abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 21 december 2021 @ 20:21:17 #1
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_202742269
Hoi hey,

Ik heb een vraagje waar ik niet precies duidelijkheid in krijg; ik heb een warm-geisoleerd plat dak met 5cm isolatie erop. Aan de binnenzijde zit niets. Wat ik ervan begrijp kan ik hier ook niets plaatsen want dan heb je kans dat vocht er blijft hangen en de constructie gaat rotten.

Maar als ik deze ruimte open houd en 5cm pir platen tegen de latten aanzet, geeft dit dan hetzelfde probleem of kan dit wel?


Dus dit heb ik, nu wil ik dus als het waren waar 'plafond' staat daaronder nog 5cm pir(plus Fermacell) platen tegenaan zetten. Kan dit of is dit te riskant?

Mocht het relevant zijn: ik wil niet gebruik maken van een extra dampscherm want dat vind de klusser te veel gedoe.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_202742676
Kan wel, echter moet je wel zorgen dat vocht kan ontsnappen.

Je hebt idd nu een 'warm' dak en wil daarbij een 'koud' dak voegen... of het echt nut heeft is een 2e...

https://jjroofingsupplies(...)hats-the-difference/

Ik zie namelijk nergens de combinatie, maar goed, alles kan. Echter moet je zorgen voor zat ventilatie! :)
Just say hi!
  dinsdag 21 december 2021 @ 21:07:41 #3
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_202743576
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:37 schreef Chandler het volgende:
Kan wel, echter moet je wel zorgen dat vocht kan ontsnappen.
Beredeneer ik dit goed?: Als ik het plafond met gipsplaten + verf bekleed dan is dit niet vochtdicht en kan het vocht tussen de balklaag naar onder door die gipsplaten ontstnappen. Zodoende geeft dit geen vochtproblemen.

pir platen zouden het wel enigszins vochtdicht maken. Dan zou vocht alleen via kieren langs spotjes/verdeeldoos/ed kunnen ontsnappen. En aan de zijkant lopen de balken in een 10cm bakstenenmuur die aan de andere kant bekleed is met gipsplaten. Daar zou ook vocht langs weg kunnen. Zou dit afdoende zijn?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_202783010
Ik heb hetzelfde dakopbouw in de uitbouw en overweeg om de ruimte tussen de balken vol te laten spuiten met culullose (papier) vlokken.
Het is betaalbaar, ademend en (als je dat belangrijk vind) ecologisch.
Misschien voor jou ook de moeite waard om te overwegen?
pi_202792528
maar het is een plat dak met bitumen, bitumen is al dampdicht.

makkelijkste is pir met alulaagje tussen je balken te lijmen direct tegen het dakbeschot. en dan de naden allemaal goed aftapen met alutape. plafond terug en klaar.
pi_202860458
Volgens mij kan je de helft naisoleren van binnen. Dan blijft t dauwpunt nog steeds in de buitenisolatie liggen. Maar pin me er niet op vast ;)
  woensdag 29 december 2021 @ 12:54:50 #7
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_202893415
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 09:54 schreef Clubman het volgende:
Ik heb hetzelfde dakopbouw in de uitbouw en overweeg om de ruimte tussen de balken vol te laten spuiten met culullose (papier) vlokken.
Het is betaalbaar, ademend en (als je dat belangrijk vind) ecologisch.
Misschien voor jou ook de moeite waard om te overwegen?
Weet je zeker dat dit geen kwaat kan? Ik heb er dus niet veel verstand van maar dit:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 11:00 schreef Makrolon het volgende:
Volgens mij kan je de helft naisoleren van binnen. Dan blijft t dauwpunt nog steeds in de buitenisolatie liggen. Maar pin me er niet op vast ;)
heb ik vaker gelezen. Anders had ik de tussenruimte wel volgestopt met steenwol nu dat het plafond toch al open ligt.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  woensdag 29 december 2021 @ 12:58:18 #8
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_202893538
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 23:17 schreef Hanschje het volgende:
maar het is een plat dak met bitumen, bitumen is al dampdicht.

makkelijkste is pir met alulaagje tussen je balken te lijmen direct tegen het dakbeschot. en dan de naden allemaal goed aftapen met alutape. plafond terug en klaar.
Volgens mij kan dit ervoor zorgen dat je dak gaat rotten vanwege het douwpunt (ofzoiets, ik vind het allemaal wat lastig te begrijpen. Enige wat ik ervan begrijp is dat het beter is om nooit een koud- en warm-dak te combineren en als je het wel doet dat het goed kan gaan maar dat het een risico is. Risico vind ik dan weer lastig in te schatten).
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  woensdag 29 december 2021 @ 12:59:40 #9
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_202893570
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 11:00 schreef Makrolon het volgende:
Volgens mij kan je de helft naisoleren van binnen. Dan blijft t dauwpunt nog steeds in de buitenisolatie liggen. Maar pin me er niet op vast ;)
Dankjewel!
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  woensdag 29 december 2021 @ 13:03:03 #10
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_202893661
Ik heb even een besparings-check gedaan om te bekijken hoeveel geld de extra isolatie mij zou schelen; uitkomst is dat het nog niet de moeite is om het te overwegen (< 25euro/jaar, lol) dus ik ga het risico niet nemen en ga niet aan de onderkant isoleren. Misschien dat ik er nog wat wol tussen stop puur om geluid dat in de lege ruimtes gaat resoneren wat te dempen.

Bedankt allemaal voor de reacties!
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  Moderator donderdag 30 december 2021 @ 12:54:41 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202924140
quote:
0s.gif Op woensdag 29 december 2021 13:03 schreef embedguy het volgende:
Ik heb even een besparings-check gedaan om te bekijken hoeveel geld de extra isolatie mij zou schelen; uitkomst is dat het nog niet de moeite is om het te overwegen (< 25euro/jaar, lol) dus ik ga het risico niet nemen en ga niet aan de onderkant isoleren. Misschien dat ik er nog wat wol tussen stop puur om geluid dat in de lege ruimtes gaat resoneren wat te dempen.

Bedankt allemaal voor de reacties!
Als de kosten niet opwegen tegen de besparing dan ben je er zogezegd al snel klaar mee :) ^O^
Los van de risico's die het na isoleren in jou geval mee brengen.
  zondag 2 januari 2022 @ 18:00:28 #12
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_202996565
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 december 2021 11:00 schreef Makrolon het volgende:
Volgens mij kan je de helft naisoleren van binnen. Dan blijft t dauwpunt nog steeds in de buitenisolatie liggen. Maar pin me er niet op vast ;)
En wat als er op het dak 5 cm piepschuim ligt en aan de binnenzijde 5cm > pir komt?

Wil je zeker zijn moet je ervoor zorgen dat de huidige isolatie wordt opgeheven en de nieuwe laag alle isolatie doet.
In dit geval dus zorgen voor ventilatie(naar buiten) achter de nieuwe isolatielaag.
Gebruik pir met aluminium om ook gelijk een dampremmende laag te hebben (vochttransport is van binnen > buiten.
pi_202996617
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 21:07 schreef embedguy het volgende:

[..]
Beredeneer ik dit goed?: Als ik het plafond met gipsplaten + verf bekleed dan is dit niet vochtdicht en kan het vocht tussen de balklaag naar onder door die gipsplaten ontstnappen. Zodoende geeft dit geen vochtproblemen.

pir platen zouden het wel enigszins vochtdicht maken. Dan zou vocht alleen via kieren langs spotjes/verdeeldoos/ed kunnen ontsnappen. En aan de zijkant lopen de balken in een 10cm bakstenenmuur die aan de andere kant bekleed is met gipsplaten. Daar zou ook vocht langs weg kunnen. Zou dit afdoende zijn?
Beetje laat.. maar denk dat de kosten zoals je verder al schreef niet opwegen tegen de te behalen winst. Kan zeker maar of het nuttig is..
Just say hi!
pi_203268257
en dat het niet uit kan zeg je in jan.2022? met torenhoge prijzen?

Het kan wel uit, zeker, met 5 cm PIR haal je een R van 1,5, door deze aan te passen naar 6 bespaar je 75% van je oude verbruik. dus stel je stookt voor verwarmen 1500m2 gas dan gaat 600m3 door je dak en nu maar 150m3, besparing is dus 450m3 gas en dat kan uit!

Hoe: neem een isolatiemateriaal dat dampopen is en zet er een klimaatfolie onder, deze is dampremmend in de winter en dampopen in de zomer, daardoor kan het vocht uit de constructie.

zelf heb ik 40m2 gedaan met Knauf naturol 32(¤500) en Isover KM folie(¤500) achteraf had ik een betere folie gewild, deze is van bouwmarktnivo kwa specs, kan echt beter. Het is echt van het allergrootste belang dat er geen lekken in de folie zitten, ds alle gaatjes met bijbehorende tape/kit weghalen, echt allemaal....
  woensdag 19 januari 2022 @ 15:03:03 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_203270068
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 12:59 schreef Arcangelo het volgende:
en dat het niet uit kan zeg je in jan.2022? met torenhoge prijzen?

Het kan wel uit, zeker, met 5 cm PIR haal je een R van 1,5, door deze aan te passen naar 6 bespaar je 75% van je oude verbruik. dus stel je stookt voor verwarmen 1500m2 gas dan gaat 600m3 door je dak en nu maar 150m3, besparing is dus 450m3 gas en dat kan uit!

Hoe: neem een isolatiemateriaal dat dampopen is en zet er een klimaatfolie onder, deze is dampremmend in de winter en dampopen in de zomer, daardoor kan het vocht uit de constructie.

zelf heb ik 40m2 gedaan met Knauf naturol 32(¤500) en Isover KM folie(¤500) achteraf had ik een betere folie gewild, deze is van bouwmarktnivo kwa specs, kan echt beter. Het is echt van het allergrootste belang dat er geen lekken in de folie zitten, ds alle gaatjes met bijbehorende tape/kit weghalen, echt allemaal....
Eh... many questions. Maar goed, mijn advies is neem de berekening met een korrel zout :P .

Wat ik mij vooral afvraag is, wat is bouwmarktnivo folie? Welke specs maakte de folie van mindere kwaliteit?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')