Hoezo niet solidair?quote:Op maandag 27 december 2021 11:25 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Het systeem is inderdaad niet erg solidair opgebouwd. Maar je kunt consumenten niet verwijten dat zij gebruik maken van de wettelijk geboden mogelijkheden om keuzes te maken. Want jouw kritiek is even valide voor de
Een discussie over ons zorgsysteem hoort denk ik niet thuis in dit draadje.quote:
Een verzekering heb je niet zodat ze uitkeren maar om een financieel risico af te dekken. Daarom hebben ze 24/7 nut.quote:Op maandag 27 december 2021 13:47 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Een discussie over ons zorgsysteem hoort denk ik niet thuis in dit draadje.
Om toch kort te reageren. Iemand met een hoog inkomen kan zich een hoog eigen risico veroorloven. En iemand met een minimuminkomen? Die betaalt gewoon honderden euros extra aan premie. Ik vind dat niet solidair.
Ben je chronisch ziek, dan ben je altijd het eigen risico kwijt en ben je dus ook duurder uit voor je basisverzekering. Om over de eigen bijdragen (dat is iets anders dan eigen risico) voor medicijnen nog maar te zwijgen. Opnieuw gaat het om mensen met doorgaans een laag inkomen. Bij de SP (niet mijn partij) noemen ze dat een premie op ziek zijn. En mijns inziens zit daar een kern van waarheid in.
En wie hebben die aanvullende verzekering voor fysiotherapie het hardst nodig? Juist, de mensen met fysiek zware beroepen. Gevolg: omdat mensen die verwachten geen fysio nodig te hebben die aanvullende verzekering schrappen moet de premie verder omhoog.of de dekking omlaag. Wie treft dat?
Dus nee, ik vind het stelsel van onze zorgverzekering niet solidair. Of misschien beter uitgedrukt: minder solidair dan ik maatschappelijk wenselijk vind. Met jouw redenering is overigens iedere verzekering een blijk van solidariteit. Ik heb al jaren een inboedelverzekering, maar die heeft mij ook nog nooit een euro uitbetaald.
als ziek zijn een bewuste keuze is dan heb je gelijkquote:Op maandag 27 december 2021 13:02 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Hoezo niet solidair?
Het lijkt me juist heel solidair dat de mensen die geen zorg gebruiken wat minder betalen en degene die wel zorg gebruiken wat meer betalen.
Ik heb al 20 jaar niets gehad, zonder mensen als mij is het systeem helemaal niet meer te betalen dus ik mag daar best een extraatje voor hebben lijkt me. En als ik dan ooit wel aan de beurt ben dan betaal ik met liefde het ER.
Iemand met een laag inkomen, kan toch ook gewoon een max. ER met bijbehorende lage premie nemen?quote:Op maandag 27 december 2021 13:47 schreef Groepfunder het volgende:
Om toch kort te reageren. Iemand met een hoog inkomen kan zich een hoog eigen risico veroorloven. En iemand met een minimuminkomen? Die betaalt gewoon honderden euros extra aan premie. Ik vind dat niet solidair.
Vraag 't me af. Zijn niet veel mensen die kantoorwerk en IC T doen, veel achter de PC zitten, getroffen door nek, schouder, hals en rugklachten waarvoor ze de fysio bezoeken?quote:Op maandag 27 december 2021 13:47 schreef Groepfunder het volgende:
En wie hebben die aanvullende verzekering voor fysiotherapie het hardst nodig? Juist, de mensen met fysiek zware beroepen. Gevolg: omdat mensen die verwachten geen fysio nodig te hebben die aanvullende verzekering schrappen moet de premie verder omhoog.of de dekking omlaag. Wie treft dat?
Gezond zijn of worden, is ook een keuze. Met de bijbehorende lagere ziektekostenpremie en -kosten.quote:Op maandag 27 december 2021 13:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als ziek zijn een bewuste keuze is dan heb je gelijk
Nee ik heb sowieso gelijk, of je er nu wat aan kunt doen of niet je belast het systeem en iemand die niet ziek is niet. En je krijgt al het meeste vergoed.. dan is het toch niet meer dan normaal dat je zelf een klein deel bijlegt?quote:Op maandag 27 december 2021 13:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als ziek zijn een bewuste keuze is dan heb je gelijk
als het een bewuste keuze is dan heb je gelijk.quote:Op maandag 27 december 2021 15:45 schreef AQuila360 het volgende:
dan is het toch niet meer dan normaal dat je zelf een klein deel bijlegt?
jij bent zeker gezond?quote:Op maandag 27 december 2021 14:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Gezond zijn of worden, is ook een keuze. Met de bijbehorende lagere ziektekostenpremie en -kosten.
Dat is toch wel heel anders, want een groot deel heeft elk jaar zorg nodig en weet dat al en dat is bij een inboedel niet zo. Ik zou meer zien in een soort van spaarpotje per persoon voor zorgkosten maar dat gaat voor nu ook te ver ja.quote:Op maandag 27 december 2021 13:47 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Dus nee, ik vind het stelsel van onze zorgverzekering niet solidair. Of misschien beter uitgedrukt: minder solidair dan ik maatschappelijk wenselijk vind. Met jouw redenering is overigens iedere verzekering een blijk van solidariteit. Ik heb al jaren een inboedelverzekering, maar die heeft mij ook nog nooit een euro uitbetaald.
Gedeeltelijk. Het ongezonde deel, belast de zorg niet.quote:
De verbruiker moet betalen en in NL is dat maar een heel klein deel en de rest betalen we met z'n allen. Dat lijkt me het eerlijkst ook. Iemand die weinig tot niets verbruikt die belast het systeem niet en die hoeft dan net wat minder te betalen en iemand die wel gebruik maakt van de zorg die moet wat meer betalen.quote:Op maandag 27 december 2021 15:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als het een bewuste keuze is dan heb je gelijk.
klopt als je bewust kiest om de verbruiker te zijn heb je gelijk.quote:Op maandag 27 december 2021 16:54 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
De verbruiker moet betalen en in NL is dat maar een heel klein deel en de rest betalen we met z'n allen. Dat lijkt me het eerlijkst ook. Iemand die weinig tot niets verbruikt die belast het systeem niet en die hoeft dan net wat minder te betalen en iemand die wel gebruik maakt van de zorg die moet wat meer betalen.
En nogmaals als ik morgen m'n been breek en naar het ziekenhuis moet dan betaal ik die 885,- graag en de rest krijg ik dan vergoed.
Als je eigen risico op 885 staat wel. Zelf heb ik ook maximaal eigen risico.quote:Op maandag 27 december 2021 17:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een gebroken been kost meestal geen 885 euro trouwens.
ja maar een gebroken been kost meestal geen 885 euro.quote:Op maandag 27 december 2021 17:03 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Als je eigen risico op 885 staat wel. Zelf heb ik ook maximaal eigen risico.
Hoe duur denk je dat een gebroken been dan is?quote:Op maandag 27 december 2021 17:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja maar een gebroken been kost meestal geen 885 euro.
Ik moet mezelf hier wel vaak herhalen zonder dat er op mijn reactie wordt ingegaan zeg.....
In Nederland kun je voor ca 2000 euro per jaar nagenoeg onbeperkt zorg krijgen, terwijl iedereen die nul zorg gebruikt nog steeds minstens 1000 euro per jaar betaalt.quote:Op maandag 27 december 2021 17:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
klopt als je bewust kiest om de verbruiker te zijn heb je gelijk.
dat verschilt per ziekenhuis maar als het poliklinisch is, zonder operatie, dan zou het hooguit 700 euro kosten. Ik heb hierin ervaring, tevens met wat andere botbreuken.quote:Op maandag 27 december 2021 17:05 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Hoe duur denk je dat een gebroken been dan is?
waarom classificeer jij een laag salaris met dom zijn?quote:Op maandag 27 december 2021 17:26 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
In Nederland kun je voor ca 2000 euro per jaar nagenoeg onbeperkt zorg krijgen, terwijl iedereen die nul zorg gebruikt nog steeds minstens 1000 euro per jaar betaalt.
Uiteraard kun je altijd verder nivelleren, maar het huidige zorgstelsel als niet-solidair classificeren is wel heel erg kort door de bocht.
Ik ben niet geboren met het IQ van een raketwetenschapper; moet mijn lagere salaris nu geclassificeerd worden als een belasting op dom zijn?
Je gaat nu slechts in op mijn ridicule voorbeeld maar je loopt voorbij aan de boodschap: er zijn veel meer zaken dan alleen de behoefte aan zorg die geen bewuste keuze zijn maar wel je financiële situatie beïnvloeden. Het is te makkelijk om het gebrek aan nivelleren van al deze financiële verschillen af te doen als gebrek aan solidariteit.quote:Op maandag 27 december 2021 17:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
waarom classificeer jij een laag salaris met dom zijn?![]()
er is niet eens een verband tussen die 2 en al helemaal geen causiliteit.
Als die dingen zijn in mijn ogen een gebrek aan solidariteit hoor.quote:Op maandag 27 december 2021 18:21 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Je gaat nu slechts in op mijn ridicule voorbeeld maar je loopt voorbij aan de boodschap: er zijn veel meer zaken dan alleen de behoefte aan zorg die geen bewuste keuze zijn maar wel je financiële situatie beïnvloeden. Het is te makkelijk om het gebrek aan nivelleren van al deze financiële verschillen af te doen als gebrek aan solidariteit.
Ah ja, dat kan natuurlijk.quote:Op maandag 27 december 2021 18:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als die dingen zijn in mijn ogen een gebrek aan solidariteit hoor.
Bij sommige budget verzekeringen kun je niet alle aanvullende verzekeringen kiezen. Maar tand zou toch wel moeten kunnen met Compact, volgens mij. Dus als je dat wilt, even nog een keer proberen.quote:Op maandag 27 december 2021 23:18 schreef leolinedance het volgende:
Van Just naar Anderzorg Compact gegaan via Independer. Kreeg alleen niet de mogelijkheid een tandartsverzekering af te sluiten?
Nu zijn die tandartsverzekeringen vaak toch een sigaar uit eigen doos. Ik verwacht zo'n 150-200 euro tandartskosten te maken.
Mijn geschatte tandartskosten zijn nog lager dan die 150 - 200 euro, zo'n 100 - 150 euro. Dus denk dat ik het maar zo laat.quote:Op maandag 27 december 2021 23:39 schreef Hupje het volgende:
[..]
Bij sommige budget verzekeringen kun je niet alle aanvullende verzekeringen kiezen. Maar tand zou toch wel moeten kunnen met Compact, volgens mij. Dus als je dat wilt, even nog een keer proberen.
Dat komt me niet vreemd over. Ze willen waarschijnlijk niet bovenmatig veel doorstroom tussen het duurdere en goedkopere pakket. Dat gaat ten koste van de premie-inkomsten (en misschien de winstgevendheid).quote:Op maandag 27 december 2021 10:11 schreef fietsmiep het volgende:
Deze nog maar even naar boven halen.
Ik heb inmiddels mijn Anderzorg-verzekering naar Compact overgezet. Wel vreemd dat ze vast klanten niet informeren dat er een goedkopere verzekering bij is gekomen.
Dat is -uiteraard- prima, maar ik sloeg aan op het stukje 'kon geen tandverzekering afsluiten'. Met weinig kosten loont zo'n verzekering inderdaad niet, kun je beter sparen.quote:Op maandag 27 december 2021 23:55 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Mijn geschatte tandartskosten zijn nog lager dan die 150 - 200 euro, zo'n 100 - 150 euro. Dus denk dat ik het maar zo laat.
Die premies laten zich niet zo goed vergelijken gezien het verschil wel/geen vrijwillig eigen risico en verschillende dekkingen in de AV. En het eigen risico is in 2022 (net als nu) overigens ¤385.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:01 schreef JochemSjakie het volgende:
Ik ga nu van ¤95 (met 6 fysiobehandelingen en met ¤885 ER) naar ¤136 (met ¤375 ER en een veel uitgebreider aanvullend pakket).
DSW is ¤375 (https://www.dsw.nl/consumenten/zorgverzekering/eigen-risico)quote:Op dinsdag 28 december 2021 12:11 schreef baskick het volgende:
[..]
Die premies laten zich niet zo goed vergelijken gezien het verschil wel/geen vrijwillig eigen risico en verschillende dekkingen in de AV. En het eigen risico is in 2022 (net als nu) overigens ¤385.
Ik heb bij De Friesland, de AV Standaard. Voor jouw¤500 zou je dan de AV Tand Extra daar af kunnen sluiten, premie ¤300/jaar.quote:Op dinsdag 28 december 2021 12:09 schreef Miniem het volgende:
Iemand tips voor een verzekering met 385 eigen risico en hoge tandartskosten a circa ¤500?
Heb ook al eea zitten kijken, zag dat mensen aparte tandarts verzekering bij de friesland had afgesloten?
Oke, semantisch, ze innen dan tientje verschil niet (overigens onder voorwaarden van welke zorgverlener). Maar fair enough.quote:Op dinsdag 28 december 2021 12:17 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
DSW is ¤375 (https://www.dsw.nl/consumenten/zorgverzekering/eigen-risico)
is de dbc code van die operatie dit jaar gestart? Zo ja, dan valt het onder het ER van dit jaar.quote:Op vrijdag 31 december 2021 12:36 schreef Koekoekskind het volgende:
Toch ook maar eens kijken op de laatste dag van het jaar om over te stappen. Volgend jaar operatie, dus sowieso moet het eigen risico van mij omlaag van 885 naar 385. Afgelopen jaar bij VGZ gezeten, eens kijken waar ik nu op uitkom.
Als je pech hebt zelfs 2x: als een dbc start in het ene jaar en doorloopt in het volgende betaal je over beiden jaren ER voor dezelfde dbc.quote:Op vrijdag 31 december 2021 12:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
is de dbc code van die operatie dit jaar gestart? Zo ja, dan valt het onder het ER van dit jaar.
Dat is waar ook, dat wist ik. Goed dat je mij er aan helpt herinnerenquote:Op vrijdag 31 december 2021 12:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
is de dbc code van die operatie dit jaar gestart? Zo ja, dan valt het onder het ER van dit jaar.
In welke situaties is dit zo?quote:Op vrijdag 31 december 2021 13:05 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Als je pech hebt zelfs 2x: als een dbc start in het ene jaar en doorloopt in het volgende betaal je over beiden jaren ER voor dezelfde dbc.
Ik ken alleen de situatie van de GGZ dbc’s goed, maar dan eigenlijk altijd.quote:Op vrijdag 31 december 2021 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In welke situaties is dit zo?
Toen ze erachter kwam dus dat ik niet verzekerd was, ging ze meteen over op zoveel mogelijk thuis zelf doen. Dat wilde ik niet. Ik wilde gewoon behandeling tot ik tevreden was. Dat was na 15 of 16 behandelingen. Ik hoor om mijn heen dat mensen snel kiezen voor de het gaat wel oke principe.quote:Op maandag 15 november 2021 13:19 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik ook. En dat kan door 2 dingen komen:
• de fysio weet dat je x-aantal behandelingen vergoed krijgt en rekt de behandelduur langer dan stikt noodzakelijk is ('want het zit toch in je pakket');
• je bent zelf terughoudender met nieuwe afspraken als het op zich 'wel óke genoeg gaat' en er met de oefeningen een stijgende lijn in je herstel zit.
Zeker waar. Maar het feit of iets wel of niet verzekerd is, zou voor de zorgvelener niet uit moeten maken. Leuk als 'ie met je meedenkt om kosten te besparen, maar als behandeling in de praktijk niet nodig is, zou dat ook niet 'gerekt' moeten worden bij iemand die wél verzekerd is.quote:Op vrijdag 31 december 2021 14:21 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Toen ze erachter kwam dus dat ik niet verzekerd was, ging ze meteen over op zoveel mogelijk thuis zelf doen. Dat wilde ik niet. Ik wilde gewoon behandeling tot ik tevreden was. Dat was na 15 of 16 behandelingen. Ik hoor om mijn heen dat mensen snel kiezen voor de het gaat wel oke principe.
Het scheelt natuurlijk als je het kan betalen.
Dat is toch ook alléén bij GGZ zo? Ik meen dat andere DBC's een vaste looptijd hebben vanaf het moment van openen.quote:Op vrijdag 31 december 2021 13:42 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ik ken alleen de situatie van de GGZ dbc’s goed, maar dan eigenlijk altijd.
Heeft volgens mij te maken met de data van de verrichtingen. Als een dbc geopend wordt voor zeg een intake in 2021 en een behandeling in 2022, dan betaal je 2x ER.
Als de DBC nog openstaat in 2022 maar er geen verrichtingen meer zijn, dan is er over 2022 geen ER.
Persoonlijk denk ik dat er bij zelf betalen door de fysio's automatisch voor zo effectief mogelijk wordt gegaan. Voor mijn aandoening staat 12 behandelingen. Als ik voor 6/8/9 was verzekerd zou ze alles gebruiken. Na 3 behandelingen was de pijn weg. Kan zijn dat mensen zonder of weinig behandelingen dan dus eerder stoppen.quote:Op vrijdag 31 december 2021 15:23 schreef baskick het volgende:
[..]
Zeker waar. Maar het feit of iets wel of niet verzekerd is, zou voor de zorgvelener niet uit moeten maken. Leuk als 'ie met je meedenkt om kosten te besparen, maar als behandeling in de praktijk niet nodig is, zou dat ook niet 'gerekt' moeten worden bij iemand die wél verzekerd is.
toch gebeurt het welquote:Op vrijdag 31 december 2021 15:23 schreef baskick het volgende:
[..]
Zeker waar. Maar het feit of iets wel of niet verzekerd is, zou voor de zorgvelener niet uit moeten maken. Leuk als 'ie met je meedenkt om kosten te besparen, maar als behandeling in de praktijk niet nodig is, zou dat ook niet 'gerekt' moeten worden bij iemand die wél verzekerd is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |