quote:
Zie ook
hier.
Toch ben ik heel opgelucht en blij met de uitkomst. Een jongen in K3 zag ik al helemaal niet zitten en ik heb zeker in het begin gedacht dat het expliciet openstellen van de inschrijving voor jongens (c.q. mannen) en voor mensen die zich niet identificeren als man of vrouw niet meer was dan een ordinaire publiciteitsstunt en mogelijk een wanhoopsoffensief.
Studio 100 was dik tevreden met de samenstelling zoals die in 2015 bij
K3 zoekt K3 uit de bus was gekomen en het kan dan ook moeilijk anders dan dat het besluit van Klaasje om te vertrekken een grote tegenslag was. Dat besluit kwam bovendien op een wel erg ongelukkig moment. Het bedrijf verkeerde al een jaar in zwaar weer door de coronacrisis, optredens konden al bijna een jaar niet doorgaan, de film
K3 Dans van de farao die onder moeilijke omstandigheden was gedraaid was net in première gegaan (om vervolgens weer op de plank te worden gelegd omdat de bioscopen moesten sluiten) en Axana en Kristof hadden er iets eerder ook al de brui aan gegeven.
Hanne en Marthe zelf moeten ook wel erg teleurgesteld zijn geweest toen Klaasje hen te kennen gaf ermee te willen stoppen. Ze hebben zich zorgen gemaakt over de levensvatbaarheid van K3 na het vertrek van Klaasje en daarmee ook over hun eigen toekomst. Hanne was zich zelfs al een beetje aan het oriënteren op een mogelijke andere carrière buiten de showbizz. Marthe gaf openlijk uiting aan haar teleurstelling en zorgen door te verklaren dat alles wat ze de afgelopen jaren hadden opgebouwd nu verloren ging en ze weer terug waren bij af. Ze verklaarde ook meermaals dat ze het liefst nog minstens 10 jaar door was gegaan met Klaasje.
Ik denk dat de hele discussie rond diversiteit binnen K3 een oneigenlijke discussie is, want K3, dat zijn drie blanke (witte, zo je wil) meiden met ros, zwart en blond haar, punt. Dat beeld is zó iconisch en zit zó diep in het collectieve geheugen van Nederland en Vlaanderen verankerd dat het quasi onmogelijk is dat te veranderen. En ik zou daar nog aan toevoegen dat je dat ook niet moet
willen veranderen. Anja van Mensel zegt dan wel dat Studio 100 van het blond-zwart-ros stramien wilde afstappen, maar ik denk dat ze van een koude kermis zouden zijn thuisgekomen als dat ook werkelijk was gebeurd, dan was het waarschijnlijk snel gedaan met het succes van K3, alle goede intenties ten spijt. Een meisje van kleur als vervangster van Klaasje zou eventueel gekund hebben, maar dan had er wel een creatieve oplossing moeten worden gevonden voor de haarkleuren.
Gert Verhulst maakt
korte metten met de kritiek op die ontbrekende diversiteit en keert die kritiek heel handig om:
Niet wij, maar de getalenteerde jongens, de gekleurde moslimmeisjes en de non-binaire zang- en danswonderen in Vlaanderen en Nederland hebben hun afspraak met de geschiedenis gemist. Zo, die zit. Hij weerspreekt trouwens dat het openstellen van de inschrijving voor iedereen een pr-stunt was en geeft ook aan dat de kans dat Klaasje zou worden opgevolgd door een meisje statistisch gezien heel groot was, omdat er zich onder de ernstig te nemen kandidaten maar weinig mannen bevonden, een argument dat ik
zelf in een vroeg stadium ook al heb aangehaald.
De vraag of het misschien te vroeg was voor een jongen in K3 wijst Gert resoluut van de hand als irrelevant:
Als je vandaag een enquête doet onder 1.000 Vlamingen en Nederlanders, zal een grote meerderheid een meisje verkiezen, daar ben ik zeker van. Is dat omdat we er nog niet ‘klaar’ voor zijn? Nee, dat is omdat we al jaren van K3 houden en dat is nu eenmaal een meisjesgroep. (...) Dat heeft met tijdsgewrichten of diversiteitsdiscussies allemaal niets te maken. Zo zie ik het zelf ook, alleen: als je dan toch al weet (of: vindt) dat K3 nu eenmaal een meidengroep is, waarom zou je dan überhaupt de inschrijving openstellen voor anderen dan vrouwen? Toch een pr-stunt dus?
[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 12-12-2021 16:47:19 ]