FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Nieuwe auto's kunnen vanaf 2024 de maximumsnelheid niet overtreden
Tourniquetmaandag 22 november 2021 @ 13:11
(Niet mijn TS, vervolg op NWS / Geen enkele auto kan vanaf 2024 de maximumsnelheid overtrede)

quote:
Sneller rijden dan toegestaan is over drie jaar nergens meer mogelijk in de Europese Unie, dankzij de invoering van verplichte snelheidsbegrenzers. De regeling geldt vanaf 2022 voor nieuwe auto's, maar twee jaar later moeten alle auto's voorzien zijn van zo'n verplichte begrenzer.

De regeling wordt ingevoerd op aandringen van het European Transport Safety Council (ETSC), een non-profitorganisatie die zich inzet voor minder gewonden en doden door verkeersongevallen. Volgens het ETSC zullen de begrenzers het aantal aanrijdingen met 30 procent doen dalen en binnen 15 jaar na de introductie 25.000 mensenlevens redden.

De snelheidsbegrenzer werkt met gegevens van het navigatiesysteem en past de maximumsnelheid van het voertuig aan de geldende limieten aan. Auto’s die vanaf 2022 nieuw worden verkocht, zullen ermee uitgerust zijn, al verplicht Europa de software vanaf 2024 dus ook voor reeds bestaande wagens.

Er is sprake van een zogenoemde override-functie die het toch zal mogelijk maken om – in geval van nood of om een inhaalactie succesvol te kunnen afronden – sneller te rijden dan toegelaten. Maar dan krijg je als bestuurder een irritant geluidssignaal te horen én zal de auto registreren waar en hoeveel je te hard aan het rijden was. Een zwarte doos, als het ware.
https://tweakers.net/nieu(...)-in-autos-in-eu.html

Knevelende organisatie die EU. En maar stemmen op clubs als D66 en Volt die Europa tot een supranationale politiestaat willen verheven.

------

essentiële extra informatie in aanvulling op tekst in OP:
De nieuwe regelgeving zal alleen van toepassing zijn op nieuwe auto's. De auto die je voor de deur hebt staan hoef je niet aan te passen. Het verschil tussen de twee jaartallen zit in het verschil tussen nieuwe type auto's die goedgekeurd worden door de autoriteiten (2022) en de nieuwe auto's die de showroom verlaten (2024).

Bericht is ook wat voorbarig:
twitter


[ Bericht 6% gewijzigd door Tourniquet op 22-11-2021 13:21:40 ]
Gunnermaandag 22 november 2021 @ 13:14
Ik begrijp niet dat een tweede deel nodig is omdat dit allang debunked is omdat het oorspronkelijke artikel vol aannames zat.
Tjackamaandag 22 november 2021 @ 13:14
Lekker veilig
Tourniquetmaandag 22 november 2021 @ 13:21
quote:
2s.gif Op maandag 22 november 2021 13:14 schreef Gunner het volgende:
Ik begrijp niet dat een tweede deel nodig is omdat dit allang debunked is omdat het oorspronkelijke artikel vol aannames zat.
Ik heb de OP al wat aangepast, wat mij betreft is een deel 2 ook niet nodig, maar ik heb nu wel de kans om de juiste info in de OP te plaatsen. :P
xzazmaandag 22 november 2021 @ 13:36
Er geldt toch ook een minimum snelheid? Wordt die ook ingevoerd?
YoshiBignosemaandag 22 november 2021 @ 13:41
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 13:36 schreef xzaz het volgende:
Er geldt toch ook een minimum snelheid? Wordt die ook ingevoerd?
Nee er geldt nergens een minimumsnelheid. Wel moet je auto minstens 50 op autoweg of 60 op snelweg kunnen rijden. Met een canta of tractor (die gaan max 40/45) mag je ook op een 80-weg rijden... nou je kan wel begrijpen wat voor situaties dat oplevert. Ja ze kunnen je wel een boete geven als je andere mensen hindert door te langzaam te rijden, maar dat kunnen ze natuurlijk niet doen als je echt niet harder kan lijkt me.
Geerdmaandag 22 november 2021 @ 13:49
Dat worden dan veel frontale klappers met inhaal acties
#ANONIEMmaandag 22 november 2021 @ 13:55
Gouden tijden voor programmeurs denk ik :9
Gunnermaandag 22 november 2021 @ 14:05
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 13:36 schreef xzaz het volgende:
Er geldt toch ook een minimum snelheid? Wordt die ook ingevoerd?
Technisch gezien is er geen minimumsnelheid. Je voertuig moet wel minimaal 60km/h kunnen om op de snelweg te mogen en 50 voor andere wegen.

https://www.rijksoverheid(...)-voor-het-wegverkeer

Ah zie dat @YoshiBignose me voor was.
GM78maandag 22 november 2021 @ 14:24
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2021 13:55 schreef Emmerdeur het volgende:
Gouden tijden voor programmeurs denk ik :9
Als dit waar is, staat een dag na de invoering al advertenties op marktplaats om voor een paar tientjes dit softwarematig te omzeilen.

Al vraag ik mij wel af hoe ze dat dan willen gaan doen bij auto's zonder computer, maar met een ouderwetse carburateur :7
Tourniquetmaandag 22 november 2021 @ 14:30
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2021 14:24 schreef GM78 het volgende:

[..]

Al vraag ik mij wel af hoe ze dat dan willen gaan doen bij auto's zonder computer, maar met een ouderwetse carburateur :7
quote:
De nieuwe regelgeving zal alleen van toepassing zijn op nieuwe auto's. De auto die je voor de deur hebt staan hoef je niet aan te passen. Het verschil tussen de twee jaartallen zit in het verschil tussen nieuwe type auto's die goedgekeurd worden door de autoriteiten (2022) en de nieuwe auto's die de showroom verlaten (2024).
#ANONIEMmaandag 22 november 2021 @ 14:30
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2021 14:24 schreef GM78 het volgende:

[..]
Als dit waar is, staat een dag na de invoering al advertenties op marktplaats om voor een paar tientjes dit softwarematig te omzeilen.

Al vraag ik mij wel af hoe ze dat dan willen gaan doen bij auto's zonder computer, maar met een ouderwetse carburateur :7
Meeste van na 2000 zit volgens mij wel een computer in dir je kan begrenzen en misschien nog andere restricties mechanisch ofzo :9

Maar goed ze kunnen zoveel willen. Voer het maar eens uit.. er is nu al een tekort op handhaving…
#ANONIEMmaandag 22 november 2021 @ 14:31
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 14:30 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
[..]

Denk dat ie doelt op
quote:
Auto’s die vanaf 2022 nieuw worden verkocht, zullen ermee uitgerust zijn, al verplicht Europa de software vanaf 2024 dus ook voor reeds bestaande wagens.
Tourniquetmaandag 22 november 2021 @ 14:38
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2021 14:31 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]
Denk dat ie doelt op
[..]

Ja, maar dat staat dus ietwat verkeerd verwoord in dat stukje tekst. Het gaat om de bestaande modellen die dan nieuw de fabriek verlaten. Dus: als het model 2021 in 2024 nog steeds geproduceerd wordt, moet het model op dat moment ook aan de voorwaarden voldoen. Het gaat dus niet om alle auto's die nu al op de weg rijden.

Maar lees ook de Twitter-draad in de OP, waaruit blijkt dat dit voorstel nog lang geen done deal is.
#ANONIEMmaandag 22 november 2021 @ 14:42
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 14:38 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Ja, maar dat staat dus ietwat verkeerd verwoord in dat stukje tekst. Het gaat om de bestaande modellen die dan nieuw de fabriek verlaten. Dus: als het model 2021 in 2024 nog steeds geproduceerd wordt, moet het model op dat moment ook aan de voorwaarden voldoen. Het gaat dus niet om alle auto's die nu al op de weg rijden.

Maar lees ook de Twitter-draad in de OP, waaruit blijkt dat dit voorstel nog lang geen done deal is.
Denk ook niet dat het zomaar zo snel ff door gedrukt wordt.
Hoewel……. Tegenwoordig weet je t niet meer.
DETELEVISIEKIJKERmaandag 22 november 2021 @ 15:36
Kansloos systeem.
Elanmaandag 22 november 2021 @ 15:41
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2021 14:24 schreef GM78 het volgende:

[..]
Als dit waar is, staat een dag na de invoering al advertenties op marktplaats om voor een paar tientjes dit softwarematig te omzeilen.

Al vraag ik mij wel af hoe ze dat dan willen gaan doen bij auto's zonder computer, maar met een ouderwetse carburateur :7
Welnee.
Autos die die software omzeilen zullen eenvoudig scanbaar worden, dan is de pret er zo af. Bovendien val je gigantisch op _O-
Tyr80maandag 22 november 2021 @ 15:41
quote:
2s.gif Op maandag 22 november 2021 13:14 schreef Gunner het volgende:
Ik begrijp niet dat een tweede deel nodig is omdat dit allang debunked is omdat het oorspronkelijke artikel vol aannames zat.
Oh? Dus gaat niet door? Dat is mooi.
Werkperdmaandag 22 november 2021 @ 15:46
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 22:24 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Welke maatregelen zijn ineffectief? En hoe blijkt dat uit dat soort dashcamvideo's?
[..]
Welke bron heb je daarvoor?
Even googlen en ik vind dit plaatje:
[ afbeelding ]
Bron: https://www.europarl.euro(...)in-de-eu-infografiek

Duitsland doet het niet slecht maar ook niet opvallend goed. En als je linksonder kijkt zie je dat de focus niet moet liggen op de snelwegen maar op de stedelijke gebieden en landelijke wegen.
Snelheidsbegrenzer omdat Duitsland wel degelijk laat zien dat een hoge snelheidslimiet niet per definitie gevaarlijk hoeft te zijn. Met 200 over de kop vliegen is net zo erg als iemand met 50 aanrijden.

Nou je laat toch het plaatje zelf zien. Oostblok is zowat donkergrijs. Het halen van een rijbewijs daar is een eitje. Je snapt dan ook wel dat zoiets reflecteert op de verkeersveiligheid aangezien het dodental daar erg hoog ligt. Uit dashcam videos kan je vaak zien hoe de mensen daar slordig omgaan met verkeersregels. Wat voor gigantische ongelukken daardoor ontstaan. Polen, etc. staan bekend om hun dashcam videos. Dus het is geen verzinsel.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 22 november 2021 @ 15:51
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 15:41 schreef Elan het volgende:

Bovendien val je gigantisch op _O-
Je bedoelt als je met 150km/h tussen het overige verkeer, dat niet harder dan 100 kan, slalomt? Ik kan niet wachten. _O-
Karstmanmaandag 22 november 2021 @ 15:52
Er zijn landen waar dit soort dingen allang bestaat. Ik heb in het midden oosten in auto's gezeten die gingen piepen als je harder dan 100 ging. Bloed irritant maar ja op een lege weg zonder controle is het niet anders.
Renemaandag 22 november 2021 @ 16:22
Dat wordt interessant wanneer je op de linkerbaan hangt en moet afslaan en je een vrachtwagen op rechts hebt hangen die ook letterlijk geen kant op kan of gaat. Gaat geinig worden. Remmen en dan achter de vrachtwagen duiken ipv er dan maar voorlangs. Stukken gevaarlijker dit.
Dingestmaandag 22 november 2021 @ 16:54
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:22 schreef Rene het volgende:
Dat wordt interessant wanneer je op de linkerbaan hangt en moet afslaan en je een vrachtwagen op rechts hebt hangen die ook letterlijk geen kant op kan of gaat. Gaat geinig worden. Remmen en dan achter de vrachtwagen duiken ipv er dan maar voorlangs. Stukken gevaarlijker dit.
Situatie is makkelijk te voorkomen of op te lossen:
• Leer plannen om op tijd de afslag te kunnen nemen.
of
• Rijd door tot de volgende afslag, en ga dan terug.

Beide zijn hartstikke veilig. Vergt wel wat inzicht en/of geduld van de bestuurder.
Onnodig drastisch reageren om een (ongevaarlijke) fout te corrigeren is inderdaad gevaarlijk.
Renemaandag 22 november 2021 @ 17:12
quote:
12s.gif Op maandag 22 november 2021 16:54 schreef Dingest het volgende:

[..]
Situatie is makkelijk te voorkomen of op te lossen:
• Leer plannen om op tijd de afslag te kunnen nemen.
of
• Rijd door tot de volgende afslag, en ga dan terug.

Beide zijn hartstikke veilig. Vergt wel wat inzicht en/of geduld van de bestuurder.
Onnodig drastisch reageren om een (ongevaarlijke) fout te corrigeren is inderdaad gevaarlijk.
En nu even nadenken of de gemiddelde bestuurder dat snapt. Laten we duidelijk zijn: niet dus
Captain_Jack_Sparrowmaandag 22 november 2021 @ 17:46
quote:
12s.gif Op maandag 22 november 2021 16:54 schreef Dingest het volgende:

Situatie is makkelijk te voorkomen of op te lossen:

Inderdaad. Even zoeken waar dat irritante 'zoemertje' zit en elimineren. ^O^

Ze gaan echt geen systeem inbouwen waarmee je niet harder dan de maximum snelheid kunt rijden.
Repentlessmaandag 22 november 2021 @ 18:36
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:22 schreef Rene het volgende:
Dat wordt interessant wanneer je op de linkerbaan hangt en moet afslaan en je een vrachtwagen op rechts hebt hangen die ook letterlijk geen kant op kan of gaat. Gaat geinig worden. Remmen en dan achter de vrachtwagen duiken ipv er dan maar voorlangs. Stukken gevaarlijker dit.
Je kunt gewoon harder voor inhaalacties, maar dan krijg je een piepsignaal. Staat in de OP. Lijkt mij vergelijkbaar met je gordel niet dragen.
Dingestmaandag 22 november 2021 @ 18:49
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 17:12 schreef Rene het volgende:

[..]
En nu even nadenken of de gemiddelde bestuurder dat snapt. Laten we duidelijk zijn: niet dus
Die snapt dat wel of kan dat heus wel snappen; die heeft er alleen geen zin in om over na te denken of om het uit zo te voeren. De reactie onder die van jou wijst dat wel uit.

Als bestuurders onwelwillend zijn om zelf de nodige verantwoording te nemen, dan krijg je dus wel dit soort voorstellen/maatregelen.
IkStampOpTacosmaandag 22 november 2021 @ 20:15
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:22 schreef Rene het volgende:
Dat wordt interessant wanneer je op de linkerbaan hangt en moet afslaan en je een vrachtwagen op rechts hebt hangen die ook letterlijk geen kant op kan of gaat. Gaat geinig worden. Remmen en dan achter de vrachtwagen duiken ipv er dan maar voorlangs. Stukken gevaarlijker dit.
Wel veilig om nog even 2 banen over te steken en net je afslag te halen en dan vol in de ankers om de bocht te halen inderdaad.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 22 november 2021 @ 21:08
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 18:49 schreef Dingest het volgende:

Als bestuurders onwelwillend zijn om zelf de nodige verantwoording te nemen, dan krijg je dus wel dit soort voorstellen/maatregelen.
Maar we gingen toch allemaal 100km/h rijden vanwege het stikstof? Daarvoor was 120km/h en 130km/h nog gewoon veilig.
Repentlessmaandag 22 november 2021 @ 22:12
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 21:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Maar we gingen toch allemaal 100km/h rijden vanwege het stikstof? Daarvoor was 120km/h en 130km/h nog gewoon veilig.
De hoogte van de snelheid is niet zozeer het probleem, denk ik. Als de maximum snelheid 130 is en iedereen (of in ieder geval het merendeel) rijdt dat ook, lijkt me dat er weinig verschil in veiligheid met 100 is. Ik neem aan dat het gaat om het overtreden van die maximum snelheid waar het gevaar zit.

Als er tussen iemand die zich aan de snelheid houdt en iemand anders 30 km verschil zit, krijg je dus problemen met inschatten bij inhaalmanoeuvres e.d. Iemand rijdt 100 en haalt een vrachtwagen in die 90 rijdt, maar achter hem rijdt iemand 130 en is dus veel sneller bij hem dan gedacht. Dan is die 130 dus niet het probleem, maar het snelheidsverschil.
Speekselkliermaandag 22 november 2021 @ 22:24
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 16:22 schreef Rene het volgende:
Dat wordt interessant wanneer je op de linkerbaan hangt en moet afslaan en je een vrachtwagen op rechts hebt hangen die ook letterlijk geen kant op kan of gaat. Gaat geinig worden. Remmen en dan achter de vrachtwagen duiken ipv er dan maar voorlangs. Stukken gevaarlijker dit.
Moet afslaan? Je bedoelt 'wilt afslaan'.
Die vrachtwagen 'moest' je ook inhalen zeker. Of wilde je dat?

En als het niet lukt op een veilige manier af te slaan omdat je jezelf in een onmogelijke situatie hebt gemanuvreerd dan sla je dus niet af.

Het feit dat je in zo'n situatie komt geeft al aan dat je verkeersinzicht niet heel best is.

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 23-11-2021 00:02:24 ]
SymbolicFrankmaandag 22 november 2021 @ 22:30
Het grootste probleem hiermee? Onze regering wil het niet, want dan lopen ze bergen inkomsten mis in de vorm van boetes.
kawotskidinsdag 23 november 2021 @ 00:03
Geen probleem met het feit dat men de snelheid wil begrenzen op deze manier. Ik heb in de afgelopen 30 jaar iets van 3 lullige bekeuringen gehad voor een paar km te hard en dat ook nog eens op lege snelwegen. Niet dat ik roomser dan de paus ben want ik heb ook de snelheden behoorlijk overtreden waarbij ik geen bekeuring heb gehad. Overigens altijd in een veilige overzichtelijke situatie. Nu hou ik me eigenlijk altijd aan de snelheid en het verbaast me dat ik continu links en rechts wordt ingehaald en niet te zuinig. Geen wonder dat er dan dit soort regels en oplossingen worden verzonnen.