https://tweakers.net/nieu(...)-in-autos-in-eu.htmlquote:Sneller rijden dan toegestaan is over drie jaar nergens meer mogelijk in de Europese Unie, dankzij de invoering van verplichte snelheidsbegrenzers. De regeling geldt vanaf 2022 voor nieuwe auto's, maar twee jaar later moeten alle auto's voorzien zijn van zo'n verplichte begrenzer.
De regeling wordt ingevoerd op aandringen van het European Transport Safety Council (ETSC), een non-profitorganisatie die zich inzet voor minder gewonden en doden door verkeersongevallen. Volgens het ETSC zullen de begrenzers het aantal aanrijdingen met 30 procent doen dalen en binnen 15 jaar na de introductie 25.000 mensenlevens redden.
De snelheidsbegrenzer werkt met gegevens van het navigatiesysteem en past de maximumsnelheid van het voertuig aan de geldende limieten aan. Auto’s die vanaf 2022 nieuw worden verkocht, zullen ermee uitgerust zijn, al verplicht Europa de software vanaf 2024 dus ook voor reeds bestaande wagens.
Er is sprake van een zogenoemde override-functie die het toch zal mogelijk maken om – in geval van nood of om een inhaalactie succesvol te kunnen afronden – sneller te rijden dan toegelaten. Maar dan krijg je als bestuurder een irritant geluidssignaal te horen én zal de auto registreren waar en hoeveel je te hard aan het rijden was. Een zwarte doos, als het ware.
Ik heb de OP al wat aangepast, wat mij betreft is een deel 2 ook niet nodig, maar ik heb nu wel de kans om de juiste info in de OP te plaatsen.quote:Op maandag 22 november 2021 13:14 schreef Gunner het volgende:
Ik begrijp niet dat een tweede deel nodig is omdat dit allang debunked is omdat het oorspronkelijke artikel vol aannames zat.
Nee er geldt nergens een minimumsnelheid. Wel moet je auto minstens 50 op autoweg of 60 op snelweg kunnen rijden. Met een canta of tractor (die gaan max 40/45) mag je ook op een 80-weg rijden... nou je kan wel begrijpen wat voor situaties dat oplevert. Ja ze kunnen je wel een boete geven als je andere mensen hindert door te langzaam te rijden, maar dat kunnen ze natuurlijk niet doen als je echt niet harder kan lijkt me.quote:Op maandag 22 november 2021 13:36 schreef xzaz het volgende:
Er geldt toch ook een minimum snelheid? Wordt die ook ingevoerd?
Technisch gezien is er geen minimumsnelheid. Je voertuig moet wel minimaal 60km/h kunnen om op de snelweg te mogen en 50 voor andere wegen.quote:Op maandag 22 november 2021 13:36 schreef xzaz het volgende:
Er geldt toch ook een minimum snelheid? Wordt die ook ingevoerd?
Als dit waar is, staat een dag na de invoering al advertenties op marktplaats om voor een paar tientjes dit softwarematig te omzeilen.quote:Op maandag 22 november 2021 13:55 schreef Emmerdeur het volgende:
Gouden tijden voor programmeurs denk ik
quote:Op maandag 22 november 2021 14:24 schreef GM78 het volgende:
[..]
Al vraag ik mij wel af hoe ze dat dan willen gaan doen bij auto's zonder computer, maar met een ouderwetse carburateur
quote:De nieuwe regelgeving zal alleen van toepassing zijn op nieuwe auto's. De auto die je voor de deur hebt staan hoef je niet aan te passen. Het verschil tussen de twee jaartallen zit in het verschil tussen nieuwe type auto's die goedgekeurd worden door de autoriteiten (2022) en de nieuwe auto's die de showroom verlaten (2024).
Meeste van na 2000 zit volgens mij wel een computer in dir je kan begrenzen en misschien nog andere restricties mechanisch ofzoquote:Op maandag 22 november 2021 14:24 schreef GM78 het volgende:
[..]
Als dit waar is, staat een dag na de invoering al advertenties op marktplaats om voor een paar tientjes dit softwarematig te omzeilen.
Al vraag ik mij wel af hoe ze dat dan willen gaan doen bij auto's zonder computer, maar met een ouderwetse carburateur
Denk dat ie doelt opquote:
quote:Auto’s die vanaf 2022 nieuw worden verkocht, zullen ermee uitgerust zijn, al verplicht Europa de software vanaf 2024 dus ook voor reeds bestaande wagens.
Ja, maar dat staat dus ietwat verkeerd verwoord in dat stukje tekst. Het gaat om de bestaande modellen die dan nieuw de fabriek verlaten. Dus: als het model 2021 in 2024 nog steeds geproduceerd wordt, moet het model op dat moment ook aan de voorwaarden voldoen. Het gaat dus niet om alle auto's die nu al op de weg rijden.quote:
Denk ook niet dat het zomaar zo snel ff door gedrukt wordt.quote:Op maandag 22 november 2021 14:38 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ja, maar dat staat dus ietwat verkeerd verwoord in dat stukje tekst. Het gaat om de bestaande modellen die dan nieuw de fabriek verlaten. Dus: als het model 2021 in 2024 nog steeds geproduceerd wordt, moet het model op dat moment ook aan de voorwaarden voldoen. Het gaat dus niet om alle auto's die nu al op de weg rijden.
Maar lees ook de Twitter-draad in de OP, waaruit blijkt dat dit voorstel nog lang geen done deal is.
Welnee.quote:Op maandag 22 november 2021 14:24 schreef GM78 het volgende:
[..]
Als dit waar is, staat een dag na de invoering al advertenties op marktplaats om voor een paar tientjes dit softwarematig te omzeilen.
Al vraag ik mij wel af hoe ze dat dan willen gaan doen bij auto's zonder computer, maar met een ouderwetse carburateur
Oh? Dus gaat niet door? Dat is mooi.quote:Op maandag 22 november 2021 13:14 schreef Gunner het volgende:
Ik begrijp niet dat een tweede deel nodig is omdat dit allang debunked is omdat het oorspronkelijke artikel vol aannames zat.
Snelheidsbegrenzer omdat Duitsland wel degelijk laat zien dat een hoge snelheidslimiet niet per definitie gevaarlijk hoeft te zijn. Met 200 over de kop vliegen is net zo erg als iemand met 50 aanrijden.quote:Op zondag 21 november 2021 22:24 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Welke maatregelen zijn ineffectief? En hoe blijkt dat uit dat soort dashcamvideo's?
[..]
Welke bron heb je daarvoor?
Even googlen en ik vind dit plaatje:
[ afbeelding ]
Bron: https://www.europarl.euro(...)in-de-eu-infografiek
Duitsland doet het niet slecht maar ook niet opvallend goed. En als je linksonder kijkt zie je dat de focus niet moet liggen op de snelwegen maar op de stedelijke gebieden en landelijke wegen.
Je bedoelt als je met 150km/h tussen het overige verkeer, dat niet harder dan 100 kan, slalomt? Ik kan niet wachten.quote:
Situatie is makkelijk te voorkomen of op te lossen:quote:Op maandag 22 november 2021 16:22 schreef Rene het volgende:
Dat wordt interessant wanneer je op de linkerbaan hangt en moet afslaan en je een vrachtwagen op rechts hebt hangen die ook letterlijk geen kant op kan of gaat. Gaat geinig worden. Remmen en dan achter de vrachtwagen duiken ipv er dan maar voorlangs. Stukken gevaarlijker dit.
En nu even nadenken of de gemiddelde bestuurder dat snapt. Laten we duidelijk zijn: niet dusquote:Op maandag 22 november 2021 16:54 schreef Dingest het volgende:
[..]
Situatie is makkelijk te voorkomen of op te lossen:
• Leer plannen om op tijd de afslag te kunnen nemen.
of
• Rijd door tot de volgende afslag, en ga dan terug.
Beide zijn hartstikke veilig. Vergt wel wat inzicht en/of geduld van de bestuurder.
Onnodig drastisch reageren om een (ongevaarlijke) fout te corrigeren is inderdaad gevaarlijk.
Inderdaad. Even zoeken waar dat irritante 'zoemertje' zit en elimineren.quote:Op maandag 22 november 2021 16:54 schreef Dingest het volgende:
Situatie is makkelijk te voorkomen of op te lossen:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |