abonnement Unibet Coolblue
pi_202332497
Hi,

De volgende vraag is puur hypothetisch (no pun intended), maar hierbij de situaite en mijn vraag:

Situatie:

- Mijn vriendin en ik willen op termijn gaan samenwonen (lees: over schatting 3-4 jaar), zij is nog student, ik werk al, we vinden het onverstandig om samen een huis te kopen, statistisch gezien gaat meer dan de helft weer uit elkaar en dan zit je met 1 huis. Ons ideale situatie lijkt ons dat we allebei vastgoed hebben en 1 huis verhuren, of dat we allebei een huis verhuren en samen een derde huis huren (heb je ook meer vrijheid om te verhuizen). Als we dan uit elkaar gaan hebben we allebei nog steeds vastgoed.
- Ik heb in april 2021 een huis gekocht (322K hypotheek, WOZ momenteel 349K, algemene verwachting is in 2023 > 4 ton waard)
- Vriendin werkt nog niet, gaat ze wel binnenkort doen, ruwe schatting wat zij gaat verdienen over 3-4 jaar is conservatief genomen dat ze in elk geval boven modaal verdient
- ik verdien nu 70k/jaar en dit gaat naar verwachting meer worden de komende 3-4 jaar

Stel dat wij het volgende willen doen:

- mijn huis behoud ik, volledig op mijn naam
- samen met mijn vriendin nemen we een hypotheek op een huis erbij, dit huis op haar naam
Hoe werkt het dan met de hypotheekberekening? Mag ik de overwaarde van mijn huis meenemen in de nieuwe hypotheek die ik samen met mijn vriendin afsluit?
Stel ik verdien tegen die tijd 80k en zij verdient 36k, is het dan realistisch dat we er een huis bijkopen op haar naam?

En hoe zit het met één of beide onze huizen verhuren? Ik las dat er flink gedoogd wordt en dat 56% van de mensen die een huis verhuurt hier geen toestemming van heeft bij de bank.
Nu is dit absoluut niet wat wij willen doen, we willen het netjes aanvliegen. Waar moeten we dan rekening mee houden? Is het realistisch dat ik bijv. mijn huidige hypotheek behoud en daarop aanvullend een verhuurdershypotheek afsluit op een huis samen met mijn vriendin, dat huis op haar naam, en dan dat huis verhuren?

Sorry voor het warrige verhaal, en heel erg bedankt als mensen de tijd willen nemen om hier antwoord op te geven.
Als er meer info nodig is voor een duidelijker antwoord hoor ik het graag.

Groetjes,

Een starter die blij is dat hij in deze tijden een eerste huis heeft kunnen kopen, en zijn vriendin ook haar eigen vastgoed gunt, maar niet ten koste van het risico om allebei vastgoed te verliezen bij een eventueel uit elkaar gaan.
pi_202332882
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 12:49 schreef doenskie het volgende:
Mag ik de overwaarde van mijn huis meenemen in de nieuwe hypotheek die ik samen met mijn vriendin afsluit?
Nee dat gaat niet
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 12:49 schreef doenskie het volgende:
Is het realistisch dat ik bijv. mijn huidige hypotheek behoud en daarop aanvullend een verhuurdershypotheek afsluit op een huis samen met mijn vriendin, dat huis op haar naam, en dan dat huis verhuren?
Dat gaat ook niet, bijna elke hypotheek heeft een beding dat er geen tweede hypotheek genomen mag worden zonder toestemming en die krijg je niet.
Een verhuur hypotheek is bovendien een deel van een deel.
Stel 400k vrije waarde van de woning.
Dan is 360k de verhuurde waarde, daarvan 80% = 288k dat je aan verhuur hypotheek rond zou kunnen krijgen.
Hou er wel rekening mee dat verhuurhypotheken 3% en meer zijn op dit moment, zeker als je naar 80% wil.

Ga je verhuren zonder toestemming heb je het risico dat de hypotheek nemer de hypotheek liquideert (per direct op eist) dan heb je heel kort de tijd om iets anders te regelen voordat de woning per veiling wordt verkocht.

Semi realistisch is om vanaf je huidige woning een nieuwe te kopen met je vriendin, met de verwachting dat je je huidige huis gaat verkopen. Misschien krijg je dan een overbruggings hypotheek maar die moet meestal binnen bepaalde tijd worden afgelost....

Als ruwe schatting zonder details, kan je een factor 6 aanhouden van het bruto inkomen.
80 + 36 = 116k * 6 = 700k
Tot dat bedrag kan je wel lenen als hypotheek, afhankelijk van o.a. studieschuld, rente, opbouw van je inkomen en meer.

Hoop dat je hiermee enigszins geholpen bent?
pi_202333108
Je kunt natuurlijk op je vingers natellen dat over enige tijd de relatie uit zal gaan en dan vriendin die 'nog studeert' lekker wegwaggelt met een schommelend kontje met dat huis dat jij op haar naam gezet hebt :D
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 25 november 2021 @ 13:32:31 #4
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_202333166
Let wel dat steeds meer gemeenten een zelfbewoningsplicht invoeren voor koopwoningen. Dan valt er weinig te verhuren.
pi_202333247
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:28 schreef RM-rf het volgende:
Je kunt natuurlijk op je vingers natellen dat over enige tijd de relatie uit zal gaan en dan vriendin die 'nog studeert' lekker wegwaggelt met een schommelend kontje met dat huis dat jij op haar naam gezet hebt :D
Klopt, helemaal eens.
Idee is dat zij volledig de hypotheek voor haar huis betaalt en ik volledig de hypotheek voor mijn huis mits dit mogelijk is.

Zo bouwen we allebei ons eigen vermogen in vastgoed op en hebben we beide een soepele exit als het uit gaat.
pi_202333280
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:15 schreef namliam het volgende:

[..]
Nee dat gaat niet
[..]
Dat gaat ook niet, bijna elke hypotheek heeft een beding dat er geen tweede hypotheek genomen mag worden zonder toestemming en die krijg je niet.
Een verhuur hypotheek is bovendien een deel van een deel.
Stel 400k vrije waarde van de woning.
Dan is 360k de verhuurde waarde, daarvan 80% = 288k dat je aan verhuur hypotheek rond zou kunnen krijgen.
Hou er wel rekening mee dat verhuurhypotheken 3% en meer zijn op dit moment, zeker als je naar 80% wil.

Ga je verhuren zonder toestemming heb je het risico dat de hypotheek nemer de hypotheek liquideert (per direct op eist) dan heb je heel kort de tijd om iets anders te regelen voordat de woning per veiling wordt verkocht.

Semi realistisch is om vanaf je huidige woning een nieuwe te kopen met je vriendin, met de verwachting dat je je huidige huis gaat verkopen. Misschien krijg je dan een overbruggings hypotheek maar die moet meestal binnen bepaalde tijd worden afgelost....

Als ruwe schatting zonder details, kan je een factor 6 aanhouden van het bruto inkomen.
80 + 36 = 116k * 6 = 700k
Tot dat bedrag kan je wel lenen als hypotheek, afhankelijk van o.a. studieschuld, rente, opbouw van je inkomen en meer.

Hoop dat je hiermee enigszins geholpen bent?
Thanks voor je heldere antwoorden!
Is onderstaande wel mogelijk?

Stel: huis aankoop op haar naam van 3 ton
2 ton via hypotheek die zij afsluit
resterende 1 ton via mijn hypotheek

?
pi_202333338
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:39 schreef doenskie het volgende:

[..]
Thanks voor je heldere antwoorden!
Is onderstaande wel mogelijk?

Stel: huis aankoop op haar naam van 3 ton
2 ton via hypotheek die zij afsluit
resterende 1 ton via mijn hypotheek

?
Je kan best een hypotheek nemen op een huis wat niet op jouw naam staat.

of dat financieel verstandig is is een tweede :')

Je wilt gewoon nog niet samenwonen joh. Kijk over een paar jaar nog maar weer eens inplaats van allemaal gekke vastgoedconstructies die niet nodig zijn te gaan verzinnen.
Dum de dum
pi_202333364
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:39 schreef doenskie het volgende:

[..]
Thanks voor je heldere antwoorden!
Is onderstaande wel mogelijk?

Stel: huis aankoop op haar naam van 3 ton
2 ton via hypotheek die zij afsluit
resterende 1 ton via mijn hypotheek

?
ik vermoed van niet vraag het aan je hypotheekadviseur.

Als je 70.000 per jaar verdient heb je 100.000 toch zo bij elkaar gespaard. ^O^
pi_202333390
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 12:49 schreef doenskie het volgende:
- Ik heb in april 2021 een huis gekocht (322K hypotheek, WOZ momenteel 349K, algemene verwachting is in 2023 > 4 ton waard)
Laten we maar eerst 2021 afmaken en 2022 overleven.
  donderdag 25 november 2021 @ 13:48:05 #10
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202333409
Maareh, stel je gaat uit elkaar. En je 2de huis zit in de verhuur. Wat doe je dat? Huurder eruit gooien? Of is de wens aan vastgoed niet gekoppeld aan de wens dat je bij een evt. Breakup, beiden een dak boven je hoofd hebt?

En resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Mijn vorige huis stond 2 jaar na aankoop, 30% in de min.
pi_202333428
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:48 schreef bleiblei het volgende:
Maareh, stel je gaat uit elkaar. En je 2de huis zit in de verhuur. Wat doe je dat? Huurder eruit gooien? Of is de wens aan vastgoed niet gekoppeld aan de wens dat je bij een evt. Breakup, beiden een dak boven je hoofd hebt?
Stel we gaan uit elkaar, hebben we beide huurders die onze hypotheek betalen, kunnen we zelf wat anders huren is het idee.
  donderdag 25 november 2021 @ 13:50:17 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202333444
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:49 schreef doenskie het volgende:

[..]
Stel we gaan uit elkaar, hebben we beide huurders die onze hypotheek betalen, kunnen we zelf wat anders huren is het idee.
Als je uit elkaar gaat, verkoop je jullie huis, hoef je geen hypotheek te betalen en kan je ook zelf wat anders huren.

Ergo, wat is de toegevoegde waarde van een huurder die de hypotheek betaald van een huis waar je niet in kan wonen?

Edit; sterker nog, je kan omdat je geen hypotheek nodig hebt voor je huisjes in de verhuur, wellicht zelfs gewoon een hypotheek nemen om eigen huis te kopen!
pi_202333445
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:37 schreef doenskie het volgende:
Idee is dat zij volledig de hypotheek voor haar huis betaalt en ik volledig de hypotheek voor mijn huis mits dit mogelijk is.
leuk 'Idee'... maar je weet ook wel dat dat nu niet mogelijk is, en je dus vooral gokt dat ze na haar afstuderen waarover je nogal vaag bent wanneer dat zou zijn, en zij dan plots 'bovenmodaal' gaat verdienen.

risico is uiteindelijk alles wat op jouw schoot terechtkomt en volgens mij is dat initieel vooral een hoop... terwijl dat risico hooguit daalt als jullie langer samen zijn , maar dan is vermoedelijk ook de noodzaak dat jij dit 'voor haar' moet regelen verdwenen en misschien ook de kans dat jullie relatie breken zal.

linksom of rechtsom wekt je hele uitleg de indruk dat je bezig bent iets voor haar te regelen waarmee ze heel blij zal zijn als ze je verlaat, jij een hoog financieel risico aangaat, maar jij verder niet zoveel aan hebt..

... waarom wil je het eigenlijk, heb je wat goed te maken ofzo?
Of zit zij erop te azen dat zij bij jouw huidige huis als mede-eigenaar ingeschreven wordt (zonder iets te betalen) en poog je dat te 'ontlopen' zonder haar recht in het gezicht te zeggen dat je bang bent dat ze dan merkt dat je haar niet vertrouwd?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_202333454
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:45 schreef Basp1 het volgende:
Als je 70.000 per jaar verdient heb je 100.000 toch zo bij elkaar gespaard. ^O^
Iets met bruto en netto.
pi_202333466
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:32 schreef freako het volgende:
Let wel dat steeds meer gemeenten een zelfbewoningsplicht invoeren voor koopwoningen. Dan valt er weinig te verhuren.
Klopt inderdaad, dit vind ik ook een goeie beweging. Maar als ik naar de feiten kijk in het nieuws verwacht ik dat er te weinig gebeurt en te langzaam om echt verschil te maken, volgens mij blijven er genoeg huizen over die je kan kopen om te verhuren, en blijven huizen veel te duur.
pi_202333473
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:50 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Als je uit elkaar gaat, verkoop je jullie huis, hoef je geen hypotheek te betalen en kan je ook zelf wat anders huren.

Ergo, wat is de toegevoegde waarde van een huurder die de hypotheek betaald van een huis waar je niet in kan wonen?
Het opbouwen van vermogen
  donderdag 25 november 2021 @ 13:53:52 #17
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_202333491
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:15 schreef namliam het volgende:

[..]
Nee dat gaat niet
[..]
Dat gaat ook niet, bijna elke hypotheek heeft een beding dat er geen tweede hypotheek genomen mag worden zonder toestemming en die krijg je niet.
Een verhuur hypotheek is bovendien een deel van een deel.
Stel 400k vrije waarde van de woning.
Dan is 360k de verhuurde waarde, daarvan 80% = 288k dat je aan verhuur hypotheek rond zou kunnen krijgen.
Hou er wel rekening mee dat verhuurhypotheken 3% en meer zijn op dit moment, zeker als je naar 80% wil.

Ga je verhuren zonder toestemming heb je het risico dat de hypotheek nemer de hypotheek liquideert (per direct op eist) dan heb je heel kort de tijd om iets anders te regelen voordat de woning per veiling wordt verkocht.

Semi realistisch is om vanaf je huidige woning een nieuwe te kopen met je vriendin, met de verwachting dat je je huidige huis gaat verkopen. Misschien krijg je dan een overbruggings hypotheek maar die moet meestal binnen bepaalde tijd worden afgelost....

Als ruwe schatting zonder details, kan je een factor 6 aanhouden van het bruto inkomen.
80 + 36 = 116k * 6 = 700k
Tot dat bedrag kan je wel lenen als hypotheek, afhankelijk van o.a. studieschuld, rente, opbouw van je inkomen en meer.

Hoop dat je hiermee enigszins geholpen bent?
Ik ben hier toevallig mee bezig, om mijn eigen woning te gaan verhuren.
En mijn geval moet ik dus de hypotheek oversluiten en het verschil in waarde van de huidige hypotheek versus de maximale verhuurhypotheek zelf aflossen.

Dit geldt ook voor TS en in de rekensom hierboven: 360k - 288k = 72.000 euro die TS wel zelf moet kunnen bijleggen/aflossen.
Als je ze hebt liggen kan het, maar heb je ze niet gaat de vlieger niet op.

[edit]
En vergeet de boete niet omdat je je huis eerder aflost (overzet naar een andere hypotheek)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  donderdag 25 november 2021 @ 13:54:26 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202333499
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:52 schreef doenskie het volgende:

[..]
Het opbouwen van vermogen
Tot dat blijkt dat de huizenmarkt in elkaar kukelt. Mensen die dit soort constructies aan willen gaan is een heel duidelijk teken dat het niet lang meer duurt tot de bel in elkaar klapt.
pi_202333535
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:50 schreef RM-rf het volgende:

[..]
leuk 'Idee'... maar je weet ook wel dat dat nu niet mogelijk is, en je dus vooral gokt dat ze na haar afstuderen waarover je nogal vaag bent wanneer dat zou zijn, en zij dan plots 'bovenmodaal' gaat verdienen.

risico is uiteindelijk alles wat op jouw schoot terechtkomt en volgens mij is dat initieel vooral een hoop... terwijl dat risico hooguit daalt als jullie langer samen zijn , maar dan is vermoedelijk ook de noodzaak dat jij dit 'voor haar' moet regelen verdwenen en misschien ook de kans dat jullie relatie breken zal.

linksom of rechtsom wekt je hele uitleg de indruk dat je bezig bent iets voor haar te regelen waarmee ze heel blij zal zijn als ze je verlaat, jij een hoog financieel risico aangaat, maar jij verder niet zoveel aan hebt..

... waarom wil je het eigenlijk, heb je wat goed te maken ofzo?
Of zit zij erop te azen dat zij bij jouw huidige huis als mede-eigenaar ingeschreven wordt (zonder iets te betalen) en poog je dat te 'ontlopen' zonder haar recht in het gezicht te zeggen dat je bang bent dat ze dan merkt dat je haar niet vertrouwd?
Ik begrijp waar je vragen vandaan komen. We willen beide nog niet samen wonen, maar op termijn wel, we vertrouwen elkaar en kunnen ook gewoon naar elkaar uitspreken wat we er van vinden dat 50% uit elkaar gaat met verlies van vastgoed tot gevolg (beiden bij onze ouders ook kunnen zien).
Dus we zoeken een oplossing waarbij we kunnen samen wonen én beide vermogen opbouwen in vastgoed.
Als je beide vermogen kunt opbouwen in vastgoed en tegelijkertijd zelf wat anders kan huren dan lijkt ons dat vrij ideaal.
Uit elkaar? Beide nog vastgoed -> kan je iets huren en blijf je vermogen opbouwen.
Bij elkaar blijven? twee afbetaalde huizen rond je 50e - 60e.

Ten opzichte van samen iets kopen -> uit elkaar? vastgoed kwijt.
  donderdag 25 november 2021 @ 13:58:29 #20
475818 BlauweHoofd
Nee ik ben geen smurf
pi_202333569
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:28 schreef RM-rf het volgende:
Je kunt natuurlijk op je vingers natellen dat over Ienige tijd de relatie uit zal gaan en dan vriendin die 'nog studeert' lekker wegwaggelt met een schommelend kontje met dat huis dat jij op haar naam gezet hebt :D
Hangt ook af van wat de vriendin bezit:

- is ze Nederlands?
- is ze ongelovig?
- heeft ze een grote muil?

3x ja dan zou ik ook 5x nadenken om een huis te kopen
"Turks klinkt net alsof een aap een andere aap verkracht en tien eromheen schreeuwend masturberen."
GC / Hoe klinkt Turks voor Nederlanders zonder immigratie-achtergrond?
pi_202333596
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:52 schreef doenskie het volgende:

[..]
Het opbouwen van vermogen
Met gewoon sparen bouw je geen vermogen op?
pi_202333653
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Met gewoon sparen bouw je geen vermogen op?
Jawel, maar dat zie ik toch een beetje alsof je lopend (sparen) een fietser wilt inhalen (inflatie) terwijl je ook een sneltrein kan nemen (beleggen in vastgoed).

inb4 mensen die zeggen dat de huizenmarkt ook kan instorten. Klopt inderdaag helemaal maar die is historisch gezien altijd binnen 5 jaar weer op peil.
pi_202333728
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:53 schreef nils7 het volgende:

[..]
Ik ben hier toevallig mee bezig, om mijn eigen woning te gaan verhuren.
En mijn geval moet ik dus de hypotheek oversluiten en het verschil in waarde van de huidige hypotheek versus de maximale verhuurhypotheek zelf aflossen.

Dit geldt ook voor TS en in de rekensom hierboven: 360k - 288k = 72.000 euro die TS wel zelf moet kunnen bijleggen/aflossen.
Als je ze hebt liggen kan het, maar heb je ze niet gaat de vlieger niet op.

[edit]
En vergeet de boete niet omdat je je huis eerder aflost (overzet naar een andere hypotheek)
Dankjewel voor je antwoord!
Ik snap je alleen niet helemaal, ik heb een hypotheek van 322k. Als ik die oversluit naar een verhuurhypotheek, wordt die hypotheek dan hoger, dan de hypotheek die ik nu heb, niet alleen in rente, maar ook in bedrag, omdat het huis meer waard is geworden?
Thx alvast
pi_202333780
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:11 schreef doenskie het volgende:

[..]
Dankjewel voor je antwoord!
Ik snap je alleen niet helemaal, ik heb een hypotheek van 322k. Als ik die oversluit naar een verhuurhypotheek, wordt die hypotheek dan hoger, dan de hypotheek die ik nu heb, niet alleen in rente, maar ook in bedrag, omdat het huis meer waard is geworden?
Thx alvast
Schuld wordt toch niet hoger als je oversluit, afgezien van de boeterente en de financieringskosten?
pi_202333788
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:11 schreef doenskie het volgende:

[..]
Dankjewel voor je antwoord!
Ik snap je alleen niet helemaal, ik heb een hypotheek van 322k. Als ik die oversluit naar een verhuurhypotheek, wordt die hypotheek dan hoger, dan de hypotheek die ik nu heb, niet alleen in rente, maar ook in bedrag, omdat het huis meer waard is geworden?
Thx alvast
Nee, die zal niet hoger worden. Het huis is immers al van jou. Maar je mag waarschijnlijk je eerste hypotheek niet met geleend geld aflossen. Hier komt een boete vandaan. Daarnaast gaat de bank enkel een verhuurhypotheek geven voor 70? procent van de woningwaarde in verhuurde toestand. Dan kom je waarschijnlijk te kort.
pi_202333794
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee, die zal niet hoger worden. Het huis is immers al van jou. Maar je mag waarschijnlijk je eerste hypotheek niet met geleend geld aflossen. Hier komt een boete vandaan. Daarnaast gaat de bank enkel een verhuurhypotheek geven voor 70? procent van de woningwaarde in verhuurde toestand. Dan kom je waarschijnlijk te kort.
Er zijn banken die tot 90% gaan, maar ook tot max. 70%.
  donderdag 25 november 2021 @ 14:17:10 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202333797
Je wilt dus gescheiden vermogen gaan opbouwen door allebei een eigen huis te kopen en zo ‘simpel’ uit elkaar te kunnen. Waarom bedenk je dan constructies waarbij zij niet 100% zelf maar met hulp en afhankelijk van jou een huis gaat kopen? Je kunt wel afspreken dat zij voor 100% de hypotheek betaalt, maar als jij mee tekent voor die hypotheek ben je net zo aansprakelijk als zij.
The love you take is equal to the love you make.
pi_202333823
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee, die zal niet hoger worden. Het huis is immers al van jou. Maar je mag waarschijnlijk je eerste hypotheek niet met geleend geld aflossen. Hier komt een boete vandaan. Daarnaast gaat de bank enkel een verhuurhypotheek geven voor 70? procent van de woningwaarde in verhuurde toestand. Dan kom je waarschijnlijk te kort.
Stel dat mijn huis 30-40% meer waard wordt de komende 3-4 jaar volgens een taxateur. Mag ik dan kort door de bocht genomen mijn hypotheek oversluiten naar een verhuurdershypotheek en legaal mijn huis verhuren, met een verhuurdershypotheek die even hoog is als 70% van de woningwaarde op dat moment, oftewel even hoog als mijn hypotheek ongeveer sowiesie is rond die tijd, ongeveer 3 ton?

En mag ik dan overzetten naar verhuurdershypotheek met alleen betalen van de boete voor het overzetten?
Hoe hoog is zo een boete?

Dus een scenario zou kunnen zijn dat ik goed spaar en over 3-4 jaar mijn huis kan omzetten naar een verhuurdershypotheek en zelf wat anders ga huren?

Dankjewel allemaal ik ben in een uurtje veel wijzer geworden dan alle sites en al het jargon die ik heb afgestruind. Waardeer het thanks!
pi_202333833
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:04 schreef doenskie het volgende:

[..]
Jawel, maar dat zie ik toch een beetje alsof je lopend (sparen) een fietser wilt inhalen (inflatie) terwijl je ook een sneltrein kan nemen (beleggen in vastgoed).

inb4 mensen die zeggen dat de huizenmarkt ook kan instorten. Klopt inderdaag helemaal maar die is historisch gezien altijd binnen 5 jaar weer op peil.
Historisch gezien heeft de rente ook altijd minimaal op 5% gestaan. Waarom toch altijd de selectieve kijk naar het verleden?
pi_202333867
Goed p
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Historisch gezien heeft de rente ook altijd minimaal op 5% gestaan. Waarom toch altijd de selectieve kijk naar het verleden?
Goed punt.
Op dit moment vind ik geld op een spaarrekening zetten (behalve een buffer) in elk geval vrij zonde.
Dat er vroeger veel rente op sparen zat betekent niet dat je er nu ook rente op krijgt.
pi_202333869
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:16 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Er zijn banken die tot 90% gaan, maar ook tot max. 70%.
thanks voor de aanvulling :)

quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:17 schreef Lienekien het volgende:
Je wilt dus gescheiden vermogen gaan opbouwen door allebei een eigen huis te kopen en zo ‘simpel’ uit elkaar te kunnen. Waarom bedenk je dan constructies waarbij zij niet 100% zelf maar met hulp en afhankelijk van jou een huis gaat kopen? Je kunt wel afspreken dat zij voor 100% de hypotheek betaalt, maar als jij mee tekent voor die hypotheek ben je net zo aansprakelijk als zij.
familiebankconstructie (buiten de familie) en dan kan er ineens heel veel.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:19 schreef doenskie het volgende:

[..]
Stel dat mijn huis 30-40% meer waard wordt de komende 3-4 jaar volgens een taxateur. Mag ik dan kort door de bocht genomen mijn hypotheek oversluiten naar een verhuurdershypotheek en legaal mijn huis verhuren, met een verhuurdershypotheek die even hoog is als 70% van de woningwaarde op dat moment, oftewel even hoog als mijn hypotheek ongeveer sowiesie is rond die tijd, ongeveer 3 ton?
dat kan alleen de bank aan jou vertellen. Maar die 40% is waarschijnlijk niet voldoende.
quote:
En mag ik dan overzetten naar verhuurdershypotheek met alleen betalen van de boete voor het overzetten?
Hoe hoog is zo een boete?
Kijk in de voorwaarden van je huidige hypotheek
quote:
Dus een scenario zou kunnen zijn dat ik goed spaar en over 3-4 jaar mijn huis kan omzetten naar een verhuurdershypotheek en zelf wat anders ga huren?
afhankelijk van factoren, die een adviseur je kan helpen identificeren, zeker
quote:
Dankjewel allemaal ik ben in een uurtje veel wijzer geworden dan alle sites en al het jargon die ik heb afgestruind. Waardeer het thanks!


[ Bericht 2% gewijzigd door investeerdertje op 25-11-2021 14:30:19 ]
  donderdag 25 november 2021 @ 14:27:22 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202333914
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:22 schreef investeerdertje het volgende:


[..]
familiebankconstructie (buiten de familie) en dan kan er ineens heel veel.
[..]

Gaat me niet om wat kan, maar om de verstrengeling die in tegenspraak is met het gescheiden willen houden.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 25 november 2021 @ 14:31:31 #33
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_202333964
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:19 schreef doenskie het volgende:

[..]
Stel dat mijn huis 30-40% meer waard wordt de komende 3-4 jaar volgens een taxateur. Mag ik dan kort door de bocht genomen mijn hypotheek oversluiten naar een verhuurdershypotheek en legaal mijn huis verhuren, met een verhuurdershypotheek die even hoog is als 70% van de woningwaarde op dat moment, oftewel even hoog als mijn hypotheek ongeveer sowiesie is rond die tijd, ongeveer 3 ton?

En mag ik dan overzetten naar verhuurdershypotheek met alleen betalen van de boete voor het overzetten?
Hoe hoog is zo een boete?

Dus een scenario zou kunnen zijn dat ik goed spaar en over 3-4 jaar mijn huis kan omzetten naar een verhuurdershypotheek en zelf wat anders ga huren?

Dankjewel allemaal ik ben in een uurtje veel wijzer geworden dan alle sites en al het jargon die ik heb afgestruind. Waardeer het thanks!
Geen idee als ik dit typ of er iemand al antwoord heeft gegeven.
Je moet de meerwaarde los laten.

Stel je huis is 350.000 waard.
Je hypotheek is nu nog 300.000.

Ze komen je woning taxeren voor de verhuur: 280.000 is dat dan bijvoorbeeld.
Daarvan mag je maar 80% verhypotheken = 224.000 krijg je max aan verhuur hypotheek.

Je moet je huis gaan aflossen, dat kan met de je nieuwe hypotheek.
300.000 - 224.000 = 76.000 verschil is er dan.
Dan krijg je nog een boete van de bank om je oren omdat je je huidige hypotheek eerder aflost dan je looptijd.
Stel die is 30.000 euro.
Dan heb je totaal 30k + 76k = 106k nodig om van jouw huis een verhuurde woning (met een verhuur hypotheek) te maken.

En die 106k is aan jou hoe je die bij elkaar krijgt, heb je ze liggen of heb je een rijke oom die dat wil lenen is dat geen probleem natuurlijk.

Dus bedenk heel goed wat voor financiele impact het heeft voordat je dit wil doen.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door nils7 op 25-11-2021 14:45:33 ]
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_202333971
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Gaat me niet om wat kan, maar om de verstrengeling die in tegenspraak is met het gescheiden willen houden.
TS is zich aan het orienteren. Zal hier waarschijnlijk nog niet aan gedacht hebben. TS zoekt dus gelukkig advies. Je geeft terecht een hiaat aan in z'n plan. Ik geef een oplossing.

Prima dat het je niet gaat om wat kan, maar dat gaat het TS wel :)
  donderdag 25 november 2021 @ 14:33:58 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202334004
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
TS is zich aan het orienteren. Zal hier waarschijnlijk nog niet aan gedacht hebben. TS zoekt dus gelukkig advies. Je geeft terecht een hiaat aan in z'n plan. Ik geef een oplossing.

Prima dat het je niet gaat om wat kan, maar dat gaat het TS wel :)
Laat TS zelf maar zeggen wat hij vindt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_202334010
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Gaat me niet om wat kan, maar om de verstrengeling die in tegenspraak is met het gescheiden willen houden.
Dit vind ik een goed punt thanks daarvoor.
Idee is om gescheiden iets op te bouwen zodat je makkelijker uit elkaar kan en als ik dan mijn naam onder een hypotheek zet op een huis van haar dan struint dat inderdaad tegen dat idee in.

Heeft iemand antwoord op mijn volgende vraag:

Huidige Hypotheek startbedrag = 322k
Over 3-4 jaar restbedrag rond de 290k
Woningwaarde (schatting) rond de 400k

Kan iemand een schatting geven van hoeveel geld ik moet hebben liggen (of deels lenen als mogelijk), wil ik in, zeg, 2025 mijn hypotheek omzetten naar een verhuurhypotheek om dan zelf ergens anders iets te gaan huren, mijn huis met winst te kunnen verhuren en zo vermogen op te kunnen bouwen, terwijl ik kan huren waar ik wil?

Hoe hoog is zo een aflosboete doorgaans bij oversluiten naar een verhuurdershypotheek?
  donderdag 25 november 2021 @ 14:37:23 #37
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_202334055
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:34 schreef doenskie het volgende:

[..]
Dit vind ik een goed punt thanks daarvoor.
Idee is om gescheiden iets op te bouwen zodat je makkelijker uit elkaar kan en als ik dan mijn naam onder een hypotheek zet op een huis van haar dan struint dat inderdaad tegen dat idee in.

Heeft iemand antwoord op mijn volgende vraag:

Huidige Hypotheek startbedrag = 322k
Over 3-4 jaar restbedrag rond de 290k
Woningwaarde (schatting) rond de 400k

Kan iemand een schatting geven van hoeveel geld ik moet hebben liggen (of deels lenen als mogelijk), wil ik in, zeg, 2025 mijn hypotheek omzetten naar een verhuurhypotheek om dan zelf ergens anders iets te gaan huren, mijn huis met winst te kunnen verhuren en zo vermogen op te kunnen bouwen, terwijl ik kan huren waar ik wil?

Hoe hoog is zo een aflosboete doorgaans bij oversluiten naar een verhuurdershypotheek?
Open de spoiler die ik mijn laatste post heb gezet... mijn cijfers zitten in jouw range.
Boete beding is overigens afhankelijk van je looptijd.

Weet niet of ik de meest gunstige verhuurhypotheek heb gekozen, had er wel 1 waarbij zoveel kon aflossen wanneer ik wil.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_202334060
Hou je er ook rekening mee dat je alleen hra krijgt als je er zelf woont.
pi_202334107
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:37 schreef nils7 het volgende:

[..]
Open de spoiler die ik mijn laatste post heb gezet...
Boete beding is overigens afhankelijk van je looptijd.
Thanks.
Vrij vergelijkbare situatie waar jij in zit, als waar ik mogelijk over 3-4 jaar in wil zitten.

Het bedrag dat je noemt in je spoiler vind ik wel hoog zeg. Ik wist dat je vermogend moet zijn om legaal te verhuren, maar wist niet dat het zó erg was.
Ik heb geen suikeroom dus zal het zelf moeten doen, maar lijkt me een mooi streven om ook die mogelijkheid te hebben tegen die tijd.
  donderdag 25 november 2021 @ 14:44:44 #40
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_202334153
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:41 schreef doenskie het volgende:

[..]
Thanks.
Vrij vergelijkbare situatie waar jij in zit, als waar ik mogelijk over 3-4 jaar in wil zitten.

Het bedrag dat je noemt in je spoiler vind ik wel hoog zeg. Ik wist dat je vermogend moet zijn om legaal te verhuren, maar wist niet dat het zó erg was.
Ik heb geen suikeroom dus zal het zelf moeten doen, maar lijkt me een mooi streven om ook die mogelijkheid te hebben tegen die tijd.
Had nog even een edit gedaan in mijn post hierboven maar wellicht net te laat maar dat is dat de verhuurhypotheek die ik had gekozen mij de vrijheid geeft om af te lossen wat ik wil en wanneer ik dat wil. Er zijn er natuurlijk legio die je wellicht iets meer mogen laten lenen etc. etc.

Je kan het in een excel zetten en met de bedragen spelen maar ik denk persoonlijk niet dat er meer dan 50k verschil in zit. Hangt natuurlijk af per verhuurhypotheekverstrekker.
Maar dit zijn de cijfers die ik heb gekregen van een onafhankelijke hypotheekadviseur.

[edit]
Zag net dat ik een rekenfout had gemaakt in het totale bedrag wat je nodig hebt, die is 10k minder maar nog steeds fors.

Wij hebben overigens ook geen suikeroom maar mijn partner en ik hebben voor dezelfde werkgever (amerikaanse auto fabrikant) gewerkt en toen we daar begonnen hebben we een pakket aandelen gekregen. Die in 5 jaar tijd een factor 20 zijn gegaan :)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_202334203
Als je net zoveel tijd stopt in de relatie zelf als je in het voorbereiden op het einde van de relatie stopt, heeft het misschien nog een kans van slagen....
pi_202334253
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:44 schreef nils7 het volgende:

[..]
Had nog even een edit gedaan in mijn post hierboven maar wellicht net te laat maar dat is dat de verhuurhypotheek die ik had gekozen mij de vrijheid geeft om af te lossen wat ik wil en wanneer ik dat wil. Er zijn er natuurlijk legio die je wellicht iets meer mogen laten lenen etc. etc.

Je kan het in een excel zetten en met de bedragen spelen maar ik denk persoonlijk niet dat er meer dan 50k verschil in zit. Hangt natuurlijk af per verhuurhypotheekverstrekker.
Maar dit zijn de cijfers die ik heb gekregen van een onafhankelijke hypotheekadviseur.

[edit]
Zag net dat ik een rekenfout had gemaakt in het totale bedrag wat je nodig hebt, die is 10k minder maar nog steeds fors.

Wij hebben overigens ook geen suikeroom maar mijn partner en ik hebben voor dezelfde werkgever (amerikaanse auto fabrikant) gewerkt en toen we daar begonnen hebben we een pakket aandelen gekregen. Die in 5 jaar tijd een factor 20 zijn gegaan :)
Dat is lekker zeg!
Wat is voor jullie de reden om (een deel van) dat geld te gebruiken om de lening op je huis om te zetten naar een verhuurdershypotheek?
Sorry als dat te persoonlijk is.
pi_202334262
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:49 schreef ES_FOK het volgende:
Als je net zoveel tijd stopt in de relatie zelf als je in het voorbereiden op het einde van de relatie stopt, heeft het misschien nog een kans van slagen....
Ik blijf mij verbazen over het volk dat op dit forum rond banjert soms :S___D
pi_202334361
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:54 schreef doenskie het volgende:

[..]
Ik blijf mij verbazen over het volk dat op dit forum rond banjert soms :S___D
Ik ook
  donderdag 25 november 2021 @ 15:02:08 #45
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_202334395
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 14:53 schreef doenskie het volgende:

[..]
Dat is lekker zeg!
Wat is voor jullie de reden om (een deel van) dat geld te gebruiken om de lening op je huis om te zetten naar een verhuurdershypotheek?
Sorry als dat te persoonlijk is.
Passive income :)
De groei die de aandelen de afgelopen 5 jaar hebben gemaakt zie ik het niet nog eens doen.
We hoeven niet alles uit te cashen dus als het dat wel doet vind ik het alsnog prima!

En aangezien het pensioen knudde was geregeld (overigens denk ik dat geen 1 pensioenfonds deze winst van onze aandelen had kunnen matchen) wilde we in iets investeren wat maandelijk wat gaat opleveren.

We hebben verschillende opties: vakantie huis of ons eigen huis of huis verkopen en van de winst 2 appartementjes ofzo.

We gaan sowieso zelf bouwen dus ons huis komt leeg maar we vinden het een fijn huis en zonde om te verkopen (ondanks een lekkere dikke winst nu als we dat doen) en iets wat maandelijk geld oplevert en houden we ook iets achter de hand mocht ooit bij ons financieel de pleuris uitbreken (het zelf bouwen gaat ons best wat kosten, zowel initieel als maandelijk waarbij de verhuur een groot deel kan compenseren).
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_202334898
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 15:02 schreef nils7 het volgende:

[..]
Passive income :)
De groei die de aandelen de afgelopen 5 jaar hebben gemaakt zie ik het niet nog eens doen.
We hoeven niet alles uit te cashen dus als het dat wel doet vind ik het alsnog prima!

En aangezien het pensioen knudde was geregeld (overigens denk ik dat geen 1 pensioenfonds deze winst van onze aandelen had kunnen matchen) wilde we in iets investeren wat maandelijk wat gaat opleveren.

We hebben verschillende opties: vakantie huis of ons eigen huis of huis verkopen en van de winst 2 appartementjes ofzo.

We gaan sowieso zelf bouwen dus ons huis komt leeg maar we vinden het een fijn huis en zonde om te verkopen (ondanks een lekkere dikke winst nu als we dat doen) en iets wat maandelijk geld oplevert en houden we ook iets achter de hand mocht ooit bij ons financieel de pleuris uitbreken (het zelf bouwen gaat ons best wat kosten, zowel initieel als maandelijk waarbij de verhuur een groot deel kan compenseren).
Heb toch nog een vraag voor je: als ik bij jou naar je bedragen in je 'spoiler' kijk, dan is het bedrag van je verhuurhypotheek niet eens de helft van de huidige woningwaarde.
Klopt het niet dat je vaak tot 70-90% van de woningwaarde mag lenen bij een verhuurdershypotheek?
Of zie ik iets over het hoofd?
pi_202335026
Hoe oud zijn jullie en wat voor baan heb je op dit moment met 6k p/m wat nog verder kan oplopen in 3 jaar tijd.

Bedoel het niet stom, maar als je zoveel verdiend dan kan je makkelijk veel geld opzij zetten om het huis snel af te lossen e.d
pi_202335098
Even out of the box denken?

Jij hebt een huis met een hypotheek. Daarmee heb jij je vermogen in stenen. Zij woont bij jou en maakt haar studie af. Van het geld wat zij verdiend gaat ze beleggen in (weet ik wat voor fonds of beleggingsding.) Daarmee bouwt zij wellicht passief vermogen op.

Gaan jullie uit elkaar dan heb jij je eigen huis en zij heeft haar geld in beleggingen zitten die ze dan eruit kan halen ofzo? Misschien is dit allemaal te simpel gedacht, dan vergeet het vooral.

Maar is er geen andere wijze te bedenken zonder dat je allerlei huizen moet kopen.
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
  donderdag 25 november 2021 @ 16:14:58 #49
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_202335273
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 15:44 schreef doenskie het volgende:

[..]
Heb toch nog een vraag voor je: als ik bij jou naar je bedragen in je 'spoiler' kijk, dan is het bedrag van je verhuurhypotheek niet eens de helft van de huidige woningwaarde.
Klopt het niet dat je vaak tot 70-90% van de woningwaarde mag lenen bij een verhuurdershypotheek?
Of zie ik iets over het hoofd?
Klopt vandaar mijn melding dat daar nog winst valt te behalen door met een andere verhuurhypotheekverstrekker te werken maar ik niet denk dat het verschil meer dan 50k is. Dus aan minimaal 100k-120k moet je wel rekening houden.
Wij wilden een verhuurhypotheek die ons laat aflossen hoeveel en wanneer we willen. Ivm de aandelen die we nog hebben dus 10% per jaar of in 1x alles zou dan geen probleem zijn. Dat maakte het rekensommetje anders.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_202335319
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 16:14 schreef nils7 het volgende:

[..]
Klopt vandaar mijn melding dat daar nog winst valt te behalen door met een andere verhuurhypotheekverstrekker te werken maar ik niet denk dat het verschil meer dan 50k is. Dus aan minimaal 100k-120k moet je wel rekening houden.
Wij wilden een verhuurhypotheek die ons laat aflossen hoeveel en wanneer we willen. Ivm de aandelen die we nog hebben dus 10% per jaar of in 1x alles zou dan geen probleem zijn. Dat maakte het rekensommetje anders.
Thanks!

100k sparen de komende 4-5 jaar dan maar, lijkt me sowieso nooit een slecht idee. Ben op een derde....

Nogmaals dank voor je inzichten, alles kan tegen die tijd weer compleet anders zijn maar ik heb in elk geval weer meer info waar ik wat mee kan.

Klopt het trouwens dat als ik mijn vriendin laat inwonen bij mij, ze automatisch na een jaar juridisch gezien mede eigenaar wordt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')