Dit vind ik altijd wel een beetje flauw. Er is geen enkele partij geweest die gezegd heeft: "Wij gaan bezuinigen op de zorg, dat doen we door 1000 IC bedden weg te snijden".quote:Op donderdag 25 november 2021 00:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit kun je allemaal vinden. Maar zolang half Nederland stemt op partijen die zo min mogelijk overheidsinvloed willen, is dit wat je krijgt.
Ik kan het niet mooier maken.
En ik vind het nogal hypocriet als diezelfde helft gaat lopen janken dat er te weinig bedden zijn. Of dat de horeca nog maar eens een paar jaar extra schadeloos gesteld moet worden, door diezelfde overheid.
Keuzes hebben consequenties.
Het zou goed zijn om eens een maatschappelijk debat te hebben over wat wij van onze overheid verwachten en wat wij daarvoor willen betalen.
Want kennelijk zit daar een discrepantie.
Ik heb weinig inzicht in wat er echt gedaan wordt aan mensen proberen aan te trekken, vandaar dat ik wat terughoudend was. Ik geloof dat er best wat ziekenhuizen zijn die hun best doen, maar het lijkt dat ze het niet alleen kunnen.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:17 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Behalve, al bijna twee jaar, roepen dat zorgcapaciteit verhogen niet makkelijk is? Bizar weinig.
Ik wil gerust voor zorg betalen, maar liever niet voor natuurstenen vloeren in protserige megalomane nieuwbouwziekenhuizen. Zo'n natuurstenen vloer, over het paard getilde zorgbestuurder of de peperdure architect die dat ziekenhuis ontworpen heeft kunnen mij nl. niet genezen wanneer ik iets mankeer.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit kun je allemaal vinden. Maar zolang half Nederland stemt op partijen die zo min mogelijk overheidsinvloed willen, is dit wat je krijgt.
En ik vind het nogal hypocriet als diezelfde helft gaat lopen janken dat er te weinig bedden zijn. Of dat de horeca nog maar eens een paar jaar extra schadeloos gesteld moet worden, door diezelfde overheid.
Het zou goed zijn om eens een maatschappelijk debat te hebben over wat wij van onze overheid verwachten en wat wij daarvoor willen betalen.
Ja, de ziekenhuizen misschien wel, maar dit is een gigantisch probleem wat de ziekenhuizen echt niet zelf kunnen oplossen. Dat is waar het knelt. De overheid kijkt de andere kant op en gooit met miljarden (deels terecht) om allerlei sectoren in de lucht te houden. Als ze een deel van dat geld in de zorg hadden gestopt weet ik zeker dat er echt wel wat te regelen was geweest.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:21 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb weinig inzicht in wat er echt gedaan wordt aan mensen proberen aan te trekken, vandaar dat ik wat terughoudend was. Ik geloof dat er best wat ziekenhuizen zijn die hun best doen, maar het lijkt dat ze het niet alleen kunnen.
Huh? De horeca heeft zeker bestaansrecht. Zal ze altijd hebben.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dit vind ik altijd wel een beetje flauw. Er is geen enkele partij geweest die gezegd heeft: "Wij gaan bezuinigen op de zorg, dat doen we door 1000 IC bedden weg te snijden"
Partijen hebben gezegd: Zorg moet betaalbaar blijven! De zorg, verzekeraars en zittende regeringen hebben ervoor gekozen dat het acceptabel is om een flinke hoeveelheid IC bedden weg te snijden en uit te komen onder het minimum dat gesteld is door NIVEL. Daar hebben jij en ik geen stem op uitgebracht, want dat was geen onderdeel van een keuze.
Overigens, ik vind het wat jammer dat je het nu indirect persoonlijk probeert te maken door degenen die hier zeggen dat de horeca wel bestaansrecht heeft hypocriet te noemen. Dat doet de discussie geen goed.
Je gaat vooral heel erg voorbij dat jij dingen die jou geen reet boeit en voor andere mensen wel dat het geen issue is. Gelukkig zijn in waar je al jaren je hart en ziel in gooit, boeiuh, pleur maar op want er is besloten dat het niet meer kan in het nieuwe normaal. Dus pleur maar op met je steun of het ooit nog terug komt. Want we hebben besloten dat je niet essentieel bent.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Hart en ziel is een argument voor jaren staatssteun? Bijzonder.
Er is zeker een probleem in de zorg dat het niet te stelpen is.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het personeel om wat te doen? Werk in de zorg? Maak de instroom aantrekkelijker, maar de studies aantrekkelijker, bied basisbeurzen aan, vergoed de opleiding, er zijn echt wel dingen te verzinnen.
Er is een probleem in de zorg. In plaats van het oplossen van dat probleem lijken we meer bereid een andere sector te decimeren. Zeggen dat de horeca geen bestaansrecht meer heeft lost het probleem in de zorg niet op, dit virus is er om te blijven. Daar moet in de zorg op geanticipeerd worden. Niet vandaag, maar wel op de lange termijn.
De individuele ziekenhuizen bepalen niet hoeveel IC bedden er in het land zijn, dat is aan de zorgkoepel om te bepalen. Die zijn er te weinig in dit land, al best lang. Dat staat los van op welke partij er gestemd is, dat is gewoon een verantwoordelijkheid van de overheid samen met de zorgorganisaties.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Huh? De horeca heeft zeker bestaansrecht. Zal ze altijd hebben.
En over dat stemgedrag: ja. Stemmen op een stroming die zo min mogelijk overheidsingrijpen voorstaat op de vrije markt, daar weet je toch van wat ze voorstaan? Dit meen ik oprecht.
Ik ben geen VVDer in hart en nieren. En ik vind oprecht dat ze makkelijk zomaar een miljard aan fieldlab-expirimenten uitgeven (wat kennelijk nergens toe heeft geleid). Maar dat neemt niet weg dat er een bepaald beleid gevoerd is.
Ik reageer ook niet meer. Op horeca posts. Voor nu.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:27 schreef OProg het volgende:
[..]
Je gaat vooral heel erg voorbij dat jij dingen die jou geen reet boeit en voor andere mensen wel dat het geen issue is. Gelukkig zijn in waar je al jaren je hart en ziel in gooit, boeiuh, pleur maar op want er is besloten dat het niet meer kan in het nieuwe normaal. Dus pleur maar op met je steun of het ooit nog terug komt. Want we hebben besloten dat je niet essentieel bent.
Maar goed, reageer maar gewoon niet meer. Dat lijkt me eigenlijk beter voor beiden.
Het is dan ook straks lockdown via MSM media, en niet anders eigenlijk.quote:Op woensdag 24 november 2021 22:39 schreef chratnox het volgende:
Ik heb trouwens heel erg het gevoel dat Jinek (en die schooldirecteur) aan 't proberen zijn de OMT-beslissing op deze manier te beïnvloeden en het sluiten van scholen door te duwen. Weet niet zo goed wat ik daarvan vind.
5? er is geen hele maand geweest waar er geen beperkingen waren voor de horeca/evenementen.quote:Op woensdag 24 november 2021 22:57 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Sectoren als entertainment, horeca, evenementen enz. zijn in het nieuwe normaal van maximaal vijf lockdownloze maanden per jaar niet meer levensvatbaar. In plaats van dergelijke branches financieel te ondersteunen kan men beter miljarden investeren in vmboa's en andere laagopgeleide Ordnungstruppen die dan gedurende de overige zeven maanden de lockdown met alle macht, die het staatsapparaat tot zijn beschikking heeft, handhaven.
Het OMT is niet te machtig. De overheid verschuilt zich veel te veel achter het OMT en de adviezen.quote:Op woensdag 24 november 2021 23:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Het OMT is namelijk niet de beslisser. Die moeten input leveren aan een beslissend orgaan. Daar gaat iets mis, dat OMT is te machtig.
Liever vandaag dan morgen.quote:Op woensdag 24 november 2021 23:29 schreef chratnox het volgende:
[..]
Helpdesks weer insourcen vanuit Portugal, India en Zuid-Afrika, ik ben voor.
Dat is natuurlijk onderdeel van het probleem. De kosten stijgen alleen maar, maar dalen nergens. Je maakt mij niet wijs dat er geen verbeteringen mogelijk zijn om patiëntmonitoring makkelijker te maken, administratieoverhead weg kunt nemen en ga zo maar door, daar zijn echt grote stappen in te maken.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:30 schreef Vallon het volgende:
[..]
Er is zeker een probleem in de zorg dat het niet te stelpen is.
Wie gaat vertellen dat ziekenhuiszorg structureel met , weet ik veel, met 20% zeg van nu 100 bron tot zeg ¤120Miljard stijgen. Dit op een taal aan zorg van dan ¤136Miljard.
Het is weer die olifant in de Kamer die tegen het Aardewerk botst...... zijn die kosten nog wel te rechtvaardigen, ook in het licht van wat andere kostenverslindende dingetjes die ons zullen platwalsen.
Dat sectoren geen bestaansrecht hebben is sws over zichzelf afgeroepen door het ondernemen daarin met telkens regels aanpassen, onmogelijk te maken.
Wat ook een ding is, en waar niemand over spreekt, is de hoge pensioenafdracht in de zorg. Vandaag ontving ik een mail dat deze weer wordt verhoogd. Net zoals vorig jaar.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:26 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ja, de ziekenhuizen misschien wel, maar dit is een gigantisch probleem wat de ziekenhuizen echt niet zelf kunnen oplossen. Dat is waar het knelt. De overheid kijkt de andere kant op en gooit met miljarden (deels terecht) om allerlei sectoren in de lucht te houden. Als ze een deel van dat geld in de zorg hadden gestopt weet ik zeker dat er echt wel wat te regelen was geweest.
Tuurlijk had je het niet op zo'n korte termijn alle problemen opgelost, maar je had echt wel wat meer ruimte kunnen creëren. De afgelopen maanden hebben zorgmedewerkers in UMC's gewoon maanden moeten vechten en zelf staken om een paar % loonsverhoging te krijgenVoorstel was namelijk gewoon 0% ..... Middenin een pandemie, middenin een situatie waar je de zorgmedewerkers "helden" noemt en je ze keihard nodig hebt.
Totaal de connectie met de werkelijkheid kwijt joh ...
Ik merk op dat veel VVD-stemmers en neo-liberalen toch wel graag overheidssteun en overheidsingrijpen zien.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
De individuele ziekenhuizen bepalen niet hoeveel IC bedden er in het land zijn, dat is aan de zorgkoepel om te bepalen. Die zijn er te weinig in dit land, al best lang. Dat staat los van op welke partij er gestemd is, dat is gewoon een verantwoordelijkheid van de overheid samen met de zorgorganisaties.
Als ik op een partij stem stem ik op macro-niveau, niet op hoeveel bedden er in een ziekenhuis staan. Onderdeel van de taak van de regering is te zorgen dat er voldoende bedden in normale situaties zijn. Dat een pandemie een abnormale situatie is kan ik 100% in meekomen, maar dat de uitstroom uit de zorg zo hoog is en niet beter wordt is echt beleidswerk.
Maar is de eerste vraag dan niet of er reden is om zoiets aan te nemen? Lijkt mij persoonlijk niet.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:35 schreef Mammietje het volgende:
Als we nu al zouden weten dat de horeca de komende -zegmaarwat- 10 jaar nog staatssteun moet ontvangen, is het natuurlijk best goed om er over na te denken of dat het waard is of dat deze branche meer als een seizoensbranche moet worden gezien. Maakt het voor de ondernemers zelf ook makkelijker om hier keuzes in te maken.
Helaas is het allemaal niet zo voorspelbaar.
De overheid heeft al moeite de komende 2 weken te voorspellen.
Elk virus wordt endemisch dus ook dit virus. Ik snap die paniek niet zo om maar constant te roepen om een nieuw normaal zonder horeca enzovoort. Mensen zijn sociale dieren en zullen altijd elkaar opzoeken met of zonder horeca met of zonder vaag nieuw normaal. Risicogroepen elk jaar vaccineren de zorg wat opschalen en ook accepteren dat er mensen dood gaan aan dit virus. De rest is allemaal onzin en is geen langer termijn visie in mijn ogen.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:35 schreef Mammietje het volgende:
Als we nu al zouden weten dat de horeca de komende -zegmaarwat- 10 jaar nog staatssteun moet ontvangen, is het natuurlijk best goed om er over na te denken of dat het waard is of dat deze branche meer als een seizoensbranche moet worden gezien. Maakt het voor de ondernemers zelf ook makkelijker om hier keuzes in te maken.
Helaas is het allemaal niet zo voorspelbaar.
De overheid heeft al moeite de komende 2 weken te voorspellen.
Als de overheid maatregelen oplegt waardoor je je zaak moet sluiten, is het niet zo raar dat de overheid de financiële schade die daardoor ontstaat ook compenseert. Zo simpel is het volgens mij. Het gaat niet om het helpen van armlastige eigenaren met een slecht lopende kroeg, het gaat erom dat die tent prima functioneert, maar door het handelen van de overheid toch geen geld genereert.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik merk op dat veel VVD-stemmers en neo-liberalen toch wel graag overheidssteun en overheidsingrijpen zien.
Ik vind dat een kentering.
Ik merk ook op dat de sociaal democraten dit kennelijk nog niet oppikken.
De staat is belangrijker dan ooit.
Ik snap je punt hoor, maar het is allemaal niet zo zwart/wit. Heb zelf ook VVD gestemd en zou dat morgen weer doen. Niet omdat ik alle standpunten van VVD nou zo geweldig vind, maar meer omdat de andere partijen nog veel verder van de werkelijkheid staan (voor mij).quote:Op donderdag 25 november 2021 00:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik merk op dat veel VVD-stemmers en neo-liberalen toch wel graag overheidssteun en overheidsingrijpen zien.
Het is wel dat breder dan dit.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als de overheid maatregelen oplegt waardoor je je zaak moet sluiten, is het niet zo raar dat de overheid de financiële schade die daardoor ontstaat ook compenseert. Zo simpel is het volgens mij. Het gaat niet om het helpen van armlastige eigenaren met een slecht lopende kroeg, het gaat erom dat die tent prima functioneert, maar door het handelen van de overheid toch geen geld genereert.
Nou, aanvankelijk niet. Maar het wordt wel anders naarmate het langer gaat duren, ja.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is wel dat breder dan dit.
Ow joh, geen paniek hier hoor.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:39 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Elk virus wordt endemisch dus ook dit virus. Ik snap die paniek niet zo om maar constant te roepen om een nieuw normaal zonder horeca enzovoort. Mensen zijn sociale dieren en zullen altijd elkaar opzoeken met of zonder horeca met of zonder vaag nieuw normaal. Risicogroepen elk jaar vaccineren de zorg wat opschalen en ook accepteren dat er mensen dood gaan aan dit virus. De rest is allemaal onzin en is geen langer termijn visie in mijn ogen.
Het is opmerkelijk dat een PvdA hier niet van kan profiteren.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:40 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ik snap je punt hoor, maar het is allemaal niet zo zwart/wit. Heb zelf ook VVD gestemd en zou dat morgen weer doen. Niet omdat ik alle standpunten van VVD nou zo geweldig vind, maar meer omdat de andere partijen nog veel verder van de werkelijkheid staan (voor mij).
CDA, CU en vooral SGP die hun beleid deels of helemaal beredeneren vanuit hun geloof.
GL, PvdA en vooral SP die denken alles te kunnen oplossen door met meer geld te strooien.
PVV die niet verder komt dan "ja maar allochtonen".
FvD .... tsja laten wij het daar maar niet over hebben.
Miljoenmiljard kleine fracties die niks kunnen betekenen.
Blijven alleen VVD en D66 over. D66 is sowieso de weg kwijt en Kaag is vooral uit op macht. Heeft nog minder inhoud dan een Hugo de Jonge.
... dus tsja.
Dat roep ik als linkse stemmer dan ook al zeker sinds pak 'm beet 2012.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, alle kiezers zijn ineens heel positief over overheidssteun als ze zelf degenen zijn die klappen krijgen. Zolang het alleen uitkeringsgerechtigden zijn is het een ander verhaal.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Van pandemie naar endemie is geen binair proces natuurlijk, en deels zelfs subjectief, en zoiets duurt toch al gauw een paar jaar, nu langer omdat we de verspreiding interrumperen.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:39 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Elk virus wordt endemisch dus ook dit virus. Ik snap die paniek niet zo om maar constant te roepen om een nieuw normaal zonder horeca enzovoort. Mensen zijn sociale dieren en zullen altijd elkaar opzoeken met of zonder horeca met of zonder vaag nieuw normaal. Risicogroepen elk jaar vaccineren de zorg wat opschalen en ook accepteren dat er mensen dood gaan aan dit virus. De rest is allemaal onzin en is geen langer termijn visie in mijn ogen.
Dat is niet het probleem. De kosten voor het runnen van een ziekenhuis zijn een veelvoud van de investering ervan. Een paar miljoen extra om het wat luxe te geven zie je niet terug op een afschrijving over 30 of 50 jaar.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:22 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik wil gerust voor zorg betalen, maar liever niet voor natuurstenen vloeren in protserige megalomane nieuwbouwziekenhuizen. Zo'n natuurstenen vloer, over het paard getilde zorgbestuurder of de peperdure architect die dat ziekenhuis ontworpen heeft kunnen mij nl. niet genezen wanneer ik iets mankeer.
Groepsimmuniteit is niet en nu is het virus weg. Groepsimmuniteit is dynamisch wat zorgt dat er wel elk jaar mensen besmet raken en in het ziekenhuis komen maar dat het behap baar blijft. RSV bijvoorbeeld is gewoon groepsimmuniteit voor maar toch liggen er elk jaar kinderen ervoor in het ziekenhuis. Alleen op een gegeven moment is iedereen die besmettelijk was wel besmet geweest en gaat het virus weer weg. Alleen zijn die pieken dan minder hoog en zwaar dan wat we nu zien. Zoek de berichten maar op over volle ziekenhuizen van RSV op van voor corona elk jaar waren ze alleen niemand interesseerde het een ruk omdat het behap baar was.quote:Op donderdag 25 november 2021 00:43 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ow joh, geen paniek hier hoor.![]()
Ik schrijf het ook niet af, geef alleen aan dat het allemaal wat lastig te voorspellen is.
We hadden vorig jaar ook niet op een Deltavariant gerekend. Wel op groepsimmuniteit. Beide liepen anders.
Ik ben absoluut niet benauwd aangelegd, maar je handen niet wassen na toiletbezoek is echt not done. Poets altijd de wc-bril alsik ga kakkenquote:Op donderdag 25 november 2021 00:44 schreef Evenstar het volgende:
Ik geloof nog steeds niet in dat "nieuwe normaal".
Uiteindelijk gaan wij gewoon weer terug naar februari 2020 met een paar kleine aanpassingen, zoals een jaarlijks terugkerende vaccinatie, of een verhoogde zorgcapaciteit. Misschien dat minder mensen handen gaan schudden, misschien ook niet.
Na bijna twee jaar in een pandemie waar je dagelijks dood wordt gegooid met "was je handen stuk" hoor ik nog steeds mensen in het hokje naast mij hun reet afvegen en daarna zonder hun handen te wassen de deur achter hun kont dichttrekken.
Wij gaan echt niet veranderen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |