quote:
..., het begint er een beetje op te lijken dat ze zelf ook niet meer precies weet waarom ze zo boos op me is.
...en vanochtend snuffelde ze zo slordig aan mijn hand dat het bijna leek alsof ze een kopje probeerde te geven.
Ja, en ja.
Ik moest vannacht even naar het toilet, en toen ik terugkwam werd ik zoals gebruikelijk op een blaas-concert onthaald. Terwijl ik de deur op slot draaide praatte ik wat tegen haar, en toen kwam ze mauwend onder het bed vandaan en stond me aan te kijken. Ik liet me langs de deur in een kleermakers-zit zakken en stak mijn hand uit zodat ze eraan kon snuffelen. In plaats daarvan kreeg ik een kopstoot tegen mijn vingers, en voor zo'n 30 seconden bleef ze om mijn hand draaien om zoveel mogelijk gekrabbeld te worden. Ze was nog steeds wel heel gespannen, en ze beet ook een keertje toen ik blijkbaar op een verkeerd plekje zat.
Vervolgens liep ze naar het schoteltje met katten-snoepjes, en begon dat leeg te vreten, met haar rug naar me toe; zoveel vertrouwen heeft ze nog nooit gehad. Ik was blijven zitten, en halverwege sloeg ik even een mug dood die mij op het menu had staan. Sofie keek even om, zag dat ik nog steeds op mijn plaats zat, en at verder.
Daarna trok ze zich onder het bed terug, en toen ik ook richting het bed liep kreeg ik een haal langs mijn enkels.
Een tijdje later moest ik nog even op muggenjacht, en toen hebben we nog 10 seconden gekroeld; dat eindigde met een beet toen ik te dicht bij haar staartwortel kwam, dat is blijkbaar voor haar (nog) een gevoelig plekje (dat wisselt per kat).
Vanochtend sprong Sofie via mijn bed naar het kozijn om naar buiten te kijken, terwijl ze wist dat ik wakker was; dat deed ze eerder ook niet. Na een paar minuten sprong ze weer op het bed, ging tegen mijn voeten liggen voor een grote onderhouds-beurt, en is toen nog een half uurtje daar blijven liggen. Toen zei ik tegen haar dat ze een lief meisje was, en kwam ze naar me toen om aangehaald te worden, maar schrok van zichzelf en sprong van het bed af. Toen ik haar probeerde aan te halen werd ik meerdere malen gebeten. En dat bijten is niet heel hard, maar ook niet het subtiel happen wat mijn Burmees Julius deed om te duidelijk te maken dat ik moest stoppen.
Vanochtend wilde ze eigenlijk ook wel, maar durfde uiteindelijk niet.
Zoals ik al het idee kreeg is ze duidelijk intern in conflict, maar de balans verschuift steeds meer richting vertrouwen en aan-/afhankelijkheid.
Ik heb nog gedacht dat de aanhaligheid te maken zou kunnen hebben met een opkomende krolsheid, maar het eten met haar rug naar me toe, en het slapen tegen mijn enkels, zijn tekens van vertrouwen die daar niet mee samenhangen. De eerdere "holle" mauw die ik met krolsheid associeerde heb ik ook niet meer gehoord.
Ik had toen ik haar ophaalde gezegd dat het niet helemaal onmogelijk zou zijn dat ze in een week zou loskomen "omdat zoveel boosheid niet vol te houden is". Echt verwachten deed ik dat niet, maar dat ze binnen twee weken al zover is gekomen is heerlijk.
Nu ze mij een beetje opzoekt, en ook duidelijk steeds meer interesse heeft in wat er achter de deur van mijn slaapkamer ligt, ga ik ergens deze week het kattenluik tussen huiskamer en trappenhuis blokkeren, zodat zij wat meer ruimte heeft. Met de hitte van het moment is het ook wel prettig dat de deur weer opengaat, dat waait wat beter door. Alleen heel vervelend voor Onyx, die mij graag opzoekt als ik op zolder achter de computer zit, ofwel alleen voor een aaitje, ofwel om langere tijd bij me in de buurt te liggen.
En nog wat geks : de eerste week was ze gek op Whiskas kattenmelk, maar dat wordt nu niet meer aangeraakt. Ik heb gisteren GimCat geprobeerd, wat bijv. Hummeltje veel lekkerder vond, maar dat is ook niet interessant.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.