En vooralsnog valt het mee met het aantal gevallen in totaal, gisteren weer minder dan de dagen daarvoor.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:46 schreef Momo het volgende:
[..]
In Amsterdam is omikron al wel boven de 50%.
Gelukkig kunnen ze dat niet beweren nu UK niet in een lockdown zit en daar ook veel minder ziekenhuisopnames zijn.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:45 schreef popje het volgende:
Je [quote][ afbeelding ] Op dinsdag 28 december 2021 10:40 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
De schade is nu toch al aangericht. Ik vraag me wel af of ze in de toekomst weer zo gemakkelijk een lockdown invoeren.
[/quot
Ja psychologisch werkt het wel zo... hoe makkelijker je iets doet nu, des te vaker je daarnaar grijpt in de toekomst 'want toen heeft het gewerkt'. Daar zal de attribution bias aan toegeschreven worden in plaats van aan het feit dat Omikron minder erg was dan vooraf ingeschat. Alles voor de beeldvorming, want nee een verkeerde beslissing kan het OMT natuurlijk niet nemen.
Klopt, maar het verleden wijst wel uit dat verspreiding naar de rest van Nederland meestal probleemloos gaat.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Amsterdam is geen Nederland.
Nederland is meer dan Amsterdam natuurlijk. Benieuwd naar de nieuwste update hierover iigquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:46 schreef Momo het volgende:
[..]
is mij niet bekend, waar heb je dat gelezen?quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:41 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat schijnt dus niet zo te zijn met omicron, ik las wel dat het andersom wel zo is, dus dat een omicron besmetting je immuun tegen delta maakt
Je hebt gelijk, het is juister om te stellen dat je immuunsysteem de jas van het virus beter leert herkennen. Maar dat wetenschappelijke jargon is zo moeilijk.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:43 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik weet niet of "extra training" de juiste term is, maar uit onderzoek blijkt het wel een aanzienlijk effect te hebben ja.
However, individuals boosted with mRNA vaccines exhibited potent neutralization of Omicron only 4-6-fold lower than wild type, suggesting that boosters enhance the cross-reactivity of neutralizing antibody responses. In addition, we find Omicron pseudovirus is more infectious than any other variant tested. Overall, this study highlights the importance of boosters to broaden neutralizing antibody responses against highly divergent SARS-CoV-2 variants
https://www.medrxiv.org/c(...).21267755v1.full.pdf
De schoolmeester die niet rekenen kan.quote:Eerste 30'ers kunnen afspraak maken voor boosterprik
Mensen die in 1981 en 1982 zijn geboren, kunnen vanaf vanmorgen 11.00 uur een afspraak maken voor een boosterprik. Dat laat demissionair coronaminister Hugo de Jonge in een tweet weten.
Het Noorden is het hier niet mee eens. Het Noorden heeft het vooral heel erg druk met de rest van Nederland.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Klopt, maar het verleden wijst wel uit dat verspreiding naar de rest van Nederland meestal probleemloos gaat.
2021 - 1982 = 39quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:51 schreef deedeetee het volgende:
[..]
De schoolmeester die niet rekenen kan.
2021-1982 = 39quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:51 schreef deedeetee het volgende:
[..]
De schoolmeester die niet rekenen kan.
'Engeland zou volgens Gommers weergeven dat omikron 20 tot 40 procent minder ziekmakend is.'quote:
Voorpagina van De Standaard vandaag: "Steeds meer studies tonen aan: omikron is minder ziekmakend ".quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:32 schreef popje het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel bizar, dat als data aanwijst dat Omikron minder erg is dan ingeschat, dat daar relatief weinig aandacht aan wordt besteed of dat wordt gezegd dat die data eigenlijk nog niks zegt, maar als er enige indicatie is dat data leidt tot meer IC opnames wordt dat voor zoete koek aangenomen en worden alle maatregelen daarop genomen.
Het lijkt wel of negatief nieuws heel serieus genomen wordt en positief nieuws een beetje wordt weggemoffeld omdat het niet strookt met de maatregelen die we hebben genomen.
Tss het is gewoon volksverlakkerij hoor.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
2021 - 1982 = 39
Eerste dertigers. Klopt wel
Waaromquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:52 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Tss het is gewoon volksverlakkerij hoor.
Dacht dat dat altijd vanuit Limburg gebeurde.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Klopt, maar het verleden wijst wel uit dat verspreiding naar de rest van Nederland meestal probleemloos gaat.
Welk getal ook uit een voorlopige studie komt, daar zit natuurlijk veel onzekerheid op waardoor je een grote standaard afwijking krijgt.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:52 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
'Engeland zou volgens Gommers weergeven dat omikron 20 tot 40 procent minder ziekmakend is.'
70%! Waarom blijven ze steeds 40% zeggen, ik begrijp dat niet.
Laren, Blaricum, Ouder-Amstel en Huizen staan bijvoorbeeld al een aantal dagen in de top tien van gemeenten met de meeste besmettingen per 100.000 inwoners.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik vind iemand van 39 idd wel in de groep dertigers vallen maar als je het zó brengt suggereert het toch iets anders. Tenminste in mijn ogen.quote:
Toch in bijv. Israël zijn ze wel een beetje voorzichtig met de 4e shotquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:50 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, het is juister om te stellen dat je immuunsysteem de jas van het virus beter leert herkennen. Maar dat wetenschappelijke jargon is zo moeilijk.
https://www.nytimes.com/2(...)archResultPosition=1quote:because too many shots might cause a sort of immune system fatigue, compromising the body’s ability to fight the coronavirus.
ja Gommie dat klopt, maar wat doe je met positief getest personeel, als dat straks over loopt?quote:
Die mag je even uitleggen.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:52 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Tss het is gewoon volksverlakkerij hoor.
In België zou de 50% ook bereikt zijn.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Punt van origine is niet zo belangrijkquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:53 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dacht dat dat altijd vanuit Limburg gebeurde.
Is het voorspelde zwarte scenario van Gommers en de zijnen ooit wel eens uitgekomen eigenlijk?quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:56 schreef Mondkapje het volgende:
Toch benadrukt Gommers dat er nog steeds hoge aantallen coronapatiënten verwacht worden. 'Het is nog steeds een slecht vooruitzicht, maar ik ben blij dat het zwarte scenario eruit is.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)kenhuis-dan-verwacht
Man man man. En dat zijn experts.
De vraag stellen is hem beantwoordenquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Is het voorspelde zwarte scenario van Gommers en de zijnen ooit wel eens uitgekomen eigenlijk?
Zou me niets verbazen als Gommers in weekend zegt dat het gierend uit de hand looptquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Is het voorspelde zwarte scenario van Gommers en de zijnen ooit wel eens uitgekomen eigenlijk?
Nee want dan zaten we wel in een echte zware lockdownquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:56 schreef Caland het volgende:
[..]
gewoon blijven angst aanjagen?? of de media overdrijft weer.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:52 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
'Engeland zou volgens Gommers weergeven dat omikron 20 tot 40 procent minder ziekmakend is.'
70%! Waarom blijven ze steeds 40% zeggen, ik begrijp dat niet. In het journaal is dat in het begin verkeerd gezegd en ze blijven het maar nazeggen.
60% inmiddelsquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:56 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
In België zou de 50% ook bereikt zijn.
Bedoel meer de laatste 2 jaar, hoevaak er al niet met een zwart scenario is geschermd.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:58 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Nee want dan zaten we wel in een echte zware lockdown
Dit is een belangrijk punt inderdaad. Hoge aantallen besmettingen kunnen sectoren echt lam gaan leggen. Dit zie je nu al in de luchtvaart gebeurenquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:55 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ja Gommie dat klopt, maar wat doe je met positief getest personeel, als dat straks over loopt?
gelukkig zijn er op tijd maatregelen getroffen om dat te voorkomenquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:56 schreef Caland het volgende:
[..]
En de Nederlanders zijn zo attent om een handje te helpen.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:56 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
In België zou de 50% ook bereikt zijn.
Opzich snap ik vanuit hun optiek wel waarom je met het ergste rekening probeert te houden. Alleen is er meer om rekening mee te houden en die expertise missen ze in omtquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:58 schreef Caland het volgende:
[..]
Bedoel meer de laatste 2 jaar, hoevaak er al niet met een zwart scenario is geschermd.
Neequote:Op dinsdag 28 december 2021 10:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat wordt het vanzelf.quote:Op dinsdag 28 december 2021 11:00 schreef zalkc het volgende:
Moeten we niet versoepelen om omikron de ruimte te geven om dominant te worden?
en dat is het gevaar voor de hele maatschappij, iedereen gaat omikron krijgen en dan zitten wij opgescheept met oude maatregelen, zoals quarantainequote:Op dinsdag 28 december 2021 10:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit is een belangrijk punt inderdaad. Hoge aantallen besmettingen kunnen sectoren echt lam gaan leggen. Dit zie je nu al in de luchtvaart gebeuren
Nee we moeten het juist uitsmeren over de komende maandenquote:Op dinsdag 28 december 2021 11:00 schreef zalkc het volgende:
Moeten we niet versoepelen om omikron de ruimte te geven om dominant te worden?
De vraag is dan ook of we op een gegeven moment nog zulke regels moeten aanhouden voor quarantaine.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit is een belangrijk punt inderdaad. Hoge aantallen besmettingen kunnen sectoren echt lam gaan leggen. Dit zie je nu al in de luchtvaart gebeuren
Ja maar dan blijven we dus in lockdown. En daarna komt er weer een nieuwe variant en kunnen we weer in een lockdown... terwijl het krijgen van het virus steeds minder betekent.quote:Op dinsdag 28 december 2021 11:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee we moeten het juist uitsmeren over de komende maanden
Voorlopig wel (zo zal het kabinet redeneren)quote:Op dinsdag 28 december 2021 11:02 schreef popje het volgende:
[..]
De vraag is dan ook of we op een gegeven moment nog zulke regels moeten aanhouden voor quarantaine.
Jaap komt binnenkort weer met een nieuw Model des Doods.quote:Op dinsdag 28 december 2021 11:02 schreef Noek het volgende:
Ik ben nog steeds niet over die 170.000 heen maar zij hebben zich rap weten te herpakken met allerhande andere scenario'.s.
Wereldvreemdheid kent geen grenzen, zo blijkt maar weer.quote:Antwerpse gouverneur veroordeelt Nederlandse dagjesmensen in België
De toestroom van Nederlanders die vanwege de lockdown in eigen land gaan winkelen of dineren in België leidt tot ergernis. Gouverneur van Antwerpen Cathy Berx noemde het in radioprogramma De Wereld Vandaag niet sociaal, solidair of verstandig dat Nederlanders de grens overgaan en de oproep om weg te blijven negeren.
Het was maandag op de wegen van Nederland naar België opvallend druk. Veel Nederlanders leken te willen profiteren van het feit dat Belgische winkels en cafés open mogen zijn. De ANWB meldt dinsdagochtend "opnieuw extra drukte" op de wegen rond Breda richting Antwerpen. Die zorgt onder meer op de A58 van Tilburg naar Breda voor enkele kilometers file.
Gouverneur Berx erkende geen juridische instrumenten te hebben om dagjesmensen uit Nederland te weren. Demissionair premier Mark Rutte had Nederlanders al opgeroepen vooral niet naar onze zuiderburen of oosterburen te reizen als het niet nodig is. "Ik zou denken dat dat nog veel meer impact heeft dan een gouverneur van Antwerpen die een dergelijke oproep doet", zei Berx maandag.
De bekende Belgische viroloog Marc Van Ranst zegt volgens Het Nieuwsblad dat de winkelende Nederlanders de zorg in eigen land verder kunnen belasten. "Want ze ontlopen de maatregelen en ze kunnen hier geïnfecteerd worden, naar huis gaan en daar opgenomen worden als ze ernstig ziek zijn."
Van Ranst zegt dat de komst van Nederlanders niet aangemoedigd moet worden. "Anderzijds moeten we niet vrezen dat ze plots de omikronvariant massaal naar hier gaan brengen, want daar hebben we er evenveel van. Maar het moet wel binnen de perken blijven", aldus de viroloog. "Ik herinner me ook een tijd dat wij exact hetzelfde deden, toen de terrassen hier niet open waren, maar wel bij hen."
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |