Maar dat is niet wat Paternotte gisteren bij Beau te zeggen had. Integendeel, zelfs.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:08 schreef XSbig het volgende:
[..]
Ik vond Paternotte altijd een verstandige man op het gebied van onderwijs en ondernemen. Zelfs nog op de beste man gestemd. En toen kreeg hij Covid in zijn portefeuille..
https://nos.nl/artikel/24(...)beleid-op-dieptepuntquote:RIVM: mensen houden zich meer aan maatregelen, vertrouwen in beleid op dieptepunt
De coronaregels worden beter nageleefd en mensen zoeken elkaar minder op, stelt de zogenoemde gedragsunit van het RIVM, die daar regelmatig onderzoek naar doet. Mobiliteitsdata van Google ondersteunen dat beeld. Sinds de aanscherping van de maatregelen gaan mensen iets minder vaak op pad dan in de weken ervoor.
En dan dat plaatje daaronder: Deze golf blijven veel minder mensen thuis..quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:21 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)beleid-op-dieptepunt
Ahaa, het zou fijn zijn als er nu eindelijk een plan komt voor de lange termijn. Uiteraard zal dat met vallen en opstaan gaan, aangezien niemand weet wat een pandemie verder voortbrengt.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dat is niet wat Paternotte gisteren bij Beau te zeggen had. Integendeel, zelfs.
Hij wil juist vooruitkijken en probeerde een langetermijnvisie voor het voetlicht te brengen om te voorkomen dat we volgende winter weer met mogelijke schoolsluitingen of lockdowns komen te zitten (zijn woorden). Of hij precies de juiste opties daarvoor heeft beschreven, weten we niet. Beau haalde er maar twee uit, namelijk op tijd beginnen met boosterprikken indien nodig en betere ventilatiemogelijkheden op scholen en bij bedrijven, zoals de hepa-filters in ziekenhuizen.
Kortom, hij doet in ieder geval een poging om met ideeen te komen voor de langere termijn. Iets waarvan nu telkens gezegd wordt dat men dat niet doet. Zijn plan zal zeker niet perfect zijn, maar het is in ieder geval een start.
Die foto past er niet helemaal bij indd.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
En dan dat plaatje daaronder: Deze golf blijven veel minder mensen thuis..
quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
En dan dat plaatje daaronder: Deze golf blijven veel minder mensen thuis..
Vraag mij dan wel af of het ook te maken heeft met dat we een aanloop hadden naar Sinterklaas. Ouders misschien veel op pad om cadeaus uit te zoeken (niet iedereen houd het bij een middagje surfen bij Bol) en vlak voor Sinterklaas nog wat lekkernijen inslaan. Nu dat geweest is en Kerst nog 2 weken verderop ligt is het nu even een wat meer rustige periode ook.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:21 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Volgend weekend begint al de gekte ter voorbereiding op Kerst, mede omdat Kerst zelf in het weekend valt.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:26 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Vraag mij dan wel af of het ook te maken heeft met dat we een aanloop hadden naar Sinterklaas. Ouders misschien veel op pad om cadeaus uit te zoeken (niet iedereen houd het bij een middagje surfen bij Bol) en vlak voor Sinterklaas nog wat lekkernijen inslaan. Nu dat geweest is en Kerst nog 2 weken verderop ligt is het nu even een wat meer rustige periode ook.
quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:26 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Vraag mij dan wel af of het ook te maken heeft met dat we een aanloop hadden naar Sinterklaas. Ouders misschien veel op pad om cadeaus uit te zoeken (niet iedereen houd het bij een middagje surfen bij Bol) en vlak voor Sinterklaas nog wat lekkernijen inslaan. Nu dat geweest is en Kerst nog 2 weken verderop ligt is het nu even een wat meer rustige periode ook.
quote:De vragenlijsten voor het RIVM-onderzoek zijn ingevuld in de periode van 24 tot en met 28 november, de zondag waarop de nieuwe coronamaatregelen zijn ingegaan.
Dus nog steeds meer dan de helft laat zich niet testen bij klachten? Of heeft meer dan de helft zich niet laten testen omdat ze geen klachten hebben gehad?quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:21 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Door de overheid is het zelftesten nu nog verder gestimuleerd, waardoor nog minder mensen zich officieel zullen laten testen als het nodig is.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dus nog steeds meer dan de helft laat zich niet testen bij klachten? Of heeft meer dan de helft zich niet laten testen omdat ze geen klachten hebben gehad?
[quote]Ditmaal gaf 45 procent van de deelnemers aan zich te hebben laten testen bij klachten, zonder onderliggende aandoening, tegenover 29 procent de vorige keer. Dezelfde toename is ook zichtbaar bij kinderen. Waar de vorige meetronde nog 40 procent van de kinderen met klachten zich liet testen bij de GGD, was dat nu 58 procent.[quote]
Maar het allerliefst wil Paternotte vooral zijn wil opleggen aan zijn onderdanen, het volk. Wat een walgelijk dictatortje is datquote:Op vrijdag 10 december 2021 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dat is niet wat Paternotte gisteren bij Beau te zeggen had. Integendeel, zelfs.
Hij wil juist vooruitkijken en probeerde een langetermijnvisie voor het voetlicht te brengen om te voorkomen dat we volgende winter weer met mogelijke schoolsluitingen of lockdowns komen te zitten (zijn woorden). Of hij precies de juiste opties daarvoor heeft beschreven, weten we niet. Beau haalde er maar twee uit, namelijk op tijd beginnen met boosterprikken indien nodig en betere ventilatiemogelijkheden op scholen en bij bedrijven, zoals de hepa-filters in ziekenhuizen.
Kortom, hij doet in ieder geval een poging om met ideeen te komen voor de langere termijn. Iets waarvan nu telkens gezegd wordt dat men dat niet doet. Zijn plan zal zeker niet perfect zijn, maar het is in ieder geval een start.
ik vind hem een beetje een lulletje maar hoe kom je aan dictatortje?quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:34 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Maar het allerliefst wil Paternotte vooral zijn wil opleggen aan zijn onderdanen, het volk. Wat een walgelijk dictatortje is dat
Uit het nu.nl artikel:quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:33 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Door de overheid is het zelftesten nu nog verder gestimuleerd, waardoor nog minder mensen zich officieel zullen laten testen als het nodig is.
Maar hoeveel die geen zelftest hebben gedaan, hebben wel een PCR-test gedaan? Maar dan nog is er dus een flink deel wat zich gewoon niet laat testen.quote:Tevens liet 32 procent weten een zelftest bij klachten te hebben gedaan. Nog niet eerder deden zoveel mensen bij verschijnselen een test, aldus het RIVM.
Ik heb niets met Paternotte, maar dit herken ik ook niet, eigenlijk.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:34 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Maar het allerliefst wil Paternotte vooral zijn wil opleggen aan zijn onderdanen, het volk. Wat een walgelijk dictatortje is dat
de oppositie doet niets anders helaas, het lijkt FOK welquote:Op vrijdag 10 december 2021 09:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb niets met Paternotte, maar dit herken ik ook niet, eigenlijk.
Ik vind bovendien dat als er dan iemand, wie het ook is, in ieder geval komt met een poging tot langetermijnvisie, dat het nogal flauw en kinderachtig is om iemand dan op van alles aan te vallen, en zijn poging of te negeren, of verkeerd weg te zetten, of af te branden omdat het niet de langetermijnvisie is die men het liefste wil horen.
Ik doelde eigenlijk wel op FOK!, maar het is inderdaad wel wat je ind e politiek ziet. Goed voorbeeld doet goed volgen, zullen we maar denken.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
de oppositie doet niets anders helaas, het lijkt FOK wel
Die laatste 2 overbodig, mensen vier toch wel samen, en de qr werkt al niet dus waarom uitbreiden?quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:45 schreef Oliver23 het volgende:
Heb zojuist wat krantjes doorgelezen, en dus dit kunnen we verwachten bij de aankomende persconferentie:
- Persconferentie waarschijnlijk al maandagavond, vanwege presentatie regeerakkoord op dinsdag.
- OMT blijft adviseren om de basisscholen een week eerder kerstvakantie te geven. Die week moet niet worden beschouwd als een extra week vakantie, maar gewoon een week met online les. Minister Slob is fel tegenstander van dit idee.
- Avondlockdown verlengen met drie weken, tot en met zaterdag 15 januari 2022. Maar het is ook een optie om bijvoorbeeld het tijdstip van 17.00 uur iets op te schuiven, bijvoorbeeld naar 18.00 uur, 19.00 uur of 20.00 uur.
- Eventueel de tijden voor het buitensporten verruimen.
- Het kabinet speelt nu met de gedachte om de bezoekersaantallen thuis te verruimen van vier naar acht mensen. Daarmee heeft men de ruimte om alsnog bij elkaar te komen voor het kerstdiner, een vrijheid waarvan het kabinet verwacht dat mensen die zichzelf sowieso zullen permitteren. De horeca moet dan ’s avonds tijdens de feestdagen wel gesloten blijven, zoals ook nu het geval is.
- Inmiddels hebben de Eerste en Tweede Kamer ingestemd met de coronapas in niet-essentiële winkels en niet-essentiële dienstverlening. Wie dan bijvoorbeeld een kledingwinkel, meubelwinkel, pretpark of kapper bezoekt, zou een QR-code moeten laten zien. Die maatregelen kunnen ook worden ingevoerd als 'wisselgeld' voor een versoepeling van de avondlockdown.
De QR code werkt gewoon prima.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:49 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Die laatste 2 overbodig, mensen vier toch wel samen, en de qr werkt al niet dus waarom uitbreiden?
Vaak genoeg gehad dat de code niet gescand kon worden, door slechte camera of te weinig licht. Soms laat ik een gevouwen printje zien, dan is het moeilijker te scannen.quote:
Het werkt ook als motivatie om online te gaan winkelen en de kleine en lokale ondernemer te laten stikken.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:52 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Op zich wel, niet om besmettingen te voorkomen, maar als motivatie om je te laten vaccineren.
De QR is er enkel als de cijfers laag zijn, want dan werkt het perfect. Die blijft nog de hele zomer doorlopen en dan in de winter komen er weer mondkapjes, afstandsmeters, capaciteitsbeperkingen, avondlockdowns bovenop.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:56 schreef WheeledWarrior het volgende:
Maar de QR komt natuurlijk niet in plaats van mondkap/afstand, maar er bovenop.
Ik ben langzaam een beetje bang dat we nooit meer van mondkappen en afstand af gaan komen op deze manier.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:56 schreef WheeledWarrior het volgende:
Maar de QR komt natuurlijk niet in plaats van mondkap/afstand, maar er bovenop.
Zit wat in ja. Eigenlijk moet je dan gewoon vaccinatie verplicht stellen ipv aanpielen met codes in winkels.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:53 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Het werkt ook als motivatie om online te gaan winkelen en de kleine en lokale ondernemer te laten stikken.
Dat is wel heel erg, want dan helpt die booster bij de risico-groepen misschien ook niet.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:57 schreef Oriente het volgende:
7 Duitsers in Zuid-Afrika hebben Omikron opgelopen ondanks boosters.
https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F
TLDR:
Vaccinaties:
Personen 1 bis 5: Biontech, Biontech, Biontech
Person 6: Biontech, Biontech, Moderna
Person 7: Astrazeneca, Biontech, Biontech
Allemaal tussen de 1 en 2 maanden geleden geboosterd, allemaal tussen 25 en 39 jaar oud en voor zover ik begrijp niemand hevige klachten, allemaal 'mild symptoms'
Laten we maar snel de QR code invoeren, dan komen we er wel.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:57 schreef Oriente het volgende:
TLDR:
Vaccinaties:
Allemaal tussen de 1 en 2 maanden geleden geboosterd, allemaal tussen 25 en 39 jaar oud en voor zover ik begrijp niemand hevige klachten, allemaal 'mild symptoms'
Nu die QR met 3G invoeren bij kappers en kledingzaken gaat ook helemaal niks oplossen qua virusverspreiding.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:58 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik ben langzaam een beetje bang dat we nooit meer van mondkappen en afstand af gaan komen op deze manier.
Dat is sinds de laatste persco al het geval.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:56 schreef WheeledWarrior het volgende:
Maar de QR komt natuurlijk niet in plaats van mondkap/afstand, maar er bovenop. Of is dat nog niet duidelijk.
Mag je straks bij de kapper je QR laten scannen en alsnog met die kap op gaan zitten.
Nog geen last van gehad. Paar keer werktechnisch in een voetbalstadion geweest sindsdien maar daar droeg niemand een mondmasker na de QR-check.quote:Op vrijdag 10 december 2021 10:01 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat is sinds de laatste persco al het geval.
Als ze dat dan doen na formatie zijn ze iig zo klaar weerquote:Op vrijdag 10 december 2021 10:00 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Zit wat in ja. Eigenlijk moet je dan gewoon vaccinatie verplicht stellen ipv aanpielen met codes in winkels.
Als het bij die groep ook mild is maakt dat weinig uit verder dan toch?quote:Op vrijdag 10 december 2021 10:00 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg, want dan helpt die booster bij de risico-groepen misschien ook niet.
Waarschijnlijk komtquote:Op vrijdag 10 december 2021 10:00 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Zit wat in ja. Eigenlijk moet je dan gewoon vaccinatie verplicht stellen ipv aanpielen met codes in winkels.
Dubbele vaccinatie, booster, PCR, mondkap en 1,5 meter afstand in combinatie met spatschermen, looproutes en op afspraak een halfuurtje winkelen lijkt me de beste optie om het virus een beslissende slag toe te brengen.quote:
Vaccinatie verplicht, eerste twee. Maar de QR-Code verloopt als je geen booster hebt.quote:Op vrijdag 10 december 2021 10:11 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dubbele vaccinatie, booster, PCR, mondkap en 1,5 meter afstand in combinatie met spatschermen, looproutes en op afspraak een halfuurtje winkelen lijkt me de beste optie om het virus een beslissende slag toe te brengen.
Dan werken die boosters prima toch met enkel 'mild symptoms'? Er is nooit gezegd dat je geen corona meer kan krijgen na vaccinatie, zo werkt een vaccin simpelweg niet, enkel dat je minder kans hebt op hevige klachten omdat je afweersysteem eerder/beter ingrijpt.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:57 schreef Oriente het volgende:
TLDR:
Vaccinaties:
Het zijn in dit geval wel allemaal jonge mensenquote:Op vrijdag 10 december 2021 10:12 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Dan werken die boosters prima toch met enkel 'mild symptoms'? Er is nooit gezegd dat je geen corona meer kan krijgen na vaccinatie, zo werkt een vaccin simpelweg niet, enkel dat je minder kans hebt op hevige klachten omdat je afweersysteem eerder/beter ingrijpt.
In het begin van de vaccinaties werd gemeld dat de kans groot was dat ze voornamelijk helpen tegen ernstig verloop en niet/beperkt tegen infectie/overdracht.quote:Op vrijdag 10 december 2021 10:00 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg, want dan helpt die booster bij de risico-groepen misschien ook niet.
Overheden hebben daar maar wat graag aan bijgedragen met de uitrol van de greenpass en de QR-bullshit.quote:Op vrijdag 10 december 2021 10:14 schreef groenen het volgende:
[..]
In het begin van de vaccinaties werd gemeld dat de kans groot was dat ze voornamelijk helpen tegen ernstig verloop en niet/beperkt tegen infectie/overdracht.
Dit is door wensdenken en 3G fetisjisten uiteindelijk totaal vergeten. Snap niet zo heel goed waarom, schept alleen maar verwarring.
Sommige van die mensen overlijden al van een buikgriep, en ik vind de symptomen die ik lees in het artikel niet zo heel mild, eigenlijk.quote:Op vrijdag 10 december 2021 10:08 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Als ze dat dan doen na formatie zijn ze iig zo klaar weer
[..]
Als het bij die groep ook mild is maakt dat weinig uit verder dan toch?
Dat is natuurlijk ook gedreven door de sectoren die zo veel mogelijk open willen blijven. Want als je als overheid iets weer open stelt, dan wil je bepaalde 'garanties' kunnen bieden dat het geen extra besmettingen veroorzaakt, want anders word je weer afgerekend op je eigen beleid.quote:Op vrijdag 10 december 2021 10:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Overheden hebben daar maar wat graag aan bijgedragen met de uitrol van de greenpass en de QR-bullshit.
Helaas was hun tijd dan sowieso al nabij..quote:Op vrijdag 10 december 2021 10:16 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Sommige van die mensen overlijden al van een buikgriep, en ik vind de symptomen die ik lees in het artikel niet zo heel mild, eigenlijk.
Ja, okee, dat is waar, maar bij milde symptomen denk ik aan een snotneus en een hoestje.quote:Op vrijdag 10 december 2021 10:19 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Helaas was hun tijd dan sowieso al nabij..
En milder dan alles voorheen zover ik her en der lees.
https://www.geenstijl.nl/(...)aten-nederland/#morequote:Frustraties om late boosterprik, chronisch zieken wijken uit naar buitenland
Chronisch zieken maken zich zorgen om de planning van hun boostervaccinatie. Bij de vorige vaccinatieronde kregen ze voorrang, maar nu gaat het boosteren op geboortejaar. Het gevolg voor deze zogenoemde griepprikgroep is dat er meer tijd zit tussen de tweede prik en de boosterprik.
Het gaat om ruim een miljoen chronisch zieken onder de zestig jaar, zegt Illya Soffer van IederIN, de belangenvereniging voor mensen met een beperking of een chronische ziekte. "Van mensen met taaislijmziekte tot hart- en vaatziekten, tot ernstige diabetes. Zij willen zichzelf binnen zeven maanden opnieuw kunnen beschermen. En dat gebeurt nu niet."
De gevolgen zijn groot, onderstreept Soffer. "Mensen gaan weer terug in isolatie, houden hun kinderen weer thuis van school. En je ziet dat je een soort vaccinatievluchtelingen krijgt, waarbij mensen over de grens hun booster gaan halen. Omdat ze niet willen dat hun kinderen weer maanden thuis komen te zitten van school, of omdat ze niet weer maanden gescheiden willen leven van hun partner."
De meeste patiënten die jaarlijks een griepprik krijgen, kregen in mei of juni hun tweede prik. Het ministerie wil dat iedereen boven de zestig vóór de jaarwisseling de booster krijgt. Vanaf januari komen mensen onder de 60 jaar aan de beurt, aflopend op leeftijd. Dat geldt ook voor chronisch zieken.
Taaislijmziekte
Voor Marijke Lagas (35) vormt een normaal griepseizoen al een risico, omdat ze taaislijmziekte heeft. Ze vreest voor de effecten op haar longen als ze corona zou krijgen. "Alles wat ik achteruit ga, kan ik niet meer inhalen. Op dit moment gaat het heel goed met mij, maar er hoeft weinig te gebeuren of ik ga heel erg achteruit, en dan is er misschien geen weg meer terug."
In het begin van de pandemie bivakkeerde ze wekenlang bij haar ouders op het platteland, afgezonderd van haar omgeving. In juni kreeg ze haar tweede prik. "Ik begin hem nu wel weer te knijpen. Ik weet dat het vaccin niet, bam, op 15 december alle werking verliest, maar het wordt natuurlijk wel minder."
Het frustreert haar dat ze bij het maken van een afspraak voor de boosterprik haar geboortejaar moet invullen. "Als je om de datum van de laatste prik vraagt, dan prik je mensen logischerwijs op tijd voor een booster. Maar dat gebeurt niet."
Naar het buitenland
Lagas wil bovendien graag weten wanneer haar geboortejaar, 1986, aan de beurt is. "Als de overheid een heel duidelijk overzicht online zet waarbij je ziet welk geboortejaar wanneer aan de beurt is, dan geeft het al meer rust. Stel dat ik half januari aan de beurt zou zijn, dan weet ik dat. Dan ga ik twee weken in quarantaine tot ik mijn prik krijg. Maar nu heb ik geen idee."
Ze hoopt tijdens een eerder geplande trip naar Wenen een boosterprik te kunnen halen. "Ik las online dat iemand de prik daar heeft gehaald. Als de trip doorgaat, want dat is afwachten met de lockdown, dan wil ik mij daar wel laten boosteren. Het schijnt daar gewoon in de supermarkt te kunnen."
In Aken, net over de grens bij Heerlen, rijden Nederlandse auto's dit jaar niet alleen af en aan voor de kerstmarkt, maar ook om boosters te halen. Dat leidt tot emotionele reacties.
Naar Aken voor een boosterprik
Illya Soffer van IederIN hoort van meer patiënten dat ze uitwijken naar het buitenland. Nederlanders melden zich onder meer in Wenen (Oostenrijk), Aken (Duitsland) en Lille (Frankrijk).
Soffer: "De afgelopen week zagen we op social media dat mensen die naar Frankrijk en Duitsland gingen uitwisselden waar je naartoe kan. Dit is niet hoe we onze gezondheidzorg moeten regelen. Ik denk zelfs dat het een beetje link is om naar een systeem te gaan waarin mensen als ze zich niet beschermd voelen in Nederland een soort gezondheidsasiel moeten gaan halen. Ik zou zeggen: daar moeten we echt, echt, echt een stokje voor steken."
Geen voorrang
Het ministerie van Volksgezondheid laat in een reactie weten dat ze op basis van advies van de Gezondheidsraad heeft besloten om mensen met een medische indicatie geen voorrang te geven. 'Het is niet nodig om hen voorrang te geven omdat ze evenveel risico lopen als leeftijdsgenoten', aldus het ministerie.
'Mensen met een ernstige immuunstoornis hebben volgens het ministerie via hun medisch specialist al wel een derde prik aangeboden gekregen. De bescherming van de algehele bevolking tegen ziekenhuisopname is nog hoog, in de 90 procent. (Voor twintigers en dertigers is dit dus nog net wat meer)', aldus het ministerie.
In Europees verband is volgens het ministerie afgesproken dat de lidstaat die de laatste vaccinatie heeft gezet, ook verantwoordelijk is voor de registratie van de vaccinatie.
Ook jongeren besluiten een buitenlandse boosterprik te halen. NOS Stories sprak met Okke (18) die naar Oostenrijk vertrok voor een prik, en Christiaan (18) die overweegt de reis te maken:
Jongeren gaan naar Oostenrijk voor een boosterprik
Lagas vindt het opvallend dat ze tegelijk wordt geprikt met haar gezonde 35-jarigen. "Daarmee heeft de overheid niet meegenomen dat ik anderhalve maand eerder dan mijn leeftijdsgenoten ben geprikt. Ik ben dus anderhalve maand veel kwetsbaarder."
Nederlanders moeten hun prik in Nederland halen, zegt een woordvoerder van het ministerie van Gezondheid van Noordrijn-Westfalen. Alleen Nederlanders die verzekerd zijn bij een Duitse zorgverzekeraar en/of in Duitsland werken, mogen in deze deelstaat een vaccin laten zetten. Het ministerie heeft geen cijfers over het aantal Nederlanders dat er een prik haalde.
Een woordvoerder van de regio Aken zegt dat daar al "veel Nederlanders" een boosterprik hebben gehaald bij de ongeveer twintig vaccinatielocaties. Het beleid van Aken is dat iedereen die regelmatig de grens oversteekt voor familie, werk of andere afspraken, er een prik kan krijgen. "Dit helpt om de mensen in de grensregio te beschermen."
Het Institut Pasteur de Lille zegt dat er sinds september maar enkele Nederlanders langskwamen voor een boosterprik. Het instituut zet alleen prikken bij mensen die wonen en/of werken in Frankrijk, laat een woordvoerder weten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |