abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202346688
Ik begrijp geen kloot van natuurkunde maar ik ben altijd gefascineerd geweest door zowel entanglement als het 2 slit experiment.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweespletenexperiment
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantumverstrengeling

Verder leer je dat niks sneller dan het licht kan dus dat maakt whatsapp communicatie tussen sterrenstelsels wat traag.

Echter, wat als we een beam entangled deeltjes maken en eentje gaat kant 1 uit en de ander de andere kant. We laten beide eindigen op een 2 split experiment apparaat? Zou je dan 2 interferentie patronen zien? Lijkt mij wel zolang je geen informatie hebt door welke spleten de reis is gegaan. En als dat zo is, dan verdwijnen die patronen als we bij 1 van die spleten gaan meten.

Maar daar vormt zich een paradox in mijn hoofd want. Je staat op aarde bij apparaat A en gaat een uurtje meten door welke spleten dat ding gaat. Op locatie B zie je dan geen interferentiepatroon meer. Dan noemen we een 1. Dan ga je een uurtje niet meten, op locatie B komt weer een interferentiepatroon en dat noem je 0.
Als de locaties ver genoeg uit elkaar zijn dan zou je op een gegeven moment sneller 1tjes en 0tjes kunnen ‘verzenden’ dan het licht. En dus ook informatie.

Beat that Einstein!

Maaruh, waar zit de denkfout in dit theoretische experiment?
Er komen tribunalen!!1!!!!!1
  vrijdag 26 november 2021 @ 10:27:31 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202346768
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_202347145
Oeh dat ziet er complex uit. Straks even rustig een keer of 10 kijken. Of kun je in woorden uitleggen waarom entanglement niet werkt zoals de 'populaire uitleg' zeg maar
  Moderator vrijdag 26 november 2021 @ 12:26:27 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202348470
Quantum tunneling vind ik ook altijd fascinerend, en nog bijzonderder dat ze gewoon een microscoop kunnen maken gebasseerd op dat effect.

Recent heb ik ook gelezen over ghost imaging wat ook wel een wazige techniek is, daar sturen ze entangled photonen twee kanten op 1 door een sample en een detector en 1 naar een camera (dus niet door een sample). Die detector in pad 1 zegt gewoon aan of uit, maar de camera kan wel een beeld opnemen van het sample, terwijl die fotonen dus niet door het sample zijn gegaan. Erg wonderlijk.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 26 november 2021 @ 13:13:46 #5
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202349104
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 november 2021 11:01 schreef ThierryPicking het volgende:
Oeh dat ziet er complex uit. Straks even rustig een keer of 10 kijken. Of kun je in woorden uitleggen waarom entanglement niet werkt zoals de 'populaire uitleg' zeg maar
Helaas, snap het zelf ook niet. Heb wel eens geëxperimenteerd met 2 slits maar daar hebben we hier niks aan, sorry.

Sabine snapt het wel, en doet in een aantal van haar video’s haar best om het uit te leggen. Hoop dat jij het wel kunt volgen.
  vrijdag 26 november 2021 @ 13:14:39 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202349119
pi_202350283
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2021 13:14 schreef Tyr80 het volgende:
@:bosbeetle dat doet me denken aan deze:

Ja deze ken ik inderdaad. Leuk experiment. Op het eerste gezicht heel bijzonder. Achteraf tof maar niet zo bijzonder als gehoopt.

Zet me wel aan het denken, zie je uberhaupt een interferentie patroon bij entangled opstelling? Of kun je dit alleen zoals bij het eraser experiment achteraf uit de data halen door de meetpunten te combineren?
pi_202393541
Haus! Ouwe rukker, dat je hier nog rondhangt :) Tof. Anyway, ja die zag ik toevallig dit weekend. Beetje lastig te volgen maar zoals ik het lees zie je geen interferentie patroon maar wordt dit pas beschikbaar als je beide schermen en timings gaat combineren/uitpluizen.

Maakt sexting met je schatje op Byzantine 3 weer een stap verder weg ;(
pi_202395758
Twee leuke blogposts over die quantum eraser zijn trouwens

https://www.preposterousu(...)oice-quantum-eraser/

en

https://algassert.com/post/1720

In die laatste wordt een klassiek gedachtenexperiment analoog aan de quantum eraser aangehaald, waaruit het verschil tussen causatie en correlatie wordt benadrukt.

Die dubbele dubbelspleetexperiment moet ik even overdenken en dat Nature artikel erbij lezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')