abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202629708
Ik heb recentelijk 2 sollicitatieprocedures voor verschillende banen doorlopen.

Eentje (Bedrijf A) was voor een grote Amerikaanse multinational. Het is er zo eentje met echt de ' company is your family' mentaliteit en dat soort gezeik. Nou ik ben gewoon een nuchtere Zeeuw dus dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Maar goed iedereen snapt dat je een beetje een toneelstukje moet opvoeren bij een sollicitatiegesprek natuurlijk. Ben uitgenodigd voor een gesprek (via zoom) maar ben het niet geworden. Ik was namelijk niet enthousiast genoeg voor het bedrijf blijkbaar. Nu goed bij Bedrijf A was ik dus niet zo heel erg enthousiast en dat komt dan ook over dus deze snap ik dan nog wel.

Een andere (Bedrijf B) was voor een wat kleinere Amerikaanse multinational. Hierbij had ik veel minder dat gezeik van ' company is your family' blabla. Ik doe natuurlijk altijd mijn research op de website en zo. Ik had veel meer het idee dat dit gewoon een serieus bedrijf was dat gewoon zoekt naar mensen die het werk gewoon doen. Dus ik had het idee van als ik gewoon mijn mentaliteit van hard werken kan tonen dan komt dit wel goed, mijn ervaring en technische vaardigheden waren goed. Heb een telefoongesprek gehad met de recruiter van het bedrijf zelf, een eerste interview via zoom waar ik ook veel vragen aan hun heb gesteld over het bedrijf, en daarna moest ik in een tweede zoomgesprek een presentatie geven over iets technisch en daarna nog een kort gesprekje in het Nederlands (raad eens waar ik woon?). Ik dacht dat komt allemaal wel goed maar wat schetst mijn stomme verbazing. Telefoontje dat ik ' niet enthousiast genoeg' was ondanks dat mijn presentatie technisch helemaal in orde was, en dat ze niet met me verder willen. Al die tijd aan besteed verdomme nog een presentatie lopen draaien, getimed geoefend. Calls met externe recruiter over en weer. Allemaal voor nop verdulleme nog aan toe zeg wat lopen ze mijn tijd te verdoen ik heb wel wat beters te doen zeker?

Nou ja zeg zoeken ze een acteur of zoeken ze iemand die gewoon werkt in de technische sector? Ik ben toch geen cliniclown ik moet gewoon technische uitleg geven over de producten om daarmee te helpen het te verkopen. Als iets niet werkt voor een klant dan moet ik dat ook gewoon zeggen, het heeft namelijk geen enkele zin om iets te verkopen waar een klant niet mee geholpen is want dan gaan ze slechte reviews achterlaten en dergelijke. Ja is ja en nee is nee. Hoe sexy wil je een verhaal over cybersecurity hebben? Het is nu eenmaal gewoon vrij droge stof. Ik kan echt wel de ingewikkelde concepten fatsoenlijk overbrengen want ik praat vaak zat met mensen die van toeten noch blazen weten hoor. Maar ' niet enthousiast genoeg' potverdorie zeg hoe enthousiast wil je het hebben wil je leiver dat je hele ziekenhuis platligt omdat er een ransomwareaanval op het IT systeem van het ziekenhuis wordt gepleegd omdat je cybersecurity niet goed op orde is en je systemen uit het jaar 1200 voor Christus hebt lopen draaien nou doe je best maar dan. :W

Nou weet ik van mijzelf dat ik een monotone stem heb. Ik denk dat mijn Zeeuws dialect toch een beetje doorschemert als ik nederlands praat ja wij praten niet omhoog en omlaag als limburgers doen daar kom je toch echt niet zo makkelijk vanaf. En geloof me ik kan best wel gewoon ABN praten hoor sterker nog zeeuws kan ik helemaal niet goed want ik woon er al zo lang niet meer. Als ik engels praat heb ik gewoon een licht Nederlands accent. Dus ik kan mij voorstellen dat het aan mijn monotone stem ligt. Nou ja ik kan niet eens nadoen dat dat anders klinkt laat staan dat een volledig uur lang tijdens een sollicitatiegesprek.

Heeft iemand nog tips om wat enthousiaster over te komen? Want ik wil heus wel proberen een toneelstukje op te voeren hoor. Maar wat er gewoonweg niet in zit, zit er gewoonweg niet in natuurlijk.

Dat Amerikaanse gedoe ook altijd in die bedrijven :r
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_202629875
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:17 schreef sirdanilot het volgende:

Heeft iemand nog tips om wat enthousiaster over te komen? Want ik wil heus wel proberen een toneelstukje op te voeren hoor. Maar wat er gewoonweg niet in zit, zit er gewoonweg niet in natuurlijk.

Dat Amerikaanse gedoe ook altijd in die bedrijven :r
Het "schijnt" dat >50% van de communicatie via non-verbale manieren gaat, dus je gezichtsuitdrukking, houding en manier van lopen. Dus jij kan een enthousiast verhaal ophangen, maar als je er triest bij kijkt, werkt het averechts.

Ik ben aangenomen (2019) bij een bedrijf,. Toen ik met de TL naar de gesprekszaal liep, maakte ik een technische opmerking over de installatie die vanaf dat punt te zien was waarbij ik "liep te stralen van enthousiasme" al voordat het gesprek begon.

Later meldde ze ook dat ze me op dat moment al de beste vond.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202629884
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Het "schijnt" dat >50% van de communicatie via non-verbale menaieren gaat, dus je gezichtsuitdrukking, houding en manier van lopen. Dus jij kan een enthousiast verhaal ophangen, maar als je er triest bij kijkt, werkt het averechts.

Ik ben aangenomen (2019) bij een bedrijf,. Toen ik met de TL naar de gesprekszaal liep, maakte ik een technische opmerking over de installatie die vanaf dat punt te zien was waarbij ik "liep te stralen van enthousiasme" al voordat het gesprek begon.

Later meldde ze ook dat ze me op dat moment al de beste vond.
Zal wezen maar het gaat tegenwoordig via een zoomschermpje he.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_202629889
Om enthousiaster over te komen zou je enthousiaster gedrag kunnen vertonen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_202629901
De externe recruitster gaf nog als tip mee van probeer te gebaren.

Ja sorry maar staan gebaren voor een zoomschermpje is toch geen doen? Ik gebaar als ik praat sowieso al weinig. Dan lijkt dat me nogal geforceerd. Ik zit met mijn handen al de pointer te bedienen met de muis ook.
pi_202629913
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:28 schreef Ludachrist het volgende:
Om enthousiaster over te komen zou je enthousiaster gedrag kunnen vertonen.
Heb je hier ook voorbeelden van of is dit zo een dingetje van 'da's een gevoel dat ken je niet uitleggen'?
pi_202629915
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:28 schreef sirdanilot het volgende:

Zal wezen maar het gaat tegenwoordig via een zoomschermpje he.
Je snapt m'n punt niet. Nu niet, en al bij eerdere topics niet. Ik vind het wel best zo, ik snap die bedrijven A en B wel…...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202629924
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Je snapt m'n punt niet. Nu niet, en al bij eerdere topics niet. Ik vind het wel best zo, ik snap die bedrijven A en B wel…...
Wat is precies je punt dan? Als je het niet uitlegt snap ik het natuurlijk niet.
pi_202629951
En het tweede wat ik mij dan afvraag is:

Hoe kan het dat ik destijds wel ben aangenomen voor mijn huidige functie? Als ik blijkbaar niet enthousiast overkom.
pi_202630018
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:29 schreef sirdanilot het volgende:
De externe recruitster gaf nog als tip mee van probeer te gebaren.

Ja sorry maar staan gebaren voor een zoomschermpje is toch geen doen? Ik gebaar als ik praat sowieso al weinig. Dan lijkt dat me nogal geforceerd. Ik zit met mijn handen al de pointer te bedienen met de muis ook.
Als je alle tips naast je neer gaat legen, waarom vraag je dan om hulp?
pi_202630021
quote:

[..]
Heb je hier ook voorbeelden van of is dit zo een dingetje van 'da's een gevoel dat ken je niet uitleggen'?
Zoek op YouTube naar Emiel Ratelband.
pi_202630039
quote:

[..]
Gewoon, bedenk eens hoe iemand er uit ziet wanneer hij enthousiast is over een onderwerp. Zijn ogen beginnen te stralen, blik wat intenser, gaat meer accenten leggen in zijn stem, misschien lacht hij er licht bij, er komt een bepaalde energie over hem heen.

Allemaal best te faken, maar het is handiger als het oprecht is. Je hebt een super inhoudelijke baan, word je er dan niet enthousiast van als je samen met een klant kan voorkomen dat ze slachtoffer worden van ransomware?

Uit je OP blijkt meer een houding van: ik weet hoe het moet en als je het niet wil aannemen zoek je het toch lekker uit.
pi_202630166
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:35 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
Als je geen tips hebt waarom reageer je dan. Ik zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben en nuttige tips hebben.

Misschien zelfs een recruiter.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:35 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Zoek op YouTube naar Emiel Ratelband.
Tsjakka.

quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:36 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Gewoon, bedenk eens hoe iemand er uit ziet wanneer hij enthousiast is over een onderwerp. Zijn ogen beginnen te stralen, blik wat intenser, gaat meer accenten leggen in zijn stem, misschien lacht hij er licht bij, er komt een bepaalde energie over hem heen.

Allemaal best te faken, maar het is handiger als het oprecht is. Je hebt een super inhoudelijke baan, word je er dan niet enthousiast van als je samen met een klant kan voorkomen dat ze slachtoffer worden van ransomware?

Uit je OP blijkt meer een houding van: ik weet hoe het moet en als je het niet wil aannemen zoek je het toch lekker uit.
Ik heb bijvoorbeeld een collega uit Spanje momenteel en die is zó ongelooflijk enthousiast over ALLES van het bedrijf. Superdepuper enthousiast. Ik word er horendol van :r

En maar doorratelen over hoe geweldig het is en hoe complex het is en dat hij hele avonden en weekenden van zijn vrije tijd heeft besteed aan het uitzoeken over het onderwerp en de techniek erachter en hele labomgevingen /demo omgevingen heeft opgezet om het product uit te testen en alle features uit te testen en dit en dat. En ik heb echt iets van donder toch een end op om 5 uur ga ik gewoon naar huis (of momenteel klap ik om 5 uur gewoon de laptop dicht). En dat faket hij echt niet hoor. Hij praat namelijk net zo enthousiast over zijn werk als over zijn eigen kind.

Nee ik word niet enthousiast van mijn baan. Ik werk gewoon in de IT. Ik zou het liefste de hele dag op de bank zitten te niksen, en ok piano spelen, dáár word ik al een heel stuk enthousiaster van maar ik ben daar niet goed genoeg in om daar mijn beroep van te maken. Een beetje concertpianist heeft van jongs af aan 20 jaar ervaring als het al niet meer is. Dus daar ben ik nog lang niet. De enige reden dat ik werk is omdat ik de huur moet betalen en vreten moet kopen en geen bijstandstrekker wil zijn die nooit werkt en beetje steeln beetje zuipn. Dat is niks voor mij.

Dus ik zoek naar manieren om dat toch op zijn minst een beetje na te kunnen doen ook.
pi_202630334
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:43 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Als je geen tips hebt waarom reageer je dan. Ik zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben en nuttige tips hebben.
Ik heb best tips, maar jij legt alle tips duidelijk naast je neer. Maar ik ga eens naïef een poging doen.

- Ga staan bij het gesprek, dat zorgt voor een actievere houding waardoor je enthousiaster overkomt
- Werk aan je gezichtsuitdrukking. Sommige mensen hebben nou eenmaal een nors gezicht. Oefen om je gezicht vrolijk te houden
- kies wat kleurrijkere kleding.
- je kan ook gewoon zeggen dat je heel veel zin hebt om die functie te gaan doen.
pi_202630389
quote:

[..]
Dat is lastig om echt uit te leggen, omdat enthousiasme ook redelijk ongrijpbaar is. Iemand die enthousiast is gedraagt zich misschien op een bepaalde manier, maar als iemand die niet enthousiast is zich op dezelfde wijze gedraagt prik je daar toch wel vaak doorheen.

Daarom zou ik vooral proberen echt enthousiast te zijn, i.p.v. te doen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_202630396
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:51 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
Ik heb best tips, maar jij legt alle tips duidelijk naast je neer. Maar ik ga eens naïef een poging doen.

- Ga staan bij het gesprek, dat zorgt voor een actievere houding waardoor je enthousiaster overkomt
- Werk aan je gezichtsuitdrukking. Sommige mensen hebben nou eenmaal een nors gezicht. Oefen om je gezicht vrolijk te houden
- kies wat kleurrijkere kleding.
- je kan ook gewoon zeggen dat je heel veel zin hebt om die functie te gaan doen.
Ok staan kan ik wat mee. Ik moet dan wel even gaan denken hoe ik dat praktisch ga doen met het zoomschermpje en zo want mijn huidige bedrijf is te knieperig om me een staanbureau te geven natuurlijk en ik kan dat ook niet betalen want ik word onderbetaald.

Nors gezicht ja dat heb ik zeker. Ik probeerde ook wel te glimlachen hoor maar het is alsof mijn mondhoeken vastzitten naar beneden toe joh. Voor een foto lukt het met enige moeite maar als ik ook nog eens een hoogtechnische presentatie moet geven is het niet zo makkelijk hoor.

Kleurrijke kleding? De recruiter had mij verteld business casual. Ik vroeg moet ik een das om? Ze zei neen, geen das gewoon business casual. Nou dat is dus een zwart jasje en een ruitjesoverhemd. Als je hier betere tips voor hebt laat het maar weten maar het moest dus echt business casual zijn. Dat kan ook best met kleurtjes hoor daar niet van.

Ja verbaal is nog wel het beste als ik zeg maar wat haakjes heb om er bij een volgende sollicitatie in te gooien.
pi_202630410
Ts als ik jouw OP zo lees dan spat het enthousiasme er ook niet bepaald vanaf. Cynische toontjes etc. Wil je dit werk wel doen, uberhaupt?
pi_202630436
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:55 schreef Catatafishh het volgende:
Ts als ik jouw OP zo lees dan spat het enthousiasme er ook niet bepaald vanaf. Cynische toontjes etc. Wil je dit werk wel doen, uberhaupt?
Absoluut niet. Het liefste zit ik de hele dag op de bank. Af en toe een eindje fietsen. En piano spelen dat vind ik wel leuk. Helaas ben ik er niet zo heel goed in dus concertpianist die betaald wordt voor z'n werk zit er niet in.

Ik heb nog nooit een dag in mijn leven gewerkt waarvan ik dacht van já. Dít is het. Dít is geweldig. Nog nooit. Het liefste draai ik me nog een keer om 's ochtends dan dat ik door de regen naar de tramhalte loop. Tegenwoordig rol ik gewoon uit bed en log ik net op tijd in op mijn laptopje en dat is het wel.
pi_202630492
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:54 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Dat is lastig om echt uit te leggen, omdat enthousiasme ook redelijk ongrijpbaar is. Iemand die enthousiast is gedraagt zich misschien op een bepaalde manier, maar als iemand die niet enthousiast is zich op dezelfde wijze gedraagt prik je daar toch wel vaak doorheen.

Daarom zou ik vooral proberen echt enthousiast te zijn, i.p.v. te doen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Ja ik heb dit dus een beetje van, ik kan best proberen een toneelstukje op te voeren hoor maar al geef je een aap een gouwen ring, het is en blijft een lillik ding zal ik maar zeggen. Wat er niet in zit kan je niet tevoorschijn toveren.
pi_202630534
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Absoluut niet. Het liefste zit ik de hele dag op de bank. Af en toe een eindje fietsen. En piano spelen dat vind ik wel leuk. Helaas ben ik er niet zo heel goed in dus concertpianist die betaald wordt voor z'n werk zit er niet in.

Ik heb nog nooit een dag in mijn leven gewerkt waarvan ik dacht van já. Dít is het. Dít is geweldig. Nog nooit. Het liefste draai ik me nog een keer om 's ochtends dan dat ik door de regen naar de tramhalte loop. Tegenwoordig rol ik gewoon uit bed en log ik net op tijd in op mijn laptopje en dat is het wel.
Dan hebben die bedrijven toch ook gewoon een punt, dat ze je niet enthousiast vinden?

Er zit volgens mij nog wel wat tussen werk wat je hooguit een 5 kan geven en je ultieme ideale baan. Toneelstukjes instuderen om werk te kunnen doen wat je geen kloot aanvindt is volgens mij op langere termijn niet houdbaar.
pi_202630635
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:02 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Dan hebben die bedrijven toch ook gewoon een punt, dat ze je niet enthousiast vinden?

Er zit volgens mij nog wel wat tussen werk wat je hooguit een 5 kan geven en je ultieme ideale baan. Toneelstukjes instuderen om werk te kunnen doen wat je geen kloot aanvindt is volgens mij op langere termijn niet houdbaar.
Toen ik begon bij mijn huidige baan vond ik het nog wel leuk hoor. Dit wsa voornamelijk omdat ik een enorme klapper maakte in salaris ten opzichte van de baan die ik hiervoor had, en ook een andere functie. Eerst deed ik doodsaaie technische ondersteuning met hardware, nu doe ik wat meer presentaties over de producten geven zegmaar.

Maar inmiddels heeft de markt mij rechts ingehaald, er worden veel hogere salarissen elders geboden dus ik verdoe mijn tijd hier. Loonsverhoging heb ik al gevraagd maar dat zit er niet in denk ik, ik word continu aan het lijntje gehouden. Al maandenlang is dat het enige dat ik zeg tegen mijn manager tijdens de maandelijkse beoordelingsgesprekken. En elke keer is het ja wacht nog een paar weken nog een paar weken :')
pi_202630688
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:07 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Toen ik begon bij mijn huidige baan vond ik het nog wel leuk hoor. Dit wsa voornamelijk omdat ik een enorme klapper maakte in salaris ten opzichte van de baan die ik hiervoor had, en ook een andere functie. Eerst deed ik doodsaaie technische ondersteuning met hardware, nu doe ik wat meer presentaties over de producten geven zegmaar.

Maar inmiddels heeft de markt mij rechts ingehaald, er worden veel hogere salarissen elders geboden dus ik verdoe mijn tijd hier. Loonsverhoging heb ik al gevraagd maar dat zit er niet in denk ik, ik word continu aan het lijntje gehouden. Al maandenlang is dat het enige dat ik zeg tegen mijn manager tijdens de maandelijkse beoordelingsgesprekken. En elke keer is het ja wacht nog een paar weken nog een paar weken :')
Misschien heeft je huidige werkgever ook door dat het je aan begeisterung ontbeert. Dan kan hij met je kloten spelen omdat je van hem afhankelijk bent ipv andersom.

Ik zou lekker wat anders gaan doen. Iets waar je enthousiaster van wordt, dan maar voor minder centen
pi_202630754
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:10 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Misschien heeft je huidige werkgever ook door dat het je aan begeisterung ontbeert. Dan kan hij met je kloten spelen omdat je van hem afhankelijk bent ipv andersom.

Ik zou lekker wat anders gaan doen. Iets waar je enthousiaster van wordt, dan maar voor minder centen
Ik zou het echt niet erg vinden om wat anders te gaan doen hoor maar ik heb geen idee wat.

En bovendien, de huren zijn overal onbetaalbaar. Absoluut onbetaalbaar. Ik verdien nu eindelijk een béétje ok zodat ik een béétje kan sparen maar het is echt geen vetpot hoor.

Geldstress van dat ik niet kon rondkomen aan het einde van de maand, dat wil ik gewoon nooit meer. Je hebt geen idee hoe stressvol dat voelt als je het nooit meegemaakt hebt.
pi_202630791
Ik herken je beeld dat er leukere dingen zijn dan werken. Zoek werk dat leuk genoeg is bij een bedrijf dat bij je past (en andersom). Dan hoef je niets te faken. Dat scheelt een hoop energie en frustratie.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:17 schreef sirdanilot het volgende:
Al die tijd aan besteed verdomme nog een presentatie lopen draaien, getimed geoefend. Calls met externe recruiter over en weer. Allemaal voor nop verdulleme nog aan toe zeg wat lopen ze mijn tijd te verdoen ik heb wel wat beters te doen zeker?
Het investeren van tijd is toch inherent aan het proces een anderen baan te vinden? Het kan toch niet onverwachts komen dat je soms tijd steekt in een brief, een gesprek (of zelfs meerdere gesprekken) en het dan niet wordt?

quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:54 schreef sirdanilot het volgende:
Ok staan kan ik wat mee. Ik moet dan wel even gaan denken hoe ik dat praktisch ga doen met het zoomschermpje
Voor de gelegenheid een stapel boeken (of schoenendozen, of whatever) op je bureau en je laptop erop? Het hoeft niet ingewikkelder te zijn.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_202630965
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:16 schreef baskick het volgende:
Ik herken je beeld dat er leukere dingen zijn dan werken. Zoek werk dat leuk genoeg is bij een bedrijf dat bij je past (en andersom). Dan hoef je niets te faken. Dat scheelt een hoop energie en frustratie.
[..]
Het investeren van tijd is toch inherent aan het proces een anderen baan te vinden? Het kan toch niet onverwachts komen dat je soms tijd steekt in een brief, een gesprek (of zelfs meerdere gesprekken) en het dan niet wordt?
[..]
Voor de gelegenheid een stapel boeken (of schoenendozen, of whatever) op je bureau en je laptop erop? Het hoeft niet ingewikkelder te zijn.
Het staan zal ik de volgende keer zeker proberen.

Een brief heb ik nog nooit geschreven voor geen enkele baan niet. Ik word benaderd door recruitertjes op linkedin. Die willen natuurlijk een bonus binnenharken he ik ben ook niet gek. Dan word ik dus door hun aangebracht bij het bedrijf waar het om gaat en dan heb ik een eerste gesprek, tweede gesprek en in mijn branche is een presentatie geven voor het derde gesprek gebruikelijk ook. Soms vragen ze dan van waarom solliciteer je voor ons bedrijf. Tsja ik word gevráágd om te solliciteren :')

Wat voor werk ik in godsnaam leuker zou vinden? Alles wat ik leuker zou vinden daar verdien je gewoon het zout in de pap niet mee. Zo heb ik vroeger bijles gegeven als student, dat vond ik dan wel wat leuker ja. Maar je verdient gewoon geen ene hol in het onderwijs als je begint. Bovendien moet ik daarvoor terug naar Nederland komen en waar ik dan in godsnaam moet gaan wonen weet ik ook niet.
pi_202631191
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:54 schreef sirdanilot het volgende:
Als je hier betere tips voor hebt laat het maar weten maar het moest dus echt business casual zijn. Dat kan ook best met kleurtjes hoor daar niet van.
Ik ben geen specialist, je zou het in een goede kledingwinkel kunnen vragen. Het ligt ook aan je huid- en haarkleur bijvoorbeeld. Zwart jasje zou ik sowieso niet doen. Kan ook blauw of bruin ofzo. En een lichtgekleurd overhemd.
pi_202631276
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:25 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Wat voor werk ik in godsnaam leuker zou vinden? Alles wat ik leuker zou vinden daar verdien je gewoon het zout in de pap niet mee. Zo heb ik vroeger bijles gegeven als student, dat vond ik dan wel wat leuker ja. Maar je verdient gewoon geen ene hol in het onderwijs als je begint. Bovendien moet ik daarvoor terug naar Nederland komen en waar ik dan in godsnaam moet gaan wonen weet ik ook niet.
Pffffff ik voel gewoon mijn energie wegstromen als ik je posts lees. Alles is lastig, zwaar, moeilijk. Ik heb nog nooit een gesprek met je gehad, maar ik snap volledig wat bedrijf A en B bedoelen.
  Redactie Frontpage woensdag 15 december 2021 @ 14:47:07 #28
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_202631331
Je komt wel over als een gigantische chagrijn hier, wellicht zit daar een kern van waarheid achter. Probeer open te zijn en iets positiefs uit te stralen. Technisch verhaal kunnen veel mensen, samenwerken en collega's meenemen in je werk is een tweede. Blijkbaar zijn ze meer op zoek naar een open iemand die goed met andere mensen kan omgaan en straal je dat niet uit?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_202631375
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:25 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Het staan zal ik de volgende keer zeker proberen.

Een brief heb ik nog nooit geschreven voor geen enkele baan niet. Ik word benaderd door recruitertjes op linkedin. Die willen natuurlijk een bonus binnenharken he ik ben ook niet gek. Dan word ik dus door hun aangebracht bij het bedrijf waar het om gaat en dan heb ik een eerste gesprek, tweede gesprek en in mijn branche is een presentatie geven voor het derde gesprek gebruikelijk ook. Soms vragen ze dan van waarom solliciteer je voor ons bedrijf. Tsja ik word gevráágd om te solliciteren :')
Dat zou ik anders zien. Je wordt niet gevraagd door het bedrijf, de recruiter vraagt jou (en niet namens het bedrijf) of je ergens zou willen werken en jij stemt in. Dan moet je wél gemotiveerd zijn daar te werken...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_202631437
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:49 schreef baskick het volgende:

[..]
Dat zou ik anders zien. Je wordt niet gevraagd door het bedrijf, de recruiter vraagt jou (en niet namens het bedrijf) of je ergens zou willen werken en jij stemt in. Dan moet je wél gemotiveerd zijn daar te werken...
Ja dat is waar maar bij redenen om ergens te willen werken kom ik vaak neit veel verder van 'het is een groot en bekend bedrijf met veel doorgroeimogelijkheden'.
pi_202631455
Als je echt enthousiast bent over een bedrijf, maar je houding straalt dat niet uit dan moet je het tijdens het gesprek benoemen :) Geef aan dat je op gesprekken soms te horen krijgt dat je niet enthousiast overkomt maar dat wel zo voelt.

Als ik goed geslapen heb vinden mensen mij er chagrijnig uit zien. Denken dat ik me boos voel. Dus dan moet ik ook uitleggen dat ik me vrolijk voel maar het niet uitstraal.
Er komen tribunalen!!1!!!!!1
pi_202631456
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:40 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
Ik ben geen specialist, je zou het in een goede kledingwinkel kunnen vragen. Het ligt ook aan je huid- en haarkleur bijvoorbeeld. Zwart jasje zou ik sowieso niet doen. Kan ook blauw of bruin ofzo. En een lichtgekleurd overhemd.
Misschien voor de volgende sollicitatie maar eens naar de kledingwinkel gaan en wat leuks uitzoeken dan. Ik draag zo goed als nooit formele of business casual kleding. Het liefste zit ik gewoon in een hoodie. Vind een overhemd te koud en het zit niet lekker, en zo een jasje voel ik me altijd een houten hark in. Vreselijk. En dan die leren schoenen en de das waar je half van stikt :r
pi_202631458
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ja dat is waar maar bij redenen om ergens te willen werken kom ik vaak neit veel verder van 'het is een groot en bekend bedrijf met veel doorgroeimogelijkheden'.
Als je niet verder komt dan dat, dan vraag ik me af wat dit inhoudt:
quote:
Ik doe natuurlijk altijd mijn research op de website en zo.
pi_202631491
quote:
14s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:54 schreef ThierryPicking het volgende:
Als je echt enthousiast bent over een bedrijf, maar je houding straalt dat niet uit dan moet je het tijdens het gesprek benoemen :) Geef aan dat je op gesprekken soms te horen krijgt dat je niet enthousiast overkomt maar dat wel zo voelt.

Als ik goed geslapen heb vinden mensen mij er chagrijnig uit zien. Denken dat ik me boos voel. Dus dan moet ik ook uitleggen dat ik me vrolijk voel maar het niet uitstraal.
Dit vind ik wel een interessante. Ik heb er nooit aan gedacht om toe te geven aan een bedrijf dat ik er misschien niet enthousiast uitzie, maar het wel ben. Ik vraag me af hoe een bedrijf daarop zou reageren.

Ik kan het best eens proberen.
pi_202631500
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:54 schreef baskick het volgende:

[..]
Als je niet verder komt dan dat, dan vraag ik me af wat dit inhoudt:
[..]

Ik kijk naar wat voor producten ze hebben en of dat een beetje matcht met mijn ervaring enzo. Dus ik weet welke producten ze hebben en wat ze doen.
pi_202631522
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:54 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Misschien voor de volgende sollicitatie maar eens naar de kledingwinkel gaan en wat leuks uitzoeken dan. Ik draag zo goed als nooit formele of business casual kleding. Het liefste zit ik gewoon in een hoodie. Vind een overhemd te koud en het zit niet lekker, en zo een jasje voel ik me altijd een houten hark in. Vreselijk. En dan die leren schoenen en de das waar je half van stikt :r
Een (lichtblauw) overhemd kun je combineren met een (effen donkerblauwe) trui (al dan niet met v-hals). Donkere jeans of een chino eronder en klaar. Veel verder hoef je niet te gaan, als business casual de dresscode is.

Schoenen zijn nu eenmaal van leer. Nette sneakers kan ook gewoon. Bij business casual hoort geen das :N
pi_202631538
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:57 schreef sirdanilot het volgende:
Dit vind ik wel een interessante. Ik heb er nooit aan gedacht om toe te geven aan een bedrijf dat ik er misschien niet enthousiast uitzie, maar het wel ben. Ik vraag me af hoe een bedrijf daarop zou reageren.

Ik kan het best eens proberen.
Als jij een sollicitatiegesprek voert waaruit blijkt dat jij jezelf goed kent, weet waar je goed in bent en waar niet, dan komt dat zeker goed over :)

Leer je nog wat oneliners voor tussendoor zoals "Ik zit graag achter het stuur ipv op de bijrijderstoel' of zo :+
Er komen tribunalen!!1!!!!!1
pi_202631555
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:47 schreef JeMoeder het volgende:
Je komt wel over als een gigantische chagrijn hier, wellicht zit daar een kern van waarheid achter. Probeer open te zijn en iets positiefs uit te stralen. Technisch verhaal kunnen veel mensen, samenwerken en collega's meenemen in je werk is een tweede. Blijkbaar zijn ze meer op zoek naar een open iemand die goed met andere mensen kan omgaan en straal je dat niet uit?
Wat kan ik doen om iets positiefs uit te stralen? Heb je daar concrete tips voor of is dit zoiets van 'da's een gevoel dat ken je niet uitleggen'?

Ik kom niet over als een gigantische chagrijn. Ik bén een gigantische chagrijn. Ik ben al van kinds af aan diep ongleukkig. Ik wou dat ik nooit geboren was. Mijn leven is één grote lijdensweg die ik mijn ergste vijand niet zou toewensen. Maar ik heb het er maar mee te doen.
pi_202631567
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:59 schreef baskick het volgende:

[..]
Een (lichtblauw) overhemd kun je combineren met een (effen donkerblauwe) trui (al dan niet met v-hals). Donkere jeans of een chino eronder en klaar. Veel verder hoef je niet te gaan, als business casual de dresscode is.

[ afbeelding ]

Schoenen zijn nu eenmaal van leer. Nette sneakers kan ook gewoon. Bij business casual hoort geen das :N
quote:
14s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:59 schreef ThierryPicking het volgende:

[..]
Als jij een sollicitatiegesprek voert waaruit blijkt dat jij jezelf goed kent, weet waar je goed in bent en waar niet, dan komt dat zeker goed over :)

Leer je nog wat oneliners voor tussendoor zoals "Ik zit graag achter het stuur ipv op de bijrijderstoel' of zo :+
Nou kijk eens aan hier kunnen we tenminste wat mee ga ik de volgende keer proberen ^O^

Voor alle overige zuurpruimen in dit topic die alleen maar klagen en niet met tips komen, dank je de koekoek.
pi_202631596
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:30 schreef sirdanilot het volgende:

Wat is precies je punt dan? Als je het niet uitlegt snap ik het natuurlijk niet.
Dit bedoel ik:

quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:35 schreef Tja..1986 het volgende:
pi_202631607
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 15:00 schreef sirdanilot het volgende:
Ik bén een gigantische chagrijn. Ik ben al van kinds af aan diep ongleukkig. Ik wou dat ik nooit geboren was. Mijn leven is één grote lijdensweg die ik mijn ergste vijand niet zou toewensen. Maar ik heb het er maar mee te doen.
Houd eens op met dat zelfbeklag en die aanstellerij.
pi_202631618
Waarschijnlijk waren er gewoon net wat jongere/aantrekkelijkere/goedkopere/volgzamere kandidaten en geven ze een excuus waarom ze je hebben afgewezen. "Niet enthousiast genoeg" is grote onzin voor een IT baan tenzij je het echt heel bont maakte (waar ik niet vanuit ga).
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_202631640
Op zich vind ik het wel vermakelijk dat iemand die niet enthousiast is en zegt dat hij niet enthousiast over de baan is, klaagt dat het bedrijf hem niet enthousiast vindt.

Maar sorry heb geen echte tips voor je. Succes met solliciteren!
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_202631668
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 15:07 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Waarschijnlijk waren er gewoon net wat jongere/aantrekkelijkere/goedkopere/volgzamere kandidaten en geven ze een excuus waarom ze je hebben afgewezen. "Niet enthousiast genoeg" is grote onzin voor een IT baan tenzij je het echt heel bont maakte (waar ik niet vanuit ga).
"Spullen helpen verkopen", dan klinkt het toch als een vrij goed argument.
pi_202631692
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:31 schreef sirdanilot het volgende:
En het tweede wat ik mij dan afvraag is:

Hoe kan het dat ik destijds wel ben aangenomen voor mijn huidige functie? Als ik blijkbaar niet enthousiast overkom.
Omdat je door een vriend bent binnen geloosd niet op basis van kwaliteit.
Enthousiasme kan je op veel manier tonen. Al is het maar oprechte interesse tonen en vragen stellen wat jou enthousiaster doet overkomen dan wanneer je als een zoutzak droog de vragen beantwoord.
pi_202631698
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 15:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Houd eens op met dat zelfbeklag en die aanstellerij.
Wat doe je in mijn topic als je toch niks nuttigs te melden hebt?

Hij zei van 'wellicht kom je chagrijnig over'. Nou mijn antwoord is dus dat ik niet alleen zo overkom, ik bén het.
pi_202631715
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 15:13 schreef Holenbeer het volgende:

[..]
Omdat je door een vriend bent binnen geloosd niet op basis van kwaliteit.
Enthousiasme kan je op veel manier tonen. Al is het maar oprechte interesse tonen en vragen stellen wat jou enthousiaster doet overkomen dan wanneer je als een zoutzak droog de vragen beantwoord.
Nee hoor mijn huidige baan ben ik voor benaderd door een recruiter van het bedrijf zélf, ik had geen referenties hiero.

Ik heb inderdaad wel diverse vragen aan ze gesteld. Voornamelijk tijdens interview nummero 2 was ik meer aan het vragen dan zij.

Daarna moest ik dus die presentatie doen en heb ik ook nog eens enkele vragen gesteld. Maar toen bleven ze maar doorgaan met 'en heb je verder nog vragen' en toen had ik iets van ik heb vorige keer ook al heel erg vee lgevraagd dus nee hoor.

Op een gegeven moment houdt het voor mij natuurlijk toch écht op.
pi_202631726
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 15:09 schreef Pro_Shifty het volgende:
Op zich vind ik het wel vermakelijk dat iemand die niet enthousiast is en zegt dat hij niet enthousiast over de baan is, klaagt dat het bedrijf hem niet enthousiast vindt.

Maar sorry heb geen echte tips voor je. Succes met solliciteren!
Ik begrijp het wel hoor maar niet zo bij bedrijf B. Bij bedrijf A wel en dat was ook wel wederzijds.
  woensdag 15 december 2021 @ 15:16:26 #49
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_202631731
Ok eerst eens langs psycholoog en dan baan op kerkhof zoeken, lekker in de buitenlucht veel mensen onder je, en geen gezeik. Succes verder in het leven
pi_202631775
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 15:16 schreef Pensioengenieter het volgende:
Ok eerst eens langs psycholoog en dan baan op kerkhof zoeken, lekker in de buitenlucht veel mensen onder je, en geen gezeik. Succes verder in het leven
_O- _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')