abonnement Unibet Coolblue
pi_202546551

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding (NF), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending
October (OCT), hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren beroepsvaart
Matching Capital(MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_202548057
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 21:24 schreef zeeland6 het volgende:
Ik zit net mijn overzichten uit te printen va de GVE smulhuisjes. Ik vroeg me af welke logica erachter zit dat bij smulhuisje 1 maandelijks de fee in rekening wordt gebracht en bij smulhuisje 2 jaarlijks ?
Smulhuisje 1 = annuïtaire lening
Smulhuisje 2 = vastgoedlening

Beide leningsoorten kennen andere voorwaarden. Wat mij betreft stapt Geldvoorelkaar voor alle leningvormen over op een maandelijkse fee.
pi_202548108
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 21:24 schreef zeeland6 het volgende:
Ik zit net mijn overzichten uit te printen va de GVE smulhuisjes. Ik vroeg me af welke logica erachter zit dat bij smulhuisje 1 maandelijks de fee in rekening wordt gebracht en bij smulhuisje 2 jaarlijks ?
Wat Krekeljapie zegt klopt. Standaard wordt de fee bij aanvang van elk jaar in rekening gebracht. Bij een aflossingsvrije lening is dit niet altijd mogelijk, daarom wordt de fee per maand uitgesmeerd.

Een voorbeeldje:
Je investeert 1000 euro via GVE in een aflossingsvrij project tegen 4% met een looptijd van twee jaar. De succesfee is 0,4% per jaar. De helft van de succesfee wordt geïncasseerd in de eerste drie maanden, de andere helft uitgesmeerd over de eerste maand van elk volgende jaar. Dan zou je in de eerste drie maanden ¤4 moeten betalen en in de 13e maand de andere ¤4. De rente in maand 13 bedraagt ¤1.000 x 4% * 1/12 = ¤3,33. Dit is ontoereikend om de fee aan GVE te betalen. Daarom smeert GVE bij aflossingsvrije leningen dit over twaalf maanden uit.

Nu is bovenstaand voorbeeld extreem, en kan het bij een hogere rente, zoals bij het Smulh*isje wel uit, maar GVE blijft de fee uitsmeren per maand.

De volgende tweedeling klopt bij mij ook bij andere GVE projecten:
Volledige aflossing gedurende looptijd = ene helft fee aan het begin (eerste 3 maanden), andere helft elke eerste maand nadat er 12 perioden zijn geweest.
Aflossingsvrije component in de lening (vaak vastgoed) = fee per maand
  vrijdag 10 december 2021 @ 10:29:04 #4
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202550562
GVE Traag Trager Traagst
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202550596
Geld voor elkaar helaas niet bij 51% gefund en ineens helemaal vol.

Geen belangstelling voor DE koffiecorner.

Ikra Nlinvesteert 8,25% laat ik lopen

[ Bericht 0% gewijzigd door Cernydul op 10-12-2021 10:32:41 (Taalfout) ]
  vrijdag 10 december 2021 @ 10:43:42 #6
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202550750
Hoe zijn de ervaringen met Max Crowdfund?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202551046
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 10:43 schreef Zeghomaar het volgende:
Hoe zijn de ervaringen met Max Crowdfund?
Op 1 Pitch na ( Duitsland ) welke tussentijds gewijzigd werd.
Ik zit daar in diverse projecten en tot nu toe verloopt het allemaal prima en ga ik daar nog verder uitbreiden.
pi_202551099
Zit er nu 2 maand bij. Ervaringen goed. Enige tip die ik heb: maak ruim van te voren het geld over. Duurt soms een kwartiertje voordat het op je rekening staat. Doe beperkt mee. Ik vind buitenlands vastgoed iets spannender dan Nederlands vastgoed. Maar de hogere rente compenseert veel.
pi_202551130
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 10:29 schreef Zeghomaar het volgende:
GVE Traag Trager Traagst
Je bedoelt wsl: Traag Trager Traagst ... GVE ;-(
pi_202551594
Linkje vastgoed

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Betreft weliswaar horeca-vastgoed, maar er wordt ook een tweede hypotheek gegeven op de privéwoning waarvan, naar verwachting, de marktwaarde (fors) hoger is dan de gepitchte WOZ-waarde.
  vrijdag 10 december 2021 @ 12:33:20 #11
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202552115
Bij GVE looptijd Musical verlengd.

Wat daar het nut van is?????
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202552155
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 11:47 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje vastgoed

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Betreft weliswaar horeca-vastgoed, maar er wordt ook een tweede hypotheek gegeven op de privéwoning waarvan, naar verwachting, de marktwaarde (fors) hoger is dan de gepitchte WOZ-waarde.
Pittige LTV, maar daar is de rente ook naar. Aan de speciale voorwaarde mbt vervroegde aflossing te zien wordt er ingestoken op een vervroegde aflossing in/vanaf het tweede jaar.
Wat me aanspreekt is dat er een behoorlijk aflossingsschema is (ongeveer 50% wordt gedurende de looptijd afgelost). Dit zien we helaas wel eens anders: 20+ jaar vind ik voor zakelijk vastgoed erg lang.
Alles bij elkaar heeft dit project wel een bepaald parel-gehalte voor mij.
Bedankt voor de link.
pi_202552555
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 12:37 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Pittige LTV, maar daar is de rente ook naar. Aan de speciale voorwaarde mbt vervroegde aflossing te zien wordt er ingestoken op een vervroegde aflossing in/vanaf het tweede jaar.
Wat me aanspreekt is dat er een behoorlijk aflossingsschema is (ongeveer 50% wordt gedurende de looptijd afgelost). Dit zien we helaas wel eens anders: 20+ jaar vind ik voor zakelijk vastgoed erg lang.
Alles bij elkaar heeft dit project wel een bepaald parel-gehalte voor mij.
Bedankt voor de link.
Er wordt ook uitgegaan van de WOZ waarde. Deze zal lager zijn dan de actuele waarde. Huispedia gaat uit van een actuele waarde van 550.000. Toch een ton hoger dan de WOZ waarde:
https://huispedia.nl/eijsden/6245te/gele-helmbloem/10
pi_202552860
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 11:47 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje vastgoed

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Betreft weliswaar horeca-vastgoed, maar er wordt ook een tweede hypotheek gegeven op de privéwoning waarvan, naar verwachting, de marktwaarde (fors) hoger is dan de gepitchte WOZ-waarde.
Gaat het nu om 60 of 72 maanden looptijd. In de titel staat 60 in de pitch gaat het over 72 maanden.
pi_202553011
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 13:42 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Gaat het nu om 60 of 72 maanden looptijd. In de titel staat 60 in de pitch gaat het over 72 maanden.
72 volgens het betaalschema.
Pecunia non olet
pi_202553339
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 13:42 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Gaat het nu om 60 of 72 maanden looptijd. In de titel staat 60 in de pitch gaat het over 72 maanden.
Is nu aangepast naar 72 maanden
pi_202553367
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 11:08 schreef Crowdyfunder het volgende:
Zit er nu 2 maand bij. Ervaringen goed. Enige tip die ik heb: maak ruim van te voren het geld over. Duurt soms een kwartiertje voordat het op je rekening staat. Doe beperkt mee. Ik vind buitenlands vastgoed iets spannender dan Nederlands vastgoed. Maar de hogere rente compenseert veel.
Staat hoog op onze prioriteitenlijst om dit proces sneller te maken!
pi_202553824
Innercircleproject
https://www.geldvoorelkaa(...)=25184&code=VI25184i
2e hypotheek looptijd 12mnd
pi_202553903
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 14:50 schreef KrekelJapie het volgende:
Innercircleproject
https://www.geldvoorelkaa(...)=25184&code=VI25184i
2e hypotheek looptijd 12mnd
Ik kreeg de link ook. In ieder geval weer een dekkende 2e hypotheek (bij het laatste werkkapitaal project van de Vinke's ontbrak dat volgens mij).
Toch laat ik hem lopen, er wordt een beetje snel gestapeld naar mijn smaak, en genoeg alternatieven op het moment wmb.
pi_202554051
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 11:47 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje vastgoed

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Betreft weliswaar horeca-vastgoed, maar er wordt ook een tweede hypotheek gegeven op de privéwoning waarvan, naar verwachting, de marktwaarde (fors) hoger is dan de gepitchte WOZ-waarde.
Wel nog een opmerking in de pitch die ik nog niet vaak voorbij heb zien komen:
Overige financiers:
quote:
Aanvullend op deze funding wordt er beoogd nog een extra bedrijfskapitaalfunding tegen aantrekkelijke condities zonder zekerheden bij het Crowdfundplatform CrowdAboutNow op te halen.
Het gaat om deze pitch: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/dansschoolreality
Zal hij deze 125k tot 225k ook kunnen ophalen de komende 3 weken? Momenteel heeft hij (pas) 40k in de tas.
Wat zijn de gevolgen voor het Collin project als hij deze aanvullende lening niet opgehaald krijgt?

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 10-12-2021 15:18:24 ]
pi_202554104
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 14:56 schreef ETphonehome het volgende:
er wordt een beetje snel gestapeld naar mijn smaak,
Ik denk er nog even over na. Opvallend, vind ik, overigens, dat zijn e-mailadres gewoon zichtbaar in het taxatierapport staat. Of is dat gebruikelijk/verplicht? Mocht het mis gaan met een van zijn projecten, weten we in ieder geval waar we moeten zijn ~O>
pi_202554381
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 15:13 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Ik denk er nog even over na. Opvallend, vind ik, overigens, dat zijn e-mailadres gewoon zichtbaar in het taxatierapport staat. Of is dat gebruikelijk/verplicht? Mocht het mis gaan met een van zijn projecten, weten we in ieder geval waar we moeten zijn ~O>
Doe dat vooral niet te lang (dat nadenken): ik zie net dat het project al op 92 93% staat.
pi_202554504
In middels ruim 98%, een een paar duizend te gaan.
pi_202554548
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 15:37 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Doe dat vooral niet te lang (dat nadenken): ik zie net dat het project al op 92 93% staat.
Tnx dat was net op tijd...😋🥂
Pecunia non olet
pi_202554700
Ik snap die ophef totaal niet.. Dat pandje staat voor 700k op Funda.
750k wordt er voor betaald, cest ca.. marktwerking

Er wordt opgehaald 850k. M.a.w een aanvangs LTV van 113% (op koopsom) 121% (op Funda prijs) tegen een schamele 6%.
De taxatie is leuk, maar die waarde is mooi wel na verbouwing
Ik ben liever die 1ste hypotheekhouder voor 6%;)
pi_202554917
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 10:43 schreef Zeghomaar het volgende:
Hoe zijn de ervaringen met Max Crowdfund?
Als ook al even gereageerd op je PM zojuist: tot nu toe goede ervaringen. 26 projecten inmiddels, de korte looptijd spreekt me aan. 9% gemiddeld is een goede hedge tegen de inflatie ;)
pi_202554996
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 december 2021 15:07 schreef Horsemen het volgende:
Wat zijn de gevolgen voor het Collin project als hij deze aanvullende lening niet opgehaald krijgt?
Als ik het verhaal daar goed begrijp gaat dan een deel van de (verbouw/renovatie) plannen niet door, zo lees ik het in elk geval. Dat zal natuurlijk effect hebben op de exploitatie en dus de prognoses die bij ccf genoemd worden (waar de afloscapaciteit mede op is gebaseerd)
pi_202555144
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 11:47 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje vastgoed

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Betreft weliswaar horeca-vastgoed, maar er wordt ook een tweede hypotheek gegeven op de privéwoning waarvan, naar verwachting, de marktwaarde (fors) hoger is dan de gepitchte WOZ-waarde.
Dank je.
Een prima rendement/risicoverhouding.
Ik heb hem ruim meegenomen.
  vrijdag 10 december 2021 @ 19:39:08 #30
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_202557386
quote:
Meegepakt ^O^
pi_202563166
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 12:33 schreef Zeghomaar het volgende:
Bij GVE looptijd Musical verlengd.

Wat daar het nut van is?????
Zo hopen op grote partijen die instappen. Het heeft dan weinig met crowdfunding te maken.

Betere kans lijkt mij om 1 of 2 extra voorstellingen in te plannen en de incentives interessanter te maken. Bv.
- 2 gratis kaarten bij 1000 euro investering.
- 4 gratis kaarten + merchandise bij 2000 euro
- 4 gratis kaarten + rondleiding bij 3000 euro
Enz

Dan kan je de investeerders wegens gunfactor waarschijnlijk beter overhalen.
pi_202564003
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 16:47 schreef TisIk het volgende:

[..]
Dank je.
Een prima rendement/risicoverhouding.
Ik heb hem ruim meegenomen.
Ik heb ook zitten dubben over een dubbele inleg maar uiteindelijk denk ik dat een basisinleg meer dan voldoende is voor dit project.

De zekerheden ogen inderdaad uitstekend maar je kunt je afvragen of de erg afgelegen ligging vlak aan de Belgische grens nog van invloed is. Kan ook positief werken, de wat meer Bourgondische levensstijl.

Ik hecht ook sterk aan een goed ondernemersverhaal maar ik denk je het grotendeels als een startende onderneming moet zien waarbij je je kunt afvragen of een financiering van bijna 750K maximaal, niet wat te hoog gegrepen is. En op te brengen is uit de exploitatie.

Wat als de financiering via CAN niet doorgaat? Je zou bijna denken dat Collin haar naam niet wilde verbinden aan die extra financiering? Trouwens, welke gek investeert voor 4% bij CAN als je blijkbaar risicoloos 7,5% kunt scoren bij Collin? Ik zie dat niet meer vollopen. Maar dan? Hoe beïnvloedt dat de exploitatie zoals eerder al aangeduid.

Een beetje dichterlijke vrijheid is prima maar hier wordt wel heel erg overdreven c.q. gelogen:
Collin:
Brahim heeft met zijn dansschool (Dansschool Reality) al meerdere Europese- en wereldtitels behaald, waarbij het hoogtepunt een tweede plaats bij Hollands Got Talent in 2013 was.

Eigen site Brahim:
Met mijn dansschool heb ik op meerdere nationale en internationale podia gestaan. Van Europese kampioenschappen tot een tweede plaats bij het tv-programma “Hollands Got talent”.

Een podium is nog niet hetzelfde als een titel lijkt me. En wel of niet wereldkampioenschappen?
Trouwens wat voegt een 2e plaats bij een talentenjacht van 8 jaar geleden nog toe?

Al met al denk ik dat een basisinleg meer dan voldoende is of iemand moet me van het tegendeel overtuigen :)
Pecunia non olet
pi_202564220
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 10:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb ook zitten dubben over een dubbele inleg maar uiteindelijk denk ik dat een basisinleg meer dan voldoende is voor dit project.

De zekerheden ogen inderdaad uitstekend maar je kunt je afvragen of de erg afgelegen ligging vlak aan de Belgische grens nog van invloed is. Kan ook positief werken, de wat meer Bourgondische levensstijl.

Ik hecht ook sterk aan een goed ondernemersverhaal maar ik denk je het grotendeels als een startende onderneming moet zien waarbij je je kunt afvragen of een financiering van bijna 750K maximaal, niet wat te hoog gegrepen is. En op te brengen is uit de exploitatie.

Wat als de financiering via CAN niet doorgaat? Je zou bijna denken dat Collin haar naam niet wilde verbinden aan die extra financiering? Trouwens, welke gek investeert voor 4% bij CAN als je blijkbaar risicoloos 7,5% kunt scoren bij Collin? Ik zie dat niet meer vollopen. Maar dan? Hoe beïnvloedt dat de exploitatie zoals eerder al aangeduid.

Een beetje dichterlijke vrijheid is prima maar hier wordt wel heel erg overdreven c.q. gelogen:
Collin:
Brahim heeft met zijn dansschool (Dansschool Reality) al meerdere Europese- en wereldtitels behaald, waarbij het hoogtepunt een tweede plaats bij Hollands Got Talent in 2013 was.

Eigen site Brahim:
Met mijn dansschool heb ik op meerdere nationale en internationale podia gestaan. Van Europese kampioenschappen tot een tweede plaats bij het tv-programma “Hollands Got talent”.

Een podium is nog niet hetzelfde als een titel lijkt me. En wel of niet wereldkampioenschappen?
Trouwens wat voegt een 2e plaats bij een talentenjacht van 8 jaar geleden nog toe?

Al met al denk ik dat een basisinleg meer dan voldoende is of iemand moet me van het tegendeel overtuigen :)
Helemaal met je eens, ik ben ook niet zo enthousiast over dit project. De enige reden die ik zie om mee te doen is de rente afgezet tegen de zekerheden. Maar als je alleen kijkt naar de onderneming heb ik flinke twijfels. Ik weet nog niet of ik ga investeren, mogelijk laat ik deze zelfs passeren.
pi_202564352
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 10:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb ook zitten dubben over een dubbele inleg maar uiteindelijk denk ik dat een basisinleg meer dan voldoende is voor dit project.

De zekerheden ogen inderdaad uitstekend maar je kunt je afvragen of de erg afgelegen ligging vlak aan de Belgische grens nog van invloed is. Kan ook positief werken, de wat meer Bourgondische levensstijl.

Ik hecht ook sterk aan een goed ondernemersverhaal maar ik denk je het grotendeels als een startende onderneming moet zien waarbij je je kunt afvragen of een financiering van bijna 750K maximaal, niet wat te hoog gegrepen is. En op te brengen is uit de exploitatie.

Wat als de financiering via CAN niet doorgaat? Je zou bijna denken dat Collin haar naam niet wilde verbinden aan die extra financiering? Trouwens, welke gek investeert voor 4% bij CAN als je blijkbaar risicoloos 7,5% kunt scoren bij Collin? Ik zie dat niet meer vollopen. Maar dan? Hoe beïnvloedt dat de exploitatie zoals eerder al aangeduid.

Een beetje dichterlijke vrijheid is prima maar hier wordt wel heel erg overdreven c.q. gelogen:
Collin:
Brahim heeft met zijn dansschool (Dansschool Reality) al meerdere Europese- en wereldtitels behaald, waarbij het hoogtepunt een tweede plaats bij Hollands Got Talent in 2013 was.

Eigen site Brahim:
Met mijn dansschool heb ik op meerdere nationale en internationale podia gestaan. Van Europese kampioenschappen tot een tweede plaats bij het tv-programma “Hollands Got talent”.

Een podium is nog niet hetzelfde als een titel lijkt me. En wel of niet wereldkampioenschappen?
Trouwens wat voegt een 2e plaats bij een talentenjacht van 8 jaar geleden nog toe?

Al met al denk ik dat een basisinleg meer dan voldoende is of iemand moet me van het tegendeel overtuigen :)
Ik ben het met je eens. Heb zelf ook alleen de normale basisinleg gedaan, die ik normaal bij Collin doe. Het is een mooi verhaal maar ook een hoop geld voor een redelijk kleine partij. En dat project met CAN maakt het wat onzeker wat mij betreft, waarom niet alles bij CCF?

Weet iemand trouwens hoe het zit met dat project bij CAN? Ik ben niet bekend met CAN. Ik zie daar nergens terug wat de zekerheden zijn, maar misschien kijk ik niet goed.
pi_202564554
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 10:45 schreef markmangler het volgende:

[..]Weet iemand trouwens hoe het zit met dat project bij CAN? Ik ben niet bekend met CAN. Ik zie daar nergens terug wat de zekerheden zijn, maar misschien kijk ik niet goed.
'Niet goed, geld kwijt' :)
Pecunia non olet
pi_202565179
voor de liefhebbers over 7 minuten een volgend Ilyas project op SiG, looptijd 18 maanden. Ik doe zelf niet mee want vind de looptijd te kort.

[ Bericht 18% gewijzigd door Faraday01 op 11-12-2021 11:59:02 ]
  zaterdag 11 december 2021 @ 12:02:26 #37
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202565308
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 11:53 schreef Faraday01 het volgende:
voor de liefhebbers over 7 minuten een volgend Ilyas project op SiG, looptijd 18 maanden. Ik doe zelf niet mee want vind de looptijd te kort.
Ik zat klaar!
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202565409
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 11:53 schreef Faraday01 het volgende:
voor de liefhebbers over 7 minuten een volgend Ilyas project op SiG, looptijd 18 maanden. Ik doe zelf niet mee want vind de looptijd te kort.
Voordeel van die korte looptijd is dat de kans dat er vervroegd wordt afgelost wat kleiner is. (Ieder nadeel heb zijn voordeel)
pi_202565680
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 12:11 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Voordeel van die korte looptijd is dat de kans dat er vervroegd wordt afgelost wat kleiner is. (Ieder nadeel heb zijn voordeel)
Die vervroegde aflossingen leveren dan nog een beetje extra rendement op door de boeterente. In absolute getallen leveren deze korte investeringen weinig op, ik heb liever projecten van 3 jaar+
pi_202565987
HCN nieuwe Wok to Go in Zeist
****
7% , 48mnd +3mnd

https://horecacrowdfunding.nl/projects/wok-to-go-zeist-0lj6w29o
pi_202566122
Hier niet langs zien komen. De autodealer van waardevoorjegeld heeft met een verhoging van de rente met 0,75% zijn gewenste financiering binnen.
  zaterdag 11 december 2021 @ 13:27:27 #42
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202566150
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 13:24 schreef KrekelJapie het volgende:
Hier niet langs zien komen. De autodealer van waardevoorjegeld heeft met een verhoging van de rente met 0,75% zijn gewenste financiering binnen.
Is er een email van WVJG geweest?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202566186
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 13:27 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Is er een email van WVJG geweest?
Nope, zie er ook niks over staan op hun socials, misschien een grote investeerder die ze achter de hand hadden die het wel wou financieren voor 6.25%? Had het idee dat die bleef stilstaan op en toen ineens vol was van de week. Had de renteverhoging ook niet gezien.
pi_202566274
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 12:11 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Voordeel van die korte looptijd is dat de kans dat er vervroegd wordt afgelost wat kleiner is. (Ieder nadeel heb zijn voordeel)
Heb nog een vraag uitstaan over de kosten van een 18 mnd project. Het antwoord laat ik weten.
pi_202567121
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 13:37 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Heb nog een vraag uitstaan over de kosten van een 18 mnd project. Het antwoord laat ik weten.
In andere situaties zijn de kosten gehalveerd in het 2e jaar:
quote:
Met het oog op de kosten voor de investeerder is er voor project Kasteel Bleienbeekstraat 7 D te Maastricht, waarin u heeft geïnvesteerd, een aanpassing gedaan. Omdat het project in het 2e jaar 6 ipv 12 maanden loopt is er voor gekozen om in het 2e jaar de helft van de kosten te rekenen.
pi_202568462
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 13:30 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Nope, zie er ook niks over staan op hun socials, misschien een grote investeerder die ze achter de hand hadden die het wel wou financieren voor 6.25%? Had het idee dat die bleef stilstaan op en toen ineens vol was van de week. Had de renteverhoging ook niet gezien.
In de tekst bij Financieel staat "Rente: Bruto 5,5%", lijkt dus een last minute actie, ik zie in de tekst verder zo snel ook geen melding hiervan.
pi_202569001
Er staat 3000 euro open voor het sushi project van Collin met vastgoed.
https://www.collincrowdfund.nl/i-love-sushi/
pi_202569162
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 16:20 schreef KrekelJapie het volgende:
Er staat 3000 euro open voor het sushi project van Collin met vastgoed.
https://www.collincrowdfund.nl/i-love-sushi/
Dank u zeer hartelijk!
Pecunia non olet
pi_202569167
zomaar een opm ; SIG in 2020 was het nr v e vd laatste proj dat jaar 20200111 Robert Baeldestraat , dit jaar zit men ook al op proj.nr. 20210101, dus de verhoging vd overdrachtsbelasting en alle restricties v gemeenten geeft nog geen effect op de business van SIG
pi_202569318
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 13:14 schreef Tjalala het volgende:
HCN nieuwe Wok to Go in Zeist
****
7% , 48mnd +3mnd

https://horecacrowdfunding.nl/projects/wok-to-go-zeist-0lj6w29o
Ik denk dat ze mij ook een keer gaan benaderen voor een franchisevestiging want ik ben ook fan van de Aziatische keuken en een beetje inbreng dat lukt me ook nog wel *O*

Niettemin zou ik deze ook wel bescheiden meepakken.....
Pecunia non olet
pi_202572644
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 10:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb ook zitten dubben over een dubbele inleg maar uiteindelijk denk ik dat een basisinleg meer dan voldoende is voor dit project.

De zekerheden ogen inderdaad uitstekend maar je kunt je afvragen of de erg afgelegen ligging vlak aan de Belgische grens nog van invloed is. Kan ook positief werken, de wat meer Bourgondische levensstijl.

Ik hecht ook sterk aan een goed ondernemersverhaal maar ik denk je het grotendeels als een startende onderneming moet zien waarbij je je kunt afvragen of een financiering van bijna 750K maximaal, niet wat te hoog gegrepen is. En op te brengen is uit de exploitatie.

Wat als de financiering via CAN niet doorgaat? Je zou bijna denken dat Collin haar naam niet wilde verbinden aan die extra financiering? Trouwens, welke gek investeert voor 4% bij CAN als je blijkbaar risicoloos 7,5% kunt scoren bij Collin? Ik zie dat niet meer vollopen. Maar dan? Hoe beïnvloedt dat de exploitatie zoals eerder al aangeduid.

Een beetje dichterlijke vrijheid is prima maar hier wordt wel heel erg overdreven c.q. gelogen:
Collin:
Brahim heeft met zijn dansschool (Dansschool Reality) al meerdere Europese- en wereldtitels behaald, waarbij het hoogtepunt een tweede plaats bij Hollands Got Talent in 2013 was.

Eigen site Brahim:
Met mijn dansschool heb ik op meerdere nationale en internationale podia gestaan. Van Europese kampioenschappen tot een tweede plaats bij het tv-programma “Hollands Got talent”.

Een podium is nog niet hetzelfde als een titel lijkt me. En wel of niet wereldkampioenschappen?
Trouwens wat voegt een 2e plaats bij een talentenjacht van 8 jaar geleden nog toe?

Al met al denk ik dat een basisinleg meer dan voldoende is of iemand moet me van het tegendeel overtuigen :)
In grote lijnen ben ik het met je eens. Ook v.w.b. het ondernemersverhaal.
Ik denk dat ik alleen de zekerheden t.o.v. het ondernemersverhaal wat zwaarder weeg.

Mede door de redelijk hoge aflossing lijkt het me dat je hier nooit veel op kan verliezen.
Dat in relatie tot de relatief hoge rente van 7,5% (6,8% netto voor mij) maakt dat ik dit project wat boven mijn basisinleg meegenomen heb.

Ik wil overigens niemand overtuigen dat hij/zij meer moet inleggen dan zijn/haar basisinleg (of überhaupt iets moet inleggen). :)
pi_202578000
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 21:18 schreef TisIk het volgende:

[..]
In grote lijnen ben ik het met je eens. Ook v.w.b. het ondernemersverhaal.
Ik denk dat ik alleen de zekerheden t.o.v. het ondernemersverhaal wat zwaarder weeg.

Mede door de redelijk hoge aflossing lijkt het me dat je hier nooit veel op kan verliezen.
Dat in relatie tot de relatief hoge rente van 7,5% (6,8% netto voor mij) maakt dat ik dit project wat boven mijn basisinleg meegenomen heb.

Ik wil overigens niemand overtuigen dat hij/zij meer moet inleggen dan zijn/haar basisinleg (of überhaupt iets moet inleggen). :)
Ik ben erg blij met alle inbreng hier. Alle aangedragen argumenten zijn welkom en dragen bij aan een weloverwogen beslissing :)

Ten aanzien van zekerheden laat ik die ook heel zwaar meewegen. Waar ik wel soms wat beducht voor ben is dat het door de platformen wat te simpel wordt voorgesteld. Ze noemen wat getalletjes en taxaties en voilà het project is wel/niet afgedekt. Soms zie je echter gebouwen met hele specifieke bestemming of gelegen in een economisch 'rustige' regio of in wijken met andersoortige problemen.
Dat kan de verkoopbaarheid en de opbrengst sterk beïnvloeden en wat ik ook wel eens denk, als er 2 of zelfs meer, objecten tesamen voor voldoende dekking moeten zorgen, dat er veel tijd overheen kan gaan om die meerdere objecten te verkopen en dat de platformen dan waarschijnlijk kiezen voor de snelle weg c.q. een veiling .

Vandaar dat - denk ik - de basis toch ook moet zijn dat een project bedrijfseconomisch kansrijk is (of in ieder geval die schijn wekt :).

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 12-12-2021 10:56:42 ]
Pecunia non olet
pi_202578525
Vandaag de laatste (84e!) termijn ontvangen van GvE/Escamp. Hulde *O*
Pecunia non olet
pi_202579875
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 10:49 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik ben erg blij met alle inbreng hier. Alle aangedragen argumenten zijn welkom en dragen bij aan een weloverwogen beslissing :)

Ten aanzien van zekerheden laat ik die ook heel zwaar meewegen. Waar ik wel soms wat beducht voor ben is dat het door de platformen wat te simpel wordt voorgesteld. Ze noemen wat getalletjes en taxaties en voilà het project is wel/niet afgedekt. Soms zie je echter gebouwen met hele specifieke bestemming of gelegen in een economisch 'rustige' regio of in wijken met andersoortige problemen.
Dat kan de verkoopbaarheid en de opbrengst sterk beïnvloeden en wat ik ook wel eens denk, als er 2 of zelfs meer, objecten tesamen voor voldoende dekking moeten zorgen, dat er veel tijd overheen kan gaan om die meerdere objecten te verkopen en dat de platformen dan waarschijnlijk kiezen voor de snelle weg c.q. een veiling .

Vandaar dat - denk ik - de basis toch ook moet zijn dat een project bedrijfseconomisch kansrijk is (of in ieder geval die schijn wekt :).
Dit betreffende pand heeft bijvoorbeeld jaren leeg gestaan. Verkoopbaarheid zal lastig zijn.


Nog een recent interview:
https://rtvmaastricht.nl/(...)l-reality-breidt-uit
"Het is alles of niets. We hebben geen financiële buffer"

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 12-12-2021 15:17:56 ]
  zondag 12 december 2021 @ 13:33:43 #55
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202580433
De opmerking "Het is alles of niets. We hebben geen financiële buffer" Gaf voor mij de doorzet.

Inschrijving terug getrokken.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202581099
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 13:33 schreef Zeghomaar het volgende:
De opmerking "Het is alles of niets. We hebben geen financiële buffer" Gaf voor mij de doorzet.

Inschrijving terug getrokken.
Dat is de enig juiste weg, inderdaad. Man man man wat een drama.

'Als dit niet lukt, (de 125K cf) dan betekent dit dat Reality 2022,1 januari, niet meer bestaat'.

Gelukkig is de man zelf, openhartiger dan de tekstschrijvers op de platformen.

En constateer je dat menig dansleraar de weg kwijt is, tegenwoordig ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 12-12-2021 14:12:27 ]
Pecunia non olet
pi_202582438
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 13:33 schreef Zeghomaar het volgende:
De opmerking "Het is alles of niets. We hebben geen financiële buffer" Gaf voor mij de doorzet.

Inschrijving terug getrokken.
Dank u.....ook terug getrokken
pi_202585363
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 12:37 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Pittige LTV, maar daar is de rente ook naar. Aan de speciale voorwaarde mbt vervroegde aflossing te zien wordt er ingestoken op een vervroegde aflossing in/vanaf het tweede jaar.
Wat me aanspreekt is dat er een behoorlijk aflossingsschema is (ongeveer 50% wordt gedurende de looptijd afgelost). Dit zien we helaas wel eens anders: 20+ jaar vind ik voor zakelijk vastgoed erg lang.
Alles bij elkaar heeft dit project wel een bepaald parel-gehalte voor mij.
Bedankt voor de link.
Ik heb zojuist beide pitches mbt dit project ook nog eens doorgenomen. De CAN campagne loopt al een tijdje zo te zien (nog 19 dagen resterend, en ik zie ook projecten met nog 44 dagen resterend, ik vraag me af of CAN een standaard looptijd van2 maanden heeft).
Daarnaast is de dansschool blijkbaar al even in de feestzaal gevestigd. Ik heb het idee dat het pand in eerste instantie gehuurd is, en dat de verhuurder dhr. Oumou op een of andere manier voor het blok gezet heeft: kopen of je kan je spullen weer inpakken, kom nu eens over de brug met je financiering. Collin tegen 7.5% zal geen eerste keus geweest zijn van de ondernemer verwacht ik.
Dan vwb de waardeverdeling in de taxatie: het commerciële deel wordt gewaardeerd op 170k, de woningen op 340k. Kamer verhuur aan oostblok/balkan volk wellicht? Wat, en zo ja hoeveel inkomsten dit genegeerd wordt in het midden gelaten.

Zekerheden nog steeds niet verkeerd denk ik, maar zakelijk blijkbaar wel een kat in het nauw, en die maken soms rare sprongen.
In geval van problemen zal het geld uiteindelijk wel terugkomen, met flink geduld, maar de problemen staan al voor de poort, afgaand op het tv interview.
Het parel gehalte is wel verdwenen wmb. Ik had nog niet geïnvesteerd (had geld aan mijn wallet toegevoegd dmv bankoverschrijving, welke nog niet verwerkt is). Ik denk nog even na over een minimum inleg, maar waarschijnlijk laat ik het aan me voorbijgaan.
pi_202585456
quote:
Die zou ik graag meepakken, zal wel weer een 30 seconden project worden vrees ik.
pi_202585543
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 14:02 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is de enig juiste weg, inderdaad. Man man man wat een drama.

'Als dit niet lukt, (de 125K cf) dan betekent dit dat Reality 2022,1 januari, niet meer bestaat'.

Gelukkig is de man zelf, openhartiger dan de tekstschrijvers op de platformen.

En constateer je dat menig dansleraar de weg kwijt is, tegenwoordig ;)
Zou dat iets van deze tijd zijn?
  zondag 12 december 2021 @ 16:29:03 #62
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202585745
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 16:18 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Die zou ik graag meepakken, zal wel weer een 30 seconden project worden vrees ik.
3 op schaal van 5 >>> 30 seconden project. Succes
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202585922
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 13:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dit betreffende pand heeft bijvoorbeeld jaren leeg gestaan. Verkoopbaarheid zal lastig zijn.
[ afbeelding ]

Nog een recent interview:
https://rtvmaastricht.nl/(...)l-reality-breidt-uit
"Het is alles of niets. We hebben geen financiële buffer"
Dank voor deze info. Zeer informatief.

Ook alle anderen hier trouwens bedankt voor het delen van jullie mening.

Ik denk er nog heel even over na, maar ik ga denk toch mijn inleg verlagen (misschien zelfs tot nul).
pi_202586446
Na al de aanvullende informatie over de dansleraar gelezen te hebben hoop ik steeds meer op een linkje voor onderstaande project. Dan toch liever een wat (te) lage rente.

quote:
14s.gif Op donderdag 9 december 2021 15:51 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Collin project met een 1e hypotheek op zakelijk onroerend goed en een 2e hypotheek op een woonhuis.
Alan Zakelijke Dienstverlening
https://www.collincrowdfund.nl/alan-zakelijke-dienstverlening/

https://www.fundainbusine(...)562-boxbergerweg-20/

Een lage rente maar ik ben wel geïnteresseerd in een linkje :)
pi_202588339
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 17:01 schreef Horsemen het volgende:
Na al de aanvullende informatie over de dansleraar gelezen te hebben hoop ik steeds meer op een linkje voor onderstaande project. Dan toch liever een wat (te) lage rente.
[..]

Sowieso probeer ik het altijd. Maar de ondernemer zelf heeft ook altijd het linkje he voor zijn inner crowd . Dus dat is vaak een laatste stro halm.
pi_202589182
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 16:18 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Die zou ik graag meepakken, zal wel weer een 30 seconden project worden vrees ik.
Zal wel meevallen: 2,5 miljoen zijn ze nodig. Knap als dat binnen 1 minuut lukt.
pi_202590914
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 19:18 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Zal wel meevallen: 2,5 miljoen zijn ze nodig. Knap als dat binnen 1 minuut lukt.
Was er laatst 1 voor + 15 miljoen zat ook heel snel vol.

Hoop wel dat het wat langer duurt heb meerdere die om deze tijd starten.....lastig.... keuzes en nog eens keuzes maar deze staat als laatste
pi_202592332
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 20:35 schreef Cernydul het volgende:

[..]
Was er laatst 1 voor + 15 miljoen zat ook heel snel vol.

Hoop wel dat het wat langer duurt heb meerdere die om deze tijd starten.....lastig.... keuzes en nog eens keuzes maar deze staat als laatste
Welke zijn die andere dan?
Pecunia non olet
pi_202592634
quote:
Is dat dezelfde Sernets die we eerder hebben gezien bij kom, sig en ccf? Sacha?
https://www.kapitaalopmaa(...)ring-box-3-Lening-II
pi_202592690
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 22:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Welke zijn die andere dan?
Andere investeringen op dat zelfde moment
GVE: DE café Enschede 350k 8,25%
MAX: 6 en 9 maanden 10 UK (129k en 320k) 10%
pi_202592711
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 22:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Welke zijn die andere dan?
2 x bij max

Geld voor elkaar sla ik over, koffie is mij te duur 😉
pi_202592746
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2021 22:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Is dat dezelfde Sernets die we eerder hebben gezien bij kom, sig en ccf? Sacha?
https://www.kapitaalopmaa(...)ring-box-3-Lening-II
Lijkt er wel op
pi_202592748
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 22:32 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Andere investeringen op dat zelfde moment
GVE: DE café Enschede 350k 8,25%
MAX: 6 en 9 maanden 10 UK (129k en 320k) 10%
DE cafe , was toch al een investeringslink van?
Ik doe al mee.

Ik vrees dat ik hem al weggegooid heb.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 12-12-2021 22:43:58 ]
Pecunia non olet
pi_202593097
Laat de camping ook maar schieten, yurt kost ca 20 a 30 k verkoop 130 k
Huisje 70 M2 kost max 100 k verkoop 250 k.

Denk dan dure camping grond.

[ Bericht 100% gewijzigd door Cernydul op 12-12-2021 23:52:47 (Foutje) ]
pi_202595197
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2021 22:57 schreef Cernydul het volgende:
Laat de camping ook maar schieten, yurt kost ca 20 a 30 k verkoop 130 k
Huisje 70 M2 kost max 100 k verkoop 250 k.

Denk dan dure camping grond.

Samenvattend, jij denkt dat ze zwaar overvragen met die prijzen?
Pecunia non olet
pi_202595612
Er staat er ook nog een bakkerij open op NLI:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202596092
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 09:45 schreef ron6 het volgende:
Er staat er ook nog een bakkerij open op NLI:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het een mooi bedrijf en zeker met het oog op de veranderende bevolkingssamenstelling een perspectiefrijke activiteit. Ik heb wel mijn bedenkingen over de resultaten, naast het feit dat het een stapelfinanciering betreft. Ben helaas wel eens de bietenbrug op gegaan met mediterane levensmiddelen dus durf hier zeker geen 1000 euro in te steken.

Wat vinden we van De Riet? Ongeveer hetzelfde rendement, maar wel zekerheid. Wat waren de ervaringen met eerdere projecten van de man (o.a. KOM)?

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 13-12-2021 10:40:42 ]
Pecunia non olet
pi_202596400
Gaat vermoedelijk nu live:

quote:
14s.gif Op donderdag 9 december 2021 15:51 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Collin project met een 1e hypotheek op zakelijk onroerend goed en een 2e hypotheek op een woonhuis.
Alan Zakelijke Dienstverlening
https://www.collincrowdfund.nl/alan-zakelijke-dienstverlening/

https://www.fundainbusine(...)562-boxbergerweg-20/

Een lage rente maar ik ben wel geïnteresseerd in een linkje :)
Toch niet.
Misschien vanmiddag?
Hij zou 15 december moeten passeren volgens de pitch.
pi_202597084
https://www.collincrowdfund.nl/oldenburger-vastgoed-b-v-2/

Dit lijkt mij mooi projectje...heeft in het verleden al een pand gezeten met kamerverhuur welke is afgebrand.
pi_202597292
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 16:18 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Die zou ik graag meepakken, zal wel weer een 30 seconden project worden vrees ik.
Nou, eerder 30 uur of dagen vrees ik.
Zeker geen hulptroepen of 'skip the lines' relaties voorhanden denk ik. :6
Pecunia non olet
pi_202597369
In Wok to go Zeist, is nog plaats. Heb zelf bescheiden meegedaan. Beetje onduidelijk hoe hoog de eigen inbreng is en de rente is ook niet super met 7%.
Pecunia non olet
pi_202597760
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 12:13 schreef obligataire het volgende:
In Wok to go Zeist, is nog plaats. Heb zelf bescheiden meegedaan. Beetje onduidelijk hoe hoog de eigen inbreng is en de rente is ook niet super met 7%.
Dank , Had er niet meer aan gedacht. Nu op 95%
pi_202597980
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 11:50 schreef Cernydul het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/oldenburger-vastgoed-b-v-2/

Dit lijkt mij mooi projectje...heeft in het verleden al een pand gezeten met kamerverhuur welke is afgebrand.
Oldenburger 1 is bij Collin nog steeds niet uitgeboekt. Dan wacht ik toch wel even af.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vioolblok op 13-12-2021 13:26:01 ( ) ]
pi_202598069
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 11:50 schreef Cernydul het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/oldenburger-vastgoed-b-v-2/

Dit lijkt mij mooi projectje...heeft in het verleden al een pand gezeten met kamerverhuur welke is afgebrand.
...en eigen woning zekerheid zoals aangegeven gedeeld met andere project, dat moet een keer fout gaan als er uitgewonnen moet gaan worden wegens mogelijk tegengestelde belangen ondegebracht bij één hypotheekhouder (stichting zekerheden)
pi_202598120
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 13:02 schreef tnhb het volgende:

[..]
...en eigen woning zekerheid zoals aangegeven gedeeld met andere project, dat moet een keer fout gaan als er uitgewonnen moet gaan worden wegens mogelijk tegengestelde belangen ondegebracht bij één hypotheekhouder (stichting zekerheden)
Tenzij je natuurlijk genoeg zekerheid put uit:
De koopsom van het object in Stadskanaal bedraagt ¤ 125.000. De marktwaarde in huidige staat is getaxeerd op ¤ 250.000,-. Dit verschil komt voort uit de afgegeven omgevingsvergunning voor het realiseren van de zes zelfstandige wooneenheden.
en de andere zekerheden er voor lief bij neemt.
Een eerste hypotheek met LTV van minder dan 50% op taxatie waarde, plus nog wat andere zekerheden die niet zo sterk zijn als toevoeging, vind ik zo slecht nog niet.
pi_202598130
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 11:50 schreef Cernydul het volgende:

Dit lijkt mij mooi projectje.
Niet onaardig, nee. De vergunning levert meteen een flinke waardestijging op. Ik lees alleen nergens iets over de kosten die nog gemaakt moeten gaan worden voor de realisatie van de appartementen en over hoe die gefinancierd gaan worden. Zou hij daar nog weer een los project van maken, waar dan meer zekerheden meer voor overblijven? Waarom maak je er dan niet één project van (met een behoorlijk hoge LTV wel)?
pi_202598133
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 13:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Tenzij je natuurlijk genoeg zekerheid put uit:
De koopsom van het object in Stadskanaal bedraagt ¤ 125.000. De marktwaarde in huidige staat is getaxeerd op ¤ 250.000,-. Dit verschil komt voort uit de afgegeven omgevingsvergunning voor het realiseren van de zes zelfstandige wooneenheden.
en de andere zekerheden er voor lief bij neemt.
Een eerste hypotheek met LTV van 50% op taxatie waarde plus nog wat andere zekerheden die niet zo sterk zijn als toevoeging vind ik zo slecht nog niet.
Stukje grond staat al bijna een jaar op Funda.. Alle ervaren ontwikkelaars lopen er niet voor niets omheen denk ik zomaar..
pi_202598204
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 13:02 schreef tnhb het volgende:

[..]
...en eigen woning zekerheid zoals aangegeven gedeeld met andere project, dat moet een keer fout gaan als er uitgewonnen moet gaan worden wegens mogelijk tegengestelde belangen ondegebracht bij één hypotheekhouder (stichting zekerheden)
Waarom zou dat fout moeten gaan, vraag ik me af. Er is een tweede hypotheek gevestigd op naam van de SZCF en binnen die 2e hypotheek hebben de investeerders van de 1e financiering voorrang. Dat staat duidelijk in de pitch vermeld en niet voor andere uitleg vatbaar lijkt me. Het is een onderhandse afspraak tussen de SZCF en de investeerders van lening 1 en 2 en dat staat verder los van de akte m.b.t. de 2e hypotheek.
Pecunia non olet
pi_202598223
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 13:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Tenzij je natuurlijk genoeg zekerheid put uit:
De koopsom van het object in Stadskanaal bedraagt ¤ 125.000. De marktwaarde in huidige staat is getaxeerd op ¤ 250.000,-. Dit verschil komt voort uit de afgegeven omgevingsvergunning voor het realiseren van de zes zelfstandige wooneenheden.
en de andere zekerheden er voor lief bij neemt.
Een eerste hypotheek met LTV van minder dan 50% op taxatie waarde, plus nog wat andere zekerheden die niet zo sterk zijn als toevoeging, vind ik zo slecht nog niet.
Klopt, daar kan ik je helemaal in volgen. Waar ik wel wat verbaasd over ben is die 250k taxatie aangezien het object blijkbaar al een klein jaar te koop staat voor 125k inclusief bouwvergunning en tekeningen. https://www.fundainbusiness.nl/belegging/verkocht/stadskanaal/object-41128979-hoofdkade-104/. Maar mijn verbazing over de taxatie zal wel met deze tijd te maken hebben :)
pi_202598265
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 13:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Waarom zou dat fout moeten gaan, vraag ik me af. Er is een tweede hypotheek gevestigd op naam van de SZCF en binnen die 2e hypotheek hebben de investeerders van de 1e financiering voorrang. Dat staat duidelijk in de pitch vermeld en niet voor andere uitleg vatbaar lijkt me. Het is een onderhandse afspraak tussen de SZCF en de investeerders van lening 1 en 2 en dat staat verder los van de akte m.b.t. de 2e hypotheek.
Helemaal correct, maar wet weten ook allemaal hoe de platformen hun communicatie insteken als er deals gesloten moeten worden en hoe de kudde hierop reageert. Totdat we een voorbeeld hebben dat dit inderdaad goed wordt afgehandeld heb ik daar helaas nog niet zoveel vertrouwen in. Het kan zeker goed gaan, maar ik laat dit soort situaties voorlopig graag aan anderen over.
pi_202598586
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 13:19 schreef tnhb het volgende:

[..]
Helemaal correct, maar wet weten ook allemaal hoe de platformen hun communicatie insteken als er deals gesloten moeten worden en hoe de kudde hierop reageert. Totdat we een voorbeeld hebben dat dit inderdaad goed wordt afgehandeld heb ik daar helaas nog niet zoveel vertrouwen in. Het kan zeker goed gaan, maar ik laat dit soort situaties voorlopig graag aan anderen over.
Kan ik me voorstellen, er is mij ook geen 'jurisprudentie' bekend van defaultsituaties waarbij dit speelde.
Ik weet wel dat ik dit al vaker gezien heb in pitches, dus ze hebben er in ieder geval ervaring mee, voor zover dat waarde heeft uiteraard.
Pecunia non olet
pi_202598659
Aha, de meiskes van Happy Food Nijkerk hebben de laatste termijn overgemaakt. Iedereen happy dus *O*
Netjes hoor, het was meen ik maar een 2 of 3 sterren.
Pecunia non olet
pi_202598663
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 11:50 schreef Cernydul het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/oldenburger-vastgoed-b-v-2/

Dit lijkt mij mooi projectje...heeft in het verleden al een pand gezeten met kamerverhuur welke is afgebrand.
Linkje
https://www.collincrowdfu(...)d043756af36fe149dc63
pi_202598773
quote:
Tnx, mooie gelegenheid om het geld van de wanhopige dansleraar door te rollen :7
Pecunia non olet
pi_202598817
quote:
14s.gif Op maandag 13 december 2021 10:59 schreef Horsemen het volgende:
Gaat vermoedelijk nu live:
[..]
Toch niet.
Misschien vanmiddag?
Hij zou 15 december moeten passeren volgens de pitch.
Is nu net om 14:00 live gegaan.
pi_202598861
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 14:02 schreef FINONAF het volgende:

[..]
Is nu net om 14:00 live gegaan.
^O^
https://www.collincrowdfund.nl/alan-zakelijke-dienstverlening/
Meegenomen.
pi_202598879
quote:
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 14:02 schreef FINONAF het volgende:

[..]
Is nu net om 14:00 live gegaan.
Dank je. Ook meteen maar meegenomen. Dure dag vandaag :)
Pecunia non olet
pi_202598887
quote:
14:05 15 % loopt niet hard.
pi_202598949
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 14:06 schreef Cernydul het volgende:

[..]
14:05 15 % loopt niet hard.
Magere rente maar toch wel prima zekerheden bij een aannemelijk verhaal.
Ik zag trouwens (als het dezelfde is) dat hij AA Accountant is postbachelor. Dus geen kleine jongen in zijn vak.
Pecunia non olet
pi_202599022
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 14:06 schreef Cernydul het volgende:

[..]
14:05 15 % loopt niet hard.
ook niet zo gek voor 4,3% toch?
pi_202599025
quote:
Dank u heb hem meegenomen, zit ook in zijn andere project.
pi_202599066
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 14:14 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
ook niet zo gek voor 4,3% toch?
Nee niet gek voor zulke % zet ik me geld wel bij Lender&spender of crowdrealestate
pi_202599257
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 14:17 schreef Cernydul het volgende:

[..]
Nee niet gek voor zulke % zet ik me geld wel bij Lender&spender of crowdrealestate
dat bedoel ik te zeggen. schijfje 1A bij SIG.
pi_202599279
Na vele problemen is bij Collin het project Hamwells (25587) eindelijk tot een (goed) einde gekomen.
pi_202599597
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 14:06 schreef Cernydul het volgende:

[..]
14:05 15 % loopt niet hard.
Netto rente is inderdaad wat te laag en het project loopt misschien iets minder snel vol maar hij komt echt wel ruimschoots binnen 24 uur vol. Daarnaast is het project niet open gegaan op CCF prime time 11.00 uur. Ook daar zit altijd iets verschil in. Dit project is inderdaad m.b.t. de zeker heden aardig vergelijkbaar met een SIG 1A (mede door de extra 2e hypotheek) en heeft als pluspunt dat het bij CCF loopt en die hebben tenminste hun financiële administratie goed voor elkaar.
pi_202599644
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 14:17 schreef Cernydul het volgende:

[..]
Nee niet gek voor zulke % zet ik me geld wel bij Lender&spender of crowdrealestate
Collin is wel de meest stabiele, grootste en meest consistente van de drie. Platformrisico ook mee te nemen dus in het hele verhaal. 4.3% netto is mooi voor mij om klein mee te nemen.
pi_202599714
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 14:47 schreef Crowd001 het volgende:

[..]
Netto rente is inderdaad wat te laag en het project loopt misschien iets minder snel vol maar hij komt echt wel ruimschoots binnen 24 uur vol. Daarnaast is het project niet open gegaan op CCF prime time 11.00 uur. Ook daar zit altijd iets verschil in. Dit project is inderdaad m.b.t. de zeker heden aardig vergelijkbaar met een SIG 1A (mede door de extra 2e hypotheek) en heeft als pluspunt dat het bij CCF loopt en die hebben tenminste hun financiële administratie goed voor elkaar.
Denk ook wel dat die vol komt net zoals Joosten en de 2 projecten bij NL investeert.....denk alleen dat de Elfstedentocht lastig word.

Ik zit in geen van deze projecten en ieder maakt zijn eigen afwegingen en zo hoort het ook.
pi_202599952
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 14:27 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
dat bedoel ik te zeggen. schijfje 1A bij SIG.
Bij netto gelijk rendement, kies ik dan toch voor Collin. Die bestaan sowieso over een paar jaar nog.
Pecunia non olet
pi_202600531
Administratiekantoor aan huis:
https://www.kapitaalopmaa(...)enstverlening-Mor-BV
2e hypotheek woonhuis
pi_202600685
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 12:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nou, eerder 30 uur of dagen vrees ik.
Zeker geen hulptroepen of 'skip the lines' relaties voorhanden denk ik. :6
Ik zat er inderdaad volledig naast - 30 uur zie ik ook niet meer gaan gebeuren.
Ik heb volgens mij ook nog geen mail gehad over dit project. Kreeg er vanochtend wel 1 van het brood project (welke blijkbaar al even openstond).
Brood heb ik laten lopen, vnl. door stapelen. Het ontwikkel project heb ik wel meegepakt.
pi_202600871
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 15:36 schreef KrekelJapie het volgende:
Administratiekantoor aan huis:
https://www.kapitaalopmaa(...)enstverlening-Mor-BV
2e hypotheek woonhuis
Ha ha die oplichters ken ik nog van Collin. Met de fake fotootjes op de website. Nu komt ze ineens uit Geörgie, meen dat het toen om een combinatie Israël/Rusland ging.

Na wat correspondentie met Collin werd het project afgeblazen.
Pecunia non olet
pi_202600916
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:01 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ha ha die oplichters ken ik nog van Collin. Met de fake fotootjes op de website. Nu komt ze ineens uit Geörgie, meen dat het toen om een combinatie Israël/Rusland ging.

Na wat correspondentie met Collin werd het project afgeblazen.
Jaaaaa! Die ken ik ook nog. Ver weg van blijven mensen!!
pi_202601044
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 11:11 schreef dbrmnn het volgende:

[..]
Zou er niet aan beginnen, die foto's van het personeel zijn gewoon stockfoto's, die ook elders online opduiken, ik vertrouw het voor geen meter.
Inzake de nieuwe KOM, de eerdere entry by Collin was uit februari 2020.

Ik zie dat ze de stockfoto's van de site hebben gegooid, maar de website ziet er verder nog hetzelfde uit. Testimonial van Four Seasons Transport vof uit Haaksbergen moet misschien ook maar van de site: https://drimble.nl/bedrij(...)asons-transport.html
pi_202601291
Niet goed gelezen. Info al beschikbaar. :)

[ Bericht 82% gewijzigd door NaRegenDeZon op 13-12-2021 17:05:36 ]
  maandag 13 december 2021 @ 16:34:17 #115
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202601485
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:04 schreef dbrmnn het volgende:

[..]
Jaaaaa! Die ken ik ook nog. Ver weg van blijven mensen!!
Okk dat is een voordeel van FOK.
Alleen weet ik een klein beetje. MAAR samen best wel veel. :)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202601601
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:01 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ha ha die oplichters ken ik nog van Collin. Met de fake fotootjes op de website. Nu komt ze ineens uit Geörgie, meen dat het toen om een combinatie Israël/Rusland ging.

Na wat correspondentie met Collin werd het project afgeblazen.
Dat maakt me nieuwsgierig. Wat maakte deze mensen oplichters? Ze geven voor de lening nu wel een tweede hypotheek af op hun eigen woning, dat lijkt me niet heel comfortabel voelen als oplichter zijnde.
pi_202602077
Nieuwe Collin met nauwelijks NL zekerheden https://www.collincrowdfu(...)and-n-z-a-noordwijk/
pi_202602161
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:01 schreef obligataire het volgende:
Nu komt ze ineens uit Geörgie, meen dat het toen om een combinatie Israël/Rusland ging.
In het (volledige, via nwwi) taxatierapport meld het kadaster Sovject-Unie, maar dat deel zal mogelijk tegenwoordig Georgie kunnen zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202602182
Ter info voor wie in Deniz autobanden geïnvesteerd heeft. Omdat ik geen betalingen zag binnen komen naar aanleiding van de de afkoop overeenkomst die na stemming is goedgekeurd door de investeerders, heb ik bij Collin aan de bel getrokken. Dit resulteerde in het volgende antwoord.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus nog even wachten op de centjes.
pi_202603831
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 17:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ter info voor wie in Deniz autobanden geïnvesteerd heeft. Omdat ik geen betalingen zag binnen komen naar aanleiding van de de afkoop overeenkomst die na stemming is goedgekeurd door de investeerders, heb ik bij Collin aan de bel getrokken. Dit resulteerde in het volgende antwoord.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus nog even wachten op de centjes.
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, dus ik blijf sceptisch oO/
Pecunia non olet
pi_202603971
quote:
Dus nog even wachten op de centjes.
Dat geldt ook voor 'meneer Proced*e', die dit kwartaal 75K zou voldoen maar ultimo oktober nog maar 5K had overgemaakt. Hopelijk is er na deze maand nog plaats onder de brug of bij het Leger des Heils. ~O>

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_202604452
[.2020.]
quote:
van obli:

Ik heb een reactie ontvangen van Collin over het administratiekantoor met de stock photo's.

Men begrijpt de twijfels die leven maar een extra dossier check heeft niets opgeleverd.
Dat 2e bedrijfje was bekend evenals de nationaliteiten van de dames. Het onderzoek heeft echter geen nieuwe bijzonderheden opgeleverd.

Als het mij vraagt zijn er 2 mogelijkheden: of het bedrijf is inderdaad koosjer :P of ze zijn wel zo gehaaid dat ze nergens op betrapt kunnen worden.
In ieder geval is het héél raar dat een administratiekantoor communiceert met fake foto's, zéér onprofessioneel op zijn minst.

De stockfotomodellen hebben hun 50k binnen geharkt hoor. Ik hoop voor die 113 investeerders dat dit goed afloopt...
Ik heb het nog eens nagekeken maar het Mor project is destijds tóch doorgegaan. Misschien valt het allemaal mee. De website wemelt trouwens van de spelfouten...... maar ja, daar mag je tegenwoordig niets meer over zeggen :)
Pecunia non olet
pi_202606618
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 10:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik vind het een mooi bedrijf en zeker met het oog op de veranderende bevolkingssamenstelling een perspectiefrijke activiteit. Ik heb wel mijn bedenkingen over de resultaten, naast het feit dat het een stapelfinanciering betreft. Ben helaas wel eens de bietenbrug op gegaan met mediterane levensmiddelen dus durf hier zeker geen 1000 euro in te steken.

Wat vinden we van De Riet? Ongeveer hetzelfde rendement, maar wel zekerheid. Wat waren de ervaringen met eerdere projecten van de man (o.a. KOM)?
Ik vind de bakkerij een goed verhaal. Wel even getwijfeld, want er zit inderdaad risico in (natuurlijk). Een jaar aflossingsvrij en betrekkelijk weinig dekking. Vroeg me nog af hoe dat zit met de eerste vs tweede hypotheek en de overige schuld bij ING. Meen wel eens gelezen te hebben dat zo'n eerste hypotheek nogbezwaard kan zijn met een clausule over andere schulden bij dezelfde bank. Dan gaat de investeerder natuurlijk het schip in. Denk niet dat iemand hier het antwoord weet in dit geval?

Uiteindelijk een duidelijk verhaal van een ondernemer die aan het groeien is. Ook als de nieuwe contracten (wat in de pijplijn zit) niet direct tot succes leiden zie ik hem nog wel volhouden voorlopig.

Het vakantiepark twijfel ik juist wat meer. Ondernemer gaat van hot naar her met zijn ideeen, misschien wel succesvol, maar klinkt wat wispelturig om dit een solide basis te geven. Gelukkig leggen ze wel uit waardoor het object met aankoopwaarde van 1.5 miljoen in huidige staat toch 3.4 miljoen waard zou zijn. Gaan we er voor het gemak van uit dat de gemeente niet alleen positief staat tegenover het plan, maar dat
daadwerkelijk voldoende zekerheid biedt? Voelt een beetje snel geregeld en niet definitief? (Zie ook eerdere discussie hier over nog niet onherroepelijk zijn van vergunningen).

Mocht daar wat spaak lopen, dan zitten we ineens met een lening van 2.5 miljoen op een objectwaarde van 1.5, en niet een object dat nu echt courant is…

Gelukkig kan ik daar nog wel een nachtje over slapen en morgen eens opnieuw doorlezen ;)
pi_202610616
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 21:32 schreef TechLight het volgende:
Het vakantiepark twijfel ik juist wat meer.
Ik blijf weg van het vakantiepark. Wordt het een succes, dan verdient hij er goud geld mee, maar de bouw en de verkoop zouden zo maar eens flink tegen kunnen vallen, zeker tegen deze prijzen. En dan heeft hij maar 6 maanden uitloop en vastgoed ter waarde 400.000 euro achter de hand. En wat zo'n vakantiepark bij gedwongen verkoop opbrengt, geen idee.

Overigens vind ik nu net die cruciale zin m.b.t. de goedkeuring van de gemeente onduidelijk geformuleerd: "Tot slot heeft ondernemer na het ondertekenen van de koopovereenkomst kans gezien zijn plan bij de gemeente te presenteren en daar ook goedkeuring op te krijgen." Wat staat hier nu? En wat houdt die 'goedkeuring' in? Kan hij daar rechten aan ontlenen voor wat betreft bestemmingplan en vergunningen? En is de goedkeuring defintief, d.w.z. niet meer aanvechtbaar voor belanghebbenden?

Oh, en voor geïnteresseerden biedt hij in de pitch in feite alvast 50% korting aan op de koopprijs van een huisje of tent.
pi_202610990
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:24 schreef obligataire het volgende:
Dat geldt ook voor 'meneer Proced*e', die dit kwartaal 75K zou voldoen maar ultimo oktober nog maar 5K had overgemaakt. Hopelijk is er na deze maand nog plaats onder de brug of bij het Leger des Heils. ~O>
Zelf verwacht ik dat er vlak voor de geplande executieverkoop plotseling wel geld zal blijken te zijn.
We gaan het binnen 6 maanden weten! ~O>
pi_202611122
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 21:32 schreef TechLight het volgende:

[..]
Ik vind de bakkerij een goed verhaal. Wel even getwijfeld, want er zit inderdaad risico in (natuurlijk). Een jaar aflossingsvrij en betrekkelijk weinig dekking. Vroeg me nog af hoe dat zit met de eerste vs tweede hypotheek en de overige schuld bij ING. Meen wel eens gelezen te hebben dat zo'n eerste hypotheek nogbezwaard kan zijn met een clausule over andere schulden bij dezelfde bank. Dan gaat de investeerder natuurlijk het schip in. Denk niet dat iemand hier het antwoord weet in dit geval?

Uiteindelijk een duidelijk verhaal van een ondernemer die aan het groeien is. Ook als de nieuwe contracten (wat in de pijplijn zit) niet direct tot succes leiden zie ik hem nog wel volhouden voorlopig.
Er zijn helaas voorbeelden te over van bedrijven die zo hard groeien dat het qua financiering niet meer te behappen valt.

Denk bijvoorbeeld aan die parfumboer, Pacogi, toevallig ook uit Limburg.

Ik geef eerlijk gezegd de voorkeur aan bedrijven die gestaag groeien waarbij alles en iedereen in de organisatie zich kan aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden. Dus niet 'eerst veel omzet en de winst komt later wel', zogezegd.

Zijn balans is zwak; focus op groei en winst maar als het tegenvalt kan hij zomaar omvallen.

Wat mij opviel aan het bakkersbedrijf dat hij eerst winst wil maken en dan pas een financial controller wil aanstellen. Dom dom dom. Een financial controller verdient juist geld voor je. Naast alle enthousiast commercieel denkende mensen moet er ook iemand zijn die de kosten bewaakt prognoses, begrotingen en kostprijscalculaties kan maken etc.etc.
Ik krijg een beetje de indruk dat hij liever mensen uit de familiekring om zich verzamelt dan bekwame mensen van buiten, maar misschien vergis ik me daarin.
Pecunia non olet
pi_202611820
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 21:32 schreef TechLight het volgende:
Ik vind de bakkerij een goed verhaal. Wel even getwijfeld, want er zit inderdaad risico in (natuurlijk). Een jaar aflossingsvrij en betrekkelijk weinig dekking. Vroeg me nog af hoe dat zit met de eerste vs tweede hypotheek en de overige schuld bij ING. Meen wel eens gelezen te hebben dat zo'n eerste hypotheek nogbezwaard kan zijn met een clausule over andere schulden bij dezelfde bank. Dan gaat de investeerder natuurlijk het schip in. Denk niet dat iemand hier het antwoord weet in dit geval?
Volgens mij is dit een redelijk standaard clausule bij hypotheken van de grootbanken. En daarnaast is er natuurlijk nog het risico dat er binnen de inschrijving bijgeleend gaat worden, wat eigenlijk hetzelfde effect heeft.
Dit betekent dus dat je bij een eerste hypotheek van een grootbank voor de veiligheid eigenlijk altijd moet rekenen met het bedrag waarvoor de hypotheek is ingeschreven, niet het bedrag dat open staat. Tenzij je zeker weet dat er geen andere schulden zijn bij de bank en er niet bijgeleend mag worden.
pi_202612079
quote:
JanJansen wil ik wel aan mee doen weliswaar een kort project van 12 maanden maar gelezen de website met de lijst van projecten heb ik er wel vertrouwen in.

De jongens uit Zwaag/Hoorn laat ik lopen denk dat het bedrijfs OG als het mis gaat te specifiek is en daardoor lastig te verkopen.
pi_202612956
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:26 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Volgens mij is dit een redelijk standaard clausule bij hypotheken van de grootbanken. En daarnaast is er natuurlijk nog het risico dat er binnen de inschrijving bijgeleend gaat worden, wat eigenlijk hetzelfde effect heeft.
Dit betekent dus dat je bij een eerste hypotheek van een grootbank voor de veiligheid eigenlijk altijd moet rekenen met het bedrag waarvoor de hypotheek is ingeschreven, niet het bedrag dat open staat. Tenzij je zeker weet dat er geen andere schulden zijn bij de bank en er niet bijgeleend mag worden.
Klopt: ... en hetgeen te vorderen is, oftewel bij (de meeste, allemaal?) grootbanken is het zeer gebruikelijk dat er in een hypotheek akte staat dat de dekking ook voor andere schulden van toepassing is, bijvoorbeeld een r/c. Dat is en blijft altijd een bepaald risico bij een (zakelijke) 2e hypotheek, tenzij je weet dat hypotheek nemer geen bankaire relatie en/of andere leningen heeft verstrekt
pi_202613284
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23846

11 maanden 8% GVE. 2e hypotheek. Die zit zo vol
pi_202613332
quote:
Ook aflossing aandeelhouderslening.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_202613389
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 13:25 schreef Crowdyfunder het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23846

11 maanden 8% GVE. 2e hypotheek. Die zit zo vol
Het zal aan mij liggen maar de taxatiewaarde van ¤ 2.588.000,- zie ik nergens terug in het rapport.
Wel zie ik de residuele grondwaarde die met ¤ 1.905.000,- helaas een tonnetje of 6 lager ligt
pi_202613541
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 13:28 schreef VDF het volgende:

[..]
Ook aflossing aandeelhouderslening.
150 k als ik het goed lees en dan heeft hij nog 500 k erin zitten
pi_202613585
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 12:56 schreef Vioolblok het volgende:

[..]
Oldenburger 1 is bij Collin nog steeds niet uitgeboekt. Dan wacht ik toch wel even af.
Speelde bij mij ook mee, uiteindelijk toch meegenomen gisteren. Deels door de korte looptijd en deels aangezien het geen direct lening is.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202613770
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 13:31 schreef impact9 het volgende:

[..]
Het zal aan mij liggen maar de taxatiewaarde van ¤ 2.588.000,- zie ik nergens terug in het rapport.
Wel zie ik de residuele grondwaarde die met ¤ 1.905.000,- helaas een tonnetje of 6 lager ligt
Taxatie ¤ 2.588.000 In een aanvullende toelichting van de taxateur is vernomen dat dit de waarde van het object is na ontvangst van alle benodigde vergunningen en voor verbouwing.
pi_202613937
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 13:31 schreef impact9 het volgende:
taxatiewaarde van ¤ 2.588.000,- zie ik nergens terug in het rapport
Die waarde staat helemaal op het eind als de onderhandse verkoopwaarde na verbouwing minus alle gemaakte kosten. Dat lijkt me inderdaad iets anders dan de taxatiewaarde. En reken je met de executiewaarde na verbouwing, dan houd je toch mooi 1,3 miljoen minder over.
pi_202614231
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 13:59 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Die waarde staat helemaal op het eind als de onderhandse verkoopwaarde na verbouwing minus alle gemaakte kosten. Dat lijkt me inderdaad iets anders dan de taxatiewaarde. En reken je met de executiewaarde na verbouwing, dan houd je toch mooi 1,3 miljoen minder over.
Zo lees ik het iig niet. Dit is een resultaat van de waarde na verbouwing minus alle kosten.

De waarde is overigens 2.558.000,- en niet 2.588.000,-
Scheelt toch weer 30.000 euro..
pi_202614420
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 14:17 schreef impact9 het volgende:
Dit is een resultaat van de waarde na verbouwing minus alle kosten.
Voor mijn begrip: hoe is dat anders dan wat ik aangaf?
pi_202614455
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 14:28 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Voor mijn begrip: hoe is dat anders dan wat ik aangaf?
Een resultaat lees ik niet als taxatiewaarde, zal aan mij liggen;)
pi_202614807
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 14:30 schreef impact9 het volgende:

[..]
Een resultaat lees ik niet als taxatiewaarde, zal aan mij liggen;)
Ik lees het ook niet als de taxatiewaarde. En dat is nu net het punt, want GVE doet dat wel.
  dinsdag 14 december 2021 @ 15:00:40 #143
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202614839
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 14:58 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Ik lees het ook niet als de taxatiewaarde. En dat is nu net het punt, want GVE doet dat wel.
Voor iedereen veel wijsheid. Ik doe aan deze investering NIET mee.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202615728
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 11:17 schreef obligataire het volgende:
Ik heb me in het verleden wel eens bezondigd aan pure gunfactor (met name charmante vrouwelijke ondernemers :) ), maar dat is helaas niet altijd goed afgelopen. Dus virtueel bind ik me tegenwoordig vast aan de mast zoals Odysseus ook ooit deed.:)
Obli, hou je sterk! bij deze twee zussen :P :
https://www.collincrowdfund.nl/zonnestudio-zus-zo-vof/

Denk aan deze:


[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 14-12-2021 16:05:45 ]
pi_202615870
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 16:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Obli, hou je sterk! bij deze twee zussen :P :
https://www.collincrowdfund.nl/zonnestudio-zus-zo-vof/

Denk aan deze:
[ afbeelding ]
Verhoogd risico & verhoogde hartslag c_/

Je zou het ze toch graag gunnen. Misschien vanwege de incentive, die is ook aantrekkelijk ^O^
Waarom nou geen 2e hypotheek, dan hoefde ik me niet schuldig te voelen.....
Pecunia non olet
pi_202615878
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 16:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Obli, hou je sterk! bij deze twee zussen :P :
https://www.collincrowdfund.nl/zonnestudio-zus-zo-vof/

Denk aan deze:
[ afbeelding ]
Het huis van de buren van de moeder is ongeveer een jaar geleden voor 280K verkocht. 3 maal HA is natuurlijk ook wel een aardige zekerheid. Het lijkt me sterk dat ze alle 3 het zo bond maken dat ze gedrieën in de WSNP komen.

[ Bericht 16% gewijzigd door NaRegenDeZon op 14-12-2021 16:20:25 ]
pi_202616419


[ Bericht 100% gewijzigd door Jaco078 op 14-12-2021 16:55:46 ]
pi_202616766
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 16:14 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Het huis van de buren van de moeder is ongeveer een jaar geleden voor 280K verkocht. 3 maal HA is natuurlijk ook wel een aardige zekerheid. Het lijkt me sterk dat ze alle 3 het zo bond maken dat ze gedrieën in de WSNP komen.
Precies......linkje is welkom
pi_202617258
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 16:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Obli, hou je sterk! bij deze twee zussen :P :
https://www.collincrowdfund.nl/zonnestudio-zus-zo-vof/

Denk aan deze:
[ afbeelding ]
Ik sla deze over, begrijp echt niet waarom men nog in zonnebanken investeert na al het onderzoek erover. (https://www.kwf.nl/kanker(...)echt-is-de-zonnebank) Experts willen niet voor niets verbod erop, wat weer risico is voor deze investering. Dit is zoiets als investeren in huidkanker.. Dan ga ik liever voor de huisjesmelkers, dat gaat niet ten koste van gezondheid.
pi_202617288
Zonnebanken blijf ik ver van weg.
Wacht nog steeds op geld van een soort gelijk project van GvE uit 2016 meen ik.
pi_202617289
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 17:46 schreef markmangler het volgende:
Dan ga ik liever voor de huisjesmelkers, dat gaat niet ten koste van gezondheid.
Wel als ze de schimmel op de muur laten staan. :)
pi_202617336
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 16:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Obli, hou je sterk! bij deze twee zussen :P :
https://www.collincrowdfund.nl/zonnestudio-zus-zo-vof/

Denk aan deze:
[ afbeelding ]
Het wordt nog moeilijk door de incentive: Extra beloning
Iedere investeerder ontvangt een voucher voor één zonnebank bezoek, één gezichtsbehandeling bij Zus & Zo Beauty en één keer wassen knippen bij Zus & Zo Hair voor een totaal waarde van ¤ 125,00.

Wie dit nog niet had gelezen was niet verder dan de foto's gekomen.....
pi_202617348
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 17:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Wel als ze de schimmel op de muur laten staan. :)
En met de huidige huurprijzen van dit soort woning niet te vergeten de geestelijke gezondheid O-)
pi_202617366
I
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 17:49 schreef Ron1986 het volgende:
Zonnebanken blijf ik ver van weg.
Ik doe ook niet mee. Als het zodanig misloopt dat ze ook voor (een groot deel van) de operational lease van de zonnebanken moeten gaan opdraaien, zie dat dan maar eens bij elkaar te sparen met z'n drieën, als je net alle drie je werk kwijt bent. Dat zijn dan opeens een heleboel nagel of -schoonheidsbehandelingen o.i.d. bij elkaar. En wat de échte waarde blijkt te zijn van een negatieve hypotheekverklaring tegen die tijd... Daar zouden dan zomaar eens andere schulden tegenover kunnen staan.
pi_202617670
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 17:53 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Het wordt nog moeilijk door de incentive: Extra beloning
Iedere investeerder ontvangt een voucher voor één zonnebank bezoek, één gezichtsbehandeling bij Zus & Zo Beauty en één keer wassen knippen bij Zus & Zo Hair voor een totaal waarde van ¤ 125,00.

Wie dit nog niet had gelezen was niet verder dan de foto's gekomen.....
🙈 als iedereen het minimum investeert dan hebben ze de eerste 250 gratis klanten al te pakken
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202617944
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 17:53 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Het wordt nog moeilijk door de incentive: Extra beloning
Iedere investeerder ontvangt een voucher voor één zonnebank bezoek, één gezichtsbehandeling bij Zus & Zo Beauty en één keer wassen knippen bij Zus & Zo Hair voor een totaal waarde van ¤ 125,00.

Het is inderdaad een erg nette en mooie incentive. Er had door Collin beter geadviseerd kunnen worden om 1 behandeling per 500 euro te geven (met een maximum van de nu geboden 3 behandeling).
Het is voor mij veel te ver rijden anders had ik er hoogstwaarschijnlijk wel gebruik van gemaakt.
Onder aan de streep is het erg positief om weer eens een nette/leuke incentive voorbij te zien komen. Ga zo door Collin!
pi_202617962
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 17:53 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Het wordt nog moeilijk door de incentive: Extra beloning
Iedere investeerder ontvangt een voucher voor één zonnebank bezoek, één gezichtsbehandeling bij Zus & Zo Beauty en één keer wassen knippen bij Zus & Zo Hair voor een totaal waarde van ¤ 125,00.

Wie dit nog niet had gelezen was niet verder dan de foto's gekomen.....
Als het een Direct project was geweest, had ik ze sowieso voor 100 euro meegenomen :P

Echter:
Het lijkt me dat deze moedige onderneemsters enigszins het pad kwijt zijn. En wellicht slecht geadviseerd.
Kunnen wij als investeerders niet een petitie indienen bij Collin waarbij wij verzoeken om alsnog die 2e hypotheek toe te passen in ruil voor laten we zeggen 1,5% minder rente? Dat dekt de kosten van de akte. En de welwillendheid van de 1e hypotheekhouder maar wie zou deze damesonderneemsters dit willen weigeren?

Daarvoor zou ik meedoen, ook in het kader van de naderende kerstgedachte ~:)
Pecunia non olet
pi_202618308
Toch wel jammer dat de meeste het alleen over de zonnestudio hebben...dit is een uitbreiding, daarnaast is er ook nog een kapsalon en schoonheidssalon.

Tis 3 voor de prijs van 1.

Minimaal bedrag kan geen kwaad lijkt mij.
pi_202619073
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 18:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Het is inderdaad een erg nette en mooie incentive. Er had door Collin beter geadviseerd kunnen worden om 1 behandeling per 500 euro te geven (met een maximum van de nu geboden 3 behandeling).
Het is voor mij veel te ver rijden anders had ik er hoogstwaarschijnlijk wel gebruik van gemaakt.
Onder aan de streep is het erg positief om weer eens een nette/leuke incentive voorbij te zien komen. Ga zo door Collin!
Ik vind het wel een leuk project, in mijn directe omgeving. Ken het bedrijf via, via en volgens mij doen ze het wel goed. Ze zitten wel echt in het lelijke stuk van het dorp tegenover de parenclub😉. Hierdoor is de huur wel laag.

Het huis van de buren is onlangs verkocht voor ¤291.500. Zal eens een lijntje gaan uitzetten voor een linkje. Kijken of ik mijn vrouw blij kan maken😏. Als iemand hier een linkje al heeft zie ik hem ook graag.

Aanvulling:
In de zonnenbanken heb ik wel oprecht mijn twijfel er heeft een aantal jaar geleden een zonnestudio in Budel gezeten(tegenover hun pand). Deze is snel weer gesloten. Dit was wel van een vage eigenaar (zelfde eigenaar als de parenclub). De dames doen het dan stukken beter. Als het een kans heeft om te slagen is het dan bij hun. Ik wil mede mee doen, omdat het in mijn omgeving is.

[ Bericht 13% gewijzigd door Hanzul2 op 14-12-2021 19:46:38 ]
pi_202620646
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 13:25 schreef Crowdyfunder het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23846

11 maanden 8% GVE. 2e hypotheek. Die zit zo vol
Toen ik dit project las en op de website keek herkende ik panden vd vlgd CRE projecten ; 17 zorg app Steyl, Sen app Beilen en nieuwbouw Duiven. Deze projecten zijn met enig uitstel door Careless afgelost bij CRE, en Steyl is geherfinan bij OPC. Ook de CareLess residenties (Careless Re Gelderland, Careless proj ontwikkeling) en ook vh team (oa Jan Willem vder L & Lloyd V ) kom ik namen tegen welke ik ook zie zag bij de CRE tjes. Toen best al wat gedoe met oa Steyl inzake aflossing/uitstel usw. De CRE tjes lees de locaties Steyl, Beilen zijn vlgs de site nog niet af , oplevering medio 2022.
De handel nog ff en mijn CRE docu v deze proj goed lezen. CRE, OPC en nu GVE en dat voor 11 maanden en tegen een forse 8%. Kweetnie, 8)7

https://www.careless-residences.nl/
https://comfort-realestate.nl/locaties
https://comfort-realestate.nl/ons-team

zitten wel echt in het lelijke stuk van het dorp tegenover de parenclub >>> dat soort zaken kom je te weten als je de hond 's-avonds uit moet laten uitlaten. ~O> oO/

[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 15-12-2021 08:39:23 ]
pi_202621526
@ Jaco078

Dank voor de linkjes
2 van de 3 meegenomen
pi_202621653
Dank voor de linkjes Jaco078, spaarpot is leeg, maar anders zou ik alleen Z*cht bouw meenemen vanwege de beste zekerheden (1e hypotheek en relatief goede LTV)
pi_202622073
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:26 schreef OpDieFiets het volgende:
Volgens mij is dit een redelijk standaard clausule bij hypotheken van de grootbanken. En daarnaast is er natuurlijk nog het risico dat er binnen de inschrijving bijgeleend gaat worden, wat eigenlijk hetzelfde effect heeft.
Dit betekent dus dat je bij een eerste hypotheek van een grootbank voor de veiligheid eigenlijk altijd moet rekenen met het bedrag waarvoor de hypotheek is ingeschreven, niet het bedrag dat open staat. Tenzij je zeker weet dat er geen andere schulden zijn bij de bank en er niet bijgeleend mag worden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:59 schreef tnhb het volgende:
Klopt: ... en hetgeen te vorderen is, oftewel bij (de meeste, allemaal?) grootbanken is het zeer gebruikelijk dat er in een hypotheek akte staat dat de dekking ook voor andere schulden van toepassing is, bijvoorbeeld een r/c. Dat is en blijft altijd een bepaald risico bij een (zakelijke) 2e hypotheek, tenzij je weet dat hypotheek nemer geen bankaire relatie en/of andere leningen heeft verstrekt
Maar de bank kan dan niet meer claimen dan de inschrijving? Ik dacht dat dat ook vaak geformuleerd werd als inschrijving, verhoogd met eventuele achterstallige rente en bijkomende (executie)kosten - dus niet onderdeel fan het inschrijvingsbedrag zelf - waardoor je als tweede hypotheekhouder voorzichtig moet zijn met puur naar de ltv kijken op basis van de eerste inschrijving.

In het geval hier is de inschrijving 1.5 miljoen, en wordt niet over de restschuld gesproken (die is wellicht minder, maar nemen we in de overweging dus sowieso niet mee). Best case betekent dat dan dat de bank maar tot 1.5 miljoen kan eisen (en de rest van eventuele “overwaarde” dan voor de investeerders is). Worse case komt er bij de 1.5 miljoen in ieder geval mogelijk (tegen die tijd opgebouwde) achterstallige rente en kosten. Worst case komt er als de pandrechten e.d. niet genoeg opbrengen ook de hele andere restschuld bij. Maar dan is het begrip “inschrijving” zonder meer context vrij waardeloos…

Ik heb eigenlijk wel wat vertrouwen dat NLI dit wel weet, en niet zo in de pitch zet als het misleidend zou zijn. Maar ik weet ook dat ik daar eigenlijk helemaal niet van uit zou moeten gaan. Misschien deze post bookmarken in geval het tzt toch helemaal fout blijkt te gaan, en dan heb ik toch weer wat geleerd O-)

Overigens begrijp ik inmiddels na navraag dat de totale dekking voor de bank (hypotheek plus lease investering als ik het goed heb) dus ook uit de pandrechten komt (voor wat die uiteindelijk echt waard zijn) en daarmee de bank dan volledig gedekt is. Ook hier is niet duidelijk wat voor uitwinwaarde er aan de pandrechten toegekend worden, maar goed…

[ Bericht 12% gewijzigd door TechLight op 14-12-2021 21:19:28 (Ik kan niet quoten :)) ]
pi_202622725
Snapt iemand hoe die nieuwe betaalmethode van NlInvesteert werkt?
Ik heb diverse betalingen ontvangen met de omschrijving Uitbetaling november 2021.

Ik kan op geen enkele manier terugvinden over welke projecten het gaat.
Op de NlInvesteert website zie ik alleen transacties per project en niets per uitbetaling.

Ik heb ook geen e-mail o.i.d. ontvangen over waar de uitbetalingen voor zijn.
pi_202623055
quote:
Zou willen dat Collin eens met betere teksten kwam. Een lineaire lening die volledig aflossingsvrij is (jan jansen)....

En die lineaire leningen die voor minstens 70% aflossingsvrij zijn...
pi_202623173
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 21:54 schreef TisIk het volgende:
Snapt iemand hoe die nieuwe betaalmethode van NlInvesteert werkt?
Ik heb diverse betalingen ontvangen met de omschrijving Uitbetaling november 2021.

Ik kan op geen enkele manier terugvinden over welke projecten het gaat.
Op de NlInvesteert website zie ik alleen transacties per project en niets per uitbetaling.

Ik heb ook geen e-mail o.i.d. ontvangen over waar de uitbetalingen voor zijn.
Op 17 november een email gehad dat de betalingen per direct overgegaan wordt op verzamel betaling......heb er afgelopen dagen 8 gehad waarvan 1 een verzamelbetaling was.....door deze bedragen te checken bij ontvangen betalingen kom je erachter.

Handig nee....ik zie het maar ff als kinderziekte
pi_202623841
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 21:14 schreef TechLight het volgende:
Maar de bank kan dan niet meer claimen dan de inschrijving?
Inschrijvingsbedrag en tekst uit akte waarin staat hoeveel er gereserveerd wordt (ik heb aktes gezien waarin dat kon oplopen tot 40% opslag) voor rente en kosten is bepalend. Als voorbeeld, een ondernemer heeft een pand met een lening van 500k en een inschrijving van 500k, in de loop van de tijd wordt er afgelost tot zeg 200k en wil dan vervolgens de r/c wat verhogen of een ander lening afsluiten. Als de bank dan in de hypotheek akte iets heeft staan als "en al het meerdere te vorderen" dan valt die uitbreiding van krediet gewoon onder de dekking van de inschrijving tot uiteraard het max van 500k + rente en kosten.
pi_202624893
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 22:21 schreef Cernydul het volgende:

[..]
Op 17 november een email gehad dat de betalingen per direct overgegaan wordt op verzamel betaling......heb er afgelopen dagen 8 gehad waarvan 1 een verzamelbetaling was.....door deze bedragen te checken bij ontvangen betalingen kom je erachter.

Handig nee....ik zie het maar ff als kinderziekte
Via 'mijn transacties->leningen' inderdaad.

Ik denk/vrees dat dit een blijvertje is......


Op zich nog beter trouwens dan het systeem van WvjG, waarbij de specificatie pas een paar dagen later volgt en je telkens verschillen met de eigen schema's hebt door afrondingen....... ;(
Pecunia non olet
pi_202626299
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 december 2021 20:11 schreef peterc het volgende:

[..]
Toen ik dit project las en op de website keek herkende ik panden vd vlgd CRE projecten ; 17 zorg app Steyl, Sen app Beilen en nieuwbouw Duiven. Deze projecten zijn met enig uitstel door Careless afgelost bij CRE, en Steyl is geherfinan bij OPC. Ook de CareLess residenties (Careless Re Gelderland, Careless proj ontwikkeling) en ook vh team (oa Jan Willem vder L & Lloyd V ) kom ik namen tegen welke ik ook zie zag bij de CRE tjes. Toen best al wat gedoe met oa Steyl inzake aflossing/uitstel usw. De CRE tjes lees de locaties Steyl, Beilen zijn vlgs de site nog niet af , oplevering medio 2022.
De pitch nog ff en mijn CRE docu v deze proj goed lezen. CRE, OPC en nu GVE en dat voor 11 maanden en tegen een forse 8%. Kweetnie, 8)7

https://www.careless-residences.nl/
https://comfort-realestate.nl/locaties
https://comfort-realestate.nl/ons-team

zitten wel echt in het lelijke stuk van het dorp tegenover de parenclub >>> dat soort zaken kom je te weten als je de hond 's-avonds uit moet laten uitlaten. ~O> oO/
pi_202626441
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 00:14 schreef obligataire het volgende:
Op zich nog beter trouwens dan het systeem van WvjG, waarbij de specificatie pas een paar dagen later volgt en je telkens verschillen met de eigen schema's hebt door afrondingen.......
Maar van die afrondingen heeft toch niemand last? Ik kreeg heel recebt nog te horen dat daar zijn slechts een beperkt aantal opmerkingen over zijn gekomen en daarvan was volgens wvjg de relevantie ook nog beperkt. Maar ik deel je mening dat het een drama is om het geheel administratief (ik doe zakelijk aan cf) correct te krijgen, tussen elk overzicht, optelling, deeloptelling en uitbetaling zit er ergens wel weer een cent verschil wegens afronden cq. niet afronden. Dan zijn bijvoorbeeld de schemas bij gve en ccf een stuk prettiger om mee te werken.
pi_202626507
Wat betreft de zusjes. Heb ik inmiddels zelf ook de link ontvangen. Snelle jacco was echter eerder.

Daarnaast goed om te weten dat de vader eigenaar en directeur is van [quote]https://askrenovatie.eu
[/quote. Volgens mij loopt dat bedrijf prima, waaruit de vaste lasten en huishoud geld makkelijk betaald kunnen worden.

Ondernemen zit dus wel in het gezin. Ik moet nog even de hoogte van mijn investering bepalen. Wat wel bijzonder is, want normaal doe ik alleen projecten met hypotheekrechten. Vind hier de verdeling risico rendement, echter wel in evenwicht.
pi_202626885
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 17:53 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Het wordt nog moeilijk door de incentive: Extra beloning
Iedere investeerder ontvangt een voucher voor één zonnebank bezoek, één gezichtsbehandeling bij Zus & Zo Beauty en één keer wassen knippen bij Zus & Zo Hair voor een totaal waarde van ¤ 125,00.

Wie dit nog niet had gelezen was niet verder dan de foto's gekomen.....
Ik zou deze dames met alle liefde een gezichtsbehandeling willen geven en -vooruit- ik zou ze ook willen wassen en scheren. Maar een financiële injectie vind ik te riskant.
pi_202627813
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 08:56 schreef tnhb het volgende:

[..]
Maar van die afrondingen heeft toch niemand last? Ik kreeg heel recebt nog te horen dat daar zijn slechts een beperkt aantal opmerkingen over zijn gekomen en daarvan was volgens wvjg de relevantie ook nog beperkt. Maar ik deel je mening dat het een drama is om het geheel administratief (ik doe zakelijk aan cf) correct te krijgen, tussen elk overzicht, optelling, deeloptelling en uitbetaling zit er ergens wel weer een cent verschil wegens afronden cq. niet afronden. Dan zijn bijvoorbeeld de schemas bij gve en ccf een stuk prettiger om mee te werken.
Ik denk dat wij tegen dezelfde obstakels aanlopen omdat WVJG bij mij ook in de zakelijke tak zit.

Persoonlijk geef ik niets om centen, als ik kijk naar de rentabiliteit van het geheel :) maar om nu constant boekingen achteraf weer te moeten controleren en aanpassen, dat is zo zonde van de tijd en het kost al zoveel tijd als je het efficient doet. Het is vaak lastig om uit te leggen (ook aan klanten) maar een cent corrigeren kost net zoveel tijd als 1.000 euro corrigeren.........
Pecunia non olet
pi_202627860
quote:
Jacco dank voor de drie linkjes. Op dit moment is bij deze link de investeringsbutton niet aanwezig. Denk trouwens dat ik ze alle drie niet doe.
pi_202627875
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 10:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Jacco dank voor de drie linkjes. Op dit moment is bij deze link de investeringsbutton niet aanwezig. Denk trouwens dat ik ze alle drie niet doe.
De foto van de man wekt niet heel veel vertrouwen (ik denk die verkoopt niet bestaande villa's in Spanje of zo :D maar ik heb deze gisteren wel mee kunnen pakken.

Ik begin nu toch weer te twijfelen. De lening is grotendeels niet gedekt en hij groeit wel erg hard met zijn toko.
Pecunia non olet
pi_202627923
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 09:04 schreef Hanzul2 het volgende:
Wat betreft de zusjes. Heb ik inmiddels zelf ook de link ontvangen. Snelle jacco was echter eerder.

Daarnaast goed om te weten dat de vader eigenaar en directeur is van [quote]https://askrenovatie.eu
[/quote. Volgens mij loopt dat bedrijf prima, waaruit de vaste lasten en huishoud geld makkelijk betaald kunnen worden.

Ondernemen zit dus wel in het gezin. Ik moet nog even de hoogte van mijn investering bepalen. Wat wel bijzonder is, want normaal doe ik alleen projecten met hypotheekrechten. Vind hier de verdeling risico rendement, echter wel in evenwicht.
Het voordeel is ook wel dat ze dus met 4 werken om 1 huishouden te betalen (okay de dochters zullen wel willen sparen om op zichzelf te gaan, maar als het minder gaat/ in de opstartfase zal dat niet de prioriteit hebben)

In mijn omgeving zit ook iemand in deze branche. Qua grootte lijkt dat ongeveer gelijk, de omzet is daar prima en daar zou een lening als deze prima van betaald kunnen worden.

Dat gezegd hebbende; een incentive van maximaal 25%(!!!) van de lening icm het leendoel (zonnebanken lopen al jaren terug) zijn voor mij redenen om hier niet aan mee te doen.

Tevens een advies naar een aantal users hier, mocht je bang zijn voor een verminderd inschattingsvermogen wanneer er een dame in de pitch staat; ga dan eerst even langs het subforum KPD.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202627970
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 10:50 schreef obligataire het volgende:

[..]
De foto van de man wekt niet heel veel vertrouwen (ik denk die verkoopt niet bestaande villa's in Spanje of zo :D maar ik heb deze gisteren wel mee kunnen pakken.

Ik begin nu toch weer te twijfelen. De lening is grotendeels niet gedekt en hij groeit wel erg hard met zijn toko.
Dit kom ik tegen van de man op foto, t is van 2015, tijd geleden maar toch
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202628009
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 10:58 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
Dit kom ik tegen van de man op foto, t is van 2015, tijd geleden maar toch
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zeer grote dank voor het speurwerk. De SMS code van collin is inmiddels al binnen op mijn telefoon :) :)
Pecunia non olet
pi_202628264
Staan 6 projecten bij collin als toekomstige investeringskansen. Dat is een tijd geleden dat er zoveel in het vooruitzicht gesteld zijn.

Deze zijn volgens mij nog niet besproken:

https://www.collincrowdfund.nl/kitchenperfect/ 75K en 8% voor keuken wrappers met tweede hypotheek

https://www.collincrowdfund.nl/de-hypotheek-lounge-b-v/ 150K en 7.5% voor hypotheekverstrekker met tweede hypotheek.
pi_202628433
SIG Steenweg 61 61A 61B en 63 A tm K LIVE 17 dec 11.30 uur

een verhokt (oud) pand voor 8,5 ton.
pi_202628517
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 11:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Staan 6 projecten bij collin als toekomstige investeringskansen. Dat is een tijd geleden dat er zoveel in het vooruitzicht gesteld zijn.

Deze zijn volgens mij nog niet besproken:

https://www.collincrowdfund.nl/kitchenperfect/ 75K en 8% voor keuken wrappers met tweede hypotheek

https://www.collincrowdfund.nl/de-hypotheek-lounge-b-v/ 150K en 7.5% voor hypotheekverstrekker met tweede hypotheek.
De keukenwrappers lijkt mij wel wat. 2 jonge gasten met een mooie dekking.
pi_202628629
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 11:38 schreef zeeland6 het volgende:
SIG Steenweg 61 61A 61B en 63 A tm K LIVE 17 dec 11.30 uur

een verhokt (oud) pand voor 8,5 ton.
lener heeft op 29-11 jl deze volledig afgelost ( https://investeren.sameni(...)kstraat-21-21-a-21-b ). Liep sinds december vorig jaar.

https://investeren.sameni(...)elstraat-137-a-b-c-d loopt nog (ook uit dec 2020).
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202628770
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 11:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Staan 6 projecten bij collin als toekomstige investeringskansen. Dat is een tijd geleden dat er zoveel in het vooruitzicht gesteld zijn.

Deze zijn volgens mij nog niet besproken:

https://www.collincrowdfund.nl/kitchenperfect/ 75K en 8% voor keuken wrappers met tweede hypotheek

https://www.collincrowdfund.nl/de-hypotheek-lounge-b-v/ 150K en 7.5% voor hypotheekverstrekker met tweede hypotheek.
Je zou inderdaad zeggen dat de wrappers met hun tweede hypotheek de meeste zekerheid bieden.
Leuk initiatief trouwens dit bedrijfsmodel.

De overwaarde bij de hypotheek-lounge zou wel eens sneller kunnen smelten dan sneeuw in de tropische zon, als het mis zou gaan?
Pecunia non olet
pi_202628817
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 12:06 schreef obligataire het volgende:

[..]


De overwaarde bij de hypotheek-lounge zou wel eens sneller kunnen smelten dan sneeuw in de tropische zon, als het mis zou gaan?
tja en ik heb zo ie zo altijd mijn vraagtekens bij een hypotheek verstrekker die tegen 7.5% leent met een tweede hypotheek. Denk dan altijd had je dat niet op een andere manier kunnen fixen.
pi_202628912
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 11:38 schreef zeeland6 het volgende:
SIG Steenweg 61 61A 61B en 63 A tm K LIVE 17 dec 11.30 uur

een verhokt (oud) pand voor 8,5 ton.
Als de foto's kloppen is het wel een netjes verhokt pand. Zo te zien zijn de (brand) onstappingsroutes ook in orde met stalen ladders aan de buitenkant van het pand. Dus met de vergunningen zal het wel in orde zijn. De waarde van zo'n pand is dan gelieerd aan de verhuuropbrengst en dit lijkt in orde.
pi_202629001
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 12:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
tja en ik heb zo ie zo altijd mijn vraagtekens bij een hypotheek verstrekker die tegen 7.5% leent met een tweede hypotheek. Denk dan altijd had je dat niet op een andere manier kunnen fixen.

Ik ben ook niet enthousiast over de hypotheek verstrekker: een 50er die sinds 12 jaar ondernemer is, en nu 88k kortlopende schulden moet herfinancieren, en nog wat geld voor de rekeningen voor de komende maanden nodig heeft. En dat dan terug gaat verdienen dmv het overnemen van een portefeuille van een collega voor 35k.

Vwb het keukenproject, zoals hierboven genoemd: inderdaad interessanter. Jammer dat het een direct lening is.
pi_202629251
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 12:25 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Vwb het keukenproject, zoals hierboven genoemd: inderdaad interessanter. Jammer dat het een direct lening is.
Zeker jammer. Dit lijkt mij meer toekomst hebben dan zonnebanken.
pi_202629300
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 11:38 schreef zeeland6 het volgende:
SIG Steenweg 61 61A 61B en 63 A tm K LIVE 17 dec 11.30 uur

een verhokt (oud) pand voor 8,5 ton.
https://investeren.sameni(...)-a-61-b-en-63-a-tm-k
  woensdag 15 december 2021 @ 12:52:08 #192
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202629384
quote:
99s.gif Op woensdag 15 december 2021 11:54 schreef CaLeX het volgende:

[..]
lener heeft op 29-11 jl deze volledig afgelost ( https://investeren.sameni(...)kstraat-21-21-a-21-b ). Liep sinds december vorig jaar.

https://investeren.sameni(...)elstraat-137-a-b-c-d loopt nog (ook uit dec 2020).
In Kerkrade was looptijd: 5 jaar. Afgelost binnen één jaar.

Dan maar doorboeken naar Sittard.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202629395
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 21:54 schreef TisIk het volgende:
Snapt iemand hoe die nieuwe betaalmethode van NlInvesteert werkt?
Ik heb diverse betalingen ontvangen met de omschrijving Uitbetaling november 2021.

Ik kan op geen enkele manier terugvinden over welke projecten het gaat.
Op de NlInvesteert website zie ik alleen transacties per project en niets per uitbetaling.

Ik heb ook geen e-mail o.i.d. ontvangen over waar de uitbetalingen voor zijn.
Met het projectnummer dat ook zo ongeveer in de overboeking, staat kan je het herleiden.
pi_202629488
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 11:38 schreef zeeland6 het volgende:
SIG Steenweg 61 61A 61B en 63 A tm K LIVE 17 dec 11.30 uur
https://www.funda.nl/koop/sittard/huis-41035230-steenweg-61-63/
pi_202629504
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 20:54 schreef markmangler het volgende:
Dank voor de linkjes Jaco078, spaarpot is leeg, maar anders zou ik alleen Z*cht bouw meenemen vanwege de beste zekerheden (1e hypotheek en relatief goede LTV)
De relatief goede LTV is er pas als de nieuwbouw klaar is. Bij aanvang is de LTV zo'n 372 %. Mij te stevig, je loopt hier -naast het financieringsrisico- dus ook een groot ontwikkelrisico.
pi_202629536
quote:
Wat staat hier nu?
"Er is geen leegstand en er zijn geen te vermelden betalingsachterstanden of uitzettingsprocedures."

Wordt hier bedoeld Vermeldingswaardige? Sig kijkt absoluut niet naar de teksten maar pleurt ze gewoon op de website.
pi_202629842
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:02 schreef bubbels234 het volgende:
Sig kijkt absoluut niet naar de teksten maar pleurt ze gewoon op de website.
Collin kan er ook wat van. Je wilt als bedrijf 1.200.000 euro ophalen en je neemt niet eens de moeite om de eerste zin van je pitch even na te lezen: "N*rdquest C*tering Europe is een ervaren cateraar die sinds 2019 in een zeer profijtelijke nichemarkt van het bouwen van internationale hyper-scale datacenterbedrijven voor o.a. de grote data bedrijven waar wij dagelijks mee te maken hebben." Om te vervolgens met "Haar hoofdzakelijk internationale, Engelstalige bouwbedrijven worden volledig ontzorgt en is daardoor in korte tijd een preferred supplier geworden."

Dan neem je je eigen bedrijf echt niet serieus en haak ik als potentiële investeerder meteen af. Hier steek ik nog geen euro in.
pi_202630013
Mijn enige project bij Greencrowd (zonnepanelen school, start juli 2019, looptijd 5 jaar) wordt vervroegd afgelost.
Dit betekent dat de perikelen rond het beëindigen van het platform voor mij ook direct zijn opgelost.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202630238
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:02 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Wat staat hier nu?
"Er is geen leegstand en er zijn geen te vermelden betalingsachterstanden of uitzettingsprocedures."

Wordt hier bedoeld Vermeldingswaardige? Sig kijkt absoluut niet naar de teksten maar pleurt ze gewoon op de website.
In het verlengde daarvan, de huurinkomsten 71088,- in de financiele analyse terwijl de werkelijk actuele contracthuur blijkbaar 55068,- is, toch een verschil van ruim 16k (en dus 8k tekort ipv de 8k gerapporteerde overschot).
pi_202630386
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:02 schreef bubbels234 het volgende:
Sig kijkt absoluut niet naar de teksten maar pleurt ze gewoon op de website.
"Er is sprake van een goed renderend wooncomplex gelegen in Sittard Centrum op 5,50 meter afstand van het NS station." _O- Wel zo eerlijk, dat de treinen praktisch door je woonkamer rijden...
pi_202630799
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:54 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
"Er is sprake van een goed renderend wooncomplex gelegen in Sittard Centrum op 5,50 meter afstand van het NS station." _O- Wel zo eerlijk, dat de treinen praktisch door je woonkamer rijden...
300meter, 5 minuten lopen, 2 minuten fietsen. Zie de lol niet van de opmerking.
pi_202630972
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
300meter, 5 minuten lopen, 2 minuten fietsen. Zie de lol niet van de opmerking.
pi_202631029
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:45 schreef tnhb het volgende:

[..]
In het verlengde daarvan, de huurinkomsten 71088,- in de financiele analyse terwijl de werkelijk actuele contracthuur blijkbaar 55068,- is, toch een verschil van ruim 16k (en dus 8k tekort ipv de 8k gerapporteerde overschot).
ik heb al een aantal keer op verversen gedrukt, maar ik kom die 55k nergens tegen.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202631426
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Zie de lol niet van de opmerking.
Er staat 5,50 meter in de tekst.
pi_202631721
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 00:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
Via 'mijn transacties->leningen' inderdaad.

Ik denk/vrees dat dit een blijvertje is......

Op zich nog beter trouwens dan het systeem van WvjG, waarbij de specificatie pas een paar dagen later volgt en je telkens verschillen met de eigen schema's hebt door afrondingen....... ;(
Is (gelukkig) geen blijvertje. Zou m.i. ook onacceptabel zijn.

Ze gaan bij transacties een kolom Datum Uitbetaald toevoegen.

Als je dan bovenaan Selecteert op Datum Uitbetaald (nieuwe keuze) en de datum van je ontvangen betaling invoert zou je een lijst van de projecten die die datum uitbetaald zijn, te zien krijgen.
Het bedrag helemaal rechtsonderaan (Totaal van Totaal) moet dan corresponderen met het bedrag dat je op je bankrekening ontvangen hebt.

Ik vind dat nog steeds verre van optimaal.
Waarom niet simpel een overzicht van betalingen toevoegen, met per betaling een specificatie van de projecten in die betaling (zoals andere Crowdfunding platform die met verzamelbetalingen werken dat doen).

Ik zie het als een teken van onvolwassenheid van Crowdfunding, dat het allemaal weer zo knullig gaat.
Alleen Collin doet soort dingen gewoon goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door TisIk op 15-12-2021 16:11:38 ]
pi_202632013
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:52 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Er staat 5,50 meter in de tekst.
Ah, :)
pi_202632299
All4funding:

quote:
Het is bijna zover!
Het heeft even op zich laten wachten maar de eerste projecten dienen zich nu echt aan. Met trots kondigen wij aan dat heel binnenkort het eerste project van start gaat.

Op zeer korte termijn gaat het project Monkey Moves Tilburg live.
Onder de vlag van een bewezen bestaand concept gaat een gemotiveerde ondernemer zijn hart volgen in het enthousiast maken van kinderen voor sport.

De ondernemer heeft een investering van ¤ 25.000 nodig om Monkey Moves Tilburg te starten. De vergoeding bedraagt 8%, de looptijd is 60 maanden waarvan de eerste 12 maanden aflossingsvrij.

De ondernemer
Emiel van Kesteren is een sportieve man van bijna 30 en trotse papa van twee jonge kinderen. In zijn vrije tijd onderneemt hij graag leuke dingen met zijn kinderen.

Emiel is dol op sport, helpt graag mensen en vindt het heerlijk om kinderen om te gaan. Deze passies wil hij in Monkey Moves Tilburg gaan combineren.
Met een sportopleiding op zak zal hij bij multi sportbedrijf Monkey Moves onder andere sportlessen gaan geven. De populairste sporten komen er door elkaar aan bod. Uiteraard afgestemd op leeftijd. Het gaat om de sporten: atletiek, basketbal, free-running, handbal, hockey, judo, klimmen en klauteren, rugby, tennis, turnen, voetbal en volleybal. De lessen zullen zowel binnen als buiten gegeven gaan worden.
Er zullen er mogelijkheden komen voor sportieve kinderfeestjes, evenementen en multisport-kampen.

Op korte termijn ontvang je meer informatie en de mogelijkheid om in te schrijven op deze investering. Houdt onze nieuwsbrief en social media kanalen in de gaten!


Laat A4F eerst maar eens met een toelichting op Van Os schoenen komen.
pi_202632322
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 12:52 schreef Vioolblok het volgende:

[..]
Met het projectnummer dat ook zo ongeveer in de overboeking, staat kan je het herleiden.
Ik ziet dat projectnummer niet in de overboeking staan.
Bovendien gaat het bij (de nieuwe) verzamelbetalingen om meerdere projecten in één betaling dus het lijkt me dat dat ook niet zou passen.
pi_202632393
quote:
99s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:29 schreef CaLeX het volgende:

[..]
ik heb al een aantal keer op verversen gedrukt, maar ik kom die 55k nergens tegen.
Die staat in het taxatierapport.
pi_202632445
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 13:25 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Collin kan er ook wat van. Je wilt als bedrijf 1.200.000 euro ophalen en je neemt niet eens de moeite om de eerste zin van je pitch even na te lezen: "N*rdquest C*tering Europe is een ervaren cateraar die sinds 2019 in een zeer profijtelijke nichemarkt van het bouwen van internationale hyper-scale datacenterbedrijven voor o.a. de grote data bedrijven waar wij dagelijks mee te maken hebben." Om te vervolgens met "Haar hoofdzakelijk internationale, Engelstalige bouwbedrijven worden volledig ontzorgt en is daardoor in korte tijd een preferred supplier geworden."

Dan neem je je eigen bedrijf echt niet serieus en haak ik als potentiële investeerder meteen af. Hier steek ik nog geen euro in.
En dan heb je de posting van 10.58u van vandaag nog niet gelezen denk ik?
Pecunia non olet
pi_202632696
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 16:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
En dan heb je de posting van 10.58u van vandaag nog niet gelezen denk ik?
N*rdquest C*tering Europe staat niet meer tussen de investeringskansen.
pi_202632731
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 16:29 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
N*rdquest C*tering Europe staat niet meer tussen de investeringskansen.
Dat verbaast me niets ^O^
Pecunia non olet
pi_202632884
quote:
Deze zijn volgens mij nog niet besproken:

https://www.collincrowdfund.nl/kitchenperfect/ 75K en 8% voor keuken wrappers met tweede hypotheek
Deze lijkt mij interessant met leuke rente en zekerheid van hypotheek
pi_202632934
De merkwaardige situatie doet zich voor dat de lening van de mooie zusjes misschien nog wel de beste is van de laatste serie kansen :) , plus die van de keukenwrappers, van die laatste zou ik wel 'n linkje willen zien c_/
Pecunia non olet
pi_202633590
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 16:48 schreef obligataire het volgende:
De merkwaardige situatie doet zich voor dat de lening van de mooie zusjes misschien nog wel de beste is van de laatste serie kansen :)
Bof jij even ;)
pi_202633809
Foutieve informatie pitch
quote:
U heeft geïnvesteerd in project 25184 | Vinke | Werkkapitaal vastgoedportefeuille VII.

Dit project heeft op 15 december een update gehad:
In de oorspronkelijke publicatie is onjuist vermeld dat de bepalingen omtrent vervroegde aflossing standaard zijn. Uitzondering op de standaardbepalingen is namelijk dat bij dit project na 6 maanden vervroegd afgelost mag worden met bijbetaling van 1 maand compensatierente.
Jammer dat dit soort afwijkingen worden toegestaan.
pi_202636006
Ik kreeg bericht dat een van de partners van Lendahand rente heeft betaald. Lendahand geeft alleen geen toegang tot mijn account voordat dat ik akkoord ga met algemene voorwaarden. Ze blijven mijn account gijzelen.
pi_202637431
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2021 17:42 schreef KrekelJapie het volgende:
Foutieve informatie pitch
[..]
Jammer dat dit soort afwijkingen worden toegestaan.
Ik zit niet in dat project, maar ik vind dat als dat project vervroegd afgelost wordt, GeldVoorElkaar voor de extra kosten moet opdraaien.
pi_202637856
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2021 17:42 schreef KrekelJapie het volgende:
Foutieve informatie pitch
[..]
Jammer dat dit soort afwijkingen worden toegestaan.
Dat zeg je wel heel erg voorzichtig en netjes, ik zou het anders verwoorden ~O> . Fouten maken is menselijk, maar dit soort zaken hoort gewoon in één keer goed te gaan, er moeten gewoon meerdere mensen met oog voor detail naar kijken en ook de geldnemer zou akkoord moeten geven op de tekst voordat het gepubliceerd gaat worden zodat hij/zij dan ook aan gebonden is aan de gepubliceerde tekst.
pi_202637897
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 16:29 schreef Michael91984 het volgende:

[..]
N*rdquest C*tering Europe staat niet meer tussen de investeringskansen.
De link hier eerder gepost werkt nog wel, echter er kan niet meer geïnvesteerd worden en de inversteringen staan op 0 , ook geen mogelijkheid meer om te investeren.
Er was al geïnvesteerd door diverse inversteerders.
pi_202638076
Niet enkel van invloed op fundingen, maar wel voorstellen, die indirect gevolgen hebben.

- per 2023 overdrachtsbelasting bellegers naar 9%;
- Per 2025, word box3 belast tegen daadwerkelijk behaald rendement (behalve onroerend goed):
- hogere heffing op verhuurd onroerend goed:
- per 2023 hogere vrijstelling box 3 ¤80.000.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanzul2 op 15-12-2021 21:04:36 ]
pi_202638333
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2021 20:59 schreef Hanzul2 het volgende:
Niet enkel van invloed op fundingen, maar wel voorstellen, die indirect gevolgen hebben.

- per 2023 overdrachtsbelasting bellegers naar 9%;
- Per 2025, word box3 belast tegen daadwerkelijk behaald rendement (behalve onroerend goed):
- hogere heffing op verhuurd onroerend goed:
- per 2023 hogere vrijstelling box 3 ¤80.000.
de soep wordt toch niet zo heet gegeten als die opgediend wordt ;)

Ik maak me voorlopig geen zorgen
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202639103
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 20:50 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat zeg je wel heel erg voorzichtig en netjes, ik zou het anders verwoorden ~O> . Fouten maken is menselijk, maar dit soort zaken hoort gewoon in één keer goed te gaan, er moeten gewoon meerdere mensen met oog voor detail naar kijken en ook de geldnemer zou akkoord moeten geven op de tekst voordat het gepubliceerd gaat worden zodat hij/zij dan ook aan gebonden is aan de gepubliceerde tekst.
100% mee eens!
pi_202639156
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 20:52 schreef Cernydul het volgende:

[..]
De link hier eerder gepost werkt nog wel, echter er kan niet meer geïnvesteerd worden en de inversteringen staan op 0 , ook geen mogelijkheid meer om te investeren.
Er was al geïnvesteerd door diverse inversteerders.
Zo zie je maar weer dat de research vanuit dit forum een platform kan behoeden voor een enorme mispeer🥴🥴
Pecunia non olet
pi_202639481
quote:
14s.gif Op woensdag 15 december 2021 15:55 schreef Horsemen het volgende:
All4funding:
[..]
Laat A4F eerst maar eens met een toelichting op Van Os schoenen komen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
oftewel: bekijk het maar!
pi_202640047
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2021 20:59 schreef Hanzul2 het volgende:
Niet enkel van invloed op fundingen, maar wel voorstellen, die indirect gevolgen hebben.

- per 2023 overdrachtsbelasting bellegers naar 9%;
- Per 2025, word box3 belast tegen daadwerkelijk behaald rendement (behalve onroerend goed):
- hogere heffing op verhuurd onroerend goed:
- per 2023 hogere vrijstelling box 3 ¤80.000.
Bron?
Ik lees dat niet in het 50 pagina's dik coalitieakkoord terug.
https://www.kabinetsforma(...)ken-naar-de-toekomst

Maar stel dat het klopt, alleen maatregel 1 en 4 zijn eenvoudig door te voeren.
Het veranderen van de heffingsstructuur van box 3 is een pittige.

[ Bericht 10% gewijzigd door dyna18 op 15-12-2021 22:36:42 ]
pi_202640534
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 22:29 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Bron?
Ik lees dat niet in het 50 pagina's dik coalitieakkoord terug.
https://www.kabinetsforma(...)ken-naar-de-toekomst
Zie de budgettaire bijlage in diezelfde link, vanaf p20
pi_202640717
quote:
12s.gif Op woensdag 15 december 2021 22:04 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
oftewel: bekijk het maar!
Ik las de mail net ook met stijgende verbazing: je hebt platformen die wat actiever zouden kunnen zijn met recovery, je hebt GvE die wel wat harder mag lopen als het dossier bij Flanderijn over de schutting te kieperen, maar dit is toch wel de overtreffende trap:
"We vinden het teveel werk om ons bij de curator te melden met onze vordering, dus we laten dit maar achterwege".
Om dan in de volgende alinea door te gaan met "we hopen wel dat u in ons eerste nieuwe project (zonder zekerheden!!) wilt investeren.

Ik vraag me nu toch af hoeveel de totale schulden van Eline Footwear waren. Ik ga er vanuit dat A4F de grootste partij is.
Laten we dan even rekenen met een minimale afdracht van zeg 200/maand x 36 maanden =7200. Hier de curator kosten vanaf, dan zou er toch genoeg moeten zijn voor een nabetaling in dit relatief kleine project.

Wellicht kan Lex het balkje bij het project op de website veranderen van "succes" in "fail, en niet alleen van de schoenverkoopster"

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 16-12-2021 01:19:03 ]
pi_202641228
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 22:58 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik las de mail net ook met stijgende verbazing: je hebt platformen die wat actiever zouden kunnen zijn met recovery, je hebt GvE die wel wat harder mag lopen als het dossier bij Flanderijn over de schutting te kieperen, maar dit is toch wel de overtreffende trap:
"We vinden het teveel werk om ons bij de curator te melden met onze vordering, dus we laten dit maar achterwege".
Om dan in de volgende alinea door te gaan met "we hopen wel dat u in ons eerste nieuwe project (zonder zekerheden!!) wilt investeren.

Ik vraag me nu toch af hoeveel de totale schulden van Eline Footwear waren. Ik ga er vanuit dat A4F de grootste partij is.
Laten we dan even rekenen met een minimale afdracht van zeg 200/maand x 36 maanden =7200. Hier de curator kosten vanaf, dan zou er toch genoeg moeten zijn voor een nabetaling in dit relatief kleine project.

Wellicht kan Lex het balkje op de website veranderen van "succes" in "fail, en niet alleen van de schoenverkoopster"
Ik begrijp de frustratie van bekijk het maar..... zakelijk gezien is het kosten baten analyse.....wat kost het ons en wat levert het op.....soms moet je verlies nemen ook al voelt het dan onrechtvaardig.
pi_202641331
quote:
12s.gif Op woensdag 15 december 2021 22:04 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
oftewel: bekijk het maar!
Ik zit ook in de project maar heb deze mail niet eens ontvangen. Wel de nieuwsbrief met aankondiging van het nieuwe project.
Van mijn kant dan ook : bekijk het maar.
pi_202641673
Kan iemand mij bij de Steenweg van SIG iets uitleggen? Er staat: 'Het wooncomplex is volledig verhuurd' en 'Er is geen leegstand', maar tegelijk staat er ook 'de kantoorruimte zal in onverhuurde staat opgeleverd worden'. Heeft iemand kunnen vinden wat het aandeel van de kantoorruimte is in de totale huurinkomsten van ¤ 5.924, dat dus nog niet (of toch wel?) binnenkomt?
pi_202642242
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 23:46 schreef Incitatus3 het volgende:
Kan iemand mij bij de Steenweg van SIG iets uitleggen? Er staat: 'Het wooncomplex is volledig verhuurd' en 'Er is geen leegstand', maar tegelijk staat er ook 'de kantoorruimte zal in onverhuurde staat opgeleverd worden'. Heeft iemand kunnen vinden wat het aandeel van de kantoorruimte is in de totale huurinkomsten van ¤ 5.924, dat dus nog niet (of toch wel?) binnenkomt?
Het aandeel van de kantoorruimte in de huur zal denk ik 0 zijn als ik funda bekijk. Kantoor bevindt zich trouwens ondergronds. https://www.funda.nl/koop(...)enweg-61-63/#foto-13. Misschien dat hij er zelf zijn laptopje uitklapt terwijl hij de was van de huurders doet? Hoe dan ook, het volgende staat op funda beschreven vwb de huidige huur:

In Centrum Sittard bieden wij dit beleggingspand aan bestaande uit 12 verhuurde zelfstandige wooneenheden.
Totale huuropbrengst incl servicekosten: ¤68.640/jaar = ¤5.720 p/m
Rendement: circa 6,2% (BAR von)

https://www.funda.nl/koop/sittard/huis-41035230-steenweg-61-63/
pi_202642455
Volgens mij is deze er nog niet op gezet, Om 12 uur live vanmiddag,

https://horecacrowdfundin(...)-leeuwarden-0l0ovwlz

****
7.5%
48 mnd
pi_202642472
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 22:58 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik las de mail net ook met stijgende verbazing: je hebt platformen die wat actiever zouden kunnen zijn met recovery, je hebt GvE die wel wat harder mag lopen als het dossier bij Flanderijn over de schutting te kieperen, maar dit is toch wel de overtreffende trap:
"We vinden het teveel werk om ons bij de curator te melden met onze vordering, dus we laten dit maar achterwege".
Om dan in de volgende alinea door te gaan met "we hopen wel dat u in ons eerste nieuwe project (zonder zekerheden!!) wilt investeren.

Ik vraag me nu toch af hoeveel de totale schulden van Eline Footwear waren. Ik ga er vanuit dat A4F de grootste partij is.
Laten we dan even rekenen met een minimale afdracht van zeg 200/maand x 36 maanden =7200. Hier de curator kosten vanaf, dan zou er toch genoeg moeten zijn voor een nabetaling in dit relatief kleine project.

Wellicht kan Lex het balkje bij het project op de website veranderen van "succes" in "fail, en niet alleen van de schoenverkoopster"
Ik kan me voorstellen dat er nog wel een belastingschuld is en dan blijft er vermoedelijk niks over.

Hoeveel werk is het eigenlijk een vordering indienen bij de curator? Contract opzoeken, huidige positie bepalen en vervolgens brief sturen? En voornamelijk afwachten... of komt er nog zoveel extra werk achter weg?
  donderdag 16 december 2021 @ 07:25:10 #237
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202642522
quote:
6s.gif Op donderdag 16 december 2021 02:35 schreef Buurman_ het volgende:

[..]
Het aandeel van de kantoorruimte in de huur zal denk ik 0 zijn als ik funda bekijk. Kantoor bevindt zich trouwens ondergronds. https://www.funda.nl/koop(...)enweg-61-63/#foto-13. Misschien dat hij er zelf zijn laptopje uitklapt terwijl hij de was van de huurders doet? Hoe dan ook, het volgende staat op funda beschreven vwb de huidige huur:

In Centrum Sittard bieden wij dit beleggingspand aan bestaande uit 12 verhuurde zelfstandige wooneenheden.
Totale huuropbrengst incl servicekosten: ¤68.640/jaar = ¤5.720 p/m
Rendement: circa 6,2% (BAR von)

https://www.funda.nl/koop/sittard/huis-41035230-steenweg-61-63/
Zie ook fout in berekening SIG. Per jaar 8K te kort ipv ca. 8K over.

Is maar 1% van de waarde van het pand en waarde zal wel verder stijgen maar toch.
Pand heeft nu 6 maanden te koop gestaan.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202642828
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 07:25 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Zie ook fout in berekening SIG. Per jaar 8K te kort ipv ca. 8K over.

Is maar 1% van de waarde van het pand en waarde zal wel verder stijgen maar toch.
Pand heeft nu 6 maanden te koop gestaan.
Hier staat huurinfo van 6 van de appartementen:

https://masterhousing.nl/properties/
pi_202643300
Die van GVE, die om 10 uur live komt, is die hier al besproken?
pi_202643416
14 december om 20:11

Trek je conclusie
pi_202643626
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 08:31 schreef delcielo het volgende:

[..]
Hier staat huurinfo van 6 van de appartementen:

https://masterhousing.nl/properties/
Bijzonder dat er bij deze advertenties niet de afmetingen staan.
pi_202644017
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 22:29 schreef dyna18 het volgende:
Maar stel dat het klopt, alleen maatregel 1 en 4 zijn eenvoudig door te voeren.
Het veranderen van de heffingsstructuur van box 3 is een pittige.
Het zal inderdaad een flinke stelselwijziging betekenen. Maar de verhalen die je steeds hoort dat het onuitvoerbaar (voor de belastingdienst) en/of onwerkbaar (voor de belastingbetaler) zou zijn, zijn onzin. Er zijn genoeg landen waar het heffen op basis van werkelijk rendement (in een of andere vorm) prima werkt (weet ik ook uit eigen ervaring).
pi_202644131
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 21:45 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Ze schrijven:"term has been reduced to 15 months. Instead of selling all the units individually, the units will be sold together to one buyer the fundraiser is already in contact with."

Betekent dit dat de appartementen op voorhand zijn verkocht of zijn ze nog aan het onderhandelen?
Project van MAX in Duitsland

Uit de nieuwsbrief "Bovendien heeft de projectontwikkelaar al een koper die het hele pand zal kopen, waardoor succes gegarandeerd is."

Aangezien er geen nieuwe update staat moeten we de tekst blijkbaar interpreteren als "op voorhand verkocht."

Zolang niet eenduidig in de pitch vermeld staat dat het vastgoed op voorhand is verkocht, investeer ik niet.
pi_202644434
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 10:34 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Het zal inderdaad een flinke stelselwijziging betekenen. Maar de verhalen die je steeds hoort dat het onuitvoerbaar (voor de belastingdienst) en/of onwerkbaar (voor de belastingbetaler) zou zijn, zijn onzin. Er zijn genoeg landen waar het heffen op basis van werkelijk rendement (in een of andere vorm) prima werkt (weet ik ook uit eigen ervaring).
Ik denk dat je dit zwaar onderschat. ...
Pecunia non olet
pi_202644835
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 11:05 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik denk dat je dit zwaar onderschat. ...
Nogmaals, ik ontken zeker niet dat het een zware operatie zal zijn, en gezien de toestand waarin de belastingdienst verkeert zal de stelselverandering met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet probleemloos verlopen. Ik zeg alleen dat de verhalen die je vaak hoort dat het hele concept van belasten van werkelijk rendement bijna per definitie onuitvoerbaar zou zijn, niet kloppen. De praktijk in andere landen laat dit gewoon zien.

Of als je bedoelt dat ik onderschat wat het voor de belastingbetaler betekent: zoals gezegd spreek ik uit eigen ervaring dat het zo geimplementeerd kan worden dat dat heel erg meevalt. Ik spreek dan als particulier met bovengemiddeld complex vermogensgedrag (regelmatig aan- en verkoop van aandelen, dividend uitkeringen, crowdfunding investeringen, etc).

[ Bericht 8% gewijzigd door OpDieFiets op 16-12-2021 11:49:11 ]
pi_202644989
dubbel
pi_202645226
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 23:21 schreef Cernydul het volgende:

[..]
Ik begrijp de frustratie van bekijk het maar..... zakelijk gezien is het kosten baten analyse.....wat kost het ons en wat levert het op.....soms moet je verlies nemen ook al voelt het dan onrechtvaardig.
Dat is wel erg gemakkelijk, gewoon NIETS doen is dus de belangen van de investeerders niet willen verdedigen, voor mij een duidelijk signaal. En heel eerlijk, ik heb zelf in het verleden (zakelijk) ook genoeg met klanten te maken gehad en de curator informeren in dit soort gevallen kost natuurlijk ook niet de wereld aan tijd of geld. Maar als dat al teveel is dan is voor mij duidelijk hoe belangrijk voor Lex blijkbaar de investeerders zijn.
  donderdag 16 december 2021 @ 12:35:50 #249
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202645641
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 12:05 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat is wel erg gemakkelijk, gewoon NIETS doen is dus de belangen van de investeerders niet willen verdedigen, voor mij een duidelijk signaal. En heel eerlijk, ik heb zelf in het verleden (zakelijk) ook genoeg met klanten te maken gehad en de curator informeren in dit soort gevallen kost natuurlijk ook niet de wereld aan tijd of geld. Maar als dat al teveel is dan is voor mij duidelijk hoe belangrijk voor Lex blijkbaar de investeerders zijn.
Hij vraagt ook op andere plaatsen regelmatig geld.

Voor deze wereld is deze man VEEL te goed. Voor mij niet meer.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202645663
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 11:36 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Nogmaals, ik ontken zeker niet dat het een zware operatie zal zijn, en gezien de toestand waarin de belastingdienst verkeert zal de stelselverandering met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet probleemloos verlopen. Ik zeg alleen dat de verhalen die je vaak hoort dat het hele concept van belasten van werkelijk rendement bijna per definitie onuitvoerbaar zou zijn, niet kloppen. De praktijk in andere landen laat dit gewoon zien.

Of als je bedoelt dat ik onderschat wat het voor de belastingbetaler betekent: zoals gezegd spreek ik uit eigen ervaring dat het zo geimplementeerd kan worden dat dat heel erg meevalt. Ik spreek dan als particulier met bovengemiddeld complex vermogensgedrag (regelmatig aan- en verkoop van aandelen, dividend uitkeringen, crowdfunding investeringen, etc).
Laat ik een voorbeeld noemen:

Iemand heeft een aantal pandjes/appartementen in de verhuur.

Vroeger, moest je voor zo iemand een complete administratie optuigen, met gefactureerde huren, onderhoudskosten, afschrijvingen, energie, belastingen etc.etc. Kost veel tijd en de klant dus geld. Invullen van de aangifte duurt ook langer.
Vervolgens moet de Belastingdienst daar mensen op zetten op het te controleren, kost ook weer tijd, eventuele geschillen, correctie, bezwaar, beroep.

Toen Box 3 werd ingevoerd, hoefde je alleen nog maar de waarde van het pand en de eventuele schuld te vermelden. Klaar is kees. Later werd het nog eenvoudiger: nog maar 1 peildatum.

Ik zou het als een gemiste kans zien als dat oude systeem weer werd ingevoerd. En dat alleen vanwege dat gedram van de mensen met spaarrekeningen bij de Rabobank en consorten.

En laat ik eerlijk zijn: het heeft mij veel belasting bespaard want ik weet zeker dat ik over de werkelijke vermogensinkomsten veel meer progressieve heffing zou hebben betaald.
Pecunia non olet
pi_202645820
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 12:05 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat is wel erg gemakkelijk, gewoon NIETS doen is dus de belangen van de investeerders niet willen verdedigen, voor mij een duidelijk signaal. En heel eerlijk, ik heb zelf in het verleden (zakelijk) ook genoeg met klanten te maken gehad en de curator informeren in dit soort gevallen kost natuurlijk ook niet de wereld aan tijd of geld. Maar als dat al teveel is dan is voor mij duidelijk hoe belangrijk voor Lex blijkbaar de investeerders zijn.
Eerlijk gezegd denk ik ook dat er (bijna) niets te halen valt. Andere platformen geven dat in vergelijkbare gevallen bij WSNP ook aan. Die zijn dan alleen zo gehaaid, om niet te melden, dat ze nog een poging bij de curator zouden kunnen wagen. En voor Lex is het niet meer dan een erfenis van de vorige eigenaar waar hij niets mee heeft verder.

Ik zie het echter ook als een gemiste kans voor Lex. Hij kan op deze manier goodwill kweken waarmee hij enthousiaste investeerders kan binnenhalen. Dat zit er nu niet in.

Waarom is HCN zo populair: niet zozeer omdat horeca risicoloos is of omdat de zekerheden zo goed zijn. Maar je weet bij HCN, die zetten hun tanden er in, al moeten ze ervoor naar Duitsland of Israël.... :)
Pecunia non olet
pi_202646015
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 12:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd denk ik ook dat er (bijna) niets te halen valt. Andere platformen geven dat in vergelijkbare gevallen bij WSNP ook aan. Die zijn dan alleen zo gehaaid, om niet te melden, dat ze nog een poging bij de curator zouden kunnen wagen. En voor Lex is het niet meer dan een erfenis van de vorige eigenaar waar hij niets mee heeft verder.

Ik zie het echter ook als een gemiste kans voor Lex. Hij kan op deze manier goodwill kweken waarmee hij enthousiaste investeerders kan binnenhalen. Dat zit er nu niet in.

Waarom is HCN zo populair: niet zozeer omdat horeca risicoloos is of omdat de zekerheden zo goed zijn. Maar je weet bij HCN, die zetten hun tanden er in, al moeten ze ervoor naar Duitsland of Israël.... :)
Eens, maar wat betreft je 2e alinea: dat is nu eenmaal part of the deal als je een bestaand platform overneemt: dan neem je ook de lijken in de kast mee over. Als Lex deze lekker in de kast wil laten liggen had hij een nieuw platform op moeten tuigen.
pi_202646164
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 13:03 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Eens, maar wat betreft je 2e alinea: dat is nu eenmaal part of the deal als je een bestaand platform overneemt: dan neem je ook de lijken in de kast mee over. Als Lex deze lekker in de kast wil laten liggen had hij een nieuw platform op moeten tuigen.
Ook eens, maar het had denk ik voor de hand gelegen als Edward zelf de afhandeling van de oude dossiers ter hand had genomen. Die kent hij van buiten als het goed is. Hij nam niet eens de moeite om zelf een mail te sturen, dat liet hij - lekker makkelijk - over aan de opvolger. En die deed dat pas nadat ik (en misschien nog wat anderen) daar per mail om vroeg, naar aanleiding van die nieuwsbrief.
Pecunia non olet
pi_202646474
quote:
12s.gif Op woensdag 15 december 2021 22:04 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
oftewel: bekijk het maar!
Uit de mail van All4Funding aangaande Project overname van Os schoenen/Eline Footwear:

Theoretisch zou u zich met uw restvordering bij de curator kunnen melden. All4funding heeft besloten dit gezien de zeer lage te verwachten opbrengst en grote tijdsbesteding niet meer te doen.

Dit is toch wel een zeer vreemde gang van zaken van Lex van Hoepen. Wat hij dus schrijft is : Ik dien geen claim in bij de Curator maar doe het zelf maar!

Denk dat Lex het nog niet helemaal begrijpt. Wij als investeerders hebben nu juist een Fee betaald aan het platform om dit soort zaken te regelen. Dus Lex zal voor ons actie moeten ondernemen en deze vordering met de stichting zekerheden aan moeten melden bij de curator!

Hij zou toch moeten beseffen dat alleen door zich sterk te maken voor zijn investeerders zijn platform uiteindelijk zich in de markt kan invechten. Investeerders hebben geen behoefte aan een tweede Kapitaal op Maat!
Ben benieuwd of er nog een vervolg mail komt waarin hij toch aankondigt actie te ondernemen.
Doet hij niets dan is wat mij betreft All4funding exit!!
pi_202646707
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 12:39 schreef obligataire het volgende:

[..]
Laat ik een voorbeeld noemen:

Iemand heeft een aantal pandjes/appartementen in de verhuur.

Vroeger, moest je voor zo iemand een complete administratie optuigen, met gefactureerde huren, onderhoudskosten, afschrijvingen, energie, belastingen etc.etc. Kost veel tijd en de klant dus geld. Invullen van de aangifte duurt ook langer.
Vervolgens moet de Belastingdienst daar mensen op zetten op het te controleren, kost ook weer tijd, eventuele geschillen, correctie, bezwaar, beroep.

Toen Box 3 werd ingevoerd, hoefde je alleen nog maar de waarde van het pand en de eventuele schuld te vermelden. Klaar is kees. Later werd het nog eenvoudiger: nog maar 1 peildatum.

Ik zou het als een gemiste kans zien als dat oude systeem weer werd ingevoerd. En dat alleen vanwege dat gedram van de mensen met spaarrekeningen bij de Rabobank en consorten.

En laat ik eerlijk zijn: het heeft mij veel belasting bespaard want ik weet zeker dat ik over de werkelijke vermogensinkomsten veel meer progressieve heffing zou hebben betaald.

Elke verandering heeft winnaars en verliezers ;)
pi_202647044
quote:
18 panden in 30 maanden tijd.

7e project bij GVE van in totaal ~360k en maar bij één een tweede hypotheek.

Ik lees hier weleens over de koopdrift van Serkan & Ilyas van SIG, maar deze mensen kunnen het een stuk beter met een stuk minder zekerheden.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202647374
quote:
12s.gif Op woensdag 15 december 2021 22:04 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
oftewel: bekijk het maar!
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 22:58 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik las de mail net ook met stijgende verbazing: je hebt platformen die wat actiever zouden kunnen zijn met recovery, je hebt GvE die wel wat harder mag lopen als het dossier bij Flanderijn over de schutting te kieperen, maar dit is toch wel de overtreffende trap:
"We vinden het teveel werk om ons bij de curator te melden met onze vordering, dus we laten dit maar achterwege".
Om dan in de volgende alinea door te gaan met "we hopen wel dat u in ons eerste nieuwe project (zonder zekerheden!!) wilt investeren.

Ik vraag me nu toch af hoeveel de totale schulden van Eline Footwear waren. Ik ga er vanuit dat A4F de grootste partij is.
Laten we dan even rekenen met een minimale afdracht van zeg 200/maand x 36 maanden =7200. Hier de curator kosten vanaf, dan zou er toch genoeg moeten zijn voor een nabetaling in dit relatief kleine project.

Wellicht kan Lex het balkje bij het project op de website veranderen van "succes" in "fail, en niet alleen van de schoenverkoopster"
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 23:27 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik zit ook in de project maar heb deze mail niet eens ontvangen. Wel de nieuwsbrief met aankondiging van het nieuwe project.
Van mijn kant dan ook : bekijk het maar.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 12:05 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat is wel erg gemakkelijk, gewoon NIETS doen is dus de belangen van de investeerders niet willen verdedigen, voor mij een duidelijk signaal. En heel eerlijk, ik heb zelf in het verleden (zakelijk) ook genoeg met klanten te maken gehad en de curator informeren in dit soort gevallen kost natuurlijk ook niet de wereld aan tijd of geld. Maar als dat al teveel is dan is voor mij duidelijk hoe belangrijk voor Lex blijkbaar de investeerders zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 12:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd denk ik ook dat er (bijna) niets te halen valt. Andere platformen geven dat in vergelijkbare gevallen bij WSNP ook aan. Die zijn dan alleen zo gehaaid, om niet te melden, dat ze nog een poging bij de curator zouden kunnen wagen. En voor Lex is het niet meer dan een erfenis van de vorige eigenaar waar hij niets mee heeft verder.

Ik zie het echter ook als een gemiste kans voor Lex. Hij kan op deze manier goodwill kweken waarmee hij enthousiaste investeerders kan binnenhalen. Dat zit er nu niet in.

Waarom is HCN zo populair: niet zozeer omdat horeca risicoloos is of omdat de zekerheden zo goed zijn. Maar je weet bij HCN, die zetten hun tanden er in, al moeten ze ervoor naar Duitsland of Israël.... :)
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 13:03 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Eens, maar wat betreft je 2e alinea: dat is nu eenmaal part of the deal als je een bestaand platform overneemt: dan neem je ook de lijken in de kast mee over. Als Lex deze lekker in de kast wil laten liggen had hij een nieuw platform op moeten tuigen.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 13:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Uit de mail van All4Funding aangaande Project overname van Os schoenen/Eline Footwear:

Theoretisch zou u zich met uw restvordering bij de curator kunnen melden. All4funding heeft besloten dit gezien de zeer lage te verwachten opbrengst en grote tijdsbesteding niet meer te doen.

Dit is toch wel een zeer vreemde gang van zaken van Lex van Hoepen. Wat hij dus schrijft is : Ik dien geen claim in bij de Curator maar doe het zelf maar!

Denk dat Lex het nog niet helemaal begrijpt. Wij als investeerders hebben nu juist een Fee betaald aan het platform om dit soort zaken te regelen. Dus Lex zal voor ons actie moeten ondernemen en deze vordering met de stichting zekerheden aan moeten melden bij de curator!

Hij zou toch moeten beseffen dat alleen door zich sterk te maken voor zijn investeerders zijn platform uiteindelijk zich in de markt kan invechten. Investeerders hebben geen behoefte aan een tweede Kapitaal op Maat!
Ben benieuwd of er nog een vervolg mail komt waarin hij toch aankondigt actie te ondernemen.
Doet hij niets dan is wat mij betreft All4funding exit!!
In mijn ogen een schandelijke update. Wel fijn dat hij precies op het juiste moment komt. Als Lex van Hoepen geen actie onderneemt m.b.t. dit project zal ik niet meer investeren bij All4funding.

Heel erg dom om niet de moeite te willen nemen om de vordering bij de curator in te dienen. De curator doet uiteindelijk verreweg het meeste werk. Dit was een mooi moment geweest voor de nieuwe directie om te laten zien dat ze er staan voor hun investeerders en gemaakte afspraken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 16-12-2021 14:51:20 ]
pi_202647818
De Sauer & Oonkjes lopen weer binnen.
Ben benieuwd wanneer die eens met verzamelbetalingen gaan beginnen.
Pecunia non olet
pi_202648467
Beste investeerder,

Gisteravond heeft u van mij een mail ontvangen mbt de afwikkeling van de financiering van Eline Foodwear.

Ik heb hierin o.a. aangegeven dat All4funding de restvordering niet bij de curator zou indienen. Dit teveel ingegeven door mijn eigen negatieve ervaringen in dergelijke trajecten. Deze beslissing is in relatie tot All4funding en u als investeerder niet juist geweest. Ik biedt u hiervoor mijn excuses aan. De restvordering zal zsm worden opgemaakt en ingediend bij de curator. Uiteraard hou ik u van de voortgang op de hoogte.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nav deze mail vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Lex van Hoepen

Directeur
Pecunia non olet
pi_202648603
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2021 15:23 schreef obligataire het volgende:
Beste investeerder,

Gisteravond heeft u van mij een mail ontvangen mbt de afwikkeling van de financiering van Eline Foodwear.

Ik heb hierin o.a. aangegeven dat All4funding de restvordering niet bij de curator zou indienen. Dit teveel ingegeven door mijn eigen negatieve ervaringen in dergelijke trajecten. Deze beslissing is in relatie tot All4funding en u als investeerder niet juist geweest. Ik biedt u hiervoor mijn excuses aan. De restvordering zal zsm worden opgemaakt en ingediend bij de curator. Uiteraard hou ik u van de voortgang op de hoogte.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nav deze mail vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Lex van Hoepen

Directeur
Dit antwoord wijzigt mijn standpunt helemaal niet. Ik zal in de toekomst noch in leningen van hem of zijn bedrijven investeren noch deelnemen aan All4funding of ieder ander bedrijf waar hij bij betrokken is. Als hij pas na klachten hierover zijn besluit aanpast is dat alleen maar gebaseerd op angst dat men niet meer zal investeren in zaken waar hij bij betrokken is, Het eerste besluit geeft zijn werkelijke aard weer.
pi_202648620
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2021 15:23 schreef obligataire het volgende:
Beste investeerder,

Gisteravond heeft u van mij een mail ontvangen mbt de afwikkeling van de financiering van Eline Foodwear.

Ik heb hierin o.a. aangegeven dat All4funding de restvordering niet bij de curator zou indienen. Dit teveel ingegeven door mijn eigen negatieve ervaringen in dergelijke trajecten. Deze beslissing is in relatie tot All4funding en u als investeerder niet juist geweest. Ik biedt u hiervoor mijn excuses aan. De restvordering zal zsm worden opgemaakt en ingediend bij de curator. Uiteraard hou ik u van de voortgang op de hoogte.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nav deze mail vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Lex van Hoepen

Directeur
Ik mailde eerder vandaag naar Lex. Een kwartiertje voordat deze mailing binnen kwam kreeg ik hier antwoord op, dat hij de beslissing zou herzien, en alle investeerders zou informeren.
We hebben in ieder geval een snelle en juiste correctie op de eerder genomen beslissing.
pi_202648623
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2021 15:23 schreef obligataire het volgende:
Beste investeerder,

Gisteravond heeft u van mij een mail ontvangen mbt de afwikkeling van de financiering van Eline Foodwear.

Ik heb hierin o.a. aangegeven dat All4funding de restvordering niet bij de curator zou indienen. Dit teveel ingegeven door mijn eigen negatieve ervaringen in dergelijke trajecten. Deze beslissing is in relatie tot All4funding en u als investeerder niet juist geweest. Ik biedt u hiervoor mijn excuses aan. De restvordering zal zsm worden opgemaakt en ingediend bij de curator. Uiteraard hou ik u van de voortgang op de hoogte.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nav deze mail vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Lex van Hoepen

Directeur
En zo hoort het!
  donderdag 16 december 2021 @ 16:07:14 #264
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_202649306
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 13:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

Wij als investeerders hebben nu juist een Fee betaald aan het platform om dit soort zaken te regelen.
Waar staat dat je een fee betaalt mede om uitwinning van de zekerheden? De fee is mogelijk alleen bedoeld vanwege kosten van je account. Bij crowdfunding: Nooit van iets uitgaan als het niet beschreven staat.
pi_202649546
quote:
Had hem ook wel mee willen nemen, maar ja soms ook wel eens wat anders als CF te doen. :)
Afijn komt wel weer wat aardigs langs.

wel ongebruikelijk trouwens om de lening om 16.00uur s middags open te stellen.

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-12-2021 16:55:44 ]
pi_202649596
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 16:20 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Waar staat dat je een fee betaalt mede om uitwinning van de zekerheden? De fee is mogelijk alleen bedoeld vanwege kosten van je account. Bij crowdfunding: Nooit van iets uitgaan als het niet beschreven staat.
Uit FAQ All for funding:
Wat gebeurt er als een ondernemer niet meer betaalt?
All4Funding zal contact opnemen met ondernemer om alsnog het geld te innen. Lukt dit niet, dan zal een incassobureau worden ingeschakeld. Een incassobureau probeert de betaling dan binnen te krijgen al dan niet middels een schikking.


De Curator/Bewindvoerder voeren in geval van Faillissement/ WSNP de sanering schulden schikking uit. Als je niet aanmeld krijg je zeker niets.

Soms heeft ook de bewindvoerder boter op zijn hoofd en moet hij tot de orde geroepen worden zie gevalletje HCN waar afgelopen week over gesproken is.

Lijkt me duidelijk dat een platform achter je geld aan moet bij wanbetaling. AFM vat dit kort samen door te stellen dat het platform zorgplicht heeft naar de investeerder. Bij veel platformen staat zelfs in de voorwaarden dat je niet zelf achter je geld aan mag gaan!

[ Bericht 11% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-12-2021 16:46:17 ]
pi_202649794
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2021 15:23 schreef obligataire het volgende:
Beste investeerder,

Gisteravond heeft u van mij een mail ontvangen mbt de afwikkeling van de financiering van Eline Foodwear.

Ik heb hierin o.a. aangegeven dat All4funding de restvordering niet bij de curator zou indienen. Dit teveel ingegeven door mijn eigen negatieve ervaringen in dergelijke trajecten. Deze beslissing is in relatie tot All4funding en u als investeerder niet juist geweest. Ik biedt u hiervoor mijn excuses aan. De restvordering zal zsm worden opgemaakt en ingediend bij de curator. Uiteraard hou ik u van de voortgang op de hoogte.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nav deze mail vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Lex van Hoepen

Directeur
En ook deze heb ik niet nogen ontvangen. Ik ga die Lex nu maar eens mailen waar mijn updates blijven.
Enne ... Eline Foodwear? Ze verkocht toch schoenen en geen voedsel?
pi_202649831
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 16:49 schreef Soulfreak het volgende:
Enne ... Eline Foodwear? Ze verkocht toch schoenen en geen voedsel?
_O-
pi_202650363
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 13:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

Wij als investeerders hebben nu juist een Fee betaald aan het platform om dit soort zaken te regelen.
Waar staat dat je een fee betaalt mede om uitwinning van de zekerheden? De fee is mogelijk alleen bedoeld vanwege kosten van je account. Bij crowdfunding: Nooit van iets uitgaan als het niet beschreven staat.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 16:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Uit FAQ All for funding:
Wat gebeurt er als een ondernemer niet meer betaalt?
All4Funding zal contact opnemen met ondernemer om alsnog het geld te innen. Lukt dit niet, dan zal een incassobureau worden ingeschakeld. Een incassobureau probeert de betaling dan binnen te krijgen al dan niet middels een schikking.


Er staat niet dat je hiervoor betaalt via de fee. Sterker, er staat helemaal niet wie dat betaalt.

Maar eigenlijk was mijn opmerking algemeen bedoeld, voor alle platformen. Dat het onduidelijk is wie de kosten van uitwinning betaalt. GvE stelde aanvankelijk dat de kosten moeten worden gedragen door de investeerders. Ze geven de betaalde fees terug, en in praktijk hoefden de investeerders niet te betalen. Je hebt als investeerder geen idee van het financiële plaatje van uitwinning van zekerheden. Maar als er iets terug komt, dan is dat eerst voor het incassobureau, ik zie dit als een vorm waarbij je als investeerder het incassobureau betaalt.
pi_202651272
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 17:19 schreef bubbels234 het volgende:

[..]
Waar staat dat je een fee betaalt mede om uitwinning van de zekerheden? De fee is mogelijk alleen bedoeld vanwege kosten van je account. Bij crowdfunding: Nooit van iets uitgaan als het niet beschreven staat.
[..]
Er staat niet dat je hiervoor betaalt via de fee. Sterker, er staat helemaal niet wie dat betaalt.

Maar eigenlijk was mijn opmerking algemeen bedoeld, voor alle platformen. Dat het onduidelijk is wie de kosten van uitwinning betaalt. GvE stelde aanvankelijk dat de kosten moeten worden gedragen door de investeerders. Ze geven de betaalde fees terug, en in praktijk hoefden de investeerders niet te betalen. Je hebt als investeerder geen idee van het financiële plaatje van uitwinning van zekerheden. Maar als er iets terug komt, dan is dat eerst voor het incassobureau, ik zie dit als een vorm waarbij je als investeerder het incassobureau betaalt.
Misschien zou wat meer (financiele) openheid van zaken (komen we weer terug op communicatie) en inzicht in de situatie wel een flinke verbetering zijn en waarschijnlijk ook op meer begrip kunnen rekenen. We moeten nu de platformen maar op hun blauwe ogen vertrouwen dat het inderdaad gaat zoals het gaat en dat dat het maximala haalbare is. Op basis van eigen waarneming (of directe kennis/informatie doordat investeerders toevallig de situatie heel goed kennen van zeer dichtbij: restauranthouder in Goes die failliet ging en restauranthouder in Middelburg die de tent hefet gesloten) kan ik wel aangegeven dat dat vertrouwen soms wat lastig is als je meer details kent waar vervolgens het platform dan niets mee lijkt te doen als je die info deelt. Op dat punt (en dat is ook al vaker gezegd) heb ik het idee dat hcn haar klanten veel beter kent dan welk ander platform dan ook en op die manier ook veel korter op de bal zit wat.
pi_202656472
Toch weer terug naar 5% bij CRE, morgen 16u Pelkwijk Piet Mondriaan.
pi_202658857
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:17 schreef lykkefund het volgende:
Toch weer terug naar 5% bij CRE, morgen 16u Pelkwijk Piet Mondriaan.
ik had een aantal weken geleden een Test inschrijving gedaan van 500 euro (en geen Pest inschrijving van 50k), om te zien of je zelf je inschrijving kon verwijderen (en dat kon niet).
Voor deze inschrijving (aanleunwoning Pelkwijk) heb ik al minimaal 4 mails gehad dat ik nu kon betalen.
4 en 4.5% wordt dus toch gelukkig te laag bevonden door investeerders.

Ik ben benieuwd of het 5% project van morgen nu met kosten voor de investeerder is of niet.
pi_202658983
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 16:48 schreef obligataire het volgende:
De merkwaardige situatie doet zich voor dat de lening van de mooie zusjes misschien nog wel de beste is van de laatste serie kansen :) , plus die van de keukenwrappers, van die laatste zou ik wel 'n linkje willen zien c_/
Dit is het linkje van de Keukenwrappers

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202659747
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 00:36 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Dit is het linkje van de Keukenwrappers

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooi project. Vraag me wel af of mevr. Smeijsters beseft of ze meer risico loopt dan de heer Moonen.
  vrijdag 17 december 2021 @ 09:13:27 #276
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202660136
Bij Collin;

De Hypotheek Lounge bv.

Alle investeerders een kortingsvoucher ter waarde ¤ 500,--

Dus investeer ¤ 500,--- ontvang je bon voor ¤ 500,-- en als het goed gaat ook nog ¤ 500,- + rente. Da's nog eens wat.

Of zie ik dat verkeerd?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202660173
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 08:11 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Mooi project. Vraag me wel af of mevr. Smeijsters beseft of dat ze meer risico loopt dan de heer Moonen.
Denk het niet, maar ze heeft vast een hele mooie keuken om allemaal lekkers te maken voor haar hubbie
  vrijdag 17 december 2021 @ 09:26:19 #278
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_202660229
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:17 schreef lykkefund het volgende:
Toch weer terug naar 5% bij CRE, morgen 16u Pelkwijk Piet Mondriaan
Bij vorige project was het 4,5%, maar vrijgesteld van eenmalige bemiddelingskosten (0,9%). Alléén als die vrijstelling nu ook weer geldt, is het daadwerkelijk een verbetering, anders zeker niet...
pi_202660291
quote:
Iemand hier nog ideën bij voor zo meteen? Het OG lijkt me niet heel courant, maar met een eerste hypotheek, meetekenen van de holding en een aandeelhouder die stevig mee doet, niet heel slecht, toch? Als je als gewone particulier in zo'n box huisraad moet opslaan, verhuizingen en dergelijke uitgezonderd, dan heb je gewoon te veel spullen, maar er zijn toch best veel mensen die er gebruik van maken.
pi_202660529
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 09:36 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Iemand hier nog ideën bij voor zo meteen? Het OG lijkt me niet heel courant, maar met een eerste hypotheek, meetekenen van de holding en een aandeelhouder die stevig mee doet, niet heel slecht, toch? Als je als gewone particulier in zo'n box huisraad moet opslaan, verhuizingen en dergelijke uitgezonderd, dan heb je gewoon te veel spullen, maar er zijn toch best veel mensen die er gebruik van maken.
Meegepakt.
Pecunia non olet
  vrijdag 17 december 2021 @ 10:12:55 #281
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202660572
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 09:36 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Iemand hier nog ideën bij voor zo meteen? Het OG lijkt me niet heel courant, maar met een eerste hypotheek, meetekenen van de holding en een aandeelhouder die stevig mee doet, niet heel slecht, toch? Als je als gewone particulier in zo'n box huisraad moet opslaan, verhuizingen en dergelijke uitgezonderd, dan heb je gewoon te veel spullen, maar er zijn toch best veel mensen die er gebruik van maken.
Is gelukt. Loopt snel vol
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202660580
I
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 10:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Meegepakt.
Ik ook. Er staat voor de liefhebber nog 750.000 euro open van de 2,5 miljoen.
pi_202660590
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 09:36 schreef Incitatus3 het volgende:
Iemand hier nog ideën bij voor zo meteen? Het OG lijkt me niet heel courant, maar met een eerste hypotheek, meetekenen van de holding en een aandeelhouder die stevig mee doet, niet heel slecht, toch? Als je als gewone particulier in zo'n box huisraad moet opslaan, verhuizingen en dergelijke uitgezonderd, dan heb je gewoon te veel spullen, maar er zijn toch best veel mensen die er gebruik van maken.
ook meegenomen
pi_202660807
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 09:36 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Iemand hier nog ideën bij voor zo meteen? Het OG lijkt me niet heel courant, maar met een eerste hypotheek, meetekenen van de holding en een aandeelhouder die stevig mee doet, niet heel slecht, toch? Als je als gewone particulier in zo'n box huisraad moet opslaan, verhuizingen en dergelijke uitgezonderd, dan heb je gewoon te veel spullen, maar er zijn toch best veel mensen die er gebruik van maken.
Lage rente concurrent geeft 8,5 % 10 jaar
pi_202661063
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 22:17 schreef lykkefund het volgende:
Toch weer terug naar 5% bij CRE, morgen 16u Pelkwijk Piet Mondriaan.
Heb ik ergens iets gemist, ik zie niets op de site en heb ook geen mail gezien ?
pi_202661381
SIG open Steenweg Sittard
pi_202661390
SIG Steenweg Sittard open / de lage schijven gaan nu vlot.
update : nu ook schijf 3 aardig vol aan het lopen
pi_202661392
quote:
12s.gif Op vrijdag 17 december 2021 11:31 schreef peterc het volgende:
SIG open Steenweg Sittard
https://investeren.sameni(...)-a-61-b-en-63-a-tm-k
Meegenomen
pi_202661464
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 11:02 schreef tnhb het volgende:
Heb ik ergens iets gemist, ik zie niets op de site en heb ook geen mail gezien ?
Via de mail, gisteravond , even na 20 uur
  vrijdag 17 december 2021 @ 11:40:08 #290
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202661469
quote:
Ook meegenomen. Ben geboren en getogen in Sittard en ken de locatie.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202661520
Ook meegenomen, wat groter dan normaal. Hoge gemiddelde investering trouwens in dit project.
pi_202662238
Transformatie zakelijk pand
https://www.collincrowdfu(...)d363902cbe5afad5b47d
3x 1e hypotheek met linkje

[ Bericht 24% gewijzigd door KrekelJapie op 17-12-2021 12:52:41 ]
pi_202662478
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 12:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Transformatie zakelijk pand
https://www.collincrowdfu(...)d363902cbe5afad5b47d
3x 1e hypotheek met linkje
Zakelijk vastgoed met dekking net onder 70% met een netto rente van 4,3% laat ik lekker aan een ander over. Als dit de nieuwe rentestandaard van Collin gaat worden investeer ik daar weinig meer. Ze lijken de grenzen op te zoeken.
pi_202662559
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 12:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Transformatie zakelijk pand
https://www.collincrowdfu(...)d363902cbe5afad5b47d
3x 1e hypotheek met linkje
(minimaal) 1 hele procent te weinig
pi_202663140
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 13:04 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Zakelijk vastgoed met dekking net onder 70% met een netto rente van 4,3% laat ik lekker aan een ander over. Als dit de nieuwe rentestandaard van Collin gaat worden investeer ik daar weinig meer. Ze lijken de grenzen op te zoeken.
De vraag is hoe lang dat nog goed gaat. De ECB trapt nu al langzaam op de rem van het opkoopprogramma om de inflatie te remmen, maar als dat onvoldoende werkt gaat de kapitaalmarktrente onherroepelijk oplopen en dan gaat niemand meer tegen deze lage rentes geld uit lenen. Voor mij is het reden om op dit moment vooral ook te kijken naar de gemiddelde duratie van mijn crowdfundleningen. Die wil ik zeker niet te ver op laten lopen. Dus steady door investeren met ongeveer gelijke bedragen per periode.

En laten we ook niet vergeten dat de inflatie al jarenlang extreem laag is geweest dus een correctie zat er aan te komen.
pi_202663194
Zorgt een toenemende inflatie nog voor extra risico op problemen bij de projecten?
Oftewel neemt met een hogere inflatie ook het risico toe?
pi_202663242
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 13:53 schreef dyna18 het volgende:
Zorgt een toenemende inflatie nog voor extra risico op problemen bij de projecten?
Oftewel neemt met een hogere inflatie ook het risico toe?
Dat is heel erg afhankelijk van het soort project en van het moment dit in grijpt. Voorbeeld: Als de inflatie toe neemt van een vastgoedfinanciering bij Sig zal gedurende de looptijd het vooral lekker voor de verhuurder zijn want die kan de jaarlijkse huurstijging opvoeren. Maar als de inflatie en afgeleid de rente richting einde van de financiering flink op loopt kan dat effect hebben op de waarde van het vastgoed en daarmee of de herfinanciering lukt.
pi_202663341
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 13:53 schreef dyna18 het volgende:
Zorgt een toenemende inflatie nog voor extra risico op problemen bij de projecten?
Oftewel neemt met een hogere inflatie ook het risico toe?
Dat hangt sterk af van het type project. Actiam had er een mooi stukje over van de week, met o.a. de opmerking: zo lang de lonen minder hard stijgen, is inflatie goed voor de winstgevendheid van bedrijven. Daar zitten duizend mitsen en maren aan, maar het risico op projecten neemt dus misschien zelfs af: https://www.actiam.com/nl(...)-terug-naar-normaal/
pi_202663383
Proeflokaal Bregje Alphen a/d Rijn is vandaag volledig afgelost. Hulde! Zeker voor horeca-ondernemers in het algemeen die al bijna twee jaar in een rollercoaster zitten.
pi_202664351
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 09:26 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Bij vorige project was het 4,5%, maar vrijgesteld van eenmalige bemiddelingskosten (0,9%). Alléén als die vrijstelling nu ook weer geldt, is het daadwerkelijk een verbetering, anders zeker niet...
Blijkbaar vrij van bemiddelingskosten, of er al een mail is gestuurd weet ik niet (die van gister heb ik in elk geval niet gekregen). Momenteel is er reeds iets van 380k ingeschreven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202664354
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 12:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Transformatie zakelijk pand
https://www.collincrowdfu(...)d363902cbe5afad5b47d
3x 1e hypotheek met linkje
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 13:04 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Zakelijk vastgoed met dekking net onder 70% met een netto rente van 4,3% laat ik lekker aan een ander over. Als dit de nieuwe rentestandaard van Collin gaat worden investeer ik daar weinig meer. Ze lijken de grenzen op te zoeken.
Ik vind deze rente ook wel erg karig. Linkje is denk ik wel al vrij breed gedistribueerd. inmiddels al meer dan140 investeerders die samen al 400K bijeengebracht hebben. Ik kijk de kat nog even uit de boom. Met 6% was ik wel ingestapt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')