voor werknemers oid?quote:Op donderdag 30 december 2021 08:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als ts een bedrijf heeft thuis mag het niet zonder toestemming maar anders wel.
quote:Op donderdag 30 december 2021 07:23 schreef baskick het volgende:
[..]
een bedrijf mag zonder toestemming geen gesprekken opnemen, daarom wordt er bijna altijd gezegd dat gesprekken worden opgenomen als je een bedrijf belt. Particulieren mogen gesprekken wel opnemen, Je moet er uiteraard wel zelf aan deelnemen, maar dat is niet zo moeilijk te realiseren.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:00 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
[..]
Kun je dit uitleggen? Geldt onderstaand punt van @:baskick alleen voor werknemers dan?
[..]
Hoe zou jij dit doen dan? Want als wij in bed om 03:00 wakker liggen vanwege geluidsoverlast van onze bovenburen en haar visite, dan zie ik zo even geen mogelijkheid om onderdeel uit te maken van die gesprekken.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een bedrijf mag zonder toestemming geen gesprekken opnemen, daarom wordt er bijna altijd gezegd dat gesprekken worden opgenomen als je een bedrijf belt. Particulieren mogen gesprekken wel opnemen, Je moet er uiteraard wel zelf aan deelnemen, maar dat is niet zo moeilijk te realiseren.
dan kan het ook niet. Maar je kan beginnen met opnemen, dan naar je buren gaan, aanbellen en koffie drinken en af en toe wat harder praten. Ik zou dit wel overdag doen.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:06 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
[..]
Hoe zou jij dit doen dan? Want als wij in bed om 03:00 wakker liggen vanwege geluidsoverlast van onze bovenburen en haar visite, dan zie ik zo even geen mogelijkheid om onderdeel uit te maken van die gesprekken.
Lijkt me logisch dat als hij een gesprek opneemt vanwege geluidsoverlast, hij dat vanuit persoonlijke titel doet en niet vanuit bedrijfsoogpuntquote:Op donderdag 30 december 2021 09:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een bedrijf mag zonder toestemming geen gesprekken opnemen, daarom wordt er bijna altijd gezegd dat gesprekken worden opgenomen als je een bedrijf belt.
Dat zou betekenen dat TS dus geen filmpjes of geluidsfragmenten meer kan opnemen in huis als het echt zo gehorig is. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.quote:Particulieren mogen gesprekken wel opnemen, Je moet er uiteraard wel zelf aan deelnemen, maar dat is niet zo moeilijk te realiseren.
Dit is inderdaad een heel realistisch advies, om half 1 's nachts koffie gaan drinken bij je buren.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan kan het ook niet. Maar je kan beginnen met opnemen, dan naar je buren gaan, aanbellen en koffie drinken en af en toe wat harder praten. Ik zou dit wel overdag doen.
Dat iets niet mag betekent niet dat er automatisch gehandhaafd en/of gestraft wordt....quote:Op donderdag 30 december 2021 09:07 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Lijkt me logisch dat als hij een gesprek opneemt vanwege geluidsoverlast, hij dat vanuit persoonlijke titel doet en niet vanuit bedrijfsoogpunt
[..]
Dat zou betekenen dat TS dus geen filmpjes of geluidsfragmenten meer kan opnemen in huis als het echt zo gehorig is. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
als je alleen om hald 1 in de nacht tijd hebt dan wordt het wel lastig. Gelukkig hebben normale mensen ook op andere moment van een dag tijd om een bakkie koffie te doen.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:08 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dit is inderdaad een heel realistisch advies, om half 1 's nachts koffie gaan drinken bij je buren.
Dus jij stelt dat geluidsoverlast in je eigen huis opnemen strafbaar is?quote:Op donderdag 30 december 2021 09:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat iets niet mag betekent niet dat er automatisch gehandhaafd en/of gestraft wordt....
gesprekken opnemen zonder deelname wel.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus jij stelt dat geluidsoverlast in je eigen huis opnemen strafbaar is?
Wacht even. bedoel je nou dat TS met zijn vriendin koffie moet gaan drinken? Maar dan ben je toch geen onderdeel van het gesprek van de buren?quote:Op donderdag 30 december 2021 09:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als je alleen om hald 1 in de nacht tijd hebt dan wordt het wel lastig. Gelukkig hebben normale mensen ook op andere moment van een dag tijd om een bakkie koffie te doen.
sorry ik weet niet hoe ik het duidelijker moet omschrijven. Wellicht kan iemand anders het beter uitleggen. Ik kan het niet.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wacht even. bedoel je nou dat TS met zijn vriendin koffie moet gaan drinken? Maar dan ben je toch geen onderdeel van het gesprek van de buren?
En als je bij de buren koffie gaat drinken ben je toch onderdeel van het probleem?
Alle googledingen die ik doe wijzen op een werknemer/werkgever verhouding, of een andere zakelijke verhouding. Als je een linkje hebt naar iets wat meer op de situatie van TS lijkt wordt ik graag gecorrigeerd door je.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
gesprekken opnemen zonder deelname wel.
Bedankt voor het meedenken, maar dit zie ik niet als een optie.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan kan het ook niet. Maar je kan beginnen met opnemen, dan naar je buren gaan, aanbellen en koffie drinken en af en toe wat harder praten. Ik zou dit wel overdag doen.
Ik kan simpelweg niet bevatten dat je in je eigen huis geen geluidsopname zou mogen maken.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
sorry ik weet niet hoe ik het duidelijker moet omschrijven. Wellicht kan iemand anders het beter uitleggen. Ik kan het niet.
Zou wat zijn, als jij de bak in gaat omdat je een geluidsopname gemaakt hebt. Als ik de mensen hier in het topic moet geloven zou dat nog een optie zijn ookquote:Op donderdag 30 december 2021 09:12 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Als ik daar voor de bak ik moet heb ik het ervoor over. Zo onhoudbaar is de situatie inmiddels geworden.
Het zou me echt worst wezen eerlijk gezegd. Zolang het als bewijslast meegenomen kan worden heb ik het er echt voor over.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:14 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zou wat zijn, als jij de bak in gaat omdat je een geluidsopname gemaakt hebt. Als ik de mensen hier in het topic moet geloven zou dat nog een optie zijn ook
Hoe zwaarwegend is “heimelijk” in dit geval? Als ik haar een aangetekende brief stuur met daarin de mededeling dat ik vanaf x-datum elke vorm van geluidsoverlast, ook luidkeelse gesprekken, opneem, dan is het niet “heimelijk” meer toch?quote:Op donderdag 30 december 2021 09:17 schreef sanger het volgende:
Dat is toch ook hoe Frank Visser het meet? Zou niet inzien waarom het niet zou mogen.
Tav het opnemen van gesprekken waar je niet aan deelneemt. Dat mag inderdaad niet heimelijk. Maar wanneer neem je heimelijk een gesprek op en wanneer neem je geluidsoverlast op? Die scheidslijn is dun en aan een rechter om te beoordelen. M.i. neem je in jouw geval op vanwege de overlast en niet vanwege (de inhoud van) het gesprek. (en dat kun je onderbouwen doordat je bv de taal niet spreekt).
Daar wordt van te voren alles al contractueel vastgelegd. Er was er ook ooit 1 die het met de uitspraak niet eens was en hard riep dat hij nu naar een echte rechter zou stappen.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:17 schreef sanger het volgende:
Dat is toch ook hoe Frank Visser het meet? Zou niet inzien waarom het niet zou mogen.
Klopt m.i. ook.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:21 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
[..]
Hoe zwaarwegend is “heimelijk” in dit geval? Als ik haar een aangetekende brief stuur met daarin de mededeling dat ik vanaf x-datum elke vorm van geluidsoverlast, ook luidkeelse gesprekken, opneem, dan is het niet “heimelijk” meer toch?
Ja goed punt wel. Maar TS kan het ook aankondigen zoals hij zelf al postte.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Daar wordt van te voren alles al contractueel vastgelegd. Er was er ook ooit 1 die het met de uitspraak niet eens was en hard riep dat hij nu naar een echte rechter zou stappen.
Dit laatste is niet (meer) te onderbouwen. Daarvoor zijn de verhoudingen al teveel verstoord.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Klopt m.i. ook.
Je zou het nog kunnen beargumenteren dat je het doet zodat jij en buuf samen met de WBV naar een oplossing kunnen gaan zoeken.
@baskick Hoe denk jij hierover?quote:Op donderdag 30 december 2021 09:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Ja goed punt wel. Maar TS kan het ook aankondigen zoals hij zelf al postte.
Dat is AVG-technisch vanwege het verwerken van persoonsgegevens.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een bedrijf mag zonder toestemming geen gesprekken opnemen, daarom wordt er bijna altijd gezegd dat gesprekken worden opgenomen als je een bedrijf belt.
Ik vraag me af of zelf ook gaan praten zodat je op de opname te horen bent kwalificeert als 'deelnemen aan het gesprek'.quote:Particulieren mogen gesprekken wel opnemen, Je moet er uiteraard wel zelf aan deelnemen, maar dat is niet zo moeilijk te realiseren.
Dat bewijs onrechtmatig is, wil volgens mij niet zeggen dat het in een civiele procedure niet ingebracht mag worden. https://www.navigator.nl/(...)js?ctx=WKNL_CSL_1626quote:Op donderdag 30 december 2021 09:16 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
[..]
Het zou me echt worst wezen eerlijk gezegd. Zolang het als bewijslast meegenomen kan worden heb ik het er echt voor over.
Maar @:baskick gaf het wetsartikel al aan en eerlijk gezegd heb ik nog geen beargumentatie gezien waarom dit wetsartikel niet zou gelden. Ik vind het ook te debiel voor woorden, maargoed, tot nu toe heb ik geen betere bron gezien.
Okay, thanks.quote:Op donderdag 30 december 2021 09:58 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat bewijs onrechtmatig is, wil volgens mij niet zeggen dat het in een civiele procedure niet ingebracht mag worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2021 10:07:12 ]
quote:Op donderdag 30 december 2021 10:06 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
[..]
Okay, thanks.
En hoe denk jij erover als ik het opnemen niet heimelijk doe, maar haar vooraf schriftelijk op de hoogte stel zoals ik hierboven beschreef?Dat weet ik niet. Wat wil je met de opname? Volstaat een geluidsmeting niet gewoon?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overigens is er een verschil tussen het ervaren van geluidsoverlast en objectieve overlast (in dB). Eigen ervaring, helaas. Dat jij het hoort of er wakker van wordt, betekent niet dat ze te hard praten/schreeuwen/muziek draaien."Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
Wat ik met die opnames wil, is bewijzen dat er geluidsoverlast is, waar wij regelmatig tot diep in de nacht van wakker hebben gelegen.quote:Op donderdag 30 december 2021 10:16 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Wat wil je met de opname? Volstaat een geluidsmeting niet gewoon?
Snap ik, maar het kan niet anders dat dit volgens de geluidsdrempels (om het zo even te noemen) onder geluidsoverlast valt. Ik lig er wakker van, mijn vriendin ligt er wakker van, de honden slaan er soms op aan, zelfs onze buurvrouw die naast haar woont (dus met een bakstenen muur ertussen) heeft aangegeven de overlast ook te horen.quote:Overigens is er een verschil tussen het ervaren van geluidsoverlast en objectieve overlast (in dB). Eigen ervaring, helaas. Dat jij het hoort of er wakker van wordt, betekent niet dat ze te hard praten/schreeuwen/muziek draaien.
Maar dat is toch precies wat een dB-meter doet?quote:Op donderdag 30 december 2021 10:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Het verbod op het heimelijk opnemen van gesprekken gaat over de microfoon die in de bloemenvaas is verstopt of een moderne variant daarvan.
Maar los daarvan: ik denk niet dat de geluidsopnamen die jij kunt maken ook echt iets bij zullen dragen aan het dossier. Het gaat er immers niet om of jij al dan niet iets kunt horen. Het gaat er in je dossier om of de bron als 'overlastveroorzaker' of als 'leefgeluid' aangemerkt moet worden. Met een opname van spraak of muziek, gemaakt in jouw woonruimte, kun je dat niet aantonen. Spreken, tv-kijken en muziek draaien op normaal volume is immers ook om 3 uur 's nachts niet verboden. Dat in een gehorig complex de buren daar ook wat van horen is vervelend voor hen, maar daar blijft het bij.
Er zijn twee punten die tot concrete actie kunnen leiden.
- je moet aannemelijk maken dat de bron de nachtelijke geluidsnormen overschrijdt. Denk aan muziek op volume 'feestje' in plaats van volume 'even radio luisteren'.
Of
- je moet aantonen dat de gehorigheid van het pand komt doordat onderdelen niet voldoen aan de normen voor geluidsdemping die golden in het jaar waarin de onderdelen zijn aangebracht. Denk aan laminaat of pvc waaronder geen voldoende geluiddempende ondervloer is aangebracht.
Beide punten ga je niet aantonen met een geluidsopnamen die je met huis-tuin-en-keuken apparatuur maakt.
Ja, echter weet ik niet of je met een meting gemaakt met een niet geijkte consumenten meter ver komt. Dat soort zaken moet voor zover ik weet immers vrij specifiek gemeten worden met geijkte apparatuur op bepaalde afstanden tot de gevel e.d.quote:Op donderdag 30 december 2021 11:09 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
[..]
Maar dat is toch precies wat een dB-meter doet?
Zoals ik het lees moet ik dus een geijkte dB-meter aanschaffen en dan uitzoeken welke maatregelen je moet treffen om tot een correcte meting te komen?quote:Op donderdag 30 december 2021 11:19 schreef Dennism het volgende:
[..]
Ja, echter weet ik niet of je met een meting gemaakt met een niet geijkte consumenten meter ver komt. Dat soort zaken moet voor zover ik weet immers vrij specifiek gemeten worden met geijkte apparatuur op bepaalde afstanden tot de gevel e.d.
Een vraag daar is dan wel of die personen bijvoorbeeld aan het schreeuwen waren of dat het een gesprek was op normale toon dat hoorbaar is omdat je bijv. in een oud pand met gebrekkige isolatie woont. In dat laatste geval kan het best overlast geven, maar doen je buren eigenlijk niets verkeerd.quote:[b]Op De gesprekken boven onze woning waren tot net niet inhoudelijk hoorbaar zegmaar.
Wat voor hun praten is, is voor ons schreeuwen. Wellicht een cultuurding. Hoe meer ik erover lees en spreek met anderen, des te meer dit bevestigd wordt.quote:Op donderdag 30 december 2021 12:36 schreef Dennism het volgende:
[..]
Een vraag daar is dan wel of die personen bijvoorbeeld aan het schreeuwen waren of dat het een gesprek was op normale toon dat hoorbaar is omdat je bijv. in een oud pand met gebrekkige isolatie woont. In dat laatste geval kan het best overlast geven, maar doen je buren eigenlijk niets verkeerd.
Ja en nee. Met een dB-meter kan je de geluidsdruk meten.quote:Op donderdag 30 december 2021 11:09 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
[..]
Maar dat is toch precies wat een dB-meter doet?
Mwoah als jij bij jou binnen de gesprekken van de buren kan volgen en opnemen weet ik nou niet of dat heel problematisch is.quote:Op donderdag 30 december 2021 07:23 schreef baskick het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |