abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 december 2025 @ 17:07:36 #201
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219561013
Met het kouder worden kunnen sommige van mijn beestjes plotseling nog wat beter met elkaar opschieten.

Het begon toen ik de deken die over mijn bank lag eens in de wasmachine wilde doen, en tijdelijk een veel kleinere plaid op de bank legde. Plotseling vond Onyx dat een heerlijk plekje om onder te kruipen. Maar na anderhalf/twee weken ging hij gewoon bovenop liggen. Op zich al interessant dat hij op aanraak-afstand van mij ging liggen.

Vervolgens besloten Diesel en Pepe dat ze nu ook op de bank wilden slapen, en daarbij met hun gebruikelijke gebrek aan respect voor de persoonlijke ruimte van de nadere katten ook gewoon tegen hem aan gingen liggen. Nou heeft hij dat voorheen wel eerder getolereerd, maar besloot daarna dan toch een andere slaapplaatsje te vinden. Nu blijft hij daar terugkomen, en gaat ook rustig tegen de heren aanliggen als dat nog is om op ZIJN plekje te liggen. Dat resulteert in een kluwen katten van een kleine 20 kg :

Het gevolg is dus wel dat ik zelden op mijn gebruikelijke plekje rechts op de bank kan zitten, ik zit nu soms in het midden en soms ook links, afhankelijk van de verdeling van de katten.

Nene heeft nu de linkerkant van de bank gekozen als een plekje waar ze veel slaapt, strak tegen het dressoir aan (als ze niet bij me op schoot ligt), zodat ik vaak met 4 van de 5 katten op de bank zit. Een tijdje geleden zat ik toen in het midden, en ging Pepe ook links van me liggen om aangehaald te worden. Na een tijdje viel hij in slaap, en in zijn slaap rolde hij om waardoor hij tegen Nene aan kwam te liggen, die niet eens haar kopje optilde, laat staan met het blazen en grommen wat ze toch wel vaker doet.

Het is een stuk gezelliger geworden op deze manier.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 11:59:33 #202
8252 mvdejong
pi_219730438
Wat buurkinderen hebben hun liefde voor mijn katten-roedel uiting gegeven in de sneeuw tegenover mijn tuin :

En Hummeltje kwam het eerbetoon ook even bewonderen :

Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  zondag 11 januari 2026 @ 13:04:38 #203
8252 mvdejong
pi_219807380
Nieuwjaar is zonder problemen verlopen, iedereen accepteerde dat de kattenluiken om 5 uur 's middags dichtgingen, en dat ze pas om half 8 de volgende ochtend weer opengingen (gewoonlijk is dat tussen 3 en 4, maar toen werd er nog steeds veel afgestoken).

Sneeuw en kou leidde ertoe dat de kattenbakken weer gebruikt worden, ook dat gaat zonder problemen.

En Onyx kan niet alleen tegen de andere katten aanliggen, maar vind ook mij een geschikt kussentje. Vrijdag-avond stond hij op het tafeltje om op de bank te gaan liggen, maar ik zat op "mijn" plek, en kon niet direct opstaan. Ik kon wel een half plekje opschuiven, zodat er 1 klein kussentje vrijkwam, en na even aarzelen hij daar liggen, en leunde met aardig wat gewicht ook tegen mij aan. Gedurende de avond zijn we allebei een paar keer even opgestaan, maar we eindigden steeds weer op dezelfde plaats.

Zaterdag-avond sprong hij ook weer op het tafeltje, maar ik deed er te lang over om ruimte voor hem te maken, dus sprong hij weer omlaag en liep richting kattenluik. Ik maakte alsnog ruimte, en riep zijn naam. En tot mijn grote verbazing draaide hij eerst zijn oortjes naar achter, en liep toen weer terug en kwam weer tegen me aanliggen. Dat is de eerste keer in de 4,5 jaar dat ik hem heb dat hij lijkt te beseffen dat "Onyx" betekent dat ik het specifiek tegen hem heb. Heeft even geduurd, maar door het vol te houden om hem bij zijn naam te noemen lijkt het kwartje nu gevallen te zijn.
  maandag 12 januari 2026 @ 12:03:57 #204
8252 mvdejong
pi_219816866

Als ik 's avonds op de bank zit of lig, moet Onyx tegen me aan komen liggen. Hij begint langzamerhand steeds meer van werkplaats-kat in huiskat te veranderen.
pi_219923935
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 11:59 schreef mvdejong het volgende:
Wat buurkinderen hebben hun liefde voor mijn katten-roedel uiting gegeven in de sneeuw tegenover mijn tuin :

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En Hummeltje kwam het eerbetoon ook even bewonderen :

[ afbeelding ]
Wat leuk van die kinderen.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 15:02:37 #206
8252 mvdejong
pi_219993509
En deze week een nieuwe mijlpaal : ik zat op de bank met alle 5 :
• Onyx op zijn vaste plekje helemaal rechts;
• Diesel en Pepe in elkaar verstrengeld in het midden;
• ik tussen midden en links, met Nene op schoot;
• Hummeltje helemaal links.
  maandag 23 maart 2026 @ 15:42:36 #207
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220413320
Ik had de laatste post gemist. Het gaat dus echt heel goed en gezellig met de poezenbende. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 23 maart 2026 @ 18:25:33 #208
8252 mvdejong
pi_220415104
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:42 schreef deedeetee het volgende:
Ik had de laatste post gemist. Het gaat dus echt heel goed en gezellig met de poezenbende. :D
Helaas gaat het nu slechter :
• Bij Hummeltje zijn vorig jaar lymfomen geconstateerd, en we waren al enigzins verrast dat hij 2026 heeft gehaald, en de afgelopen weken van de voorjaarswarmte heeft kunnen genieten. Maar de verwachting heb ik nu toch aangepast van maanden/weken naar weken/dagen.
• En vanmiddag is Pepe dood op straat aangetroffen. De dierenarts-assistente vermoedt dat hij aangereden is, wat verrassend is met alle verkeers-drempels hier. Ik moet nu zijn broertje Diesel de komende dagen goed in de gaten houden om te zien hoe hij met het gemis omgaat. Ik heb nog wel even de krat met het lijfje voor hem neergezet, hij heeftver even aan gesnuffeld en is toen weer weggelopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door mvdejong op 24-03-2026 10:53:42 ]
  maandag 23 maart 2026 @ 19:09:24 #209
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220415523
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 18:25 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Helaas gaat het nu slechter :
• Bij Hummeltje zijn vorig jaar lymfomen geconstateerd, en we waren al enigzins verrast dat hij 2026 heeft gehaald, en de afgelopen weken van de vocorjaarswarmte heeft kunnen genieten. Maar de verwachting heb ik nu toch aangepast van maanden/weken naar weken/maanden.
• En vanmiddag is Pepe dood op straat aangetroffen. De dierenarts-assistente vermoedt dat hij aangereden is, wat verrassend is met alle verkeers-drempels hier. Ik moet nu zijn broertje Diesel de komende dagen goed in de gaten houden om te zien hoe hij met het gemis omgaat. Ik heb nog wel even de krat met het lijfje voor hem neergezet, hij heeftver even aan gesnuffeld en is toen weer weggelopen.
O wat erg ! Daar schrik ik van. -O-
Opeens gaat er dus van alles fout. Hoop dat Diesel het goed kan verwerken en jij ook natuurlijk. Want zo'n naar ongeluk komt hard aan. Heel veel sterkte gewenst de komende tijd.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:53:00 #210
8252 mvdejong
pi_220419991
Rust zacht, grote jongen.

Een echte gentle giant.
Een groot jager, die volwassen konijnen en meerkoeten aandroeg.
Tolerant naar andere katten, totdat deze een bedreiging voor de groep vormden.
pi_220526465
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 10:53 schreef mvdejong het volgende:
Rust zacht, grote jongen.
[ afbeelding ]
Een echte gentle giant.
Een groot jager, die volwassen konijnen en meerkoeten aandroeg.
Tolerant naar andere katten, totdat deze een bedreiging voor de groep vormden.
Wat spijtig dat hij doodgereden is. Niet de leukste manier. Hopelijk ging het dan wel snel.

Die Ikea-stoel is veel leuker dan dat meestal te kleine Ikea-poppebedjes waar katten in moeten. Hoewel in dit grote geval wel een volwassenenstoel aangeschaft had mogen worden.

Je schreef dat hij een groot jager was. Die voorbeelden zijn niet mis. Ik heb een niet kleine kat gekend die met kikkertjes thuis kwam.
Onlangs zag ik in een kattenvideo een te kort stukje van een hoofdzakelijk witte kitten die zit op de bank te kijken naar de ouder, wsl moeder die arriveert met wsl een rat in de bek. Ze is ook hoofdzakelijk wit & tenger en gaat voor een goede opvoeding. Ze legt het tussen ze in, verlegt er wat aan om het nog wat aantrekkelijker te etaleren, maar de kitten denkt er anders over. Er wordt een rustig pootje uitgestoken voor een corrigerend tikje op de neus, maar nee. En dan doet ze met nadrukkelijke happend over de rug heen alsof ze die muis eet, zoals je doet met kleine kinderen om te laten zien wat de bedoeling is. En daar loopt alweer het volgende clipje, dus geen idee hoe het verder gaat.
Wanneer beginnen ze met complete muizen aan te vreten? De rat of wel erg grote muis zag er niet uit als een beginnersmaaltje.
  dinsdag 7 april 2026 @ 15:48:10 #212
8252 mvdejong
pi_220526520
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 15:39 schreef Teslynd het volgende:

[..]
Wat spijtig dat hij doodgereden is. Niet de leukste manier. Hopelijk ging het dan wel snel.
Toen de buren meldden dat er dode kat lag, en ik hem inspecteerde, lag hij plat op de grond, maar zijn kopje stak nog wel omhoog. Hij bleek echter verder helemaal slap te zijn, dus dat kon nog geen lijkverstijving zijn (bovendien had ik hem te kort daarvoor nog gezien). Toen ik hem omrolde om te zien of er verwondingen waren, was daarna zijn kopje plotseling ook slap, dus ik denk dat zijn kopje omhoog stond doordat zijn nekje gebroken was en de wervels het blokkerde; dat is onmiddelijk dodelijk.
quote:
Je schreef dat hij een groot jager was. Die voorbeelden zijn niet mis. Ik heb een niet kleine kat gekend die met kikkertjes thuis kwam.
Onlangs zag ik in een kattenvideo een te kort stukje van een hoofdzakelijk witte kitten die zit op de bank te kijken naar de ouder, wsl moeder die arriveert met wsl een rat in de bek. Ze is ook hoofdzakelijk wit & tenger en gaat voor een goede opvoeding. Ze legt het tussen ze in, verlegt er wat aan om het nog wat aantrekkelijker te etaleren, maar de kitten denkt er anders over. Er wordt een rustig pootje uitgestoken voor een corrigerend tikje op de neus, maar nee. En dan doet ze met nadrukkelijke happend over de rug heen alsof ze die muis eet, zoals je doet met kleine kinderen om te laten zien wat de bedoeling is. En daar loopt alweer het volgende clipje, dus geen idee hoe het verder gaat.
Wanneer beginnen ze met complete muizen aan te vreten? De rat of wel erg grote muis zag er niet uit als een beginnersmaaltje.
Ratten werden niet opgegeten, muizen wel, maar meestal alleen de bovenkant, dan vond ik de andere helft ergens in mijn huiskamer terug.

Pepe heeft 2 keer een volwassen konijn te pakken gekregen, de eerste keer vond ik dat beest zonder kop in mijn huiskamer, en ik zag alleen Pepe ervoor aan om een prooi van die grootte te snaaien. De tweede keer kwam ik op een zondag naar beneden, en miste een kat. Ik hoorde toen wat geluiden in de tuin, en daar lag Pepe met de nek van een konijn in zijn bek, ik zag nog net de laatste stuiptrekkingen. Ik ben toen eten gaan maken, en toen ik later weer naar buiten ging liep Pepe net weg van de beide voorpootjes. Mijn toenmalige meisje Blackie heeft die toen verorberd. Pepe was de rest van de avond wel heel loom ...
  dinsdag 7 april 2026 @ 16:14:52 #213
8252 mvdejong
pi_220526748
De dag nadat Pepe was overleden trof ik dit aan :

Onyx was gaan liggen op de plaats waar Pepe gewoonlijk lag, terwijl hij altijd op het dak van de berging lag. En plotseling ligt Nene ook regelmatig op de bank tussen de beide heren.

En als het kouder werd, dan gingen Diesel en Pepe altijd tegen elkaar aanliggen, en een paar dagen later gebeurde dit :

Blijkbaar heeft het afscheid van Pepe toch een snelle verschuiving in de onderlinge verhoudingen tot gevolg gehad.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 07-04-2026 19:25:00 ]
  dinsdag 28 april 2026 @ 20:53:15 #214
8252 mvdejong
pi_220673977
Het zat er al langer aan te komen, vandaag heb ik Hummeltje moeten laten inslapen. Hij was al lang erg zwak, maar leek nog wel plezier te hebben in het leven, maar vandaag at hij slecht, begon hij in hoekjes te zitten met zijn kopje naar de muur.

Hij gaat gemist worden, niet alleen door mij, maar vooral ook door alle buurtbewoners die een ommetje maakten om even met hem te kroelen. Ik ben blij dat hij het 3e deel van zijn leven weer buiten heeft mogen doorbrengen, als onderdeel van een groep katten waarin hij geaccepteerd en gerespecteerd werd.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 29-04-2026 11:22:42 ]
pi_220674067
Ahw, veel sterkte met het verlies
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_220690452
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:53 schreef mvdejong het volgende:
Het zat er al langer aan te komen, vandaag heb ik Hummeltje moeten laten inslapen. Hij was al lang erg zwak, maar leek nog wel plezier te hebben in het leven, maar vandaag at hij slecht, begon hij in hoekjes te zitten met zijn kopje naar de muur.

[ afbeelding ]
Hij gaat gemist worden, niet alleen door mij, maar vooral ook door alle buurtbewoners die een ommetje maakten om even met hem te kroelen. Ik ben blij dat hij het 3e deel van zijn leven weer buiten heeft mogen doorbrengen, als onderdeel van een groep katten waarin hij geaccepteerd en gerespecteerd werd.
Sterkte
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
pi_220753350
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:53 schreef mvdejong het volgende:

[ afbeelding ]
Hij heeft gelukkig goede jaren gekend door je inlevingsv ermogen en betrokkenheid.
Veel sterkte allen. .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')