Voor m'n gevoel ook, maar het kan bijna niet want dat zouden we veel armer zijn geworden, terwijl ik het gevoel heb dat mensen veel meer uitgeven (aan onzin).quote:Op donderdag 16 december 2021 22:03 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
En de vaste lasten en onze koopwaar in de winkel zo een 100% tov 20 jaar geleden.
Het mooie is dat je het ook met je salaris kan doen om te weten hoe rijk je tegenwoordig bentquote:Op donderdag 16 december 2021 11:43 schreef SolidasRock het volgende:
Ik onlangs nog, om te realiseren hoe duur alles tegenwoordig is geworden.
220371.quote:Op donderdag 16 december 2021 11:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
Nooit. Hoeveel gulden is een euro?
Dat niet, maar ik ben voor de Volkskrant wel op zoek naar mensen die nog steeds omrekenen van euro's naar guldensquote:Op donderdag 16 december 2021 23:18 schreef maily het volgende:
Dit onderzoek wordt binnenkort vast ergens gepubliceerd.
Hoort dat niet eerst via pr te gaan?quote:
In overleg met PR laten we het topic open.quote:Op vrijdag 17 december 2021 18:55 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hoort dat niet eerst via pr te gaan?
quote:Op vrijdag 17 december 2021 19:39 schreef Rene het volgende:
[..]
In overleg met PR laten we het topic open.
Intenties zijn goed. De manier is wellicht wat discutabel. Maar komt goed.
ik weet het telefoonnummer van mn ouders nog van voor de omnummering. van mn grootouders die inmiddels al overleden zijn...quote:Op vrijdag 17 december 2021 20:43 schreef Piger het volgende:
Doe dit nooit.
Maar het getal 2,20371 zal nooit m'n hoofd uit gaan. Belachelijk is dat eigenlijk. Ik wil informatie die niet nodig is weg kunnen gooien. Overbodige energie kost dat.
quote:Nederlanders hebben nog altijd voor honderden miljoenen euro's aan guldens in bezit, zo werd maandag bekend. Die oude biljetten kunnen worden ingeruild tegen euro's, maar in sommige gevallen kun je ze beter bewaren. Dat zeggen verschillende experts desgevraagd tegen NU.nl.
enzovoorts
Zilveren guldens zijn nu ook dik ¤2,- waard (terwijl de nominale waarde ¤0,45ct is)quote:Op dinsdag 28 december 2021 00:07 schreef SolidasRock het volgende:
Lijkt me een leuke bijdrage voor dit topic: Guldens kun je nog altijd inruilen, maar je kunt ze soms beter bewaren
[..]
Dat van mijn oma (al ruim 20 jaar dood) weet ik ook nog wel. Volgens mij komt dat doordat het telefoonnummer van je grootouders zo'n beetje het eerste nummer is dat je als kleuter regelmatig intoetst. Net zoals een taal die je op die leeftijd leert, vergeet je dat nooit meer.quote:Op vrijdag 17 december 2021 20:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik weet het telefoonnummer van mn ouders nog van voor de omnummering. van mn grootouders die inmiddels al overleden zijn...
Een pakje shag kost nu 14 euro hoorde ik laatst.quote:Op donderdag 16 december 2021 11:43 schreef SolidasRock het volgende:
Ik onlangs nog, om te realiseren hoe duur alles tegenwoordig is geworden.
Ik ook. Dat was 201.quote:Op vrijdag 17 december 2021 20:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik weet het telefoonnummer van mn ouders nog van voor de omnummering. van mn grootouders die inmiddels al overleden zijn...
Vrijwel alle zilveren guldens en rijksdaalders zijn in de jaren zeventig al verdwenen. Ze werden in zilver meer waard dan de nominale waarde dus met name winkeliers en markthandelaren spaarden ze op om ze een paar jaar later met emmers tegelijk naar de oud ijzerboer te brengen.quote:Op dinsdag 28 december 2021 01:34 schreef 111210 het volgende:
Zilveren guldens zijn nu ook dik ¤2,- waard (terwijl de nominale waarde ¤0,45ct is)
Maar reken eens terug naar de jaren zeventig. Een nieuwe vw kever koste toen net 5000 gulden en dat was zeker niet de goedkoopste auto. Voor dat bedrag koop je nu een instap model e-bike.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Heel soms reken ik ook nog wel eens terug naar Guldens.
Bijvoorbeeld:
Een fatsoenlijke auto uit het B-segment (formaat Opel Corsa, Volkswagen Polo, Ford Fiësta) kost tegenwoordig gewoon dik ¤ 25.000. Omgerekend is dat meer dan 55.000 Gulden!
Als je dat in 2001 had verteld dan hadden mensen je voor gek verklaard, dat betaalde je toen voor een dik uitgeruste luxe D-segmenter (formaat Opel Omega, SAAB 9-3, Volvo S40, Volkswagen Passat, BMW 3-serie enz).
Dat is ook wel weer zo, maar dat is wel bijna 50 jaar geleden. 2001 ligt nog maar 20 jaar achter ons.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:10 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar reken eens terug naar de jaren zeventig. Een nieuwe vw kever koste toen net 5000 gulden en dat was zeker niet de goedkoopste auto. Voor dat bedrag koop je nu een instap model e-bike.
Onze Saab 9-3 is van 1999 en dus nog in guldens verkochtquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Bijvoorbeeld:
Een fatsoenlijke auto uit het B-segment (formaat Opel Corsa, Volkswagen Polo, Ford Fiësta) kost tegenwoordig gewoon dik ¤ 25.000. Omgerekend is dat meer dan 55.000 Gulden!
Als je dat in 2001 had verteld dan hadden mensen je voor gek verklaard, dat betaalde je toen voor een dik uitgeruste luxe D-segmenter (formaat Opel Omega, SAAB 9-3, Volvo S40, Volkswagen Passat, BMW 3-serie enz).
Kan me herinneren dat ik ze nog regelmatig tegenkwam voor de omwisseling. Heb hier nog een hele zak liggen met guldens die ik in de laatste paar jaren opgespaard heb. Meeste was nikkel wat er rond ging, maar zat toch regelmatig wat zilver tussen.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Vrijwel alle zilveren guldens en rijksdaalders zijn in de jaren zeventig al verdwenen. Ze werden in zilver meer waard dan de nominale waarde dus met name winkeliers en markthandelaren spaarden ze op om ze een paar jaar later met emmers tegelijk naar de oud ijzerboer te brengen.
Briefgeld heb je nog iets van tien jaar de tijd voor om het in te leveren maar muntgeld ben je nu een aantal jaar te laat mee. De nikkel gulden en rijksdaalder zal niet zoveel opbrengen, die kan je voor 35 Euro de kilo kopen.
Ik heb een SAAB 9-3 Coupé gehad, een 2.0t en ik meen dat die nieuw 58.000 gulden heeft gekost.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Onze Saab 9-3 is van 1999 en dus nog in guldens verkocht
Die was nieuw in euro's bijna 55.000, want ruim 118.000 gulden
Overigens had je geen dikke 9-3 voor ¤ 25.000 maar een basismodel, er was alleen uitgekleed Euromodel vanwege de introductie van de Euro, dat net onder de 50.000 gulden kwam.
De BMW 3-serie en Opel Omega begonnen niet eens in de buurt van de ¤ 25.000, alleen Volvo had wat S40 modellen onder de ¤ 25.000, maar voor een dikke S40 moest je toch ook echt wel meer dan 55.000 gulden aftikken:
https://www.autoweek.nl/c(...)&bouwjaar=1999--2001
Je vergeet alleen wel wat belangrijke punten bij deze vergelijking:quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Bijvoorbeeld:
Ik ben nog nooit een zilveren tegengekomen, dat moet dan in de jaren 80 zijn geweest.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:21 schreef 111210 het volgende:
[..]
Kan me herinneren dat ik ze nog regelmatig tegenkwam voor de omwisseling. Heb hier nog een hele zak liggen met guldens die ik in de laatste paar jaren opgespaard heb. Meeste was nikkel wat er rond ging, maar zat toch regelmatig wat zilver tussen.
Ik denk dat je ietwat te hard van stapel looptquote:Op dinsdag 28 december 2021 15:01 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En als je destijd had gezegd dat het modale bruto maandsalaris nu ruim fl. 80.000, - zou zijn en dat heel veel anderhalf- en tweeverdieners huishoudens netto meer dan 100.000 gulden per jaar te besteden zouden hebben zou men je ook voor gek verklaren.
Damn, als ik nog rookte was de grens wel bereikt bij de 25 gulden...quote:Op dinsdag 28 december 2021 14:09 schreef Papabear het volgende:
Heel sporadisch nog wel eens. B.v. als ik een pakje Van Nelle met vloei haal en me besef dat die omgerekend nu ƒ 33,94 kost
Wat ik me herinner zaten er standaard 25 sigaretten in een pakje, sommige merken 20, het zou kunnen dat Marlboro daar een van was.quote:Op dinsdag 28 december 2021 17:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Damn, als ik nog rookte was de grens wel bereikt bij de 25 gulden...
Wat kost een pakje sigaretten tegenwoordig, en hoeveel zitten erin, want vroeger zaten er 20 sigaretten in een pakje Marlboro, maar dat is volgens mij al jaren niet meer.
Oeps.. Jaarsalaris moet het uiteraard zijnquote:Op dinsdag 28 december 2021 16:43 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik denk dat je ietwat te hard van stapel loopt![]()
80.000 / 2.20371 = ¤ 36.302 per maand. Er zijn maanden dat ik het met minder moet doen
Met dak?quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:10 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar reken eens terug naar de jaren zeventig. Een nieuwe vw kever koste toen net 5000 gulden en dat was zeker niet de goedkoopste auto. Voor dat bedrag koop je nu een instap model e-bike.
Ff mezelf herhalen: Lijkt me een leuke bijdrage voor dit topic: Guldens kun je nog altijd inruilen, maar je kunt ze soms beter bewarenquote:
quote:Nederlanders hebben nog altijd voor honderden miljoenen euro's aan guldens in bezit, zo werd maandag bekend. Die oude biljetten kunnen worden ingeruild tegen euro's, maar in sommige gevallen kun je ze beter bewaren. Dat zeggen verschillende experts desgevraagd tegen NU.nl.
enzovoorts
volgens mij was linkjes geen probleem, maar hele delen quoten wel.quote:Op zondag 2 januari 2022 13:40 schreef Cat-astrophe het volgende:
TS heeft zijn artikel gepubliceerd
https://www.volkskrant.nl(...)ets-daarin~bff80f96/
(Volgens mij wordt DVK boos als we linkjes posten, maar aangezien FOK! dit keer werd benaderd voor input lijkt mij dat nu geen probleem)
Jammer dat Maarten niet zelf een linkje heeft geplaatst. Eigenlijk alsnog een slotje voor zijn domme topic.quote:Op zondag 2 januari 2022 13:40 schreef Cat-astrophe het volgende:
TS heeft zijn artikel gepubliceerd
https://www.volkskrant.nl(...)ets-daarin~bff80f96/
(Volgens mij wordt DVK boos als we linkjes posten, maar aangezien FOK! dit keer werd benaderd voor input lijkt mij dat nu geen probleem)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |