https://nos.nl/artikel/24(...)vasie-of-is-het-blufquote:Als Rusland Oekraïne binnenvalt, hoe bereid je je daar als burger op voor? De Oekraïense newssite Babel heeft een uitgebreide lijst met tips daarvoor opgesteld. Leer eerste hulp en zoek schuilkelders op in de buurt, is te lezen in het artikel.
Eerder deze maand waarschuwden Amerikaanse inlichtingendiensten dat Moskou mogelijk een invasie aan het voorbereiden is. Dat zou ook blijken uit satellietbeelden. Aan de grens zouden bijna 100.000 Russische militairen zijn gestationeerd en er zouden plannen liggen voor een inval. Ook inlichtingendiensten in Oekraïne sloegen alarm.
De NAVO besprak de spanningen vandaag op een top in Letland. Oekraïne is geen lidstaat van het militaire bondgenootschap, maar is de afgelopen jaren wel gesteund door de alliantie en hoopt ooit te kunnen toetreden. Secretaris-generaal Jens Stoltenberg sprak duidelijke taal richting Moskou: "Rusland zal een hoge prijs betalen als ze opnieuw geweld gebruiken tegen het onafhankelijke Oekraïne."
Maar volgens het Kremlin zijn de aantijgingen onzin. Niet Rusland, maar juist het Westen maakt zich schuldig aan provocaties - onder meer door wapens te sturen naar Oekraïne. President Poetin waarschuwde vanmiddag de NAVO nog om geen 'rode lijn' te overschrijden, zoals het sturen van van extra militairen naar Oekraïne.
Dat laatste zeker. Maar anders ben jij bereid om te vechten en te sneuvelen voor Oekraïne (of je kinderen dat te laten doen)?quote:Op maandag 6 december 2021 21:11 schreef PzKpfw het volgende:
Ik vrees dat de Oekraïners eerst wel iets van weerstand kunnen bieden maar later hopeloos worden overrompeld. Het Westen zal er wel weer bij staan te kijken. Verder dan een paar vermanende woorden en wat laffe sancties zal het niet komen. Maar laten we hopen dat het met een sisser afloopt.
Dat zal zoals in iedere oorlog vooral aan de propaganda liggen.quote:Op maandag 6 december 2021 22:02 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Dat laatste zeker. Maar anders ben jij bereid om te vechten en te sneuvelen voor Oekraïne (of je kinderen dat te laten doen)?
Ze zullen dan snel de grens de EU moeten veroveren want anders zullen nogal wat oekrainers daarheen vluchten.quote:Op dinsdag 7 december 2021 00:24 schreef polderturk het volgende:
Als Rusland Oekraïene verovert, dan zullen ze veel sterker worden. 40 miljoen inwoners erbij
Of de EU moet nog meer muren bouwen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 00:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ze zullen dan snel de grens de EU moeten veroveren want anders zullen nogal wat oekrainers daarheen vluchten.
quote:Op maandag 6 december 2021 22:10 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Dat zal zoals in iedere oorlog vooral aan de propaganda liggen.
Had ik in de tweede wereldoorlog geleefd had ik waarschijnlijk voor de Duitsers gevochten.
Zou Rusland nu weer Europa bedreigen zal ik me waarschijnlijk wel vrijwillig aanmelden om te vechten voor ons continent.
Als de russen Oekraine binnenvallen zijn oekrainer vluchtelingen welkom in de EU. Het is dan een buurland wat in oorlog is en de cultuurverschillen zijn niet van een astronomische grote. Uit Belarus zijn ook velen gevlucht en opgevangen. Veel oekrainers werken al als gastarbeider in oost-europa in landen zoals Polen. Wij kunnen die arbeidskrachten hier prima gebruiken, zeker t.a.v. de energie-transitie.quote:Op dinsdag 7 december 2021 01:18 schreef polderturk het volgende:
[..]
Of de EU moet nog meer muren bouwen.
Maar je hebt een punt. Als er een oorlog komt zullen we de grootste vluchtelingenstroom ooit krijgen.
quote:https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainians_in_Poland
About 1 to 2 million Ukrainian citizens are working in Poland. There are also 40,000 Ukrainian students in Poland.
Following the 2014-15 Russian military intervention in Ukraine, including its illegal annexation of Crimea ("Helsinki Declaration"),[19] the situation changed dramatically. Poland began taking in large numbers of refugees from the Ukraine conflict as part of the EU's refugee programme.[20] The policy of strategic partnership between Kyiv and Warsaw was extended to military and technical cooperation,[21][22] but the more immediate task, informed Poland's State secretary Krzysztof Szczerski, was the Ukraine's constitutional reform leading to broad decentralization of power.[21] The number of applications for refugee status rose 50 times following the start of War in Donbass in Eastern Ukraine in 2014. However, most new applicants are not eligible to claim refugee protection in Poland, because Ukraine is a sovereign country with a democratic government fully accountable to its citizens. Resident visas in Poland are available in other immigration categories.[13]
Er zal niet veel werk meer zijn als de Russen de gaskraan dichtdraaien bij een conflict.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de russen Oekraine binnenvallen zijn oekrainer vluchtelingen welkom in de EU. Het is dan een buurland wat in oorlog is en de cultuurverschillen zijn niet van een astronomische grote. Uit Belarus zijn ook velen gevlucht en opgevangen. Veel oekrainers werken al als gastarbeider in oost-europa in landen zoals Polen. Wij kunnen die arbeidskrachten hier prima gebruiken, zeker t.a.v. de energie-transitie.
[..]
Dan moet er nog sneller en harder gewerkt worden aan energie transitie en besparing, dus meer werk en dan stijgen op de wereldmarkt de prijzen van aardgas en olie enorm zoals bij eerdere vergelijkbare conflicten is gebleken. Wij zullen dan nog meer LNG en aardolie van de wereldmarkt moeten betrekken tijdens die overgang. Dat de inflatie dan flink gaat oplopen is zeker.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:39 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Er zal niet veel werk meer zijn als de Russen de gaskraan dichtdraaien bij een conflict.
Of ben je nu zo naief dat je denkt dat het gas en olie gewoon door blijft stromen uit Rusland bij een oorlog?
Jij zou op een rubberboot naar Engeland varen begrijp ik?quote:
Rusland heeft 1 belangrijke bron van inkomsten. Ik vind het prima als ze de gaskraan dichtdraaien hoor. Dan gaat de transitie hier ineens veel sneller en zijn ze het enige machtsmiddel dat ze hebben definitief kwijt.quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:39 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Er zal niet veel werk meer zijn als de Russen de gaskraan dichtdraaien bij een conflict.
Of ben je nu zo naief dat je denkt dat het gas en olie gewoon door blijft stromen uit Rusland bij een oorlog?
Dit waag ik heel erg te betwijfelen.quote:Op maandag 6 december 2021 21:11 schreef PzKpfw het volgende:
Het Westen zal er wel weer bij staan te kijken
Denk dat het simpelweg een politiek spel is. Rusland is niet echt van het veroveren, op wat grensgebieden na dan die bovendien bewoond worden door meerendeel Russen. Als het aanvalt zal het niet meer als de Donbas regio zijn wat ze willen veroveren, maar wat ze op dit moment tienduizenden zo niet meer soldaten gaat kosten dus ik weet het niet.quote:Op maandag 6 december 2021 21:11 schreef PzKpfw het volgende:
Ik vrees dat de Oekraïners eerst wel iets van weerstand kunnen bieden maar later hopeloos worden overrompeld. Het Westen zal er wel weer bij staan te kijken. Verder dan een paar vermanende woorden en wat laffe sancties zal het niet komen. Maar laten we hopen dat het met een sisser afloopt.
Je moet je ook afvragen wat ze er mee winnen en verliezen. Het is volkomen onlogisch voor ze om miljarden in een invasie te gooien en daarna nog eens miljarden kwijt te raken om het volk onder controle te houden en met sancties van andere landen om te gaan. De status quo nu lijkt mij als leek veel beter voor Rusland.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:04 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Denk dat het simpelweg een politiek spel is. Rusland is niet echt van het veroveren, op wat grensgebieden na dan die bovendien bewoond worden door meerendeel Russen. Als het aanvalt zal het niet meer als de Donbas regio zijn wat ze willen veroveren, maar wat ze op dit moment tienduizenden zo niet meer soldaten gaat kosten dus ik weet het niet.
Ga bovendien zelf ook bijna naar (west) Oekraine voor een korte periode. We zijn hier in het buitenland veel meer met het conflict bezig als men daar, ze maken zich er daar niet druk om merk ik.
Poetin heeft middels aardgas en aardolie nu nog aardig wat geopolitieke invloed maar weet ondertussen ook dat daar binnenkort een einde aan komt. Nu probeert hij nog snel een concessie te krijgen dat de Oekraine geen NAVO-lid wordt maar daarmee erkent hij tegelijkertijd de soevereiniteit niet van de Oekraine en dat is juist in een verdrag overeengekomen in ruil dat Oekraine afstand doet van kernwapens. De NAVO zal niet snel meegaan in het ontnemen van de soevereiniteit van Oekraine. Niet voor niets kan elke dictator aanhaken bij Poetin maar of dat een slimme lange termijn strategie is vraag ik me af. Het meehelpen onderdrukken van hele bevolkingen heeft zo zijn prijskaartje.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:51 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Rusland heeft 1 belangrijke bron van inkomsten. Ik vind het prima als ze de gaskraan dichtdraaien hoor. Dan gaat de transitie hier ineens veel sneller en zijn ze het enige machtsmiddel dat ze hebben definitief kwijt.
Ik vaar helemaal nergens naar.quote:Op dinsdag 7 december 2021 10:49 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Jij zou op een rubberboot naar Engeland varen begrijp ik?
Of blijf je in huis om vermoord te worden en je vrouw laten verkrachten?
Kans is aanwezig dat de Oekraine wordt opgeofferd en Rusland het binnenvalt omdat het zowel de EU als de VS maar bovenal het militair industrieel complex van zowel Rusland als dat van de VS in de kaart speelt. Was het in WOII Polen dat werd verscheurd kan datzelfde lot nu Oekraine ten beurt vallen. Hopelijk zijn we nu ietsje humaner maar ik vrees dat dat een illusie isquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |