Ook niets tekenen of mondeling toezeggen. Arbeidsrechtadvocaat of vakbond inschakelen. Is er een sociaal plan??quote:Op vrijdag 17 december 2021 17:25 schreef Vlaggenroof het volgende:
Ze heeft nu nog niks getekend of wat dan ook, alleen in gesprek met haar direct leidinggevende.
Mijn vraag;
1: mag dit zomaar? Ze heeft wel een vast contract en de reorganisatie ging over ‘maximaal baanbehoud’
2. Kan ze hier iets tegen doen?
3. Is er iets juridisch wat ze eventueel moet ondernemen nu?
Er is een sociaal plan, maar geen lid van een vakbond of wat dan ook.quote:Op vrijdag 17 december 2021 17:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook niets tekenen of mondeling toezeggen. Arbeidsrechtadvocaat of vakbond inschakelen. Is er een sociaal plan??
Ik zou zodra het kan toch de vakbond bellen of ze advies/hulp kunnen bieden. Je hoeft niet altijd al lid te zijn.quote:Op vrijdag 17 december 2021 17:35 schreef Vlaggenroof het volgende:
[..]
Er is een sociaal plan, maar geen lid van een vakbond of wat dan ook.
Daar moet dan natuurlijk ook wel een grond voor zijn. Je kunt altijd wel roepen dat je méér wil.quote:Op vrijdag 17 december 2021 18:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als ze echt geen trek meer heeft in het bedrijf en dus ook niet intern solliciteren, zou ik sowieso meer ontslagvergoeding er uit gaan slepen.
Leuk dat ze haar vanaf maart betaalt laten gaan, maar dat is hun eigen keus en moet je niet zien als een gunst.
Positieve manier.. dat werkt altijd maar 1 kant op.quote:Op vrijdag 17 december 2021 18:11 schreef Waterdrinker het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)ls-ik-word-ontslagen
Kennelijk krijg je voor elke drie dienstjaren twee maandsalarissen aan transitievergoeding. Voor 5 (tegen de tijd van ontslag wellicht 6?) dienstjaren klinkt 2 maandsalarissen dan niet eens zo heel onredelijk, toch? Zeker niet als je ook nog drie maandsalarissen extra krijgt omdat je dan wel in dienst bent (en ook vakantiegeld en 13e maand opbouwt?) maar niet hoeft te werken.
[..]
Daar moet dan natuurlijk ook wel een grond voor zijn. Op een positieve manier vertrekken (als dat nog kan) kan ook weer voordeel opleveren bij een volgende baan.
Maar goed, wel een rotsituatie natuurlijk.
Nee ze krijgt 3 maanden.quote:Op vrijdag 17 december 2021 17:37 schreef Hyaenidae het volgende:
Ze kan dus stoppen vanaf 1 maart en krijgt daarna toch nog ongeveer 5 maandsalarissen als 'bonus'.
Ik vind dat behoorlijk netjes, zou er zelf geen moeite mee hebben. Werk zat!
welke branche is dat?quote:Op vrijdag 17 december 2021 19:12 schreef Piger het volgende:
als je in moeilijke branche zit qua werk
Dat is vervelend! Echter is het feit dat ze de meeste kennis in huis heeft niet relevant in geval van een reorganisatie. Daar komen vaak andere dingen bij kijken.quote:Op vrijdag 17 december 2021 17:25 schreef Vlaggenroof het volgende:
Beste, mijn vriendin heeft vandaag helaas het vervelende nieuws gekregen, dat wegens een reorganisatie haar functie opgeheven wordt, en de plaatsingscommissie heeft besloten dat zij ( als enige van haar afdeling, met de meeste kennis in huis van de systemen bijvoorbeeld) overtallig wordt verklaard.
1. Nee, als het een reorganisatie ontslag betreft dan mag dat niet zomaar. De werkgever zal dan een ontslagvergunning moeten aanvragen bij het UWV en moet dan op basis van het afspiegelingsbeginsel bepalen welke werknemers ontslagen worden.quote:Op vrijdag 17 december 2021 17:25 schreef Vlaggenroof het volgende:
Mijn vraag;
1: mag dit zomaar? Ze heeft wel een vast contract en de reorganisatie ging over ‘maximaal baanbehoud’
Zou ik zeker doen als je makkelijk iets anders kan vinden. Die 2 maanden transitie vergoeding ook onvoorwaardelijk maken.quote:Op vrijdag 17 december 2021 19:47 schreef Seven. het volgende:
Ik zou proberen om vrijgesteld te worden van werk per 1 januari en gegarandeerd doorbetalen tot 31 mei (ook als ze voor die tijd een andere baan vindt) + 2 maanden ontslagvergoeding.
Kun je uitleggen waarom dat zo is? Het starten van de nieuwe baan staat toch los van de VSO en het dienstverband bij de vorige werkgever?quote:het geeft geen garanties op het uitbetalen van die 5 maanden als er in die laatste tijd een andere baan gevonden wordt.
Als je het niet afspreekt, dan kan de werkgever dus zeggen 'je hebt nu een andere baan, dus hoef je ook niet meer vrijgesteld worden van werk'.quote:Op zaterdag 18 december 2021 11:06 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Kun je uitleggen waarom dat zo is? Het starten van de nieuwe baan staat toch los van de VSO en het dienstverband bij de vorige werkgever?
Edit: ah, dat blijkt dus afhankelijk te zijn van wat er in de vso afgesproken wordt. Goed opletten dus TS wat er afgesproken wordt over het eventueel starten van een nieuwe baan tijdens de vrijstelling.
quote:Op zaterdag 18 december 2021 10:18 schreef Seven. het volgende:
Niet elke werkgever is er op uit om de medewerkers te naaien.
Ik ben de vakbondsman in mijn situatie nog eeuwig dankbaar. Werkgever bood eerst gewoon de normale transitievergoeding, door zijn onderhandelingen is dat gegaan naar 2 x die transitievergoeding. Wel in stappen, eerst werd het x 1,3, toen x 1,8 en konden wij als vakbondsleden er over stemmen, waarbij de vakbondsman adviseerde nee te stemmen tegen de voorstellen van de werkgever. Bij 2 x de transitievergoeding was zijn advies ja te stemmen omdat hij van mening was dat er niet meer uit te halen was.quote:Op zaterdag 18 december 2021 12:00 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
![]()
Wat was ik blij dat er een vakbondsman meekwam……. die kon pas echt naaien.
Een concurrentiebeding heeft nul waarde als de werkgever je laat gaan. Dus dat is effectief al zo.quote:Op zaterdag 18 december 2021 16:27 schreef Sport_Life het volgende:
Laat het ook even checken door een jurist, die zorgt er oa voor dat je recht op ww goed is geregeld . En kan er wellicht meer uit halen.
Ook schrappen van een concurrerentiebeding kan handig zijn.
1: Ja hoor. Een werknemer ontslaan kan eigenlijk altijd wel. Het moet al heel stuntelig gebeuren wil je dit tegenhouden.quote:Op vrijdag 17 december 2021 17:25 schreef Vlaggenroof het volgende:
Scam.quote:Op zaterdag 18 december 2021 16:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een concurrentiebeding heeft nul waarde als de werkgever je laat gaan. Dus dat is effectief al zo.
Scam?quote:Op zaterdag 18 december 2021 20:17 schreef fyah het volgende:
[..]
Scam.
Een concurrentiebeding is ook na ontslag geldig. Je kan wel tegen onredelijkheid in bezwaar gaan via een korte procedure maar dat moet dan via een rechter. Wat in praktijk meestal lukt is onderhandelen voor versoepeling. Maar dit beding blijft verder gewoon staan volgens contract.
Als je de jurisprudentie leest zijn rechters daar over het algemeen vrij terughoudend in. Je kunt het vervallen verklaren van het beding beter laten opnemen in een vaststellingsovereenkomst.quote:Op zaterdag 18 december 2021 20:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Scam?
Ik zeg nergens dat het feitelijk voorbij is toch? Maar een werkgever mag jou met het concurentiebeding niet redelijkerwijs je broodwinning ontzeggen. Daar gaat de rechter vrij vlot in mee. Zonde van je onderhandelingen om het hier op stuk te laten lopen toch? Een werkgever die dit in stand wil houden als hij je laat gaan? Succes daarmee werkgever.
Dit lijkt me ook, standaard UWV bod is beter volgens mij.quote:Op zaterdag 18 december 2021 10:24 schreef Fer het volgende:
2 maandsalarissen
2 maanden vrijstelling
6 maanden melding vooraf
Hier valt weinig meer uit te halen. Focus op de toekomst, maar je LinkedIn in orde en ga solliciteren.
Daarom er uit laten halen bij een vaststellingsovereenkomst. Valt vaak wel te regelen (tenzij je specifieke kennis hebt)quote:Op zaterdag 18 december 2021 20:17 schreef fyah het volgende:
[..]
Scam.
Een concurrentiebeding is ook na ontslag geldig. Je kan wel tegen onredelijkheid in bezwaar gaan via een korte procedure maar dat moet dan via een rechter. Wat in praktijk meestal lukt is onderhandelen voor versoepeling. Maar dit beding blijft verder gewoon staan volgens contract.
Ja laten checken kan altijd, verwacht er alleen niets bijzonders van. Het kost vaak wel 300¤ meer of minder.quote:Op zondag 19 december 2021 07:15 schreef descon het volgende:
[..]
Dit lijkt me ook, standaard UWV bod is beter volgens mij.
Zou het voorstel nog wel laten checken door een jurist. Die kan je vertellen of er nog meer uit te halen valt.
Ik zou overigens wel zaken zoals concurrentie beding, relatiebeding op laten heffen indien van toepassing.
Dat dus.quote:Op zaterdag 18 december 2021 15:56 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Ik ben de vakbondsman in mijn situatie nog eeuwig dankbaar. Werkgever bood eerst gewoon de normale transitievergoeding, door zijn onderhandelingen is dat gegaan naar 2 x die transitievergoeding. Wel in stappen, eerst werd het x 1,3, toen x 1,8 en konden wij als vakbondsleden er over stemmen, waarbij de vakbondsman adviseerde nee te stemmen tegen de voorstellen van de werkgever. Bij 2 x de transitievergoeding was zijn advies ja te stemmen omdat hij van mening was dat er niet meer uit te halen was.
Als je er zoals ik al meer dan 30 jaar werkte en al boven de 50 was, scheelde dat echt een groot bedrag. Was het lidmaatschapsgeld meer dan waard.
Rechtsbijstand kan dit vaak ook wel doen (mocht TS die hebben).quote:Op zondag 19 december 2021 08:42 schreef Fer het volgende:
[..]
Ja laten checken kan altijd, verwacht er alleen niets bijzonders van. Het kost vaak wel 300¤ meer of minder.
Je kan vragen of de werkgever die kosten op zich wil nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |