abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202699228
Beste ik heb een vraagje

Wij gaan binnenkort verhuizen en willen onze toon van Eneco meenemen naar onze nieuwe woning. Nu dacht ik ik verwijder Toon van de muur en zet er een oude draai thermostaat op maar helaas werkt het nog niet helemaal. De thermostaat staat wel aan en geeft aan op te warmen maar de radiatoren worden niet warm, ik krijg wel warm water.

Eneco heeft aangegeven dat ik wel de Ketemodule en de meetmodule uit de meterkast moet meenemen als ik ga verhuizen, hier heb ik verder nog niks aan gedaan.

Kan iemand mij helpen hiermee?
pi_202699376
Oude thermostaat is een aan/uit versie?
Toon is opentherm?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_202699575
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2021 11:56 schreef halfway het volgende:
Oude thermostaat is een aan/uit versie?
Toon is opentherm?
Dit (zie foto)
https://ibb.co/tMWdNhW

En toon opentherm? Geen idee..
pi_202699762
Heb zo’n ding niet maar als ik het even zo lees dan zit die ketel module tussen je cv ketel en de toon.
https://www.eneco.nl/~/me(...)ule-installeren.pdf/

Lijkt me dat je of de draadjes van je ketel die nu op de ketel module zitten aan moet sluiten op de oude thermostaat.

Of op de plek waar nu de ketel module zit een kroon steen zetten en die twee draden doorverbinden naar de oude thermostaat

[ Bericht 1% gewijzigd door kree op 19-12-2021 12:55:30 ]
Do what you love, love what you do!
pi_202700155
bekijk welke communicatie beiden gebruiken en sluit naargelang het in de handleiding van de ketel staat de draadjes aan. Kortom: RTFM
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202700164
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2021 12:12 schreef Silverfox2000 het volgende:
En toon opentherm? Geen idee..
dat staat in de handleidingen.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202700997
Er hangt nog een module bij de cv ketel die moet je ook verwijderen en dan de draadjes van de thermostaat op de juiste poorten van de cv aansluiten.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Moderator zondag 19 december 2021 @ 13:53:25 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202701272
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 13:39 schreef Chinless het volgende:
Er hangt nog een module bij de cv ketel die moet je ook verwijderen en dan de draadjes van de thermostaat op de juiste poorten van de cv aansluiten.
Precies dat; sowieso werken niet alle thermostaten met alle cv types cvketels.
pi_202701363
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 13:53 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Precies dat; sowieso werken niet alle thermostaten met alle cv types cvketels.
vroeger kon nefit bv niet overweg met opentherm, ik weet niet of dat nog zo is
  Moderator zondag 19 december 2021 @ 14:01:04 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202701389
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 13:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nog steeds hebben die een eigen protocol en lijn met thermostaten geloof ik.
Al is het al wel iets minder gesloten dan voorheen..

quote:
Nefit en OpenTherm

Nefit ondersteunt in de meeste gevallen niet uit zichzelf OpenTherm. Bij de meeste cv-ketels heb je dan ook een Nefit OpenTherm converter (EMS-OT) nodig. Bijna alle cv-ketels van Nefit werken modulerend. Er zit alleen een verschil in de communicatietaal. Cv-ketels van Nefit moduleren wel, maar meestal niet via OpenTherm.
Nefit EMS

Nefit heeft zijn eigen communicatietaal. Die communicatietaal heet EMS. EMS staat voor Energy Management System. Bijna elke cv-ketel van Nefit gebruikt deze communicatietaal. Elke cv-ketel die EMS ondersteunt, kan ook gebruik maken van OpenTherm. Hiervoor is wel de EMS - OpenTherm converter nodig. Nu zijn er zijn wel wat Nefit cv-ketels waar dit niet op mogelijk is. EMS bestaat namelijk al een tijdje, maar sommige Nefit cv-ketels gaan al zo lang mee, dat zij ouder zijn dan dat EMS bestaat.
pi_202701405
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 13:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat klopt, maar de opmerking voegt niets toe. Wie zegt dat het een nefit is en OT moet? Aan / uit is vast ook voldoende.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_202701574
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 14:01 schreef Chinless het volgende:

[..]
Dat klopt, maar de opmerking voegt niets toe. Wie zegt dat het een nefit is en OT moet? Aan / uit is vast ook voldoende.
als alle reacties die niks toeveoegen niet gepost worden dan is fok erg stil.... en dan krijgen mensen ook maar weinig antwoorden want per definitie wordt er altijd veel en veel te weinig info opgeschreven en het de allerbelangrijkste informatie ontbreekt ook bijna altijd.
pi_202703990
In de handleiding van aansluiten staat

Indien je nog geen ketel module hebt dan moet je de draad van de thermostaat op 60cm van de ketel doorknippen.
Beide uiteinden strippen en de draad van de ketel op de ingang van de module plaatsen en de draad richting de thermostaat op de uitgang van de module.

Dus zoals boven al geschreven moet je die module verwijderen en de draad waar de module op gezeten heeft kleur op kleur met kroonsteentje weer doorverbinden en je hebt de draad hersteld zoals hij in het begin was.

En nu zal de simpele thermostaat op de muur weer werken. ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')