abonnement Unibet Coolblue
pi_202705892
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 17:13 schreef Schuifpui het volgende:
Vandaag een HM gelopen. Had het niet echt gepland en was rustig aan begonnen, maar ik had opeens geen zin meer in m'n standaard route, dus na 5 km een andere afslag genomen. Merkte dat het eigenlijk best lekker loopt als je niet precies weet hoe ver je nog moet. Normaal ben ik toch wel een beetje aan het aftellen en rekenen tijdens het lopen. Uiteindelijk voor het eerst op m'n horloge gekeken toen ik 2km van huis weer invoegde op m'n gebruikelijk route en toen zat ik net over de 19km.

Was is een voor duurloop eigenlijk een goede hartslagzone? Ik probeer de laatste tijd een beetje op te letten dat ik niet te hoog zit qua hartslag en dat betekent dat ik wat langzamer loop dan gebruikelijk. Althans op de meeste dagen. Af en toe flink doorlopen vind ik nog steeds wel eens lekker. Vandaag zat ik op 5:14 gemiddeld en een een hartslag van 140 - 150. Volgens de Strava indeling 80% in zone 2. Voorheen toen ik vaak wat harder liep, liep ik veel meer in zone 3 en 4 met een hartslag boven de 170 en soms richting 190. In zone 1 lopen lijkt me niet haalbaar, dan moet ik naar 120 of lager en ik geloof niet dat dat kan.
Ik maak zelf onderscheid tussen herstelloopjes en duurlopen. Bij duurlopen mag ik best rond de 75% Max hs zitten maar bij herstelloopjes houd ik het onder de 70%. Hs 190 lijkt me in alle gevallen veel te hoog.. maar 120 is ook wel weer erg laag als je Max boven de 190 zit.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_202706993
Nou, de sportschool is dicht, dus los van wat bijhouden met dumbells ga ik me weer storten op hardlopen. Nou liep ik sowieso al 3x per week maar ga naar 4 en ga meer volume en intervals doen. Kijken of ik einde lockdown de 5k rond de 20 minuten kan lopen.

En in de lente komt de racefiets ook wat vaker van stal…

Waar ik hardlopen altijd beschouwde als iets voor ‘er bij’ ben ik het steeds leuker gaan vinden. Vooral trails. Wedstrijden ga ik nog steeds niet doen, maar een echte trail ga ik misschien wel een keer doen.

Geluk bij een lockdown dus: hardlopen is toch iets wat ik afgelopen twee jaar heb ‘gevonden’ als hobby
Whatever...
pi_202720299
Ik zou dus precies zondag een survivalrun hebben gehad. Supersneu voor de vrijwilligers, die stonden al helemaal klaar, het hele parcours was opgebouwd (dat is een enorme klus voor een survivalrun, alle hindernissen bouwen). ;(

Dus ben ik gisteren maar een flink eind trail gaan lopen. Kwam 3 mensen van m'n survivalclub tegen met hetzelfde idee, zag later op Strava dat nog minstens 10 anderen ook die ochtend in dat bos zijn gaan lopen _O-

Vandaag zere kuiten. Ik ben de heuvels duidelijk niet gewend _O-

@Schuifpui
Ik snap de hartslagzones ook nog niet helemaal. Ik moet m'n Garmin nog steeds kalibreren denk ik, want hij zegt nu bijvoorbeeld voor mijn halve marathon PR-poging dat ik 1 uur 22 in zone 5 heb gelopen en ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je zo lang op 90-100% van je max hartslag loopt. Dus dan zal m'n max hartslag wel hoger zijn dan dat ie denkt.
pi_202720400
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 15:56 schreef Tele6 het volgende:
ag een survivalrun hebben gehad. Supersneu voor de vrijwilligers, die stonden al helemaal klaar, het hele parcours was opgebouwd (dat is een enorme klus voor een survivalrun, alle hindernissen bouwen).

Dus ben ik gisteren maar een flink eind trail gaan lopen. Kwam 3 mensen van m'n survivalclub tegen met hetzelfde idee, zag later op Strava dat nog minstens 10 anderen ook die ochtend in dat bos zijn gaan lopen

Vandaag zere kuiten. Ik ben de heuvels duidelijk niet gewend

@Schuifpui
Ik snap de hartslagzones ook nog niet helemaal. Ik moet m'n Garmin nog steeds kalibreren denk ik, want hij zegt nu bijvoorbeeld voor mijn halve marathon PR-poging dat ik 1 uur 22 in zone 5 heb gelopen en ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je zo lang op 90-100% van je max hartslag loopt. Dus dan zal m'n max hartslag wel hoger zijn dan dat ie denkt.
Kan wel hoor! Ik loop mijn HMs ook rond 93-95% van mijn max hartslag.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  Forum Admin maandag 20 december 2021 @ 16:21:31 #105
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_202720582
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 15:56 schreef Tele6 het volgende:
Ik zou dus precies zondag een survivalrun hebben gehad. Supersneu voor de vrijwilligers, die stonden al helemaal klaar, het hele parcours was opgebouwd (dat is een enorme klus voor een survivalrun, alle hindernissen bouwen). ;(

Dus ben ik gisteren maar een flink eind trail gaan lopen. Kwam 3 mensen van m'n survivalclub tegen met hetzelfde idee, zag later op Strava dat nog minstens 10 anderen ook die ochtend in dat bos zijn gaan lopen _O-

Vandaag zere kuiten. Ik ben de heuvels duidelijk niet gewend _O-

@:Schuifpui
Ik snap de hartslagzones ook nog niet helemaal. Ik moet m'n Garmin nog steeds kalibreren denk ik, want hij zegt nu bijvoorbeeld voor mijn halve marathon PR-poging dat ik 1 uur 22 in zone 5 heb gelopen en ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je zo lang op 90-100% van je max hartslag loopt. Dus dan zal m'n max hartslag wel hoger zijn dan dat ie denkt.
Ik en mijn Garmin kalibreren ook nog steeds. Veel is gebaseerd op hoe de hs zones staan ingesteld. Had verwacht dat er wel een lerend algoritme achter zou zitten.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_202721521
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 16:04 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Kan wel hoor! Ik loop mijn HMs ook rond 93-95% van mijn max hartslag.
Oké!

Grappig genoeg zegt Garmin in de beschrijving van de zones dat zone 5 "een sprinttempo dat moeilijk lang vol te houden is. Uw ademhaling is zwaar" is, en dat is echt niet iets wat ik bijna anderhalf uur lang zou doen. Maar misschien klopt dan de beschrijving niet.

Ik was van plan om binnenkort eens een looptest te boeken bij de sportschool -- ze doen looptesten en fietstesten voor mensen die willen testen hoe fit ze zijn -- maar dat is nu dicht ;(
pi_202721671
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 17:26 schreef Tele6 het volgende:

Grappig genoeg zegt Garmin in de beschrijving van de zones dat zone 5 "een sprinttempo dat moeilijk lang vol te houden is. Uw ademhaling is zwaar" is, en dat is echt niet iets wat ik bijna anderhalf uur lang zou doen. Maar misschien klopt dan de beschrijving niet.

Ik was van plan om binnenkort eens een looptest te boeken bij de sportschool -- ze doen looptesten en fietstesten voor mensen die willen testen hoe fit ze zijn -- maar dat is nu dicht
Het zal ook wel een beetje per persoon verschillen, maar tussen de 90 en 95% van je max hartslag ligt bij de meesten het omslagpunt. Dat is het punt waarboven je harder verzuurt dan je lichaam kan afbreken, dat kun je dus niet heel lang volhouden. Maar precies op je omslagpunt, kun je bij goede training, ruim een uur volhouden.
Als je het echt goed wilt weten, kun je eens een sportmedisch onderzoek doen. Heel interessant en dan train je echt in voor jou de juiste zones.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_202722168
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 17:37 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Het zal ook wel een beetje per persoon verschillen, maar tussen de 90 en 95% van je max hartslag ligt bij de meesten het omslagpunt. Dat is het punt waarboven je harder verzuurt dan je lichaam kan afbreken, dat kun je dus niet heel lang volhouden. Maar precies op je omslagpunt, kun je bij goede training, ruim een uur volhouden.
Als je het echt goed wilt weten, kun je eens een sportmedisch onderzoek doen. Heel interessant en dan train je echt in voor jou de juiste zones.
Ik kan me voorstellen dat dat best wel nauw komt met dat omslagpunt en dat m'n Garmin de hartslag ook gewoon niet nauwkeurig genoeg kan meten om er wat zinnigs over te zeggen. Bij heuveltraining laatst was ik helemaal verzuurd, maar bij m'n HM was m'n hartslag niet duidelijk lager.

Ik dacht te hebben begrepen dat zo'n looptest bij de sportschool er ook duidelijkheid over kan geven. Maar ik heb er dus nog geen gedaan, en dat gaat er binnenkort ook niet van komen.

En als je zo'n test doet maar daarna fitter of minder fit wordt, heb je niks meer aan de resultaten toch?

Vooralsnog train ik prima op gevoel, geloof ik. Ik doe nu bijna een jaar bewust m'n best om makkelijke loopjes en moeilijke loopjes van elkaar te onderscheiden ipv overal vol voor te gaan, en ik heb wel echt de indruk dat dat helpt en lukt *G*
pi_202726954
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 18:15 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Ik kan me voorstellen dat dat best wel nauw komt met dat omslagpunt en dat m'n Garmin de hartslag ook gewoon niet nauwkeurig genoeg kan meten om er wat zinnigs over te zeggen. Bij heuveltraining laatst was ik helemaal verzuurd, maar bij m'n HM was m'n hartslag niet duidelijk lager.

Ik dacht te hebben begrepen dat zo'n looptest bij de sportschool er ook duidelijkheid over kan geven. Maar ik heb er dus nog geen gedaan, en dat gaat er binnenkort ook niet van komen.

En als je zo'n test doet maar daarna fitter of minder fit wordt, heb je niks meer aan de resultaten toch?

Vooralsnog train ik prima op gevoel, geloof ik. Ik doe nu bijna een jaar bewust m'n best om makkelijke loopjes en moeilijke loopjes van elkaar te onderscheiden ipv overal vol voor te gaan, en ik heb wel echt de indruk dat dat helpt en lukt *G*
Ik heb geen idee wat ze bij een looptest bij de sportschool testen, maar dat zal vast ook iets zeggen. Bij het sportmedisch centrum meten ze ook je zuurstofopname, door middel van zo'n masker, ofwel het lactaat in je bloed (verzuring) met een vingerprikje.
Dat je van heuvelsprints sneller verzuurt is niet gek, want er is ook nog lokale verzuring in spieren (net zoals wanneer je met zware gewichten traint in de sportschool). Maar daarnaast is er algemene verzuring, die loopt op als je hartslag dichter bij je maximale hartslag komt.

En in principe blijft zo'n test relevant als je fitter wordt. De tempo's zullen veranderen, maar je zones veranderen niet zo snel. Daarnaast weet je ook hoe je moet trainen om bijvoorbeeld langer op je omslagpunt vol te kunnen houden. Maar goed, als ik jouw posts zo volg ben je inderdaad hartstikke goed bezig en boek je veel progressie.
Als je eens meer de diepte in wilt duiken is zo'n test zeker leuk, maar voorlopig met Covid kan het waarschijnlijk toch niet :(
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_202727452
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 22:02 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ik heb geen idee wat ze bij een looptest bij de sportschool testen, maar dat zal vast ook iets zeggen. Bij het sportmedisch centrum meten ze ook je zuurstofopname, door middel van zo'n masker, ofwel het lactaat in je bloed (verzuring) met een vingerprikje.
Dat je van heuvelsprints sneller verzuurt is niet gek, want er is ook nog lokale verzuring in spieren (net zoals wanneer je met zware gewichten traint in de sportschool). Maar daarnaast is er algemene verzuring, die loopt op als je hartslag dichter bij je maximale hartslag komt.
Ah oké, dat verschil kende ik niet. Hoe voelt algemene verzuring? Lokale verzuring ben ik goed bekend mee :+ survivalrun doet dat met je onderarmen, lekker oncomfortabel is dat _O-
quote:
En in principe blijft zo'n test relevant als je fitter wordt. De tempo's zullen veranderen, maar je zones veranderen niet zo snel. Daarnaast weet je ook hoe je moet trainen om bijvoorbeeld langer op je omslagpunt vol te kunnen houden. Maar goed, als ik jouw posts zo volg ben je inderdaad hartstikke goed bezig en boek je veel progressie.
Als je eens meer de diepte in wilt duiken is zo'n test zeker leuk, maar voorlopig met Covid kan het waarschijnlijk toch niet :(
Ja, ik denk dat ik nog prima een eind in alle onwetendheid door kan trainen voor ik een plateau bereik en het serieuzer moet aanpakken. :Y

Allereerst maar eens een paar nieuwe schoenen regelen. M'n kerstpakket was een tegoedbon voor de Run2Day maar nu is die dicht ;( dan kun je wel online bestellen, maar ik zou niet weten welke schoenen dan, ik zou ze juist graag passen :(

Iemand ervaring met hoe de Brooks Ghost 14 of de Saucony Ride 14 zitten? Ik zoek ze smal in de hiel en wijd bij de tenen.
pi_202736658
Iemand nog tips bij knieklachten...vanaf 2 december niet meer gelopen, alleen linker knie, bij het draaien van de voet lichte pijn..en helemaal strekken/opslot zetten ging al helemaal niet.

Wel regelmatig nog op de crosstrainer geweest, kan de voet nu pijnloos bewegen met volle kracht naar binnen en buiten zegmaar. alleen nog niet helemaal strekken..net 400km op deze schoenen..

Vorige schoenen waren ook brooks, helemaal op gelopen zonder klachten en de opvolger gekocht, dus aan de schoen lijkt het niet echt te liggen denk ik dan..
Ik zwaai naar dieren.
pi_202737413
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 14:55 schreef Geerd het volgende:
Iemand nog tips bij knieklachten...vanaf 2 december niet meer gelopen, alleen linker knie, bij het draaien van de voet lichte pijn..en helemaal strekken/opslot zetten ging al helemaal niet.

Wel regelmatig nog op de crosstrainer geweest, kan de voet nu pijnloos bewegen met volle kracht naar binnen en buiten zegmaar. alleen nog niet helemaal strekken..net 400km op deze schoenen..

Vorige schoenen waren ook brooks, helemaal op gelopen zonder klachten en de opvolger gekocht, dus aan de schoen lijkt het niet echt te liggen denk ik dan..
Een bezoekje aan een (sport) fysiotherapeut doet vaak wonderen, knieklachten zijn niet via internet te analyseren :P
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
  woensdag 22 december 2021 @ 14:28:55 #113
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_202752942
Ik zie dat de Garmin Fenix 6X PRO nu voor 472 euro te koop is bij bv MediaMarkt. Lijkt me eigenlijk wel een heel fijn horloge. Meer mensen hier die deze hebben? De Fenix 7 zal binnenkort wel uitkomen, vandaar dat hij nu wat goedkoper is. Maar neem aan dat die 6X pro ook nog een heleboel jaren uitstekend zal werken.
pi_202753267
Ik vind dat eigenlijk nog steeds absurd duur voor een hardloophorloge :o Zoveel hoeft die niet te kunnen. Dan koop ik liever 2 paar vaporfly's :)
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  woensdag 22 december 2021 @ 15:05:22 #115
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_202753574
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 14:48 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik vind dat eigenlijk nog steeds absurd duur voor een hardloophorloge :o Zoveel hoeft die niet te kunnen. Dan koop ik liever 2 paar vaporfly's :)
Ja, het is eigenlijk ook krankzinnig duur. Hardloopfuncties zijn zeer uitgebreid bij dit horloge, maar uiteraard kan je hier echt bijna alles mee. Hij is iig zeker niet alleen voor hardlopen. Maar blijft veel geld idd!

Ja! Ik heb nog nooit met de vaporfly's gelopen, maar zou dat ook wel graag willen. Zijn dat jouw favoriete hardloopschoenen? Ga je daar het hardst mee? :o
pi_202754579
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 14:28 schreef GwaiLow het volgende:
Ik zie dat de Garmin Fenix 6X PRO nu voor 472 euro te koop is bij bv MediaMarkt. Lijkt me eigenlijk wel een heel fijn horloge. Meer mensen hier die deze hebben? De Fenix 7 zal binnenkort wel uitkomen, vandaar dat hij nu wat goedkoper is. Maar neem aan dat die 6X pro ook nog een heleboel jaren uitstekend zal werken.
Ik heb de 6s pro, zelfde horloge, kleinere maat. Ik heb hem nu bijna een jaar denk ik, en ben er nog altijd heel blij mee.
Prijs was wel inderdaad een dingetje, maar dit horloge kan echt alles en meer dan ik zou willen, en als ik dan de prijs afzet tegen hoeveel ik hem gebruik valt het best mee. Zeker als je gaat vergelijken wat je aan kosten bij andere hobby's hebt :P
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_202754900
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 15:05 schreef GwaiLow het volgende:
t is eigenlijk ook krankzinnig duur. Hardloopfuncties zijn zeer uitgebreid bij dit horloge, maar uiteraard kan je hier echt bijna alles mee. Hij is iig zeker niet alleen voor hardlopen. Maar blijft veel geld idd!

Ja! Ik heb nog nooit met de vaporfly's gelopen, maar zou dat ook wel graag willen. Zijn dat jouw favoriete hardloopschoenen? Ga je daar het hardst mee?
Het zijn niet mijn favorieten qua lekker lopen, maar ik denk wel dat je er het hardste mee gaat :) Toch fijn, een bonusminuutje in de wedstrijd!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_202754930
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 16:19 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Het zijn niet mijn favorieten qua lekker lopen, maar ik denk wel dat je er het hardste mee gaat :) Toch fijn, een bonusminuutje in de wedstrijd!
Ik zit er ook aan te denken om carbonschoenen te kopen. Ik merkte voorheen tijdens marathontraining dat het behoorlijk belastend was. Ik heb begrepen dat ze ook helpen doordat ze voor minder belasting zorgen (en dus sneller herstel) bij de hele lange duurlopen. En aangezien ik in het najaar weer een hele wil lopen...

En als me dat dan ook nog een bonusminuutje oplevert, mooi meegenomen.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_202754977
quote:
99s.gif Op woensdag 22 december 2021 16:22 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Ik zit er ook aan te denken om carbonschoenen te kopen. Ik merkte voorheen tijdens marathontraining dat het behoorlijk belastend was. Ik heb begrepen dat ze ook helpen doordat ze voor minder belasting zorgen (en dus sneller herstel) bij de hele lange duurlopen. En aangezien ik in het najaar weer een hele wil lopen...

En als me dat dan ook nog een bonusminuutje oplevert, mooi meegenomen.
Ja, dat vind ik ook het grootste voordeel. Na een halve marathon kan ik gewoon nog een stukje uitlopen en een paar dagen later gewoon weer volop trainen, terwijl ik voorheen toch wel een paar dagen stijve/pijnlijke spieren had.
Ook kun je inderdaad wat meer/zwaardere trainingen aan als je die af en toe op carbonschoenen doet omdat het minder belastend is, en dat kan je algehele niveau ook weer omhoog tillen. Dat laatste komt overigens door het speciale foam en niet door het carbon, volgens mij. Ik gebruik de carbonschoenen niet elke week, maar in mijn marathonschema meestal wel 1x per week, dan doe ik de trainingen met lange tempoblokken er op zodat ik de rest van de week weer goed door kan trainen.

Ik heb overigens wel het idee dat de carbonschoenen op een andere manier weer iets belastender zijn, door het verende effect moet je dat iets meer opvangen met je hele lichaam heb ik het idee, en kan je dus kramp in je bovenbenen/hamstrings krijgen. Maar dat heb ik tot nu toe alleen ervaren bij de marathon zelf, niet in trainingen.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_202755017
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 16:26 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ja, dat vind ik ook het grootste voordeel. Na een halve marathon kan ik gewoon nog een stukje uitlopen en een paar dagen later gewoon weer volop trainen, terwijl ik voorheen toch wel een paar dagen stijve/pijnlijke spieren had.
Ook kun je inderdaad wat meer/zwaardere trainingen aan als je die af en toe op carbonschoenen doet omdat het minder belastend is, en dat kan je algehele niveau ook weer omhoog tillen. Dat laatste komt overigens door het speciale foam en niet door het carbon, volgens mij. Ik gebruik de carbonschoenen niet elke week, maar in mijn marathonschema meestal wel 1x per week, dan doe ik de trainingen met lange tempoblokken er op zodat ik de rest van de week weer goed door kan trainen.

Ik heb overigens wel het idee dat de carbonschoenen op een andere manier weer iets belastender zijn, door het verende effect moet je dat iets meer opvangen met je hele lichaam heb ik het idee, en kan je dus kramp in je bovenbenen/hamstrings krijgen. Maar dat heb ik tot nu toe alleen ervaren bij de marathon zelf, niet in trainingen.
Ik hoorde Jill Holterman er ook al over inderdaad. Dat het in trainingen zo veel minder belast. Daardoor kwam ik erop.
Dat verende effect zou de schoen toch zelf moeten opvangen? Dat snap ik niet helemaal. Maar goed, het is jouw ervaring. Geen idee. Ik heb er niet van gehoord. W

Wel een nadeel begreep ik is dat je er een soort van 'lui' van zou kunnen worden. Maar als je voldoende afwisselt, helpt dat ook wel weer.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_202755230
Man man man kilometervreters hier _O_

Ik hoor altijd, ja maar jij bent veel te zwaar om te hardlopen...

Maar ik heb toch ook grotere knieën en spieren ... of werkt dat zo niet,,

[ Bericht 3% gewijzigd door Geerd op 22-12-2021 16:53:33 ]
Ik zwaai naar dieren.
pi_202755975
quote:
99s.gif Op woensdag 22 december 2021 16:30 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Ik hoorde Jill Holterman er ook al over inderdaad. Dat het in trainingen zo veel minder belast. Daardoor kwam ik erop.
Dat verende effect zou de schoen toch zelf moeten opvangen? Dat snap ik niet helemaal. Maar goed, het is jouw ervaring. Geen idee. Ik heb er niet van gehoord. W

Wel een nadeel begreep ik is dat je er een soort van 'lui' van zou kunnen worden. Maar als je voldoende afwisselt, helpt dat ook wel weer.
De zool geeft de energie die je in je afzet stopt, meer terug dan een normale schoen. Die vibratie voel je ook wel weer in je lijf, net als wanneer je gaat pogo-stickspringen :P Het is dus geen schokbelasting maar een ander soort impact. Ik weet niet of mijn theorie klopt hoor, maar ik heb wel veel mensen met hamstringkramp gehoord bij een marathon op 4%s. En ik had zelf voor het eerst echt al vanaf 10km kramp in mijn bovenbenen.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_202756737
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 16:44 schreef Geerd het volgende:
Man man man kilometervreters hier _O_

Ik hoor altijd, ja maar jij bent veel te zwaar om te hardlopen...

Maar ik heb toch ook grotere knieën en spieren ... of werkt dat zo niet,,

Bij iedere stap bij het hardlopen moeten je knieën 3 à 4x je lichaamsgewicht opvangen, grotere knieën en spieren zijn niet per se ook beter bestand tegen zulke belasting.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_202762567
Ik heb even wat advies nodig van wat ervaren hardlopers.
Ik wil zelf weer wat gaan rennen, aangezien sport voor de rest allemaal gesloten is. Dit in combinatie met wat krachttraining thuis (met lichaamsgewicht, pushups, lunges etc).

Doel is conditie opbouwen / onderhouden. Ik heb een redelijke basisconditie door mijn normale sport (boksen en volleybal) maar ben geen hardloper. Heb tijdens de vorige lockdown ook wat hard gelopen maar is niet helemaal mijn ding. Daarom dacht ik misschien kan ik wat meer interval training doen om het zowel afwisselend te houden als omdat het voor de conditie goed is.
Plan is om 1x per week gewoon 'normaal' hard te lopen (max 5 km, wel opbouwend natuurlijk niet meteen 5 km) en 2x per week wat meer korte sprints/interval. Bijv. warming up, 10x 200 m sprint, cooling down. Of bijv warming up, 6x 500m, cooling down.

Wat is jullie mening hierover? Is dit aan te raden? Of is dit vragen om blessures?
pi_202769612
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 22:52 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb even wat advies nodig van wat ervaren hardlopers.
Ik wil zelf weer wat gaan rennen, aangezien sport voor de rest allemaal gesloten is. Dit in combinatie met wat krachttraining thuis (met lichaamsgewicht, pushups, lunges etc).

Doel is conditie opbouwen / onderhouden. Ik heb een redelijke basisconditie door mijn normale sport (boksen en volleybal) maar ben geen hardloper. Heb tijdens de vorige lockdown ook wat hard gelopen maar is niet helemaal mijn ding. Daarom dacht ik misschien kan ik wat meer interval training doen om het zowel afwisselend te houden als omdat het voor de conditie goed is.
Plan is om 1x per week gewoon 'normaal' hard te lopen (max 5 km, wel opbouwend natuurlijk niet meteen 5 km) en 2x per week wat meer korte sprints/interval. Bijv. warming up, 10x 200 m sprint, cooling down. Of bijv warming up, 6x 500m, cooling down.

Wat is jullie mening hierover? Is dit aan te raden? Of is dit vragen om blessures?
Hoe blessuregevoelig ben je?

Ik zou het zelf niet doen. Ik had ook een goede conditie voor ik met hardlopen begon, maar mijn lijf moest echt heel erg wennen aan de herhalende beweging van het lopen en had het echt veel rustiger aan moeten doen in het begin. Ik heb o.a. een tijd een zere voorvoet gehad, een zere enkel, pijn en lenigheidsverlies aan een heup, pijnlijke kramperige kuiten en een pijnlijke bilspier :')
En dat allemaal omdat ik vanuit het niks 3x in de week 3-5 km ging lopen. Au.
Ik deed nog niet eens allemaal snelle loopjes, puur het ineens 3x in de week lopen deed zeer.
Achteraf denk ik dat ik beter gewoon ook een couch to 5k programma had kunnen volgen of zo.

Je zegt dat hardlopen niet helemaal je ding is en ik begrijp uit wat je daarna zegt dat je het saai en eentonig vindt?
Misschien valt er wat af te wisselen met de locaties waar je loopt. Ik vind het altijd een stuk minder saai lopen in het bos of in het stadscentrum. Nieuwe routes zijn interessanter. Je moet er ook met je hoofd bij zijn, anders verdwaal je. In het centrum kijk ik graag etalages tijdens het lopen _O-

Misschien kun je wat HIIT-achtige dingen toevoegen met dingen als buikspieroefeningen en squats en zo zodat je toch dat gevoel van compleet buiten adem raken hebt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')