abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 2 december 2021 @ 12:06:12 #1
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_202432355
Mijn zus woont in een oud huis. In dit huis hebben ze nog groene en rode draden voor de electriciteit.

Het gekke is dat op twee plekken het licht niet goed werkt. Het licht gaat wel aan, maar niet uit. Dat wil zeggen, als je de peertjes erin draait gaat het licht wel branden, maar als je ze uit wil doen met de schakelaar blijven ze branden.

Ik heb de schakelaars vervangen voor andere wisselschakelaars. Ook heb ik de connecties op de schakelaars en in de lasdoos gecontroleerd. Die waren allemaal goed.

Wat kan hier het probleem zijn? :?
  Moderator donderdag 2 december 2021 @ 12:09:41 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202432418
Even de topictitel wat aangepast, deze was niet duidelijk en zelfs wat subjectief :).

Wat voor schakeling is het ? Wisselschakeling ? Kruisschakeling ?
  donderdag 2 december 2021 @ 12:14:38 #3
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_202432504
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 12:09 schreef Vonkenboer het volgende:
Even de topictitel wat aangepast, deze was niet duidelijk en zelfs wat subjectief :).

Wat voor schakeling is het ? Wisselschakeling ? Kruisschakeling ?
Allebei een wisselschakelig. Het zijn twee aparte schakelingen
pi_202432518
Op wat voor een kleuren draden zijn de lampen aangesloten? Welke kleuren zijn er bij de schakelaars en waar zijn ze op aangesloten?
woef
  donderdag 2 december 2021 @ 13:15:17 #5
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_202433469
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 12:15 schreef bbfakir het volgende:
Op wat voor een kleuren draden zijn de lampen aangesloten? Welke kleuren zijn er bij de schakelaars en waar zijn ze op aangesloten?
Bruin voor het P contact, groen gaat naar de lamp. In de lasdoos zit op een lasdop een paar groene draden aangesloten, en een zwarte die naar de lamp gaat.

Domme vraag, maar de aansluitingen van kroonstenen zijn onderling niet geleidend toch? Ik zie dat er een schakeldraad (bruin) op de ingaande klem naar de lamp zit, en een schakeldraad (zwart) op de uitgaande, en in de klem ernaast een nuldraad (rood) ingaand, en een nuldraad (blauw) naar de lamp.

[ Bericht 18% gewijzigd door Ypmaha op 02-12-2021 13:21:46 ]
pi_202433538
Teken het schema uit, dan zie je vanzelf wat er niet klopt. Werken de lampen ook als er geen wisselschakelaar is aangesloten?
.
  donderdag 2 december 2021 @ 13:24:51 #7
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_202433584
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2021 13:20 schreef Fer het volgende:
Teken het schema uit, dan zie je vanzelf wat er niet klopt. Werken de lampen ook als er geen wisselschakelaar is aangesloten?
Dat heb ik niet geprobeerd. Dat moet haast wel. Er zit een shitload aan draden in dezelfde lasdoos. daar had ik niet aan gedacht.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ypmaha op 02-12-2021 13:36:25 ]
pi_202433861
Hoe heb je je draden gecontroleerd dan?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  donderdag 2 december 2021 @ 15:36:46 #9
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_202435523
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 13:48 schreef spierbal het volgende:
Hoe heb je je draden gecontroleerd dan?
Ik heb het idee dat ik iets heel simpels over het hoofd zie, maar ik heb geen idee wat.

Dit is bijvoorbeeld hoe het in de keuken zit:


Als ik dan bij de schakelaar kijk zie ik een bruine draad op het P contact, en een groene op het contact ertegenover. De nuldraad is niet heel netjes weggewerkt vanwege die draailasdop die erachter zit, maar dat zou in feite niet uit moeten maken toch?
  Moderator donderdag 2 december 2021 @ 18:35:23 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202437943
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 12:14 schreef Ypmaha het volgende:

[..]
Allebei een wisselschakelig. Het zijn twee aparte schakelingen
Zitten die twee schakelingen onder dezelfde schakelaar ?
Er zijn namelijk ook (heel verwarrend) wisselschakelaars te krijgen die dubbel wissel zijn. Dan bedien je twee wisselschakelaars op één punt.
[img]
https://i.imgur.com/ceoXlY2.jpg[/img]

Schakeling : De bruine fasedraad gaat naar de dichtstbij gelegen wisselschakelaar en wordt op de daarvoor bestemde klem gemonteerd (P contact). De blauwe nuldraad gaat naar de lamp.

Een zwarte draad loopt van de lamp naar de andere wisselschakelaar en wordt daar op de de daarvoor bestemde klem gemonteerd (P contact). Twee zwarte wisseldraden verbinden de op elke schakelaar overblijvende twee klemmen.

In onderstaand schema zie je nog een keer duidelijk de verschillen van de kleuren stroomdraad van nu en die van voor 1970. Zo zie je direct welke kleuren je op elkaar aan kunt sluiten.

pi_202438210
quote:
0s.gif Op donderdag 2 december 2021 15:36 schreef Ypmaha het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat ik iets heel simpels over het hoofd zie, maar ik heb geen idee wat.

Dit is bijvoorbeeld hoe het in de keuken zit:

[ afbeelding ]
Als ik dan bij de schakelaar kijk zie ik een bruine draad op het P contact, en een groene op het contact ertegenover. De nuldraad is niet heel netjes weggewerkt vanwege die draailasdop die erachter zit, maar dat zou in feite niet uit moeten maken toch?
Dat witte snoer hè, bruin zit in een las klem waar groen is, fase dus. Blauw op een lasklem wat rood is, de nul dus.

Als dat snoer ook nog eens direct naar de lamp gaat wordt de lamp vanuit de lasklem direct gevoed. Dan is het logisch dat het alleen uit te schakelen is door de peer eruit te draaien.

Dus er zijn meerdere opties,

Schakeldraad mist,

Het circuit staat in serie (van de groene lasklem) en je moet van een ander punt schakelen.

Als je wil weten hoe je kabels lopen moet je ze doorverbinden met een kroonsteen en alle doorpiepen met een multimeter.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_202438598
Oud huis dus de kans is groot dat er in de loop van de jaren wat bij gebeund is
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_202451775
Zo te zien zit de zwarte schakeldraad bij de fase bijgeprikt. De zwarte draad moet dus uit de lasklem met groene draden worden verwijderd. Daarna de lamp aansluiten op rood en zwart.
pi_202452902
draden volgen met eventueel een weerstandsmeting ertussen, dan weet je welke draad waar heen gaat. Elke fatsoenlijke spanningsmeter kan ook een weerstand meten. Dus zet die op 1 draad en zet de andere kant op de andere draad ergens in je huis waarvan je denkt dat die verbinding hebben. Is de weerstand oneindig dan is er geen verbinding.
Verder maakt oude kleuren niet zo heel veel uit mits je ze goed gebruikt. Koper blijft namelijk koper.
Ik dacht dat groen fase was en rood de nul.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 3 december 2021 @ 18:30:59 #15
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_202452987
Oude kleurtjes hier ook in huis gehad
Groen = veilig = fase 🤬-niet veilig dus
Rood- gevaar = nul 😳- dat is handig 😂
Hele zooi eruit gesloopt hier en opnieuw begonnen 😎
pi_202453348
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 december 2021 18:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
Oude kleurtjes hier ook in huis gehad
Groen = veilig = fase 🤬-niet veilig dus
Rood- gevaar = nul 😳- dat is handig 😂
Hele zooi eruit gesloopt hier en opnieuw begonnen 😎
Zo onthou ik altijd. Je ziet een groene draad dus je denkt dat dit veilig is, maar dat is dan dus de fase. Je ziet een rode draad en denkt dat is onveilig is, dus het is de nul.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_202456029
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 december 2021 18:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
Oude kleurtjes hier ook in huis gehad
Groen = veilig = fase 🤬-niet veilig dus
Rood- gevaar = nul 😳- dat is handig 😂
Hele zooi eruit gesloopt hier en opnieuw begonnen 😎
Groen is gaan en rood is nul.

Maar wat ik eindelijk eens wil zeggen is dat de bedrading in het algemeen wel heel erg goed is dat het na meer dan vijftig jaar nog gewoon werkt. Van dat koper verbaasd me dat niet maar dat de mantel na vijftig jaar nog aan te pakken is zonder dat het uit elkaar valt of dat je een schok krijgt vind ik wel een compliment voor de fabrikanten van toen.
  Moderator zaterdag 4 december 2021 @ 12:50:49 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202463031
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 december 2021 21:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Groen is gaan en rood is nul.

Maar wat ik eindelijk eens wil zeggen is dat de bedrading in het algemeen wel heel erg goed is dat het na meer dan vijftig jaar nog gewoon werkt. Van dat koper verbaasd me dat niet maar dat de mantel na vijftig jaar nog aan te pakken is zonder dat het uit elkaar valt of dat je een schok krijgt vind ik wel een compliment voor de fabrikanten van toen.
Zolang er geen canvas bedrading in zit; dat gaat er al af als je er na kijkt... :X

De foto van de aansluitingen in de lasdoos vind ik trouwens vooral erg onduidelijk... meten is weten in dit geval.
pi_202463104
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:50 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Zolang er geen canvas bedrading in zit; dat gaat er al af als je er na kijkt... :X

De foto van de aansluitingen in de lasdoos vind ik trouwens vooral erg onduidelijk... meten is weten in dit geval.
Kom je nog wel eens canvas tegen? Ik kan me wel herinneren uit jaren zestig/zeventig bij mijn opa en oma. Metalen dozen en buizen met canvasdraad er in. Ik mocht het niet aanraken van mijn ouders en in deze geef ik mijn ouders alsnog gelijk. :B
  Moderator zaterdag 4 december 2021 @ 13:04:10 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202463166
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 12:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Kom je nog wel eens canvas tegen? Ik kan me wel herinneren uit jaren zestig/zeventig bij mijn opa en oma. Metalen dozen en buizen met canvasdraad er in. Ik mocht het niet aanraken van mijn ouders en in deze geef ik mijn ouders alsnog gelijk. :B
Zelf kom ik het zelden tegen; en als we het al tegenkomen dan is het vaak al jaren geleden buiten bedrijf gesteld.
Stalen buizen en lasdozen vinden we nog wel eens; vele jaren 20/30 woningen zitten er nog vol mee.

Wanneer mogelijk saneren we metalen leidingen e.d. ook, vaak worden huizen ook zo grondig gerenoveerd/verbouwd dat het toch niet blijft zitten. :)
  woensdag 8 december 2021 @ 21:07:36 #21
64949 Gappie
the one and only
pi_202531237
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 december 2021 13:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Zelf kom ik het zelden tegen; en als we het al tegenkomen dan is het vaak al jaren geleden buiten bedrijf gesteld.
Stalen buizen en lasdozen vinden we nog wel eens; vele jaren 20/30 woningen zitten er nog vol mee.

Wanneer mogelijk saneren we metalen leidingen e.d. ook, vaak worden huizen ook zo grondig gerenoveerd/verbouwd dat het toch niet blijft zitten. :)
Naar mijn weten 'moet' je het toch verwijderen / vervangen als je het tegen komt? De metalen leidingen en dozen dan, als je de boel gaat verbouwen.
d(-_-)b
  Moderator woensdag 8 december 2021 @ 21:46:59 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202532008
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 21:07 schreef Gappie het volgende:

[..]
Naar mijn weten 'moet' je het toch verwijderen / vervangen als je het tegen komt? De metalen leidingen en dozen dan, als je de boel gaat verbouwen.
Ligt er helemaal aan in hoeverre de electrische installatie aangepast word; oude kleuren hoef je ook niet te saneren.
Dat er in de praktijk wel vaak voor gekozen word is wat anders natuurlijk. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')