Juist niet, op de namen na heeft het vrij weinig nog met de boeken te maken.quote:Op zaterdag 25 december 2021 07:29 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Je moet wel echt totaal blind fan van de boeken zijn om hier naar te kunnen kijken.
Het leven in Paaran Disen is dan ook grotendeels, op één aanval na iirc, gewoon doorgegaan als normaal.quote:Op zaterdag 25 december 2021 11:32 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ik vond alleen de proloog echt zwak, sowieso door Lews al The Dragon Reborn te noemen ipv gewoon The Dragon en omdat het er niet uitzag dat er een flinke oorlog gaande was op dat moment. Ook kon die Tamyrlin precies voorspellen wat er zou gebeuren met de One Power terwijl dat juist als een schok kwam.
Snap wel dat ze wilden laten zien dat het een zwaar futuristische wereld was maar het conflict kwam niet helemaal goed over zo.
Het is meer dat het echt een laatste wanhoopspoging was van Lews Therin op dat moment en dat kwam totaal niet over. Want het leek dus of alles in Paaran Disen gewoon nog heel goed ging en in de dialoog tussen de twee kwam er ook niet echt wanhoop over dat er nu iets moest gebeuren omdat anders alles naar de tyfus zou gaan. En dat was toch wel redelijk belangrijk aangezien dat plotpunt het hele verhaal in gang zet.quote:Op zaterdag 25 december 2021 12:11 schreef Het_Liegebeest het volgende:
[..]
Het leven in Paaran Disen is dan ook grotendeels, op één aanval na iirc, gewoon doorgegaan als normaal.
Apart wel dat je dan over zoiets valt, maar al het andere niet ziet of negeert.
Ook dit was trouwens hopeloos geacteerd. Wellicht een reden waarom het niet over kwam. Ik vraag me af of die acteurs echt zo slecht zijn, of dat er op de set een 1-take only regime wordt gevoerd.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:00 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Het is meer dat het echt een laatste wanhoopspoging was van Lews Therin op dat moment en dat kwam totaal niet over. Want het leek dus of alles in Paaran Disen gewoon nog heel goed ging en in de dialoog tussen de twee kwam er ook niet echt wanhoop over dat er nu iets moest gebeuren omdat anders alles naar de tyfus zou gaan. En dat was toch wel redelijk belangrijk aangezien dat plotpunt het hele verhaal in gang zet.
Ik vond niet dat het per se aan het acteerwerk lag maar meer aan hoe de dialogen geschreven waren en hoe het geregisseerd was.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ook dit was trouwens hopeloos geacteerd. Wellicht een reden waarom het niet over kwam. Ik vraag me af of die acteurs echt zo slecht zijn, of dat er op de set een 1-take only regime wordt gevoerd.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je als maatschappij dit soort performance accepteert als je met een productie van tien miljoen per aflevering bezig bent. Zelfs het acteerwerk van Rosamund Pike is extreem eenzijdig en niet inspirerend.
Het gemaakt theatrale waarmee ze zo nu en dan probeert Cate Blanchet na te doen werkt totaal niet en is een act in een act.
Ik vraag me serieus af of jij voor deze serie wel eens ooit TV of film hebt gekeken. Ik heb zelden zo'n verzameling matig acteerwerk in een A-productie gezien.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:33 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ik vond niet dat het per se aan het acteerwerk lag maar meer aan hoe de dialogen geschreven waren en hoe het geregisseerd was.
Eigenlijk vind ik alleen Perrin van de main cast matig acteren, al is dat ook wel een lastig personage om goed te vertolken. Egwene is oké maar heeft ook nog niet heel veel te doen gehad. Rand doet het prima en bij momenten liet hij al goede hints zien naar zijn toekomstige verhaallijn. Ik ben wel fan van de actrice van Nynaeve, ook al zijn sommige van haar momenten vrij cheesy.
Ik kijk belachelijk veel series en heb zeker veel slechter gezien. Op dit moment nog bij Dexter een paar acteurs die tieners spelen die ik echt een stuk matiger vind dan wat er speelt in WoT.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:41 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik vraag me serieus af of jij voor deze serie wel eens ooit TV of film hebt gekeken. Ik heb zelden zo'n verzameling matig acteerwerk in een A-productie gezien.
Moeilijk hè, je persoonlijke mening niet als vaststaand feit zien.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:41 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik vraag me serieus af of jij voor deze serie wel eens ooit TV of film hebt gekeken. Ik heb zelden zo'n verzameling matig acteerwerk in een A-productie gezien.
Moeilijk hè, mensen die een andere mening hebben over iets wat jij leuk vindt. Maar inderdaad. Deze serie valt volledig in het genre wat ik graag kijk en ik had me er enorm op verheugd omdat ik denk dat het basismateriaal erg goed te verfilmen zou moeten zijn. En als er dan al een jaar geroepen wordt dat het een GoT en LotR killer gaat worden, dan zijn mijn verwachtingen hoog gespannen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 14:11 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Moeilijk hè, je persoonlijke mening niet als vaststaand feit zien.
Clarke was in S1 al zoveel beter dan die mutsen in deze serie, bovendien ook een veel moeilijkere rol. Harrington was inderdaad niet best, dat ben ik met je eens.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:45 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ik kijk belachelijk veel series en heb zeker veel slechter gezien. Op dit moment nog bij Dexter een paar acteurs die tieners spelen die ik echt een stuk matiger vind dan wat er speelt in WoT.
Dat ze niet allemaal zo goed acteren als in bijvoorbeeld Succession was te begrijpen en dat is ook niet erg verder, maar ik vind de acteurs van Rand, Nynaeve en Egwene niet veel slechter dan een Kit Harrington of Emilia Clarke in S1 van GoT (waar ook heel veel kritieken op waren destijds).
Het verschil is dat het eerste boek in de ASOIAF-reeks ook gewoon beter is dan Eye of the World (en was makkelijker één op één te verfilmen dan het eerste boek van WoT). Dus ik had ook niet per se verwacht dat dit eerste seizoen al van het niveau zou worden van de eerste vier seizoenen van GoT.quote:Op zaterdag 25 december 2021 14:21 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Moeilijk hè, mensen die een andere mening hebben over iets wat jij leuk vindt. Maar inderdaad. Deze serie valt volledig in het genre wat ik graag kijk en ik had me er enorm op verheugd omdat ik denk dat het basismateriaal erg goed te verfilmen zou moeten zijn. En als er dan al een jaar geroepen wordt dat het een GoT en LotR killer gaat worden, dan zijn mijn verwachtingen hoog gespannen.
En dan kan ik me inderdaad niet voorstellen dat er mensen zijn die hier naar kijken en zich dan niet dood ergeren aan het 'acteer' werk, de CGI, de uiterst matige dialogen en eendimensionale karakters. Zoals gezegd, 2 goede afleveringen en 2 redelijke is gewoon een slechte score als je zo'n budget hebt.
Van het eerste seizoen GoT kan ik zo drie hoogtepunten opnoemen die me van mijn stoel bliezen. Grafisch, acteerwerk, mind-blowing. Van deze serie niet 1. Alleen dieptepunten, geen hoogtepunten en dat vind ik echt schokkend als ik zie wat dit heeft gekost.
Ja, dat was sowieso gewoon ontzettend slecht, slecht geschreven en slecht geacteerd op een, wederom, hele lelijke set, maar ik dacht dat je hetzelfde bedoelde als enkele anderen op Dragonmount, dat Paaran Disen er gewoon normaal uitzag.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:00 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Het is meer dat het echt een laatste wanhoopspoging was van Lews Therin op dat moment en dat kwam totaal niet over. Want het leek dus of alles in Paaran Disen gewoon nog heel goed ging en in de dialoog tussen de twee kwam er ook niet echt wanhoop over dat er nu iets moest gebeuren omdat anders alles naar de tyfus zou gaan. En dat was toch wel redelijk belangrijk aangezien dat plotpunt het hele verhaal in gang zet.
Neuh, andere meningen voegen meestal juist iets toe. Als iemand zegt "ik vond het kut want dit en dit en dit" is dat mogelijk basis voor een leuk gesprek of discussie.quote:Op zaterdag 25 december 2021 14:21 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Moeilijk hè, mensen die een andere mening hebben over iets wat jij leuk vindt.
EotW vond ik ook zo ongelofelijk saai dat ik die bij herlezen meestal in een uurtje of 2 diagonaal doorsjees. Wonderbaarlijk eigenlijk dat zo'n saai eerste boek toch zoveel mensen boek 2 heeft doen proberen.quote:Op zaterdag 25 december 2021 14:36 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Het verschil is dat het eerste boek in de ASOIAF-reeks ook gewoon beter is dan Eye of the World.
Maar hij/zij is behoorlijk kritisch he, dan mot je wel.quote:Op zaterdag 25 december 2021 14:11 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Moeilijk hè, je persoonlijke mening niet als vaststaand feit zien.
Je moet het ook niet vergelijken met GOT. Daar komt geen enkele fantasy serie bij in de buurt. De eerste 4 seizoenen dan.quote:Op zaterdag 25 december 2021 14:21 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Moeilijk hè, mensen die een andere mening hebben over iets wat jij leuk vindt. Maar inderdaad. Deze serie valt volledig in het genre wat ik graag kijk en ik had me er enorm op verheugd omdat ik denk dat het basismateriaal erg goed te verfilmen zou moeten zijn. En als er dan al een jaar geroepen wordt dat het een GoT en LotR killer gaat worden, dan zijn mijn verwachtingen hoog gespannen.
En dan kan ik me inderdaad niet voorstellen dat er mensen zijn die hier naar kijken en zich dan niet dood ergeren aan het 'acteer' werk, de CGI, de uiterst matige dialogen en eendimensionale karakters. Zoals gezegd, 2 goede afleveringen en 2 redelijke is gewoon een slechte score als je zo'n budget hebt.
Van het eerste seizoen GoT kan ik zo drie hoogtepunten opnoemen die me van mijn stoel bliezen. Grafisch, acteerwerk, mind-blowing. Van deze serie niet 1. Alleen dieptepunten, geen hoogtepunten en dat vind ik echt schokkend als ik zie wat dit heeft gekost.
Wat Moiraine zei kon natuurlijk nog komen door verkeerde informatie omdat het zoveel jaar geleden was en ze niet meer precies wisten hoe de situatie echt in elkaar stak, had wel gepast bij een groot thema van de boeken.quote:Op zaterdag 25 december 2021 15:16 schreef Het_Liegebeest het volgende:
[..]
Ja, dat was sowieso gewoon ontzettend slecht, slecht geschreven en slecht geacteerd op een, wederom, hele lelijke set, maar ik dacht dat je hetzelfde bedoelde als enkele anderen op Dragonmount, dat Paaran Disen er gewoon normaal uitzag.
Van de andere kant, wie zegt dat het een uiterste wanhoopspoging was? Zoals het nu is lijkt het meer alsof LTT gewoon een ontzettende arrogante droplul is en dit meer een arrogante zet is dan een wanhoopspoging. Komt mooi overeen met wat Moiraine zegt aan het begin van het seizoen; the arrogance of men.
Maar niet verrassend met Rafe 'I'm a feminist' Judkins aan het roer
Het eerste boek vond ik ook wel erg cliché en chaotisch maar vanaf het tweede boek was ik hooked. Het is verder niet de enige serie met een matig eerste boek, dat heb ik ook bij Harry Potter.quote:Op zaterdag 25 december 2021 16:13 schreef Vanyel het volgende:
[..]
EotW vond ik ook zo ongelofelijk saai dat ik die bij herlezen meestal in een uurtje of 2 diagonaal doorsjees. Wonderbaarlijk eigenlijk dat zo'n saai eerste boek toch zoveel mensen boek 2 heeft doen proberen.
Die limiet van 8 afleveringen heeft daar wel voor gezorgd waardoor er toch te weinig tijd was om sommige lore beter te kunnen vertellen en de personages meer tijd te geven om zich te ontwikkelen. Het magic systeem is ook niet echt uitgelegd heb ik het idee, maar dat was sowieso altijd al lastig goed te brengen in een tv-serie.quote:Op zaterdag 25 december 2021 18:59 schreef fetX het volgende:
Ik vond de laatste aflevering echt heel, heel erg tegenvallen in vergelijking met eerdere afleveringen. Het zorgt er bijna voor dat ik totaal niet geïnteresseerd ben in seizoen 2. Ook vind ik dat ze er niet bijster goed in zijn geslaagd om het verhaal nu echt een beetje duidelijk te krijgen. Ik lees wel veel na en dan kom je er wel uit, maar dat had mijns inziens wel beter gekund.
Op het vlak van acteerwerk en CGI ga ik me niet begeven. Dat laat ik aan zelfbenoemd expert @:behoorlijkkritisch over.
Misschien House of the Dragon.quote:Op zaterdag 25 december 2021 19:22 schreef LordVoldermort het volgende:
[..]
Je moet het ook niet vergelijken met GOT. Daar komt geen enkele fantasy serie bij in de buurt. De eerste 4 seizoenen dan.
Het is me inmiddels duidelijk dat die vergelijking inderdaad mank gaat. Maar ik gebruik hem toch, omdat het door Amazon is aangekondigd als een serie die GoT en de LotR naar de kroon ging steken. Ook omdat het budget van WoT in die orde van grote is (van GoT's eerste seizoenen althans). Mijn conclusie na één seizoen is dat dat in de verste niet gelukt is. GoT was qua acteren beter, qua decorbouw (en vooral CGI-integratie in het decor deden ze meesterlijk veel beter), qua filmadoptatie van het boekmateriaal was het beter maar vooral qua verhaallijnen en creëren van de wereld was het zo veel sterker. GoT had me vanaf minuut 1 te pakken.quote:Op zaterdag 25 december 2021 19:22 schreef LordVoldermort het volgende:
[..]
Je moet het ook niet vergelijken met GOT. Daar komt geen enkele fantasy serie bij in de buurt. De eerste 4 seizoenen dan.
Dat vind ik ook een spannende. Enerzijds is er eigenlijk nauwelijks bronmateriaal qua verhalen, anderzijds is er natuurlijk wel veel bronmateriaal voor het creëren van de wereld. Ik ben heel benieuwd, maar vind in zijn algemeenheid Amazons originals nog wat achterblijven bij producties van Netflix en Disney+. Waarbij wel aangetekend dat Disney+ doorgaans 2 tot 2,5x zoveel budget uittrekt voor hun belangrijkste producties.quote:Op zaterdag 25 december 2021 20:43 schreef JR-Style-93 het volgende:
En die LotR-serie (al verwacht ik daar minder van gezien het gebrek aan bronmateriaal)
Wheel of Time is de eerste Amazon Original die ik gekeken heb en ik vind het persoonlijk beter dan een vergelijkbaar fantasy-project als The Witcher S1 van Netflix (ja jij hebt de tegenovergestelde mening dat weet ik). Veel Netflix-series zijn ook gewoon matig natuurlijk, al produceren die zoveel dat er soms wel iets goeds tussen zit.quote:Op zaterdag 25 december 2021 21:35 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat vind ik ook een spannende. Enerzijds is er eigenlijk nauwelijks bronmateriaal qua verhalen, anderzijds is er natuurlijk wel veel bronmateriaal voor het creëren van de wereld. Ik ben heel benieuwd, maar vind in zijn algemeenheid Amazons originals nog wat achterblijven bij producties van Netflix en Disney+. Waarbij wel aangetekend dat Disney+ doorgaans 2 tot 2,5x zoveel budget uittrekt voor hun belangrijkste producties.
Goede uitschieters vond ik trouwens Carnival Row en The Boys.
Ow, Netflix produceert heel veel zooi. Dat is zeker waar. Ik doel dan ook vooral op de A-producties als je die tegen elkaar afzet. Maar ook op Amazon zitten in andere genres wel goede dingen. Goliath was best een aardige serie en Bosch heb ik ook met plezier gekeken maar die zijn totaal onvergelijkbaar. Carnival Row is wel een aanrader trouwens.quote:Op zaterdag 25 december 2021 22:15 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Wheel of Time is de eerste Amazon Original die ik gekeken heb en ik vind het persoonlijk beter dan een vergelijkbaar fantasy-project als The Witcher S1 van Netflix (ja jij hebt de tegenovergestelde mening dat weet ik). Veel Netflix-series zijn ook gewoon matig natuurlijk, al produceren die zoveel dat er soms wel iets goeds tussen zit.
Ik vind dat Starwars totaal de verkeerde kant is opgegaan. Ik geef de nieuwe series een kans, maar snap de jubelstemming over Mandalorian bijvoorbeeld niet. Marvel is een ander verhaal. Groot stripliefhebber en ik vind de manier waarop het MCU is opgezet fenomenaal. Prima als je dat troep vindt, maar het is exact dezelfde categorie van vermaak als WoT of GoT. Maar wel een ander genre, andere budgetten, andere focus. Ik vind persoonlijk dat als het gaat om karakterontwikkeling en diepgang, dat Marvel dat binnen het genre naar nieuwe hoogtes heeft getild in aanloop naar Endgame.quote:Disney+ series kijk ik niet want dat is allemaal gebaseerd op Marvel of Star Wars en dat vind ik rotzooi.
True, leuk voor autisten en mensen die niet doorhebben dat ze naar C-kutzooi zitten te kijken door Asperger of zo.quote:Op zaterdag 25 december 2021 22:32 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ow, Netflix produceert heel veel zooi. Dat is zeker waar. Ik doel dan ook vooral op de A-producties als je die tegen elkaar afzet. Maar ook op Amazon zitten in andere genres wel goede dingen. Goliath was best een aardige serie en Bosch heb ik ook met plezier gekeken maar die zijn totaal onvergelijkbaar. Carnival Row is wel een aanrader trouwens.
[..]
Ik vind dat Starwars totaal de verkeerde kant is opgegaan. Ik geef de nieuwe series een kans, maar snap de jubelstemming over Mandalorian bijvoorbeeld niet. Marvel is een ander verhaal. Groot stripliefhebber en ik vind de manier waarop het MCU is opgezet fenomenaal. Prima als je dat troep vindt, maar het is exact dezelfde categorie van vermaak als WoT of GoT. Maar wel een ander genre, andere budgetten, andere focus. Ik vind persoonlijk dat als het gaat om karakterontwikkeling en diepgang, dat Marvel dat binnen het genre naar nieuwe hoogtes heeft getild in aanloop naar Endgame.
Maar als het je niets doet, dan doet het je niets. Dat heb ik bijvoorbeeld met animatie. Ik kan er gewoon niet naar kijken. Zoiets als Arcane doet me echt helemaal niets. Ik kan me daar niet in inleven, hoe goed het verhaal ook is. Ik maak geen verbinding met de karakters, wordt er niet ingezogen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |